takfir1444.pdf
141.3K
نقد آیت الله العظمی سبحانی بر کتاب حقیقة التکفیر
-
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله العظمی سبحانی در مراسم تشییع همسر شهید مطهری با تجلیل از شخصیت ایشان گفت:
این بانو در خانواده علم پرورش یافت و همسر شخصیتی بود که عمر خود را در مسیر تبلیغ اسلام صرف کرد.
«کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ»
مراسم چهلمین روز ارتحال بانوی مجلله و مؤمنه؛ حاجیه خانم مخترع (از خاندان مجتهدی تبریزی) متعلقه حضرت آیت اللّه العظمی جعفر سبحانی (مدظله)
روز چهارشنبه 10 اسفندماه 1401 بعد از نماز مغرب و عشاء در دفتر معظم له واقع در میدان شهداء ابتدای خیابان صفاییه منعقد می گردد.
از طرف بیت معظم له
@e_sobhani
حضرت آیتالله جعفر سبحانی در جلسه ستاد راهبری معماری و شهرسازی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم که برگزار شده بود، با اشاره به مشکلات زمین و مسکن در نظام سابق، گفتند: مسکن، مسئله مهمی است که همواره گروهی از مردم در مضیقه هستند. در نظام سابق این مشکلات وجود داشت اما لازم است در جمهوری اسلامی مشکل زمین و مسکن حل بشود.
این مرجع تقلید با گلایه از کسانی که جلوگیری از احیای موات میکنند و نمیگذارند در آنها خانهسازی شود، افزودند: اراضی موات جزء انفال است و اختیارش دست فقیه عالیقدر جهان شیعه یا مقام رهبری است. مشکلات باید حل شود، برخی زمینها اسمش موات است اما همچنان بایر مانده است؛ لذا بین بایر و موات فرق نمیگذارند و مشکل زمین را فراهم کردند.
حضرت آیت الله سبحانی ادامه دادند: ما یک زمین بایر و یک زمین موات داریم. زمین بایر در اختیار کسی نیست و اختیارش با مالک قبلی است، اما زمین موات نباید به این حالت بماند؛ بله زمین مواتی که در حیطه محیط زیست است محل بحث ما نیست. لازم است برای انتخاب زمین در اختیار افراد فکری شود که مشکل مسکن مرتفع گردد، اما امروز شهرسازی و شهرداری از یک طرف و اداره ثبت از راه دیگر مشکلاتی را ایجاد کردند.
ایشان با انتقاد از ترویج انبوهسازی مسکن و توسعه آپارتماننشینی در کشور، گفت: انبوه سازیهایی که اکنون ایجاد شده و ۱۰ طبقه میسازند از نظر اخلاقی صحیح نیست. بچههایی در این فضا حضور دارند که از همدیگر بیگانه هستند، نمیتوانند بازی کنند، حرف بزنند و هر کدام در خانهی خود محبوس هستند، لذا نمیشود این بچهها را تربیت دینی کرد.
https://eitaa.com/e_sobhani
🔸از نظر روایات هدف از بعثت همه انبیاء و اولیاء نشر توحید و بسط عدل است و همه آنها مقدمه سازی برای ظهور منجی عالم بشریت حضرت بقیة الله الاعظم (عج) است.
🔸در مورد اتفاقات اخیر در برخی مدارس دخترانه در قم و دیگر شهر ها انتظار است، اگر موضوع در مراحل تحقیق است، با اطلاع رسانی دقیق خانواده ها را از دل نگرانی خارج کنید و حتما با عاملان و مسببان آن برخود شود.
https://eitaa.com/e_sobhani
🔻آیتاللهالعظمی سبحانی در دیدار وزیر آموزش و پرورش:
❇️ مردم را در جریان نتایج تحقیقات مسمومیت دانشآموزان قرار دهید
◻️ افراد مقصر دستگیر و مجازات شوند
◻️ اگر تحقیقی انجام شده، باید نتیجه آن به مردم گفته شود، اگر عمدی در کار بوده باید افراد مقصر دستگیر و مجازات شوند.
برخی از خانوادهها سه هفته است که فرزندان خود را به مدرسه نمیفرستند، باید علت این پدیده برای مردم مشخص شود و به همگان بگوییم که چه دستی در کار بوده است تا این خانوادهها از دلواپسی رهایی یابند.
در آیات و روایات، تزکیه مقدم بر تعلیم است و نظام آموزشی ما نیازمند اقدامات تربیتی است تا دانش آموزان در مقابل فتنههای فرهنگی دشمنان بیمه شوند.
⚪ آیتالله جعفر سبحانی عصر امروز در دیدار فرمانده کل انتظامی کشور در قم، اظهار کرد : السَّلاَمُ عَلَی الْمَهْدِیِّ الَّذِی وَعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْأُمَمَ، خداوند منان آن زمانی که شرایع را فرستاده که از حضرت نوح باشد به همه امت ها آمدن حضرت مهدی(عج) را وعده داده است.
وی افزود:همه انبیاء وقتی می آمدند، تکمیل شرایع قبلی را می کردند، همه در عصر خود شریعت کامل بوده اند، اما اینکه توحید و عدل همه جهان را فرا بگیرد هنوز محقق نشده و عدل کامل در زمان حضرت مهدی (عج) خواهد بود.
آیتالله سبحانی با اشاره به اینکه ظهور حضرت ولی عصر(عج) نیاز به مقدمات دارد، تصریح کرد: ایشان از ابزار و ادوات استفاده خواهند کرد و ارتشی قوی داشته و حافظ و نگهبان دارند، آن طور نیست که به صورت فردی اقدام کنند.
مرجع معظم تقلید اضافه کرد: وقتی که حضرت ظهور میکنند برادری که در مغرب است برادر خود را در مشرق میبیند، پیام آن حضرت در سراسر جهان شنیده خواهد شد، ما در آستانه چنین میلادی هستیم و من به شما تبریک می گویم.
آیت الله سبحانی گفت: تنها دین اسلام است که بشر را به آمدن چنین امامی بشارت داده است که عدل را در جهان بسط خواهد داد.
وی با اشاره به حدیث النعمتان مجهولتان الصّحة و الامان، اضافه کرد: دو نعمت برای بشر است که افراد از آن غافل هستند یکی نعمت سلامتی و دوم نعمت امنیت و تا هنگامی شخص از آن برخوردار است قدر آن را نمی داند.
آیتالله سبحانی تصریح کرد: اگر امنیت جانی و مالی نباشد انسان نمی تواند وظایفش را انجام دهد، مقام معظم رهبری این مسئولیت خطیر را بر دوش شما نهاده است.
وی با اشاره به اینکه پلیس بزرگترین خدمت را به مردم می کند، اضافه کرد: با امنیت است که تمام نیروهای درونی شکوفا می شود آموزش و پرورش، حوزه علمیه و اقتصاد با امنیت فعال است، بنابراین توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم.
ayatollah sobhani.mp3
8.68M
🔸زمزم احکام - رادیومعارف
🎙پاسخ به سؤالات شرعی، توسط آیت الله العظمی سبحانی
اسفند - 1401 ش
🔶 دیدار اعضای شورای راهبردی تقریب مذاهب اسلامی پژوهشگاه مطالعات تقریبی با آیت الله العظمی سبحانی
اعضای شورای راهبردی تقریب مذاهب اسلامی پژوهشگاه مطالعات تقریبی متشکل از نمایندگان برخی از نهادها و موسسات حوزوی در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ با حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته دیدار کردند. ایشان در این دیدار ضمن آرزوی توفیق برای این شورا در زمینه فعالیتهای تقریبی به نکاتی توصیه فرمودند.
ایشان گفتند: در ایام جوانی روزی مرحوم قمی (ره) به مدرسه ما آمدند و در موضوع وحدت امت اسلامی سخنرانی کردند. نکته مهمی که ایشان بیان کردند و باید به آن دقت شود و باید اساس تقریب باشد این بود که تقریب با تذویب متفاوت است و باید مراقب بود که در تقریب دچار تذویب نشویم. نباید به دنبال این باشیم که سنی را شیعه و شیعه را سنی کنیم. تقریب با حفظ تمام مذاهب است؛ لانّ ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا. مشترکات را بیان کنید و مفترقات را در دانشگاهها و مراکز علمی بیان کنید و بحث کنید. نباید در میان عوام به بیان مختلفات بپردازید. بنابر این دقت کنید که در تقریب اصول مذهب حفظ شود. نه چیزی کم شود و نه چیزی اضافه گردد.
نکته دیگر اینکه خداوند متعال در قرآن میفرماید: ﴿واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا﴾ من گاهی فکر میکردم که چرا خداوند فرموده بحبل الله؟ و چرا نفرموده واعتصموا بالاسلام یا بالقرآن الکریم؟
العلم عندالله؛ شاید مقصود قرآن این است که جمعیتی که متفرق است و اهواء گوناگون دارد مثال کسی است که در چاه افتاده باشد. کسی که در چاه افتاده باشد مرگش حتمی است مگر اینکه برایش ریسمان و طنابی بفرستند و او چنگ زند به آن و بیاید بالا. در واعتصموا بحبل الله ولاتفرقوا قطعا مراد، حبل تقریب و حبل وحدت و حبل مشترکات است؛ و الا اگر متحد نباشیم دشمنان اسلام ما را در چاه نابودی میافکنند. پس راه نجات، راه تقریب و وحدت است تا انشاءالله در کنار هم باشیم.
خداوند رحمت کند مرحوم آسید عبدالحسین جبل عاملی را که جملهای دارد و دیگران هم آن را نقل میکنند. میگفتند هرگاه با علمای اهل سنت در بیروت جمع میشویم میگویم: ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا. فلذا ایشان در بیروت خیلی محترم بود. ایشان کتاب المراجعات را نوشته ولی خیلی محترمانه نوشته است.
نکته آخر اینکه: سعی کنید مواضع ما را روشن کنید. آقایان هنوز شیعه را نمیشناسند. هنوز هم در اعماق فکر بسیاری این است که ما سبأی هستیم و پایهگذار شیعه عبدالله بن سبا است. من مشهد بودم و عدهای از قراء را دعوت کرده بودند. قاری حرم امام رضا (ع) به من گفت: ان الشیعة تسب الصحابة!
در حالی که ما صد هزار صحابی داریم. نام شانزده هزار از ایشان درتاریخ ذکر شده و نام بقیه نیست و ما ۸۴ هزار نفر از ایشان را نمیشناسیم. و آنهایی که نامشان نیست از اصحاب ولاء اهل بیت هستند، چگونه ما آنها را سب میکنیم.
آن خطبهای را که آقا امام سجاد سلام الله علیه درباره اصحاب النبی صلوات الله علیه و آله میخواند را پخش کنید و آشکارا بخوانید تا بدانند ما صحابه بما هو صحابه را کمال احترام میگذاریم. اما صحابه یک مسئله است و صحابهای که پایش را کج میگذارد مسئلهای دیگر است. صحابی بما هو صحابی محترم لانهم رأو نور النبی الإکرم و تربوا علی یدیه. اما این احترام مانع از این نمیشود که اگر در زندگی دچار انحراف شدند انحرافشان را نادیده بگیریم.
انشاءالله خداوند شما را موفق بدارد.
🔺کارگروه نقد وهابیت
موسسهی آموزش عالی امام صادق(علیه السلام)
سؤال:آيا مريض مى تواند به نظر طبيب براى افطار روزه عمل كند؟
جواب: بسمه تعالى: اگر طبيب مورد وثوق باشد تكليف افطار است . والله العالم
بر اساس استفتای فوق از آیت الله العظمی سبحانی دام ظله نظر پزشکان می تواند در صورت وثوق معیار قرار گیرد.
https://eitaa.com/e_sobhani
🌙دفتر حضرت آیتالله سبحانی، فردا پنج شنبه را اول ماه مبارک رمضان اعلام کرد
رویت هلال ماه مبارک رمضان بعد از غروب امروز چهار شنبه برابر با ۲۹ شعبان ۱۴۴۴ هجری به اثبات رسید و فردا پنج شنبه (سوم فروردین ۱۴٠۲ شمسی) ماه پر برکت رمضان خواهد بود
https://eitaa.com/e_sobhani
هدایت شده از مرکز تخصصی علم کلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇹🇯 مرکز تخصصی علم کلام قم
موسسه آموزش عالی امام صادق (علیه السلام) تحت اشراف حضرت آیه الله العظمی سبحانی(دامت برکاته) برای سال تحصیلی1403-1402 از میان طلاب واجد شرایط در سطوح ۳،۲و۴پذیرش می نماید.
✍ ثبت نام از طریق لینک:👇
🌐 http://Paziresh.ismc.ir
✅ سطح2 حوزهدانشی«کلام،ادیان،فرقومذاهب» رشته«علوم اسلامی» گرایش«کلاماسلامی»
کد رشته:۲۱۵۱۱۱۷
✅ سطح3 حوزهدانشی«کلام،ادیان،فرقومذاهب» رشته«کلاماسلامی» گرایش«کلامتطبیقیبینالمذاهب»
کد رشته:۳۱۵۱۵۱۲
✅ سطح3 حوزهدانشی«کلام،ادیان،فرقومذاهب» رشته«کلاماسلامی» گرایش«مسائلجدیدکلامی»
کد رشته:۳۱۵۱۵۱۳
✅ سطح3 حوزهدانشی«کلام،ادیان،فرقومذاهب» رشته«کلاموفرقانحرافی» گرایش«نقدوهابیت»
کد رشته: ۳۱۵۱۶۱۴
✅ سطح4 حوزهدانشی«کلام،ادیان،فرقومذاهب» رشته«کلامتطبیقیامامیهبامعتزله،اشاعرهوماتریدیه»
کد رشته: ۴۱۵۱۷۰۰
📌کد مرکز تخصصی 67116
📌 هماهنگیهای لازم جهت اسکان طلاب میهمان با مرکز مدیریت حوزه علمیه قم انجام گرفته است.
📎 اطلاعات بیشتر و ارتباط با ادمین:
@Najafi576
📎 اطلاعات تکمیلی:
@kalamcenter
🏢 قم المقدسه،
شهرک پردیسان،ابتدای بلوار امام صادق (علیه السلام)،جنب دانشگاه ادیان ومذاهب،موسسه آموزش عالی امام صادق(علیه السلام)
☎️ روابط عمومی مرکز :
025_32814090
📞 مشاوره و پشتیبان:
0903 482 5423
بسم الله الرحمن الرحيم
آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از طرف حضرت امام (قدس سره) روز قدس نامگذاری شده است و هدف از این نامگذاری این است که مسلمانان جهان همگان به کمک مظلومان فلسطینی برخیزند و نابودی نظام غاصب صهیونیسم را از خداوند متعال درخواست کنند.
از هموطنان عزیز روزه دار درخواست می شود با دیگر کشورهای اسلامی در راهپیمایی روز قدس شرکت نمایند و وحدت جامعه اسلامی در آزادی قدس به منصه ظهور برسانند.
جعفر سبحانی
23 /فروردین/1402
21 رمضان المبارک 1444هـ..ق
🔸کتاب تهذیب الاصول 🔺
🔹دست خط حضرت آیت الله العظمی سبحانی
تقریرات درس حضرت امام خمینی قدس سره
در حاشیه برخی صفحات دست خط حضرت امام، مزین میباشد.
-كما أنّ الشائع في الضرر و الضُرّ و الإضرار هو الاستعمال في الضرر الوارد في المال و النفس، كما هو معلوم.
- هذا و لكن الضرورة تشهد بخلافه. و التحقيق: أنّ هيئات الأفعال كالحروف لا تستقلّ معانيها بالمفهومية و الموجودية، و يكون وضعها أيضاً - كالحروف - عامّاً و الموضوع له فيها خاصّاً على التفصيل السابق...( ج1، ص 152)
- و العمدة: أنّه لا إطلاق للآية الكريمة؛ ضرورة أنّها بصدد بيان كيفية النفر و أنّه إذن لا يمكن للناس النفر العمومي، فلِم لا ينفر طائفة منهم؟ فإنّه ميسور لهم. ( تهذیب ج3 ص 631)
@e_sobhani