eitaa logo
کانال اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی سبحانی مدّ ظله
3.2هزار دنبال‌کننده
955 عکس
65 ویدیو
62 فایل
این صفحه اطلاع رسانی، در بردارنده فعالیت های مؤسسه امام صادق (ع) و اخبار آیت الله العظمی سبحانی است. وب سایت: www.imamsadiq.org www.shia.ir شبکه اجتماعی: اینستا: instagram.com/sobhani_ir/ پیام ضروری : @sobhani110 استفــــــــتـــاء : @Tohid01
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 آیت الله العظمی سبحانی در همایش شهید مطهری و تمدن نوین اسلامی: ☑️ منظومه فکری شهید مطهری از امام خمینی و علامه طباطبایی شکل گرفت 🔹اگر ایشان در قم بود رشد علمی نمی کرد. ضلع شخصیت ایشان در جامعه علمی غربی تهران آن روز، شکل گرفت و توانست اثر گذار باشد. شهید ابتدا به فکر فهمیدن فلسفه متفکران غرب و بعد به دنبال پاسخ گویی بود. 🔹ایشان انسانی آرمانگرا بودند . وقتی وارد تهران شد تنها به فکر گرفتن مسجد نبود، همه تلاشش این بود هجمه هایی که علیه اسلام است را دفع کند و به تفکرات غربی‌ها حمله کند. همه آثار ایشان ناظر به خلأ فکری آن زمان بوده است. 🔹اخصوصیت دیگر ایشان بود. خرافه‌هایی که به دین بسته بودند، به خوبی شناسایی و جدا می کرد و اسلام را از خرافه پاک میکرد و این کار هر کسی نیست. 🔹امام راحل برای شهادت ایشان گریه کردند در حالی که برای فرزندش گریه نکردند. علامه طباطبایی هم در شهادت ایشان گریه کردند. @e_sobhani
🔸«تسليك النفس إلى حظيرة القدس» كتابى است كلامى كه توسط حسن بن يوسف بن مطهر، معروف به علامه حلّى به درخواست فرزندش محمد به نگارش درآمده است. كتاب حاضر به موضوعات ذيل پرداخته است: امور عامّه، تقسيم موجودات، بحث از اقسام موجودات، احكام موجودات، اثبات واجب‌الوجود و صفات او، عدل، نبوت، امامت و معاد. هر يك از اين موضوعات خود مشتمل بر مباحث متعددى است. نویسنده اثر حاضر را به مهم‌ترين مسائل كلامى اختصاص داده و آنها را در قالب‌هاى فلسفى و برهانى مورد بحث و بررسى قرار داده است. اين كتاب بسيار شبيه كتاب «تجريد الاعتقاد» استاد علامه حلّى؛ يعنى خواجه نصيرالدين طوسى است كه خود علاّمه به شرح آن پرداخته و آن را «كشف المراد» نام نهاده است. تفاوتى كه «تسليك النفس» با «تجريد الاعتقاد» دارد بيان ساده و روان آن است و حال آن كه «تجريد الاعتقاد» خواجه از عبارات و متنى صعب و دشوار بهره‌مند است. اما نقطۀ اشتراك استاد و شاگرد در اين دو اثر روش فلسفى و برهانى‌اى است كه در اثبات مسائل كلامى در پيش مى‌گيرند روشى كه نزد متكلمان متأخر مقبوليت يافته است. نسخه‌اى خطى از اين اثر در موزۀ بريتانيا در لندن موجود است. كاتب اين نسخه على بن الحسن بن الرضى الحسينى است كه از كتابت آن در /18صفر716/ق فراغت يافته است. نسخه خطى دوم در كتابخانۀ آيت‌اللّه حكيم در نجف اشرف به شماره 929م نگهدارى مى‌شود. ناسخ اين نسخه ناشناخته است؛ اما تاريخ اتمام استنساخ آن /22صفر722/ق قيد گرديده است. از هر يك از اين دو نسخه خطى، ميكروفيلمى در «مركز احياء التراث الاسلامى» قم موجود است اولى به شمارۀ 1804 و دومى به شمارۀ 689/2. نسخه حاضر در برنامه با تحقيق و پژوهش سركار خانم فاطمه رمضانى در قطع وزيرى با جلد گالينگور در 264 صفحه براى نخستين بار در سال 1426ق توسط انتشارات «موسسۀ امام صادق‌ عليه‌السلام» قم، منتشر گرديده است. لینک در سایت موسسه امام صادق (ع)🔻 @E_Sobhani http://tohid.ir/fa/index/book?bookID=510
🌘 همزمان با ماه‌مبارک رمضان سلسله مباحث تفسیر قرآن‌کریم توسط آیت‌الله العظمی سبحانی در مدرسه حجتیه قم برگزار میشود @E_sobhani
آیت الله العظمی سبحانی امروز در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در مجتمع عالی فقه حجتیه برگزار شد، با اشاره به آیه ۴۳ سوره توبه اظهار داشت: عده ای به پیامبر اکرم(ص) می گفتند که به ما اجازه دهید به جنگ نرویم اما در واقع آن ها به دنبال بهانه ای بودند که حجتی از پیامبر(ص) داشته باشند تا به جهاد نروند و به هیچ وجه قصد رفتن به جهاد را نداشتند. 🔸امروز عده ای در کشور بذر یاس می پاشند و نخبگان را نسبت به آینده نا امید می کنند، ضرر این گروه برای اسلام و انقلاب بسیار زیاد است، این افراد هم در داخل و هم در خارج از کشور حضور دارند. 🔸 برخی از منافقین بنای جهاد نداشتند و به هیچ وجه دست به سیاهی و سفیدی نمی زدند، خداوند به پیامبر خطاب فرمود که اگر به آن ها اجازه نرفتن به جنگ نمی دادی دروغگویی آن ها آشکار می شد و دروغگویان از راستگویان جدا می شدند. 🔸 در اینجا تفسیرهایی در مورد احتمال و یا عدم احتمال خطای پیامبر وجود داشته و عده ای عصمت پیامبر(ص) را می پذیرند، اما می گویند پیامبر نیز مانند دیگر افراد اجتهاد می کنند و بر مبنای صلاحدید با منافقین رفتار خاصی را در پیش می گیرند. 🔸 عده ای مفسرین نیز بیان می کنند که حتی اگر پیامبری رسول اکرم را مفروض نگیریم، ایشان در میان اعراب مدینه بزرگ شده اند و بهتر از هر شخص دیگری می دانند که با مردم چگونه رفتار کنند. 🔸این تفسیرها در حالی است که علم پیامبر اکرم عظیم بوده و ایشان احتیاجی به اجتهاد ندارند، جایی که قرآن، جبرئیل و وحی در اختیارشان است نیازی به اجتهاد ندارند و این اجتهاد مختص دیگران است. 🔸 ما شیعیان اعتقاد داریم که همان گونه که پیامبر اکرم(ص) در دریافت وحی معصوم است، در احکام و مسائل زندگی نیز معصوم است و برای اینکه مردم اعتماد پیدا کنند انبیا باید در بیان احکام و مسائل زندگی معصوم باشند. 🔸مشورت ما با مشورت پیامبر(ص) متفاوت است، مشورت ما به دلیل کشف حقیقت است، اما مشورت پیامبر(ص) به دلیل اهمیت دادن به شخص مقابل است. 🔸 نکته دیگر در مورد به جهاد رفتن منافقین این است که اگر آن ها به جهاد تبوک می رفتند، نه تنها خیری نداشتند، بلکه شر و جاسوسی از خود به جای می گذاشتند و به همین دلیل جهاد این منافقین به صلاح اسلام نبود به همین دلیل پیامبر(ص) با درخواست آن ها مبنی بر اجازه برای به جهاد نرفتن موافقت می کردند، بنابراین به اعتقاد ما شیعیان پیامبر اکرم(ص) نه گناهی کرده اند و نه خطایی انجام داده اند. 🔸 امروز نیز عده ای در کشور بذر یاس می پاشند و نخبگان را نسبت به آینده نا امید می کنند، ضرر این گروه برای اسلام و انقلاب بسیار زیاد است، این افراد هم در داخل و هم در خارج از کشور حضور دارند. https://t.me/J_Sobhani
190508_001_03.mp3
6.18M
تفسیر سوره جلسه 2 آیت الله مدرسه حجتیه 2- ماه مبارک رمضان 1440 چهارشنبه 18- 02-1398 @E_sobhani
190509_001-00.mp3
4.75M
تفسیر سوره جلسه 3 آیت الله مدرسه حجتیه 3- ماه مبارک رمضان 1440 پنجشنبه 19- 02-1398 @E_sobahni
WhatsApp Audio 2019-05-1100.mp3
5.4M
تفسیر سوره آیه 43- جلسه 4 عَفَا اللَّهُ عَنْكَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَتَعْلَمَ الْكَاذِبِينَ آیت الله مدرسه حجتیه 5- ماه مبارک رمضان 1440 شنبه 21- 02-1398 @e_sobhani
آیت الله العظمی سبحانی امروز در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در مجتمع عالی فقه حجتیه برگزار شد، با اشاره به آیه ۴۳ سوره توبه اظهار داشت: عده ای به پیامبر اکرم(ص) می گفتند که به ما اجازه دهید به جنگ نرویم اما در واقع آن ها به دنبال بهانه ای بودند که حجتی از پیامبر(ص) داشته باشند تا به جهاد نروند و به هیچ وجه قصد رفتن به جهاد را نداشتند. 🔸امروز عده ای در کشور بذر یاس می پاشند و نخبگان را نسبت به آینده نا امید می کنند، ضرر این گروه برای اسلام و انقلاب بسیار زیاد است، این افراد هم در داخل و هم در خارج از کشور حضور دارند. 🔸 برخی از منافقین بنای جهاد نداشتند و به هیچ وجه دست به سیاهی و سفیدی نمی زدند، خداوند به پیامبر خطاب فرمود که اگر به آن ها اجازه نرفتن به جنگ نمی دادی دروغگویی آن ها آشکار می شد و دروغگویان از راستگویان جدا می شدند. 🔸 در اینجا تفسیرهایی در مورد احتمال و یا عدم احتمال خطای پیامبر وجود داشته و عده ای عصمت پیامبر(ص) را می پذیرند، اما می گویند پیامبر نیز مانند دیگر افراد اجتهاد می کنند و بر مبنای صلاحدید با منافقین رفتار خاصی را در پیش می گیرند. 🔸 عده ای مفسرین نیز بیان می کنند که حتی اگر پیامبری رسول اکرم را مفروض نگیریم، ایشان در میان اعراب مدینه بزرگ شده اند و بهتر از هر شخص دیگری می دانند که با مردم چگونه رفتار کنند. 🔸این تفسیرها در حالی است که علم پیامبر اکرم عظیم بوده و ایشان احتیاجی به اجتهاد ندارند، جایی که قرآن، جبرئیل و وحی در اختیارشان است نیازی به اجتهاد ندارند و این اجتهاد مختص دیگران است. 🔸 ما شیعیان اعتقاد داریم که همان گونه که پیامبر اکرم(ص) در دریافت وحی معصوم است، در احکام و مسائل زندگی نیز معصوم است و برای اینکه مردم اعتماد پیدا کنند انبیا باید در بیان احکام و مسائل زندگی معصوم باشند. 🔸مشورت ما با مشورت پیامبر(ص) متفاوت است، مشورت ما به دلیل کشف حقیقت است، اما مشورت پیامبر(ص) به دلیل اهمیت دادن به شخص مقابل است. 🔸 نکته دیگر در مورد به جهاد رفتن منافقین این است که اگر آن ها به جهاد تبوک می رفتند، نه تنها خیری نداشتند، بلکه شر و جاسوسی از خود به جای می گذاشتند و به همین دلیل جهاد این منافقین به صلاح اسلام نبود به همین دلیل پیامبر(ص) با درخواست آن ها مبنی بر اجازه برای به جهاد نرفتن موافقت می کردند، بنابراین به اعتقاد ما شیعیان پیامبر اکرم(ص) نه گناهی کرده اند و نه خطایی انجام داده اند. 🔸 امروز نیز عده ای در کشور بذر یاس می پاشند و نخبگان را نسبت به آینده نا امید می کنند، ضرر این گروه برای اسلام و انقلاب بسیار زیاد است، این افراد هم در داخل و هم در خارج از کشور حضور دارند. https://t.me/J_Sobhani @E_sobhani
🔸حضرت آیت الله العظمی سبحانی در جلسه 3 از سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در مجتمع عالی فقه حجتیه برگزار شد، با اشاره به آیاتی از سوره توبه اظهار داشت: در این آیات، اصرار بر مشارکت در جهاد است که در جاهای دیگر دیده نمی شود و دلیل آن یکی طولانی بودن راه است، از سوی دیگر دشمن بزرگی به نام روم در مقابل قرار دارد لذا در برابر دشمن قوی خداوند به پیامبر دستور خواندن این آیه را می دهد: «انْفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ». با بیان اینکه ایمان قابل فشار و تحمیل نبوده و از جنس عقیده و اعتقاد است، تاکید کرد: حکومت از آن اسلام بوده و غیرمسلمان ها زیر لوای اسلام آزادند ادیان دیگر را انتخاب کنند. او با اشاره به مراد مفسران از دو کلمه «خفافا و ثقالا» و منصرف آیه به بسیج عمومی مسلمانان در جنگ تبوک گفت: بسیج عمومی در برابر دشمن قوی و در راه طولانی از ضروریات حرکت رو به جلو به شمار می آید و غنی و فقیر از این امر مستثنی نشده اند. ▫️در جهاد داشتن امکانات بسیار مهم است لذا در درجه نخست اموال و سپس انفس باید در راه جهاد فی سبیل الله تقدیم شود. ◽️خاورشناسان دنبال تضعیف عقیده ما هستند، گفت: آیات قرآن کریم به خوبی پاسخ این افراد را می دهد. او سپس به آیه «لااکراه فی الدین قدتبیّن الرشد من الغیّ» اشاره کرد و گفت: عده ای می گویند از یکسو قرآن می گوید اکراه و اجباری در پذیرش دین نیست و از سوی دیگر، مساله جهاد را مطرح می کند، این دو با هم تعارض دارد. در پاسخ می گوئیم که جهاد زمانی معنا پیدا می کند که مردم کفر را رها کرده و به سمت اسلام گرایش پیدا کنند. بت پرستی به هر شکلی در اسلام محکوم و منکوب است، چرا که سبب می شود که انسان از درجه بالا تنزل کرده و اشیا را سجده کند و شیء در اسلام به هیچ عنوان قابل پرستش نیست. آیت الله سبحانی ادامه داد: بنابراین اسلام در سال نهم به مشرکان مهلت داد که از مسیر شرک خارج شوند و این بدین معناست که اسلام در پی نجات دادن انسان از زوال و گمراهی است. او مطرح کرد: گاهی در ایران کسانی هستند که ناسیونالیسم به تمام معنا هستند و سعی دارند زرتشت را برجسته کنند و بیان می کنند که ما با حمله اعراب به ایران مسلمان شدیم، در حالی که این گزاره درست نبوده و حتی اگر در کتب درسی است باید پاک شود بلکه اسلام وارد ایران شد و ایرانیان را از آتش پرستی و ضلالت نجات داد و این از خدمات اسلام به ایرانیان محسوب می شود. این مرجع تقلید شیعیان اضافه کرد: ارسطو، افلاطون و شیخ الرئیس همگی مصلح هستند و این مصلحان مسیر را به دیگران نشان می دهند، خواه مردم عمل بکنند خواه عمل نکنند، اما انبیا علاوه بر اینکه مصلح هستند، در زمینه ابلاغ پیام الهی به گوش جهانیان نیز مسئولیت دارند و پس از اینکه این پیام به گوش مردم دنیا رسید، آنها تصمیم می گیرند به آن عمل کنند یا خیر. او با اشاره به وجود موانعی چون ملوکان و پادشاهان، مشرکان، اغنیا و ثروتمندان بر سر راه ابلاغ پیام الهی به جهانیان خاطرنشان کرد: ایمان بر اساس اجبار نیست و جهاد انبیا برای رفع موانع بود تا مردم پیام الهی را بشنوند. آیت الله سبحانی مطرح کرد: ایمان قابل فشار و تحمیل نبوده بلکه از جنس عقیده و اعتقاد و نیازمند مبانی است و انبیاء الهی آمدند موانع را بردارند تا انسان ها پیام الهی را بشنوند و راه را از بیراه تشخیص دهند. پس از برداشتن این موانع هر کس به اختیار خود می تواند هر دینی که مایل باشد انتخاب کند، اما حکومت از آن اسلام بوده و غیرمسلمان ها زیر لوای اسلام آزادند در دین خود بمانند یا وارد اسلام شوند به شرط آنکه مالیات بپردازند. او با بیان اینکه بت پرستی در شرایع وجود ندارد، به پرداخت جزیه اهل کتاب به حکومت اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: مالیاتی که مسلمانان می پردازند نسبت به مالیات مسیحیان و ادیان دیگر چند برابر بوده و دلیل آن پرداخت خمس و زکات مازاد بر مالیات است که مسلمانان بر عهده دارند، اما پیروان ادیان دیگر تنها جزیه می پردازند. این مفسر قرآن کریم فواصل را یکی از معجزات قرآن کریم دانست و گفت: فواصل آیات همیشه مناسب با متن قرآن است و به گونه ای این آیات از اول تا آخر چیده شده اند که خللی بر آنها نمی توان وارد کرد. https://t.me/J_Sobhani @E_sobhani
🔸حضرت آیت الله العظمی سبحانی در جلسه تفسیر سوره توبه : نباید به دلیل تکریم مصاحب، مقام پیامبر(ص) را تنزل داد؛ خداوند آرامش را به مصاحب نازل کرد، چرا که پیامبر بی نیاز از آرامش و سکینه بوده است. امروز در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در مجتمع عالی فقه حجتیه برگزار شد، ایشان اظهار داشت: اگر ما به حالات انبیا مراجعه کنیم متوجه می شویم که آن بزرگواران در تمامی جنگ ها پیروز بودند. او افزود: مراد از نصرت انبیا نصرت منطقی بوده و قرآن می فرماید که ابراهیم خلیل الرحمان از نظر منطق بسیار قوی بود، هنگامی که به او گفتند آیا تو این بت ها را شکسته ای با پاسخی که به مشرکان داد، آنها را شرمنده کرد. آیت الله سبحانی گفت: پیامبر اکرم(ص) نیز در مواقع مختلف از تاکتیک های خاصی استفاده می کردند، در مدینه نیز پایگاهی ایجاد کردند، دشمنان برای جلوگیری از پیشرفت اسلام سعی در انجام اقدامات بسیاری علیه ایشان داشتند که در هر نقشه پشیمان می شدند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که باید پیامبر(ص) را به شهادت برسانند. او با اشاره به سوره انفال مطرح کرد: بنابراین شد که مشرکین پیامبر(ص) را به شهادت برسانند، پیامبر اکرم به وسیله جبرئیل از این نقشه دشمنان آگاه شد و در اینجا بود که پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را مامور کردند که در جای ایشان بخوابند که آن حضرت نیز این درخواست پیامبر(ص) را با روی باز پذیرفت. این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: عده ای قصد دارند این فداکاری حضرت علی(ع) را بی اهمیت جلوه دهند، در حالی که پیامبر اکرم(ص) بر اهمیت این اقدام در مواقع لازم تاکید کرده بودند. او داستان غار و عنکبوت را نیز مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) مکان اختفای خود را به حضرت امیر(ع) اعلام کرده بودند. آیت الله سبحانی تاکید کرد: اینکه عده ای آیه های قرآن را غیرصحیح تفسیر می کنند خارج از حیطه انصاف بوده و در آیه مربوط به غار تمامی ضمائر به پیامبر اکرم(ص) برمی گردد، اما متاسفانه عده ای به دلیل ملاحظات مذهبی این آیه را به نحو دیگری تفسیر می کنند. او با بیان اینکه نباید به دلیل تکریم مصاحب، مقام پیامبر(ص) را تنزل داد، عنوان کرد: خداوند آرامش را به مصاحب نازل کرد، چرا که پیامبر بی نیاز از آرامش و سکینه بوده و به این مقوله هیچ احتیاجی نداشته اند. این مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: حیله قرشیان به دلیل کیاست پیامبر(ص) از بین رفته و از کشتن ایشان ناامید شدند؛ اینجا توحید به مقام علیا و شرک به مقام سفلی رسید. او ابراز کرد: برخی از دشمنان شیعیان بیان می کنند که کلام شیعه ناصواب است، اما با بررسی های دقیق می توان فهمید که خداوند به بندگان خود می فرماید که ای بشر، خیال نکن که اگر پیامبر ما را تنها گذاشتی، ما نیز او را تنها می گذاریم، بلکه ما پیامبر خود را از بلایا مصون می داریم. آیت الله سبحانی در ادامه با اشاره به معنی جهاد پیامبر اکرم(ص) در آیه ۹۱ این سوره اضافه کرد: قرآن در مقام بیان از کلمه جهاد استفاده می کند و اگر در برخی از آیات کلمه قتال آمده مناسبتی داشته، ولی معمولا از کلمه جهاد استفاده شده و تمامی انبیا نه برای قتال و کشتار بلکه برای جهاد و کوشش در سرنگونی بت پرستی و برپاداشتن خداپرستی آمده اند. او شبهات موجود در زمینه برخی آیات قرآنی در فضای مجازی را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: رسانه های مجازی شیطان هستند و تلاش می کنند ایمان مردم و جوانان را از بین ببرند. https://t.me/J_Sobhani @E_sobhani
🔸حضرت آیت الله سبحانی امروز در اولین جلسه درس تفسیر ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه (مجتمع عالی فقه) در قم با ذکر حدیثی از پیامبر اکرم(ص) بیان کردند: پیامبر اکرم(ص) گناه نکردن را مهمترین و بهترین و با فضیلت ترین عمل خیر در ماه رمضان دانستند. ایشان با اشاره به جایگاه دانشمندان و فقهای ایرانی پس از اسلام بیان کردند: این سخن ما از بهر نژاد پرستی نیست، بلکه ایرانیان از زمانی که ایمان ‌آورده اند همواره خادم اسلام بوده اند. قرآن کریم بیان می کند که هنگامی که به شما امر به سوی جهاد می شود، به زمین چسبیدید؛ داستان این موضوع آن است که پیامبر اکرم(س) در زمان جهاد مردم را از مقصد خبردار نمی کرد و در اواخر مسیر، هدف مشخص می شد ولی زمانی که می خواستند به سمت تبوک بروند این حرکت را اعلام کردند. در آن زمان مردم باید چیدن محصول و تجارت خود را تعطیل می کردند و در آن هوای گرم به جهاد بروند و برخی به این موضوع علاقه نداشتند و خداوند نیز چنین بحثی را مطرح کرد و افزود که آیا شما دنیا را به آخرت ترجیح می دهید؟ و سپس بیان می کند که رضایت رها کردن آخرت نسبت به دنیا خوب نیست. پس از بیان این مطالب مومنان به سوی تبوک حرکت کردند ولی منافقان در آن مکان ماندند و سعی کردند ذهن مردم و فضا را خراب کنند؛ منافقان بیان کردند که چرا پیامبر حضرت علی(ع) را با خود نبرد؟ حضور امام در مدینه به جهت جلوگیری از کودتای منافقان بود. ایشان اظهارکردند: منافقان شایعه ساختند که روابط امام علی(ع) و پیامبر(ص) تیره شده است؛ امروز نیز شایعات در فضای مجازی وجود دارد که متاسفانه برای کشور اسلامی ما به یک بلا مبدل شده است؛ می خواهند شایعات عزم و نیت و علاقه و نیت ما را به جمهوری اسلامی کم کند ؛این مساله یک سلاح قدیمی است و در زمان پیامبر نیز چنین بود. معظم له یادآورشدند: پیامبر اکرم(ص) در پاسخ به این مساله فرمودند که شما (امام علی(ع)) نسبت به من همچون هارون به موسی(ع) هستید؛ این پاسخ بسیار مهمی به شایعه سازان و منافقان بود؛ در اینجا پیامبر اکرم(ص) بیان کردند که تمام مناصب ایشان متعلق به امام علی(ع) نیز هست ؛این امر را عموم المنزله می نامند؛ در تمام احادیث پیامبر چنین مدالی به هیچ کدام از صحابه داده نشده است. این حدیث از سوی افرادی چون سعد ابن ابی وقاص نیز نقل شده است؛ پس از شهادت امام علی(ع) ، معاویه به سعد گفت که چرا نسبت به علی(ع) بد نمی گویی؟ وی در پاسخ به معاویه چنین حدیثی را نقل کرد و گفت که هیچگاه نمی تواند به امام علی(ع) نسبت بد بدهد. معظم له گفتند: روزی در کنار قبر پیامبر اکرم(ص) بودم و سخنی را شنیدم که بوسیدن قبر پیامبر کار مفیدی نیست ولی پاسخ دادم که نفس یوسف بود که از دور اثرگذار بود و آن پیراهن شفاگر شد؛ کسانی که دارای مراتب عالی هستند در عالم موثر هستند و تاثیراتی را ایجاد می کنند. این مرجع تقلید افزودند: ضریح و آهن کاره ای نیست ولی تماس از این ضریح حاصل می شود و اراده پیامبر اکرم در این کار موثر است؛ پیامبر اکرم(ص) با آب دهان خویش چشم امام علی(ع) را شفا می داد؛ حضرت عیسی(ع) نیز چنین کاری می کردند و این قدرت واین ولایت از سوی خداوند به بندگان برگزیده عطا شده است. ایشان در ادامه با ذکر حدیثی در خصوص نقش ایرانیان در حمایت از دین خداوند که توسط پیامبر بیان شده است،گفتند: افتخار ما ایرانیان این است که مصداق این آیه هستیم به شرطی که در این مسیر باشیم یعنی در خدمت رسول خدا باشیم؛ ایرانیان طبق این حدیث می گوید که قم سلمان ... از زمانی که ایرانیان اسلام آورده اند تا کنون در خدمت اسلام هستند؛ اکثر محدثان، فقهای بزرگ و.... ایرانی هستند؛ افتخار این است که ایرانی توانسته به اسلام عمل کند. معظم له یادآورشدند: ما به دنبال نژاد پرستی نیستیم، بلکه ما نوکر اسلام هستیم و خداوند نیز اعتباری به ایرانیان داده است و ایرانیان فقیه و متکلم و .... شدند و در خدمت اسلام هستند؛ افتخار اصلی ایرانیان عمل به اسلام است. https://t.me/J_Sobhani @E_sobhani