🔸حضرت آیت الله العظمی سبحانی در جلسه تفسیر سوره توبه :
نباید به دلیل تکریم مصاحب، مقام پیامبر(ص) را تنزل داد؛ خداوند آرامش را به مصاحب نازل کرد، چرا که پیامبر بی نیاز از آرامش و سکینه بوده است.
امروز در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در مجتمع عالی فقه حجتیه برگزار شد، ایشان اظهار داشت: اگر ما به حالات انبیا مراجعه کنیم متوجه می شویم که آن بزرگواران در تمامی جنگ ها پیروز بودند.
او افزود: مراد از نصرت انبیا نصرت منطقی بوده و قرآن می فرماید که ابراهیم خلیل الرحمان از نظر منطق بسیار قوی بود، هنگامی که به او گفتند آیا تو این بت ها را شکسته ای با پاسخی که به مشرکان داد، آنها را شرمنده کرد.
آیت الله سبحانی گفت: پیامبر اکرم(ص) نیز در مواقع مختلف از تاکتیک های خاصی استفاده می کردند، در مدینه نیز پایگاهی ایجاد کردند، دشمنان برای جلوگیری از پیشرفت اسلام سعی در انجام اقدامات بسیاری علیه ایشان داشتند که در هر نقشه پشیمان می شدند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که باید پیامبر(ص) را به شهادت برسانند.
او با اشاره به سوره انفال مطرح کرد: بنابراین شد که مشرکین پیامبر(ص) را به شهادت برسانند، پیامبر اکرم به وسیله جبرئیل از این نقشه دشمنان آگاه شد و در اینجا بود که پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را مامور کردند که در جای ایشان بخوابند که آن حضرت نیز این درخواست پیامبر(ص) را با روی باز پذیرفت.
این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: عده ای قصد دارند این فداکاری حضرت علی(ع) را بی اهمیت جلوه دهند، در حالی که پیامبر اکرم(ص) بر اهمیت این اقدام در مواقع لازم تاکید کرده بودند.
او داستان غار و عنکبوت را نیز مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) مکان اختفای خود را به حضرت امیر(ع) اعلام کرده بودند.
آیت الله سبحانی تاکید کرد: اینکه عده ای آیه های قرآن را غیرصحیح تفسیر می کنند خارج از حیطه انصاف بوده و در آیه مربوط به غار تمامی ضمائر به پیامبر اکرم(ص) برمی گردد، اما متاسفانه عده ای به دلیل ملاحظات مذهبی این آیه را به نحو دیگری تفسیر می کنند.
او با بیان اینکه نباید به دلیل تکریم مصاحب، مقام پیامبر(ص) را تنزل داد، عنوان کرد: خداوند آرامش را به مصاحب نازل کرد، چرا که پیامبر بی نیاز از آرامش و سکینه بوده و به این مقوله هیچ احتیاجی نداشته اند.
این مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: حیله قرشیان به دلیل کیاست پیامبر(ص) از بین رفته و از کشتن ایشان ناامید شدند؛ اینجا توحید به مقام علیا و شرک به مقام سفلی رسید.
او ابراز کرد: برخی از دشمنان شیعیان بیان می کنند که کلام شیعه ناصواب است، اما با بررسی های دقیق می توان فهمید که خداوند به بندگان خود می فرماید که ای بشر، خیال نکن که اگر پیامبر ما را تنها گذاشتی، ما نیز او را تنها می گذاریم، بلکه ما پیامبر خود را از بلایا مصون می داریم.
آیت الله سبحانی در ادامه با اشاره به معنی جهاد پیامبر اکرم(ص) در آیه ۹۱ این سوره اضافه کرد: قرآن در مقام بیان از کلمه جهاد استفاده می کند و اگر در برخی از آیات کلمه قتال آمده مناسبتی داشته، ولی معمولا از کلمه جهاد استفاده شده و تمامی انبیا نه برای قتال و کشتار بلکه برای جهاد و کوشش در سرنگونی بت پرستی و برپاداشتن خداپرستی آمده اند.
او شبهات موجود در زمینه برخی آیات قرآنی در فضای مجازی را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: رسانه های مجازی شیطان هستند و تلاش می کنند ایمان مردم و جوانان را از بین ببرند.
https://t.me/J_Sobhani
@E_sobhani
🔸حضرت آیت الله سبحانی امروز در اولین جلسه درس تفسیر ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه (مجتمع عالی فقه) در قم با ذکر حدیثی از پیامبر اکرم(ص) بیان کردند: پیامبر اکرم(ص) گناه نکردن را مهمترین و بهترین و با فضیلت ترین عمل خیر در ماه رمضان دانستند.
ایشان با اشاره به جایگاه دانشمندان و فقهای ایرانی پس از اسلام بیان کردند: این سخن ما از بهر نژاد پرستی نیست، بلکه ایرانیان از زمانی که ایمان آورده اند همواره خادم اسلام بوده اند.
قرآن کریم بیان می کند که هنگامی که به شما امر به سوی جهاد می شود، به زمین چسبیدید؛ داستان این موضوع آن است که پیامبر اکرم(س) در زمان جهاد مردم را از مقصد خبردار نمی کرد و در اواخر مسیر، هدف مشخص می شد ولی زمانی که می خواستند به سمت تبوک بروند این حرکت را اعلام کردند.
در آن زمان مردم باید چیدن محصول و تجارت خود را تعطیل می کردند و در آن هوای گرم به جهاد بروند و برخی به این موضوع علاقه نداشتند و خداوند نیز چنین بحثی را مطرح کرد و افزود که آیا شما دنیا را به آخرت ترجیح می دهید؟ و سپس بیان می کند که رضایت رها کردن آخرت نسبت به دنیا خوب نیست.
پس از بیان این مطالب مومنان به سوی تبوک حرکت کردند ولی منافقان در آن مکان ماندند و سعی کردند ذهن مردم و فضا را خراب کنند؛ منافقان بیان کردند که چرا پیامبر حضرت علی(ع) را با خود نبرد؟ حضور امام در مدینه به جهت جلوگیری از کودتای منافقان بود.
ایشان اظهارکردند: منافقان شایعه ساختند که روابط امام علی(ع) و پیامبر(ص) تیره شده است؛ امروز نیز شایعات در فضای مجازی وجود دارد که متاسفانه برای کشور اسلامی ما به یک بلا مبدل شده است؛ می خواهند شایعات عزم و نیت و علاقه و نیت ما را به جمهوری اسلامی کم کند ؛این مساله یک سلاح قدیمی است و در زمان پیامبر نیز چنین بود.
معظم له یادآورشدند: پیامبر اکرم(ص) در پاسخ به این مساله فرمودند که شما (امام علی(ع)) نسبت به من همچون هارون به موسی(ع) هستید؛ این پاسخ بسیار مهمی به شایعه سازان و منافقان بود؛ در اینجا پیامبر اکرم(ص) بیان کردند که تمام مناصب ایشان متعلق به امام علی(ع) نیز هست ؛این امر را عموم المنزله می نامند؛ در تمام احادیث پیامبر چنین مدالی به هیچ کدام از صحابه داده نشده است.
این حدیث از سوی افرادی چون سعد ابن ابی وقاص نیز نقل شده است؛ پس از شهادت امام علی(ع) ، معاویه به سعد گفت که چرا نسبت به علی(ع) بد نمی گویی؟ وی در پاسخ به معاویه چنین حدیثی را نقل کرد و گفت که هیچگاه نمی تواند به امام علی(ع) نسبت بد بدهد.
معظم له گفتند: روزی در کنار قبر پیامبر اکرم(ص) بودم و سخنی را شنیدم که بوسیدن قبر پیامبر کار مفیدی نیست ولی پاسخ دادم که نفس یوسف بود که از دور اثرگذار بود و آن پیراهن شفاگر شد؛ کسانی که دارای مراتب عالی هستند در عالم موثر هستند و تاثیراتی را ایجاد می کنند.
این مرجع تقلید افزودند: ضریح و آهن کاره ای نیست ولی تماس از این ضریح حاصل می شود و اراده پیامبر اکرم در این کار موثر است؛ پیامبر اکرم(ص) با آب دهان خویش چشم امام علی(ع) را شفا می داد؛ حضرت عیسی(ع) نیز چنین کاری می کردند و این قدرت واین ولایت از سوی خداوند به بندگان برگزیده عطا شده است.
ایشان در ادامه با ذکر حدیثی در خصوص نقش ایرانیان در حمایت از دین خداوند که توسط پیامبر بیان شده است،گفتند: افتخار ما ایرانیان این است که مصداق این آیه هستیم به شرطی که در این مسیر باشیم یعنی در خدمت رسول خدا باشیم؛ ایرانیان طبق این حدیث می گوید که قم سلمان ... از زمانی که ایرانیان اسلام آورده اند تا کنون در خدمت اسلام هستند؛ اکثر محدثان، فقهای بزرگ و.... ایرانی هستند؛ افتخار این است که ایرانی توانسته به اسلام عمل کند.
معظم له یادآورشدند: ما به دنبال نژاد پرستی نیستیم، بلکه ما نوکر اسلام هستیم و خداوند نیز اعتباری به ایرانیان داده است و ایرانیان فقیه و متکلم و .... شدند و در خدمت اسلام هستند؛ افتخار اصلی ایرانیان عمل به اسلام است.
https://t.me/J_Sobhani
@E_sobhani
حضرت آیت الله العظمی حاج آقا شیخ جعفر سبحانی تبریزی :
تنها راه وصال و قرب به خداوند از طریق عمل به دستورات الهی است که باید با اخلاص هر چه تمام صورت گیرد.
' صلوات ' 🌹
@E_sobhani
حضرت آیت الله العظمی حاج آقا شیخ جعفر سبحانی تبریزی :
قرآن عصمت آفرین نیست ولی جوانی که با قرآن مانوس باشد ، کمتر به گناه آلوده میشود.
' صلوات ' 🌹
@E_sobhani
190512_001-00005.mp3
5.67M
تفسیر سوره #توبه جلسه 5
لَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ يُجَاهِدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ توبه ﴿۴۴﴾
آیت الله #سبحانی
مدرسه حجتیه
6- ماه مبارک رمضان 1440
یکشنبه 22- 02-1398
@E_sobhani
به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، این مرجع تقلید شیعیان ظهر امروز در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در مجتمع عالی فقه حجتیه برگزار شد، اظهار داشت: در سوره بقره از آیه ۸ تا ۲۰ به منافقان پرداخته شده و این نشان دهنده این است که خطر منافقان بسیار بیشتر از کافران است.
ما در جمهوری اسلامی ضرری که از منافقان دیده ایم، از دشمنان ندیده ایم؛ این باید برای ما درس شود و مسئله منافقان را دست کم نگیریم.
🔸کافر دشمن شناخته شده است و انسان می تواند با آن مقابله کند، اما منافق در لباس دوست ظاهر می شود و طوری ضربه می زند که انسان فکرش را هم نمی کند، بنابراین در مقابل منافق باید هوشمندانه برخورد کرد.
🔸پس از پیامبر اکرم(ص) منافقان کار خود را انجام دادند، در زمان حیات ایشان نتوانستند کاری از پیش ببرند و منافقی چون ابوسفیان زمانی که به امیرالمومنین(ع) پیشنهاد اتحاد داد، آن حضرت به نیت پلید او پی برده و دست رد بر سینه او زد.
🔸مومنان نگفته به دنبال جهاد می روند، اما منافقان برای آن اذن می گیرند که آیا جهاد کنند و یا اینکه به جهاد نروند، معلوم می شود که ایمان به خداوند و روز آخرت انسان را عاشق جهاد می کند.
🔸منافقان برای به جهاد نرفتن از پیامبر اکرم(ص) اذن می گیرند و گاهی شیوه آن ها سلبی و گاه ظاهر سازی است تا پیامبر به دلیل تردید آنها اذن جهاد صادر نکند و به خواسته خود رسیده و به جهاد نروند. این منافقان برای جهاد در قلب خود تردید دارند و برای جهاد نکردن به دنبال اذن پیامبر اکرم (ص) بوده و همواره در بزنگاه ها به دنبال صحنه سازی هستند.
🔸 برخی از افراد دهن بین هستند و هر کسی هر سخنی را بیان کند باور می کنند، در ارتش اسلام نیز بعضا این افراد حضور دارند و تحت تاثیر منافقین قرار می گیرند، این افراد روحیه دیگران را نیز تضعیف می کنند، به همین دلیل پیامبر اکرم(ص) به این افراد اذن ماندن در مدینه را می داد.
🆔 Join →@E_sobhani
هدایت شده از افق حوزه
☸ آیا تاریخ در استنباط احکام نقش دارد؟
🔘 آیتاللهالعظمی سبحانی
🔷 فقه مبانى تاریخى دارد و فقیه باید از این مبانى آگاه باشد. تاریخ دو معنا دارد: الف) یک وقت مىخواهیم تکامل فقه بعداز پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم را قرن به قرن مطالعه کنیم که نام این علم، «ادوار فقه» است. ادوار جمع دوره است و اهلسنت مىگویند: فقه شش دوره دارد، اما شیعه معتقد به هفت دوره است...
➕ متن کامل
yon.ir/kDEUm
🔰 @ofogh_howzah
190513_00100.mp3
6.53M
آیت الله #سبحانی
مدرسه حجتیه
جلسه 6-
دوشنبه 7 رمضان
- ماه مبارک رمضان 1440
لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِنْ قَبْلُ وَقَلَّبُوا لَكَ الْأُمُورَ حَتَّىٰ جَاءَ الْحَقُّ وَظَهَرَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ كَارِهُونَ
@E_sobhani
190514_001000.mp3
6.79M
آیت الله #سبحانی
مدرسه حجتیه
جلسه 7
سه شنبه 8 رمضان
- ماه مبارک رمضان 1440
قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
سوره توبه آیه ﴿۵۱﴾
🆔 Join →@e_sobhani