♦️دیدار حجة الاسلام و المسلمین مروی - تولیت آستان قدس رضوی
-
♦️- قوام تشیع در ایران به برکت آستان قدس رضوی است،- تاکید بر هم افزایی و ارتباط حوزه علمیه قم و مشهد
♦️پرورش مبلغ و خطیب با توجه به مُستعد بودن طلاب خراسان
♦️- امکان دسترسی به منابع آثار خطی برای محققین و پژوهشگران
@E_sobhani
با سلام و تحیت
امروز در معیت جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای ربانی، ریاست محترم مرکز خدمات حوزه های علمیه، بهمراه چند تن از دوستان، در موسسه امام صادق- علیه السلام- خدمت حضرت استاد آیتالله العظمی جعفر سبحانی- حفظه الله- رسیدیم.
در این دیدار حاج آقای ربانی گزارشی از مبالغ اهدایی طلاب محترم حوزه به سیل زدگان مناطق مختلف کشور ارائه نمودند،
که تا امروز حدود ۸۰۰ میلیون تومان بعلاوه کالاها و کمک های غیر نقدی (طلاب) جمع آوری شده است.
نیز به برخی از نمونه های ویژه اشاره کردند که از جمله طلبه ای مراجعه و درخواست ۵میلیون تومان وام نموده و تقاضا کرده این مبلغ را به بحساب مخصوص کمک به زلزله زدگان واریز کنید تا من بصورت اقساط بپردازم.
حضرت استاد سبحانی نیز ضمن ارائه چکی نقدی متجاوز از ۸میلیون تومان اهدائی طلاب و کارکنان موسسه بضمیمه یک فقره چک دیگری با تصریح به این که وجه آن از مال شخصی خودم و نه از وجوهات و .. تهیه شده، مرحمت فرمودند.
نکته قابل تامل و حائز اهمیتی که اظهار داشتند، در حضور جمع فرمودند: شما از نظر اطمینان و امانت داری مطمئن ترین هستید، که دو روز است منتظر بودم به شما بدهم.
همچنین به نکات بسیار مهمی نیز اشاره فرمودند، از جمله، این سیل نعمت و موهبت الهی بود که متأسفانه می بایست قبلاً پیش بینی می شد! یعنی باز بودن مسیل ها و رعایت بناهای ساختمانی در مکانهای مجاز و امثال آن که خسارت ها به حد اقل ممکن برسد.
ایشان در ضمن فرمایشات خود به آیاتی از قرآن کریم اشاره فرمودند که از جمله آنها کریمه : یرسل السماء علیکم مدراراً... که همه و همه رحمت و برکت از جانب خدای متعال می باشد.
گفتنی است در ابتدا نیز به روایت : الحمدلله الذی جعل اعدائنا من الحمقاء اشاره فرمودند؛ با ممانعت آمریکا از ارسال کمک کشورهابه سیلزدگان، یک بار دیگر خباثت خود را آشکار و با این کار سبب همبستگی مومنان، خصوصاً فداکاری سپاه ارگانهای مختلف و حوزه های علمیه را بخوبی شاهد بودیم.
@E_sobhani
در روز عید نیمه شعبان:
🔸سخنرانی و اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد جمکران به امامت آیت الله سبحانی
@E_sobhani
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی سبحانی خواستار راه اندازی رشته وهابیت شناسی در دانشکده الهیات دانشگاه تهران شد و تاکید کرد: برای شناخت این مذهب فارغ از جنبه سیاسی، ابن تیمیه، محمد بن عبدالوهاب و شاگردان آنها به صورت جزوه علمی تدریس شود که هم شیعه و هم سنی آنها را بشناسد.
به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، مرجع تقلید شیعیان در آستانه سالروز شهادت شهید مطهری در دیدار رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران با اشاره به آیه انّا فتحنا لک فتحا مبینا لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تاخر بیان کرد: مفسرین در ارتباط کلمه فتحنا و لیغفر لک الله درمانده شدند، وجه واضح این است که پیامبر اکرم به یکسری گناهان متهم بود که اینها قابل رفع نبود اما وقتی پیامبر، مکه را فتح کرد، این عمل تمام این تهمتها را شست چون فرد کاهن و کذاب و ساحر و… نمی تواند مکه را فتح کند، همین شرکت مسلمانان در فتح مکه بسیاری از تهمتها را عملا از بین برد.
او با اشاره به سابقه طولانی دانشکده الهیات گفت: بعد از دانشگاه تهران به عنوان دانشکده معقول و منقول تاسیس شد و اساتید بسیار خوبی در گذشته داشت در حقیقت ریشه بیشتری به نسبت بقیه دانشگاه هادارد لذا خروجی آن باید کسانی باشند که از اسلام و شیعه ناب دفاع کنند، اگر شیعه هستند از شیعه دفاع کنند و اگر شیعه نیستند از اسلام دفاع کنند.
آیت الله سبحانی با بیان اینکه آنها که هستند بیایند شیعه را بشناسند و ببینند تهمتهایی که زدند واقعیت ندارد، افزود: امروز عربستان در دانشگاه مدینه سنی های ایران را جذب کرده و به صورت دشمن تربیت می کند و به ایران بر می گرداند.
او خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم اینها را از خارج کشور بپذیریم و به عنوان دوست پرورش دهیم و ببینند اختلاف ما در فروع بوده و هست اما در اصول مشترک هستیم.
مرجع تقلید شیعیان مساله وهابیت را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: اگر در دانشکده الهیات رشته ای با عنوان وهابیت به معنای علمی منعقد شود خوب است یعنی وهابیت را از لحاظ علمی بشناسند. اینها دو هدف دارند؛ پائین آوردن مقام انبیا و اولیا و دیگری از بین بردن تمام آثار اسلامی به گونه ای که تنها قرآن بماند. ممکن است قرآن ۱۰۰۰ سال دیگر بماند بعد از ۲۰۰ سال جوان آن زمان می گوید از کجا معلوم اویس قرنی، علی بن ابیطالب بوده است، اینها افسانه است. عینا همان مشکلی که مسیحیان گرفتار آن هستند و جوانانشان در آلمان و انگلیس و فرانسه مسیحی جغرافیایی هستند چون اثر ملموسی از مسیحیت نمی بینند.
او تصریح کرد: اگر وهابیت مسلط شود هیچ اثری از اسلام نمی ماند تا در آینده اسلام همانند لیلی و مجنون افسانه شود. اگر هیئت علمی مصلحت گرایی کند و برای شناخت این مذهب فارغ از جنبه سیاسی، ابن تیمیه، محمد بن عبدالوهاب و شاگردان آنها به صورت جزوه علمی تدریس شود که هم شیعه و هم سنی آنها را بشناسد، کار خوبی است.
آیت الله سبحانی با تاکید بر انتخاب اساتید مسلط و آگاه به وضعیت و شرایط جهان اسلام برای تدریس رشته وهابیت گفت: اساتیدی که انتخاب می کنید باید از توحید شروع کنند و به تعریف توحید در خالقیت و توحید در ربوبیت بپردازند، وهابیت ربوبیت را با خالقیت یکی گرفته حال آنکه خالقیت غیر از ربوبیت است یا عبادت را خیلی گسترده به معنای خضوع گرفته اند.
او در خصوص تعدد شریعت و مذهب افزود: در این دانشکده کلمه ادیان تلفظ نکنید که برخلاف قرآن است چون از زمان حضرت نوح به این طرف، یک دین بیشتر نیست آن هم دین تسلیم در برابر خداوند است لذا آنکه داریم شرایع است.
مرجع تقلید شیعیان تاکید کرد: اساتیدی در این دانشکده باشند که مروج شبهه نباشند بلکه اصولی و متعادل باشند، اسلام واقعی را بگویند، اثرگذار و مروج اسلام واقعی و تشیع باشند.
او با ابراز احترام به علامه حلی افزود: برخی کتب علامه حلی پاسخگوی نیازهای امروز نیست باید از همان ها کمک گرفت و به سئوالات و نیازهای امروز پاسخ داد.
@E_sobhani
🔻حضرت آیت الله العظمی سبحانی گفت: از کسانی که دستی بر قلم دارند می خواهم که در تدوین تفاسیر قرآن نوآوری داشته باشند و تکرار مکررات نداشته باشند.
🔸در جهان شاید کتابی مانند قرآن نباشد که تا این حد تفاسیر متعدد راجع به آن تدوین شده باشد.
🔸 اگر تمام تفاسیری را که در طول ۱۴ قرن ونیم قرن از نزول قرآن راجع به آن نوشته شده را جمع آوری کنند، کتابخانه بزرگی تشکیل خواهد شد زیرا قران پیوسته مورد نظر محققان، مفسران و صاحبان تخصص های مختلف بوده و هنوز هم جای بحث دارد و مفسر بعدی می تواند نوآوری در تدوین تفسیر این کتاب بزرگ داشته باشد زیرا مانند طبیعت که فعل خداست پایان ناپذیر است و بشر هر چقدر دراین باره تحقیق کند باز جای بحث دارد.
🔸 مطلبی از انیشتین خواندم که بیان کرده بود بشر از نردبان علم چند پله بیشتر بالا نرفته و هنوز پله های زیادی برای بالا رفتن وجود دارد لذا طبیعت و قرآن انتها ناپذیر هستند زیرا طبیعت فعل است اگر نهایت ناپذیر است از نظر فکر و استخراج قوانین قرآن هم فعل خداست و هرچقدر بشر روی آن کار کند باز نهایت ناپذیر است.
🔸 انواع تفاسیر قرآن مانند تفسیر موضوعی، خصوصیات و حتی تعداد حروف قرآن، شان نزول ها و لغات و معجزات و تمثیل های قرآن نوشته شده است زیرا فعل خداست و فعل خداوند نهایت ناپذیر است و طبیعت در کنار قرآن و قرآن فوق طبیعت است.
🔸 هنگامی که گویا از حضرت رضا(ع) سوال می کنند که چرا هر چقدر قرآن را می خوانیم باز تازگی دارد؟ می فرمایند قرآن مانند خورشید است که در همه زمان ها می تابد و همه بشرها و امت اسلامی هم تا پایان دنیا از آن بهره می گیرند لذا جای تعجب نیست که چقدر تفسیر نوشته شده زیرا قرآن فعل خدا و نامتناهی است.
🔸به حمدالله پس از انقلاب اقبال حوزه علمیه به قرآن بیشتر شده و گویا یک انقلاب در حوزه پدیدار شده و مجمع ها و مجتمع های قرآنی فراوان شده است و یکی از آن ها دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) است.
🔸نخستین باری که پس از فوت علامه به این بیت آمدم گفتم که این خانه از مصادیق آیه «فی بیوت اذن الله ان ترفع ویذکر فیها اسمه» است زیرا این آیه یک معنای اعم دارد و افضل آن بیوت ائمه اطهار است زیرا هنگام نزول این آیه خلیفه اول برمی خیزد و می گوید ما هذه البیوت؟ و پیامبر می فرمایند بیوت انبیاء و خلیفه اول هم سوال می کند که پیامبر این سخن را تایید می کند.
🔸 این آیه یک قضیه حقیقی است و مرتبه اول آن بیوت ائمه و اولیاء الهی است و پس از آن بیوتی مانند بیت علامه طباطبایی است که در آن ایشان سالیان متمادی در ماه رمضان از ابتدا تا پایان آن شب بیداری داشتند.
🔸 علامه سه جلد تفسیر قرآن را در تبریز نوشتند که آقایی (شعاری)بسیاری روایات را انکار می کرد و ایشان تلاش کرد روایات را از آیات قرآن جدا کند و از آیات روایات را استخراج کردند.
🔸علامه طباطبایی در سال ۱۳۲۵ شمسی به دلیل قائله آذربایجان به قم آمدند و نوشتن تفسیر را از نو آغاز کردند و در سال ۱۳۳۱ اولین جلد تفسیر المیزان را به چاپ رساندند و در سال ۹۳ هجری قمری آخرین جلد آن به چاپ رسید.
🔸 هم اکنون گرفتار رسم الخط عثمانی هستیم که اهل تسنن اصرار بر آن دارند که محفوظ باشد ولو خواندن آن مشکل باشد گفت: شیخ جعفری در این تفسیر معترض به این رسم الخط شده و این امر تحریف قرآن نیست زیرا قرآن را از تحریف حفظ کرده اما مشکلات خواندن را برطرف کرده است.
@E_sobhani
.
🔹دیدار حجة الإسلام و المسلمین غفوری، قائم مقام مدیر حوزه علمیه
🔹 حجة الإسلام و المسلمین رستم نژاد معاونت آموزش حوزه
@E_sobhani
💢همایش چهلمین سالگرد شهادت استاد متفکر آیت الله مرتضی مطهری با عنوان
«شهید مطهری و تمدن نوین اسلامی»
👤سخنران: آیت الله العظمی سبحانی
🗓زمان: چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸ ساعت ۱۰صبح
🏢مکان: مدرسه عالی دارالشفا، سالن همایشها
@E_sobhani
🔻 آیت الله العظمی سبحانی در همایش شهید مطهری و تمدن نوین اسلامی:
☑️ منظومه فکری شهید مطهری از امام خمینی و علامه طباطبایی شکل گرفت
🔹اگر ایشان در قم بود رشد علمی نمی کرد. ضلع شخصیت ایشان در جامعه علمی غربی تهران آن روز، شکل گرفت و توانست اثر گذار باشد.
شهید ابتدا به فکر فهمیدن فلسفه متفکران غرب و بعد به دنبال پاسخ گویی بود.
🔹ایشان انسانی آرمانگرا بودند . وقتی وارد تهران شد تنها به فکر گرفتن مسجد نبود، همه تلاشش این بود هجمه هایی که علیه اسلام است را دفع کند و به تفکرات غربیها حمله کند. همه آثار ایشان ناظر به خلأ فکری آن زمان بوده است.
🔹اخصوصیت دیگر ایشان #خرافهزدایی بود. خرافههایی که به دین بسته بودند، به خوبی شناسایی و جدا می کرد و اسلام را از خرافه پاک میکرد و این کار هر کسی نیست.
🔹امام راحل برای شهادت ایشان گریه کردند در حالی که برای فرزندش گریه نکردند. علامه طباطبایی هم در شهادت ایشان گریه کردند.
@e_sobhani
🔸«تسليك النفس إلى حظيرة القدس»
كتابى است كلامى كه توسط حسن بن يوسف بن مطهر، معروف به علامه حلّى به درخواست فرزندش محمد به نگارش درآمده است.
كتاب حاضر به موضوعات ذيل پرداخته است: امور عامّه، تقسيم موجودات، بحث از اقسام موجودات، احكام موجودات، اثبات واجبالوجود و صفات او، عدل، نبوت، امامت و معاد. هر يك از اين موضوعات خود مشتمل بر مباحث متعددى است.
نویسنده اثر حاضر را به مهمترين مسائل كلامى اختصاص داده و آنها را در قالبهاى فلسفى و برهانى مورد بحث و بررسى قرار داده است. اين كتاب بسيار شبيه كتاب «تجريد الاعتقاد» استاد علامه حلّى؛ يعنى خواجه نصيرالدين طوسى است كه خود علاّمه به شرح آن پرداخته و آن را «كشف المراد» نام نهاده است. تفاوتى كه «تسليك النفس» با «تجريد الاعتقاد» دارد بيان ساده و روان آن است و حال آن كه «تجريد الاعتقاد» خواجه از عبارات و متنى صعب و دشوار بهرهمند است. اما نقطۀ اشتراك استاد و شاگرد در اين دو اثر روش فلسفى و برهانىاى است كه در اثبات مسائل كلامى در پيش مىگيرند روشى كه نزد متكلمان متأخر مقبوليت يافته است.
نسخهاى خطى از اين اثر در موزۀ بريتانيا در لندن موجود است. كاتب اين نسخه على بن الحسن بن الرضى الحسينى است كه از كتابت آن در /18صفر716/ق فراغت يافته است.
نسخه خطى دوم در كتابخانۀ آيتاللّه حكيم در نجف اشرف به شماره 929م نگهدارى مىشود. ناسخ اين نسخه ناشناخته است؛ اما تاريخ اتمام استنساخ آن /22صفر722/ق قيد گرديده است.
از هر يك از اين دو نسخه خطى، ميكروفيلمى در «مركز احياء التراث الاسلامى» قم موجود است اولى به شمارۀ 1804 و دومى به شمارۀ 689/2.
نسخه حاضر در برنامه با تحقيق و پژوهش سركار خانم فاطمه رمضانى در قطع وزيرى با جلد گالينگور در 264 صفحه براى نخستين بار در سال 1426ق توسط انتشارات «موسسۀ امام صادق عليهالسلام» قم، منتشر گرديده است.
لینک در سایت موسسه امام صادق (ع)🔻
@E_Sobhani
http://tohid.ir/fa/index/book?bookID=510
🌘 همزمان با ماهمبارک رمضان سلسله مباحث تفسیر قرآنکریم توسط آیتالله العظمی سبحانی در مدرسه حجتیه قم برگزار میشود
@E_sobhani