eitaa logo
کانال اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی سبحانی مدّ ظله
3.2هزار دنبال‌کننده
955 عکس
65 ویدیو
62 فایل
این صفحه اطلاع رسانی، در بردارنده فعالیت های مؤسسه امام صادق (ع) و اخبار آیت الله العظمی سبحانی است. وب سایت: www.imamsadiq.org www.shia.ir شبکه اجتماعی: اینستا: instagram.com/sobhani_ir/ پیام ضروری : @sobhani110 استفــــــــتـــاء : @Tohid01
مشاهده در ایتا
دانلود
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی سبحانی خواستار راه اندازی رشته وهابیت شناسی در دانشکده الهیات دانشگاه تهران شد و تاکید کرد: برای شناخت این مذهب فارغ از جنبه سیاسی، ابن تیمیه، محمد بن عبدالوهاب و شاگردان آنها به صورت جزوه علمی تدریس شود که هم شیعه و هم سنی آنها را بشناسد. به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، مرجع تقلید شیعیان در آستانه سالروز شهادت شهید مطهری در دیدار رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران با اشاره به آیه انّا فتحنا لک فتحا مبینا لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تاخر بیان کرد: مفسرین در ارتباط کلمه فتحنا و لیغفر لک الله درمانده شدند، وجه واضح این است که پیامبر اکرم به یکسری گناهان متهم بود که اینها قابل رفع نبود اما وقتی پیامبر، مکه را فتح کرد، این عمل تمام این تهمتها را شست چون فرد کاهن و کذاب و ساحر و… نمی تواند مکه را فتح کند، همین شرکت مسلمانان در فتح مکه بسیاری از تهمتها را عملا از بین برد. او با اشاره به سابقه طولانی دانشکده الهیات گفت: بعد از دانشگاه تهران به عنوان دانشکده معقول و منقول تاسیس شد و اساتید بسیار خوبی در گذشته داشت در حقیقت ریشه بیشتری به نسبت بقیه دانشگاه هادارد لذا خروجی آن باید کسانی باشند که از اسلام و شیعه ناب دفاع کنند، اگر شیعه هستند از شیعه دفاع کنند و اگر شیعه نیستند از اسلام دفاع کنند. آیت الله سبحانی با بیان اینکه آنها که هستند بیایند شیعه را بشناسند و ببینند تهمتهایی که زدند واقعیت ندارد، افزود: امروز عربستان در دانشگاه مدینه سنی های ایران را جذب کرده و به صورت دشمن تربیت می کند و به ایران بر می گرداند. او خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم اینها را از خارج کشور بپذیریم و به عنوان دوست پرورش دهیم و ببینند اختلاف ما در فروع بوده و هست اما در اصول مشترک هستیم. مرجع تقلید شیعیان مساله وهابیت را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: اگر در دانشکده الهیات رشته ای با عنوان وهابیت به معنای علمی منعقد شود خوب است یعنی وهابیت را از لحاظ علمی بشناسند. اینها دو هدف دارند؛ پائین آوردن مقام انبیا و اولیا و دیگری از بین بردن تمام آثار اسلامی به گونه ای که تنها قرآن بماند. ممکن است قرآن ۱۰۰۰ سال دیگر بماند بعد از ۲۰۰ سال جوان آن زمان می گوید از کجا معلوم اویس قرنی، علی بن ابیطالب بوده است، اینها افسانه است. عینا همان مشکلی که مسیحیان گرفتار آن هستند و جوانانشان در آلمان و انگلیس و فرانسه مسیحی جغرافیایی هستند چون اثر ملموسی از مسیحیت نمی بینند. او تصریح کرد: اگر وهابیت مسلط شود هیچ اثری از اسلام نمی ماند تا در آینده اسلام همانند لیلی و مجنون افسانه شود. اگر هیئت علمی مصلحت گرایی کند و برای شناخت این مذهب فارغ از جنبه سیاسی، ابن تیمیه، محمد بن عبدالوهاب و شاگردان آنها به صورت جزوه علمی تدریس شود که هم شیعه و هم سنی آنها را بشناسد، کار خوبی است. آیت الله سبحانی با تاکید بر انتخاب اساتید مسلط و آگاه به وضعیت و شرایط جهان اسلام برای تدریس رشته وهابیت گفت: اساتیدی که انتخاب می کنید باید از توحید شروع کنند و به تعریف توحید در خالقیت و توحید در ربوبیت بپردازند، وهابیت ربوبیت را با خالقیت یکی گرفته حال آنکه خالقیت غیر از ربوبیت است یا عبادت را خیلی گسترده به معنای خضوع گرفته اند. او در خصوص تعدد شریعت و مذهب افزود: در این دانشکده کلمه ادیان تلفظ نکنید که برخلاف قرآن است چون از زمان حضرت نوح به این طرف، یک دین بیشتر نیست آن هم دین تسلیم در برابر خداوند است لذا آنکه داریم شرایع است. مرجع تقلید شیعیان تاکید کرد: اساتیدی در این دانشکده باشند که مروج شبهه نباشند بلکه اصولی و متعادل باشند، اسلام واقعی را بگویند، اثرگذار و مروج اسلام واقعی و تشیع باشند. او با ابراز احترام به علامه حلی افزود: برخی کتب علامه حلی پاسخگوی نیازهای امروز نیست باید از همان ها کمک گرفت و به سئوالات و نیازهای امروز پاسخ داد. @E_sobhani
🔻حضرت آیت الله العظمی سبحانی گفت: از کسانی که دستی بر قلم دارند می خواهم که در تدوین تفاسیر قرآن نوآوری داشته باشند و تکرار مکررات نداشته باشند. 🔸در جهان شاید کتابی مانند قرآن نباشد که تا این حد تفاسیر متعدد راجع به آن تدوین شده باشد. 🔸 اگر تمام تفاسیری را که در طول ۱۴ قرن ونیم قرن از نزول قرآن راجع به آن نوشته شده را جمع آوری کنند، کتابخانه بزرگی تشکیل خواهد شد زیرا قران پیوسته مورد نظر محققان، مفسران و صاحبان تخصص های مختلف بوده و هنوز هم جای بحث دارد و مفسر بعدی می تواند نوآوری در تدوین تفسیر این کتاب بزرگ داشته باشد زیرا مانند طبیعت که فعل خداست پایان ناپذیر است و بشر هر چقدر دراین باره تحقیق کند باز جای بحث دارد. 🔸 مطلبی از انیشتین خواندم که بیان کرده بود بشر از نردبان علم چند پله بیشتر بالا نرفته و هنوز پله های زیادی برای بالا رفتن وجود دارد لذا طبیعت و قرآن انتها ناپذیر هستند زیرا طبیعت فعل است اگر نهایت ناپذیر است از نظر فکر و استخراج قوانین قرآن هم فعل خداست و هرچقدر بشر روی آن کار کند باز نهایت ناپذیر است. 🔸 انواع تفاسیر قرآن مانند تفسیر موضوعی، خصوصیات و حتی تعداد حروف قرآن، شان نزول ها و لغات و معجزات و تمثیل های قرآن نوشته شده است زیرا فعل خداست و فعل خداوند نهایت ناپذیر است و طبیعت در کنار قرآن و قرآن فوق طبیعت است. 🔸 هنگامی که گویا از حضرت رضا(ع) سوال می کنند که چرا هر چقدر قرآن را می خوانیم باز تازگی دارد؟ می فرمایند قرآن مانند خورشید است که در همه زمان ها می تابد و همه بشرها و امت اسلامی هم تا پایان دنیا از آن بهره می گیرند لذا جای تعجب نیست که چقدر تفسیر نوشته شده زیرا قرآن فعل خدا و نامتناهی است. 🔸به حمدالله پس از انقلاب اقبال حوزه علمیه به قرآن بیشتر شده و گویا یک انقلاب در حوزه پدیدار شده و مجمع ها و مجتمع های قرآنی فراوان شده است و یکی از آن ها دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) است. 🔸نخستین باری که پس از فوت علامه به این بیت آمدم گفتم که این خانه از مصادیق آیه «فی بیوت اذن الله ان ترفع ویذکر فیها اسمه» است زیرا این آیه یک معنای اعم دارد و افضل آن بیوت ائمه اطهار است زیرا هنگام نزول این آیه خلیفه اول برمی خیزد و می گوید ما هذه البیوت؟ و پیامبر می فرمایند بیوت انبیاء و خلیفه اول هم سوال می کند که پیامبر این سخن را تایید می کند. 🔸 این آیه یک قضیه حقیقی است و مرتبه اول آن بیوت ائمه و اولیاء الهی است و پس از آن بیوتی مانند بیت علامه طباطبایی است که در آن ایشان سالیان متمادی در ماه رمضان از ابتدا تا پایان آن شب بیداری داشتند. 🔸 علامه سه جلد تفسیر قرآن را در تبریز نوشتند که آقایی (شعاری)بسیاری روایات را انکار می کرد و ایشان تلاش کرد روایات را از آیات قرآن جدا کند و از آیات روایات را استخراج کردند. 🔸علامه طباطبایی در سال ۱۳۲۵ شمسی به دلیل قائله آذربایجان به قم آمدند و نوشتن تفسیر را از نو آغاز کردند و در سال ۱۳۳۱ اولین جلد تفسیر المیزان را به چاپ رساندند و در سال ۹۳ هجری قمری آخرین جلد آن به چاپ رسید. 🔸 هم اکنون گرفتار رسم الخط عثمانی هستیم که اهل تسنن اصرار بر آن دارند که محفوظ باشد ولو خواندن آن مشکل باشد گفت: شیخ جعفری در این تفسیر معترض به این رسم الخط شده و این امر تحریف قرآن نیست زیرا قرآن را از تحریف حفظ کرده اما مشکلات خواندن را برطرف کرده است. @E_sobhani .
🔹دیدار حجة‌ الإسلام و المسلمین غفوری، قائم مقام مدیر حوزه علمیه 🔹 حجة الإسلام و المسلمین رستم نژاد معاونت آموزش حوزه @E_sobhani
💢همایش چهلمین سالگرد شهادت استاد متفکر آیت الله مرتضی مطهری با عنوان «شهید مطهری و تمدن نوین اسلامی» 👤سخنران: آیت الله العظمی سبحانی 🗓زمان: چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸ ساعت ۱۰صبح 🏢مکان: مدرسه عالی دارالشفا، سالن همایش‌ها @E_sobhani
🔻 آیت الله العظمی سبحانی در همایش شهید مطهری و تمدن نوین اسلامی: ☑️ منظومه فکری شهید مطهری از امام خمینی و علامه طباطبایی شکل گرفت 🔹اگر ایشان در قم بود رشد علمی نمی کرد. ضلع شخصیت ایشان در جامعه علمی غربی تهران آن روز، شکل گرفت و توانست اثر گذار باشد. شهید ابتدا به فکر فهمیدن فلسفه متفکران غرب و بعد به دنبال پاسخ گویی بود. 🔹ایشان انسانی آرمانگرا بودند . وقتی وارد تهران شد تنها به فکر گرفتن مسجد نبود، همه تلاشش این بود هجمه هایی که علیه اسلام است را دفع کند و به تفکرات غربی‌ها حمله کند. همه آثار ایشان ناظر به خلأ فکری آن زمان بوده است. 🔹اخصوصیت دیگر ایشان بود. خرافه‌هایی که به دین بسته بودند، به خوبی شناسایی و جدا می کرد و اسلام را از خرافه پاک میکرد و این کار هر کسی نیست. 🔹امام راحل برای شهادت ایشان گریه کردند در حالی که برای فرزندش گریه نکردند. علامه طباطبایی هم در شهادت ایشان گریه کردند. @e_sobhani
🔸«تسليك النفس إلى حظيرة القدس» كتابى است كلامى كه توسط حسن بن يوسف بن مطهر، معروف به علامه حلّى به درخواست فرزندش محمد به نگارش درآمده است. كتاب حاضر به موضوعات ذيل پرداخته است: امور عامّه، تقسيم موجودات، بحث از اقسام موجودات، احكام موجودات، اثبات واجب‌الوجود و صفات او، عدل، نبوت، امامت و معاد. هر يك از اين موضوعات خود مشتمل بر مباحث متعددى است. نویسنده اثر حاضر را به مهم‌ترين مسائل كلامى اختصاص داده و آنها را در قالب‌هاى فلسفى و برهانى مورد بحث و بررسى قرار داده است. اين كتاب بسيار شبيه كتاب «تجريد الاعتقاد» استاد علامه حلّى؛ يعنى خواجه نصيرالدين طوسى است كه خود علاّمه به شرح آن پرداخته و آن را «كشف المراد» نام نهاده است. تفاوتى كه «تسليك النفس» با «تجريد الاعتقاد» دارد بيان ساده و روان آن است و حال آن كه «تجريد الاعتقاد» خواجه از عبارات و متنى صعب و دشوار بهره‌مند است. اما نقطۀ اشتراك استاد و شاگرد در اين دو اثر روش فلسفى و برهانى‌اى است كه در اثبات مسائل كلامى در پيش مى‌گيرند روشى كه نزد متكلمان متأخر مقبوليت يافته است. نسخه‌اى خطى از اين اثر در موزۀ بريتانيا در لندن موجود است. كاتب اين نسخه على بن الحسن بن الرضى الحسينى است كه از كتابت آن در /18صفر716/ق فراغت يافته است. نسخه خطى دوم در كتابخانۀ آيت‌اللّه حكيم در نجف اشرف به شماره 929م نگهدارى مى‌شود. ناسخ اين نسخه ناشناخته است؛ اما تاريخ اتمام استنساخ آن /22صفر722/ق قيد گرديده است. از هر يك از اين دو نسخه خطى، ميكروفيلمى در «مركز احياء التراث الاسلامى» قم موجود است اولى به شمارۀ 1804 و دومى به شمارۀ 689/2. نسخه حاضر در برنامه با تحقيق و پژوهش سركار خانم فاطمه رمضانى در قطع وزيرى با جلد گالينگور در 264 صفحه براى نخستين بار در سال 1426ق توسط انتشارات «موسسۀ امام صادق‌ عليه‌السلام» قم، منتشر گرديده است. لینک در سایت موسسه امام صادق (ع)🔻 @E_Sobhani http://tohid.ir/fa/index/book?bookID=510
🌘 همزمان با ماه‌مبارک رمضان سلسله مباحث تفسیر قرآن‌کریم توسط آیت‌الله العظمی سبحانی در مدرسه حجتیه قم برگزار میشود @E_sobhani
آیت الله العظمی سبحانی امروز در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در مجتمع عالی فقه حجتیه برگزار شد، با اشاره به آیه ۴۳ سوره توبه اظهار داشت: عده ای به پیامبر اکرم(ص) می گفتند که به ما اجازه دهید به جنگ نرویم اما در واقع آن ها به دنبال بهانه ای بودند که حجتی از پیامبر(ص) داشته باشند تا به جهاد نروند و به هیچ وجه قصد رفتن به جهاد را نداشتند. 🔸امروز عده ای در کشور بذر یاس می پاشند و نخبگان را نسبت به آینده نا امید می کنند، ضرر این گروه برای اسلام و انقلاب بسیار زیاد است، این افراد هم در داخل و هم در خارج از کشور حضور دارند. 🔸 برخی از منافقین بنای جهاد نداشتند و به هیچ وجه دست به سیاهی و سفیدی نمی زدند، خداوند به پیامبر خطاب فرمود که اگر به آن ها اجازه نرفتن به جنگ نمی دادی دروغگویی آن ها آشکار می شد و دروغگویان از راستگویان جدا می شدند. 🔸 در اینجا تفسیرهایی در مورد احتمال و یا عدم احتمال خطای پیامبر وجود داشته و عده ای عصمت پیامبر(ص) را می پذیرند، اما می گویند پیامبر نیز مانند دیگر افراد اجتهاد می کنند و بر مبنای صلاحدید با منافقین رفتار خاصی را در پیش می گیرند. 🔸 عده ای مفسرین نیز بیان می کنند که حتی اگر پیامبری رسول اکرم را مفروض نگیریم، ایشان در میان اعراب مدینه بزرگ شده اند و بهتر از هر شخص دیگری می دانند که با مردم چگونه رفتار کنند. 🔸این تفسیرها در حالی است که علم پیامبر اکرم عظیم بوده و ایشان احتیاجی به اجتهاد ندارند، جایی که قرآن، جبرئیل و وحی در اختیارشان است نیازی به اجتهاد ندارند و این اجتهاد مختص دیگران است. 🔸 ما شیعیان اعتقاد داریم که همان گونه که پیامبر اکرم(ص) در دریافت وحی معصوم است، در احکام و مسائل زندگی نیز معصوم است و برای اینکه مردم اعتماد پیدا کنند انبیا باید در بیان احکام و مسائل زندگی معصوم باشند. 🔸مشورت ما با مشورت پیامبر(ص) متفاوت است، مشورت ما به دلیل کشف حقیقت است، اما مشورت پیامبر(ص) به دلیل اهمیت دادن به شخص مقابل است. 🔸 نکته دیگر در مورد به جهاد رفتن منافقین این است که اگر آن ها به جهاد تبوک می رفتند، نه تنها خیری نداشتند، بلکه شر و جاسوسی از خود به جای می گذاشتند و به همین دلیل جهاد این منافقین به صلاح اسلام نبود به همین دلیل پیامبر(ص) با درخواست آن ها مبنی بر اجازه برای به جهاد نرفتن موافقت می کردند، بنابراین به اعتقاد ما شیعیان پیامبر اکرم(ص) نه گناهی کرده اند و نه خطایی انجام داده اند. 🔸 امروز نیز عده ای در کشور بذر یاس می پاشند و نخبگان را نسبت به آینده نا امید می کنند، ضرر این گروه برای اسلام و انقلاب بسیار زیاد است، این افراد هم در داخل و هم در خارج از کشور حضور دارند. https://t.me/J_Sobhani
190508_001_03.mp3
6.18M
تفسیر سوره جلسه 2 آیت الله مدرسه حجتیه 2- ماه مبارک رمضان 1440 چهارشنبه 18- 02-1398 @E_sobhani
190509_001-00.mp3
4.75M
تفسیر سوره جلسه 3 آیت الله مدرسه حجتیه 3- ماه مبارک رمضان 1440 پنجشنبه 19- 02-1398 @E_sobahni
WhatsApp Audio 2019-05-1100.mp3
5.4M
تفسیر سوره آیه 43- جلسه 4 عَفَا اللَّهُ عَنْكَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَتَعْلَمَ الْكَاذِبِينَ آیت الله مدرسه حجتیه 5- ماه مبارک رمضان 1440 شنبه 21- 02-1398 @e_sobhani