eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
276 دنبال‌کننده
197 عکس
32 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شرحی بر پیام رهبر انقلاب به پنجمین اجلاس سراسری زکات(۱۳۹۶) - بخش چهارم ✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره ۲۷ • در انتهای پیام، حضرت آقا می خواهند منظور مهمی را به مخاطب برسانند. به دلیل اهمیت ویژه موضوع زکات و همچنین عقب ماندگی ما _چه در ساحت عملیاتی و چه در ساحت معرفتی_ ما احتیاج به حرکت نهضت گونه در خصوص احیاء و ترویج زکات داریم. • امر به معروف و نهی از منکر گروهی در اجتماع معمولا، ابتدا به صورت گروه‌های کوچک تحت عنوان ‹پویش› ایجاد می‌شود و در ادامه تبدیل به جریان‌های متعدد گشته و با به حرکت در آوردن اجتماع به آن ‹جنبش› اطلاق می‌شود. وقتی از جنبشهای اجتماعی صحبت میشود، یعنی، به دنبال تغییر وضع موجود هستیم. به عبارتی قرار است علیه نابسامانی های مدنظر قیام کرد. حال اگر این جنبش‌ها به حدی گسترده و فراگیر شوند که عملا به دغدغه اصلی مردم تبدیل گردند می‌توان عنوان ‹نهضت›‌ را به آن‌ها اطلاق کرد. • در حقیقت به یک حرکت یا رفتار گروهی به نسبت منظم و بادوام گفته میشود که برای رسیدن به هدف اجتماعی معین صورت میگیرد. از دیدگاه امام خامنه ای، استمرار و موفقیت نهضتها در گروی همراهی و ایستادگی مردم است: «در پانزده خرداد یک قیام مردمی به وجود آمد. این نشان‌دهنده‌ی این بود که آحاد ملت ایران، با روحانیت، با مرجعیت - که مظهر آن، امام بزرگوار بود - یک چنین پیوند مستحکمی دارند. و نکته اینجاست که همین پیوند است که ضامن پیشرفت نهضت، اوج نهضت و پیروزی نهضت میشود. هر جا یک حرکتی، یک نهضتی به مردم متکی بود و مردم با آن همراه شدند، این نهضت قابل ادامه است؛ اما اگر مردم با یک حرکت اعتراضی پیوند نخوردند، ناکام خواهد ماند؛ کمااینکه بعد از حادثه‌ی مشروطه در ایران قضایائی اتفاق افتاد، مبارزاتی شروع شد، هم از طرف گروه‌های چپ، هم از طرف گروه‌های ملی، اما همه‌ی اینها در طول تاریخ نهضتهای ایران، سرنوشتشان شکست و ناکامی بود؛ چون مردم با اینها نبودند. وقتی مردم وارد میدان میشوند و پشتوانه‌ی یک نهضت، احساسات مردم، اندیشه‌ی مردم و حضور مردم میشود، آن نهضت قابل ادامه است و پیروزی برای آن نهضت رقم میخورد.» (۱۳۹۲/۰۳/۱۴) • پس اگر بخواهیم حرکت نهضت گونه در زمینه احیاء و ترویج زکات را رقم بزنیم باید جنبش های متناظر آن چنان در بین آحاد مردم گسترده و فراگیر شوند تا آرمان و هدف آنان، به مطالبه عمومی مبدل گردد. اینجاست که یک نهضت قوی شکل میگیرد و امید به پیروزی آن می رود. در یک نظام مردم سالاری، مسئولین بخش های مرتبط با احیاء و ترویج زکات به لحاظ اینکه از بدنه مردم هستند باید مبتنی بر در راستای آرمانهای نهضت برنامه ریزی و عمل نمایند. قطعاً و بی تردید ، نمی تواند ایجاد کننده و یا یاری دهنده یک نهضت مردمی باشد. پایان https://eitaa.com/e_zakat
💠 إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ راکعونَ(مائده-۵۵) (ع) ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat 👈
طبق نقلی، بیست و چهارم ذی الحجه روزی بوده که آیه ولایت، نازل شد. همان روزی که خداوند ولایت امیرالمومنین را با زکات دادنش در حال رکوع، معرفی کرد.
🗓 🖊 🔆۵ مهر ماه مصادف با روز شکستن حصر آبادان در عملیات ثامن‌الائمه| 📸 http://yon.ir/iNOVG 🔘 مروری بر گذشته: در سال ۱۳۵۹ طی درگیری‌های عراق و ایران، عراق دو نقطه را که از لحاظ استراتژیک حائز اهمیت بود تحت نظر داشت. ۱_ دزفول؛ که اگر جاده‌ی آن توسط دشمن بسته میشد کل خوزستان به محاصره در می‌آمد لذا دشمن ۵ الی ۶ لشکر را برای تعرض به دزفول اختصاص داده بود. ۲_ آبادان؛ نقطه‌ی اصلی دیگر جزیره‌ی آبادان بود و بنا بر دلایلی برای دشمن مطلوب تر بود و طی یک کارِ حساب شده و جدی، عراق بنا بر محاصره‌ی آبادان داشت. ▪️در آن زمان و با وجود این دو نقطه، امام خمینی با تشخیص صحیح خود، دست روی نقطه‌ی اصلی و اساسی گذاشتند و فرمودند: "حصر آبادان باید شکسته شود!" این در حالی بود که کسانی در دنیا اعتقاد بر این داشتند قضیه‌ی جنگ و جمهوری اسلامی ایران با از دست رفتن آبادان حل خواهد شد. ▪️پس از فرمان امام برای اولین بار طی یک همکاری جامع میان ارتش و سپاه و بسیج، سرانجام با عملکرد فوق العاده‌ی لشکر ۷۷ پیاده نیروی زمینی ارتش با رمز "نصر من الله و فتح القریب" حصر آبادان در ساعت ۰۱:۰۰ پنجم مهر سال ۱۳۶۰ شکست و پیروزی بزرگی را برای ملت ایران رقم زد. 🔻شکستن حصرِ ارزش‌های بزرگ الهی: ▪️هر جامعه‌ای برای تعالی نیازمند ارزش‌های اجتماعی است. در یک جامعه‌ی اسلامی، مادامی که ارزش‌های ملی و مذهبی خوار شمرده شود یا به حاشیه رانده شود و در اولویت نباشد نمی‌توان ادعای یک نظام و جامعه کامل اسلامی را داشت. ▪️رهبر بزرگوار امام خامنه‌ای نیز با بیان این جمله که " نظام جمهوری اسلامی باید. این فریضه‌ی بزرگ (زکات) را برنامه های خود قرار دهد "اولویت مسئله‌ی زکات را به عنوان یک مسئله‌ی حیاتی و مهم در بُعد اقتصادی _ اجتماعی گوشزد ‌‌می‌کند و این در حالیست که بسیاری از مسئولین و حتی برخی مردم اعتقادی به کارآمد بودن زکات به عنوان یک راه‌حل در راستای برقراری عدالت اجتماعی ندارند. حال چه فرقیست میان دستور امام خمینی به شکستن حصر آبادان و فرمان امام خامنه‌ای به شکستن حصر ارزش و اهمیت مسئله‌ی زکات؟! ▪️امید است آحاد مردم با توجه به اهمیت و ارزش زکات در بُعد اقتصادی _ اجتماعی و فرمان رهبر انقلاب در مطالبات خود از مسئولین برای احیای این فریضه‌ی الهی بازنگری کنند و همچنین دولت و مسئولین به پشتوانه‌ی این مطالبات موضوع زکات را در اولویت و سرلوحه‌ی برنامه‌ها قرار دهند و برای احیاء و ترویج حداکثریِ آن بکوشند. 🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
📸 http://yon.ir/F4wCX هوالحکیم ▪️این جنبش، یک تشکل کاملاً خودجوش و مردمی است که با هدف تحقق احیاء زکات در تاریخ 7 بهمن 1395 اعلام موجودیت نمود. اصولاً جنبش مردمی، گروهی از دل مردم هستند که براساس دغدغه ای مشترک، درصدد اصلاح وضع موجود می باشند؛ لذا علیه نابسامانی های مدنظرشان قیام می کنند تا خواسته‌هایشان محقق شود. ▪️اگر مطالبه احیاء جامع زکات، به یک مطالبه عمومی و مردمی تبدیل شد، یعنی این حرکت به مردم متکی بود و مردم با آن همراه شدند، استمرار می یابد و در نهایت به پیروزی می رسد؛ درغیر این صورت هرگونه طرحی محکوم به شکست است. ▪️منشاء آغاز جنبش‌ها، اذن و اجازه افراد نیست بلکه این حرکت‌ها از برانگیختگی قلبی یک یا چند نفر شروع می‌شود و به دیگران تسری پیدا می‌کند. اشخاصی که این جنبش را راه اندازی کردند تنها برای تقرب الهی و به خاطر وظیفه شرعی امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده اند. در یک کلام، جنبش مردمی احیاء زکات متعلق به همه کسانی است که مخلصانه برای آرمان احیاء زکات قدمی بردارند. ▪️از سوی دیگر تاکید میشود این جنبش کاملاً مستقل بوده و وابسته به مجموعه خارجی خاصی همچون نهادهای حکومتی، اندیشکده ها، سازمانها و ... نیست اما درعین حال می تواند با آنها تعامل داشته باشد. 🔻ستاد جنبش مردمی احیاء زکات 1397/7/7 ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔆🗓🖊 ۷ مهر ماه مصادف با روز آتش نشانی و ایمنی 📸 http://yon.ir/Gmo6Y داستان باغ سوخته‌🌳🔥 مرد باغدارى كه هر سال از ميوه‌هاى باغش به فقرا انفاق مى‌كرد از دنيا رفت. وارثان تصميم گرفتند فقرا را محروم نمايند، تنها يكى از وارثان مخالف بود ولى اكثر آنان بخل ورزيدند و براى محروم كردن فقرا تصميم گرفتند كه سحرگاهان به باغ روند و ميوه‌ها را بچينند تا فقرا آگاه نشوند. به باغ رفتند، آن را يك تخته خاكستر ديدند. گفتند: ما راه را گم كرده‌ايم، اين باغ ما نيست. امّا ديگرى گفت: ما از راه درست پدر منحرف شديم، و تصميم گرفتيم فقرا را محروم كنيم، لذا خودمان محروم شديم. آن فرزندى كه از روز اول با بخل مخالف بود، گفت: آيا به شما نگفتم اين فكر غلط است؟ به هر حال آنان قهر الهى را ديدند و متنبّه شدند و يكديگر را ملامت كردند. 📚 تفسیر نور(محسن قرائتی)؛ جلد 10، صفحه 180. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
#سنت‌الهی_زکات با به جا آوردن زکات هر چیز، رشد و نمو آن محقق میشود. ➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💡زکات؛ سنت الهی حاکم بر عالم: 📸 Yon.ir/rsPsu 🔹دلالت شناخت و اعتقاد عملی همه جانبه به سنت الهی زکات، رشد جامعه است. سنت زکات دقیقاً می تواند پاسخ این دسته سوالات ما باشد: چگونه پیشرفت کنیم؟ چگونه جامعه مسیر ترقی و تعالی را طی کند؟ 🔹برای پیشرفت، این نوع نگاه و باور کلان بایستی در بین آحاد مردم نهادینه و تقویت شود: رشد و نمو و بالندگی تعلقات جامعه تحقق نمی یابد، مگر با ادای زکات هر چیز توسط افراد همان جامعه! ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆 ۹ مهر؛ مصادف با روز سالمندان| 📸 http://yon.ir/ga5HI ▪️ پیامبر (ص) می فرمایند: وجود پیران سالخورده بین شما باعث افزایش رحمت و لطف پروردگار و گسترش نعمت‌های الهی بر شماست (نهج الفصاحه، ص222). ▪️همان طور که از فرموده ی پیامبر اکرم پیداست؛ پیری، فصل برداشت است؛ فصل بهره بردن از کاشته ها و برکت ها و رحمت الهی. کاملا مشخص است جایگاه امروزی برای قشر سالمند و پیر، آن جایگاهِ ویژه مد نظر اسلام نیست چراکه نه جای مظهرِ رحمت و برکت الهی در خانه سالمندان است و نه در حاشیه جامعه؛ آن هم بصورت افرادی تنها و منزوی. ▪️طبق یک آمار در سال گذشته، به نقل از رئیس سابق دبیرخانه شورای امنیت ملیِ سالمندانِ کشور، 9/3درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند و 30 درصد سالمندان، فقیرترین اقشار جامعه هستند. از طرفی تعداد زنان سالخورده بیش از مردان است و این در حالیست که گذرانِ شرایط زندگی خصوصا از لحاظ اقتصادی برای زنان؛ الخصوص زنانِ بی سرپرست بسیار دشوارتر است. ▪️این آمار در شأن حکومت اسلامی نیست که نتواند به درستی به سنجه های قرآنی مانند توجه کند و آن را در جامعه جاری و ساری نماید؛ در حالی که یکی از مصارف زکات بهره مند کردن ضعفاست. ▪️ در داستانی از امام علی اهمیتِ این موضوع را در میابیم: حضرت همراه عده ای از مسیری عبور می کردند، پیر مردی را دیدند که ابراز نیازمندی می کرد، حضرت فرمودند چرا این کار را انجام می دهد؟ پاسخ دادند در جوانی کار می کرده است، اما حال که از کارافتاده شده، نیاز به کمک دیگران دارد و حضرت فرمودند وای به حال حکومتی که افراد تحت حاکمیت آن؛ تا زمانی که توانایی انجام کار دارند، کار کنند و در روزگار ناتوانی مجبور باشند در برابر دیگران اظهار نیاز کنند. دستور دادند از بیت المال سهمی برای او قرار دهند، اطرافیان گفتند که وی مسیحی است و از پیروان دینی شما نیست، حضرت فرمودند در جامعه اسلامی همه افراد تحت حاکمیت حتی اگر مسلمان نباشند بایستی مورد حمایت قرار گیرند.(وسائل الشيعه، جلد15، صفحه66) ▪️در اسلام یکی از منابع مالی حکومت؛ زکات است و از مصارف هشتگانه ی زکات، بهره مند کردن فقرا موردی است که حفظ احترام و شأنِ افراد سالخوره و رفاه شان را بدنبال دارد. 🔘 پیری فصلی از زندگیست و اسلام هم یک دین اجتماعیست لذا نباید شرایطی را بوجود آورد تا افراد پیر خود را بی فایده، بی انگیزه و اسباب زحمت بدانند؛ بنابراین با احیای حداکثری زکات میتوان شرایطی را رقم زد تا هیچ سالمندی به وقتِ پیری و ناتوانی ۱_بخاطر نبود شرایط محیطی_فرهنگی مناسب برای فعالیت در اجتماع و ۲_ بخاطر ضعف در نیازهای مالی و مادی، احساس شرمندگی و بی احترامی نکند، آنها و تجاربشان گنجینه هایی هستند که فقط و فقط در بطن جامعه شکوفا می شوند و در بسیاری از موارد و مشکل ها به واسطه همین تجاربِ حکمتانه و کارآمدشان میتوان چاره جویی ها کرد. 🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔻زکات در واژه نامه «مفردات الفاظ القرآن»: «اصل کلمه #زکات به معناى رشد و نموّى است که از برکت الهى در چیزهاى دنیوى و اخروى حاصل می‌شود». 📚 (ص 380) ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat