✨ غلامی که دعایش نزد قبر امام رضا علیه السّلام به سرعت مستجاب شد
🔘 شیخ صدوق رحمه الله نقل کرده: ابوعلىّ معاذيّ از ابوالحسن هروى روايت میكند كه گفت: مردى از اهالى بلخ با غلامش به زيارت حضرت على بن موسى الرّضا عليهما السّلام آمدند، و هر دو مشغول زيارت شده و پس از آن، مرد به سمت بالاى سر حضرت، و غلام به سمت پائين پا رفته و مشغول نماز شدند، و چون نماز انجام شد به سجده رفتند و بسيار سجدهشان طولانى شد تا اينكه آن مرد سر از سجده برداشته و غلام خود را در حال سجده ديد، او را صدا زد، غلام سر از سجده برداشت، و گفت: لبّيك آقاى من چه مىفرماييد؟ مرد گفت: ميخواهى تو را آزاد كنم؟ غلام گفت: بلى، مرد گفت: ترا در راه خدا آزاد نمودم، و آن كنيزى كه در بلخ دارم نيز آزاد كرده براى خشنودى خداوند به تو تزويج نمودم و مهريّه او را فلان مبلغِ معيّن، براى او از جانب تو بر ذمّه گرفتم، و فلان مِلك كه در فلان محلّ دارم براى شما دو تن و اولادتان، نسلى بعد از نسل وقف كردم، و اين امامی که محضرش هستیم را شاهد گرفتم. غلام شروع كرد به گريستن و سوگند ياد كرد و گفت: بخداوند تعالى و اين امام بزرگوار قسم، كه من در سجدهام چيزى جز اين از خدا نخواسته بودم، و اكنون سرعت اجابت دعا را دريافتم.
📚 عيون أخبار الرضا عليه السّلام، ج ٢ ص ٢٨٢
⭕️ کلام بلند مرحوم بلاغی در نقد شرک فلسفی
نادره دوران مرحوم بلاغی- رضوان الله علیه- در کتاب نفیس آلاء الرحمن( ج ۲ ص ۱۳۷- ۱۳۸) در تفسیر آیه " ان الله لا یغفر ان یشرک به..." در نقد و رد بر شرک فلسفی- عرفانی میفرمایند:
" و كم جنى اتباع الفلسفة اليونانية بشطحيات المتفلسفين و المتصوفين بمزاعم العرفان...أ و ليس من نحو ذلك خرافات المظاهر...و هلم الخطب في مسئلة العقول العشرة و العقل الفعال فانها لم تبق لله الواجب بالذات شيئا مما تمجد به القرآن الكريم من خلقه لكل مخلوق و علمه و ارادته و مشيئته و حكمته و أعماله بل جعلته لغيره من مخلوقاته...كل من اشرنا اليه من اقسام المشركين يعترفون بالالهية و انه هو الاله الواجب الوجود و ان كل ما يجعلونه من الشركاء هم مخلوقون لله و يشاهدون فيهم لوازم الحدوث و نقص الامكان و ...مع ذلك يختلقون له صفة الالهية بسفسطات مستحيلة و مقدمات فاسدة و تأويلات لا تروج الا في سوق الأهواء و الأغراض الفاسدة"
@ebnearabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما نمیدانیم چه چیزی را از دست داده ایم وگرنه...
عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السّلام قَالَ إِذَا انْحَرَفْتَ عَنْ صَلَاةٍ مَكْتُوبَةٍ فَلَا تَنْحَرِفْ إِلَّا بِانْصِرَافِ لَعْنِ بَنِی أُمَيَّةَ.
إمام باقر علیه السّلام فرمود ؛
هر گاه نماز واجب بجای آوردی از جاى خود حرکت نکن مگر آنکه بنی امیه را لعن کرده باشی.
📚 تهذیب الأحکام لشیخ الطائفة ۲ / ۵۶۹ ، حدیث ۱۷۹.
⭕️ مجموعه مقالات همایش ملی تصوف، شاخصه ها و نقدها منتشر شد
به تازگی کتاب ارزشمند مجموعه مقالات همایش ملی «تصوّف؛ شاخصهها و نقدها» به همت «دفتر تبلیغات اسلامی» توسط انتشارات «بوستان کتاب» در دو مجلد و 1300 صفحه منتشر شده است.
🔺 فهرست عناوین مقالات
◾️ فصل اول) عقل و شهود در تصوف
- سخن بیواسطه خدا با صوفیان
- جایگاه علم و عقل در تصوف
- تحقیر عقل، علم و خردستیزی در تصوف
- جایگاه عقل و خردورزی در تصوف
- شطحیات صوفیه در سنجه آیات و روایات (مطالعه موردی: شطحیات ابوالحسین مزین و ابوالقاسم نصرآبادی)
◾️ فصل دوم) تصوف و قرآن و حدیث
- تصوف در روایات و آثار عالمان پیشین امامیه
- تأملی بر روایات مدح و ذم صوفیه
- ولنگاری عرفا و متصوفه در عرصه علوم حديث
- پژوهشی در اعتبار حدیقة الشیعه
- مفهومشناسی عبودیت در قرآن و مقایسه آن با تفسیر صوفیان
- ردیابی یک روایت عرفانی در گذر زمان
- روش تفسیری سلطان محمد گنابادی در کتاب بیان السعادة فی مقامات العبادة
- نگاه صوفیه به احادیث؛ ابهامات و تناقضات
- عدم پایبندی به قواعد بنیادین تفسیر از سوی برخی متصوفه در تبیین آیه «و قَد أضَلُّوا كَثِيراً وَ لا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلاَّ ضَلالاً»
◾️ فصل سوم) شریعت و شریعت گریزی در تصوف
- مبانی شریعتگریزی صوفیه
- نقد و بررسی نظریه شریعت، طریقت، حقیقت در تصوف و مقایسه آن با جایگاه شریعت در تشیع
- مبانی شریعتگریزی در تصوف
◾️ فصل چهارم) تقدیس ابلیس
- ستایش ابلیس در تصوف
- احمد غزالی و شکلگیری شیطانپرستی در میان یزیدیان جزیره
- خوانش مهمترین خاستگاههای «تقدیس ابلیس» در تصوف
- نگاهی به سیمای شیطان در تصوف
- منشأ تطهیر ابلیس در اندیشۀ صوفیانه و نقد آن با ادلۀ امامیه
- ابلیس از منظر صوفیه با تأکید بر آثار عطار نیشابوری
◾️ فصل پنجم) اندیشه توحیدی و وحدت وجود در تصوف
- بررسی چهار دلیل مهم از ادله قرآنی وحدت وجود
- غیرمتناهیبودن خداوند متعال و لوازم عقلی آن
- مقایسه تأثیر اندیشه توحیدی در گفتار امام علی(علیه السلام) و شطحیات بایزید بسطامی
- بررسی امکان دستیابی به معیارهای تمایز میان جهله صوفیه و محققین عرفا با تأکید بر نگرش توحیدی
- کژتابیهای اشعار عرفانی درخصوص نسبت خداوند با موجودات – بررسی موردی: منطق الطیر عطار و گلشن راز شبستری
- پیوند عقیدتی غلو و تصوف
◾️ فصل ششم) ولایت و مهدویت در تصوف
- بررسی مسأله مهدویت در باورها و کارکردهای تحریفگرایانه اقطاب فرقۀ نعمتاللهی گنابادی
- بررسی مفهوم «ولایت» در عرفان و تصوف
- بررسی نقش پیر و ولی در میان صوفیان و عرفا
- نقد و بررسی اندیشه ولایت در عرفان نظری
- مقام و موقعیت قطب در تصوف با رویکرد مصداقی به سه فرقه نعمتاللهیه، نوربخشیه و ذهبیه
- مقایسه دیدگاه صوفیه و امامیه پیرامون ولایت و خاتم اولیا
- ولایت، وجه افتراق تشیع و تصوف
◾️ فصل هفتم) آداب و سلوک صوفیانه
- سَماع از منظر قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)
- بررسي جايگاه جامعهشناختي رياضت در حكايات تذكرة الاولياء و نفحات الانس
◾️ فصل هشتم) مواجهه عالمان، روشنفکران و مستشرقان با تصوف
- تأملی انتقادی بر آرای هانری کربن در باب مشابهت تصوف با تشیع؛ مخالفت تشیع با تصوف
نقش شرقشناسان در شناخت و معرفی تصوف در غرب
- علل گرایش روشنفکرنمایان جامعه به تصوف
تصوف در دیدگاه برخی از فقها و دانشمندان شیعه امامیه
- علامه محمدباقر مجلسی و نقد صوفیه در آینۀ کتاب عین الحیات
- دیدگاه عالمان شیعه عصر صفوی درباره تصوف
◾️ فصل نهم) تاریخ، شخصیت ها و فرق تصوف در ترازوی نقد
- جنید بغدادی و رابطه او با امامان همعصرش
- تحلیل و بررسی فرقه ذهبیه
- نقد و بررسی راهبردهای مشترک در نهضتهای صوفی – شیعی روزگار تیموریان
- تصوف قلندریه ایران و ریشههای غیراسلامی آن
- نحوه تعامل جریان تصوف با حکومت سلجوقیان
- بررسی اقدامات سیاسی و اقتصادی کارگزاران حکومت ایلخانی، در رشد اندیشههای صوفیانه
◾️ فصل دهم) نفوذ فرهنگ تصوف
- نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی و تأثیر ضمنی آن در ایجاد باورهای فرقهای
📌 مشاهده مشروح مطلب در سایت
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
⭕️ کتاب مجموعه مقالات همایش ملی تصوف، شاخصه ها و نقد ها
به تازگی کتاب مجموعه مقالات همایش ملی «تصوّف؛ شاخصهها و نقدها» به همت «دفتر تبلیغات اسلامی» توسط انتشارات «بوستان کتاب» در دو مجلد و 1300 صفحه منتشر شده است. برای تهیه این مجموعه ارزشمند (با تخفیف 30 درصدی)، می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:
📌 خرید کتاب مجموعه مقالات همایش تصوف، شاخصه ها و نقدها
📌 مشاهده لیست عناوین مقالات و مشخصات نویسندگان
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
💐 فرا رسیدن میلاد مسعود و پربرکت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و امام صادق(علیه السلام) مبارک 💐
🆔 @hadisgraph
🌺 به مناسبت ایام ولادت رسول الله صلی الله علیه و آله
🔺 آن حضرت، به جناب ابوذر رحمه الله فرمودند:
در آخرالزمان جماعتى خواهند آمد كه (یلبسون الصوف) پشم میپوشند در تابستان و زمستان و گمان كنند كه ايشان را به سبب اين پشم پوشيدن فضلی بر ديگران هست! اين گروه را لعنت میكنند ملائكه آسمانها و زمين.
📚 أمالی، طوسی رحمه الله، مجلس ۱۹، ص ۵۳۹
🔹 علّامه مجلسی رحمه الله ذیل این روایت مینویسد:
پشمپوشی فقط شعار فرقه ضالّه صوفیه است! اين يكى از معجزات عظيمه آن حضرت است كه از وجود آنان خبر داده و سخن را در مذمت ايشان مقرون به اعجاز ساخته كه كسى را شُبهه در حقيت اين مطلب نمانَد و هرکس با وجود اين نشانه محکم انكار نمايد، به لعنت خدا و رسول گرفتار گردد. و منشأ لعن ايشان فقط پشمپوشی نيست، بلكه آن جناب به وحىالهى مىدانسته كه صوفیان شرع را باطل و اساس دين را خراب میکنند و به كفر قائل خواهند شد و ترك عبادات كرده و به بدعتهاى خود عمل میکنند. لذا آنان را لعن فرمود و پشمپوشی را علامتى براى ايشان بيان فرمود كه مردم آنان را بشناسند.
📔 عین الحیات، ص ۱۱۵۱
@ebnearabi
⭕️ اوضاع دهشتناک و وخیمِ شاهدبازی در میان سران صوفیه!
پیشتر در مقاله ی شاهد بازی، به دلیل رکاکت بیش از حد، به صورت اجمالی و سربسته، به این حکایت از شیخ حریری که از قضا مورد تمجید و ستایش شمس تبریزی نیز بوده اشارتی شده بود.
در مقاله مذکور می توانید نمونه های دیگری از مستندات شاهدبازی سران صوفیه را ملاحظه نمایید.
@ebnearabi
⭕️ Material resurrection and return of the extinct
Grand Ayatollah Nasir Makarem Shirazi
▪️Resurrection: spiritual or material?
▪️ The story of Prophet Ibrahim (PBUH)
The paradox of the consumed body
▪️ Answer
▪️ References
Read the full article here ⬇️
https://ebnearabi.com/en/2023/10/07/material-resurrection-and-return-of-the-extinct-grand-ayatollah-nasir-makarem-shirazi/
🔹 Exploring Ibn Arabi, Mysticism and Sufism
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
⭕️ مذهب خواجه عبدالله انصاری - دیدگاه دکتر شفیعی کدکنی در این زمینه
🔺فهرست
الف) خلفا و بزرگان اهل سنت در دیدگاه خواجه عبدالله انصاری
-ابوبکر
عمر
-عائشه
ب) تعصب علیه تشیع
ج) تصوف و شریعت
در بخشی از این نوشتار می خوانیم:
🔺 خواجه انصاری بر خلاف شعار صلح کل صوفیان، در برخورد با تشیع، به شدت تعصب به خرج داده و برخی از بزرگان خودشان را صرفا به علت انتساب به تشیع، از اعتبار ساقط می کند.
🔺 دکتر شفیعی کدکنی نسبت به ادعای تشیع حاکم نیشابوری در مقدمه کتاب تاریخ نیشابور، اثر خود حاکم، می نویسد:
«کسانی که او (حاکم نیشابوری) را به تشیع متهم کردهاند، افراد بسیار متعصب و تنگنظری از نوع(=مانند) خواجه عبد الله انصاری بودهاند که در حق حاکم گفته است: «ثقة في الحديث ورافضي الخبيث[19]» یعنی در نقل احادیث، بسیار مورد وثوق است اما رافضی (شیعه) [و] خبیث است و از جمله دلایل رفض و تشیع او را یکی این دانستهاند که وی با معاویه و آل معاویه دشمنی داشته و این دشمنی را آشکار میکرده است.»
🔺 ایشان ذیل همین مطلب در پاورقی مینویسد:
«از به کار بردن کلمه «تنگنظر» در مورد این مرد بزرگ بسیار متاسفم ولی خوانندگان باید بدانند که چهره افسانهای و موجود در «مناجاتها» که اغلب آنها منسوب به اوست (یعنی انتسابشان به او قابل تایید نیست) با آنچه حقیقت تاریخی او را که مردی است بسیار متعصب در مذهب حنبلی تشکیل میدهد زمین تا آسمان تفاوت دارد. از همین داوریِ او در باب حاکم، طرز تفکر او را به خوبی میتوان دریافت»[20]
🔺 دکتر شفیعی کدکنی به خوبی بحث مذهب خواجه را مطرح نموده و نوشته است:
«خواجه عبدالله انصاری یک صوفیِ اهل سنت است و بر مذهب امام احمد بن حنبل، و در شعری که به عربی سروده گفته است: من همه عمر حنبلی زیستم و وصیت میکنم که همگان نیز مذهب حنبلی اختیار کنند. اما ما ایرانیان به ویژه بعد از عصرِ ایلخانی و بیشتر صفوی، در طول زمان، کوشیده ایم که از او یک شیعه اثنی عشری-آنهم به سبکِ مرحوم شاه اسماعیل صفوی- بسازیم»[21].
📌 مشاهده مشروح مطلب در سایت: مذهب خواجه عبدالله انصاری
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi