⭕️ کتاب مجموعه مقالات همایش ملی تصوف، شاخصه ها و نقد ها
به تازگی کتاب مجموعه مقالات همایش ملی «تصوّف؛ شاخصهها و نقدها» به همت «دفتر تبلیغات اسلامی» توسط انتشارات «بوستان کتاب» در دو مجلد و 1300 صفحه منتشر شده است. برای تهیه این مجموعه ارزشمند (با تخفیف 30 درصدی)، می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:
📌 خرید کتاب مجموعه مقالات همایش تصوف، شاخصه ها و نقدها
📌 مشاهده لیست عناوین مقالات و مشخصات نویسندگان
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
💐 فرا رسیدن میلاد مسعود و پربرکت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و امام صادق(علیه السلام) مبارک 💐
🆔 @hadisgraph
🌺 به مناسبت ایام ولادت رسول الله صلی الله علیه و آله
🔺 آن حضرت، به جناب ابوذر رحمه الله فرمودند:
در آخرالزمان جماعتى خواهند آمد كه (یلبسون الصوف) پشم میپوشند در تابستان و زمستان و گمان كنند كه ايشان را به سبب اين پشم پوشيدن فضلی بر ديگران هست! اين گروه را لعنت میكنند ملائكه آسمانها و زمين.
📚 أمالی، طوسی رحمه الله، مجلس ۱۹، ص ۵۳۹
🔹 علّامه مجلسی رحمه الله ذیل این روایت مینویسد:
پشمپوشی فقط شعار فرقه ضالّه صوفیه است! اين يكى از معجزات عظيمه آن حضرت است كه از وجود آنان خبر داده و سخن را در مذمت ايشان مقرون به اعجاز ساخته كه كسى را شُبهه در حقيت اين مطلب نمانَد و هرکس با وجود اين نشانه محکم انكار نمايد، به لعنت خدا و رسول گرفتار گردد. و منشأ لعن ايشان فقط پشمپوشی نيست، بلكه آن جناب به وحىالهى مىدانسته كه صوفیان شرع را باطل و اساس دين را خراب میکنند و به كفر قائل خواهند شد و ترك عبادات كرده و به بدعتهاى خود عمل میکنند. لذا آنان را لعن فرمود و پشمپوشی را علامتى براى ايشان بيان فرمود كه مردم آنان را بشناسند.
📔 عین الحیات، ص ۱۱۵۱
@ebnearabi
⭕️ اوضاع دهشتناک و وخیمِ شاهدبازی در میان سران صوفیه!
پیشتر در مقاله ی شاهد بازی، به دلیل رکاکت بیش از حد، به صورت اجمالی و سربسته، به این حکایت از شیخ حریری که از قضا مورد تمجید و ستایش شمس تبریزی نیز بوده اشارتی شده بود.
در مقاله مذکور می توانید نمونه های دیگری از مستندات شاهدبازی سران صوفیه را ملاحظه نمایید.
@ebnearabi
⭕️ Material resurrection and return of the extinct
Grand Ayatollah Nasir Makarem Shirazi
▪️Resurrection: spiritual or material?
▪️ The story of Prophet Ibrahim (PBUH)
The paradox of the consumed body
▪️ Answer
▪️ References
Read the full article here ⬇️
https://ebnearabi.com/en/2023/10/07/material-resurrection-and-return-of-the-extinct-grand-ayatollah-nasir-makarem-shirazi/
🔹 Exploring Ibn Arabi, Mysticism and Sufism
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
⭕️ مذهب خواجه عبدالله انصاری - دیدگاه دکتر شفیعی کدکنی در این زمینه
🔺فهرست
الف) خلفا و بزرگان اهل سنت در دیدگاه خواجه عبدالله انصاری
-ابوبکر
عمر
-عائشه
ب) تعصب علیه تشیع
ج) تصوف و شریعت
در بخشی از این نوشتار می خوانیم:
🔺 خواجه انصاری بر خلاف شعار صلح کل صوفیان، در برخورد با تشیع، به شدت تعصب به خرج داده و برخی از بزرگان خودشان را صرفا به علت انتساب به تشیع، از اعتبار ساقط می کند.
🔺 دکتر شفیعی کدکنی نسبت به ادعای تشیع حاکم نیشابوری در مقدمه کتاب تاریخ نیشابور، اثر خود حاکم، می نویسد:
«کسانی که او (حاکم نیشابوری) را به تشیع متهم کردهاند، افراد بسیار متعصب و تنگنظری از نوع(=مانند) خواجه عبد الله انصاری بودهاند که در حق حاکم گفته است: «ثقة في الحديث ورافضي الخبيث[19]» یعنی در نقل احادیث، بسیار مورد وثوق است اما رافضی (شیعه) [و] خبیث است و از جمله دلایل رفض و تشیع او را یکی این دانستهاند که وی با معاویه و آل معاویه دشمنی داشته و این دشمنی را آشکار میکرده است.»
🔺 ایشان ذیل همین مطلب در پاورقی مینویسد:
«از به کار بردن کلمه «تنگنظر» در مورد این مرد بزرگ بسیار متاسفم ولی خوانندگان باید بدانند که چهره افسانهای و موجود در «مناجاتها» که اغلب آنها منسوب به اوست (یعنی انتسابشان به او قابل تایید نیست) با آنچه حقیقت تاریخی او را که مردی است بسیار متعصب در مذهب حنبلی تشکیل میدهد زمین تا آسمان تفاوت دارد. از همین داوریِ او در باب حاکم، طرز تفکر او را به خوبی میتوان دریافت»[20]
🔺 دکتر شفیعی کدکنی به خوبی بحث مذهب خواجه را مطرح نموده و نوشته است:
«خواجه عبدالله انصاری یک صوفیِ اهل سنت است و بر مذهب امام احمد بن حنبل، و در شعری که به عربی سروده گفته است: من همه عمر حنبلی زیستم و وصیت میکنم که همگان نیز مذهب حنبلی اختیار کنند. اما ما ایرانیان به ویژه بعد از عصرِ ایلخانی و بیشتر صفوی، در طول زمان، کوشیده ایم که از او یک شیعه اثنی عشری-آنهم به سبکِ مرحوم شاه اسماعیل صفوی- بسازیم»[21].
📌 مشاهده مشروح مطلب در سایت: مذهب خواجه عبدالله انصاری
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
⭕️ رواج استعمال بنگ (حشیش) و تریاک در میان صوفیه
🔺فهرست عناوین
▪️ معناشناسی
▪️پیشینه
▪️فناء فی الله
▪️کاشف بنگ
▪️قلندران و استعمال بنگ
▪️خاکساریه و بنگ
▪️خراباتیان
▪️تریاک
استعمال بنگ و افیون در تصوف سابقه ای دیرینه دارد. عبید زاکانی در رساله تعریفات می گوید: «البنگ: آنچه صوفیان را در وَجَد آورد.»[2] قاضی عضد ایجی (۷۰۸/۷۰۱-ح ۷۵۶ ق) (از مشهورترین متکلمان مسلمان و صاحب کتاب المواقف) ابن عربی را از صوفیانی می داند که حشیش مصرف می کرد.[3] باخرزی (م736ق) اشاره به رواج مصرف بنگ بین صوفیه دارد.[4]
همچنین گفته اند:
بنگی زدیم و سر انا الحق شد آشکار ### ما را به این گیاه ضعیف این گمان نبود
بسیاری از منتقدین معتقدند که ادعای صوفیه مبنی بر اتحاد با خدا و فناء در ذات او، ریشه در عدم تعادل روحی و جسمی آنها دارد و این عدم تعادل نیز بعضا از آسیب هایی ناشی شده است که صوفیان به جسم خود روا می داشتند.
برخی از این آسیب ها با ریاضت های شاقه ایجاد می شود و صوفیان عزلت گرا را گرفتار توهم می کند و برخی دیگر از این آسیب ها، با استعمال بنگ و مخدر ایجاد می شود. علامه ی طباطبایی از جمله اشخاصی است که چنین نظری دارد و می نویسد:
«صوفیه براى سیر و سلوک آداب و رسوم خاصى را که در شریعت وجود نداشت به وجود آوردند و راههاى جدیدى را پیوسته به آن افزوده و شرع را کنار گذاشتند. تا اینکه به جایى رسیدند که شریعت را در یک طرف دیگر قرار دادند و کارشان به جایى رسید که در محرمات غوطهور شدند و واجبات را ترک کردند و در آخر منتهى به تکدى و استعمال بنگ و افیون شدند که این حالت، آخرین حالت تصوف است که مقام فنا نامیده مىشود»[5]
استعمال مخدر نیز به انواع و طرق مختلفی صورت می گرفت که از جمله آن، خوراکی بود. چیزی که دراویش آن را «دوغ وحدت»! می نامیدند، زیرا خاصیت توهم زای آن سبب می شد که اشخاص در حالت توهم شدیدی قرار بگیرند و القائات شیخ خود را شهود کنند.
📌 مشاهده مشروح مطلب در سایت: بنگ (حشیش) و تریاک در تصوف
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
⭕️ ملاصدرا و تجلیل از قطب فرقه ذهبیه و استمداد از روح او!
🔺 جلال الدین مجدالاشراف از اقطاب پرنفوذ و تاثیرگذار فرقه ذهبیه، در باب ذهبی بودن ملاصدرا می گوید:
چنانچه خود جناب صدرالمتالهین در اسرار الایات بخط خودشان که نزد فقیر است مرقوم فرموده که بسالهای دراز در علوم حکمیه حرکت می کردم ولی منظورم رسیدن به حدیث حضرت رسول خدا صلى الله عليه و آله سلم بود که فرموده اند جذبة من جذبات الحق توازى عمل الثقلين و صورت نمی بست ابدا و بمحض صورت حکمت و برهان هر چه کردم نشد ناچار رو به تصفیه نفس و ریاضات کرده پنجاه اربعین بل ازيد مشغول گردیدم تا آنکه وقتی در سفر هرات رسیدم در دو فرسخی بر سر مقبره جناب شیخ ابی احمد کاشانی ذهبی قدس سره العزير باصحاب خود گفتم که این مرد بزرگی است بزیارت ایشان تطییب و تطهیر کرده میباید رفت بلکه از باطن فیض بواطنش فیض برده باشیم شما جدا من جدا داخل بقعه شویم مزاحم یکدیگر نباید بود فبنا علیه خود را مصمم کرده داخل بقعه متبرکه گردیدم به محض سلام کردن حالتی دست داد که سالها آن را میخواستم از فیض روح آن شیخ دیدم انچه در ایام ریاضت علمیه و اوقات تصفیه قلب پنجاه اربعینی ندیده بودم وقتی که از بقعه بیرون امدیم نیک برخوردم که همان فقره جذبة من جذبات الهيه مطلوب بسالها موجود است در من دانستم که شخص محض قول برهانی به عبث حکیم الهی نمی شود بعدها از برکت خاک آن ولی بزرگ با قدم یقین حرکت می کردم.
📚 رساله نوریه ص۶۰ به نقل از آیات الولایه ج۲ ص۴۸ جلال الدین محمد شریفی مقلب به مجدالاشراف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📜علامت القای جنّی آنست که باعث هوس و شدت و حرارت و گرفتگی و مثل آن است. (ابن فناری، 2/110)*
📜چون جن از«مارج من نار» است به همین خاطر مسّ وی باعث شدت و حرارت بوده و باعث دلمردگی یعنی قبض می شود و شخص به نوم(خواب) میل می کند.
📘*ترجمه و شرح مصباح الانس استاد نائیجی، ج1، ص388
📘همان، ص421
عبدالرزاق کاشانی شرح منازل السائرین ص325
پی نوشت: این حرارتها و قبض ها و تا حدودی خواب های بیش از حد را کسانی که وارد عرفان عملی شده و سلوک کرده باشند، درک نموده و تجربه کرده اند، بدون آنکه بدانند منشا و منبع این حالات از جنیان است!
درباره شدت حرارت و گرمای قلوب عرفا هم داستانهای مختلف و گاها اغراق آمیزی نقل شده است. یک نمونه از این موارد را در کلیپ فوق میتوانید مشاهده کنید.
هوس بازی و شاهد بازی های صوفیان و عرفا نیز نیازی به شرح ندارد و بارها نمونه هایی از آن در این کانال منتشر شده است.
@ebnearabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بای ذنب قتلت!
کودک 11 روزه فلسطینی که بر اثر بمباران رژیم جنایت پیشه اسرائیل جان خود را از دست داده است.
پژوهشی درباره ابن عربی
🏴 بای ذنب قتلت! کودک 11 روزه فلسطینی که بر اثر بمباران رژیم جنایت پیشه اسرائیل جان خود را از دست داد
وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱللَّهَ غَـٰفِلًا عَمَّا یَعۡمَلُ ٱلظَّـٰلِمُونَۚ إِنَّمَا یُؤَخِّرُهُمۡ لِیَوۡمࣲ تَشۡخَصُ فِیهِ ٱلۡأَبۡصَـٰرُ.
سوره ابراهیم، آیه 42
هرگز مپندار كه خداوند از كردار ستمكاران غافل است، بلكه (كيفر) ظالمان را به تأخير مى افكند تا آن روزى كه چشمها (يشان) در آن روز خيره و حيران است.