حجت الاسلام پناهیان
ما برای «سعی» آفریده شدهایم، نه برای برخورداری از چند صفت خوب!
اینکه یک انسان، سعه وجودی پیدا میکند یعنی چه؟
در قرآن کریم، فرمود: «لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» (نجم، ۳۹)
یعنی سعی تو است که تو را به خدا میرساند.
ما برای سعی آفریده شدهایم نه برای برخورداری از چند صفت خوب!
#ماه_رمضان
مثلاً شما انسان سخاوتمند، باحیا، متواضع و مهربانی هستی، حالا خدا از شما سعی میخواهد.
اگر بخواهیم اخلاقی نگاه کنیم، شما میگویی «خدایا من همه این صفات خوب را دارم، دیگر با من چهکار داری؟»
مثلاً میفرماید:
من تو را در موقعیتی قرار میدهم که نباید سخاوتمندانه رفتار کنی،
یعنی دین از تو این را میخواهد.
یا تو را در موقعیتی قرار میدهم که نباید مهربانانه رفتار کنی، مانند امیرالمؤمنین(ع) که با خوارج رفتار کرد.
یا تو را در موقعیتی قرار میدهم که سعی تو اتفاقاً خلاف آن تواضع تو قرار میگیرد، و باید فریاد بزنی و ممکن است حتی شبیه متکبرین جلوه بکنی، البته در اصل این تکبر نیست ولی آنهایی که ظاهربین هستند، تو را به تکبر متهم میکنند، کمااینکه معاویه امیرالمؤمنین(ع) را متهم میکرد.
راهحل قرآن برای اینکه دچار آسیبهای اخلاق نشویم «تقوا» است
اینکه امیرالمؤمنین(ع) در کنار ایتام کوفه زانو میزند و اشک میریزد، نامش را اخلاق نگذاریم بلکه این را تقوای ایشان بدانیم.
چرا اسم این را مهربانی و اخلاق امیرالمؤمنین(ع) بگذاریم؟
اسمش را بگذاریم تقوای امیرالمؤمنین(ع). راه حلی که قرآن دارد تا ما دچار آسیبهای اخلاق نشویم، کلمه تقوا است.
#امام_علی
تقوا یعنی کِی از کدام خوبی برای انجام وظیفهات استفاده کنی و فریب خوبیهای ظاهری را نخوری
تقوا یعنی اینکه چه موقعی از چه خوبیای به عنوان وظیفه خودت استفاده کنی.
تقوا یعنی فریب خوبیهای ظاهری را نخور!
مثلاً امام سجاد میفرماید: اگر کسی خطا و گناه نمیکند، فریبش را نخور، شاید به خاطر ضعف نفس اوست، یعنی عرضهاش را ندارد!
اخلاق در روایات، به معنای ملکات نفسانی که در علم اخلاق میگویند، نیست
کلمه اخلاق که شما در روایات میبینید، معنایش این ملکاتی که در علم اخلاق میگویند، نیست!
در آنجا منظور «حسن معاشرت» است که یکی از زیرمجموعههای آداب اسلامی بهحساب میآید و در ادبیات دینی از آداب و مؤدب بودن، بیشتر سخن گفته شده است تا از اخلاق!
مثلاً رسولخدا(ص) میفرماید: من ادبشده بهدست خدا هستم و علی هم ادبشده بهدست من است «أنا أدیبُ اللّه وَ علیٌّ أدِیبی» (مکارم الأخلاق، ج۱، ص۵۱)
#شب_قدر
در قرآن کریم میفرماید:
«وَ اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیم» (قلم، 4)
علامه طباطبایی میفرماید: درست است که پیامبر(ص) از ملکات نفسانی بالایی برخوردار بود، ولی این آیه منظورش حسن معاشرت پیامبر(ص) است...
پس این تعابیر، در واقع مربوط به معاشرت است.
یکی از تلقیهای ناروا از دین، این است که دین را بهطور افراطی، اخلاقی بدانیم
مثلاً درباره خوارج حرفهای خیلی زیادی در اینباره هست. حرقوص بن زهیر گفت: «یا رسول الله این غنائم حُنین را داری تقسیم میکنی، عدالت رعایت کن!» رسول خدا(ص) فرمود: اگر من عدالت رعایت نکنم، چه کسی میخواهد عدالت رعایت کند؟ و بعد هم آینده این شخص را فرمودند. (مجمع البیان، طبرسی/ج ۵/ص ۷۲) حالا ماجرای تقسیم غنائم چه بود؟ ماجرا این بود که به دلیلی و به حکمتی و مصلحتی، رسول خدا(ص) داشتند قسمت بیشتری از غنائم را به تازه مسلمانان مکّه میدادند. او از مدینه آمده بود، لذا جزو کسانی قرار میگرفت که غنیمت به او کم میرسید. او به سراغ اخلاق رفت و آن را در مقابل تقوا قرار داد. تقوای او میگفت «به رسول خدا نباید اینچنین بگویی» و تقوای رسول خدا(ص) هم میگفت که اینچنین باید رفتار بکنی.
فریب اخلاقی خوردن انسان از دست ابلیس، خیلی فراوان است. بهانه اخلاقی آوردن در مقابل تقوا خیلی فراوان است. و اخلاق به همین دلیل ظرفیت این را دارد مقابل دین بایستد.
یکی از تلقیهای ناروا از دین، این است که ما دین را بهطور افراطی، اخلاقی برداشت کنیم. البته بنده نمیخواهم اخلاق را بهطور مطلق نفی کنم.
علت برخی دینگریزیها، تفسیر اخلاقی از دین است
اخیراً دختران یک دبیرستان را جمع کرده بودند، گروهی از اینها گفته بودند که ما از دین بدمان میآید. علت آن را پرسیده بودند. یکی از مهمترین دلایلی که ذکر کرده بودند این بود که گفته بودند «دین موجب میشود که درباره ما قضاوت بشود» اخلاق به شما اجازه میدهد درباره دیگران قضاوت کنید، اما تقوا به شما اجازه نمیدهد در مورد دیگران قضاوت بکنید. این یکی از بدیهای اخلاق است.
پس علت دینگریزی بعضیها این است که ما دین را اخلاقی تفسیر میکنیم.
هدایت شده از کانال سیاسی 💥 بصیر 💥
🔶🔷🔶از شما اصرار و از آنها انکار
مولای ما!
در دیدار ساعتی پیش با دانشجویان فرمودید:
یکی از دوستان گفتند که تصور شده که نظر رهبری در مورد مسأله ی عدالت با سال 80 فرق کرده! اگر فرقی کرده باشد در این جهت فرق کرده که #اصرارِ_بیشتر شده بر مسأله ی عدالت؛ چون پیشرفت هایمان در سمت عدالت کم بوده اصرار بیشتری ما داریم.از عدالت که کسی دست برنمیدارد.
بگذارید از همین جمله آخر شروع کنم؛
«از عدالت که کسی دست بر نمی دارد»
مولای ما!
نمیدانم مقصودتان از «کسی» غیر خودتان هم هست یا نه؟
ولی با کمال شرمندگی از مجاهدت بیش از نیم قرنی شما در گسترش عدالتخواهی باید بگویم:
اینجا در سطح نخبگان میانی از عدالت دست برمی دارند! خیلی خوب هم از عدالت دست برمی دارند!
آقا جان!
یادتان هست بعد از پذیرش قطعنامه 598می گفتید:ما عدالت طلبیم چه با جنگ؛ چهبی جنگ.
خاطرتان هست درسالگرد رحلت امام به همه سوگداران امام فرمودید:
دعوت به نظام اسلامی منهای اعتقادی راسخ و عملی پیگیر در راستای عدالت اجتماعی دعوتی ناقص بلکه غلط و دروغ است.
فرمودید: جمهوری اسلامی منهای عدالت معنا ندارد.
بعد از رحلت امام فریاد می زدید:
والله قسم! در جامعه اسلامی هم ممکن است مُترَف به وجود بیاید!
به خاطر دارید که از مخلصان انقلاب برای شکل نگرفتن طبقه ی مرفه جدید در دهه ۷۰ استمداد می طلبیدید: از دل نظام اسلامی دارد طبقه نو کیسه جدیدی به وجود می آید! مگر این شدنی است؟!مخلصان انقلاب نخواهند گذاشت...
در دهه هشتاد فرمودید:لب مطالبه من از شما جوان های دانشجو عدالتخواهی است.
حتی به دانشجویان فرمان دادید:
هر پدیده ضد عدالت در واقعیت کشور باید مورد سوال قرار بگیرد.
حتی به سران نظام، فرمان هشت ماده ای صادر فرمودید و هیچ کس را مبرا از سوال ندانستید.
با مسئولین نظام که می نشستید
"مشروعیت نظام" را "وابسته به عدالت خواهی" می دانستید.
در دهه ۹۰ از لزوم تشکیل "لشکر جوان مطالبه گر" گفتید؛ از "خطر بر زمین افتادن علم عدالت"؛ از "لزوم تطابق همه برنامه های حاکمیت با عدالت"؛از "پیوست عدالت داشتن همه برنامه ها"؛ از "لزوم انتخاب نماینده و رئیس جمهور طرفدار عدالت" وووو
اما
درست در هنگامه ای که در دهه گذشته بیش از ۱۰بار از عقب ماندگی در عدالت گفتید؛در دهه ای که "اصرار شما بیشتر شده بود"؛ عده ای نه تنها بر عدالت اصرار نداشتند که برای نخواستن عدالت، انواع و اقسام "معاذیر و قید های موهوم" را به دست و پای عدالت می انداختند؛ بی آنکه یکبار نشان مان دهد چگونه می شود عدالت مطلوب شان را خواست؟!
یکی عدالتخواهان را "خوارج" می دانست!
یکی از "تمام شدن دوران عدالت"می گفت!
همو از "تمام شدن دوران بحث درباره عدالت" سخن به میان می کشید!
شخص دیگری عدالت خواهان را "سگان بی قلاده" می خواند!
آن یکی از برچسب "خوارج پلاس و ۲پلاس"ش رونمایی می کرد!
ده ها تلاش مستمر و با رسانه های نفتی!!
با اینکه وضعیت عقب ماندگی در عدالت؛(توزیع ناعادلانه آزادی و ثروتها و فرصت ها و ابزار کار و منابع و اعتبارات بانکی،خصوصی سازی حراج کننده بیت المال و خانه مان سوز کارگران،بی اعتنایی عجیب نسبت به زنان سرپرست خانوار، تکون طبقه بانکدار خصوصی با خلق نقدینگی های افسانه ای،نانظام حقوق و دستمزد،نانظام مالیاتی، آموزش و پروش طبقاتی و پولی،انحصارات صادرات و واردات،احتکار زمین توسط برخی نهادها،رسانه های نارسانای صدای مردم و حافظ وضع موجود و ده ها مساله دیگر) فرصت نمایش عملی عدالتخواهی مطلوب را پیش پایشان گذارده بود؛ اما برخی از آنها قیدهایی که به عدالت و عدالت خواهی میزدند نه برای اصرار بر خط اصیل عدالت خواهی که برای انکار اساس عدالت خواهی بود.
خواستم بنویسم:
«کاش یک بار دیگر برای شرمندگی ما هم که شده در ۸۵ سالگی روزی یک ساعت روی پای می ایستادید و برای مان یک بار دیگر از نسبت توحید و عدالت و آزادی می گفتید درست مثل ماه رمضان۵۰ سال پیش در مسجد امام حسن مجتبی (ع) مشهد»
اما خواب زده ها را بیداری نشاید!
شما نیم قرن است که مدام از عدالت می گویید؛ اما از شما #اصرار است و از برخی آنهایی که در پس و پیش نام مبارکتان القاب قطار میکنند؛ #انکار!
سایه تان مستدام
خط عدالت مدیون نام و مرام تان
✍🏼 محمد زارع
#ماه_رمضان
#دیدار_دانشجویی
#رمضان_مهدوی
💥 بصیر 💥
❇️ @basire_basir ❇️
⁉️ الگوی جهانیِ جمهوری اسلامی چه شاخصه هایی باید داشته باشد ؟!
⚡️روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان، یک آرمان جمهوری اسلامی را معرفی الگویی به مردم جهان برای اداره خوب یک کشور معرفی کردند.
💫چنین الگویی در شئونات مختلف زندگی مردم باید بر شاخصه هایی مبتنی باشد.
📚شاخصه هایی که برخاسته از تعالیم اسلام باشد، نه معیارها و هدف گذاری های تمدن مادی!
🖇لذا لازم است که مبانی و اهداف هر دو تمدن شناخته شوند.
⚠️در حال حاضر شاخصه های تمدن مادی چنان به خوردِ ساحت های مختلف زندگی ما رفته که چه بسا شناخت بیگانه بودنِ آنها، حتی بر نخبگان متدینمان هم دشوار است!
👈هر چند شناخت باطل در مراحل ظریف آن برای ما سخت است، ولی ملاک های حقِّ مُبینِ خود را می توانیم استخراج کنیم و مبنای عمل قرار دهیم.
👈آنگاه به کریمه "إِنَّ ٱلۡبَٰطِلَ كَانَ زَهُوقٗا " تاسی کنیم و پیش برویم.
⁉️در کتاب قرآن ، کدام کلمه است که به اندازه کلمه "بیِّنات" و مشتقات آن مانند "مُبین" و ... رخ بنماید؟!
👈لذا به نظر می رسد در بسیاری از ساحت های مورد ابتلای جامعه کنونی ما، قیام بر آوردن بیّنات یکی از مبانی ساختِ الگوی آرمانیِ متناسب با تمدن اسلامی است.
📛در سیاست ورزی،
📛در کنش ها و واکنش های رسانه ای،
📛در نقد و ردِّ قول و فعل افراد،
📛در حل معضل فرهنگ و
📛خصوصا بحث حجاب و عفاف
و بسیاری از حیطه های چالش برانگیز دیگر، قیام به آوردنِ بیّنات ، ویژگی هایی دارد که قابل توسعه و تحقیق است.
🔰لذا به نظر می رسد آنچه رهبر معظم انقلاب، از آن با عنوان #جهاد_تبیین نام برده اند، در یک مرحله بنیادی ، همان تنظیم نرم افزار جمهوری اسلامی بر مبنای شاخصه هایی است که یکی از اصلی ترین آنها بیِّن بودن است.
☀️از قضا همین شاخصه بیّن بودن ، دقیقا با اصل بنیادی و نانوشته اغوا و فریب در تمدن مادی سرشاخ می شود و بدون شک، وقتی حقِّ مُبین می آید، باطل نابود خواهد شد.
🌱بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ
✍ مهاجر الی الله
💥 بصیر 💥
❇️ @basire_basir ❇️
هدایت شده از کانال سیاسی 💥 بصیر 💥
⁉️ تلویزیون؛ سرگرمی یا دانشگاه
🌐در روزگاری که فضای بسیاری از دانشگاههای ما، لااقل در نگاه اول، بیشتر به مکان سرگرمی و لهو و لعب شبیه شده تا مکان دانش اندوزی،
❓چطور رسانه که یکی از اهداف اصلی اش سرگرمی است، می تواند دانشگاه باشد و بر بیّنات استوار شود؟!
✅بله، برنامه محفل نشان داد که اینکار شدنی است!
✨از جمله نقاط تابناک در این فصل محفل، حضور دو بانوی مومن در این برنامه بود که به روشنی توانست اصالت زن ایرانی مسلمان را به عموم مردم نشان دهد...
❗️کاری که مجامع نخبگانی حوزوی و دانشگاهی ما تا به امروز موفق به انجام آن نشده اند.
🔰یکی از این دو بانوی نازنین، مادرِ مریم و ملیحه نبی، زنی بود که شوهرش تمام زندگی را باخته بود، امنیت روانی و حلّیت اقتصادی خانواده را بر هم زده بود ، آبروی عزیزانش را به مخاطره انداخته بود و تا پای چوبه دار هم رفته بود...
⛔️این بانو هر چند نتوانسته بود جلوی غرق شدن شوهرش را در انواع حرام ها بگیرد، ولی با قالیبافی و پختن نان ، از حلّیت لقمه و سفره خانواده دفاع کرده بود.
🔆اوج کمال شخصیت انسانیِ ایشان، نه تنها در کار کردن و حفاظت از ضمیر پاک فرزندان با روزی حلال، که در لبخند رضایت و عشق و بخششی بود که نسبت به شوهر خطاکار خود داشت.
⁉️ کدامیک از ما چنین زنان صبور و فداکاری را در حافظه تاریخی خود سراغ نداریم؟ زنانی که هر چند در ابتدای کار، اغلب سنتی ازدواج کرده اند، ولی به مرور زمان ، عشق به شوهر و خانواده روز به روز در آنها بیشتر شده و روح انسانی آنها را صیقل داده است!
❓و کجا ایرانِ شبهِ مدرن، با حوزه و دانشگاههای مقاله سازش، با هیات علمی ای که درگیر آیین نامه ارتقاء است، با دانشجویانِ فاتحِ قله کنکورش، با دانشجویان تکیه زده بر جیب پدر ،
و با سایر نخبگانش ، توانسته از عظمت وجود چنین زنانی سخن بگوید؟!
🔰 دومین بانوی تحسین برانگیز، مادرِ ابراهیم، پسر موتورسوار دوست داشتنی اهل هرمزگان بود.
💫زنی که فرزندانش را امانت الهی می دانست و نگران بود نکند در تربیت این امانت کوتاهی کند و فرزند به جای خدمت به اسلام و مسلمانان، وقتش را به کارهای کم فایده بگذراند!
⭐️و حالا اشک زلالش حکایت از روحی پاک و صیقلی و بی آلایش داشت!
و زبانی شکرگزار که فرزندش به راه قرآن رفته.
🚺این را مقایسه کنیم با زنِ مدرن شده و با سوادی که تربیت های امروزی، مدارس و دانشگاهها تحویل جامعه می دهند
و فرزندانی که با نسخه های علمی امروزی تربیت می شوند، با کمک روانشناسیِ روز، و دایگی رسانه ها...
⚠️و امروز کدام زن را موفق می شناسیم؟ با کدام توانمندی ها؟ چه سطحی از مدرک تحصیلی؟ ماهی چقدر درامد؟
🌤زن مومن عاشق صبور وفادار و حریص بر ایمان فرزندان، با چین و چروک هایی که حاکی از تعهد و ایستادگی است،
👩💼یا زن مدرنِ زیبای مدعی ، حافظ حقوق و استقلالش؟
🌱کدام به کمال انسانی نزدیکترند؟
کدام یک بهتر شاخصه های قرآنیِ لباس بودن و سکونت دادن را برای همسر تامین می کنند و حافظاتُُ للغَیب می شوند؟
👈البته که نگارنده در صدد نفی تحصیل و اشتغال زنان و یا حفظ حقوق آنها نیست، بلکه قصد دارد جلوی شاخص های موفق بودن و کمال یابی برای یک زن ، در جامعه امروز ، یک علامت سوال بگذارد!
✍ مهاجر الی الله
#ماه_رمضان
#رمضان_مهدوی
#وداع_با_ماه_مبارک_رمضان
💥 بصیر 💥
❇️ @basire_basir ❇️