🔰انتقال آب با ظرفهای سوراخ‼️
🔸به جرئت میتوان گفت که در سالهای اخیر، "جهاد تبیین" یکی از پربسامدترین کلیدواژههای رهبر انقلاب بوده است و به دنبال آن، افراد و گروههای متعددی نیز کوشیدهاند به این درخواست رهبری، جامۀ عمل پوشانده و به سهم خود، گوشهای از این بار سنگین را بر عهده بگیرند اما با این وجود، تابحال شواهدی مبنی بر "رضایت و همچنین تحقق مقصود رهبری از جهادتبیین" مشاهده نشده است؛ با نیمنگاهی به گذشته و بررسی آنچه که در این مدت به عنوان جهاد تبیین صورت گرفته است، سه نقطه ضعف اساسی را میتوان فهرست کرد که اگر چنانچه رفع نشود، ثمردهی فعالیتهای فوقالذکر را تحتالشعاع قرار داده و کسب رضایت رهبری را ناممکن خواهد کرد؛ آسیبهایی که فعالان این عرصه را درگیر خود کرده است به این شرح میباشند:
1⃣ایزوله بودن:
از آنجایی که برخی از فعالان جهاد تبیین، در یک محیط ایزوله و پاستوریزه قرار دارند و از سطح اشکالات و شبهات دیگرْ بخشهای جامعه بیاطلاع هستند، لذا کوچکترینْ لغزش اطرافیان خود را آنچنان بزرگنمایی میکنند که دیگر مجال پرداختن به دیگر بخشهای جامعه را پیدا نمیکنند؛ این افراد در شناسایی جامعۀ هدفی که مخاطب جهادتبیین هستند، دچار یک خطای محاسباتی شده و توان خود را صرف آن بخشی از جامعه میکنند که نیاز چندانی به جهاد تبیین نداشته و یا حداقل فوریتی برای آنان ندارد؛ حال آن که اگر اندک شناختی از وضعیت اقشار مختلف جامعه داشتند، به راحتی نسبت به برخی کجرویهای جزئی اطرافیان خود، چشمپوشی کرده و اولویتبندی مناسبتری را در پیش میگرفتند.
2⃣ناتوان بودن:
منظور از ناتوانی، اعم از "ناتوانی علمی" و همچنین "ناتوانی در تخاطب موثر با افراد متفاوت" میباشد؛ برخی افراد نه به دلیل بیاطلاعی که به خاطر ناتوانی از پاسخگویی به نیازهای آن دسته از افرادی که واجد روحیات و افکار متفاوتی هستند، ترجیح میدهند خود را با کسانی سرگرم کنند که اشتراکات فکریِ بیشتری با آنان دارند! واقعیت آن است که ارتباطگیری با کسانی که در اصل و اساس مبانی دینی و انقلاب اسلامی، خدشه وارد میکنند و از قضا مخاطب اصلی جهاد تبیین هم هستند، به غایت دشوار بوده و لذا برخی افراد برای فرار از این سختی و همچنین به جهت رهایی از عذاب وجدان بیکارگی در جهاد تبیین، به اقداماتی روی میآورند که در بهترین حالت، تحصیل حاصل است!
3⃣حسادت کردن:
اشکال دیگری که در طول این مدت مشاهده شد، ابراز حسادت نسبت به دیگرانی بود که مشغول جهاد تبیین بودند؛ برخیها از ترس آن که مبادا همسنگران خود تبدیل به مرجع فکری نیروهای انقلاب شوند، اقدام به تخریب و زیر سوال بردن آنان در انظار عمومی کرده و به کسانی که بالاخره با هر ضعف و نقصی مشغول جهاد تبیین بودند، از پشت خنجر زدند؛ [بدیهی است که منظور از "همسنگران" کسانی هستند که دل در گرو انقلاب داشته و تنها مبتلا به برخی کجفهمیها میباشند اما نسبت به کسانی که از طرف سرويسهای جاسوسی، مأمور جهتدهی به افکار نیروهای انقلاب هستند، حداقلِ تسامح نیز پذیرفته نمیباشد!] به هر حال نتیجه چنین زد و خوردهایی آن شد که توان جبهه انقلاب، تحلیل رفته و بار دیگر نیروهای غربگرا فرصت جولان در عرصههای مدیریتی کشور پیدا کردند!
✅و بالأخره گفتنی است این ضعفها -و همچنین مواردی که در این یادداشت به آن اشاره نشده است- به منزله سوراخهایی است که در ظروف انتقال آب بوده و لذا مقدار زیادی از آب را تلف خواهد کرد! بنابراین شایسته است پیش از اقدام به انتقال آب، به ترمیم این حفرهها مبادرت کرد.
✍مدیر عقال
🆔@eghaal
🔰ایمان عاریهای‼️
👌باورها و اعتقادات برخی افراد، زمانمند و مکانمند است؛ در ایامی همانند ماه مبارک رمضان، دهۀ اول محرم، اربعین و همچنین در اماکنی مانند مسجد، امامزاده، حرم ائمۀ معصومین علیهم السلام و... از وضعیت خوشایند معنوی برخوردارند ولی در غیر این حالات، شرایط چندان مطلوبی ندارند؛ حضرت امیر در خطبۀ۱۸۹ نهجالبلاغه با تقسیم ایمان به دو نوع "ایمان مستقر" و "ایمان عاریهای" از راز این ناپایداری، پردهبرداری میکند؛
👌شرح و تفسیر این دوگانه را صائب تبریزی در ضمن مثالی بیان کرده است؛ وی میگوید از آنجایی که "ماه"، نوری از خود نداشته و تنها بازتابدهندۀ نور خورشید است، لذا وضعیت آن از یک هلال نازک تا یک قرص کامل، در رفت و برگشت است اما "خورشید" که نور آن از وجودش نشأت میگیرد، همواره به صورت قرص کامل در آسمان ظاهر میشود؛ ایمان انسان نیز در صورتی که از فطرت و جان او بجوشد، ثبات نسبی در احوالات او را به دنبال خواهد داشت؛ در غیر اینصورت قادر نخواهد بود که همواره انسان را همراهی کند و با اندک ناملایمتی وی را ترک خواهد کرد!
👌به قول صائب:
"مه ز نور عاریَت، گه لاغر و گه فربه است
ایمن از تشویش و فارغ ز انقلاب است، آفتاب"
راه دستیابی به "ایمان مستقر" را میتوان از بزرگان معرفت و اخلاق و یا در صورتی که در قید حیات نباشند از آثار مکتوب آنان جویا شد؛ کتب شهید مطهری و علامه مصباح در این زمینه بینظیرند.
#عشقال
✍مدیر عقال
🆔@eghaal
🔰پردهداری یا پردهدری؟
👌عمدۀ انسانها کم و بیش به فاصلۀ بین خلوت و جلوت گرفتار بوده و بین آن چه که در "تعاملات اجتماعی" یا "گوشۀ تنهایی" از آنان سر میزند، اختلاف انکارناپذیری وجود دارد؛ حافظ شیرازی از جمله کسانی است که از این ناهمسانی انتقاد کرده و در اشعار مختلف به نکوهش و مذمت آن پرداخته است؛ شاید معروفترین بیتی که در این زمینه از حافظ نقل شده است این بیت میباشد:
"واعظان کین جلوه در محراب و منبر میکنند
چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند"
👌طبیعی است که کاستن از فاصلۀ بین ظاهر و باطن، امری پسندیده بوده و باید از اولویتهای زندگی هر شخصی قرار بگیرد لکن هر از گاهی مشاهده میشود که برخیها برای از میان بردن این شکاف، ترقّی معکوس کرده و به جای آن که باطن خود را به مرتبۀ ظاهر برسانند، جلوت را تا پایۀ خلوت خود تنزّل میدهند! بدین ترتیب و به بهانۀ یکرنگی و بیریایی، لاابالیگری و پردهدری در پیش میگیرند! حافظ اما معتقد است که حتی در کوران حوادث نیز "جانب حرمت" را رعایت کرده و برای رسیدن به مقصود، "اطاعت از استاد" -که ملازم با حفظ حریم وی است- را پیشه خود ساخته است! همچنین نسبت به مواردی که احیاناً مرتکب پردهدری شده است، سخت ابراز پشیمانی میکند و میگوید جای تعجب نیست که انسان از شدت پشیمانی نسبت به شکستن حریمها، خون گریه کند؛ چرا که هیچ شخص پردهدری نیست که از کردههای خود خجالتزده نباشد؛ به عبارتی پایان هر گونه حرمتشکنی را خجالتزدگی و سرافکندگی میداند؛ حافظ میگوید:
اشک غَمّاز من ار سرخ برآمد چه عجب!
خجل از کردۀ خود، پردهدری نیست که نیست!
#عشقال
✍مدیر عقال
🆔@eghaal
🔰آبیاری معنوی...
👌معمولاً کسانی که به طور کامل از کسوت انسانی خارج نشدهاند پس از ارتکاب هر خطا و گناهی، ندامت و پشیمانی سرتاسر وجود آنان را فرا میگیرد؛ اگر چنانچه شیاطین عالم نتوانند انسان را از توبه و پشیمانی منصرف کنند، در مرحلۀ بعد با هر آنچه که زمینۀ باروری توبه را فراهم کند به مقابله میپردازند؛ به اعتقاد صائب تبریزی، باروری بذر توبه متوقف بر آبیاری آن با "اشک ندامت" است؛ وی میگوید:
این تخم توبهای که تو در خاک کردهای
موقوفِ آبیاریِ "اشک ندامت" است
👌از بهترین مواردی که زمینۀ اشک و تضرع به درگاه الهی را فراهم کرده و سدّ مستحکمی در برابر پروژۀ دینزدایی از جامعه به شمار میرود، مجالس عزای اهلبیت علیهمالسلام میباشد؛ مخالفتهای دینزدایان با این مجالس و طعنههای گاه و بیگاه آنان نسبت به اشک و عزا و مناسک دینی و...، با هدف ممانعت از آبیاری معنوی و جلوگیری از گسترش دینداری در جامعه صورت گرفته و لذا چندان هم غیرطبیعی نیست!
#عشقال
✍مدیر عقال
🆔@eghaal
🔰فتنهانگیزی با نقاب آگاهسازی‼️
🔸در غزوۀ "بدر صغری" که یک سال پس از غزوۀ "اُحد" رخ داد، منافقان سعی داشتند اخبار جنگ را فارغ از درستی یا نادرستی آن اخبار به میان مردم کشانده و با ایجاد غرور یا ترس کاذب در عقبۀ جبهه، جنگ را به شکست بکشانند؛ برخی از افراد سستایمان نیز که از نقشۀ پیچیدۀ منافقان بیاطلاع بوده و بازیچۀ آنان قرار گرفته بودند، با توجیهاتی نظیر "آگاهسازی، هوشیارسازی، تصمیمسازی و..."، قدم در جای پای منافقان گذاشته و با دامن زدن به آن دسته از اخبار، انتشار گستردۀ آن را در دستور کار قرار داده بودند؛ در چنین شرایطی آیۀ ۸۳ سورۀ مبارکۀ نساء نازل میشود و ضمن توبیخ این دسته از مسلمانان، شیوۀ صحیح مواجهه با اخبار جنگ را گوشزد میکند؛ قرآن کریم میفرماید: "و هنگامى كه خبرى اميدبخش يا نگرانكننده به مسلمانان ضعیفالایمان برسد، آن را منتشر میکنند؛ در حالى كه اگر آن خبر را به پيامبر و پیشوایان خود واگذار میکردند، یقیناً آنان كه در این مسائل قدرت تشخيص كافى دارند، به حقیقتِ آن اخبار پی برده و (متناسب با آن چارهاندیشی میکردند)"
تکلیف اخبار و تحلیلهای نادرست که مشخص بوده و انتشار و اشاعه آنها هیچ توجیه عقلی و شرعی ندارد اما به اعتقاد مفسران، این آیۀ شریفه حتی انتشار بیحساب و کتاب اخبار درست و دامن زدن به آنان را نیز مردود میشمارد و آن را در جهت اهداف دشمن معرفی میکند؛ بخوانید!
🔸در روزگار کنونی که "اظهار نظر پیرامون حوادث مختلف" به یک مسابقه جذاب تبدیل شده است افرادی هستند که تلاش میکنند در این رقابت ساختگی، گوی سبقت را از دیگران ربوده و از قافلۀ "تحليلپراکنی" عقب نمانند؛ در این فضا هر آن کس که افسار زبان و قلم را رها کرده و تمام تراوشات ذهنی خود را با دیگران به اشتراک میگذارد، به عنوان عنصری شناخته میشود که در پی افزایش آگاهی جامعه بوده و همچنین افکارعمومی را محترم میشمارد! کار تا جایی پیش میرود که دعوت به "خویشتنداری" و "دامن نزدن به برخی اخبار"، با الفاظی همچون "مالهکشی" و "مخالف آگاهی مردم" تفسیر میشود؛ این افراد که فعالیتهای خود را پشت نقاب "اطلاعرسانی و آگاهسازی افکارعمومی" پنهان میکنند، با شعار رفع مشکل وارد میدان تبیین میشوند و معالأسف خود آنان پس از مدتی به جزئی از مشکل تبدیل میشوند! چرا که اعتماد عمومی به نیروهای حاضرِ در میدان را از بین برده و پشتوانۀ مردمی آنان را نابود میکنند؛ براساس فرمودۀ قرآن کریم اگر این افراد واقعاً قصد یاری نظام اسلامی را دارند، شایسته و بایسته است که این امور را به امام جامعه و فرماندهان مربوط به آن حوزه واگذار کرده و تلاش کنند پذیرش و پیروی عمومی از نسخههای آنان را افزایش دهند؛ وگرنه هر کاری غیر از این صورت بگیرد، بازی در زمین دشمن خواهد بود.
✍مدیر عقال
🆔@eghaal
عقال
🔰فتنهانگیزی با نقاب آگاهسازی‼️ 🔸در غزوۀ "بدر صغری" که یک سال پس از غزوۀ "اُحد" رخ داد، منافقان سع
🌱
👌رهبر انقلاب (امروز ۱۴۰۳/۰۹/۲۱)
📌آن #تحلیلگر_نادانِ_بیخبر از معنای مقاومت، خیال میکند که مقاومت که ضعیف شد، ایران اسلامی هم ضعیف خواهد شد! من عرض میکنم که به حول و قوّهی الهی، بِاذنالله تعالیٰ، ایرانِ قوی، مقتدر است و مقتدرتر هم خواهد شد.
📌ملّت ایران به ارتش خود، به سپاه خود #مباهات میکند، #افتخار میکند. مسئولان بالای نیروهای مسلّح، سازمانهای مسلّح، در قضیّهی لبنان، در قضیّهی حزبالله به من نامه مینویسند که ما تاب تحمّل نداریم، اجازه بدهید ما برویم؛
📌یک عدّهای البتّه همّتشان این است که توی دل مردم را خالی کنند؛ این نباید اتّفاق بیفتد؛ ...در داخل اگر کسی در تحلیلی، در بیانی جوری حرف بزند که معنایش خالی کردن توی دل مردم باشد، این #جرم است و باید دنبال بشود.
🆔@eghaal
🌱
📌اگر میخواهید مصادیق #تحلیلگر_نادان_بیخبر را به درستی تشخیص دهید، توجه کنید که چه کسانی برای #تأویل بیانات رهبری به تکاپو افتاده و به حاشیههایی نظیر #پخش_زنده متوسل شدهاند! از این افراد باید فاصله گرفت!
🆔@eghaal
🔰فرآیند واژهسازی
🔸هر شئ و دستگاه جدیدی که تولید میشود، نیازمند به واژۀ جدیدی است که آن را معرفی کند؛ پرسش این است که چگونه و براساس چه فرآیندی این واژه ساخته میشود؟ اگر کسی اجزاء و مواد بهکار رفته در آن دستگاه را در نظر گرفته و مثلا واژۀ "هواپیما" را برای آن برگزیند، طبعاً باید پس از هر تغییر و تبدلی که در اجزاء و مواد آن دستگاه رخ میدهد، واژۀ هواپیما نیز به واژۀ دیگری تبدیل شود ولی روشن است که چنین تغییری در واژه رخ نداده است؛ پس شیوۀ نامگذاری چگونه بوده است که علیرغم تغییرات گسترده در آن دستگاه، تغییری در واژه پدید نمیآید؟ در پاسخ باید گفت که فرآیند واژهسازی نه براساس اجزاء و مواد تشکیلدهندۀ اشیاء که براساس غرض و هدف آن شئ شکل میگیرد؛ در مثال مذکور، غرض و هدف آن دستگاه -که همان "سفر هوایی" میباشد- در همۀ نسخههای آن، یکسان و مشترک بوده و جملگیِ آنان با هر شکل و قیافهای که باشند، این غرض و هدف را دنبال میکنند؛ براساس همین غرض مشترک است که میتوان از واژه "هواپیما" برای انواع مختلفِ آن دستگاه استفاده کرد؛ البته طبیعی است که به مرور زمان کیفیت -و نه اصل- این غرض، ارتقاء یافته و لذا هیچ انسان عاقلی برای تأمین غرض خود، سراغ نسخههای ابتدایی و بیکیفیت نمیرود!
🔸توجه به این فرآیند واژهسازی، انسان را از کجفهمی و خطای در فهم، مصون داشته و او را به فهم صحیح و متقن از متون دینی و ادبی رهنمون میکند؛ مرحوم علامه طباطبایی در مقدمۀ تفسیر المیزان به این فرآیند اشاره کرده و در تبیین واژگان قرآنی نیز از آن بهره برده است؛ همچنین برای فهم صحیح اشعار شاعرانی همچون حافظ شیرازی نیز ناگزیر از توجه به این فرآیند هستیم؛ واژگانی نظیر ساقی، مطرب، می، میخانه، شراب، حوری، زلف، گیسو، بوسه، پریچهره، عشق، نظرباز، مست و... که به وفور در اشعار حافظ یافت میشوند، واژگانی هستند که بر اساس این فرآیند شکل گرفته و بیتوجهی به شیوۀ ساخت این واژگان، خطای در فهم را منجر خواهد شد؛ برای مثال خود حافظ با شکایت از کجفهمیِ صورتگرفته نسبت به معنای "شراب" در اشعار خود چنین میفرماید:
ای که دائم به خویش مغروری
گر تو را عشق نیست معذوری
مستیِ عشق نیست در سرِ تو
رو که تو مستِ آب انگوری
#عشقال
✍مدیر عقال
🆔@eghaal
🔰تکیه به عقربها‼️
👌هر جامعهای کم و بیش درگیر معضلاتی است که حرکت و پیشرفت آن را مختل کرده و نارضایتیهایی در بین عموم مردم پدید آورده است؛ در این میان آنچه که اهمیت دارد شیوۀ صحیح مواجهه با این ناملایمات است؛ اگر چنانچه برای علاج این چالشها به نسخههای جعلی عمل شود، نه تنها سرعت حرکت آن جامعه بهبود پیدا نخواهد کرد بلکه منجر به عقبگرد شدید خواهد شد!
👌صائب تبریزی معتقد است اگر شخصی برای علاج مشکلات خود به کسانی متوسل شود که هیچ درد مشترکی با انسان نداشته و خوی دشمنی در ذات آنان نهفته است، همانند شخصی هست که خاری در پای او فرو رفته و بخواهد آن خار را با نیش عقرب بیرون بیاورد! وی میگوید:
ز بیدردانْ علاجِ دردِ خود جُستنْ به آن مانَد
که خار از پا برون آرَد کسی با نیش عقربها
👌به راستی چگونه میتوان برای علاج معضلات خود، به کسانی اعتماد کرد که دردِ دین و فرهنگ و میهن ایرانیان را نداشته و به دنبال ایران توسَریخور هستند؟ آیا میتوان خار "مشکلات اقتصادی" را با نیش "تکیه و اعتماد به غرب" بیرون آورد؟!
#عشقال
✍مدیر عقال
🆔@eghaal
🔰حسرتِ شنیدهها و پوچیِ دیدهها
👌زندگیِ عمدۀ انسانها آمیخته با غم و اندوه بوده و کمتر کسی را میتوان یافت که از وضعیت زندگانی خود ابراز رضایت کند؛ اغلب مردم، بخشی از عمر خود را در حسرت کسب نداشتههایی نظیر شغل، مقام، ثروت، شهوت و... سپری کرده و در بخشی دیگر نیز -که پس از دستیابی به این اهداف است- به دلیل انقضای شیرینی و جذابیت آن اهداف، وارد مرحلهٔ "سرخوردگی" میشوند! اما به راستی چرا "لذت از زندگی" به یک عنصر دستنایافتنی تبدیل شده است؟
👌حضرت امیر در قسمتی از خطبۀ۱۱۴ نهجالبلاغه و در توصیف پدیدههای دنیوی میفرمایند: "شنیدههای دنیا، بزرگتر و دلرباتر از دیدههای آن است" روشن است که مقصود از "شنیدهها" در روایت امیرالمؤمنین، محدود به معلوماتی نیست که انسان به واسطۀ گوشهای خود دریافت میکند؛ بلکه در این روایت، هر آن چیزی که حضور مستقیم نزد انسان ندارد، ذیل "شنیدهها" قرار میگیرد؛ با این حساب، دادههای فضای مجازی نیز جزو "شنیدهها" محسوب شده و مطالب آن باید در همین چارچوب تحلیل شود؛ به عنوان مثال راز این که برخی افراد، سطح رفاه و آسایش در خارج از مرزها را بسی بالاتر از داخل کشور میپندارند، در همین نکته است که زیر بمباران فضای مجازی بوده و "شنیدههای" خود از خارج کشور را با "دیدههای" خود از داخل مقایسه میکنند!
👌صائب تبریزی نیز در ضمن مثالی به شرح و بسط این نکته میپردازد؛ وی معتقد است عمدۀ زیباییِ "گل"، مربوط به زمانی است که انسان آن را از دور تماشا کرده و هنوز آن را نچیده است؛ اما همین که انسان به "گل" نزدیک شده و آن را بچیند، پس از مدت کوتاهی شاهد پژمردگی آن خواهد بود! حکایت تمام "زیباییهای دنیوی" نیز چنین است که از دور، بسیار فریبنده و دلربا هستند؛ به طوری که انسان، عمر خود را در حسرت رسیدن به آنها از بین میبرد ولی پس از دستیابی، تازه متوجه میشود که چندان هم آش دهنسوزی نبودهاند! وی میگوید:
ز حُسنْ بیشْ بوَد بَهره، دورْبینان را
"گُلِ نَچیده" دَوامَش ز "چیده" بیشترست
#عشقال
✍مدیر عقال
🆔@eghaal