سلام و احترام
برخی از طلبه ها دغدغه فراگیری دانش رجال مقدماتی را داشتند. پیشنهاد می کنم این دوره را شرکت کنید.
آدرس:
https://emtedadonline.ir/product/rejal1/
علم رجال دانشی از زیرشاخههای علوم حدیث است که از سند و اعتبار حدیث بحث میکند. در علم رجال به بررسی احوال و اوصاف راویان حدیث و بیان اصول و قواعد عامه مرتبط با اعتبار احادیث میپرازد.
در واقع بحث از اعتبار احادیث از مهمترین مباحثی است که تأثیر مستقیم بر احکام فقهی دارد.
با وجود اهمیت فراوان، آنچه امروز در حوزههای علمیه تحت عنوان دانش رجال تدریس میشود به هیچ عنوان برای یادگیری این علم کافی نیست.
حوزه مجازی امتداد به منظور جبران این کمبود یک دوره جامع سه مرحله ای را طراحی کرده است:
1- پایه های دانش رجال و دورنمایی از محورهای دانش
2- شناخت و تحلیل منابع رجالی
3- فرایند تحلیلی راوی شناسی
وجود دو خصوصیت مهم این دوره را متمایز کرده است:
1- طراحی آموزشی استاندارد: در این دوره صرفا ویدیوهای آموزشی در اختیار شما قرار نخواهد گرفت. بلکه با طراحیای که توسط کارشناسان صورت گرفته مجموعهای از جلسات ویدیویی و تکالیف شامل تقریر نویسی، ارائه مطلب، مراجعه، پاسخ به سؤال و … در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا با خیال راحت نسبت به نتیجه، مشغول تحصیل در این دوره شوید.
2- پشتیبانی اختصاصی: در این دوره یک متخصص قدم به قدم همراه شماست و علاوه بر پیگیری تکالیف و تصحیح آنها، پاسخگوی سؤالات شما نیز خواهند بود.
✅ پس از پایان این دوره شما از هرگونه آموزش عمومی این علم بینیاز میشوید و برای ادامه مسیر با توجه به رشته تخصصی خود میتوانید در دورههای تخصصی شرکت کنید.
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
لولاک لما خلقت الافلاک
عید بزرگ مبعث بر شما همراهان گرامی تهنیت باد! 💐
🟢 پیشتر به مناسبت ولادت حضرت صدیقه طاهره (در متن شماره 54 مستبین) درباره حدیث لولا #فاطمه(س)... سخن گفته شد.
آن فقره در واقع بخش سوم از حدیث مشهوری است که درباره #رسولخدا و امیرمؤمنان است.
🟣 با آنکه درباره اعتبار و منبع و سند اصل این سخن مطالبی گذشت؛ دو مقاله به بررسی بخش نخست این روایتگونه پرداختهاند.
🔷 مقالهای با عنوان «سرّ حدیث شریف لولاک لما خلقتک الافلاک» با رویکری ادبی به بخش مربوط به نبی اکرم، آن را حدیث قدسی دانسته و شرح و تفسیر کرده است. این مقاله هیچگونه اشارهای به منبع و سند نمیکند.
🔶 مقاله دوم با عنوان «بررسی سند و متن حدیث لولاک لما خلقتک الافلاک» معتقد است هر چند این حدیث در منابع پیش از قرن هفتم اهلسنت مجعول دانسته شده و در شیعه پیش از قرن دهم نیامده است؛ اما مضمون آن در اخبار دیگر هست و نقل به معنا شده است. پس جعلی نیست.
به نقل از کانال مستبین
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
❇️ تفسیر بعثت لأتمم مکارم الأخلاق از نگاه آیت الله سید احمد مددی
💠 ما اساس نظام قانونی را قبول کردیم البته بحث اخلاقیاتش هم در جای خودش هست، در این که اولاً اسلام مبتنی بر اخلاق است و این اخلاق باید از جهات مختلف تکمیل میشد.
💠 ما در بعثت لأتمم مکارم الأخلاق، بحثی را مطرح کردیم که تتمیم مکارم اخلاق به چه معناست و حدود ده احتمال را بیان کردیم که یکی از آنها این بود که به عکس این تصور که احکام را اخلاقی میکند خود اخلاق جنبة عینیت پیدا کند مثلاً فقط توصیة اخلاقی نباشد که دروغ نگویید یا غیبت نکنید، بلکه در جامعه عینیت پیدا کند که مردم دروغ نگویند.
💠 تتمیم بدین معناست که ما احکام و شریعت را من حیث المجموع در عقاید و افکار و اندیشهها و اخلاق و فقه و قانون چنان تنظیم کردهایم که اصول اخلاقی تتمیم شود و تمامش به تنفیذش است نه به این که بگوییم: دروغ بد است. تمام یک شیء مثل علت غایی است، مثلاً غایت ساخت صندلی نشستن روی آن است حال اگر نقشة صندلی را بکشید اما آن را نسازید فایدهای ندارد.
💠 یکی از معانی تتمیم اخلاق این است که مکارم اخلاق در جامعه پیاده و محقق شود، اگر غیبت، خیانت، ایذاء و غیره بد است در جامعه محقق نشود. بعثت لأتتمم مکارم الأخلاق اشاره به این است که اولاً اخلاق در فطرت انسانها هست لکن این اخلاق باید به مرحله فعلیت برسد مهم نیست که شما بگویید: دروغ یا خیانت یا ایذاء همسایه بد است، این شریعت چون شریعت خاتم است یکی از خصائصش آن است که آمده است اخلاق را تمام کند و تمام هر چیز به حسب خودش است، تمامیت اخلاق در این شریعت مقدسه به آن است که مکارم اخلاق در جامعه پیاده شود اما اگر مثلاً شما فقط جلسات علمی بگذارید و کتاب و مقاله بنویسید که صدق یا ادای امانت خوب است، این برای تتمیم اخلاق کافی نیست، تتمیم اخلاق به تحقق خارجی آن است و باید در خارج عینیت پیدا کند بر خلاف این پندار که میگوید: احکام، هم اخلاقی است و دنبال اجرا نیست. البته معانی دیگری هم از آن حدیث شریف به ذهن ما رسیده است اما یکی از آنها که مناسب با بحث ماست این معنا است.
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
هدایت شده از KHAMENEI.IR
18.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭐ رهبر انقلاب، هماکنون در سالروز عید مبعث: جریان بعثت یک جریان مستمر و همیشگی است و در همه دورهها میشود از برکات بعثت استفاده کرد / اگر عقل و ایمان را کار بیندازیم، در واقعیت زندگی و در ذهن ما، بعثت و تحرک و تحول به وجود میآید. ۱۴۰۳/۱۱/۹
💻 Farsi.Khamenei.ir
مصداقیابی و کارکردهای فرهنگی واژه أَصْحَابُ أَبِی در کلام امام صادق.pdf
1.18M
📕مقاله
〽️ "مصداقیابی و کارکردهای فرهنگی واژه "أَصْحَابُ أَبِی""
👤 سیدعلیرضا حسینی شیرازی
👤 محمد لطفی پور
🖇 فصلنامه سفینه، شماره 71، تابستان 1400
📝 چکیده:
انقلاب علمی و فرهنگی شیعه، در عصر امامت امام محمدباقر علیه السلام، با مدیریت آنحضرت و توسط جمعی از شاگردان زبده و نخبه ایشان آغاز شد و جامعه شیعه را از فقر فرهنگی به مرحله شکوفایی و بالندگی رساند. این لایه از اصحاب الباقر علیه السلام را میتوان با کلیدواژه «أَصْحَابُ أَبِی» در فرمایشات امام جعفر صادق علیه السلام بازشناخت. توصیه ویژهای که امام باقر علیه السلام در آخرین لحظات عمر، به فرزندشان درباره یاران خود ابراز فرمودند، همچنین کارکردهای دینشناسانه و جامعهشناسانهای که از سوی امام صادق علیه السلام در مواضع مختلف ایراد شده، ضرورت بازشناسی مصادیق و کارکردشناسی فرهنگی «أَصْحَابُ أَبِی» را بیش از پیش، هویدا میسازد. این نوشتار، با شیوه تحلیل متون حدیثی شیعه، به این دو مهم پرداخته است.
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸حدیث «کذب الوقاتون» برای این نبوده که خودمان را گول بزنیم و بگوییم هیچ علامتی نداریم! 🔸
🌥 این حدیث «کذب الوقّاتون» برای این صادر شده که چون مردم منتظر امامشان بودند، هر از مدتی یک کسی می آمد می گفت دو سال دیگر، یک سال دیگر، شش ماه دیگر ظهور می شود. بعد که انجام نمی گرفت، نسبت به اصل غیبت و امامت و همۀ این مسائل تشکیک می شد و عقائد ضعیف می شد. «کذب الوقاتون» صادر شد برای اینکه کسی اینجور وعده ها را ندهد؛ اما این روایت - ولو متواتر هم باشد - برای این صادر نشده که ما خودمان را #گول_بزنیم و بگوییم هیچ علامتی از ظهور نداریم! برای این نیست!
🌥 این علامت های ظهور را که گفته اند، برای این بوده است که انسان نگاه به پیش پایش بکند که چه اتفاقاتی افتاده و چه اتفاقاتی دارد می افتد؟ و در این وسط چه امتحاناتی شده و چه امتحاناتی می شود؟ انسان محاسبه اش را درست انجام بدهد.
🌥 آنچه در این پنجاه سال گذشته اتفاق افتاده اصلاً شباهت ندارد به این دورۀ هزار سالۀ غیبت. یک #اتفاق_جدید دارد می افتد! تشیع، نامی نداشت، عنوانی نداشت. دشمنی های جزئی داشت، الآن دشمن های کلی دارد، دشمن های جهانی دارد.
به نقل از کانال آیت الله حائری شیرازی
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی زرارهبناعین.pdf
1.76M
📕مقاله
〽️ "شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی زرارهبناعین"
👤 سیدعلیرضا حسینی شیرازی
👤 محمد لطفی پور
🖇 فصلنامه سفینه، شماره 74، بهار 1401
📝 چکیده:
انقلاب علمی و فرهنگی شیعه در عصر امامت امام باقر علیه السلام با مدیریت پیوسته آن حضرت و تربیت راویان کوشا و فرهنگگستر آغاز گردید. در پرتو هدایت امام معصوم، جامعه شیعه از مرحله فقر فرهنگی گذر کرده و به مرحله شکوفایی و بالندگی رسید.
زراره بن اعین یکی از آن نخبگان شیعه است که با دریافت حداکثری آموزههای دینی در جایگاه مرجعیت علمی قرار گرفته و به نشر آن معارف در بستر جامعه فرهنگی پرداخت.
توجه ویژه نهاد امامت به زراره، ضرورت بازشناسی ویژگیهای وی و همچنین کارکردشناسی فرهنگی او در جایگاه مرجعیت علمی را بیش از پیش نمایان میسازد. نوشتار حاضر، با شیوه تحلیل متون حدیثی و رجالی شیعه، به این دو امر مهم پرداخته است.
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
نگاهی به زندگی و شخصیت علمی زراره.pdf
1.37M
این مقاله به جمع آوری گزارش هایی که در مورد زراره آمده، پرداخته است.
ترجمه برخی از گزارش ها را اشتباه آورده است. از همین رو حتما باید به منبع اصلی رجوع شود.
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
از دیگر پژوهش هایی که در مورد زراره شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:
👇👇👇👇👇👇👇