شبهه:
چرا ما با وجود اینکه می دونیم جسم کسیکه فوت شده زیر خروارها خاک از بین رفته و روح اون هم که همیشه نزدیک جسمش نیست، اما خودمون رو ملزم می دونیم به مزار اموات بریم. مگه از هر جایی که باشیم اگه قران یا دعا بخونیم واسه اموات بهشون نمی رسه؟
رفتن ما بر سر مزار اونا چه فایده ای داره براشون؟ در ضمن اینو می دونم که یه آیه تو قرآن هست که به پیغمبر(ص) میگه بر سر قبور منافقان نایست. و این نشون میده پیامبر(ص) برای احترام و طلب مغفرت برا اموات مومنان به سر قبورشون میرفتن. اما نمی تونم بفهمم چرا از هر جا بودن این کارو نمی کردن.
لطفا قانعم کنین.
📌 *پاسخ به شبهه*👇
طبق بینش اسلامی، انسان دارای دو بعد مهم روح و جسم است و حقیقت انسان نیز همان روح وی می باشد و هنگام مرگ روح انسان از جسم مادی و دنیایی جدا. می شود و در عالم برزخ به همراه بدن برزخی به سر می برد. ولی باید توجه داشته باشید که گرچه هنگام مرگ تدبیر روح نسبت به بدن قطع و جدا می شود. اما توجه روح نسبت به بدنی که یک عمر به همراه وی بوده قطع نمی شود و لذا شخص میت علقه و توجه ای به بدن دنیایی خود و لو بعد از گذشت سالها دارد و لذا قبر میت مورد عنایت و توجه وی می باشد.
از سوی دیگر ما باید بین انجام یک عمل نیک برای میت و زیارت قبور تفکیک قائل شویم و گرچه لزومی ندارد که برای خواندن فاتحه و ... منتظر حضور در کنار مزار میت باشیم و در هر لحظه و هر مکان می توانیم این أعمال را به نیابت از آنها انجام داده و ثواب آن را به ایشان هدیه کنیم. اما نباید غافل باشیم که خود زیارت قبور هم فوایدی برای زیارت شونده و زیارت کننده دارد و این فواید از راه دور حاصل نمی شود.
زیارت کننده با زیارت قبور به یاد مرگ و آخرت افتاده و با سر زدن به مزار نزدیک ترین افراد خود که روزهای طولانی با ایشان انس داشته و اکنون از دیدن آنها محروم شده به فکر محروم شدن دیگران از دیدن خود وی می افتد و باور وی نسبت به مرگ بیشتر می شود و لذا سعی می کند زاد و توشه ای برای آخرت خود بر دارد و لذا با دیدن اهل قبور از سرمستی و شادی های کاذب وی کم می شود چنانکه با دیدن اهل قبور غم های بی فایده وی نسبت به امور دنیایی نیز کاسته می شود و وقتی می بیند که عاقبت امر وی به قبرستان ختم می شود برای رسیدن به منافع زودگذر دنیایی نفس نفس نمی زند.
همچنین طبق آنچه از روایات معصومین (علیهم السلام) استفاده می شود شخص زیارت شونده نیز به سبب توجه و ارتباط خاصی که به قبر و بدن خود دارد از آمدن شخص زیارت کننده با خبر شده و در همان لحظات کوتاه خوشنود شده و با وی انس می گیرد چنانکه در در رواياتي از امام صادق(ع) دربارة زيارت اهل قبور آمده:« إِنَّهُمْ يَأْنَسُونَ بِكُمْ فَإِذَا غِبْتُمْ عَنْهُمُ اسْتَوْحَشُوا» (1) « آنها با شما انس مي گيرند و وقتي از كنار آن ها مي رويد تنها شده و وحشت مي كنند».
همچنین در حدیث معتبر دیگری راوی نقل می کند که از امام کاظم (ع) پرسیدم که «الْمُؤْمِنُ يَعْلَمُ بِمَنْ يَزُورُ قَبْرَهُ » «آیا شخص مؤمن نسبت به کسی که به زیارت وی رفته با خبر است» حضرت فرمود:
« نَعَمْ وَ لَا يَزَالُ مُسْتَأْنِساً بِهِ مَا زَالَ عِنْدَهُ فَإِذَا قَامَ وَ انْصَرَفَ مِنْ قَبْرِهِ دَخَلَهُ مِنِ انْصِرَافِهِ عَنْ قَبْرِهِ وَحْشَة»؛ (2) « بله، مادامى كه زائر بر سر قبرش هست پیوسته با او مأنوس مىباشد و وقتى زائر بلند شده و از سر قبر او بر مىگردد از برگشتن وى وحشتى در شخص ميّت پيدا مىشود».
بنابراین نباید چنین فرض کنیم که شخص میت هیچگونه اطلاعی از شخص زیارت کننده ندارد و لذا اگر ما هدایای خود که همان فاتحه و قرائت قرآن و صدقه دادن و .. را در حضور شخص میت در کنار قبر وی انجام دهیم مطمئنا فواید بیشتری برای میت دارد چنانکه فرض کنید روز مادر شده و شما در تهران و مادر شما در روستایی در سیستان و بلوچستان زندگی می کند اگر روز مادر هدیه خود را از طریق پست برای مادر ارسال کنید فایده بیشتری دارد یا اینکه حضوری هدیه خود را به مادر برسانید فایده اش بیشتر است؟! گرچه در هر دو صورت هدیه شما به دست مادر می رسد، اما با حضور شما خوشنودی مادر بیشتر می شود و چه بسا خوشنودی وی از حضور شما از آن هدیه ای که برای وی تهیه نموده اید بیشتر هم باشد.
پی نوشت ها:
1. كليني، محمد بن يعقوب، كافي، تهران، دار الكتب الإسلامية، 1407 ه ق، ج3 ، ص228.
2. همان.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
شبهه:
مقایسه بیمارستان فوق تخصصی عراق با سیستان و بلوچستان...
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
پرسش
بینایی و شنوایی خدا چه مفهومی دارد؟
در کتابهای عقاید می خوانیم که یکی از صفات خداوند بصیر و سمیع بودن اوست. اکنون این سؤال پیش می آید که چگونه می توان خدا را با این دو صفت توصیف نمود در صورتی که حقیقت بینایی جز این نیست که تصویر اشیاء از راه مردمک و عدسی چشم روی پرده «شبکیه» منعکس گردد و اعصاب بینایی آن را به مغز مخابره کند و همچنین واقعیت شنوایی این است که امواج صوتی به گوش که دارای پرده و استخوانها و اعصاب مخصوصی است برسد و از آنجا به مغز مخابره گردد در این صورت چگونه می توان خدا را با این دو صفت توصیف کرد در صورتی که او پیراسته از این موضوعات است؟
پاسخ
مقصود از توصیف خداوند به بینایى و شنوایى این است که تمام دیدنى ها و شنیدنى ها پیش او حاضرند و او با علم نامتناهى خود از آنها آگاه است. حتّى حقیقت بینایى و شنوایى در انسان نیز، همان آگاهى او از دیدنى ها و شنیدنى هاست و تمام فعّالیّت هاى عضوى، مقدّمه دیدن و شنیدن است؛ زیرا انسان یک پدیده مادّى است و نمى تواند بدون ابزار مادّى کارى را انجام دهد ولى خدا بالاتر از مادّه است و در درک خود، نیازى به چیزى ندارد و بدون هیچ مقدّمه اى مى تواند سمیع و بصیر باشد.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پاسخ_به_شبهات 4
آیا آیه تبلیغ دلیل ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است؟
و ایا در کتاب های بزرگان اهل سنت مطلبی در مورد غدیر و آیۀ تبلیغ وجود دارد؟🍂@kashkool_mashkool
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
✍ آیه در سرزنش شبهه پراکنان و منحرف کنندگان
و مِن النّاس مَن یشتری لَهو الحدیث لیُضلّ عن سبیل الله بغیر علم و یتّخذها هُزوا اولئک لهُم عَذاب مُهین (لقمان/۶)
برخی از مردم با گفتار و سخنان لغو و باطل، مردم را به جهالت از راه خدا گمراه می سازند و قرآن را به تمسخر و استهزاء می گیرند، چنین کسانی به عذاب با خواری و ذلت گرفتار خواهند شد.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
شبهه
دین یعنی جهل و خرافات!!!من فقط تابع عقلم!نه دین!!!
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
هدایت شده از نشر آثار و دروس حضرت استاد ربانی گلپایگانی
990821.mp3
9.11M
✨ دروس خارج امامت
🔵 امامت بر اساس کتاب المراجعات
مراجعه 48
☀️99/08/21
@kharejkalam
🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
سوال:
چگونه سنت یارى مؤمنان با کشته شدن و شکست آنان در برخى جنگ ها سازگار است؟
پاسخ :
اولاً؛ پیروزى، معنى وسیعى دارد، و همیشه به معنى غلبه ظاهرى بر دشمن نیست. همانند شهادت امام حسین(علیه السلام) در «کربلا» را نمی توان شکست نامید، زیرا مسلمانان را از خطر بنی امیه آگاه کردند و اسلام را از سقوط، رهایى بخشید.
ثانیا؛ وعده خداوند، دایر به غلبه مومنان، یک وعده مشروط است نه مطلق، و این وعده الهى مخصوص کسانى است که از قلب و جان، خواهان رضاى الهی و از نظر عمل در خط فرمان او باشند.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
n960615.mp3
951K
🔅🔅 نکاتی کوتاه از حضرت استاد #علی_ربانی_گلپایگانی
🔸حفظ خط ولایت در طول تاریخ
پرسمان ٣.apk
12.48M
﴾﷽﴿
📱 #نرم_افزار پرسمان ۳
✍ دفتر نهاد رهبری در دانشگاهها
📌حاوی بیش از ۶ هزار پرسش و پاسخ در موضوعات مختلف دینی
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
🛎 قابل توجه ثبت نام کنندگان کلاسهای آنلاین انجمن کلام اسلامی حوزه،
برای دریافت فایل راهنمای ورود به جلسات؛ بر روی لینک زیر کلیک نمایید :
https://ikq.ir/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%af%d8%b1%d9%88%d8%b3-%d8%a7%d9%86%d8%ac%d9%85%d9%86-%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%ad%d9%88/
🔴شبهه
"دوران افول و عقب ماندگی ملتها زمانی شروع شد که ; جای اندیشیدن را "تقلید" , جای تلاش و کوشش را "بلند کردن دستها بسوی آسمان" , جای فکر کردن به آرزوهای بزرگ را "قناعت" و جای اراده برای رفتن و رسیدن را "قسمت" گرفت ...."
🔷 پاسخ:
1⃣ تقلید از فقها نه تنها خلاف عقل نیست، بلکه از باب رجوع غیر متخصص به متخصص مى باشد که حکمی عقلی است.
اگر کسى که صاحب تخصص نیست و باید تقلید کند، تقلید نکند واعمالى را انجام دهد، مانند بیمارى است که خودسر دارو مصرف کند.
2⃣ اسلام تصریح دارد که انسان باید تمام تلاش خود را بکارگیرد و در کنار آن باید از خداوند یاری بگیرد تا گمان نکند که دعایش همه چیز است و نیز گمان نکند که همه چیز مرتبط با خود اوست که طغیان کند و منحرف شود :
* "اینان که تمام تلاش و کوشش خود را کردهاند و بعد مضطر شدهاند، نباید احساس ناامیدی کنند، بلکه باید تلاششان را ادامه دهند و به درگاه خداوند متعال دعا کنند تا خداوند آسیب را از آنان دور کند و آنان را جانشینان خود در زمین قرار دهد."
(سوره مبارکه نمل آیه 62)
3⃣ قناعت حالتی است كه باعث اكتفا كردن به قدر حاجت و ضرورت میشود.
ضرورت گاه برنامه ریزی ها و افکار با افق های بلند را می طلبد. اما آرزو خیال پردازی و ساختن حقیقتها بر پایه رویاهاست.
* حضرت علی (علیه السلام) در قسمتی از وصیت نامه ی خودشان به حضرت حسن (علیه السلام) می فرمایند:
« از تکیه نمودن بر آرزوها بپرهیزید که همانا سرمایه احمقان است و مانع خیر دنیا و آخرت می باشد». (نهج البلاغه نامه 31)
* و یا در جای دیگری از این کتاب می فرمایند: « من بیش از هر چیزی برای شما از دو چیز هراس دارم: یکی پیروی از هوای نفس و دیگری آرزوهای طولانی». (همان، خطبه 28)
* و در خطبه دیگر ی می فرمایند: « و بدانید آرزو باعث فراموشکاری و غفلت عقل می گردد و ذکر خداوندی را به فراموشی می اندازد؛ پس آرزو را تکذیب کنید که موجب فریب است و صاحب آرزو فریب خورده می باشد» . (همان، خطبه 86)
4⃣ تقدیر خداوند در عرض اختیار و تلاش انسان نیست، بلكه در همان جا كه تلاش است، تقدیر نیز هست و این 2 رابطه ای در طول یکدیگر دارند.
#کانال_معارف_اعتقادی
🌹👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
این همه فقر و مشکلات مالی! پس رزاقیت خداوند کجاست؟
پاسخ را در عکس فوق ببینید👆
#کانال_معارف_اعتقادی
🌹👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پاسخ_به_شبهات 5
غدیر خم چه ره آوردی برای مردم و جوامع بشری دارد؟
به عبارت دیگر پذیرش یا عدم پذیرش پیام غیر چه تاثیری در سرنوشت انسان و جوامع بشری دارد؟
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
آیا مومنان به خدا و آخرت از أدیان دیگر أهل نجاتند؟
پاسخ
برخی با تمسک به آیه ۶۲ سوره بقره، پیروان ادیان دیگر را بدون اینکه به اسلام ایمان آورند، اهل نجات دانسته اند؛ درحالیکه اگر آنها به محتوای کتب خود هم عمل کنند می بایست به پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) ایمان آورند. در واقع، آیه ناظر به این نکته است که هر کسى که در عصر خود به پیامبر بر حق و کتاب آسمانى زمان خویش، ایمان آورده و عمل صالح انجام داده، اهل نجات است.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam