eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
2هزار ویدیو
480 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️اللهم عجل لولیک الفرج...❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال❓❓❓❓ 🔴 آیا سرداب سامرا محل غیبت است؟ 🔹 برخي از دشمنان تشيّع مدعي شده اند که شيعه اعتقاد دارد که امام در سرداب سامرا غائب شده و در آنجا زندگي ميکند و از آنجا ظهور ميکند. ابتدا شخصي بنام سمعاني اين اتهام را زد و ديگران نيز از او نقل مي کنند. 🔹 علامه اميني (ره) ميفرمايند: شيعه قائل نيست که حضرت در سرداب غيبت نموده يا از آنجا ظهور مي کند؛ بلکه قائل است آنحضرت از مکه و کنار خانه خدا ظهور مي کند و سرداب محل ولادت حضرت بوده است. (تعليقه بر برهان ص ۱۰۲) 🌕 نتيجه اينکه علت قِداست سرداب سامرا تنها بخاطر محل ولادت حضرت و سکونت چند امام در آنجا بوده و سرداب هيچ ارتباطي با مساله غيبت، ظهور و سکونت ايشان در عصر غيبت ندارد. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موسسه کلامی احیاء با همکاری انجمن کلام حوزه علمیه قم ومعاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران همدان برگزار می کند: ✅ *نشست علمی* وجودشناسی اسماء و صفات ذاتی خداوند از دیدگاه متکلمان و فلاسفه اسلامی با ارائه سرکار *خانم دکتر دلاوری* مدرس جامعة الزهراء(س) و دانشگاه حضرت معصومه(س) قم زمان شنبه ۱۵ آبان ساعت ۲۱ در 👇🌹 https://ac.whc.ir/r7yw2bpstp8r/?
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓❓❓ سؤال ◀️با توجه به بار مثبت واژه «جاهد»، آیا عبارت اللهم العن ... العصابة التی جاهدت الحسین در زیارت عاشورا صحیح است؟ آیا عبارت (حاربت الحسین) جایگزین بهتری نیست؟ پاسخ 📌برخی معتقدند استفاده از واژگان «جاهدت» برای دشمنان امام حسین(ع) صحیح نیست زیرا واژه «جهاد» در جنگ با اهل حق مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه همیشه جنگ با اهل باطل را «جهاد» می‌خوانیم و به منابعی استناد می‌کنند که در ارتباط با این فراز از زیارت عاشورا: «اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِی جَاهَدَتِ الْحُسَیْن‏»، بجای کلمه «جَاهَدَت» از واژگان «حَارَبَت» استفاده کرده است: «اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِی حَارَبَتِ الْحُسَیْن‏»[1] 📌در تحلیل این نظر باید گفت که هرچند شاید بتوان با کمی اغماض این مطلب را – آن هم از نگاه عرف - در ارتباط با خود واژه «جهاد» پذیرفت، اما لزوماً هر واژه‌ای که از ریشه «جهد» استخراج می‌شود (مانند جاهدت) اینگونه نیست که مفهومی مقدس از آن برداشت شود چنان‌که در قرآن کریم، تلاش والدین برای گمراه کردن فرزندشان نیز با واژگانی از ریشه «جهد» بیان شده است: «وَ إِنْ جاهَداکَ لِتُشْرِکَ بی‏ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُم»به [2] «جهاد» از «جهد» به معنای «سختی» و «مشقّت» است[3] «جاهدت العدوّ»؛ یعنى در جنگ با دشمن مشقّت را بر خود هموار کردم[4] این معنا و مفهوم هم در بُعد مثبت و هم در بُعد منفى به کار گرفته مى‌شود، البته از آن‌جا که در جنگ نهایت تلاش همراه با مشقت و سختی وجود دارد، این واژه در جنگ و نبرد هم به کار مى‌رود؛ لذا ممکن است واژه‌هاى جهاد و مجاهده در فرهنگ قرآن و روایات همیشه در جنگ اهل حق با باطل کاربرد داشته باشد، ولى این بدان معنا نیست که اگر «جاهد» در معناى اصلى خود، یعنى «تلاش» به کار رفت، حتماً باید در جهت مثبت باشد. بهترین دلیل بر این سخن مواردی است که استعمال «جاهد» در قرآن به معناى تلاش در جهت منفى است که بدان اشاره کردیم. ◀️ بنابر این در عبارت موجود در زیارات هم واژه «جاهدت» می‌تواند صحیح باشد و هم واژه «حاربت» و تا حد زیادی معنای آن دو نیز به هم نزدیک است، بر این اساس جمله «اللّهم العن العصابة الّتی جاهدت الحسین…» به معنای جهاد مقدس نیست تا کاربرد آن در مورد دشمنان امام حسین(ع) ابهام‌ آمیز باشد بلکه این واژگان، بازگو کننده تلاش آن گروهِ ستمکار در برابر سیدالشهدا است و معنایش این است که، خداوندا، لعنت فرست بر کسانی که تمام تلاش خویش را در برابر سیدالشهدا و براى کشتن آن‌حضرت به کار گرفتند، و این معنا از «جاهدت» درست است و مشکلى ندارد. منابع 1/ ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق، مصحح، امینی، عبد الحسین، ص 178، نجف اشرف، دار المرتضویة، چاپ اول، 1356ش. 2/ سوره عنکبوت، 8. 3/ راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق، داودی، صفوان عدنان، ص 208، دمشق، بیروت، دارالقلم‏، الدار الشامیة، چاپ اول، 1412ق. 4/ طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی‏، محمد جواد، ج ‏2، ص 55، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
امام صادق (علیه السلام) : همیشه میان دعا و پذیرفته شدنش حجاب و پرده اے قرار دارد تا اینکه دعا کننده بر محمد ص و آل آن حضرت صلوات فرستد 📚 اصول کافی ح ۳۱۵۰ 🍂اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلي 🍁محَمَّدوَآلِ‌مُحَمَّد به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1