✍ ترم زندگیت بی مشروطی . . .
لحظاتت همیشه پاس
و معدل شادیت ۲۰ . . .
سایه حذف از زندگیتون دور . . .
روز دانشجو مبارک🍃🌺
#مؤسسه_کلامی_احیاء_همدان
سؤال
❓❓❓
چرا ائمه معصومین غلام و کنیز داشتند؟
🔷پاسخ:
◀️۱ـ برده و کنیز، در نظر عوام فرق دارد با برده و کنیز در نظر اسلام. در اسلام، فقط اسیر جنگی کافر را می توان به کنیزی یا بردگی گرفت. لذا برده و اسیر اسلامی، در واقع همان اسیر جنگی کافری است که مسلمان شده و به عنوان شهروند درجه دوم پذیرفته شده است.
◀️۲ـ اهل بیت(ع) این افراد را می خریدند برای تربیت نمودن. لذا اگر تاریخ را مطالعه فرمایید می بینید که اغلب این افراد، بعد از مدّتی تبدیل شده اند به علمان بزرگ دینی؛ مثلاً قنبر ـ قدّس سرّه ـ غلام امیرمؤمنان(ع)، از عرفا و اولیای الهی بوده؛ یا فضّه، کنیز فاطمه(س) صاحب مقامات عرفانی شده بود. گفته شده که جناب فضّه ـ رضوان الله علیها ـ ۲۰ سال سخن نگفت مگر با آیات قرآن. یا برخی از غلامان امام سجّاد(ع)، به مقاماتی رسیده بودند که با دعایشان باران نازل می شد. و غلام امام حسین(ع) به چنان مقامی بار یافت که در عاشورا، عاشقانه جنگید و به شهادت رسید، در حالی که امام حسین(ع) او را آزاد کرده بود تا برود؛ امّا او نرفت و با ناله و زاری تقاضا نمود که حضرتش اجازه ی جهاد به او بدهند. وقتی جریان این غلام سیاه که اسمش جَون بود را می خوانیم، آنگاه معلوم می شود که اهل بیت(ع) از این بردگان، چه انسانهای بزرگ و تابناکی می ساختند. این غلام، ابتدا در خدمت جناب ابوذر بود که ابوذر او را به اهل بیت(ع) سپرد و او در خانه ی اهل بیت(ع) به مقاماتی رسید که شاید از خود ابوذر ـ رضوان الله علیه ـ نیز جلوتر زده باشد.
📌سید بن طاوس در نقل جریان این غلام می گوید:
« بعد از عمرو بن قرظه، جَون ـ که غلام ابوذر و شخصى سیاه چهره بود ـ براى جهاد قیام نمود. امام حسین علیه السلام به وى فرمود: من تو را مرخّص کردم، زیرا تو تابع ما شدى که در رفاه و عافیت باشى، خود را در راه ما مبتلا نکن! غلام گفت: یا بن رسول اللَّه! من در زمان خوشى کاسه لیس شما بودم، آیا شایسته است که اکنون که شما گرفتار شدهاید دست از شما بردارم؟! به خدا قسم بوى من نامطلوب است، حسب و نسب من پست می باشد، رنگ من سیاه است. تو بر من منّت بگذار تا لایق بهشت گردم و بوى بدنم نیکو، حسب و نسبم عالى، و صورتم سفید شود. نه به خدا سوگند من از شما جدا نمی شوم تا اینکه این خون سیاه من با خونهاى پاکیزه ی شما مخلوط شود. محمّد بن ابی طالب می گوید: سپس جون براى قتال قیام کرد و این رجز را خواند:
کیف یرى الکفار ضرب الاسود ــ بالسیف ضربا عن بنى محمّد ــ اذب عنهم باللسان و الید ــ أرجو به الجنه یوم المورد
یعنى: کفّار ضرب دست غلام سیاه را چگونه مىبینند که با شمشیر به خاطر فرزندان حضرت محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم می زند. من با زبان و دست، از فرزندان حضرت محمّد دفاع می کنم. امیدوارم که در روز ورود به صحراى محشر، داخل بهشت شوم.
سپس جهاد کرد تا شهید شد و امام حسین علیه السلام به بالین او آمد و فرمود: بار خدایا! صورت وى را سفید و بوى او را نیکو و وى را با نیکان محشور بفرما و شناسایی را بین او و محمّد و آل محمّد صلّى اللَّه علیهم اجمعین برقرار بفرما!
📌امام محمّد باقر(ع) از حضرت امام زین العابدین علیهما السلام روایت می کند که فرمود: هنگامى که گروهى در میدان جنگ آمدند تا اجساد شهیدان آل محمّد را دفن نمایند جسد این غلام یعنى جَون را بعد از گذشت ده روز از شهادتش در حالى یافتند که بوى مِشک از آن به مشام می رسید. رضوان اللَّه علیه.»
ملاحظه می کنید که یک برده در خانه ی اهل بیت(ع) چگونه تربیت شده و به چه معرفتی دست یافته که وقتی آزادش می کنند، حاضر نمی شود از مولایش جدا شود و مشتاقانه، خون خویش را نثار خاندان رسالت می کند. این یکی از اهداف نگهداری برده ها از سوی اهل بیت(ع) بود که می خواستند آنها را تربیت کنند. چرا که اغلب اهل بیت(ع) به خاطر جوّ سیاسی مخالف، و خفقان حاکم بر جامعه، امکان تربیت افراد عادی جامعه را نداشتند.
📌یکی دیگر از مأموریتهای بردگان و کنیزان در خانه ی اهل بیت(ع) این بود که در خفقان سیاسی آن دوران، احادیث و معارف اهل بیت(ع) را به دیگر شیعیان می رساندند. در آن عصر، شیعیان به خاطر مسائل امنیتی، جرأت نزدیک شدن به خانه ی ائمه(ع) را نداشتند؛ چرا که در آن صورت، شناسایی شده و دستگیر می شدند. در چنان فضایی، این بردگان و کنیزان اهل بیت(ع) بودند که به بهانه های مختلف مثل خرید و کشاورزی و … به میان جمعیت می رفتند و مطالب و معارف اهل بیت(ع) را به شیعیان می رساندند. البته در این راه، گاه با خطراتی هم مواجه می شدند، مثلاً در زمان عثمان، قنبر ـ غلام امیرمؤمنان(ع) ـ مورد ضرب و شتم مخالفان قرار گرفت.
به صفحات دو #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehy
http://ketaab.iec-md.org/fehrest_kotob_alefbaaei_naame_ketaab.html
این سایت بالای ۲۰۰۰کتاب مذهبی و دینی داره فقط میتونید مطالعه فرمایید قابلیت دانلود ندارن👆
@ketabemobin114
💠آیین نکوداشت دانشمند روشن دل
حجةالاسلام والمسلمين استاد شیخ علی نظامی همدانی در هفته پژوهش برگزار می گردد.
زمان : پنج شنبه ۱۸ آذر ساعت ۱۰صبح
مکان: قم بلوار محمد امین. خیابان گلستان. کوچه۱۱. پلاک۴. طبقه۲.
#معارف_اعتقادی👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 سوال
❓چند نوع وسوسه داریم و راه درمان وسوسه ها چیه؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
به صفحات دو #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
✅ شروع کارگاه روش شناسی پاسخ به شبهات به صورت حضوری.
جهت اتصال مجازی به جلسه، لینک زیر را کلیک نمایید. 👇👇🌹🌹
https://ac.whc.ir/r5k7j8uzzm0a/
#مؤسسه_کلامی_احیاء_همدان
این همه احادیث چگونه حفظ شده و به دست ما رسیده؟ آیا جعل نشده؟ .Mp3
952.1K
سوال
⁉️ من دچار شَک شدم که این همه احادیث چگونه حفظ شده و به دست ما رسیده؟ آیا جعل نشده است؟
به صفحات دو #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
📌 پاسخ :👇👇👇
◀️1. "لا اکراه فی الدین" در آیه ۲۵۵ سوره بقره ، اشاره به قلبی بودن و اجبار ناپذیر بودن دین دارد و آیه با زبان نفی سخن گفته، نه نهی؛ یعنی نمی توان کسی را به زور معتقد و مومن کرد .
◀️2. انسان در انتخاب نیک و بد اختیار دارد و در هیچ یک اجبار نیست، اما خدا فقط نیکی را می پذیرد .
آزاد بودن انسان در پذیرش دین ، یعنی اختیار داشتن در انتخاب بین حق و باطل .
◀️3. اگرچه انسان قادر به انتخاب است و اجبار ندارد اما حکم و راهنمایی خدا این است که راه حق را برگزیند و از باطل دوری کند .
◀️4. حق بودن ادیان و شریعتها اختصاص به زمان خودشان دارد و پیروان آنها، پس از ظهور شریعت کاملتر باید به آن بگروند ؛ البته تا ظهور اسلام که کامل ترین و آخرین دین است .
◀️5. پیروان ادیان الهی ، هم به حکم کتاب خودشان که در آن به آمدن پیامبر اسلام اشاره شده و هم به حکم عقل که باید به آخرین پیام الهی گوش فرا دهند، باید دین اسلام را بپذیرند.
لذا آنان که از عقل و وحی استفاده نکرده اند مستوجب بازخواست هستند .
◀️6. بنابر این بین این دو آیه هیچ تعارضی وجود ندارد؛ زیرا عدم اجبار بر پذیرش دین خاصی ، دلیل بر حق بودن تمام ادیان و مسلکها نیست ، بلکه دلیل بر احترام به آزادی انسان در انتخاب دین است و ثمربخش نبودن اجبار در گرایش به دین خاص.
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/eehyakalam