هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
20170923155835-9712-81.pdf
389.8K
📌بررسی اخبار #محسَّن بن علی(ع) در منابع فریقین
مقاله ای درباره وجود، چگونگی و زمان #شهادت محسن فرزند حضرت #زهرا سلام الله علیها و #امیرمومنان علی علیه السلام با تکیه بر منابع شیعه و سنی
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی و حجت الاسلام دکتر محمدرضا #جباری.
👇👇
🌻 @ahlebait110
#کنفرانس
حمله به خانهی امیرالمومنین(ع) در منابع اهلسنت
با ارائه: حجتالاسلام استاد محمدرضا ترک
زمان: شنبه ۱۴۰۰/۹/۲۷ ساعت ۲۱
مکان: در لینک 👇🌷
https://chat.whatsapp.com/Cfj75w2deq93LaMfYYYH8E
https://eitaa.com/ehyakalam
#مؤسسه_کلامی_احیاء
@onlineQomقمآنلاین.mp3
6.76M
🎧 مداحی فاطمیه
⚫️🥀 شهادت جانسوز حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد.
♨️پاسخ متین حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه به گرگیچ
✍درباره بیبی شهربانو یا شاه زنان بحثهای مختلفی در تاریخ وجود دارد و وحدت نظر دراینباره وجود ندارد، در اینکه آیا شهربانو همسر امام حسین و مادر امام سجاد(ع) بوده است یا خیر اختلاف است، همچنان درباره اینکه دختر یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی بوده است یا خیر هم اختلاف است و نظرات فراوانی وجود دارد.
🔹 حتی این اختلاف وجود دارد که آیا حضرت شهربانو در زمان حکومت عمربن خطاب به ازدواج امام حسین درآمد، یا در زمان حکومت عثمان یا در زمان حکومت امیرالمؤمنین(ع)؟
🔹 برای مثال مرحوم کلینی، یعقوبی و مسعودی در کتاب اثبات الوصیه میگویند که ازدواج حضرت شهربانو با امام حسین در زمان حکومت عمربن خطاب بوده است اما شیخ صدوق در کتاب عیون اخبارالرضا معتقد است که این ازدواج در زمان عثمان بوده است.
🔹 در نقطه مقابل، شیخ مفید و مرحوم طبرسی معتقدند که این اتفاق در زمان امیرالمؤمنین به وقوع پیوسته است. مرحوم سیدجعفر شهیدی در کتاب خود میگوید "اصلاً چنین اتفاقی صورت نگرفته است". او برای این ادعای خود شاهدی را از منصور دوانیقی آورده است.
🔹 حال شبهه کجاست؟ گرگیج میگوید "چون شما شیعیان اعتقادی به مشروعیت خلافت عمربن خطاب ندارید، بنابراین جنگ با ایران نیز مشروع نبوده است، گرفتن اسرا نیز مشروع نیست و ازدواج با کنیزی که در این جنگ به اسارت در آمده است نیز مشروع نخواهد بود و...".
🔹 جواب این شبهه این است که براساس آموزههای شیعه، جنگ ابتدایی زمانی مشروعیت دارد که اذن امام را داشته باشد، در این شرایط، خلیفه دوم یا با اذن امام با ایران جنگیده است یا بدون اذن؛ اگر جنگ او همراه با اذن امام بوده باشد، جهادش مشروعیت دارد ولو اینکه خلافتش مشروعیت نداشته باشد
🔹 اما اگر این جهاد بدون اذن امام بوده باشد، براساس نصوص شیعه، تمام اموالی و یا اسرایی که بهغنیمت گرفته شده است، تحت مالکیت مقام امام است، بهعبارت دیگر، حتی اگر از نظر شیعیان جنگ خلیفه دوم با ایران مشروعیت نداشته باشد، تمام اموال و غنایمی که به دست آورده است، تحت مالکیت مقام امامت است، بنابراین اگر بیبیشهربانو بهعنوان کنیز در اختیار امام قرار گرفته باشد، مالکیتش با امام بوده است و شبهه برطرف میشود.
🔹 دقت داشته باشید در تاریخ نقل شده است که وقتی حضرت شهربانو را آوردند، حضرت امیرالمؤمنین فرمودند "این خانم از خاندان موجهی است و نباید او را بهعنوان کنیز به ازدواج درآورد و خودش باید همسر خودش را انتخاب کند" و خود او امام حسین را به همسری انتخاب کرد، بنابراین اصل شبهه از اساس منتفی شد.
🔹 علمای شیعه اهل منطق، گفتوگو و استدلال هستند، فلذا اگر شبهه و سؤالی دارند باید در جمع علمی مطرح کنند، نه در خطبه نماز جمعه که باعث شود رسانههای اجنبی و صهیونیستی استفاده سوء از آن بکنند.
معارف اعتقادی
#کنفرانس حمله به خانهی امیرالمومنین(ع) در منابع اهلسنت با ارائه: حجتالاسلام استاد محمدرضا ترک
ان شاالله تا دقائقی دیگر 👆👆👆
پاسخ:
👇👇👇👇👇
◀️برای پاسخ این پرسش و نیز مشابه این "چراها"، به چند نکتۀ مهم باید توجه نمود:
📌یک – انبیا و رسولان علیهم السلام، بر اساس علم غیب خود عمل نمینمودند و حکم قضایی نمیدادند، چرا که در این صورت هیچ کسی ایمان نمیآورد و نیز باور نمیکردند که این تصمیم مبتنی بر علم غیب میباشد. لذا رفتار آنها به گونهای بود که همگان بتوانند درک نموده و بفهمند.
📌دو – هیچ کسی حق "قصاص قبل از جنایت" ندارد و البته که هیچ عادل و حکیمی چنین نمیکند، چه رسد به اهل عصمت علیهم السلام. کدام معلمی دانش آموز خود را پیش از امتحان، به دلیل که «من میدانم تو قبول نمیشوی»، مردود مینماید؟! چنان که خداوند متعال نیز با امتحانات، علمش را معلوم میسازد تا حجت تمام شود.
📌سه – باب هدایت، لطف و رحمت، باید تا آخرین مرحلۀ ممکن باز باشد تا اگر کسی فهمید و پشیمان شد، بتواند بازگردد. مانند "حرّ" و پسرانش که روز آخر برگشتند و شهید هم شدند. اما این باب رحمت، یکجا بسته میشود، حال یا در طول حیات و یا هنگام مرگ.
📌چهار – اسناد معتبر خاصی در دست نیست که اثبات نماید پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، ابوبکر و عمر را در جنگی به فرماندهی منصوب نموده باشند و یا حتی مشاوران جنگی خویش قرار داده باشند، هر چند که اگر نظری داشتند، حتماً میشنیدند.
📌پنج – "زبیر"، نه تنها یکی از مشاوران جنگی بود، بلکه خودش رزمآور و فرمانده بود و در روایات تصریح شده که «شمشیر زبیر، بارها دل رسول خدا صلوات الله علیه و آله را شاد کرد»؛ اما در همان ایام نیز حضرت به ایشان متذکر شدند: «تو یک روزی در مقابل امیرالمؤمنین، میایستی و آن روز بدان که حق با اوست».
زبیر کسی بود که نه تنها هنگام برپایی سقیفه، با آنان همراهی ننمود، بلکه طی 25 سال غصب خلافت نیز از مدافعان سرسخت ولایت، امامت و خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام بود؛ اما کارش بدانجا کشید که فرماندهی جنگ با ایشان را بر عهده گرفت!
به قول امام خمینی رحمة الله علیه: «ملاک، حال فعلی افراد است». یعنی چه بسا کسانی مؤمن، انقلابی، یار، صحابه، متقی، مجاهد و ... باشند، اما بعداً به قول معروف چپ کنند! آیا در طول انقلاب نمونههای بسیار و حیرتآوری نداشتیم.
📌شش – "مشاور"، یک مقام شاخص و اجرایی نمیباشد، بلکه کسی است که از او نظر خواسته میشود و با او مشورت میشود و چه بسا نظرش مورد تأیید و قبول نیز واقع نگردد.
به اعضای "شورای تشخیص مصلحت نظام" توجه نمایید، آیا همه مثل هم و در یک سطح و یک جناح هستند؟! آیا اعتقاد، باور و دیدگاه همه راجع به ولایت و حتی نظام جمهوری اسلامی ایران، یکیست؟! اما میتوانند مشاور باشند.
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/eehyakalam