#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
❓❓❓❓اشکال وهابیون:
شما شيعيان دشمنان آل البيت را لعن مى كنيد، حتى موقع نوشيدن آب بر «يزيد» لعن مى فرستيد، در حالى كه امام على (ع) ياران خود را از سب باز مى دارد و در خطبه 206 مى گويد:
«إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ، وَلكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ، وَذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ، كَانَ أَصْوَبَ فِي الْقَوْلِ، وَأَبْلَغَ فِي الْعُذْرِ».
«من خوش ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد، امّا اگر كردارشان را يادآور مى شديد و گمراهى ها و كارهاى ناشايسته آنان را برمى شمرديد به راست نزديكتر بود».
بنابراين بايد از هر نوع لعن بر يزيد و امثال او بايد خوددارى كرد زيرا لعن نوعى دشنام است!!
پاسخ:
📌📌 «سب» را با «لعن» از نظر معنى يكى گرفته اید در حالى كه اين دو واژه دو معناى متغاير دارند. «سب» در لغت عرب به معناى فحش و شتم و به اصطلاح دشنام است، در كتاب هاى لغت چنين آمده است: سبّ يسب: شتمه شتماً([1])، مثلاً اگر كسى در مقام نزاع بگويد اى زناكار اى بدكار و امثال آن كه قلم از نوشتن آن باز مى داريم، سب شمرده شده و حرام است و اميرمؤمنان(عليه السلام) اجازه نمى دهد كه زبانِ پاکِ يارانش به امر حرام آلوده شود، در حالى كه لعن نوعى نفرين بر طرف است و درخواستى است از خدا كه طرف را از رحمت خود باز دارد. به دليل اين كه لعن در لغت به معناى طرد از رحمت است .
◀️قرآن مى فرمايد: (لَعَنَهُمُ اللهُ بِكُفْرِهِمْ) «خدا آنها را از رحمت خود دور داشت».
📌📌نتيجه مى گيريم آنچه كه مذموم و ناروا است، شتم و دشنام و فحش است و آنچه رواست آن نفرين بر ظالمان و درخواست دور شدن آنان از رحمت است كه خدا در قرآن و معصومين(عليهم السلام) در احاديث انجام داده اند.
📌در قرآن مجيد واژه «لعن» 41 مرتبه در 36 آيه بكار رفته شده است و روشن ترين گواه بر اين كه لعن بر ستمگران و بدكاران، كار مطلوب است در حالى كه سبّ و فحش كار انسان هاى پست است، خداى متعال - كه منزه از هر عيب و نقص است - به ظالمان و كافران لعن مى كند و رسول گرامى(صلى الله عليه وآله وسلم) نيز آن را انجام مى دهد.
اينك برخى از آيات:
◀️قرآن مجيد مى فرمايد:
🌷(إِنَّ اللهَ لَعَنَ الْكَافِرِينَ وَأَعَدَّ لَهُمْ سَعِيرًا).([2])
«خداوند كافران را لعن كرده و براى آنان آتش سوزاننده اى آماده نموده است».
باز مى فرمايد:
🌷(إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِي الدُّنْيَا وَالاْخِرَةِ).([3])
«آنها كه خدا و پيامبرش را آزار مى دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنيا و آخرت دور ساخته».
📌📌بنابراين عمل شيعه با آنچه كه پيشواى آنان بلكه پيشواى همه مسلمانان فرموده است كوچكترين اختلافى ندارد، و ظالمان در هر مقامى باشند، مطرود رحمت خدا هستند.
[1] . به لسان العرب، مجمع البحرين، المنجد، ماده سبّ مراجعه شود.
[2] . احزاب:64
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
🔹🔹مؤسسه آموزش عالی #امام_صادق (علیه السلام) قم تحت اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی #سبحانی با همکاری نهادهای علمی فرهنگی #کرمانشاه و #همدان برگزار میکند:
✅ سلسله نشستهای یادبود فیلسوف و متفکر برجسته، حضرت آیت الله #مصباح_یزدی (ره) و تبیین ابعاد فکری ایشان
☘️ #نشست_سوم
🔹با حضور استاد عزیز:
▫️حجتالاسلام والمسلمین دکتر #احمد_حسین_شریفی،
از اعضای هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با موضوع
«#الهیات_کاربردی در اندیشه آیت الله مصباح یزدی»
📣 چهارشنبه ۸ بهمن ماه
⏰ ساعت ۱۹ تا ۲۰
🔸 شما فرهیخته گرامی نیز جهت شرکت در این نشست دعوت هستید.
◾️ از طریق لینک زیر همراه ما باشید:👇👇
https://www.skyroom.online/ch/seraj_smc/kermanshah
#مؤسسه_امام_صادق_قم
#مؤسسه_بنیان_مرصوص_کرمانشاه
#حوزه_هنری_سازمان_تبلیغات_کرمانشاه
#حوزه_علمیه_خواهران_کرمانشاه
#مؤسسه_کلامی_احیاء_همدان
#مرکز_کلام_اسلامی_و_تفسیر_واحد_کرمانشاه
#دانشکده_علوم_قرآنی_کرمانشاه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_کرمانشاه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_آزاد_کرمانشاه
#خادمان_رضوی_کرمانشاه
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انتشار_برای_اولین_بار
🎙پادکست: «وای بر کسانی که خدم و حشم آمریکا و اروپا باشند»
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹 آیا ما شک داریم در این [روایت پیامبر(ص)] که: «اگر نبود، خوف اینکه بگویند درباره تو [علی علیهالسلام] مسلمانها، آنچه را که نصارا(مسیحیان) درباره مسیح گفتند من درباره تو کلامی میگفتم که ورود به ملأی نکنی به جماعتی نکنی، الا اینکه از تراب (خاک) اقدام تو بگیرند و تبرک بکنند و ...».
🔹 این کلام را خوارزمی نقل کرده و به گمانم که در اون تفسیر اباعبدالرحمن سلمی آنجاها دیدهام، او هم دارد، جلوتر از خوارزمی.
🔴 وای بر کسانی که یک همچنین کسی (علی علیهالسلام) را داشته باشند مسلمانها و کارشان به جایی برسد که بشوند از خدم و از حشم و از عبید (نوکرهای) آمریکا و اروپا و سگ و خوک و ... بهائمی (حیواناتی) که اصلاً هیچ معلوم نیست در دین یهود و نصاری (مسیحیت) هم اینها باقی باشند. آیا اینها متدین به دین یهود نصارا هستند؟ ابداً!
⚠️ هیچ فرقی بین اینها و بتپرستها نیست.
📚 بیانات حضرت آیتالله بهجت قدسسره در درس خارج اصول، جلسه ۱۷
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
🔘 پرسش: اگر خداوند از قبل همه چیز را میدانسته، چرا در آیاتی از قرآن آمده که «تا بدانیم»، «تا خدا بداند» و...؟
👇👇👇👇
☑️ پاسخ: علم خداوند بر اساس آیات قرآن دو نوع است:
⏺ نوع اول: به آن علم ازلی، علم قدیم یا علم سابق میگویند که از صفات ذاتی خداوند بوده و همواره بدان موصوف بوده است؛ پس خداوند از ازل میدانسته است که در آینده چه چیزهایی اتفاق میافتد و چه چیزهایی واقع نمیشوند، و جزئیات هردو را هم میدانسته است. چنانکه فرموده است:
▪️{لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا} [الطلاق: ۱۲]
▫️«تا بدانید خداوند بر هر چیزی توانا است، و آگاهی او همه چیز را فرا گرفته است.»
و فرموده است:
▪️{وَمَا مِنْ غَائِبَةٍ فِي السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ} [النمل: ۷۵]
▫️«هیچ نهفتهای در آسمانها و زمین نیست، مگر اینکه در کتاب آشکاری است.»
و در سورهی لقمان میخوانیم:
▪️{إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ} [لقمان: ۱۶]
▫️«اگر به اندازهی سنگینی دانهی خردلی باشد و در دل سنگی، یا در آسمانها، و یا اینکه در میان زمین باشد، خدا آن را حاضر میآورد، چراکه خداوند بس دقیق و آگاه است.»
⬅️ بنابراین خداوند از ازل همهچیز را پیش از وجود و وقوعش میدانسته و بعد در لوح محفوظ نوشته است.
⏺ نوع دوم: علم وجود یا علم ظهور که از افعال اختیاری خداوند میباشد و غیر از علم ازلی است، مانند قول خداوند:
▪️{وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ ۚ} [البقرة: ۱۴۳]
▫️«و ما قبلهای را که بر آن بودهای قبله ننموده بودیم، مگر اینکه بدانیم چه کسی از پیغمبر پیروی مینماید و چه کسی بر پاشنههای خود میچرخد»
و آیاتی از این دست که نشاندهندهی علم متجدد هستند.
⏹ این علم، منافاتی با علم ذاتی و ازلی خداوند ندارد؛ زیرا علم به وقوع چیزی قبل از وقوعش، غیر از علم به چیزی است که واقع شده، نه اینکه خداوند چیزی را بداند که - نعوذ بالله - از پیش نمیدانسته است!
برای همین از ابن عباس (رضی الله عنه) نقل شده که {لنعلم} را به «لنری» (تا ببینیم) تفسیر کرده و جماعتی از اهل علم گفتهاند «تا بعد از اینکه دانستهایم خواهد شد، آن را موجود و واقع ببینیم» و «علم بر دو نوع است، علم به یک چیز قبل از وجودش و علم به آن بعد از وجودش» [۱] و خداوند با علم ازلیاش به کسی پاداش نمیدهد و کسی را هم عذاب نمیکند، بلکه باید بنده فعل را انجام دهد، بنابراین ثواب و عقاب مربوط به علم ظهور است. شاهد اینکه الله فرموده است:
▪️{وَلِيَبْتَلِيَ اللَّهُ مَا فِي صُدُورِكُمْ وَلِيُمَحِّصَ مَا فِي قُلُوبِكُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ} [آل عمران: ۱۵۴]
▫️«تا خداوند آنچه را که در سینهها دارید بیازماید و تا آنچه را که در دلها دارید خالص و سره گرداند، و خداوند بدانچه در سینهها است آگاه است.»
شیخ شنقیطی فرموده است: «آمدنِ {والله عليم بذات الصدور} بعد از {لیبتلي} دلیل قاطعی است که نشان میدهد خداوند بعد از آزمایش بندگان، چیزی جدیدی که از پیش نمیدانسته را نمیآموزد، بلکه الله از این منزه است» [۲] بنابراین علم ازلی خداوند، مطلق است و همهچیز را در بر میگیرد، اما علم ظهور، برای ثواب و عقاب است تا بندگان حجت و بهانهای نداشته باشند.
📚پینوشتها:
[۱] الرد على المنطقيين، دار المعرفة، ص۴۶۶.
[۲] أضواء البيان، دارالفكر، ج۱، ص۴۶
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
پینوشت
[1]. ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقين [بقره/2] آن كتاب با عظمتى است كه شك در آن راه ندارد و مايه هدايت پرهيزكاران است.
[2]. «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدي لِلَّتي هِيَ أَقْوَمُ [اسراء/9] اين قرآن، به راهى كه استوارترين راههاست، هدايت مىكند.»
[3]. حسن بن على، امام يازدهم (عليه السلام)؛ التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري (عليه السلام)، تاریخ شهادت: 260ق، محقق / مصحح: مدرسه امام مهدى (عليه السلام)، ناشر: مدرسة الإمام المهدي (عجل الله تعالى فرجه الشريف)، قم، سال چاپ: 1409 ق، ص300
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d