eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
2هزار ویدیو
477 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 برخورد با بد یا بی حجابی در صدر اسلام؛ آری یا خیر؟! 📌امروزه فراوان شنیده می شود که در خصوص برخورد حکومتی با بد یا بی حجابی در صدر اسلام سوال می شود. این که گزارشی از صدر اسلام در خصوص مجازات بد یا بی حجابی نداریم بدین دلیل است که واقعا معضل اجتماعی نبوده و حجاب رعایت می شده. و اگر احیانا کوتاهی بوده به صورت فردی بوده و واکنش به آن در حد تذکر بوده مانند تذکر امیرالمومنین ع به اهل عراق در خصوص حضور دوشادوش زنانشان با مردان در کوی و برزن. که حضرت با تشر اما تغارون (غیرت ندارید؟)با آنها برخورد کردند. ◀️اما از آیات و روایات به خوبی استفاده می شود که اگر بی یا بد حجابی مانند امروز و به صورت سازماندهی شده در آن زمان وجود داشت قطعا برخورد سختی صورت می گرفت. به همان آیات حجاب در سوره احزاب نظری بیفکنید. ◀️ابتدا در آیه ۵۹ نوع جلباب پوشیدن (و نه اصل آن، زیرا اصل آن وجود داشت)را تذکر می دهد سپس با شدت تمام در آیه ۶۰ و ۶۱ به منافقین و مریض القلبها هشدار می دهد که اگر دست از ایذاء زنان برندارید پیامبر را بر ضد شما برمی انگیزیم که از مدینه اخراجتان کند. در آیه ۶۱ می فرماید در مرحله بعد مساله قتل در میان است: ملعونین اینما ثقفوا اخذوا و قتلوا تقتیلا. 📌وقتی با افراد مزاحم به نوامیس مردم چنین برخوردی می شود اگر در آن زمان بی یا بد حجابی معضل آشکار بود قران چه معامله ای می کرد؟؟؟ 📌در حجه الوداع همه خوانده ایم که رسول خدا ص وقتی دیدند فضل بن عباس که بر ردیف رسول خدا ص بر مرکبش نشسته بود خیره به چهره زن زیبایی شده که مناسکش را از رسول خدا ص سوال می کرد با دستان مبارکشان میان چشمان فضل و صورت آن زن حائل ایجاد کردند. این یعنی اقدام عملی در برابر زمینه فساد. حال چنین پیامبری اگر امروز با خود فساد از نوعی که می بینیم مواجه می شد چه می کرد؟ تماشا؟ یا برخورد جدی؟ ✍️ حجت الاسلام دکتر جباری ادامه مصاحبه در لینک زیر: 👇👇 https://b2n.ir/375934 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam
💢نظر علماء غیرشیعه در مورد آیه55مائده💢 ✅علماء اهل سنت در مورد این آیه ؛تطبیق به امیرمومنان ع کرده اند طبری در تفسیر خود به نقل از مجاهد نوشته است: {إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ}الآیة. نزلت فی علی بن أبی طالب تصدق وهو راکع. 📚تفسیر الطبری ج 6 ص 390 این آیه در باره علی بن أبی طالب علیه السلام نازل شده است و او در حال رکوع صدقه داده است. همچنبن ابن أبی حاتم در تفسیر خود از عتبة بن أبی حکیم همین مطلب را نقل کرده است: 📚تفسیر ابن أبی حاتم ج 4 ص1162. ابن تیمیه در باره تفسیر طبری و تفسیر ابن أبی حاتم گفته: تفاسیرهم متضمّنة للمنقولات التی یعتمد علیها فی التفسیر. 📚منهاج السنة، ج7، ص179. تفسیر طبری و ابن ابی حاتم از تفاسیری است که روایات نقل شده در آن‌ها، در تفسیر قرآن قابل اعتماد هستند. آلوسی در باره شأن نزول این آیه گفته است: وغالب الأخباریّین على أنّ هذه الآیة نزلت فی‌علی‌کرّم اللّه‌وجهه. 📚روح المعانی، ج6، ص167. اکثر صاحبان روایت، بر این باور هستند که این آیه در باره علی کرم الله وجهه نازل شده است. و همچنین گفته است: والآیة عند معظم المحدثین نزلت فی علی. 📚روح المعانی، ج6، ص186. از دیدگاه بیشتر محدثین، این آیه در باره علی بن ابی طالب علیه السلام نازل شده است. {یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ} المائدة: 67. اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است، به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن؛ و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى. خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، حفظ مى کند. ابن أبی حاتم در تفسیر خود از ابو سعید خدری نقل کرده است: نزلت هذه الآیة... فی علی بن أبی طالب. 📚تفسیر ابن أبی حاتم، ج 4 ص1172. این آیه در باره علی بن ابی طالب نازل شده است. 🔴آلوسی در تفسیر خود می‌نویسد: روی ابن مردویه عن ابن مسعود قال کنا نقرأ على عهد رسول الله (ص): بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ إنّ علیّاً ولیُّ المؤمنین وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ. 📚روح المعانی، ج6، ص193 ابن مردویه از ابن مسعود نقل می‌کند که ما در زمان رسول الله صلی الله علیه واله وسلم این آیه را اینگونه می‌خواندیم: آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است که «علی ولی مومنین است» را به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن، و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى. و سیوطی این روایت را این چنین نقل کرده است: بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ إنّ علیاً مَولَی المؤمنین وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ. 📚الدر المنثور ج2ص298 و فتح القدیر ج 2 ص60 والمنار: ج 6ص463. آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است که «علی مولای مومنین است» را به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن، و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى. {أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمْ الاِْسْلاَمَ دِیناً}. 📖المائدة: 3 امروز، دین شما را برایتان کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم. 🔴خطیب بغدادی با سند معتبر نقل کرده است که این آیه بعد از معرفی امیرمؤمنان علیه السلام در غدیر خم، نازل شده است: وَهُوَ یَوْمُ غَدِیرِ خُمٍّ لَمَّا أَخَذَ النَّبِیُّ?ص? بِیَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ، فَقَالَ: " أَلَسْتُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ؟ "، قَالُوا: بَلَى یا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: " مَنْ کُنْتُ مَولاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ "، فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ: بَخٍ بَخٍ لَکَ یَابْنَ أَبِی طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلایَ وَمَوْلَى کُلِّ مُسْلِمٍ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ: {الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ}. 📚تاریخ بغداد ج8 ص284 روز غدیر خم، زمانی که پیامبر دست علی بن ابی طالب را گرفت، سپس فرمود: آیا من سرپرست مومنان نیستم؟ گفتند: بله ای رسول خدا! فرمود: هرکس که من مولای او هستم پس علی مولای اوست. پس از آن، عمر بن خطاب گفت: تبریک تبریک بر تو ای فرزند ابی طالب ؛ زیرا از این پس تو مولای من و مولای کل مسلمانان هستی، سپس این آیه نازل شد: امروز، دین شما را برایتان کامل کردم. 🔴ابن کثیر نقل کرده است که عمر خطاب به امیرمؤمنان علیه السلام گفت: أصبحت الیوم ولی کل مؤمن. 📚البدایة والنهایة ج 7 ص350. تو از این پس، سرپرست تمام مومنان شدی. 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
💠 دوره شهید محسن نظربیگی💠 🔵با موضوع نقد مدعیان دروغین یمانی 🔵 💠تحت اشراف حضرت آیت الله اراکی 🔸با حضور اساتید برجسته کشوری 🔹تاریخ شروع دوره: ۸ مردادماه ۱۴۰۱ 🔹مزایای طرح: 1️⃣ مجازی 2️⃣ ثبت نام رایگان 3️⃣ اعطای گواهینامه رسمی 4️⃣ امکان شرکت در دوره تکمیلی 5️⃣پشتیبانی اساتید توانمند کشوری 6️⃣ ارائه جزوات آموزشی حین دوره 7️⃣اهدا درسنامه دوره به پذیرفته شدگان 🔴لینک ثبت نام در دوره: 🌐: 👇🏻👇🏻👇🏻 https://survey.porsline.ir/s/meYIfv9 پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، عضویت در کانال ضروری ست : 👇🏽 https://eitaa.com/joinchat/2880372923C7fa5001ed0 ⚠️ برای هر گونه سوال، پیشنهاد و یا کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره زیر با ما در تماس باشید : ☎️‌ :۰۹۳۳۴۳۲۱۸۴۶ و یا شماره ۰۹۱۹۰۰۳۹۶۳۴ لطفاً در این امر خیر شریک و سهیم باشید.(رسانه باشید) 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴شبهه آن روز که ابراهیم تبر به دست گرفت و تمام بت ها را شکست خود بتی را بنا کرد به نام کعبه، چه فرقی بین بت‌ها و کعبه است؟ مسلمانان قرن‌هاست بت پرستند و جهل بر آنها حکومت دارد کعبه ما دل سوخته است دستان تاول زده پدری ضجر کشیده است.... ✅ پاسخ 🔹تفاوت واضح است، بت پرست خودِ بت را می‌پرستد، اما مسلمان خدای کعبه را. سنگ و چوب کعبه ذاتا هیچ ارزشی ندارد، اما بت از نظر بت‌پرست، پروردگار اوست!! از نظر یک مسلمان، «کعبه یک سنگ نشانی است که ره گم نشود»، کعبه مکانی است که به دلایل تاریخی، جغرافیایی، و معنوی انتخاب شده تا نمادی برای توجه به خالق یکتا و بی مانند، باشد و تشتت و پراکندگی صدها میلیون مسلمان را به اتحاد و همرنگی مبدل سازد. 🔹 اما اینکه نویسنده میگوید کعبه من دل سوخته و دست تاول زده است خیلی خوب است (اگر راست بگوید) اما همه‌ی حقیقت در دل سوخته و دست تاول زده نیست، ارتباط با خالق هستی و اتصال با او و کسب قدرت و انرژی از او هم بخش مهمی از حقیقتِ هستی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، داغ مهدی تازه شد🖤 گریه های سوزناکش باز بی اندازه شد😭 لَیها
✅ سؤال: 🔹سرنوشت همسران امام حسین (ع) بعد از واقعه کربلا چه شد؟كدام يك از همسران ايشان در كربلا حضور داشتند ؟ پاسخ👇 طبق نقل منابع تاريخی امام حسين(عليه السلام) چهار همسر داشته اند: 1ـ لیلی دختر ابی مره بن عروه بن مسعود ثقفی، مادر حضرت علی اکبر، شهید کربلا. 2ـ شهربانو دختر یزدگرد سوم پادشاه ایران، مادر امام سجاد( عليه السلام). 3ـ رباب دختر امریء القیس بن عدی، مادر حضرت سکینه و عبدالله رضیع(علی اصغر). 4ـ ام اسحاق دختر طلحه بن عبدالله، مادر فاطمه بنت الحسین. اوّلی از قبیلة ثقیف (طایفه ای در طائف)، دومی ایرانی، سومی از قبیله کلبیه و چهارمی از تیم.(1) 🔸اصولاً در مورد این که شهربانو جزء همسران امام حسین(عليه السلام) بوده، اختلاف است و اظهار نظر قطعي در اين رابطه مشكل است. و در صورت قبول این مسئله كه شهربانو همسر امام حسين(عليه السلام) بود،در مورد این که در کربلا بودند یا نه؟ بايد عرض كنم كه طبق نقل مشهور تاريخی مادر امام سجاد(عليه السلام) حال هر بانویی كه باشد، هنگام وضع حمل از دنيا رفته است، بنابراين قطعاً از ديدگاه منابع معتبر، حضور مادر امام سجاد (عليه السلام) در كربلا منتفی است؛ حال با هر نام و نسبی كه می خواهد باشد. (2) . 👈برخی از مورخان نوشته اند: از زنان امام حسین(عليه السلام) تنها «رباب دختر امرئ القيس» در کربلا حضور داشت. او به همراه دیگر زنان و فرزندان به کوفه و سپس به شام به عنوان اسیر برده شد و بعداً به همراه کاروان به مدینه بازگشتند. او بعد از شهادت امام حسین(عليه السلام) یک سال عزاداری کرد و در این مدت روزها زیر سقفی قرار نمی گرفت و مدام در مظلومیت حسین(عليه السلام) می گریست تا جان به جان آفرین تسلیم نمود.(3) 🔹البته مرحوم شيخ عباس قمی (ره)، همسر ديگری برای امام حسين عليه السلام ذكر كرده است كه نام او معلوم نيست و صاحب حمل بوده، بعد از شهادت امام حسين عليه السلام اسير شده و در نزديكیِ حَلب(از شهرهای سوریه) طفل خود را سقط كرده است.(4) ليلا مادر حضرت علي اكبر(عليه السلام) : سال وفات این بانوی گرانقدر و مقدار عمر ایشان و نیز حضورشان در کربلا مشخص نیست. مرحوم شيخ عباس قمی در نفس المهموم اظهار نموده است که: من به مأخذی دست نیافتم که دال بر آمدن لیلا به کربلا باشد(5). محل دفن اين بانوی بزرگوار در قبرستان بقيع می باشد. ✔️ پی نوشتها: 1- سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج 2، ص 389. 2- عيون اخبار الرضا( عليه السلام)، ج 2، ص 128. 3- ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج 4، ص 88؛ ابن جوزی، المنتظم، ج 6، ص 9. 4. منتهي الامال، قم، هجرت، چاپ پانزدهم، 1382 ش، ج1، ص7 ـ 1. 5. نفس المهموم،شيخ عباس قمي،ترجمه علي نظري منفرد،ص386. 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
عاشوراپژوهی. حسین زاده.pdf
1.19M
تقدیم به همه مبلغان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام و مروجان مکتب سیدالشهدا علیه‌السلام ◾️متن کامل کتاب گرانسنگ 🔻اثر جناب حجت‌الاسلام والمسلمین استاد ، و از شاگردان برجسته و پیش‌کسوت 🔘کتاب در دو بخش سامان یافته است: ▫️دفتر نخست: مبانی معرفت‌شناختی پژوهش در نهضت عاشورا ▫️دفتر دوم: نهضت عاشورا در ساحت روایات(رخدادهای عاشورا در منابع روایی) 🔹این اثر از جهات متعدد کم‌نظیر و بسیار قابل استفاده است؛ در بخش نخست به صورت ریشه‌ای به برخی شبهات عاشورا ستیزان پاسخ داده است. در بخش دوم نیز حاوی برخی است که هم متقن و مستند است و هم، بسیار سوزناک و حزن‌انگیز. 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam