هدایت شده از موسسه خیریه رویش
◀️ ان شاءالله چهارمین جلسه دوره چشمه جاری (باز خوانی آثار استاد صفایی حائری) #کتاب_مسئولیت_و_سازندگی ، برگزار میشود.
✅ امروز دوشنبه
⏰ ساعت ۱۲:۱۵ الی ۱۳:۴۰
📌 مسجد حضرت زهرا سلاماللهعلیها، سالن شورای نهاد
🆔 @einsad_fum
✅ آنچه عشق به امام می نامیم عشق نیست، سرگرمی است!
🔶استاد علی صفایی حائری:
عشق از نياز بر مىآيد. اما كدام نياز؟
راحتتر بگويم: عشق، خود نياز است، اما نياز به تبديل شدن و به اينگونه از بنبست رهيدن، از خود خلاص شدن و به معشوقى كه بالاترش يافتهاى پيوستن و با او ماندن؛ چون هنگامى كه بودن تو، ماندن است و ماندن تو، مرگ است و گند است، بايد اين بودن، از بنبست ماندن نجات بگيرد. بايد در راهى بيفتد و جهتى بيابد.
اين نياز، عشق است و عشق از اين نياز برخاسته.
و اين عاشق است كه به راحتى مىتواند خودش را بدهد، كه خودِ برترى را به دست آورده است. مىتواند فنا شود، كه وسعت بزرگترين را شناخته است؛ وسعتى كه وجودش در آنجا حصار است و ديوار است و قلعه است و فرو ريختنش، بيشتر شدن است و بزرگتر شدن است و باقى ماندن است و از بنبست رهيدن و ادامه يافتن.
آنچه ما با نام عشق امام، با آن مأنوس شدهايم و به آن دل بستهايم، عشق نيست و اين نيازِ ادامه يافتن و حركت كردن نيست، كه نياز به سرگرم شدن و تنوع داشتن است.
آنچه ما در برابر امام داريم هنوز تا اين عشق فاصله دارد. ما از امام نه خودش و نه خودمان، كه خانه و زندگى را مىخواهيم و از او به جاى مغازه و بيل و كلنگ استفاده مىكنيم. ما بيشترها را فداى كمترها كردهايم. و اين است كه عشق نيست، بازى است.
📚 تو مي آيي (ويرايش جديد)، ص 86
@einsad
☑️ اکنون که مرگ حتمی است، بگذار مرگی را انتخاب کنیم که آبستن زندگی باشد و سازندگیهایی بیاورد و آگاهیهایی متولد کند و روحهایی را حرکت دهد.
🔸 استاد علی صفایی حائری
#حاج_قاسم_سلیمانی
#مهندس_ابوالمهدی
🌿 @einsad
هدایت شده از مؤسسهٔ لیلةالقدر تهران
اكنون كه مرگ حتمى است،
بگذار مرگى را انتخاب كنيم كه آبستن زندگى باشد و سازندگی هايى بياورد و آگاهیهايى متولد كند و روحهايى را حركت دهد.
بايد مرگى را انتخاب كنيم كه زندگى را بارور كند.
⬛️ @EinSadTehran
هدایت شده از مؤسسهٔ لیلةالقدر تهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سردار شهید سلیمانی: تا کسی شهید نبود شهید نمیشود...
شهید محمد صفایی حائری خطاب به پدر (استاد علی صفایی): همیشه سخن شما در گوشم طنین افکنده که میگفتید: اول باید شهید شد بعد به جبهه رفت، نه اینکه به جبهه برویم تا شهید شویم.
⬛️ @EinSadTehran
هدایت شده از مؤسسهٔ لیلةالقدر تهران
🖼 #عکسنوشت
آن ضرورتى كه از طرح انسان در هستى برمىخاست، #امامت را مطرح مىكند.
و همين ضرورت، عطش و نياز به امام را در تو شكل مىدهد؛ و اين عطشِ شكل گرفته و اين عشق مبدل، تو را به تهيه زمينههاى آن حكومت، در آن وسعت و با هدف بزرگِ بالاتر از آزادى و عدالت و رفاه و تكامل، وامىدارد.
اينجاست كه قلب مالك كه از عشق على سرشار شده، او را به جدايى از على كه از جانش بيشتر احساسش مىكند، دستور مىدهد.
مالك مىرود؛ ولى در اين جدايى با على جمع است و هماهنگ است.
خنك آنها كه در جدايىشان با هم بودند؛
بيچاره ما كه در جمعمان ناهماهنگيم.
استاد #علی_صفایی
تو مىآيى، ص ۹۰
⬛️ @EinSadTehran
این را تصادفی ندانیم.doc
47.1K
✅ متن ارسالی از طرف حاج آقای فلسفیان(شاگرد استاد صفایی) در مورد شهادت #سردار_سلیمانی
@einsad
✅ مادامی که من احساس نیاز به دین نداشته باشم...
🔶استاد #علی_صفایی_حائری:
آن چه من را به حركت وادار مىكند، علم به چيزى نيست، اضطرار به آن است. احتياج به آن است. مادامى كه من، دين را حتى اگر قبول كردم، خدا را حتى اگر باور كردم كه هست، اگر به آن نياز نداشته باشم و بگويم بدون دين مىتوانم راهم را بروم و مىتوانم بدون دين زندگى كنم، طبيعتاً دين يا در متن نمىآيد ،بر كنار مىشود، يا اگر هم مىآيد متن بىبديلى نيست، مىتواند نسخه بَدَل داشته باشد.
اينجاست كه تو از دين مىتوانى كنار بكشى. ثبات تو در رابطه با دين ممكن است متغير باشد. يك روز باشى يك روز نباشى. اين ديگر مربوط است به شرايطى كه تو دارى. دين متن تو نيست. يك روز آن را دارى، يك روز ندارى.
حاشيهى زندگى توست.
اما اگر آدمى باور كرد كه دين براى من ضرورت است، چرا؟ چون علم من در حوزهى هفتاد سال مىتواند كارگشا باشد، فلسفهى من هم در حوزهى علم من مىتواند روشنگر باشد و عرفان من هم و قلب من هم و مجموعه مسائل و نقطههاى آسيب و آفتى كه در دل من هست با مجموعهى راهى كه در پيش دارم و اهدافى كه دارم جمعبندى و شناسايى مىشود، آن موقع اگر من اين مجموعه را فهميدم،به وحى روى مىآورم، اين نياز را مىفهمم. اينجاست كه در خدا جدال نمىكنم.
📚 #روابط_متکامل زن و مرد ص۶۴
🌿 @einsad
4_6012368990746182016.mp3
725.1K
🔸آیا آدم هستم؟ ...
🔻هرچقدر به عادتها و غرایز برگردی، خود را خوار کرده ای...
#استاد_علی_صفایی_حائری
#کلام
🌿 @einsad
📚 #معرفی_کتاب #روزهای_فاطمه ؛ شرحی بر خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها
مؤلف: استاد علی صفایی حائری
🔸روزهای فاطمه دست نوشته ای است مختصر از مرحوم استاد و در آن به دو شکل حمايت فاطمه(س) از ولیّ خدا و احقاق حق علی(ع) به صورت مختصر و مفيد توضيحی آمده است. در قسمت دوم اين کتاب به شرحی از خطبه حضرت زهرا(س) در مسجد مدينه(خطبه فدک)، پرداخته شده است. در اين قسمت، از زيبايی و قدرت و پيام و ارتباط و انسجام اين خطبه، نمونه هايی آورده شده و نشان داده شده که تفاوت اين خطبه با خطبه هايی که از فصحاء و بلغای عرب مثل صهبان وائل و غيره، نقل می کنند، چقدر زياد است و مقايسه ها، مع الفارق.
البته اين قسمت از مجموعه نوارهای ايشان در دهه محرم سال 1378، بعد از پياده کردن و تحقيق کامل، تهيه و تنظيم و به صورت نوشتاری درآمده.
🔹در اين کتاب اين عناوين به چشم می خورد:
روزهای فاطمه،
تربيت رسول،
وضعيت عرب قبل از بعثت،
تحولات بعد از رحلت رسول، فقه فاطمه(س)،
عوامل اعراض از رسول،
انصار در نگاه فاطمه(س)،
جايگاه گفت و گوی تمدن ها،
فدک از اموال فاطمه(س)
و...
✅ سفارش وخرید کتاب:
☎️ تلفن: 02537712328
📱 همراه: 09127461022
🌿 @einsad
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
☑️ فاطمه سلام الله علیها به حکومتی دل بسته که نه تنها پرستار، که آموزگار باشد...
🔶 استاد علی صفایی حائری
🌿 @einsad
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
✅ #فاطمه سلام الله علیها الگوی چه کسانی است؟
🔶 استاد علی صفایی حائری
#فاطمه، الگوى كسانى است كه بيشتر از خودشان هستند و بيشتر از رفاه و عدالت و تكامل را مى خواهند؛ كه انسان، با رسيدن به تكامل و شكوفايى استعدادهايش، جهتى عالى تر مى خواهد تا رشد داشته باشد؛ وگرنه خسر و خسارت، او را مى ربايد.
تمامى دعا و تمامى آرزوى من، اين است كه تو را #فاطمه ى رسول و همسر على و مادر زينب، به چشم عنايت بپذيرد.
تمام خواسته ى من، اين است كه شما همه، نور چشم اولياء خدا و سرور قلب آنها باشيد؛ نه سنگى در راه خدا و خارى بر دامان رسول و استخوانى در گلوى على و ضربه اى بر گونه ى #فاطمه.
عزيزم! ...
آنطور زندگى كن كه «مرگ»، مزاحم «زندگى» تو نباشد!
و آنگونه بمير، كه زندگى ساز باشى!
شايد بتوانى، در كنار #فاطمه باشى!
الهى ثَبِّتنا عَلى دينِكَ وَ اسْتَعْمِلْنا بِطاعَتِكَ وَ لَيِّن قُلُوبَنا لِوَلىِّ امْرِكَ وَ عافِنا مما امْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَكَ
📚 #نامه_های_بلوغ ، ص: 135
🌿 @einsad
✅ #تفسیر
🔶استاد #علی_صفایی_حائری:
مَنْ يَتَّقِ اللّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجَاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوكَّلْ عَلَى اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ انَّ اللّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللّهُ لِكُلِّ شَىءٍ قَدْراً. (۲و۳طلاق)
⁉️چه رابطهاى بين تقوا و رهايى از بنبستهاست؟ چرا مسألهى رزق مطرح مىشود؟ و چرا اين رزق بايد حساب نشده، مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ باشد؟ چه پيوندى ميان تقوا و توكل است؟ و چه رابطهاى بين توكل و كفايت است؟ و چه مفهومى براى توضيح قَدْ جَعَلَ اللّهُ لِكُلِّ شَىءٍ قَدْراً ؛ خدا براى هر چيز اندازهاى گذاشته،باقى مىماند؟
✅با طرح اين سؤالها به مرحلهى تلاش فكرى مىرسيم، كه تقوا چيست؟ تقوا، اطاعت حق و عمل به وظيفه است. و اين اطاعت نتيجهى ايمان و عشق به حق است و كسى كه از آن عشق برخوردار شد و در كلاس اطاعت نشست، ديگر جز عمل به وظيفهاش برايش مسألهاى نيست. فقط مىخواهد كه بر روى مرز حركت كند و آنطور كه دستور دارد پيش بيايد.
🌀اين چنين كسى ديگر بنبست ندارد و گير نمىكند، چون او با شروعش به نتيجه رسيده و از آغازش بهره گرفته و حق خويش را بدست آورده است. آخر مهم رسيدن نيست، مهم در راه بودن است و كسى كه در راه است و در روى مرز است ديگر بن بستى ندارد.بودن و نبودن، ماندن و رفتن،برايش يكسان است. نه ترسى دارد از آينده و نه حزنى از گذشته و نه تزلزلى در حال.
📚 #روش_برداشت_ازقرآن ص۱۰۸
🌿 @einsad
✅عوامل قساوت قلب 🖤
🔶استاد #علی_صفایی_حائری:
دلهاى قساوت زدهى ما، از سنگ هم سختتر است، كه عوامل مختلفى در آن اثر گذاشته است و اين قساوت را ساخته است:
🔻سفاهت و نادانى،
🔻غفلت،
🔻كفر،
🔻عصيان،
🔻اعتداء،
🔻استخفاف،
🔻استبداد،
🔻 استدراج،
اينها عواملى هستند كه قساوت و بىخيالى در برابر آيات و نشانهها و يا در برابر دستورها و تكاليف و يا در برابر انبياء و اولياء را به دنبال مىآورند؛ تا آنجا كه به تعبير قرآن: «وَاِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤمِنُوا بِها وَ إِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لا يَتَّخِذُوهُ سَبيلاً ذلِكَ بِاَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِاياتِنا وَ كانُوا عَنْها غافِلين. ١
و همين قساوت، حتى در سادهترين مراحل بىخيالى و بىباكى،به تخاذل و شانه خالى كردن از نصرت حق و ذلّت باطل مىانجامد. و همين تخاذل و بىاعتنايى به تيه و سرگردانى منتهى مىشود.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۵۸
🌿 @einsad
✅آنچه قدرتها میخواهند...
🔶 استاد علی صفایی حائری:
🌿آنچه قدرتها میخواهند استمرار بیفایده جنگ و ذلت انقلاب اسلامی و عبرت شدن آن برای انقلابیهای برخواسته از درد و سرگرفته از جهل و راه افتاده از ضعف و فقر است.
و آنچه نمیخواهند حضور برتر و عزت انقلاب اسلامی و پیروزی عمیق و فراگیر و یا مقطعی و محدود است.
📚پاسخ به پیام نهضت آزادی، ص ۱۶
@einsad
✅ رسالت ما
🔶استاد علی صفایی حائری
اين حرف كه ديگران در شرايط امروز ايران بهتر مىتوانند كارگشا باشند يك شعار و يك فريب است.
ولى اين حرف كه همين مسئولان مىتوانند بهتر از اين كار كنند، اين مطلوبى است كه رهبرى هم از آنها مىخواهد و حتى راه انتقاد را هم نشان مىدهد.
و از اين دو حرف گذشته، اين هم يك سؤال است كه من و تو در برابر كمبودها و نارسايىها چه بايد بكنيم؛ تضعيف كنيم، توجيه كنيم يا به تكميل برخيزيم❓
حقيقت اين است كه
👈تضعيف، جنايت است
👈و توجيه، حماقت است
👈و تكميل، رسالت ماست.
📚 درسهايى از #انقلاب (انتظار)، ص 157
🌿 @einsad
🔶استاد #علی_صفایی_حائری:
دختر خوبم! مادام كه دل تو از دنيا كوچكتر باشد و همّت تو حقير باشد و بيش از همين زندگى هفتاد ساله را حساب نكند و بهحساب نياورد؛ مطمئن باش هر كارى كه بكنى، حقير و محدود و دنيايى است، حتّى اگر نماز و روزه و حجّ و جهاد و درس توحيد باشد؛ كه بهخاطر دنيا و حرفها و جلوهها و زينتهاست. ولى اگر دل تو از دنيا بزرگتر بشود و همّت تو از اين محدوده فراتر برود و بيش از دنيا، از خودت توقّع داشته باشى؛ مطمئن باش براى اين دلهاى بزرگ، هر كارى مفيد و سودمند خواهد بود؛ حتّى اگر پاك كردن بينى كودك و پرداختن به كارهاى عادى و روزمرّه باشد، كه از اينها هر كارى را خريدارند.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۷۰
🌿 @einsad
✅انسان نمیتواند غم هایش را کم کند...
🔶استاد علی صفایی حائری
🌿 @einsad
هدایت شده از عبدالمجيد فلسفيان
سلام علیکم ابتلای جدید و تعطیلی کلاسها و برنامه ها فرصت بسیار خوبی بویژه در ماه رجب ،برای خلوت و توجه و تدبر و تفکر در احوالات شخصی و سلوک فردی و امتحانی است برای همه تا ببینند به چه مقدار هر فرد تحمل خودش را دارد و چقدر می توانیم دنیای شلوغ درون خود را پاکسازی کنیم که استاد در کنار اسفار اربعه سفر پنجم را اضافه نموده و می فرمایند:
اصولًا انسان هنگامى سفر مىكند و كوچ مىنمايد و به هجرت دست مىزند كه نيازهايش در آنجا كه هست تأمين نشوند. كسانى كه نيازهايشان با عروسك بازى و توپ بازى و مريد بازى وخلاصه با تمام جلوههاى دنيا تأمين نمىشود و اين محدودها، نيازهاى عظيم آنها را پر نمىكند، آنها مجبورند از بيرون به خويشتن رو بياورند و به خود پناهنده شوند، تا در وسعت درون خويش نيازها را تأمين كنند.
اين سفر از بيرون به خويشتن، با اين شناخت از نيازها و با اين درك از محدوديت دنياى بيرون، شروع مىشود.
دنياى درون دنياى بزرگى است. هستى بزرگتر و بزرگتر از هستى در آن پيچيده شده، چه بسا انسان در آن زندانى شود و در آن بماند ... و زندانبان خويش گردد. مگر هنگامى كه خواستهاش و نيازش در اين وسعت هم تأمين نبيند، كه در اين مرحله انسان از خودش سفر مىكند و هجرت مىنمايد، اما سفرى نه به بيرون، كه از آنجا پيشتر سفر كرده بود و نه به دورتر از خويش، كه سفرى به نزديكتر از او به او و سفرى به نامحدود آگاه مهربان.
با اين سفر، انسان از تنگناى خويش رهيده و به وسعت حق مىرسد، ولى نمىتواند اين حق را در خويش حبس كند و با او سرگرم شود، كه اين حق، او را به خلق مىرساند و با آنها مأنوس مىسازد.
اينها سفرهايى هستند كه انسان مجبور است آنها را آغاز كند و
محركهايى هستند كه ناچار است آنها را تحمل نمايد؛ چون او نمىتواند در بيرون از خويش بپوسد و نمىتواند در خودش زندانى شود و نمىتواند حق را در خود حبس كند و نمىتواند اسير خلق بشود و خلق را اسير خود سازد ... پس ناچار سفرهايش شروع مىشوند.
سفرى از بيرون تا خويشتن، با درك محدوديتها و نيازها و ضربهها.
سفرى از خويشتن تا حق، با شناخت و عشق و ايمان.
سفرى از حق تا خلق، با عشق به حق و رأفت به خلق.
سفرى از خلق و با خلق، تا حق، با عشق و درگيرى و صبر.
و سفرى از حق و تا حق، با عجز و اعتصام.
اينها سفرهايى هستند و اينها راههايى هستند كه بايد انسان آگاه عاشق در آن گام بردارد و برايش توشه تهيه ببيند و در اين راه هيچ توشهاى بهتر از اطاعت و تقوا نيست. چون قرب هر كس با اطاعت او بدست مىآيد.
و در گذشته به اشاره گذشت آنچه ما را از خويشتن مىرهاند و از اسارتها آزاد مىكند، يكى شناخت عظمت ماست و ديگرى عشق بزرگتر. و اين است كه مؤمن از عشق بزرگترى سرشار است.
و آنچه ما را پس از انس به حق و عشق به او به سوى خلق مىآورد،
همين عشق و همين علاقه و همين دستور و امر است.
آنها كه هنوز از خويشتن سفر نكرده و هجرت نكرده و از بيتها بيرون نيامده به سوى خلق مىآيند، يا بتپرست مىشوند و يا بتساز و يا هر دو، كه هم اسير خلقند و هم خلق را اسير خود مىسازند.
اما اينها كه سفر كردهاند، آنها در حالى كه از خلق خستهاند و به انس و به قرب حق مشتاق، رياضتشان مىشود همين با خلق بودن و از غار حرا به ميان خلق آمدن و آنها را رشد دادن؛ كه عشق به حق و ايمان به اللَّه هم عمل و كار را مىسازد- اطاعت و تقوا- و هم سازندگى و تربيت همكار را به دنبال مىكشد- ارشاد و تواصى- و هم استقامت در كار و صبر را.
اين ايمان، هم ما را از خود آزاد مىكند و هم به آزادى خلق وا مىدارد و با طاغوتها درگير مىسازد و هم در اين درگيرى به ما صبر مىدهد و استقامت مىبخشد. هر كس به اندازهاى كه عاشق است و دلبسته، پاىبند و صابر و استوار مىشود و دوام مىآورد. مسئوليت و سازندگى، ص: 172
🔰انسان از هيچ يك از ذنوب و سيئات و گرفتارى ها دور نيست؛
🔹گرفتاری هايى كه اساساً از شك و شرك و نفاق شروع می شود
و تا كفر و انواع ديگر فجور و گرفتارى هايى كه به
قلب ما،
به خيال ما،
به وهم ما و
به تفكرات و تأملات ما و
به ساير اعضاء و جوارح ما؛
در بطن و فرج و سمع و بصر و دست و پا و ... برمى گردد.
آدمى با هيچ يك از اينها فاصلهاى ندارد.
🔸اگر روزى به ما بگويند آيا حاضرى نبى اى از انبياء الهى و ولى اى از اولياى الهى را بكشى؟
جواب ما منفى است و حتى از اين سؤال، وحشت هم مى كنيم.
♦️اگر بگويند آيا حاضرى با مَحرم خودت در كنار كعبه زنا كنى؟
آيا حاضرى حلقوم على اصغر ابا عبداللَّه الحسين (ع) را بِبُرى؟
آيا مى توانى حسين فاطمه (س) را تكّه تكّه كنى و
فرق على (ع) را بشكافى؟
مى گوييم خير!
تمام جوابها منفى است و خودمان را از اين اعمال بسيار دور مى بينيم.
🔸احساس مى كنيم كه اين گناهان، گناهان ما نيست و بين ما و آنها، حائلها و واسطه هاى زيادى وجود دارد.
🔶🔸 اعتقادم اين است كه ما هنوز در فضاى اين گناهان قرار نگرفته ايم. هنوز مجبور نشده ايم كه به خاطر محبوبهامان دست به هركارى بزنيم،
❇️در حالى كه همه فرعونيم، فقط مصرهاى ما كوچك و بزرگ مى شود.
◾️من در محدوده خانه ام، مادر و پدرم، فرزند و عيالم، فرعونى هستم و «أَنَا رَبُّكُمُ الاعْلى» را در آن حد دارم و در اين زمينه قدم برمى دارم.
◾️گاهى كه با چند نفر همراه مى شوم و در ماشينى مى نشينيم، تفرعن مى كنم و زير بار نمى روم و جبروت و كبريا و خودخواهى هايم در آن مرحله، ظهور و بروز مى كند.
و گاهى هم اين اتفاقات و اين حالتها در محيط كارم متجلّى مى شود.
📚اخبات ص ۱۲
استاد علی صفایی حائری (عین.صاد)
▶️ @einsad
✅چگونه مىتوانى در برابر اين همه آتش خانمانسوز آرام باشى؟
🔶استاد #علی_صفایی_حائری:
مسأله اين است، كه با اين همه زمينهى كار و با اين همه طلب و عطش،با اين همه جهل و فساد و فقر و درگيرى و با اين همه غفلت و لهو و لعب و فتنه و شبهه، نمىتوان بىكار نشست. تويى كه در برابر سوختن دست برادر و خواهر كوچكت آرام نيستى، چگونه مىتوانى در برابر اين همه آتش خانمانسوز آرام باشى؟ و بر اين همه جهل و فساد و تباهى و بر اين همه درگيرى و جنگ و خون، از خانه تا جامعه و تا جهان معاصر، چشم باز نكنى و همّت نگذارى؟
پس نمىتوانى به زندگى راحت و همسردارى وخانهدارى و رفاه گسترده و يا محدود، قانع باشى؛ چون در اين كشتى، كه تمامى ديوارهايش سوراخ شده، تو نمىتوانى آرام بمانى؛ كه در نهايت در اتاق سالم و كابين زيبا،به زير آب مىروى و در دنياى رابطهها، گرفتار مىشوى.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۷۶
🌿 @einsad
✅ عارف در برابر بلاء شاکر است نه صابر
استاد علی صفایی حائری
@einsad
4_5944787865027216259.MP3
644.5K
✅تحمل مصیبتهای دنیا
🎤 : استادعلی صفائی حائری(عین-صاد)
🌿 @einsad
✅ولايت چيست؟
🔶استاد علی صفایی حائری:
ولايت چيست؟
اين ولايت،بالاتر از محبت و دوستى و عشق است؛ كه عشق على در دل دشمنان او هم خانه داشت. آنها كه شكوه و وقار كوه و زيبايى دشت و عظمت كوير و دريا و جلوهى طلوع و غروب، اسيرشان مىكند و چشمشان را مىگيرد و دلشان را به بند مىكشد، چگونه مىشود شكوه و عظمت آن روح بزرگتر از كوه، زيبايى و گستردگى آن قلب وسيعتر از هستى و عظمت و ناپيدايى آن سينهى ناپيداتر از كوير و عميقتر از دريا و جلوهى آن طلوع بى غروب، چشم و دل و عشق و احساسشان را پر نكند.
هر كس با هر مشربى و عقيدهاى،مىتواند دوستدار على باشد.
در على، علم و عشق،
تدبير و شمشير،
حريت و عبوديت،
نجواى دل و آتش سخن،
زمزمهى شب و فرياد روز،
قدرت و عزت و تواضع و ذلت، ١
نرمش و آشنايى و خشونت و پايدارى،
در على اين همه هست و اين همه بخاطر حق است و براى اوست و اين است كه همهى او دوست داشتنى است و حتى دشمنش در دل شيفتهى اوست و مخالفش در پنهان شيداى او.
📚 #غدیر، صفحه 12
🌿 @einsad