eitaa logo
استاد علی صفایی حائری
62.5هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
34 فایل
انتشارات لیله القدر ناشر انحصاری آثار مرحوم استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) سایت: www.einsad.ir 📲ارتباط با ادمین @ad_einsad 📚 سفارش کتاب @einsadshop_ad 🔗شبکه های اجتماعی zil.ink/einsad.ir تلفن : ۰۲۵۳۷۷۱۲۳۲۸
مشاهده در ایتا
دانلود
معنای ولایت.mp3
2.26M
🎙نگرش شیعه به امامت و ولایت ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir ▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰 میلاد امام حسن مجتبی (علیه السلام) ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir ▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام 🔶🔸امشب، شام ولادت حضرت مجتبى (ع) است و سزاوار است كه بعد از پانزده روز از ماه رمضان، انسان به دنبال معنايى و تولّد حقيقتى در وجود خود باشد. به دنبال نكته‏ ها و جوانه‏ هايى بگردد و ببيند كه چه چيزى در وجود اوست؛ 🔸چون حتى مرحله اوّلى كه در دعا و مناجات خمسةعشر مطرح مى‏ شود، كه مرحله توبه است، بعد از مرحله‏ اى از اجتباء و عنايت حق است. 🔸در آيات راجع به آدم نيز آمده است؛ «عَصَى‏ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى‏ ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَيْهِ وَ هَدَى‏»؛ يعنى تا يك مرحله از اجتباء و انتخاب و عنايت حق همراه آدم نباشد، حتى توبه او هم تحقّق پيدا نمى‏ كند و قدمى برنمى‏ دارد. 🔸مراحلى هم بعد از اجتباء مطرح است كه: «وَ كَذلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَ يُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ الْاحَادِيثِ وَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ ...». 🔷🔹ان‏شاءاللَّه در طلوع تولّد حضرت مجتبى عنايتى بشود كه اجتبايى، توجّهى، از خاك برداشتنى باشد تا ما توبه كنيم و او هم به سمت ما توبه كند. توجّه و عنايتى كند و توبه ما را بپذيرد. 🔹و «تُبْنَا الَيْهِ»؛ بازگشت و توبه ما به سمت حق، با «تَابَ عَلَيْهِ وَ هَدَى‏»؛ بازگشت و توبه حق بر ما و هدايت او همراه باشد 📝 استاد علی صفایی حائری 📚 کتاب فوز سالک،ص ۱۱۶ ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir ▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰 در ماه مبارک رمضان چه دعایی بخوانیم بهتر است ؟ ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir ▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰در ماه مبارک رمضان چه دعایی بخوانیم ؟ 🔶🔸دعاها بايد مطابق‏ نيازها باشد، نه اينكه ببينيم چه كسى چه دعايى كرده و چه كسى در كجا چه جمله‏ اى گفته، من هم همان را بگويم‏. 🔸آنها كه در دعايشان نمك غذا را مى‏ خواسته‏ اند، ممكن است همه چيز را گرفته بودند؛ 🔸اما ما كه خودمان را از دست داده‏ ايم، چطور مى‏ توانيم به نان و ... قانع شويم؟ و تنها به نانى و درمانى از او اكتفا كنيم و تنها خانه و زندگى از او بخواهيم ...؟ 🔸 خلاصه در اين ماه، همراه‏ صيامى‏ كه داريم، بايد تفكرى‏ و محاسبه‏ اى‏ هم داشته باشيم تا ايمان ما قوى شود و قلب ما از عشق او سرشار. و در اين محاسبه‏ هاست كه بايد ببينيم چه كسانى در دل ما آمده‏ اند، چه كينه‏ ها و دشمنى‏ هايى در دل ماست، چه محبت‏هايى در دل ماست و چرا هست؟ چه ترس‏ هايى؟ ترس از بى پولى، ترس از فقر؟ ترس از اينكه نكند فلانى از من جدا بشود؟ 🔸اينها بايد محاسبه شوند. 🔸اين مراحل كه تمام شد و انسان به عمل رسيد و در عمل هم كمبودى نداشت، ❇️ در آن موقع‏ قرب حق‏ است كه انسان را ارضا مى‏ كند. 🔸 در اينجاست كه به نماز مى‏ ايستد و ذكر حق است كه ارضايش مى‏ كند. 🔸اين است كه با او خلوتى دارد. و وقتى هم كه مى‏ خواهد دعايى را در اين ماه كه‏ فصل دعا ست شروع كند، بايد سنجيده و با توجه باشد. 🔸بايد ببيند كه كيست و چرا دعا مى‏ كند؟ چون دعا، خواستن است. 🔸براى خواستن، انسان ابتدا بايد فكر كند و بعد كه نيازش مشخص شد آن را بطلبد، نه اينكه از همان ابتدا كه كتاب دعا را باز كرد، بخواند و رد بشود. 📝 استاد علی صفایی حائری 📚بهار رویش، ص ۱۱۲ ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir ▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
✅ انتقادات و پیشنهادات خود درباره کانال را با ما درمیان بگذارید 👇👇👇 @ad_einsad
🔰در ماه رمضان چه اعمالی را بجا آوریم ؟ 🔷🔹بايد ماه رمضانشان را تقسيم كنند: 🔹در يك مرحله نياز انسان اين است كه تمام ماه رمضان را شب و روزش را در كنار بزرگى باشد، كه هم سؤال از او بشود و هم سؤال بكند و ببيند كه چه هست و چه بايد بكند؟ 🔹 و در يك مرحله به حدى مى‏ رسد كه بايد شب و روزش در تنهايى و در محاسبه‏ هاى خودش باشد، شب هايش را با محاسبه همراه كند و ببيند كه تا حالا چه كرده و با چه كسى بوده است؟ 🔹و در يك مرحله هم وقتى كه محاسبه‏ ها تمام شد، ديگر بايد حركت كند، بايد پولى به دست بياورد و خرج كند تا بخلش برود و يا بارى بكشد تا كهولت‏ اش برود. و در يك لحظه‏ هايى از شب هم كه بايد با او باشد، كه توجه و محاسبه‏ اى باشد و يا نجوا و گفت و گويى و يا عمل و حركتى، نمازى، ذكرى، توجهى. 🔹بايد ببيند به چه چيزى نياز دارد و خودش را عادتى‏ بار نياورد. 🔹گاهى مى‏ بيند به جز قرآن، هر آنچه كه بخواند غلط است؛ چون كه كسرى و كمبود او عدم تسلط بر قرآن است، لذا بايد همين را تأمين كند. 🔹 گاهى هم براى آزاد شدن خودش بايد قدمى بردارد. مى‏ بيند كه آزادى‏ اش در ضربه خوردن‏ها است، بايد ضربه‏ ها را طلب كند و رنج‏ها را بخواهد تا بندها پاره بشود و بخواهد كه: «اللّهُمَّ إِنّى أَسْئَلُكَ أَنْ‏تَقْطَعَ عَنَّى كُلَّمَا يَقْطَعُنِى عَنْكَ». 📝 استاد علی صفایی حائری 📚 ، ص ۱۱۲ ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir ▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
خدا مومنین را حفاظت می کند.mp3
2.68M
🎙خدا از مومنین حفاظت می کند... ویژه ماه رمضان ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir ▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰شب قدر 🔶🔸 امشب شب قدر است و قدر يك حد روحى است. زمان ندارد، كه تقدير حق در زمان و مكان نيست. 🔸شب قدر، مثل اسم اعظم، حد روحى ماست. مرحله ‏اى از معرفت ماست. و درك شب قدر هم، به همين معناست. 🔸 شب قدر براى اين است كه ما فرصتى براى جمع بندى از خود و كارهاى خود داشته باشيم. محاسبه و حسابرسى داشته باشيم، كه آيا از خاك و چوب كمتريم؟! 🔸 بگذار «يا لَيْتَنى كُنْتُ تُراباً» را همين امروز بگوييم، نه روزى كه ديگر حاصلى نداريم. 🔸 يك دانه گندم را وقتى به دل خاك مى‏ دهند، هفتاد برابر برمى‏ گرداند. 🔸 پس حاصل من كو؟ شكوفه ‏هاى من كو؟ جز كينه ‏هاى متراكم، جز نفرت‏ ها، جز حسادت‏ها و جز توقع‏ هاْ، چيزى در دل من سبز نشده است. 🔸 در سوره عاديات آمده است: قسم به حركت كه انسان راكد و ناسپاس است؛ 🔸 «إِنَّ الْانْسانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ»، بى ‏فايده است و راه نيفتاده. انسان جز براى ربّش براى همه چيز مى ‏دود. 🔸 «قُتِلَ الْانْسانُ ما أَكْفَرَه» ؛ مرده باد اين انسان كه چه ناسپاس است! 🔸 در حالى كه همه هستى به او ختم شده و پيوند خورده است. او ثمره و ميوه همه هستى است. 📝 استاد 📚کتاب : ص ۹۵ ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir ▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
باید فرزند خلفی باشیم برای ولی مان ....mp3
3.76M
🎙توی این شبها غم غربت، غم بی پدری رو باید انسان به نزد خدا ببره و از او پاداش بگیره ... ویژه ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir ▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰 تو خودت را برای چه کسی خرج می کنی ؟ ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir ▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰خودت را برای چه کسی خرج می کنی؟ ⬜️ در سوره يوسف آمده است: «كَذلِكَ يَجْتَبيكَ رَبُّكَ وَ يُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ الْاحادِيث». ◻️ اجتباء؛ يعنى دست چين كردن. ميوه‏ ها را جمع آورى كردن. حال چه وقت ميوه را مى ‏چينند؟ چه وقت ميوه، مُجتبى‏ مى ‏شود؟ وقتى كه بالغ شد. ◽️ بعد از بلوغ، تأويل احاديث را به او ياد مى‏ دهند؛ «يُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ الْاحادِيثِ». ▫️تأويل احاديث تنها به معناى علم تعبير خواب نيست. تأويل احاديث؛ يعنى اينكه تو بتوانى حوادث تازه را به اصول ثابت و مشخصى كه در دست مى ‏باشد، برگردانى. و اين سير بعد از بلوغ است. وقتى است كه در تو اجتباء آمد. ⬛️ همه هستى به تو منتهى شده تا تو به بلوغ برسى، حال تو خودت را براى چه كسى خرج مى‏ كنى؟ زير دندان چه كسى مى ‏روى؟ در چراگاه سبز عمر تو ◼️ چه كسى خيمه مى‏ زند؟ و از اين لحظه‏ هاى عمر تو چه كسى بهره ‏بردارى مى‏ كند؟ ◾️ در دعاى مكارم الاخلاق آمده است: «انْ كانَ عُمْرى مَرْتَعاً لِلشَّيْطانِ فَأقْبِضْنى الَيْكَ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَ مَقْتُكَ الَىَّ أَوْ يَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَىَّ» ▪️خدايا! اگر عمر من مرتع و چراگاه شيطان شده و در عمر من او پروار مى ‏شود، قبل از اينكه غضب تو مرا در هم پيچد و مَقْت تو بر من استوار و محكم شود، مرا ببر. 📝 استاد 📚کتاب : ص ۹۵ ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir ▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰شب تقدیر ⬛️ تقديرِ شبِ قدر، فكر كردن در همين نكته ‏هاى مهم است، ولى اگر همّ و غمّ من اين باشد، كه خدا خانه و زندگى و كفش و كلاهى به من بدهد و پدر و مادرم را بيامرزد، اين زندگى صالحِ مصلح نيست. ◼️ما با نيروهاى خود و مملكت وجودىِ خود چه كرده ‏ايم؟ ◾️به مدارس شهرخود، به دبيرستان‏ها، به دانشگاه‏ها نگاه كنيم! چه كسى بايد براى اصلاح آنان قدم بردارد؟ ▪️چقدر تساهل و سستى به خرج داده‏ ايم و بهانه آورده ‏ايم كه فلانى بايد اين كار را مى ‏كرد و يا به ما ربطى ندارد! ⬜️ اين حرف‏ها نيست! جامعه‏ اى كه در آن، هر كس بايد شب قدر و برنامه‏ ريزى داشته باشد، تا «سَلامٌ هِىَ حَتّى‏ مَطْلَع الْفَجْرِ» را داشته باشد، در اين جامعه، ديگر نمى ‏توان نشست و دست روى دست گذاشت. ◻️ اين تقدير را از تك تك من و شما خواسته ‏اند. ◽️ در مملكتى كه همه به آن چشم دوخته ‏اند تا ذليلش كنند و تو اوضاع منطقه را مى ‏بينى كه چطور حساب شده پيش مى‏ روند، چطور شكست مى ‏دهند، چگونه نيروهايى را كه مى‏ خواهند فردا مزاحم نباشد، از بين مى‏ برند و وحدت‏هاى ديگرى به وجود مى ‏آورند، قراردادهايى را مى‏ بندند تا تو را محصور كنند، تا منابع تو را محصور كنند، چه كسى بايد شروع كند؟ ▫️مگر تو در اين عالم، آدم نيستى؟! چرا بايد اين قدر ذليل بنشينى؟! ▪️▫️بايد در شب، طرحى بريزى تا در طلوع فجر قدم بردارى! ▪️به خاطر همين است كه‏ «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْر» مى ‏شود. به خاطر همين است كه شب قدر از هشتاد و سه سال بهتر است. 📝 استاد 📚کتاب : ص ۱۱۱ ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir ▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
📢 صفحه ی رسمی استاد ( ) در توئیتر: 🆔 https://twitter.com/ali_safaeihaeri
امیرالمومنین.mp3
4.32M
🎙خدایا ما با همه ی بدی ها آمده ایم و طالب همه خوبی ها و فضل توایم ... ویژه ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir ▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
✅شب‌هاى بررسى و محاسبه 🔶استاد علی صفایی حائری: اين شب‌ها، شب‌هاى بررسى و محاسبه است و اين ماه، ماهى است كه آدمى بايد به حسّ‌اش، به چشمش، به دستش، به پايش و به موجودى‌اش نگاهى بكند. واقع قضيه اين است كه ما اصلاً اينها را جزء موجودى خودمان نمى‌دانيم. ما گاه گاهى سال به سال كه مى‌شود، يك خانه تكانى اى مى‌كنيم، پرده‌ها را برمى‌داريم و مى‌شوييم، چرك‌هايش را پاك مى‌كنيم. فرش، گليم، زير و زبر، همه را شست و شو مى‌دهيم. واقع قضيه اين است كه ما خودمان را جزء موجودى‌ها نمى‌دانيم. يك پارچه و گليم پاره‌اى را مواظبيم، به يك فرش دقت داريم ولى خود ما پر از كدورت و رنج‌ايم و پر از ضعف‌ايم. اين ضعف‌ها چه بسا هزار بحران در ما ايجاد كنند، هزار درگيرى بياورند و با خدا درگير شويم؛ اما بى‌خياليم. دل‌هايمان پر از كينه و سوء ظن نسبت به يكديگر شده است. آيا حسادت‌ها در ما نيست‌؟ يعنى ما نعمت‌ها را ملاك ارزش نمى‌دانيم ؟ اينكه او از من زيباتر است، رنج نمى‌برم‌؟ اينكه او از من امكانات، ارتباطات و شرايطش بيشتر و بهتر است مرا نمى‌سوزاند؟ يعنى ته دلم بحرانى ندارم‌؟ و تو خيال مى‌كنى دلى كه به اندازۀ ذره‌اى حسد داشته باشد، از فضل خدا بهره‌اى مى‌برد!! مى‌بينيم ماه رمضان آمده و رفته و ما در دريا بوده‌ايم، ولى حتى سُم ما هم خيس نشده است. 📚 (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه رمضان)، ص34 🌿 @einsad
حقیقت شب قدر(عین.صاد).mp3
1.32M
✅ حقیقت شب #قدر 🔸 استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
🔰 به خدا قسم دل هامان باید بلرزد... ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir ▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰 عشق خدا روی زمین ⬛️ خيلى حرف است! به خدا قسم دل‏هامان بايد بلرزد كه آدمى على‏ (ع) را، عشق خدا در زمين را؛ آن عظمتى كه جز به ذلت در برابر حق به خاك نيفتاده، آن سرى كه جز براى حق سجده نكرده، ببيند كه فرق او شكافته شود؟! ◼️و وقتى هم كه زينب (س) گريه مى ‏كند و دعا، كه ان شاء اللَّه پدرم خوب شود، با خوشحالى بگويد: چه مى‏ گويى؟! من آن قدر سمّ به اين شمشير خورانده‏ ام كه ... ◾️خدايا! به حق خودت قسم كه اگر ما را به خودمان واگذار كنى، از هيچ چيز دور نيستيم: ▪️«الهِى لا تَكِلْنِى الى‏ نَفْسِى طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً»؛ اگر يك آن و يك لحظه به خودمان واگذار شويم، از دست رفته ‏ايم. 📝 استاد علی صفایی حائری 📚کتاب اخبات : ص ۳۱ ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir ▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
✅ دراین فرصت قدر... 🔶استاد علی صفایی حائری: در اين فرصت قدر كه از هزار ماه بهتر است و با اين عنايت و رعايت و محبت، هر عقب افتاده اى مى‌تواند آرزوى جلودارى داشته باشد، آن هم از خانواده‌اى كه مس وجود را فضۀ آنها طلا مى‌كند. اى دل از دست رفته چه مى‌خواهى‌؟ اين فرصت و اين هم آغوش باز و اين هم انتظار بازگشت؛ «لَوْ عَلِمَ‌ الْمُدْبِرُونَ‌ عَنِّى كَيْفَ‌ انْتِظَارِى لَهُمْ‌ وَ اشْتِيَاقِى الَى تَرْكِ‌ مَعَاصِيهِمْ‌ لَمَاتُوا شَوْقاً بِىْ‌ وَ تَقَطَّعَتْ‌ أَوْصَالَهُمْ‌ عَنْ‌ مَوَدَّتِى ١» اگر اینها که به من پشت کرده اند و از من بریده اند ، می دانستند که چگونه در انتظارشان هستم و چگونه مشتاق بازگشتشان هستم و چگونه می خواهم که عصیان ها را رها کنند، ازشوق من می مردند، و رگ های گردنشان از فشار عشق من پاره پاره می شد. 📚 ص۱۸ 🌿 @einsad
✅كسى كه مى‌خواهد را درك كند بايد... 🔶استاد علی صفایی حائری: كسى كه مى‌خواهد قدر را درك كند بايد خودش را تقدير و اندازه‌گيرى كند، بايد ببيند در اين مدتى كه از عمر او گذشته بر دلش چه گذشته است. بايد ببينيم چه داده‌ايم و چه گرفته ايم‌؟ و ببينيم چه چيزهايى در دل ما بزرگ شده و چه چيزهايى بايد بزرگ مى‌شدند؟ عظمت اين قدر و اندازه گيرى‌ها به خاطر اين است كه انسان مى‌تواند نقشه‌هاى وسيعش را پياده كند. طرح ريزى به اين خاطر ارزش دارد كه مصالح ضايع نمى‌شوند. كسانى كه روى طرح بيش از خود مصالح فكر مى‌كنند به ساختمان‌هاى محكم‌ترى مى‌رسند. بر عكس، آنجايى كه مصالح عالى است ولى طرح كوتاه و سطحى است انسان را دق مى‌دهد. اين است كه يك شب قدر بهتر از هزار ماه است. كارى كه در هزار ماه مى‌شود اگر طرح ريزى نشده باشد، ثمرى ندارد و اگر اندازه‌گيرى نشده باشد، سودى ندارد. كسى كه مى‌داند اين شب را در اين ماه گذاشته‌اند، از اول بايد خودش را با اين قدر هماهنگ كند و تقدير كند. بايد فكرمان را بسنجيم و ببينيم كه چه شناخت‌هايى را به دست آورده‌ايم و چه شناخت‌هايى را مى‌توانسته‌ايم به دست بياوريم. بايد عقلمان را بسنجيم و ببينيم كه با چه چيزهايى همدم بوده و چه سنجش‌هايى داشته و چه بيلان‌هايى گرفته است. آيا فقط‌ بيلان سود و ضرر كسبمان را داريم، نه خودمان را؟! و قلبمان را بايد بسنجيم و ببينيم كه چه كسانى در آن رفت و آمد كرده‌اند؛ چه حزن‌هايى، چه عشق‌هايى، چه خوف‌هايى و چه كينه‌هايى در آن راه پيدا كرده‌اند. و همين طور روحمان را هم بايد بسنجيم و ببينيم با چه چيزهايى اوج مى‌گيرد و با چه چيزهايى پلاسيده مى‌شود، چه مسائلى ما را تنگ مى‌كنند و ضيق مى‌آورند و چه مسائلى براى ما وسعت و راحتى مى‌آورند. 📚 بهار رويش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه )، صفحه 69 🌿 @einsad