✅مؤمن دنيا را رها نمى كند، كه مى چرخاند
🔸استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
مؤمن دنیا را رها نمی کند، که می چرخاند؛ چون کسی که از گردونه بیرون آمده می تواند گرداننده باشد و در پشت هر میزی و در کنار هر پستی، هر نهاد راکدی می تواند حرکت بسازد. کسی که خودش را به سنگ و آجر تبدیل کرده، چگونه می تواند راه بیفتد. او وجودش همان سنگ ها و آجر ها هستند. او خودش را در میان آجر ها دفن کرده و نمی داند و باید از آتشی بترسد که با همین آدم ها و با همین سنگ ها برافروخته می شود و با همین ها روشن می ماند.((فاتقوا النار التي وقودها الناس والحجارة))
📚 تطهیر با جاری قرآن ، جلد دوم،ص١٥٢
🌿 @einsad
✅ اساس دینداری
🔸 استاد علی صفایی حائری
اين حقيقت كه انسانِ بيشتر از هفتاد سال و بزرگتر از زندگى و مرتبط با اشياء و عوالم متيقَّن و محتمل و مجهول، نمى تواند با علم و تجربه، و عقل و فلسفه، و قلب و اشراق، و غرايز و مشاورت، مشكل خود را حل نمايد؛ اساس دين دارى است.
📚 از وحدت تا جدايى، ص: 17
🌿 @einsad
✅ بینش علمی و فلسفی و عرفانی، محتاج بینش دینی هستند
🔸 استاد علی صفایی حائری
...آنچه وضعیت فکری امروز من است در این خلاصه می شود که :
بینش علمی بر اساس تجربه
و بینش فلسفی بر اساس استدلال
و بینش عرفانی بر اساس شهود،
همه و همه محتاج بینش دینی هستند.
همانطور که مذهب، به علم در هدف و انگیزه و شکل بندی جهت می دهد، همانطور بر فلسفه و عرفان اثر می گذارد و یقین و شهود، این هر دو را راه می برد.
من در حالی که برای این سه، حرمتشان را قائل هستم، محدودیت هایشان را هم باور کرده ام و این است که به وحی روی آورده ام.
📚 روش نقد، جلد 3
🌿 @einsad
4_5902205630814355463.mp3
593.1K
🌿 همه ما فرعونیم، مصرهامان کوچک است...
استاد علی صفایی حائری
🌿 @einsad
✅ روش مطالعه
🔶استاد علی صفایی حائری:
به او كه از من سير مطالعاتى مىخواست كه از كجا شروع كند،از روش مطالعه توضيحى دادم و گفتم مهم سير مطالعه نيست؛روش كار است.تو بايد پيش از مطالعه طرح سؤال و تنظيم سؤال و تحليل سؤال را طى كرده باشى تا بتوانى با جوابهايى كه در كتابهاست عميقتر برخورد كنى و آنها را بپذيرى يا دور بريزى.
📚 تطهیر با جاری قرآن، صفحه 82
🌿 @einsad
4_454890886946357644.mp3
1.39M
✅هدف انبیاء
استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
🌿 @einsad
✅دین و عقل مکمل یکدیگرند
🔸استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
عقل و دین باهم ناسازگار نیستند، که این دو حجت همیشه با هم همراهند، اندیشه ی ما کوتاهی دارد و ناچار دین این نارسایی و کوتاهی را جبران می نماید. دین در هنگام عجز عقل و کوتاهی و نارسایی اندیشه، ما را دستگیری می نماید. پس این دو نه تنها ناسازگار نیستند که مکمل یکدیگرند.
📚 درآمدی بر علم اصول ، جلد دوم،ص۱۱۳
🌿 @einsad
✅از بین اعمال فقط خالص آن پذیرفته می شود
استاد علی صفایی حائری
@einsad
✅ ورزش اسلامی (شماره ۱)
🔸 استاد علی صفایی حائری
از گذشته های دور نمیتوانستیم ″ورزش″ را با ″بازی″، آن هم بازی هایی آنچنانی که می دانیم و می دانید، با هزارها ریا و تظاهر و خودخواهی و درگیری و پارتی بازی و ...، یکی بدانیم و نمی توانستیم تئوری ها و توجیه هایی را که برای ″بازی″ دارند و مرحوم پاک نژاد در ″آخرین پیامبر و اولین دانشگاه″ها به جمع و جور آن پرداخته، توجیه ورزش و توضیح ضرورت آن بدانیم.
ورزش در ذهن، به معنای «آموزش حرکت صحیح» بود. حرکت دست و پا برای راه رفتن و دویدن و شنا کردن و دفاع کردن و حمله کردن، اصولی دارد که ″انرژی کمتر مصرف می کند و بازده بیشتری می آورد″ و ماهیچه ها را می پرورد. یعنی به جای خسته کردن، ورزیدگی می آورد و نیروه ذخیره می کند. در حالی که تو را به مقصود رسانده و پیش برده است.
📜 ذکری ۲(ویژه نامه نوزدهمین سالگرد استاد آیت الله علی صفایی حائری)/ص ۱۴
🌿 @einsad
✅ #انتظار
🔶استاد علی صفایی حائری:
توجه به مهدى كه در اين دعا مىخوانيم؛ «انا توجّهنا و استشفعنا و توسّلنا بك الى اللّه ١»، از آنجا شكل مىگيرد كه ما محبوبهاى ديگر و رهبران ديگر را تجربه مىكنيم و به ضعفها و محدوديتها و يا پستىها و زشتىهاى آنها راه مىيابيم. و از آنجا شكل مىگيرد كه مىبينيم ديگران ما را براى خويش نردبان مىخواهند و از ما پل مىسازند. نمىخواهند كه ما با كارهامان رفعتى بگيريم؛ كه مىخواهند كارها پيش برود و سامان بگيرد. و از آنجا شكل مىگيرد كه مىبينيم ديگران، ما در دستهاى كوچك و آلوده و حتى پاك آنها، جا نمىشويم و در حوض كوچك آنها جايى نداريم. آدمهايى كه توسعه يافتهاند و پوستهها و ديوارها را شكستهاند نمىتوانند دوباره به زندانها باز گردند و نمىتوانند سر بر دامان كسانى بگذارند كه زندانبان آنها هستند. محدوديت، با توسعه سازگار نيست. استثمار با رشد آدمها سازگار نيست.
توجه به مهدى، اين رشد و توسعه را مىطلبد. كسى كه سر در لاك تعلقها و بتها دارد، نمىتواند به مهدى روى بياورد و نمىتواند كه همراه حجّت بيايد و نمى تواند كه دوام بياورد. از ميان راه مىبُرّد و به خاطر تعلقها مىماند.
📚 تو مي آيي ، صفحه 19
🌿 @einsad
✅ضرورت ازدواج
🔶استاد علی صفایی حائری:
اگر شيطان از دريچهى شهوت و غضب، از دريچهى نفس و زينتهاى دنيا داخل مىشود و اظهار مىدارد: لَأُغْويَنَّهُمْ وَ لَأُزَيِّنَنَّ لهم؛ ١ كه هر آينه آنها را اغواء مىكنم و براى آنها زينت مىبخشم، پس بايد با محبت خدا و با بصيرت و معرفت، راه شيطان را بست و هم زمان به تأمين نيازها پرداخت و به ازدواج و تشكيل خانواده روى آورد، تا با انس و عاطفه و كانونهاى گرم خانواده از اغواء و فريب شيطان جلوگير شد و به تربيت و سازندگى آنها پرداخت. تا بحران عاطفه و فشار جنسى و گرفتارىها، طعمه براى دشمنان قسم خورده فراهم نسازد و فرزندان گرفتار اسلام را در دست كفر و الحاد و فساد و تباهى و خود فروشى و وطن فروشى، اسير ننمايد.
📚 روابط متکامل زن و مرد ص۱۱
🌿 @einsad