✅ضرورت ازدواج
🔶استاد علی صفایی حائری:
اگر شيطان از دريچهى شهوت و غضب، از دريچهى نفس و زينتهاى دنيا داخل مىشود و اظهار مىدارد: لَأُغْويَنَّهُمْ وَ لَأُزَيِّنَنَّ لهم؛ ١ كه هر آينه آنها را اغواء مىكنم و براى آنها زينت مىبخشم، پس بايد با محبت خدا و با بصيرت و معرفت، راه شيطان را بست و هم زمان به تأمين نيازها پرداخت و به ازدواج و تشكيل خانواده روى آورد، تا با انس و عاطفه و كانونهاى گرم خانواده از اغواء و فريب شيطان جلوگير شد و به تربيت و سازندگى آنها پرداخت. تا بحران عاطفه و فشار جنسى و گرفتارىها، طعمه براى دشمنان قسم خورده فراهم نسازد و فرزندان گرفتار اسلام را در دست كفر و الحاد و فساد و تباهى و خود فروشى و وطن فروشى، اسير ننمايد.
📚 روابط متکامل زن و مرد ص۱۱
🌿 @einsad
4_5942995858642436854.mp3
608.9K
✅حقیقت جزای الهی
🎤 : استادعلی صفائی حائری
🌿 @einsad
استاد علی صفایی حائری
✅ ورزش اسلامی (شماره ۱) 🔸 استاد علی صفایی حائری از گذشته های دور نمیتوانستیم ″ورزش″ را با ″بازی″،
✅ ورزش اسلامی (شماره ۲)
🔸 استاد علی صفایی حائری
این تلقی از ورزش را با آنچه ما در دوره های دبستان و دبیرستان و حتی در باشگاه ها شاهدش بوده ایم، مقایسه اش کنید. ساعت ورزش در مدرسه، ساعت آموزش نبود. بچه ها به جان هم می افتادند و خود آنچه در بساط داشتند خرج می کردند. اگر برنامه نرمش و احیانا مسائل ورزشی هم مطرح می شد، داستان به جوک و تمسخر می کشید و بچه ها با نگاه و لبخند، استاد و بچه های نرمشکار را به بازی می گرفتند. و حق هم داشتند؛ آخر این نرمش ها ، حرکت های مجهولی بود که به خاطر هیچ هدف معلومی دنبال نمی شد. و طبیعی بود که بچه ها از زیر بارش فرار کنند و یا با تمسخر استقبالش کنند.
در کشورهای پیشرفته بدون صرف هزینه های گزاف و طرح برنامه های بی در و پیکر شاهنشاهی، بچه ها را از چند ماهنگی با تست های گوناگون آزمایش می کنند و استعدادها و استقامت اعضاء مختلف و قسمت های گوناگون بدن را مشخص می سازند، و بر اساس این آزمایش ها بچه ها را تقسیم می کنند و در همان قسمت پرورش می دهند، گرچه به آن ها بینش و عرفان ورزش را آموزش نداده اند، اما آن ها را پرورش داده اند. و همین است که هر سال مدال ها را می برند و داغ به دل بچه های با استعدادی می گذارند که با پول دزدی توپ خریده اند و با هزار بدبختی خرج باشگاه را در آورده اند. و یا با هر بازی و هر شوت هزار تا شیشه شکسته اند و با هر دریبل چند نفر عابر را به دیوار و زمین چسبانده اند و هزارها فحش و نفرین پیرزنی که کاسه اش را شکسته اند و فریاد همسایه ای که مزاحمش شده اند و چوب معلمی که با توپ، سبیلش را چرب کرده اند، به خود خریده اند.
داغ به دل بچه هایی می ماند که با شور و شوق و این همه بدبختی، تازه همین که خود را ساخته اند و درخشیده اند و خواسته اند که در صحنه بیایند و به مسابقه ای و سفری راه پیدا کنند و خودی نشان بدهند و برای خود و یا کشورشان افتخاری بیاورند و رکوردی بشکنند و بسازند، تازه مبتلا به پارتی بازی ها و از رده خارج کردن ها و رزرو گذاشتن ها و نورچشمی ها شده اند و ناچار از تمامی خصلت های فتوّت و جوانمردی به نامردی روی آورده اند، و یا زمین را بوسیده اند و مردانگی را پاس داشته اند.
📜 ذکری ۲(ویژه نامه نوزدهمین سالگرد استاد آیت الله علی صفایی حائری)/ص ۱۴
🌿 @einsad
✅انسان با آموزش و آگاهى پا در خاك گذاشته است
🔶استاد علی صفایی حائری:
ما در نظام زندگى مىكنيم و در اين نظام
جهانى كه علم شاهد آن است، نمىتوان بىضابطه حركت كرد. كوچكترين حركت و عمل ما،به دستور و برنامهاى نياز دارد كه با وجود ما و با ساخت و بافت جهان هماهنگ باشد. خدا انسان را رها نمىكند و با حجّت وحى،به عقل او كمك مىنمايد؛ چون علم ما محدود است و غريزهى ما ناقص و آزاد و وجدان ما محكوم محيط و عادت و غريزه. ما با تمام هستى رابطه داريم و در اين رابطه، او ضابطهها را همراه رسول فرستاده و پيش از آنكه انسان گرفتار شود، چراغ راهش را آورده است.
بر خلاف آنچه در تاريخ مىنويسند، انسان با آموزش و آگاهى پا در خاك گذاشته، نه آنكه عريان به دنبال خوراك و لباس و آتش و ابزار راه افتاده باشد و به صنايع و علوم امروز رسيده باشد؛ كه اين همه علوم و صنايع، هنوز براى كوچكترين حركتهاى ما، نورى ندارد؛ كه هنوز تمامى روابط را نمىشناسند.
آدم، همراه آموزش و تعليم، پا بر روى خاك مىگذاشته. و وحى،به علم و غريزهى انسان راه مىدهد و فلسفه و عرفان و علم را، جهت مىدهد.
يكى از شكلهاى التقاط، اين است كه بخواهى با فلسفه و عرفان و علم،به مذهب كمك كنى؛ در حالى كه مذهب آمده تا كسرىهاى اينها را تأمين كند و به مغز و قلب و تجربهى انسان، فضا و زاويهاى بدهد، كه بتواند هستى را آنگونه كه هست، دريابد.
📚 نامه های بلوغ ص۳۴
🌿 @einsad
✅اللهم اجعلنى عندك وجيها بالحسين ...
🔶استاد علی صفایی حائری:
اللهم اجعلنى عندك وجيها بالحسين ... براى كسى كه وجاهت و آبرو را در حوزۀ خانواده و فاميل و شهر و منطقه و مملكتى و يا تمام زمين مىخواهد، وسيلههاى وجاهت مىتواند محبت و بخشش و خدمت و شهرت و طرفداران و هواخواهان و تأثير و تبليغات باشد. اما براى كسى كه از حوزۀ زمين فراتر مىرود و عظمت در آسمانها و وجاهت عندالله و در حضور حق را خواستار مىشود، وسيلۀ وجاهت هم متفاوت خواهد شد و ديگر نمىتواند به وسائلى در سطح خانواده و بستگان و همشهرىها و هموطنها و اهل خاك، دل خوش كند. كه وجاهت در حضور او و در محضر او براى كسانى است كه با سر رفتهاند و جام را تا آخر نوشيدهاند و توجه از غير او برداشتهاند و به وفا راه يافتهاند ... و يا با وفاداران و سرافرازان پيوندى بستهاند و رشتهاى در ميان رشتهها انداختهاند.
✅ آدمها با انتخابها و پيوندها و وفا و سرشار كردنشان به ارزش و آبرو مىرسند و خريدار پيدا مىكنند؛ « انّ اللّه اشترى من المؤمنين ...»، ١ خدا از عاشقها خريدار است و اين چنين متاعى را از خاك بر مىدارد؛ « معاذ الله ان نأخذ الاّ من وجدنا متاعنا عنده ».
📚 تو مي آيي، صفحه 22
🌿 @einsad
✅ از خاطرات زيارت امام #رضا علیهالسلام
📚 مشهور آسمان(خاطراتی از استاد علی صفایی حائری)
بخش زيبايى از حيات طيبه او به سفرهاى #مشهد تعلق دارد. چرا كه پايان ماه و اول ماه بعد خود را به مشهد مىرساند.
مىگفت: اگر جسم با دو روز حمام نرفتن بو مىگيرد، روح با يك نيت بد سياه و كدر مىشود. به همين خاطر به امام رضا(ع) پناه مىبرد. كه در زيارت يكشنبه حضرت زهرا(ع) آمده است: «انا قد طهرنا بولايتهم»؛ ما با ولايت آنان تطهير مىشويم.
مىگفت: زيارت امام رضا(ع) مثل حمام است. و با اين نياز به درگاه امام(ع) مىشتافت.
روزى يكى از مريدان مشهدى گفته بود: بياييد منزل ما خالى است. ايشان از آدرس خانه آن جوان پرسيد و پاسخ شنيد كه مثلا: نخ ريسى! فرمود: دور است. من جايى دور و بر حرم مىخواهم. پرسيدند: چرا اينقدر نزديك؟ فرمود: آخر آلودهها لب حوض مىنشينند!
آن قدر يقين به رافت و دست گشايشگر آقا داشت كه وقتى گدايى در نزديكى حرم امام رضا(ع) از او چيزى خواست، با آن همه دست و دلبازى محل نگذاشت و اعتنايى به او نكرد.. و وقتى اصرار فقير را ديد، فرمود: بىسليقهاى! آدم در كنار دريا از يك پيت حلبى آب نمىخواهد!
🌿 @einsad
✅معیار انتخاب همسر
🔶استاد علی صفایی حائری:
در انتخاب همسر، معيار و ميزان انتخاب، همان خصوصيات و نكتههايى است كه براى تو مهم است. زيبايى، صدا، اندام و حالتهايى كه براى تو مهم هستند، نمىتوانى به آن بىاعتنا باشى، مگر آنكه از آن عبور كرده باشى و گذشته باشى. منى كه حالتى خاص و چهرهاى خاص در رؤياهايم نشسته، نمىتوانم به ديگرى روى بياورم و با آن مأنوس باشم، هر چند همهى خوبىها را هم داشته باشد. پس تا هنگامى كه اسير هستى،به تقليد پرواز نكن و مطمئن باش كه بتهاى تو را هر چند كه به آن دست بيايى، مىشكنند و در اين دنيا برايت دلخوشى نمىگذارند.
در هر حال علاقه از دو طرف و ظرفيت و قدرت روحى و ظرافت برخوردها، مهم هستند.با اين خصوصيات، همسر تو جلوگير هدف تو نخواهد بود و درگيرىها و برخوردها براى تو سازنده خواهد شد.
📚 روابط متکامل زن و مرد، صفحه 21
🌿 @einsad
✅ #انتظار
🔶استاد علی صفایی حائری:
توجه به مهدى، تجربۀ بن بستها و احساس تنگناها را مىخواهد. براى كسى كه هنوز دنيا وسعت دارد، در خيمۀ مهدى جايى نيست. و براى كسى كه اهدافى حتى تا سطح آزادى و عدالت و عرفان و تكامل دارد، براى همراهى و معيّت مهدى ضمانتى نيست كه در منفرق الطرق و بزنگاهها، اسبها و مركبهاى آماده شده، ما را جايى مىخواند و به زندگى دعوت مىنمايد.
📚 تو مي آيي ، صفحه 21
🌿 @einsad
✅ آنچه باعث مىشود كه شيعه به مسألهى امامت معتقد شود ...
🔶استاد علی صفایی حائری:
آنچه احتياج به رسول و امام را مطرح مىكند، همين ارتباط وسيع انسان و همين جايگاه گستردهى او در هستى و استمرار او تا بىنهايت است. آنچه باعث مىشود كه شيعه به مسألهى امامت معتقد شود و اين نوع حكومت را مطرح كند، يك مسألهى تاريخى و عاطفى نيست؛ كه با هدف رشد و جايگاه انسان در جهان، تو حاكمى مىخواهى كه به تمامى هستى آگاه باشد و از تمام كششها آزاد. و اين آگاهى و آزادى ، معيارى را مطرح مىكند كه عصمت نام دارد. آنچه باعث مىشود كه تو حتّى عُمَر را كنار بگذارى، همين هدف حكومتى و اين تلقّى از جايگاه انسان در جهان است. مردم نمىتوانند خليفهى خدا و رسول را معين كنند. همانطور كه رسالت به اختيار مردم نبود، امامت هم به اختيار آنها نيست. آنها به دلها آگاهى ندارند و از فردا بىخبرند. و اين خداست كه با توجّه به عامل امتحان و آزمايش، رسولان و امامان را انتخاب مىكند. نه اينكه هركس پيامبر خودش باشد و نه آنكه بدون پيامبر، وحى را و كتاب را به دست بياورند؛ كه وحى، مفسّر مىخواهد و انسان، امتحان و آزمايش. و اين است كه با معيار عصمت، رسول و امام انتخاب مىشوند و اين عصمت از كششها و جذبههاى دنيا، معيار و ميزان شيعه در امامت و طرح حكومت است. و همين معيار، مسألهى امام عصر و حجّت قائم را توجيه مىكند و انتظار را مطرح مىسازد؛ كه در هنگام غيبت، اگر مردم حكومت ولى فقيه را پذيرفتند،بر اوست كه تلقّى انسانها را عوض كند و هدفحكومت و جايگاه انسان در جهان را مطرح سازد تا خيال نكنند كه جامعهى انسانى يك دامپرورى بزرگ است و به نان و مسكن دلخوش نشوند. و در انتظار معصوم،به روحيه و فكر و برنامه و عمل خويش سامان دهند و در دشمن نفوذ كنند كه انتظار و تقيّه ، مقدّمهى قيام است.
📚 نامه های بلوغ، صفحه 35
🌿 @einsad
4_5974401153432028076.mp3
1.17M
✅دونوع هدایت
🎤 : استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
🌿 @einsad
✅عمل، ميوهى درخت معرفت است
🔶استاد علی صفایی حائری:
تو به همان اندازه كه معرفت و محبّت پيدا كنى، نسبت به احكام مستحبات پاىبند مىشوى. خيال نكن كه معرفت و عشق و ولايت، تو را از عمل و بلاء جدا كند؛ كه تو را مؤدب مىسازد. عمل، ميوهى درخت معرفت است.
تو حتّى در برابر احكامى كه علّتش را نمىدانى،بىاعتنا و سرسرى نباش؛ كه انسان به خاطر محدوديتش،به وحى روى آورده است.بر فرض دستورى در ميان نباشد، ادب و توجّه تو بىبهره نمىماند و تو را بهرهمند مىسازد.
📚 نامه های بلوغ، صفحه 38
🌿 @einsad
📣📣📣📣📣📣
نماز یکشنبه ماه ذیقعده را از دست ندهیم و دوستان خود را نیز در آن شریک کنیم.
گفتم به پیری رِسَم و توبه کنم
آنقدر جوان مُرد و یکی پیر نشد
نحوه انجام نماز: در روز یکشنبه ماه ذیقعده غسل (با نیت توبه) انجام میشود. سپس 4 رکعت نماز (دو تا دورکعت) با نیت نماز توبه یکشنبه ماه ذیقعده خوانده میشود. در هر رکعت بعد از حمد، سه مرتبه توحید و یک مرتبه معوذتین (ناس و فلق) خوانده میشود. بعد از سلام نماز دوم، هفتاد مرتبه استغفار گفته میشود و در انتها ذکر "لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم" خوانده میشود. (در دستور بعضی از بزرگان تعداد هفت بار برای ذکر "لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم" نقل شده است که به نظر صحیح تر می آید) و در انتها گفته میشود:
يَا عَزِيزُ يَا غَفَّار اِغفِرلِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ المُؤمِنيِنَ وَ المُؤمِنَات، فَاِنَّهُ لاَ يَغفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنت
التماس دعا
🌿 @einsad
✅ تسبیح
🔸 استاد علی صفایی حائری
اگر حتی یک شن و سنگ ریزه را در جایگاه خود نشناختی، تو مسبح نیستی. تسبیح یعنی اینکه در دل و زبان و پرونده خدا، گلایه ای و شکایتی را نیاورده باشی و از او آشفته نباشی.
📚 نامه های بلوغ، ص110
🌿 @einsad
✅ تسبیح
🔸 استاد علی صفایی حائری
تسبيح يعنى در تو بينش و آگاهى و حالتى به وجود آيد كه
وقتى « #درد و #رنج » را در انسان،
« #ظلم و #ستم» را در جامعه،
« #تفاوت و #تبعيض » را در هستى و آفرينش
و رابطه اين همه را با «اللَّه» ديدى،
با اين همه او را پاك و منزه ببينى.
چون درد و رنج، عامل حركت تو هستند
و ظلم و ستمى كه ديگران در حق تو داشته اند، علامت آزادى آنها و در عين حال، وسيله درگيرى و ورزيدگى توست.
تفاوت و تبعيض هم ملاك افتخار نيست؛ چون اين مهم نيست چه دارى و در چه موقعيتى هستى، مهم اين است كه دارايی هاى تو چقدر بازدهى داشته است و در موقعيت ها چه نوع موضع گيرى را داشته اى.
📚 حرکت، ص 186
🌿 @einsad
4_5976428734478026008.mp3
601.8K
✅تضمین کننده سلوک
🎤 : استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
🌿 @einsad
✅لزوم آموزش قبل از #ازدواج
🔶استاد علی صفایی حائری:
كسى كه مىخواهد آش بپزد يا رانندگى كند،بدون آموزش وارد نمىشود. آيا مىشود عمرى از دو طرف را بدون آموزش و شناخت ضعفها و نيازها و شناخت روش برخوردها و گفت و گوها به تباهى كشيد؟ راستى كه در ساعتهاى انشاء و در دورههاى تحصيلى مىتوان طرز برخورد و صلح و قهر و ظرفيت و خشونت و حلم و صبر و يا شتاب و تندى را آموخت. اين كه چگونه صلح كنيم و يا اين كه چگونه درگير شويم و چه وقت سخت گيرى كنيم و... مىتواند موضوعات تأمل برانگيزى باشد و حتى بچههاى لجوج و ناهنجار را به تأمل وادارد. آموزش مسائل زندگى و مشكلات و برخوردها، اساس آموزش است. آدمها به طور طبيعى مىتوانند مثل پرستوها، چلچلهها و كبوترها به يكديگر جذب شوند، ولى عامل غريزه نمىتواند تمامى زندگى آدمها را بچرخاند، كه نياز به آموزش و تعليم و مشورت و نظارت، از اينجا ضرورت دارد.
📚 روابط متکامل زن و مرد، صفحه 18
🌿 @einsad