✅ آنچه باعث مىشود كه شيعه به مسألهى امامت معتقد شود ...
🔶استاد علی صفایی حائری:
آنچه احتياج به رسول و امام را مطرح مىكند، همين ارتباط وسيع انسان و همين جايگاه گستردهى او در هستى و استمرار او تا بىنهايت است. آنچه باعث مىشود كه شيعه به مسألهى امامت معتقد شود و اين نوع حكومت را مطرح كند، يك مسألهى تاريخى و عاطفى نيست؛ كه با هدف رشد و جايگاه انسان در جهان، تو حاكمى مىخواهى كه به تمامى هستى آگاه باشد و از تمام كششها آزاد. و اين آگاهى و آزادى ، معيارى را مطرح مىكند كه عصمت نام دارد. آنچه باعث مىشود كه تو حتّى عُمَر را كنار بگذارى، همين هدف حكومتى و اين تلقّى از جايگاه انسان در جهان است. مردم نمىتوانند خليفهى خدا و رسول را معين كنند. همانطور كه رسالت به اختيار مردم نبود، امامت هم به اختيار آنها نيست. آنها به دلها آگاهى ندارند و از فردا بىخبرند. و اين خداست كه با توجّه به عامل امتحان و آزمايش، رسولان و امامان را انتخاب مىكند. نه اينكه هركس پيامبر خودش باشد و نه آنكه بدون پيامبر، وحى را و كتاب را به دست بياورند؛ كه وحى، مفسّر مىخواهد و انسان، امتحان و آزمايش. و اين است كه با معيار عصمت، رسول و امام انتخاب مىشوند و اين عصمت از كششها و جذبههاى دنيا، معيار و ميزان شيعه در امامت و طرح حكومت است. و همين معيار، مسألهى امام عصر و حجّت قائم را توجيه مىكند و انتظار را مطرح مىسازد؛ كه در هنگام غيبت، اگر مردم حكومت ولى فقيه را پذيرفتند،بر اوست كه تلقّى انسانها را عوض كند و هدفحكومت و جايگاه انسان در جهان را مطرح سازد تا خيال نكنند كه جامعهى انسانى يك دامپرورى بزرگ است و به نان و مسكن دلخوش نشوند. و در انتظار معصوم،به روحيه و فكر و برنامه و عمل خويش سامان دهند و در دشمن نفوذ كنند كه انتظار و تقيّه ، مقدّمهى قيام است.
📚 نامه های بلوغ، صفحه 35
🌿 @einsad
4_5974401153432028076.mp3
1.17M
✅دونوع هدایت
🎤 : استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
🌿 @einsad
✅عمل، ميوهى درخت معرفت است
🔶استاد علی صفایی حائری:
تو به همان اندازه كه معرفت و محبّت پيدا كنى، نسبت به احكام مستحبات پاىبند مىشوى. خيال نكن كه معرفت و عشق و ولايت، تو را از عمل و بلاء جدا كند؛ كه تو را مؤدب مىسازد. عمل، ميوهى درخت معرفت است.
تو حتّى در برابر احكامى كه علّتش را نمىدانى،بىاعتنا و سرسرى نباش؛ كه انسان به خاطر محدوديتش،به وحى روى آورده است.بر فرض دستورى در ميان نباشد، ادب و توجّه تو بىبهره نمىماند و تو را بهرهمند مىسازد.
📚 نامه های بلوغ، صفحه 38
🌿 @einsad
📣📣📣📣📣📣
نماز یکشنبه ماه ذیقعده را از دست ندهیم و دوستان خود را نیز در آن شریک کنیم.
گفتم به پیری رِسَم و توبه کنم
آنقدر جوان مُرد و یکی پیر نشد
نحوه انجام نماز: در روز یکشنبه ماه ذیقعده غسل (با نیت توبه) انجام میشود. سپس 4 رکعت نماز (دو تا دورکعت) با نیت نماز توبه یکشنبه ماه ذیقعده خوانده میشود. در هر رکعت بعد از حمد، سه مرتبه توحید و یک مرتبه معوذتین (ناس و فلق) خوانده میشود. بعد از سلام نماز دوم، هفتاد مرتبه استغفار گفته میشود و در انتها ذکر "لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم" خوانده میشود. (در دستور بعضی از بزرگان تعداد هفت بار برای ذکر "لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم" نقل شده است که به نظر صحیح تر می آید) و در انتها گفته میشود:
يَا عَزِيزُ يَا غَفَّار اِغفِرلِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ المُؤمِنيِنَ وَ المُؤمِنَات، فَاِنَّهُ لاَ يَغفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنت
التماس دعا
🌿 @einsad
✅ تسبیح
🔸 استاد علی صفایی حائری
اگر حتی یک شن و سنگ ریزه را در جایگاه خود نشناختی، تو مسبح نیستی. تسبیح یعنی اینکه در دل و زبان و پرونده خدا، گلایه ای و شکایتی را نیاورده باشی و از او آشفته نباشی.
📚 نامه های بلوغ، ص110
🌿 @einsad
✅ تسبیح
🔸 استاد علی صفایی حائری
تسبيح يعنى در تو بينش و آگاهى و حالتى به وجود آيد كه
وقتى « #درد و #رنج » را در انسان،
« #ظلم و #ستم» را در جامعه،
« #تفاوت و #تبعيض » را در هستى و آفرينش
و رابطه اين همه را با «اللَّه» ديدى،
با اين همه او را پاك و منزه ببينى.
چون درد و رنج، عامل حركت تو هستند
و ظلم و ستمى كه ديگران در حق تو داشته اند، علامت آزادى آنها و در عين حال، وسيله درگيرى و ورزيدگى توست.
تفاوت و تبعيض هم ملاك افتخار نيست؛ چون اين مهم نيست چه دارى و در چه موقعيتى هستى، مهم اين است كه دارايی هاى تو چقدر بازدهى داشته است و در موقعيت ها چه نوع موضع گيرى را داشته اى.
📚 حرکت، ص 186
🌿 @einsad
4_5976428734478026008.mp3
601.8K
✅تضمین کننده سلوک
🎤 : استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
🌿 @einsad
✅لزوم آموزش قبل از #ازدواج
🔶استاد علی صفایی حائری:
كسى كه مىخواهد آش بپزد يا رانندگى كند،بدون آموزش وارد نمىشود. آيا مىشود عمرى از دو طرف را بدون آموزش و شناخت ضعفها و نيازها و شناخت روش برخوردها و گفت و گوها به تباهى كشيد؟ راستى كه در ساعتهاى انشاء و در دورههاى تحصيلى مىتوان طرز برخورد و صلح و قهر و ظرفيت و خشونت و حلم و صبر و يا شتاب و تندى را آموخت. اين كه چگونه صلح كنيم و يا اين كه چگونه درگير شويم و چه وقت سخت گيرى كنيم و... مىتواند موضوعات تأمل برانگيزى باشد و حتى بچههاى لجوج و ناهنجار را به تأمل وادارد. آموزش مسائل زندگى و مشكلات و برخوردها، اساس آموزش است. آدمها به طور طبيعى مىتوانند مثل پرستوها، چلچلهها و كبوترها به يكديگر جذب شوند، ولى عامل غريزه نمىتواند تمامى زندگى آدمها را بچرخاند، كه نياز به آموزش و تعليم و مشورت و نظارت، از اينجا ضرورت دارد.
📚 روابط متکامل زن و مرد، صفحه 18
🌿 @einsad
4_5895710175678956914.mp3
1.24M
✅خسارت بزرگ
🎤 : استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
🌿 @einsad
✅مشکل ماچیست؟
🔸استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
مشکل و گیر ما این است، که خودمان را نشناخته ایم.
ما داریم در این دنیا خودمان را خرج می کنیم و بی خیال هم هستیم؛ درست مثل کسی که در شب ، یک اسکناس و یک چک ارزشمند را به خیال این که کاغذ است؛ روشن کند تا یک قِرانی اش را پیدا کند، که صبح می فهمد چیزی را شمع راه رسیدن به یک قِرانی کرده است که یک میلیارد ارزش داشته است. این جاست که فریاد ((یاحَسْرَتَا)) سر می دهد.
پس دقت كنيم که عمر خود را، هستی خود را در این دنیا خرج چه چیزی کرده ایم؟!
📚فوز سالک، صفحه ٥٩
🌿 @einsad
✅بعضىها خيال مىكنند كه از رسول و از على بالاترند...
🔶استاد علی صفایی حائری:
بعضىها خيال مىكنند كه از رسول و از على بالاترند؛ چون آنها با عمل و بلاء همراه بودند و اينها مىخواهند با ادّعاى ولايت و محبّت، با علىهمراه باشند. راستى كه شيطان بىكار نمىنشيند و سماجت مىكند. آخر چگونه مىشود ريشهى عشق على ، عمل معاويه را و ميوهى او را بار بياورد. تو را گول نزنند، كه: معرفت و فكر؛ و محبّت و قلب؛ و عمل و تقوا، مركبهايى هستند كه با بلاى خدا و امتحان او همراه مىشوند و مىرسانند. اين راه را، حسين با سر رفته، تو چگونه مىخواهى با غرور و بىاعتنايى و با خور و خواب و ولنگارى به انجام برسانى؟
خدايى كه، عشق مقدّس او حسين،با هر تنفس و دمزدن، فوارههاى خونش، از زير حلقههاى زرهش به آسمان سر مىكشيد، چگونه از من، كه نور چشم شيطان هستم و همراه فوارههاى عُجب و غرور، پذيرايى مىكند؟ و چگونه مرا به ضيافت خويش مىخواند؟
📚 نامه های بلوغ، صفحه 39
🌿 @einsad
✅ #انتظار
🔶استاد علی صفایی حائری:
تو آنچه دارى، نزد ولىّ مىگذارى؛ چون آنچه در نزد تو بماند رفتنى و گم شدنى و ضايع شدنى است، كه «ما عندكم ينفد و ما عند اللّه باق». ١ تو از مهدى توقع ندارى، كه تعلقى ندارى. تو مىخواهى آنچه خدا به تو بخشيده در راه او ببخشى و اينگونه، دارايىها را از تباهى نجات بدهى و نسيهها را نقد كنى و همراه با خود داشته باشى.
فرق است ميان كسى كه مىخواهد در قرارداد ريش بگيرد و يا آن كه ريش بگذارد و راه بازگشت را بر خود ببندد، كه مىبينيم ياران حسين تمامى پلها را پشت سر خراب كردند و زنها را طلاق دادند كه مبادا باز گردند و يا مشكلى از ناحيۀ آنها بر زنهاشان پيش بياورند.
در هر حال، پيمان بر ساختن و سوختن و جان باختن و هستى به پاى دوست انداختن، پيمان كسانى است كه پناهى جز مهدى نمىبينند و جز قلعۀ توحيد و ولايت، پايگاهى ندارند.
آنها كه از ولىّ تمنايى دارند، در واقع ولىّ را نردبان خواستهها و واسطۀ هوسهاشان كردهاند كه سوختگان عشق مىخواندند: ما را از تو به جز تو تمنايى نيست ...
📚 تو مي آيي صفحه 23
🌿 @einsad
4_5942533320729428485.mp3
1.3M
✅تکلیف ونتیجه
🎤 : استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
🌿 @einsad
✅ گروه چشمه جاری در #سروش :
گفتگو پیرامون اندیشه و شخصیت استاد علی صفایی حائری
لینک گروه:
https://sapp.ir/joingroup/tpSAYMFi4CPgcrZaWk5Rj1Be
🌿نکته ای از توحید
🔸استاد علی صفایی حائری(عین-صاد)
آنچه که تو از خدا تصور می کنی، آن مخلوق ذهن توست و به تو باز می گردد.
آن خدایی که در اندیشه تو احاطه شود و درک شود، آن محدود محکومی است که نمی تواند حاکم تو باشد و جهت حرکت تو باشد.
📚 صراط، ص 139
🌿 @einsad
✅خيال نكن كه با آشنايى با حقوق، كار تو تمام مىشود...
🔶استاد علی صفایی حائری:
خيال نكن كه با فقه به احكام و آشنايى با حقوق، كار تو تمام مىشود؛ چون در هنگام عمل، مزاحمتها مطرح مىشوند و در يك زمان، كارهاى متعدّدى به تو روى مىآورند. اينجاست كه بايد ميزانى در دست داشته باشى. همانطور كه در انتخاب مقصد و مكتب و راه، به اين معيارها نياز داشتى و بايد از قدر و اندازهى انسان كمك مىگرفتى. در مرحلهى عمل هم،بايد اهميتها را درنظر بگيرى. و اگر در اهميت برابر بودند،به آنكه فشار بيشتر دارد و با هواى نفس تو نمىخواند بپردازى؛ كه اميرالمؤمنين على مىفرمايد: هرگاه به من دو كار روى مىآورد،به آن مىپرداختم كه براى خدا محبوبتر بود. و اگر برابر بودند،به آن مشغول مىشدم كه بر من سنگينتر و مشكلتر بود.
📚 نامه های بلوغ، صفحه 40
🌿 @einsad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 چگونه می توان کارها را به سامان رساند❓ چگونه از روزمرگی ها به تکالیفمان روی بیاوریم❓ چه چیزی باعث می شود انسان کارهایش را ناتمام بگذارد❓
استاد علی صفایی حائری
🌿 @einsad
✅ مسائل اساسی تغذیه
استاد علی صفایی حائری
بگذر از اینکه ما حتی برای غذای معده و «تغذیهٔ بدنمان» لنگیم و نمی دانیم ″چه موادی″ را ″چگونه ترکیب″ کنیم و در ″چه هنگامی″ و ″هماهنگ با نیازهای خویش″ به مصرف برسانیم. ما از این چه و چگونه و چه هنگام و هماهنگی با نیازها در غذای روزانهٔ خود مانده ایم... تا چه رسد به غذای فکر و عقل و قلب و روح.
📚 روش برداشت از قرآن/ص ۱۵۳ و ۱۵۴
🌿 @einsad
#سبک_زندگی_اسلامی
🌿 تغييـر در خود
جوانى از درگيرىها با همسـرش گفته بود شاكى بود كه او ناسازگارى مىكند.
حاج شيخ فرمود: 👈خودت خوب شو او هم خوب مىشود. اين يك اصل صحيح و مغفول است كه در حديث اميرالمؤمنين آمده است :
👈هر كس رابطهاش با خدا صاف شود، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح مىكند.
📚 مشهور آسمان(خاطراتی از استاد علی صفایی حائری)
🌿 @einsad