eitaa logo
استاد علی صفایی حائری
61.9هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
38 فایل
انتشارات لیله القدر ناشر انحصاری آثار مرحوم استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) سایت: www.einsad.ir 📲ارتباط با ادمین @ad_einsad 📚 سفارش کتاب @einsadshop_ad 🔗شبکه های اجتماعی zil.ink/einsad.ir تلفن : ۰۲۵۳۷۷۱۲۳۲۸
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰معیارها و تحلیل ها 📜گاهى ما در موضوع خاصى تنها يك روايت از رسول اللَّه (ص) داريم و يك روايت در موضوع ديگرى از اميرالمؤمنين داريم و تنها بر اساس همين يك روايت حكم مى‏ كنيم 📜ولى گاهى در يك موضوع ده روايت داريم؛ مثل همين موضوع تغذيه؛ يك روايت مى‏ گويد تا گرسنه نشده‏ اى نخور و تا سير نشده‏ اى كنار بكش، روايت ديگرى مى‏ گويد مؤمن در روز بيش از يك بار غذا نمى‏ خورد و در بعضى روايات ديگر آمده است كه در دو روز يك بار و در روايتى ديگر مى‏ فرمايد در روز سه مرتبه غذا بخور و يك روايت هم مثل «اكله كالمرضى» داريم. 📜با اين مجموعه روايات چه كار كنيم و چگونه آنها را تحليل كنيم؟ 📜قطعا كسى كه معيار در دستش نباشد گم مى‏ كند و كسانى كه موازين را نداشته باشند، مى‏ مانند! 📜وقتى تنها يك جمله را از على (ع) بگيرى و بقيه را رها كنى گمراه مى‏ شوى‏! ❛❛ عین‌صاد 📚 روش برداشت از نهج البلاغه | ص ۳۸ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 زمانی که دید ما وسیع می شود... ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ 📢 |اینستاگرام| |ایتا| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 زمانی که دید ما وسیع می شود... ❞ عین‌صاد: ﮺🔹معرفت انسان زمانى كه آغاز مى‏ شود، اگر معرفت علمى باشد، از تجربيات آغاز مى‏ شود و اگر معرفتى باشد كه انبياء القاء كرده ‏اند از ادراكات حضورى ما آغاز مى‏ شود. وقتى بخواهد اين‏ ها تصحيح شود احتياج به ابتلاء دارد. احتياج به ملكوت خدا دارد. احتياج به عنايت ‏هاى پى در پى او دارد. تا اين ‏ها نباشد، اين يقين‏ ها، اين معرفت‏ها تصحيح نمى‏ شوند و تخيلات،برداشت ‏ها، انس ‏ها و عادت ‏ها و ... تصفيه‏ اش منوط به تصحيح يقين است. 🔹«واستصلح بقدرتك ما فسد منى». با اين ديد، انسان فسادهايش را مى ‏شناسد. الان استغفارهاى ما معنا ندارد؛ چون نمى ‏دانيم چه فسادهايى داشته ‏ايم تا در مقام جبرانش باشيم، ولى زمانى كه ديد ما وسيع مى‏ شود كارهاى خوبمان را هم گناه مى بينيم. بدى‏ هايمان را كه هيچ، خوبى‏هايمان را، حتى محاسن‏ مان را مساوى مى‏ بينيم و اينجاست كه طلب اصلاح فسادهايمان را داريم، آن هم «بقدرتك»، همان طورى كه وفور نيت به «لطفك» و تصحيح يقين به «ما عندك» بود. بايد توجه داشت كه اين تفاوت‏ ها حساب شده است. 🔹اصلاح فساد به قدرت حق اين طور معنا مى‏ شود كه، نظامى كه در عالم وجود دارد نظام قانونمند است و هماهنگى دارد؛ «احسن كل شى» است، «اتقن كل شى» است. همه‏ ى نظام جمال است و هماهنگ، بنابر اين هر عملى كه از ما صادر مى‏ شود بر اساس اين كه آنچه دل‏ ها به دست مى‏آورند، روى اين عالم اثر مى ‏گذارد و هر حالت قلبى ما ميوه مى‏ دهد و اثر مى ‏گذارد؛ چرا كه اين عالم، فقط عالم تجسم اعمال ما نيست، بلكه عالم تجسم حالت‏ هاى انسان نيز هست، بنابر اين، فساد ما روى ذره ذره ‏ى اين عالم اثر خواهد گذاشت.﮺ 📚 شرحی بر دعای مکارم الاخلاق | ص ۷۶ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰حقیقت سلوک 🔅خلوت و تمركز و رياضت؛ آن هم با انواع و اقسامش، شرعى و غير شرعى ‏اش، گرچه مى‏ تواند در انسان منشأ خيلى از معارف، خيلى از قدرت‏ ها و امكانات، خيلى از دريافت ‏ها باشد؛ كه به تجربه هم ديده ‏ايم و ثابت شده است و نمى‏ توان آن را انكار كرد، ولى براى اين راه دراز كه ناله كسى همچون على را هم در آورده است، كفايت نمى‏ كند. 🔅ما مى‏ بينيم كه نحله‏ ها و مكاتب گوناگون عرفانى؛ چه سرخ‏ پوستى، چه بودايى، چه مشرق زمينى و چه مغرب زمينى، به اين همه دست يافته‏ اند. 🔅اين ‏طور نيست كه اين قدرت ‏ها در اختيار يك گروه و اختصاص به يك دسته داشته باشد، كه هر كس خلوتى داشته و در خلوتش تمركزى داشته و با رياضت ‏هايى هم همراه بوده است، اين مجموعه او را به يك سرى از قدرت ‏ها و امكاناتى رسانده است. 🔅در اين بحثى نيست، ولى اگر بنا باشد كه آدمى از قدرت ‏ها و علومش حركت بيش‏ترى را دنبال كند و به آن حقيقت عبوديّت برسد، بايد با توجّه به آن حقيقت و آن هدف، مركب ‏ها و وسايل ديگرى را دنبال كند. 🔅پس اين سلوك، با آن اهداف بلندى كه برايش ذكر شد، ابزار و ادوات ديگرى را مى ‏طلبد. 🔅ما مى‏ بينيم كسانى كه حتى در آسمان هفتم بودند، كلام خدا را شنيدند، بهشت و جهنّم را ديدند، ملائكه را ديدند؛ آن هم نه از دور و با فاصله، كه از نزديك شاهد سروش و جبرييل و ميكاييل و ملائكه مكرّم حق بودند و در درجات قرب، با آن‏ها همراه و مأنوس و همدم بودند، ولى به فوزى نرسيدند. 🔅ما مى‏ بينيم كه اولياء سالك حق؛ از على در محراب كوفه كه فرياد فوز را سر مى‏ دهد و از حسين در سرزمين گرم نينوا كه سرود رضا را زمزمه مى ‏كند عالى ‏ترين اهداف را با تمامى وجود و خون خويش شهادت داده‏ اند و مركب و وسيله ديگرى را براى فوز و نيل خود دنبال‏ كرده ‏اند. 🔅 ما مى ‏توانيم از على و از حسين بياموزيم. مى‏ توانيم از آن‏ها درس فوز و دست‏يابى را بياموزيم. 🔅 فوزى كه نه رجم و طردى و نه ابعاد و تبعيدى در آن باشد. مى ‏توانيم از آن‏ها اين فوز را بفهميم و يا لااقل تصوّر كنيم. ❛❛ عین‌صاد 📚 فوز سالک | ص۵۶ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰هدفت را گم نکن 🔹خدايا! اين لحظه ‏هاى من كه مانند كيسه‏ هايى هستند كه مى‏ شود چيزى در آن ريخت، اين لحظه لحظه‏ هاى من را از هر چه كه توى آن‏هاست خالى كن تا من براى آن‏چه كه به خاطر آن خلق شده‏ ام آماده باشم. 🔹بنابر اين در رابطه با حق مطرح مى ‏كند كه مرا كفايت كن تا به اين‏ها مبتلا نشوم. مبتلا به نقض اهداف خلقت نشوم. از عبوديت چشم نپوشم كه باعث فقر و وابستگى‏ مى‏ شود. كسى كه هدفش را گم كرد، به اهداف ديگر رو مى ‏آورد و چون براى آن‏ها ساخته نشده و امكانات آن راه را ندارد به طور طبيعى از پا مى ‏افتد. 🔹پس در مجموع چهار مانع دارد: اهتمام به غير حق، اشتغال به غير اهم، اكتساب، درگيرى ‏ها. و در اين وضعيت، غنا، توسعه، عزت، عبوديت و عبادت، خدمت به ديگران و معالى اخلاق و نجات از اين همه خواسته‏ ها را خواستار است. ❛❛ عین‌صاد 📚 شرحی بر دعای مکارم الاخلاق | ص ۸۰-۸۱ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰سفره ی دل 🗝نقطه ضعف‏ هاى تو باعث اسارت تو و تسخير تو مى ‏شود. كليد فتح قلعه ‏ى دل‏ها، تعلق‏ ها و نقطه ضعف ‏هاى آن است. 🗝در محبت يا گفت و گو، حدّ نگه دار، تا آنجا كه هنوز به جمله ‏هايى از تو مشتاق هستند، خاموشى تو شيرين است. 🗝 دلزدگى، حتى از محبت، نفرت انگيز است. به همان اندازه اى محبت و اقبال داشته باش كه طرف تو نياز دارد، نه به اندازه ‏اى كه تو دارى. 🗝 هنگام راحتى و انس، در دل بهار زندگى، از پاييز هم يادى بكن. اين توجه، تعلق و دلبستگى را ضعيف مى‏ كند و تو را آماده مى ‏سازد و براى حوادث، مصونيّت مى ‏بخشد. 🗝در لحظه‏ هاى خوشى و شادى، براى ديگران هم سهمى بگذار و اگر مزاحم تو شدند سخت گير نباش، كه گذشت از خوشى ‏ها، تو را به خوبى ‏ها مى‏ رساند. 🗝از كسانى نباش كه رنج ‏هايت و گرفتارى‏ هايت را از نگاه و چهره و حالت‏هايت به هر كس منتقل كنى. سختى ‏ها، مهمان تو هستند. آنها را به دل‏هاى همسر و خانواده‏ ات سرازير نكن. 🗝اگر ناتوان هستى، با توان‏گرى سفره‏ ى دلت را باز كن، تا كارى صورت بگيرد، نه فقط درد دلى بر خاطرى آتش بيندازد. ❛❛ عین‌صاد 📚 روابط متکامل زن و مرد | ص ۲۲ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰استاد علی صفایی حائری در نگاه دیگران 🔹مقام معظم رهبری: ایشان در تفسیر قرآن صاحب‌نظر است؛ همچنان که علامه طباطبایی (ره) صاحب نظر است. 🔹حاج شیخ حسین انصاریان: مرحوم صفایی در آن عمر کوتاهش، طبیب دوّار شد. چه بیمارانی را که معالجه نکرد؛ کارتن خواب و تریاکی و عرق خور و قمارباز، جوان مؤمن و جوان متدین و متوسط الحال و بی خبر از خدا و... هرجا که شنید گرفتاری هست برای دستگیری بلند می شد و می رفت. یعنی طبیب شده بود. 🔹حجة الاسلام و المسلمین میرباقری: ایشان یک نگرش جامع به دین داشتند و مسائل مستحدثه زمان خودشان را به خوبی فهم می کردند و به پاسخ به این مسائل می پرداختند. اندیشه ها و طرح های ایشان، ثمره یک جوشش باطنی، همراه با مواجهه جدی عملی با مکاتب مختلف، مطالعات گسترده و انس مستمر با قرآن و اهل بیت علیهم السلام و یک تفقه و تهجد دائمی است. 🔹 آیت الله حائری شیرازی: قدر این نویسنده، شناخته نشده است. او محتوای شهید مطهری را دارد و روش بیان شریعتی را. 🔹حجة الاسلام والمسلمین عالی: مرحوم آقای علی صفایی روحانی‌ای بسیار بزرگوار، اخلاقی و متدین بود که تو مسائل تربیتی صاحب سبک بود. 🔸 نادر طالب زاده (کارگردان و مستندساز) : ایشان کسی بود که به راحتی می‌توانست مسیحی را مسلمان کند. 🔸 رضا میرکریمی (کارگردان سینما): نوع برخورد ایشان و گرمایی که در لحن و نگاه ایشان بود به گونه‌ای بود که انگار ما دوستان قدیمی هستیم که بعد از سالها دوباره همدیگر را دیده‌ایم. | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰 فروشگاه اینترنتی لیلة 🌙القدر تمامی آثار با ۱۵ درصد تخفیف عرضه می‌شود. ارسال سفارشات بالای صد و پنجاه هزار تومان رایگان می‌باشد. جهت 🛒 خرید به آی دی زیر پیام بفرستید : 👇🏻👇🏻👇🏻 👤:@einsadshop_ad |اینستاگرام| |ایتا| |تلگرام| ╭✤ @EinSadShop ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺جلوه های دنیا﮺ 🎙 عین‌صاد در روایت هست عبد من شبی... چند شب بیدارش می‌کنم، مأنوس می‌شود، نماز شبی، ذکری... می‌گوید خوابش می‌کنم. یکی دو شب... بلند می‌شود، «ساخطٌ لِنَفسِه ماقِتٌ لَها». به خودش سَخَط دارد، مَقت دارد. این حالا به من نزدیک شده است؛ نه آن موفع. آن موفع به خودش نزدیک شده بود. به خودش متوجّه بود. بت ها یکی و دوتا نیستند؛ حالا نفس خودش میلیاردها جلوه دارد؛ بماند. دنیا جلوه ها دارد؛ بماند... شیطان از این دو جلوه داخل می شود در وجود ما؛ «أُغْوِيَنَّ» و «أُزَيِّنَنَّ» نفس را تحریک می کند و دنیا را زینت می‌دهد؛ بماند. از همه این مراحل که گذشتی به تکبیر رسیدی، به توحید رسیدی، به رسالت، به ولایت رسیدی، خودت را کاشتی دعوت به روییدن کردی؛ باز هم حالات خوب تو و اعمال خوب تو، تو را مغرور می‌کند. آنچه تو را از او باز دارد صنم است. «إِنَّمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا» این فرمایش ابراهیم(ع) است. آنچه جز خدا می‌پرستید وثن است. هرچه باشد... #⃣ 📢 |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| 🔗 لینک دانلود کیفیت‌های مختلف از آپارات: 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://www.aparat.com/v/SMjKu 🌐سایت انتشارات لیله القدر WWW.EINSAD.IR | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰وسعت عرفان 🌊 عرفان يك رود، يك جريان است. در تمام مذاهب هندى و بودايى و زرتشتى و مسيحى، ادامه دارد و حتى با اسلام همراه است. 🌊 عرفان يك جريان است، اگر بخواهى آن را بپذيرى و يا نقد بزنى، نمى توانى از دور، اديبانه و فيلسوفانه و روانشناسانه و جامعه شناسانه به نقد آن بپردازى. 🌊 عرفان را فقط بايد عارفانه آموخت و از آن گذشت و يا با آن زندگى كرد. 🌊تا از اين رود جارى، لب، تر نكرده باشى، هر گونه تحليل، چه مادى و چه غير مادى، چه روان كاوانه و چه عالمانه و فيلسوفانه، همگى همچون نگاهى هستند از يك زاويه و از يك روزنه، به صحنه‏ اى كه بزرگ‏تر از زندگى است و بالاتر از تكرار و ... 🌊 عرفان و هنر، هر دو علامت يك حركت هستند. همانطور كه علم پاى فلسفه است و فلسفه، پدر علم، همين طور هنر، پاى عرفان است و عرفان خاستگاه هنر. و اين هر دو بزرگ‏تر از زندگى توليدى هستند و دريچه‏ اى به سوى دنياى مطلوب، نه همچون ابزارى در دنياى موجود. 🌊 عرفان، يك جريان است و اين جريان براى آنهايى است كه خود را در خود زندان نمى‏ كنند و مسائل امروز را، ديوار مسائل بزرگ‏تر فردايشان نمى‏ سازند. 🌊 براى آنهايى است كه مى‏ خواهند شاهد باشند و براى تمام‏ زندگى يك جا برنامه داشته باشند. 🌊 براى آنهايى است كه نگرشى وسيع دارند و خود را در رابطه با جهانى عظيم‏ تر از خيال و جامعه‏ اى گسترده‏ تر از دريا و نسل‏ هايى تشنه‏ تر از كوير، ديده‏ اند. ❛❛ عین‌صاد 📚 روش نقد، ج‏3 | ص ۱۲ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺ مهربان برای همه﮺ در روایت است حضرت رسول با یک یهودی رابطه برقرار می‌کنند. معلمی بچه های مسلمان را به او می سپارند و در نظر دارند، حضرت با او داد و ستد دارند. یک چند روزی می بینند از این یهودی، جوان یهودی خبری نشد. حضرت می‌پرسند چه شده؟ می‌گویند مریض است، در خانه خوابیده. حضرت می آیند سراغ او. در حال جان کندن است . حضرت بالای سرش می نشیند. او حالش که بهتر می شود، نگاه می‌کنند رسول خدا را می‌شناسد. حضرت می گویند که اگر تو شناخته‌ای که حقیقت چیست، شهادت بده. نگاهی به پدر و مادرش می کند، سرشان را آنها پایین می اندازند. ساکت می‌شود، بیهوش می‌شود. به هوش می‌آید تا چند مرتبه و آخرین بار پدر و مادرش می گویند؛ خودت می دانی، اگر می‌خواهی اسلام بیاور. مسلمان می شود. رسول خدا او را برمی دارند، نعش او را برمی‌دارند و می آیند و در قبرستان مسلمانان دفن می کنند. من حرفم این است که ببینید؛ چه شوری ،چه حرصی در رسول است؛ یکی از شیطان بگیرد، یکی را بیاورد. آن هم یک جنازه یهودی، این چه خاصیتی دیگر دارد؟ تو این دنیا همه حسابها تمام شده. این آخرین رمقش هم تمام شده، در خدمت پدر و مادرش یا در قوم یهود بوده. ولی رسول خدا حتی اینکه یک نفر از شیطان کم کنند، از این کوتاهی نمی کنند. 🎙 عین‌صاد #⃣ (ص) 📢 |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| 🔗 لینک دانلود کیفیت‌های مختلف از آپارات: 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://www.aparat.com/v/5lxsz 🌐سایت انتشارات لیله القدر WWW.EINSAD.IR | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺ خدا مدافع او بود﮺ ⚫️مرحوم استاد علی صفایی حائری در کلام 🎙 استاد شیخ حسین انصاریان #⃣ 📢 |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| 🔗 لینک دانلود کیفیت‌های مختلف از آپارات: 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://www.aparat.com/v/FZDs6 🌐سایت انتشارات لیله القدر WWW.EINSAD.IR | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰 لذت مؤمن ❛❛ عین‌صاد 📚 #️⃣ ‌ ☑️ |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| 🌐سایت انتشارات لیله القدر WWW.EINSAD.IR | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰 همه فرعونیم، فقط...عین‌صاد 📚 #️⃣ ☑️ |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| 🌐سایت انتشارات لیله القدر WWW.EINSAD.IR | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰قهرمانِ بچه ها 📜اگر مانند مكتب ‏هاى تربيتى معاصر كه معتقدند بايد بچه‏ ها را از كودكى پر كرد و آموزش داد و قهرمان‏ هايش را به گوشش خواند، ما هم بخواهيم كه قهرمان ‏هايى همچون حسين و يا همچون على اكبر و قاسم را به عنوان درس ‏هاى تربيتى بچه ‏ها در همين دوره ‏ها به آنها معرفى كنيم و پافشارى كنيم، فردا بايد منتظر ظهور نفرتشان باشيم 📜 چون اين درس‏ هاى بزرگ آن قدر كوچك نيستند كه ذهن بزرگان ما تحمل تمامى ابعاد آن را داشته باشد 📜 مثلا مصيبت حسين را چگونه براى بچه ‏ها بازگو مى‏ كنيم كه راستى مصيبت حسين باشد. مصيبتى كه بر تمامى آسمان و زمين اثر گذاشته و حتى از احساس بزرگ ‏ها سبقت گرفته چگونه براى بچه‏ ها بازگو مى ‏شود؟ 📜مصيبت حسين مصيبت باغبانى است كه مجبور است به خاطر هجوم دشمنان، نخل ‏ها و درختانى را كه با خون دل پروريده و به آنها علاقه دارد، قطع كند و از ريشه درآورد، تا اگر آن ها كمك او نشدند، عصاى دست دشمن نشوند. 📜رنج حسين از اين است، كسانى را بايد از دم شمشير بگذراند كه پدران و برادر و خودش طى سال‏ هاى سال آنها را از خاك بيرون كشيده و نيرو داده ولى اكنون آلت دست دشمن شده ‏اند. 📜ما چگونه مى‏ توانيم اين يك بعد از مصيبت حسين را براى بچه ‏ها بازگو كنيم و چگونه مى ‏توانيم اين احساس را در روح عظيم حسين به بچه‏ ها نشان بدهیم؟ 📜...آنچه در روايات ما مطرح شده، در محيطى است كه جامعه به امن و حركت رسيده باشد و مدينة الرسول باشد. در اين چنين جامعه ‏اى به خاطر تسلط در تجربه و موفقيت در عمل شبهه ‏اى سبز نمى ‏شود.كه مكتب در عمل موفق بوده و برخوردها سنيگنى نمى كند؛ كه ابعاد وسيع آن پذيرفته شده است. 📜 ولى در هنگام شروع كار، رسول با سلام كردن به بچه‏ ها، به آنها شخصيت مى‏ دهد و با محبت و انس با آنها، در دل‏هاشان راه مى‏ يابد و با به كار گرفتن آنها، به تربيتشان مى ‏پردازد تا بتوانند در برابر هجوم وحشى فكرهاى گوناگون و در برابر زنجيرهاى عادت و تقليد سربردارند و ايستادگى كنند. 📚 انسان در دو فصل | ص ۴۳ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰شما همان بچه‌ های سابق هستید که... ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ 📢 |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰شما همان بچه‌ های سابق هستید که... 🔹اين‏هايى كه بى‏ ظرفيتى و بزرگداشت ‏ها، فرح و ليز و دنيازده‏ شان كرده است مى ‏توانند در كنار ظرفيت‏ هاى عظيم و روح‏ هايى كه تمام هستى يك گامشان است و دل‏ هايى كه تمام درياها در ميانشان يك قطره است، آن‏ها مى ‏توانند در كنار اين‏ ها درس بگيرند و حقارت خويش را بيابند. 🔹اين قدرت روحى و اين استغنا، اين بى ‏اعتنايى، داروى اين‏هايى است كه تنگى‏ ها و تنگدلى ‏ها و بزرگداشت ‏ها و تنگ چشمى‏ ها بزرگشان كرده است و به پايكوبى وادارشان نموده است. 🔹و بايد اين استغنا و عظمت، تنها گزافه و لاف نباشد. درحالى كه چشمت به دارايى و شكوفه‏ هاى زندگى آن‏هاست، چگونه مى ‏توانى با زبانت بگويى: بابا مگر آدم بيش از يك متر جا مى‏ خواهد؟ كه اين گفتن‏ها بر حسادت تو و بر عظمت آن‏ها گواه مى ‏شود. 🔹كسانى كه دارايى اين‏ها را نمى ‏بينند و بدون حرف، چشمشان به بزرگ ‏تر از اين‏ها گير نمى ‏كند و اسير نمى ‏شود اين‏ها بدون حرف و سخن به اين روحيه ‏ها درس مى ‏دهند و آن‏ها را به بازيگرى و بچه بازى خويش‏ آگاه مى‏سازند و به آن‏ها نشان مى‏ دهند كه شما همان بچه ‏هاى سابق هستيد كه امروز توپتان عوض شده و تا حد كره‏ى زمين رشد كرده است، بازى همان بازى است، بازيچه ‏هايش عوض شده ‏اند. 🔹اين‏ها مى‏ توانند به اين روحيه‏ هاى ليز و دنيازده نشان بدهند كه چگونه بايد بر دنيا سوار شد و از آن كام گرفت و از لحظه‏ ها غنيمت به چنگ آورد، كه دنيا بد نيست، كم است بايد زيادش كرد و از آن بهره ‏ها ستاند. 📚مسئوليت و سازندگی | ص ۲۹۱ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰 «إِنَّا أَرْسَلْناكَ بِالْحَقّ بَشِيراً وَ نَذِيراً»؛ ما به راستى تو را به رسالت فرستاديم و با حق همراه ساختيم تا بشارت و بيم دهنده باشى و زمينه انتخاب را فراهم كنى. «وَ لَاتُسْئَلُ عَنْ أَصْحابِ الْجَحِيمِ»؛ تو مسئول آنها كه آتش را انتخاب كردند نخواهى بود؛ چون تو نيامده‏ اى كه آدم‏ها خوب شوند، تو آمده‏ اى تا زمينه انتخاب خوب را براى آنها فراهم نمايى. و تو نيامده ‏اى كه خشنودى آنها را فراهم نمايى. «وَ لَن تَرْضَى‏ عَنكَ الْيَهُودُ وَ لَاالنَّصارَى‏ حَتَّى‏ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ»؛ هيچگاه يهود و نصارا از تو خشنود و راضى نمى‏ شوند تا اينكه تو به دنبال روش و راه آنها بيفتى. «قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى‏»؛ بگو راهنمايى، تنها راهنمايى خداست و ديگران راه را نمى‏ شناسند و نشان نمى‏ دهند. «وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُم بَعْدَ الَّذِى جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ»؛ و اگر پس از اين آگاهى‏ ها كه براى تو آمده، تو به دنبال هوس‏ هاى آنها بيفتى و خشنودى آنها را بخواهى، «مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَ لِىّ وَ لَانَصِيرٍ»؛ تو ديگر از ولايت و نصرت خدا سهمى ندارى؛ چون از امر و دستور خدا به هوس ‏ها و خواسته ‏هاى ديگران روى آورده ‏اى. ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ 📢 |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰 کفر متحرک به اسلام می‌رسد ولی... ❞ عین‌صاد: ﮺ هر كدام از ما در جايگاهى نشسته ‏ايم و برايمان چه در خانه و اداره و چه در محراب و منبر، اشتغال و فعاليتى است. گاه به آنچه امروز داريم، قانع ‏ايم و خيال مى ‏كنيم همان نهايت و غايتى است كه مى‏ توانيم تأمين كنيم. اين در صورتى است كه به محدوديت در انسان معتقد باشيم و او را در محدوده‏اى متوقف كنيم. اما اگر معتقد باشيم، انسان گرچه استعدادهايش محدود است، ولى با تركيب آنها نامحدود و بى ‏نهايت مى ‏شود، هيچ گاه جايگاهى را كه داريم نقطه آخر نخواهيم دانست؛ كه حروف الفبا در تركيب با هم بى ‏نهايت كلمه و بى‏ نهايت جمله به وجود مى ‏آورند؛ استعدادهاى انسان هم در تركيب با يكديگر، بى ‏نهايت استعداد مى ‏آفرينند. آدمى كه به ماهى چند هزار تومان حقوق و يك زن و بچه و برو بيايى و احيانا يك عنوان روشن‏فكرى و چند جلسه سخنرانى قانع است، ديگر چه مى‏ خواهد؟! اگر به اين حد قانع باشد، طبيعى است كه حركتى نكند، طبيعى‏ است كه در ركودش بگندد. اگر به طهارت آب پاك چشمه ‏ها و اشك پاك ابرها هم كه باشد، مى‏ گندد؛ كه گنديدن ضرورت است. کفر متحرك به اسلام مى ‏رسد، ولى اسلام راكد، پدر بزرگ كفر است. سلمان‏ ها در حالى كه كافر بودند، حركتشان آنها را به رسول منتهى كرد و زبيرها در حالى كه با رسول بودند، ركودشان آنها را به كفر پيوند زد. كفرى كه با حركت ما همراه باشد، وحشتى ندارد. وحشت آنجايى است كه با ركودها پيوند خورده باشيم. ﮺ 📚  حركت | ص ۱۲ #️⃣ 📢 |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/einsad
🔰 عبادت مغرور کننده ❛❛ عین‌صاد 📚 #️⃣ ‌ ☑️ |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| 🌐سایت انتشارات لیله القدر WWW.EINSAD.IR | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰عبادت مغرور کننده 🔹غرور قدرت ‏ها و عزت ها كم نيست بايد به خضوع و خشوعى رسيد كه عنايت‏ هاى عظيم ما را به سركشى و غرور نكشاند؛ كه در روايت است يكى دو شب بنده‏ ام را بيدار مى‏ كنم با من به مناجات مى‏ نشيند و در عشق من شور بر مى‏ دارد تا آن‏جا كه خيال مى‏ كند به جايى رسيده و به قرب من راه يافته در اينجا با خواب او را مى‏ نوازم و او صبح از خواب بلند مى‏ شود در حالى كه از خودش ناراحت است و بر خودش غضبناك است او حالا كه از خودش فاصله گرفته به من نزديك شده است و من به درمان بنده هاى عاشقم آگاه‏ترم. 🔹آن‏جا كه حساب ما صفر شد و فهميديم كه هيچ نداريم آن وقت بر ما مى ‏ريزند و حساب ما را سرشار مى ‏كنند. اين گونه با خضوع و انكسار، صعود مى‏ كنيم. در حقيقت روح طاعت همين انكسار و ذلت است آن جا كه با اطاعت مغرور شوى محرومت مى ‏كنند و آنجا كه در گناه، دل شكسته و شرمنده شوى، و ذليل و منكسر، سر در گريبان كنى، بر تو مى ‏بخشند و پاداش هم برايت مى‏ گذارند؛ كه: «سيئة تسوءك خيرٌ من حسنة تسرُّك» 🔹 گناهى كه تو را دل‏ زده و خسته كند بهتر است از اطاعتى كه خوشحال و مغرور نمايد. مزدها به اندازه انكسارها و شكسته دلى‏ هاست. به اندازه ذلت باطنى و فقر و خضوع توست. ❛❛ عین‌صاد 📚شرحی بر دعای مکارم الاخلاق | ص ۸۷ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺ دنیا، زندان مؤمن است ﮺ 🎙 عین‌صاد #⃣ 📢 |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| 🔗 لینک دانلود کیفیت‌های مختلف از آپارات: 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://www.aparat.com/v/6wnDb 🌐سایت انتشارات لیله القدر WWW.EINSAD.IR ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰ضرورتِ حركت 🚶🏻احساس مى ‏كنيم تشنه ‏ايم و آب مى‏ خواهيم و براى رسيدن به آن حركت مى ‏كنيم.آدمى تا زمانى كه مسائل را در همين حد، احساس نكرده باشد، منشاء عمل و حركتى در او نخواهد شد. 🚶🏻اين نكته كه چرا از جايى كه هستيم حركت كنيم؟ بايد خود، جواب آن را بدهيم. بايد خود احساس كنيم در جايى كه ايستاده‏ ايم، نمى‏ توانيم كارى انجام دهيم و بين آنچه هستيم و آنچه مى ‏توانيم باشيم، فاصله است. 🚶🏻ما كه براى رسيدن به يك شغل، يك منصب و يا حتى يك ليوان آب، اين قدر فعّال و كوشا هستيم و اين قدر زد و بند مى ‏كنيم، آيا ضرورى ‏تر از اينها برايمان وجود ندارد؟! آيا در همين سطح و اندازه هستيم؟! 🚶🏻 اين سؤال را بايد خود، جوابگو باشيم نه اينكه از دهان همديگر و يا از كتابى به خودمان تلقين و تحميل كنيم. 🚶🏻 منتظر توضيح اين و آن نباشيم. ممكن است ديگران توضيحاتى بدهند، ولى اين توضيح‏ ها در سطح آنها و براى خود آنهاست. ممكن است راهى را نشان دهند، امّا اين راه را بايد خودمان طى كنيم؛ همان طور كه عطش را احساس مى ‏كنيم و دنبال آب مى ‏رويم. 🚶🏻صرف اينكه ديگران گفته ‏اند: تشنگى، طلب آب را در تو ايجاد مى‏ كند و تو را به حركت وادار مى ‏نمايد، عامل حركت تو نيست و اگر هم بروى و حركت كنى، تنها تقليد است و در برخورد با موانع عقب ‏نشينى مى ‏كنى. 🚶🏻اگر بنا شد بازيگر نمايشى هم باشم، نمايشنامه‏ اى كه خود مى‏ فهمم، بهتر مى‏ توانم آن را اجرا كنم. آنچه را نمى‏ فهمم، كارم را به افتضاح مى‏ كشاند. 🚶🏻كسانى كه سر به بالا دارند و حركتى متعالى را مى ‏خواهند، مثل سنگ نيستند تا با هُل دادن به جايى برسند؛ چرا كه وقتى اين نيرو تمام شد، سقوط مى‏ كنند؛ كه سقوط، يك اصل طبيعى براى سنگ‏هاست. 🚶🏻 ولى اگر ريشه‏ ها در انسان جان گرفت، آنچه براى همه غير طبيعى است، طبيعى‏ ترين خواهد بود كه حركت بر خلافِ جريانِ طبيعىِ سنگ ‏ها، يك اصلِ طبيعى براى حركت گياهان است. 🚶🏻ما بايد سر به بالا داشته باشيم، بايد حركت كنيم و از زير خاك و سنگ بيرون آييم كه حركت، براى آنهايى كه ريشه دارند امكان و حتى ضرورت دارد. ❛❛ عین‌صاد 📚 حرکت | ص ۱۶ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 تربیت در نگاه "عین‌صاد" 🔹آزادی و سانسور چه جایگاهی در تربیت دینی دارد؟ 🔹 آیا برای تربیت یک نسخه عمومی وجود دارد؟ 🔹 آیا روش تربیتی پیش از بلوغ و پس از آن تفاوت دارد؟ 🔹 تنبیه و تشویق چه جایگاهی در تربیت دارد؟ 🔹 رابطه میان همسران چگونه منجر به تکامل طرفین می شود؟ 🔹با چه مکانیزمی برخورد ها و اختلاف ها در تشکل های تربیتی موجب افزایش بهره وری می‌شود؟ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca