✅سیر مطالعاتی یا روش کار...
🔸استاد علی صفایی حائری:
آنگاه به او که از من سیر مطالعاتی میخواست که از کجا شروع کند، از روش مطالعه توضیحی دادم و گفتم مهم سیر مطالعاتی نیست؛ روش کار است.
تو باید پیش از مطالعه طرح سوال و تنظیم سوال و تحلیل سوال را طی کرده باشی، تا بتوانی با جوابهایی که در کتابهاست عمیقتر برخورد کنی و آنها را بپذیری یا دور بریزید.
📚 بگو که او(تطهیر با جاری قرآن- تفسیر سوره کوثر)،ص۲۳
🌿 @einsad
✅تبلیغ 1⃣
🔶استاد علی صفائی حائری
1⃣شايد پنجاه سال يا كمتر يا بيشتر كسانى منبرهايى را شنيده باشند و استفاده كرده باشند و همچون دايرةالمعارفى، تاريخ اسلام و مسلمين و تاريخ اَعلام اسلام را بدانند، اما از اين همه معلومات بهرهاى نمىبرند و اين دانستنىها در زندگى آنها اثرى ندارد و تغييرى نمىآورد!
2⃣و در اينجاست كه مُبلّغ از مردم، از بدى مردم ناله مىكند و چه بسا كه داد سخن بدهد در حالى كه تمام مسأله مربوط به خود او و تبليغ اوست.
✍من معتقدم امروز، مردم خيلى بيدارتر و آمادهتر و روشنتر از پيش اند.
✍و معتقدم كه اگر «محمدى» بود، مىتوانست از همين مردم «سلمانهايى» بسازد.❗️
✅او گذشته از آنكه در مغزها معرفت و شناخت مىگذاشت، در دلها عشق و شور و ايمان مىآفريد و در يك لحظه و با يك نگاه و با يك توجه «ابوذر» مىساخت و «سلمان» را صيد مىكرد و «اويس» تربيت مىنمود و «عمار» و «مقداد» و «بلال» و «مصعب» و «جعفر» و «حمزه» و ... جمعآورى مىكرد و اينها را جورى مىساخت كه هر يك، چراغ شهرى مىشدند و مشعل جمعى و رسول قبيلهاى!
✅اين نفوذ پيامبر بيشتر به خاطر آن بود كه از دل سخن مىگفت و با عشق و رحمت و دلسوزى تبليغ مىكرد و هر آنچه مىگفت، خود قبلًا بدان عمل مىنمود.
✅و به ما هم سفارش كردهاند كه؛ «كُونُواْ دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ الْسِنَتِكُمْ»( كافى، ج ۲، ص ۷۸ .)با غيرِ زبان، مردم را دعوت كنيد و به حق بخوانيد.
✅و در ميان مبلغين، به تجربه ديدهام آنها كه شور و حقيقت و واقعيتى دارند، در كلماتشان سوز و حركت و نور بيشترى هست و چه
بسا كه با يك جمله، استعدادهاى از دست رفته را به دست بياورند و گذشته از روشنفكرى، به روشندلى، به ايمان و حركت بكشانند.
📚 #روحانیت_وحوزه ، ص۱۴۶تا۱۴۸.
🌿 @einsad
4_5884226266353107419.mp3
826.4K
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#تنوع_طلبی_یا_جهتِ_برتر
تنوع طلبی انسان نیز نشانگر این نیاز به《رشد و حرکت》می باشد ؛ چون انسان هر زمانی آرزوی چیزی را دارد اما وقتی به آن می رسد باز خسته می شود و ارضا نمی شود . همین (خسته شدن و ارضا نشدن) ، یک هدایت الهی است که به وسیله آن به انسان تذکر داده می شود که ای انسان ، کار تو ماندن نیست بلکه (رفتن) است تا ابد ، تا بی نهایت ؛ ( إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ) . پس کار و نقش انسان در هستی ، تحرک است نه تنوع . اگر انسان این نشانه ها و این ذکر و یادآوری ها را ندیده بگیرد گرفتار عذاب می شود ؛ پس #ماندن با ترکیب وجودی انسان هماهنگ نیست و این که می گویند فطرت انسان با توحید هماهنگ است ، یک بحث تحمیلی و صادراتی نیست . هر انسانی با توجه به درکِ #ترکیب و با توجه به #تنوع طلبی خود متوجه می شود که مدام باید برود و ایستادن و ماندنی در کارش نباشد . تمام وجود او ، تمام استعدادهای او و نیروهای او باید به جهتی برود که سقفی نداشته باشد و بن بستی نباشد . و چون در جهان ، نامحدودی جز حاکم ازلی وجود ندارد ، بنابراین جهت حرکت انسان ، همان حاکم ازلی است و این ، یعنی توحید . " سُبْحَانَ رَبِّیَ الاَعْلی وَ بِحَمْدِهِ " جهت ِ برتر فقط الله است .
📚 اندیشه های پنهان ، علاء الدین اسکندری ، ص ۱۴۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
استاد علی صفایی حائری
✅تبلیغ 1⃣ 🔶استاد علی صفائی حائری 1⃣شايد پنجاه سال يا كمتر يا بيشتر كسانى منبرهايى را شنيده باشند و
✅ تبلیغ2⃣
🔶استاد علی صفایی حائری
👈امروز، تبليغ هدف اصيل خود را از دست داده. شايد يك مبلغ بيشتر به اين فكر كند كه جمعيت زياد باشد و شكوه و عظمت مجلس به اوج برسد و منبر را خوب تحويل بدهد.
👈در حالى كه اين اهميت ندارد كه چند نفر جمع شدهاند، اين مهم است كه چند نفر ساخته شدهاند و به راه افتادهاند و بىنياز گرديدهاند.
👈ما نبايد بخواهيم آنهايى كه چند سال پاى منبر بودهاند، باز هم در همانجا جمع شوند و اگر جمع شدند، اين از ركود آنها خبر مىدهد.
👈اين درست نيست كه يك شاگرد، هر سال در يك كلاس و با يك استاد بماند و اگر ماند، اين دليل رفوزگى و مردودى اوست.
👈آخر كسى كه در يك كلاس ساخته شد، چارهاى ندارد جز آنكه به كلاس بالاتر بيايد و اگر نيامد، يا به خاطر اين است كه عشق به تحصيل ندارد و يا اينكه كلاس بالاترى تشكيل نگرديده است.
✅و در هر حال بايد در او عشق آفريد و بالاترش آورد و همين كه اشباع شد و فارغالتحصيل شد، به تبليغش گماشت و به كارش واداشت.
#روحانیت_وحوزه ص۱۴۸.