eitaa logo
مؤسسهٔ لیلةالقدر تهران
1.3هزار دنبال‌کننده
726 عکس
90 ویدیو
130 فایل
🔸کانال رسمی مؤسسهٔ لیلةالقدر تهران🔸 ✅ ادمین: @A_saboor_B @e_kashmar ✅ سایت: Einsadtehran.ir ✅ کانال: @EinSadTehran ✅ گروه: https://eitaa.com/joinchat/3777429536Ce0280570df
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ مراسم شام ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ▫️سخنران: حجت‌الاسلام مقداد تابش ▫️ موضوع: محشر، تجلی قدر فاطمه سلام الله علیها ▪️ با مولودی‌خوانی مداحان اهل بیت علیهم‌السلام 📆 زمان: چهارشنبه، ۱۵بهمن۱۳۹۹ از نماز مغرب و عشاء 🏢 مکان: میدان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردين، کوچۀ نوروز، پلاک ١٠، طبقه ۲. 💠 ان‌شاءالله بعد از مولودی‌خوانی، بر سر سفرۀ با کرامت حضرت زهرا علیها‌السلام مهمان خواهیم بود. 🍃 «خدایا! تو عنایت کن که به خاطر هیچ و پوچ از تو و اولیاى تو نبریم و جدا نشویم؛ که هیچ چیز زیر این خورشید و زیر این آسمان کبود، دلیل جدایى از تو و اولیاء تو و دلیل جدایى از فاطمه سلام‌الله‌علیها نیست.» 📚 روزهای فاطمه، ص۹۵ ✍ استاد علی صفایی حائری @EinSadTehran 🌐  Einsadtehran.ir
منظور از این جمله: «ادامۀ تفکر، شناخت است و ادامۀ شناخت، محبت است و ادامۀ محبت، حرکت و عمل و...» در کلام استاد صفایی چیست؟ چگونه در عمل از این فرمول استفاده می‌کنیم؟ ما چرا به گونه‌ای‌ خاص رفتار می‌کنیم؟ عوامل ایجاد کننده یک رفتار چه چیزهایی هستند؟ برای تغییر در رفتار و اعمالمان باید چه کنیم؟ افکار مخربی که زندگی ما را تلخ کرده‌اند چه چیزهایی هستند؟ چگونه احساس خودم را نسبت به مسأله‌ای تغییر دهم؟ پاسخ تمام این سؤال‌ها در👇 نام دوره: "فکر‌، احساس، رفتار" مدرس: سرکار خانم پناهی (کارشناس روان‌شناسی) شروع: از ۹۹/۱۱/۱۵ روز برگزاری: چهارشنبه‌ها ساعت‌ ۱۵:۳۰ الی ۱۶:۳۰ 📱کلاس مجازی [اسکایپ] https://join.skype.com/gnbAFzQhTzK8 🏫 کلاس حضوری میدان انقلاب، خ ۱۲فروردین، ک نوروز، پ۱۰، ط۲. 🔷 انجمن روان‌شناسی مؤسسۀ شمیم لیلة‌القدر: [تلگرام] @ketabsafaei@EinSadTehran 🌐  Einsadtehran.ir
✳️ فاطمه به حکومتی دلبسته که نه‌تنها... ✍️ استاد علی صفایی حائری 🌹 سالروز ولادت حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها را تبریک می‌گوییم. ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
۱۳ ✅ عظمت فاطمه 🍃 «من از فرزندان فاطمه سلام‌الله‌علیها، از آن کهکشان‏‌هاى حلم و حماسه و فریاد و از آن خانۀ مبارک، حرفى نمى‏‌زنم. من فقط از فاطمه سلام‌الله‌علیها مى‏‌پرسم؟ راستى در او چه درخششى است که تا امروز در چشم‏‌ها و دل‏‌هاى ما نشسته است و راه‏‌ها را نشانه مى‏‌زند.» 📚 روزهای فاطمه علیها السلام، ص۱۳ ✍ استاد علی صفایی حائری 🌹 روز مادر مبارک 🌹 ☘ @EinSadTehran 🌐  Einsadtehran.ir
◀️ پوچی... ◀️ ناراحتی... ◀️ غم... ◀️ رنج... ◀️ حال بد... ◀️ بی‌انگیزگی... ◀️ بی‌حوصلگی... ◀️ افکار خودکشی... ◀️ بحران هویت... قرن ۲۱ قرن افسردگیست. واقعاً چرا؟ چه نشانه‌ها و علائمی خبر از افسردگی می‌دهد؟ چرا دچار افسردگی می‌شوم؟ در نظام اندیشۀ مرحوم استاد علی صفایی، چه عللی برای افسرده‌شدن مطرح شده‌اند؟ در علم روان‌شناسی چطور؟ چگونه بر این مشکل فائق آیم؟ پاسخ سؤالات بالا و بسیاری مطالب دیگر👇 ✳️ نام دوره: «از حالِ بد به حالِ خوب» (با رویکرد تطبیقی در نگاهِ استاد علی صفایی حائری و نگاهِ روان‌شناسی روز) 🎙 مدرسین: ▫️دکتر هاشم صابریان (مباحث مربوط به استاد صفایی) ▫️آقای امیرحسین محمدی (مباحث مربوط به روان‌شناسی) 🗓 زمان جلسۀ اول: سه‌شنبه، ۲۱بهمن۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۶:۳۰ جلسات بعدی: چهارشنبه‌ها (به‌جز تعطیلات) ساعت ۱۶:۴۵ الی ۱۷:۴۵ 🏫 مکان میدان انقلاب، خ ۱۲فروردین، ک نوروز، پ۱۰، ط۲. 💠 انجمن روان‌شناسی و کتابخوانی مؤسسۀ شمیم لیلة‌القدر: [تلگرام] @ketabsafaei@EinSadTehran 🌐  Einsadtehran.ir
شام ولادت حضرت زهرا (س) ۱۳۹۹.mp3
16.99M
l ✳️ مراسم شام ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🎙سخنران: حجت‌الاسلام مقداد تابش ▫️ موضوع: محشر، تجلی قدر فاطمه سلام الله علیها 🗓 ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
روایت‌خوانی26.mp3
8.44M
✳️ روایت‌خوانی 🎙 دکتر هاشم صابریان ▫️جلسۀ ۲۶ ▪️پنجشنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ▫️موضوع: سفارش امام کاظم علیه‌السلام به هشام و توصیف او از خرد ▪️جلسۀ پنجم 📚 تحَف‌ُ الْعُقول، ص۲۸۴ ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
🍃 کانال «اطلاع‌رسانی - عین‌صاد» 🔸 کانالِ اطلاع‌رسانی برنامه‌های مجموعه‌های و فعال در عرصۀ «شرح و نشر اندیشۀ استاد علی صفایی حائری» در سراسر کشور. پیام‌رسانِ تلگرام: https://t.me/einsad_e پیام‌رسانِ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1123942497C587bf32e2c پیام‌رسانِ سروش: @einsad_e
🗓 برنامۀ هفتگی مؤسسهٔ شمیم لیلةالقدر از ۱۸بهمن۱۳۹۹ تا ۲۳بهمن۱۳۹۹ 💠 کلاس مجازی: اسکایپ ۱. شرح کتاب مسئولیت و سازندگی https://join.skype.com/e5onNxF5giUL ۲. شرح کتاب نامه‌های بلوغ https://join.skype.com/dblQw9cqBcW2 ۳. روان‌شناسی (از حال بد به حال خوب) https://join.skype.com/k2YhA84mcAmL ۴. کتاب‌خوانی (شناخت، احساس، عمل) https://join.skype.com/gnbAFzQhTzK8 ۵. اصول فقه مظفر https://join.skype.com/b0nZasx200rb ۶. نظام فکری https://join.skype.com/m7QqlpVzYZZa ۷. ادبیات عرب https://join.skype.com/dfGgcBWp3mL9 ۸. فهم حدیث https://join.skype.com/nZJgLmJq4Lgw ۹. تدبر در قرآن- پنج‌شنبه‌ها https://join.skype.com/aipuLIgUtCDQ ۱۰. روضه هفتگی https://join.skype.com/dLtgGNCu6bWE 🏫 کلاس حضوری: میدان انقلاب، خ ۱۲فروردین، ک نوروز، پ۱۰، ط۲ 🔹 هماهنگی مشاوره‌های روان‌شناسی و حقوقی: خانم خالدیان +989226184837 🔸 فایل‌های صوتی کلاس‌ها را می‌توانید از ادمین‌های کانال دریافت بفرمایید. ☘ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
لطفاً به تغییرِ زمانِ برگزاری کلاس‌ها توجه بفرمایید. برنامۀ هفتگی را در پیامِ پین‌شده در کانالِ مؤسسۀ شمیمِ لیلة‌القدر ملاحظه بفرمایید: @EinSadTehran
۶ 📚 کتاب «روش نقد، جلد اول» ✍️ استاد علی صفایی حائری ▪️ناشر: لیلةالقدر ▫️تعداد صفحه‌‌ها: ۱۱۲ ✳️ این کتاب، از کتاب‌های دست‌نویسِ استاد علی صفایی حائری است. انتشارات هجرت، این کتاب را در سالِ ۱۳۵۷ چاپ و منتشر کرد و پس از آن، بارها تجدید چاپ شده است. انتشارات لیلةالقدر نیز این کتاب را در سال ۱۳۸۱ چاپ و منتشر کرد و تا کنون، بارها ویرایش و تجدید چاپ شده است. ▪️هدف از نگارشِ این کتاب، به‌دست‌دادنِ معیاری ثابت برای نقد‌کردن در حوزه‌های مختلف است. ▫️در حوزۀ نقدِ هدف‌ها و نقدِ مکتب‌ها، به‌صورتِ ویژه، مطالبی کاربردی بیان شده‌اند. 💠 این کتاب در چهار بخش تنظیم شده است: ۱. نگاهی کلی؛ ۲. فصل اول: نقد؛ ۳. فصل دوم: نقد هدف‌ها؛ ۴. فصل سوم: نقد مکتب‌ها. 🔻 نگاهی کلی در مقدمۀ کتاب، نویسنده دربارۀ سه موضوعِ سخن گفته است: ۱. چرا بنویسم؟ 👈 ضرورتِ نوشتن دربارۀ نقد و معیارهای نقد؟ (نقدِ نقد!) ۲. چه بنویسم؟ 👈 در حوزۀ «نقد»، دربارۀ چه موضوعاتی باید سخن گفت؟ ۳. برای چه بنویسم؟ 👈 تبیینِ «هدف از نگارشِ این کتاب». 🔸 فصل اول: نقد در این فصل که از پنج بخش تشکیل شده است، دربارۀ مباحثِ کلیِ «نقد»، صحبت شده است: ۱. مفهوم نقد: چیستی؟ ۲. ضرورت نقد: چرایی؟ ۳. معیار نقد: ملاک؟ ۴‌. روش نقد: شیوه؟ ۵. قلمرو نقد: محدوده؟ 🔹 فصل دوم: نقد هدف‌ها در فصل دوم، نویسنده، با تبیینِ مبحثِ «نیازهای انسان» و «قدر انسان»، روشِ «نقدِ هدف‌ها» را آموزش می‌دهد تا در اين بازار مكّاره كه هر كس از هر طرف فريادى دارد و در اين بيغوله، در هر لحظه، هزارها شيطان رهِ‌ گم‌گشته مى‌زنند، راحت مقصد را بشناسیم و راه را بيابیم. 🔸 فصل سوم: نقد مکتب‌ها در این فصل، نویسنده، در ابتدا به‌صورتِ کلی از شش روش برای «نقد مکتب‌ها» سخن می‌گوید و در ادامه، دربارۀ چهار روش از این روش‌ها، بحث‌های دقیقی ارائه می‌دهد: ۱. نیازها؛ ۲. طرح کلی؛ ۳. نقش تاریخی؛ ۴. تجربه؛ ۵. آرمان‌ها؛ ۶. مقایسه‌ها. ☘ در فصلِ سومِ کتاب، در مبحثِ «طرح کلی»، نویسندۀ محترم، برخی از پرسش‌های اساسی زندگی انسان را مطرح کرده و در ادامه، پاسخ‌هایی دقیق برای این پرسش‌ها بیان می‌کنند: ۱. چرا خدا آفريد؟ ۲. براى چه آفريد؟ ۳. از ما چه مى‌خواهد؟ ۴. ما براى خود چه بخواهيم‌؟ ۵. چرا زندگى كنيم و چرا بميريم‌؟ ۶. چگونه زندگى كنيم و چگونه بميريم‌؟ ۷. در زندگى چه نيازهايى داريم‌؟ ۸. براى تأمين اين‌ها چه امكاناتى داريم‌؟ ۹. و... . 📘 گزیده‌‌هایی از کتاب: 🍃 «ضرورت انتخاب، ضرورت نقد را به همراه مى‌آورد. كسانى كه مى‌خواهند از شكم عادت‌ها و تلقين‌ها و تقليدها، دوباره متولد شوند. كسانى كه مى‌خواهند دوبار تولد داشته باشند و دوباره خود را بزايند، اينها نمى‌توانند بدون نقد، بدون ارزيابى و راهيابى و سنجش، گام بردارند.» ص۱۹ 🍃 «كسانى كه مردم را بر خوبى وادار مى‌كنند، كار خوبى نكرده‌اند، كه انسان را مسخ كرده‌اند.» ص۱۰۲ مؤسسۀ شمیم لیلةالقدر ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
10 لرزش دل.MP3
1.05M
۱۰ ✅ لرزشِ دل 🎙 استاد علی صفایی حائری در دنیایی که همۀ پیرمردها زیرِ بار هستند و دخترها فاسد شده‌اند و پسرها ضایع، تو پول‌هایت را روی هم دسته‌کردی انگشتر کردی طلا کردی... و نماز شب هم می‌خوانی! توقع هم داری که دلت بلرزد! ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
۱۴ ✅ مقصود، تفهیم است، نه توافق. 🍃 «در برخورد نمى‌توانى يک‌بعدى و يک‌طرفى باشى؛ چون مقصود، شكستن طرف و بزن‌بزن‌كردن نيست؛ همان طور كه مقصود، به توافق رسيدن نيست، كه مقصود، فهميدن و فهماندن است و به تفاهم رسيدن و چه بسا پس از فهم و آگاهى، طرف نخواهد عمل كند و بخواهد در برج عناد و غرور خود پاسدار باشد. اگر چنين مقصودى در بحث منظور باشد، بايد آنچه جلوى فهم را مى‌گيرد و عواملى كه آگاه و ناخودآگاه مؤثر هستند كنترل شوند. مادام كه در بحث و برخورد در طرف تو، طلب و علاقه نباشد و مادام كه از پيش‌داورى‌ها و موضع‌گيرى‌هاى پيش ساخته آزاد نشده باشد و از سنگر بيرون نيامده باشد، مادام كه مسائل به طور مستقيم و بلاواسطه طرح نشده باشند و درک نشده باشند، شروع بحث، همچون در تاريكى تير انداختن است.» 📚 بررسی، ص۴۳ ✍ استاد علی صفایی حائری ☘ @EinSadTehran 🌐  Einsadtehran.ir
۱۵ تکمیل کنیم، نه توجیه و نه تضعیف. 🍃 «مادام كه حكومتى از اهدافش چشم نپوشيده و تخفيف نداده، حتى در زير فشارهاى سياسى و دخالت‌هاى جاسوسى و نظامى و تحميل جنگ و صلح قد خم نكرده و به جايى وابسته نشده، مادام كه اهداف دست نخورده‌اند بايد با حكومت همراه بود، حتى اگر تو را كنار گذارده باشد. بايد در كنار مشغول بود و نياز ميان‌دارها را تأمين كرد. اما اگر اهداف از حد رشد، به تكامل، به عدالت، به آزادى، به رفاه تنزل كرد و در همين سطح پرسه زد، بايد دست به كار شد و دوباره و چند باره راه افتاد. در اين مرحله، تمامى ضعف‌ها و نارسايى‌ها چه در سطح طرح و چه مرحله اجرا را، بايد تكميل و تأمين كرد، نه توجيه و نه تضعيف.» 📚 پاسخ به پیام نهضت آزادی، ص۱۹ ✍ استاد علی صفایی حائری ☘ @EinSadTehran 🌐  Einsadtehran.ir
✳️ شورِ رفتن ✍️ استاد علی صفایی حائری 🇮🇷 سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک می‌گوییم. 🌹 ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
۱۹ 🍃 «طرفداران آزادى هم، به دشمنِ آزادى، آزادى نمى‌دهند.» 📚 نقدی بر فلسفه دین...، ص۱۲۸ ✍ استاد علی صفایی حائری Einsadtehran.ir @EinSadTehran
هدایت شده از اطلاع‌رسانی - عین‌صاد
در این گفتگو درباره پرسش های زیر به تبادل نظر می پردازیم: ۱- سبک زندگی چه معنا و مفهومی دارد؟ ۲- چه نیازی به انتخاب سبک زندگی داریم؟ ۳- برتری سبک زندگی دینی بر سبک زندگی غربی در چیست؟ ۴- چه مدل و سبک زندگی انسان را به رضایت و سعادت در زندگی سوق میدهد؟ ۵- چه تاثیری آموزش مهارتها در سبک زندگی دارد؟ دوشنبه ۲۷ بهمن ماه ۹۹ ساعت ۲۰ از صفحه اینستاگرام راز انسان https://instagram.com/raz_e_ensan?igshid=1y2cf8ccfmagk 📲لینک کانال اطلاع رسانی - عین صاد https://eitaa.com/joinchat/1123942497C587bf32e2c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۴ ✳️ خسارت بزرگ 🎙 استاد علی صفایی حائری ❓چه قراری را در دل‌ها ریخته‌ایم؟ ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
✳️ دو کارِ اساسیِ صادقین ✍️ استاد علی صفایی حائری 🌹 سالروز ولادت با سعادت امام محمد باقر علیه‌السلام را تبریک می‌گوییم. ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
هدایت شده از اطلاع‌رسانی - عین‌صاد
🗓 برنامۀ هفتگی مؤسسهٔ شمیم لیلةالقدر از ۲۵بهمن۱۳۹۹ تا ۳۰بهمن۱۳۹۹ 💠 کلاس مجازی: اسکایپ سواد رسانه‌ای https://join.skype.com/cSskLz1sfo1l شرح کتاب مسئولیت و سازندگی https://join.skype.com/e5onNxF5giUL شرح کتاب نامه‌های بلوغ https://join.skype.com/dblQw9cqBcW2 روان‌شناسی (از حال بد به حال خوب) https://join.skype.com/k2YhA84mcAmL کتاب‌خوانی (شناخت، احساس، عمل) https://join.skype.com/gnbAFzQhTzK8 اصول فقه مظفر https://join.skype.com/b0nZasx200rb نظام فکری https://join.skype.com/m7QqlpVzYZZa ادبیات عرب https://join.skype.com/dfGgcBWp3mL9 فهم حدیث https://join.skype.com/nZJgLmJq4Lgw تدبر در قرآن- پنج‌شنبه‌ها https://join.skype.com/aipuLIgUtCDQ روضه هفتگی https://join.skype.com/dLtgGNCu6bWE 🏫 کلاس حضوری: میدان انقلاب، خ ۱۲فروردین، ک نوروز، پ۱۰، ط۲ 🔹 هماهنگی مشاوره‌های روان‌شناسی و حقوقی: خانم خالدیان +989226184837 🔸 فایل‌های صوتی کلاس‌ها را می‌توانید از ادمین‌های کانال دریافت بفرمایید. ☘ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir 📲لینک کانال اطلاع رسانی - عین صاد https://eitaa.com/joinchat/1123942497C587bf32e2c
ویژه‌نامه‌ای_دربارۀ_استاد_صفایی.pdf
4.98M
۷ ❇️ ویژه‌نامه‌ای دربارۀ استاد صفایی 🍃 برای پس از مرگم 👌 ✍ استاد علی صفایی حائری ▪️آیت‌الله حائری شیرازی: قدر این مرد، شناخته نشد. ▫️حجت‌الاسلام جمشیدی: استاد صفایی انسانی والا از تبار پیامبران. ▪️حجت‌الاسلام محسن قرائتی: استاد صفایی می‌گفت: «توجیه حماقت است، تضعیف جنایت و تکمیل رسالت.» ▫️استاد نادر طالب‌زاده: فرصت ما برای درک مرحوم صفایی کم بود. ▪️حجت‌الاسلام حسینیان‌قمی: مرحوم صفایی طبیب دل‌ها بود. ▫️حجت‌الاسلام رنجبر: بی‌تعلقی به تمام معنا در وجود مرحوم صفایی مشخص بود. 🍃 شهادت ✍ استاد علی صفایی حائری 🍃 حرفی از روش شناخت و روش تحقیق ✍ استاد علی صفایی حائری 🍃 پاسخ به دو نامه ✍ استاد علی صفایی حائری 🍃 نقطه‌نظرها و دیدگاه‌های اصیل اسلامی دربارۀ علوم انسانی ✍ استاد علی صفایی حائری ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
✳️ شدت فشار و كنترل دشمن نشان مى‌دهد كه امامان چگونه كار را پيش مى‌برده‌اند... ✍ استاد علی صفایی l 🏴 سالروز شهادت امام علی النقی الهادی علیه‌السلام را تسلیت می‌گوییم. ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
درون‌گرایی و برون‌گرایی.mp3
3.34M
۱ 💠 درون‌گرایی و برون‌گرایی 🎙 دکتر هاشم صابریان 🍃 «درون گرا و سر در لاک، كسى است كه فقط‍‌ با خودش زندگى مى‌كند و با خيال خودش خوش است و از خيال خودش رنج مى‌برد. به بيرون كار ندارد. حادثه‌هاى بيرون او را گرم نمى‌كنند و او را حركت نمى‌دهند كه در او مسخ مى‌شوند و رنگ مى‌بازند. او به حادثه‌ها آگاهى ندارد و به آگاه شدن هم رغبتى نشان نمى‌دهد؛ كه او با خودش و با خيالش ديگر آگاهى نمى‌خواهد، حتى اين آگاهى‌ها، او را گم مى‌كنند و او را از خودش مى‌گيرند.» 📚 مسئولیت و سازندگی، ص۲۹۳ ✍️ استاد علی صفایی حائری ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
۷ 🍀 روش كار «يك روز با يكى از دوستانم از ميدان شلوغ شهر مى‌گذشتيم. فوج‌فوج و دسته‌دسته آدم‌ها را مى‌ديديم كه مسخ شده بودند و عروسک شده بودند و نمايش‌نامه‌هاى مسخره‌اى را كارگردانى و بازى مى‌كردند. دور از هر گونه صميميت، فيلم‌هاى بلندى را كه به درازاى يک عمر بود، صحنه‌سازى مى‌كردند. دوستم كه شاهد آن فوج بازيگر و آن فيلم‌هاى دراز بلند و خسته و تكرارى بود و آرام آرام به فكر فرو رفته بود با چند كلام، فكرش را به من داد كه نمى‌شود با اين‌ها، با اين همه بازيگر كارى كرد. نمى‌توان اين بازيچه‌ها و بازيگرها و تماشاچى‌ها را به كار جدى كشيد. اصلاً نمى‌شود كارى كرد! او هنگامى كه سكوت مرا ديد، پرسيد كه آيا به عقيده‌ى تو مى‌توان كارى كرد؟! من از او پرسيدم: آيا اين‌ها همين طور بوده‌اند يا اين طور شده‌اند؟ گفت: معلوم است كه اين طور نبوده‌اند و معلوم است كه اين طور شده‌اند. گفتم: پس معلوم مى‌شود كه اين طور هم نمى‌مانند. كسانى را كه اين‌گونه ساخته‌اند، مى‌توان از همان راه خراب كرد و مى‌توان از همان راه به شكل ديگر ساخت. و آن گاه گفتم: براى من اين مهم نيست كه اين‌ها درست بشوند و خوب بشوند يا نه، و كار من اين نيست كه به آن‌ها شكل بدهم و آن‌ها را بسازم. مهم اين است كه شرايط‍‌ِ خوب‌شدنِ آن‌ها فراهم بشود و آن‌ها بتوانند از زير جبرهاى حاكم آزاد شوند و با تضادها، به فضاى آزاد برسند و در اين فضا، خودشان برپا بايستند و خود را شكل بدهند و بسازند و يا خراب كنند. هدف اين نيست كه مردم خوب بشوند. بل هدف اين است كه شرايط‍‌ خوب شدن آن‌ها فراهم بشود. آن گاه آن‌ها هستند كه مى‌توانند انتخاب كنند و اتخاذ كنند. گفتم: ما اگر مى‌خواستيم كه خلق را قالب‌گيرى كنيم و به آن‌ها شكل بدهيم و آن‌ها را به شكل دلخواه در آوريم، به راحتى مى‌توانستيم از همان راهى كه شروع كرده‌اند، شروع كنيم. سپس توضيح دادم كه چگونه دشمن شروع كرد و چگونه بر روى يک اقليت كار كرد و چگونه اين اقليت را به كار گماشت و چگونه اين اقليت به كار پرداخت و حربۀ سنت و شخصيت ملى و حربۀ عقل و انديشه و حربۀ مذهب را از دست‌ها گرفته و در نتيجه جامعه‌اى كه شخصيتش را از دست داده بود، مقلد و غرب‌زده بار آمد. و جامعه‌اى كه انديشه‌اش را كنار زده بود به اسارت غريزه رفت و جامعه‌اى كه مذهبش را باخته بود، به استقبال مكتب‌ها آمد و سرانجام اين جامعۀ مكتب‌زدۀ غرب‌زدۀ بى‌شخصيت همين شد كه تو مى‌بينى و تعجب مى‌كنى از اين‌كه بتوان كارى كرد. تو اگر دويست سال پيش مى‌شنيدى كه در آن جوّ بسته و در شكم همان تعصب و پرهيز، اين همه آزادى و ولنگارى و بازيگرى زنده مى‌شود، حتماً همان قدر تعجب مى‌كردى كه امروز تعجب مى‌كنى از اين‌كه در اين جامعۀ ولنگار و اسير، حساب و دقت و سنجشى متولد شود؛ اما كسانى كه كليدها را به دست آورده‌اند ديگر نه تعجب مى‌كنند و نه درنگ مى‌نمايند كه بر روى اقليت‌ها كارها را گسترش مى‌دهند و با استعدادها، سنگ‌ها را از ميانه برمى‌دارند.» 📚 آیه‌های سبز، ص۱۸ ✍️ استاد علی صفایی حائری ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir