eitaa logo
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع
310 دنبال‌کننده
745 عکس
29 ویدیو
120 فایل
ا
مشاهده در ایتا
دانلود
✅پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام برگزار می کند. ⬅️سلسله نشست های پیامبر رحمت با حضور اساتید حوزه و دانشگاه ⬅️نشست چهارم: حقوق همسران در پیشگیرانه‌های پیامبر(ص) در مسأله ازدواج 👤ارائه دهنده: دکتر حسین قاضی خانی ⏰زمان: سه شنبه بیست و هفتم مهر ماه 1400 ساعت 11 الی 12 💠لینک حضور: 🌐dte.bz/historyconf 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 🌐tv.balagh.ir
✅پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام برگزار می کند. ⬅️سلسله نشست های پیامبر رحمت با حضور اساتید حوزه و دانشگاه ⬅️نشست پنجم: حقوق شهروندی در حکومت نبوی(ص) 👤ارائه دهنده: دکتر سعید طاووسی مسرور ⏰زمان: چهار شنبه بیست و هشتم مهر ماه 1400 ساعت 11 الی 12 💠لینک حضور: 🌐dte.bz/historyconf 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 🌐tv.balagh.ir
✅پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام برگزار می کند. ⬅️سلسله نشست های پیامبر رحمت با حضور اساتید حوزه و دانشگاه ⬅️نشست ششم: حقوق زنان در سیره پیامبر(ص) 👤ارائه دهنده: دکتر زهرا روح اللهی امیری ⏰زمان: پنج شنبه بیست و نهم مهر ماه 1400 ساعت 11 الی 12 💠لینک حضور: 🌐dte.bz/historyconf 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 🌐tv.balagh.ir
حضور مدیر گروه فرهنگ و تمدن اسلامی در شبکه چهار سیما دکتر سید حسین فلاح زاده در برنامه درس گفتار، کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار در ششمین قسمت با عنوان «بررسی تاریخ هخامنشیان تا سقوط ساسانیان» از روز چهارشنبه 28 مهر ماه تا روز سه شنبه 4 آبان ماه 1400 حضور خواهند یافت. درس گفتار مدیر گروه فرهنگ و تمدن اسلامی، هر روز از ساعت 20/17 شروع خواهد شد و بازپخش آن در روز بعد از ساعت 30/10 خواهد بود.
👇صوت نشست اول سلسله نشست‌های پیامبر رحمت👇
👇صوت نشست دوم سلسله نشست‌های پیامبر رحمت👇
👇صوت نشست سوم سلسله نشست‌های پیامبر رحمت👇
👇صوت نشست چهارم سلسله نشست‌های پیامبر رحمت👇
👇صوت نشست پنجم سلسله نشست‌های پیامبر رحمت👇
👇صوت نشست ششم سلسله نشست‌های پیامبر رحمت👇
نقد و بررسی کتاب «رسول خدا(ص) و مدیریت تنش‌های مدینه» کتاب «رسول خدا(ص) و مدیریت تنش‌های مدینه» نقد و بررسی می‌شود کتاب «رسول خدا(ص) و مدیریت تنش‌های مدینه» روز شنبه، ۱۵ آبان ماه از ساعت ۱۶ لغایت ۱۸ در پژوهشکده تاریخ اسلام با عنوان «سلسله نشست‌های علمی بررسی و نقد کتاب، گروه سیره معصومین(ع)» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا ابروش، عضو هیأت علمی دانشگاه معارف اسلامی، دکتر زهرا روح اللهی امیری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) به عنوان ناقد و نویسنده کتاب، دکتر حسین قاضی‌خانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)، با دبیری دکتر محسن حیدرنیا، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات، به صورت مجازی نقد و بررسی ‌می‌شود. علاقمندان می‌توانند با ورود به لینک نشست (http://www.skyroom.online/ch/a۲m/lecture) در جلسه حضور نمایند.
به مناسبت میلاد امام حسن عسکری(ع) گفت و گویی با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا مطهری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، انجام شد که به محضر علاقمندان خاندان اهل بیت(ع) ارائه می‌گردد. زندگی امام حسن عسکری(ع) به سه دوره مشخص تقسیم می‌شود؛ حدود پنج سال در حجاز در شهر زادگاه خود در حضور و مراقبت پدر بزرگوارشان؛ حدود شانزده سال در عراق قبل از دوران امامت و پیشوائی و حدود هفت سال دوران کوتاه و پربار امامت و زعامت در عراق. حضرت در کودکی به همراه پدر از مدینه به سامرا منتقل شدند با ظلم و بیدادگری طاغوتیان در منطقه‌ای به نام (عسکر) سکونت اجباری داشتند و لذا عسکری نامیده شدند. سن آن حضرت را در هنگام انتقال به سامرا چهار سال و چند ماه گفته‌اند. یکی از مباحث قابل تحقیق مرتبط با عصر امام عسکری(ع) جغرافیای تاریخی شیعه در آن دوره است. امام عسکری(ع) در زمره ائمه کم سن شیعه محسوب می‌شوند و دوره ایشان از یکسو مصادف با اختناق و خفقان شدید حکومت و از طرفی پوست‌اندازی شیعه بعد از مواجهه با برخی فرق انحرافی مانند واقفیه و ... در دوره ائمه قبل از ایشان بود. ـ جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا مطهری بفرمایید شیعیان در دوره امام عسکری(ع) عمدتا در چه شهرهایی مستقر بودند؟ و چرا واکاوی این بحث در مورد ایران آن زمان مهم است؟ بسم الله الرحن الرحیم با تبریک میلاد امام حسن عسکری(ع) به ساحت مقدس امام زمان و علاقمندان به آن حضرت، باید عرض کنم، در دهه‌های اخیر این حرف خیلی مطرح است که تاریخ پیدایش شیعه در ایران به دوره صفویه می‌رسد و بنیه و ریشه تاریخی مستحکمی ندارد،
این سخن در حالی بیان می‌شود که در عصر امام عسکری(ع) و قبل از ایشان شیعیان در مناطق مختلفی از ایران حضور داشته‌اند؛ شهرهای مهمی که پذیرای شیعیان بودند شامل؛ قم، نیشابور، کاشان، آوه، بیهق یا سبزوار امروز و ری بود. سابقه تشیع در قم به قرن نخست هجری بر می‌گردد و حضور حضرت معصومه(س) در سال ۲۰۳ هجری در قم، مؤید حضور فعالانه شیعیان در این شهر است، بنابراین سابقه شیعه را به عصر صفوی تقلیل دادن، به هیچ وجه درست نیست. قم از ابتدا مورد توجه بوده است؛ پیامبر(ص)، امام علی(ع) و بعد هم امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) فرمایشاتی در خصوص قم و شیعیان این شهر بیان کرده‌اند. قم در دوره امام عسکری(ع) کانون شیعه بود و آنها میانه خوبی با خلفای عباسی نداشتند و حتی مدتی به نشانه اعتراض به حکومت عباسی، خراج هم نپرداختند و علیه حکومت عباسیان قیام کردند؛ یکی از این قیام‌ها در دوره امامت امام عسکری(ع) و خلافت معتز عباسی بود که منجر به درگیری حکومت با شیعیان قم شد و در نهایت بخشی از مردم این شهر را به سامراء تبعید کرده و برخی را کشتند. حتی شواهد تاریخی و منقولاتی وجود دارد مبنی بر اینکه مردم قم چون در تنگنای خلفای عباسی قرار داشتند از امام عسکری(ع) خواستند که برای نجات و خلاصی آنان دعا بفرمایند. ـ در مورد موضع امام عسکری(ع) در قبال این رخدادها هم مستندات تاریخی وجود دارد؟ اینکه مستندات روشن و خاصی وجود داشته باشد نداریم ولی همین که مردم قم از امام خواستند تا برای خلاصی آنها دعا کند، نشانه توجه امام(ع) به مردم این شهر و ارتباط با آنها و تایید و حمایت ایشان است. ضمن اینکه حضور وکیل امام در قم نشان‌دهنده اهمیت این شهر است. شهر دیگری که پایگاه شیعیان بود، ری بود، این شهر در ابتدا شیعی نبود و طرفداران بنی امیه در آن زیاد بودند و حتی گرایشات ضد اهل بیتی(ع) داشتند ولی با مهاجرت سادات به خصوص بعد از سفر امام رضا(ع) به مرو و حضور برادر امام رضا(ع) در این شهر روند این شهر تغییر کرد و بسیاری شیعه شدند. گفته شده که برادر امام رضا(ع) در این شهر فوت کردند گرچه امروز علامتی برای این موضوع وجود ندارد؛ همچنین حضور حضرت عبدالعظیم حسنی در این شهر باعث افزایش شیعیان شد و به تدریج یاران امام عسکری(ع) افزایش یافتند. شهر دیگر کاشان است که وکیل امام هادی(ع) یعنی علی بن محمد در این شهر حضور داشت و بعد وکالت امام عسکری(ع) را هم عهده‌‌دار بود؛ شخصیت‌های علمی دیگری هم در این شهر وجود داشتند، همچنین شهر دیگر نیشابور و به تبع آن بیهق بود که در ابتدا سنی مسلک بودند و به خصوص بعد از عبور امام رضا(ع) از این شهر به تدریج شیعیان زیادی در این شهر پدیدار شدند و به مرکز شیعیان تبدیل شد و در دوره امام عسکری(ع) شاهد رشد فزاینده شیعه در این شهرها هستیم. ـ امام عسکری(ع) با ۲۸ سال سن در خفقان شدید حکومت قرار داشتند، با در نظر گرفتن این موضوع تحکیم بحث امامت و ارتباط با شیعیان چگونه ممکن بود؟ چند ائمه آخر ما یعنی از دوره امام هادی(ع) به تدریج سیستم ارتباط وکالت تقویت شد و ائمه(ع) افراد برگزیده‌ای را به عنوان وکیل برای خود در شهرهای مختلف تعیین نمودند و با توجه به نظام قبیلگی آن دوره، ارتباطات از این طریق صورت می‌گرفت. این وکلا با وجود محدودیت‌ها با روش‌ها و قالب‌های مختلف به حضور امام(ع) می‌رسیدند، برخی به عنوان تاجر و برخی حتی در لباس کسی که عقیده شیعه را قبول ندارد و به انحاء مختلف این رفت و آمد به سامراء و محضر امام(ع) صورت می‌گرفت. امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) در سامراء حضور داشتند که شهری نظامی بود البته گفته شده این دو امام بزرگوار در منطقه عسکر زندگی می‌کردند ولی به هر حال کل این شهر، نظامی بود و به همین دلیل به آنها عسکریین گفته می‌شود. لذا عملا ارتباط شیعیان با این دو امام(ع) به شدت محدود بود و فقط برخی خواص یاران آن هم با لباس مبدل و در اصناف شغلی مختلف به محضر ایشان شرفیاب می‌شدند. ـ با توجه به فضایی که ترسیم کردید مسئله تولد امام زمان(عج) هم بحث قابل تاملی می‌شود، چگونه برای فردی که باور تشیع را ندارد و از منظر برون مذهبی و برون دینی به مسئله تولد امام زمان(عج) می‌نگرد می‌توانیم بحث تولد ایشان را اثبات کنیم؟
برخی می‌گویند تولد امام زمان(عج) مخفی بوده است، باید مشخص کنیم مخفی از چه کسی و چه کسانی؛ اگر مخفی از حکومت بگوییم قطعا همین طور است ولی مخفی از برخی نزدیکان آن حضرت نبوده است و خواصی از شیعیان مطلع بودند. یکی از گزارشات مشهوری که وجود دارد عقیقه کردن امام عسکری(ع) برای فرزندشان است؛ حتی ایشان گوسفندهایی را فرستادند و فرمودند به نیت تولد فرزندشان قربانی کنند تا مسئله امام زمان(عج) از ابتدا برای شیعیان روشن و مشخص باشد. برخی هم بعد از مدتی که از تولد امام گذشت متوجه این مسئله شدند و به خصوص بعد از شهادت امام عسکری(ع) و اینکه امام زمان بر پیکر ایشان نماز خواندند و کرامات و معجزاتی از خود نشان دادند که باعث باور و یقین شیعیان شد.
مرتبه علمی حجت الاسلام و المسلمین مصطفی صادقی ارتقاء یافت هیأت ممیزه مشترک مراکز و مؤسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی حوزه‌ای ـ دانشگاهی صلاحیت علمی حجت الاسلام و المسلمین مصطفی صادقی را برای احراز مرتبه دانشیاری تأیید کرد. پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) کسب رتبه دانشیاری را تبریک گفته و موفقیت در مراحل بعدی را برای ایشان آرزوی می‌نماید.