eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
356 دنبال‌کننده
1هزار عکس
209 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓سالروز ازدواج رهبری/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️در دوران مبارزات، خانمها سربازان خط مقدم انقلاب بودند و این را بعنوان یک مبالغه نمیگویم. اگر زنها با انقلاب سازگار نبودند، مطمئنا این انقلاب واقع نمیشد. من به این معنا اعتقاد دارم. اولا، اگر آنها نبودند، نیمی از گروه انقلابیون مستقیما در میدان نبودند. ثانیا، بطور غیر مستقیم روی فرزندان و شوهران و برادران و محیط خانه اثر میگذاشتند. حضور آنها بود که توانست ستون فقرات دشمن را بشکند و مبارزه را بمعنای واقعی کلمه پیش ببرد! ۶۸/۱۰/۲۶ ‼️من درباره زهد همسر صالحه‌ام، تصویرهای بسیاری در ذهن دارم که بیان بعضی آنها خوب نیست، ایشان نه قبل و نه بعد انقلاب هرگز از من درخواستی مثل خرید لباس نکرده‌اند، هیچوقت برای خود زیور آلات نخرید، مقداری زیورآلات داشت که یا هدیه بود و یا از خانه پدری آورده بود که همه آنها را هم فروخت و پولش را در راه خدا صرف کرد، لذا ایشان حتی یک انگشتر معمولی هم ندارند، این رهایی ایشان از زوائد زندگی بیشترین تاثیر را در زندگی من داشته چراکه همین زواید غیر ضروری است که انسان را به بردگی میکشاند! خون دلی که لعل شد ص۱۶۰ # نقل از جهاد تبیینی 🏴 @ejtehad_jame
🗓سالروز ازدواج رهبری/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️من گمان میکنم آن کسانیکه با مجالس و محافل سنگین، با مهریه‌ها و جهیزیه‌های سنگین ازدواج را بر دیگران مشکل میکنند، حسابشان پیش خدا خیلی سخت است! ۷۴/۵/۲۴ ‼️اگر کسانی مراسم ازدواج را طوری برگزار کنند که قشر عظیمی از مردم احساس کنند، نمیتوانند، دخترها در خانه بمانند، پسرها نامتأهل بمانند، اینها هم گناه است؛ این گناه‌ها را باید بفهمیم. ما این گناه‌های بزرگ را کوچک مدنظر قرار میدهیم، گناه‌های بزرگ را فراموش میکنیم. ۸۱/۷/۲۹ ‼️این مواردی که بنده از سادگی منزلم و از عدم تعلق همسرم گفتم همه به لطف خدای متعال و نیز برکت وجود همسر صالحه‌ام هست، چراکه این عدم تعلق همسرم به زخارف دنیوی مستلزم یک روح بزرگ است و خدای متعال چنین روح بزرگی به ایشان عنایت کرده و البته ما هم مشمول این عنایت الهی هستیم! خون دلی که لعل شد ص۱۶۵ ⬇️ نقل از جهاد تبیینی 🏴 @ejtehad_jame
🗓سالروز دو واقعه مهم و پرعبرت 🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین 🏴جنگ امیرالمومنین علیه مارقین/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️من درباره خوارج، خیلی حساسم و روی تاریخ اینها خیلی مطالعه کردم. در زبان معروف، خوارج را به مقدسهای متحجر تشبیه میکنند؛ اما اشتباه است. اصلاً اینطوری نیست. اگر اینها آدمهایی بودند که یک گوشه نشسته بودند و عبا را بر سر کشیده بودند، امیرالمؤمنین که با اینها کاری نداشت، خوارج مقدس مآب نبودند آنها جهل مرکب داشتند و بینش تنگ نظرانه از دین داشتند و در آن راه مبارزه میکردند! ۷۰/۱/۲۶ ‼️متأسفانه در شعر و سخنرانی و فیلم و همه چیز، خوارج را به خشکه مقدّسها تعبیر میکنند. این، غلط است. اگر میخواهید خوارج را بشناسید، نمونه‌اش در زمان ما همین گروه منافقین است، آیه‌ی قرآن میخواندند، خطبه نهج‌البلاغه میخواندند، ادعای دینداری میکردند، خودشان را از همه مسلمانتر و انقلابی‌تر میدانستند؛ آنوقت بمب گذاری میکردند و ناگهان یک خانواده، را به هنگام افطارِ ماه رمضان میکشتند! چرا؟ چون اعضای آن خانواده طرفدار امام و انقلاب بودند! ۷۵/۱۱/۱۲ # نقل از جهاد تبیینی 🏴 @ejtehad_jame
🗓سالروز دو واقعه مهم و پرعبرت 🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین 🏴جنگ امیرالمومنین علیه مارقین/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️خوارج تازه مسلمانهایی بودند که احساسات اسلامی داشتند اما اطلاعات اسلامی نداشتند! ۶۸/۲/۱۱ ‼️خوارج را درست بشناسید، کسانی با تمسّکِ ظاهر به دین، با تمسّک به آیات قرآن، حفظ کردن قرآن، حفظ کردن نهج‌البلاغه البته آن روز فقط قرآن بود؛ ولی در دوره‌های بعد، هر چه که مصلحت باشد و ظاهر دینىِ آنها را حفظ کند، به برخی از امور دینی ظاهراً اعتقاد داشتند؛ اما با آن لُبّ و اساس دین مخالفت میکردند و بر روی این حرف تعصّب داشتند. دم از خدا میزدند؛ اما نوکرىِ حلقه به گوش شیطان را داشتند. دیدید که منافقین یک روز آن طور ادّعاهایی داشتند؛ بعد هم وقتی لازم شد، برای مبارزه با انقلاب و امام و نظام جمهوری اسلامی، با امریکا و صهیونیستها و صدّام و با هر کس دیگر حاضر بودند کار کنند و نوکریشان را انجام دهند! خوارج، این طور موجوداتی بودند ۷۵/۱۱/۱۲ # نقل از جهاد تبیینی 🏴 @ejtehad_jame
🗓سالروز دو واقعه مهم و پرعبرت 🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین 🏴جنگ امیرالمومنین علیه مارقین/۸ 💠رهبرانقلاب: ‼️فتنه خوارج از فتنه جمل و صفین، مهمتر بود، چرا؟ زيرا كه در آن دو، مخالفين اميرالمؤمنين مخالفينی بودند که عمدتا دنبال خواستهای سياسی خودشان، قدرت طلبی خودشان به راه افتاده بودند؛ نوعی بيگانگی در ميان آنها و اميرالمؤمنين وجود داشت، اما در فتنه نهروان، خوديها، علی دوستها، كسانيكه در کنار علی برای حفظ جان علی، با معاويه و با اهل جمل جنگيده بودند، اينها لغزيدند؛ لذا جنگ نهروان از دو جنگ جمل و صفین مهمتر از آن است، خوارج از كجا درست شد؟ در رأس خوارج افرادی وجود داشتند كه اينها از لحاظ فكر و بينش کج فهم بودند، يكي از كسانيكه در رأس خوارج بود كسی است به نام ذوالثديه که در زمان پيغمبر در جنگ حنين وقتی پيغمبر داشتند غنائم حنين را تقسيم ميكردند، اين خودش را رساند به پيغمبر و صدا زد كه يا رسول الله عدالت را مراعات كن، پيغمبر اكرم يك نگاه شماتت باری به او كردند، گفتند خب اگر من عدالت را مراعات نكنم كی مراعات خواهد كرد عدالت را؟ اين چه حرفی است؟ این يك نمونه است، دركی از اسلام كه ناقص خوارج است، آنوقت ايمان متعصبانهاي نسبت به همين ايمان ناقص و همراه با يك تعصب كور و كر كه حاضر نيست چيزی را از كسی هم بشنود و خودش را تصحيح كند، اصلاح كند؛ اين پايه و اساس اين انحراف بزرگ است. ۶۵/۳/۱۲ از جهاد تبیینی 🏴 @ejtehad_jame
🗓سالروز دو واقعه مهم و پرعبرت 🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین 🏴جنگ امیرالمومنین علیه مارقین/۱۲ 💠رهبرانقلاب ‼️در همين جنگ نهروان يك نفر از خوارج آمد با يكی از اصحاب اميرالمؤمنين جنگ تن به تن ميكردند، سرباز اميرالمؤمنين قويتر از آن خوارجی بود، لذا نيزه را فرو برد در سینه آن خارجی اما آن خارجی در حاليكه نيزه در داخل سينهاش فرو رفته بود و از پش تش بيرون آمده بود و يك سر نيزه هم محكم دست آن رزمنده علوی بود، بنا كرد پيش رفتن و اين نيزه را همينطور در سينه خودش بيشتر فرو برد و شمشيرش را كشيد و در حاليكه این نیزه در سینه فرو میرفت ميرفت اين آيه ۸۴سوره طه را ميخواند "عَجِلْتُ إِلَيْكَ رَبِّ لِتَرْضى‌" یعنی پرودگارا برای رضای تو با شتاب دارم طرف تو ميآيم. اين دردآور نيست؟ حافظ قرآن، مسلط به آيات، فداكار در راه آن چيزيكه به آن عقيده دارد و كج فهم، فتنه اين است. لذاست كه به نظر من مسئله نهروان بيشتر در خور اين است كه ما به آن توجه كنيم، رويش مو شكافی و دقت كنيم. ۶۵/۳/۱۲ # نقل از جهاد تبیینی 🏴 @ejtehad_jame
🗓سالروز دو واقعه مهم و پرعبرت 🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین 🏴جنگ امیرالمومنین علیه مارقین/۱۳ 💠رهبرانقلاب ‼️بصیرت خودتان را بالا ببرید، من مکرر این جمله امیرالمؤمنین در جنگ صفین را بیان کردم که فرمود: «الا و لایحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر». سختی پرچم امیرالمؤمنین از پرچم پیغمبر، بیشتر بود؛ چون در پرچم پیغمبر دوست و دشمن معلوم بود اما زیر پرچم امیرالمؤمنین دوست و دشمن آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهائی را میزد که دوست میزند؛ همان نماز جماعت را که تو اردوگاه امیرالمؤمنین میخواندند، تو اردوگاه طرف مقابل هم میخواندند. بعضیشان مثل خوارج که خیلی هم عبادتشان آب و رنگ داشت؛ یک شبی امیرالمؤمنین از تاریکی شب استفاده کرد و از اردوگاه خوارج عبور کرد، دید یکی دارد با صدای خوشی میخواند: «أمن هو قانت ءاناء اللیل» یک نفر کنار حضرت بود، گفت: یا امیرالمؤمنین! خوش بحال این کسی که دارد این آیه را به این قشنگی میخواند. ای کاش من یک موئی در بدن او بودم؛ چون او به بهشت میرود؛ حتماً، یقیناً؛ من هم با برکت او به بهشت میروم. این گذشت، جنگ نهروان شروع شد. بعد که دشمنان کشته شدند امیرالمؤمنین آمد بالاسر کشته‌های دشمن، همیطور عبور میکرد یکی را گفت بلند کنید، بلند کردند. به همان کسی که آن شب همراهش بود، حضرت فرمود این همان کسی است که تو آرزو کردی یک مو از بدن او باشی، که آن شب داشت آن قرآن را با آن لحن سوزناک میخواند! اینجا در مقابل قرآن ناطق، امیرالمؤمنین میایستد، شمشیر میکشد! چون بصیرت نیست؛ بصیرت نیست، نمیتواند اوضاع را بفهمد. ۸۸/۵/۵ # نقل از جهاد تبیینی 🏴 @ejtehad_jame
🗓سالروز دو واقعه مهم و پرعبرت 🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین 🏴جنگ امیرالمومنین علیه مارقین/١۴ 💠رهبرانقلاب ‼️امیرالمومنین میفرماید بصیر آن کسی است که بشنود، گوش خود را نبندد؛ وقتی شنید، بیندیشد. من یک مثال از تاریخ بزنم. در جنگ صفین لشکر معاویه چیزی نمانده بود که بکلی منهدم و منهزم شود. حیله‌ای که برای نجات خود اندیشیدند، اینبودکه قرآنها را بر نیزه‌ها کنند، با این معنا که قرآن بین ما و شما حکم باشد. کار عوام پسند قشنگی بود. عده‌ای که بعدها خوارج شدند و روی امیرالمؤمنین شمشیر کشیدند، گفتند این که حرف خوبی است؛ میگویند بیائیم قرآن را حکم کنیم. ببینید، اینجا فریب خوردند؛ اینجا لغزیدند، این کسی که دارد دعوت میکند و میگوید بیائید به حکمیت قرآن تن بدهیم، کسی است که دارد با امام منتخبِ مفترض الطاعه میجنگد! او چطور به قرآن معتقد است؟ امیرالمؤمنین غیر از اینکه از نظر ما از طرف پیغمبر منصوب بود، اما آن کسانی هم که این را قبول نداشتند، این مسئله را قبول داشتند که آن روز بعد از خلیفه‌ سوم، همه مردم با او بیعت کردند، خلافت او را قبول کردند؛ شد امام، شد حاکم مفترض الطاعه جامعه‌ی اسلامی. هر کس با او میجنگید، روی او شمشیر میکشید، وظیفه همه مسلمانها بود که با او مقابله کنند. اگر این کسیکه قرآن را سر نیزه کرده، حقیقتا به قرآن معتقد است، قرآن میگوید که تو چرا با علی میجنگی. اگر واقعا به قرآن معتقد است، باید دستهایش را بالا ببرد، بگوید آقا من نمیجنگم؛ این مطلب مشکلی بود که نشود فهمید؟ این بی‌بصیرتی ناشی از چشم بستن بر روی یک حقیقت واضح است! ۸۹/۸/۴ از جهاد تبیینی 🏴 @ejtehad_jame
🏴 توصیه‌هایی پیرامون ص (۱) بسم الله الرحمن الرحیم باید افرادی که ذی‌نفوذ هستند در یک جمع، و دیگران کلمات‌شان را قبول دارند، چه به عنوان یا یا یا کاروان یا هر چیز دیگر، همان‌طوری‌که در معمولاً جلسه در گرفته می‌شود و اعمال حج نشان داده و توضیح داده می‌شود، همین کار را در این زیارات انجام دهند. به این صورت‌که از زیر مجموعه‌ی خودشان سؤال کنند از هر صنفی هستند؛ یا یا و ... - در این جمعیت عجیبی که ان‌شاءالله به سلامت موفق بشود- بپرسند چیست؟ هدف را مشخص کنند. ببینند این‌ها می‌دانند هدف چیست یا فقط می‌خواهند بروند، ببرند و بیایند باز سر کار خودشان باشند؟ چند تا از کلمات امام علیه‌السلام انتخاب کنند و به این‌ها حالی کنند که حضرت امام حسین علیه‌السلام به دنیا نداشت. را یک مسیر و جاده‌ای بیشتر حساب نمی‌کرد. و را اصل این می‌دانست. هدف که خدا به داده، تقریباً از مرگ شروع می‌شود. امام حسین علیه‌السلام هم دل‌خوشی‌اش به این بود که از این پل به آسانی ردّ می‌شود و با آن‌هایی‌که به آن‌ها می‌ورزد، پیدا می‌کند، چرا که می‌فرماید: «و ما أولهنی إلی أسلافی اشتیاق یعقوب إلی یوسف». من دنیا برایم زندگی نیست. مثل این‌که حضرت علیه‌السلام هم زندگی نداشت و در نتیجه مبتلا به نابینایی شد و همه‌اش آه می‌کشید برای و دوری از او. آیا شماها می‌خواهید با رفتن و برگشتن از این‌جور درون‌تان ظهور بکند و طمع لذات دنیا از خاطرتان پاک شود، محو شود و طمع به لذات آن‌جا در شما پیدا شود و یا اگر هست تقویت شود؟. خلاصه یا شوید و برگردید، یا اگر حسینی هستید، حسینی‌تر بشوید و برگردید. مثلاً بنده در جوانی موفق شدم مادرم و یکی دو تا از زنان آشنا و اقوام را با خودم بردم و آن‌جا هم شدم، مادرم هم سرش شکست، مشکلاتی هم پیش آمد. بالأخره وقتی برگشتیم، استاد ما [مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس ] که یک قدری اهل این حرف‌ها بود، می‌گفت: من اثر این زیارت را در تو می‌بینم. یا می‌گفت نور زیارت را در تو می‌بینم. یک چنین چیزی. خلاصه سفر، سفر است. تجارت است و تبدیل است. و برای تبدیل این افکار، سخنان حضرت خوانده و معنا شود. همین کتاب [ ] تألیف آقای همراه باشد و آن‌ها هم داشته باشند، که حضرت در برابر افراد چه فرمود؟ در منازل، در ، در راه و در روز و... ، این سفرنامه‌ی حضرت است. شما هم می‌خواهید مثل بیت‌الله، - خانه‌ای که بانی‌اش حضرت خلیل الله علیه‌السلام بود- ، یک سفری نظیر سفر حج داشته باشید، منتهی زیارت‌گاهش، شهادت‌گاه بزرگ‌ترین و شریف‌ترین است. و با چنین ملاقاتی، با چنین زیارتی، با چنین عرض سلامی، باید یک چیزی در وارد شود، که هر کسی از که اهل اند، بگویند ایشان فرق کرده. از یک ماه پیش، دو ماه پیش که با هم بودیم تا حالا خیلی فرق کرده؛ شوقی‌یاتش، ذوقی‌یاتش، علاقه‌هایش فرق کرده. مثلاً اگر و عزاداری می‌کند، حالا هر دوازده ماه می‌خواهد کند، مثل کسی که ماه رمضان‌اش قبول شده، دلش می‌خواهد همه‌ی سال ماه باشد. این حرف‌ها به خاطر این است که شما سؤال فرمودید، ما هم در جواب این‌ها را عرض می‌کنیم شاید یک چیزی هم به برکات آن‌ها به ما برسد.... 🏴 @ejtehad_jame ادامه‌ی مطلب در پیام بعدی⬇️
⬆️ ادامه‌ی مطلب صفحه‌ی قبل (۲) 🔹 ... حضرت اساسنامه‌ی خروجش از محوطه‌ی ها و ها را در این فرمایشات بیان کرده. یک کسی به حضرت علیه‌السلام عرض کرد شما روی چه مبانی و پایه‌هایی زندگی می‌کنید؟ که حضرت در جواب فرمودند که بر چهار پایه. اول این‌که دیدم کسی مرا انجام نمی‌دهد؛ بنا گذاشتم که خودم کار خودم را بکنم. دوم این که «علمت أن الله مُطَلِّعٌ علیَّ فاستحییتُ»؛ [ دانستم که خدای متعال مطلِع است بر من، پس حیا کردم.] دیگر این‌که دانستم که آخر کارم است «فاستعددتُ»؛ [ ... پس آماده شدم.] و دیگری این‌که «علمت أن رزقی لایأکله غیری فاطمأننتُ»؛ [ دانستم که رزق مرا دیگری نمی‌خورد، پس اطمینان پیدا کردم.]¹ باید هر یک برای زندگی خودش و اش و کسانی که از او حرف‌شنوی دارند، در ذهنش و در دفترش داشته باشد و آن را در تابلوی محل کارش و در جایگاه و استراحتش نصب کند، تا نشان دهد که این چه کاره است؟ معنای خودش را نشان بدهد. همان‌طوری‌که این تابلوها نشان می‌دهد که مثلاً این‌جا لوازم خانگی می‌فروشند. این‌جا قطعات ماشین، فروش می‌رود، انسان هم باید در محل‌هایی که هست، بالای سرش، این طرف و آن طرفش، این اشارات در مورد این مسائل همیشه چشم‌زد و گوش‌زد باشد، برای خودش و برای اطرافیانش. این‌ها به منزله‌ی مبارزه‌ی با است. چون اصلی‌ترین ماده‌ی مخدر، خود دنیاست. داشتن و عشق به دنیا داشتن بزرگترین ماده‌ی مخدر است. برای مبارزه با این مواد مخدر باید این ها را کرد. و حضرت این فکرها را در این بیانات‌شان نشان داده. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ___ ۱) [ ج ۷۸ ص ۲۲۸] 🏴 @ejtehad_jame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دخالت در در راس تعلیمات انبیاست 💢امام خمینی(ره): ما همه تعلیمات انبیا را کنار گذاشتیم، فقط به آن تعلیماتی که با- عرض می‌کنم- دخالت نکردن در سیاست و دخالت نکردن در جامعه و اینها [مرتبط است‌] فقط همینش را گرفته‌ایم. نمازش را گرفته‌ایم، باقی را رها کردیم. 🏴 @ejtehad_jame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ منظور از عبارت عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَین علیه‌السلام ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: [منظور از عبارت] عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَین علیه‌السلام، [در روایات] معلوم است. این زمین به این وسیعی کجایش عند قبر الحسین است؟ همین‌که شخص شروع کرد به قرب قبر حسین علیه‌السلام، عند قبر حسین صادق است. یادم می‌آید در اربعین، کربلا به‌اندازه‌ای شلوغ می‌شد و به‌اندازه‌ای اجتماع می‌شد که از همان جایی که آدم از اتومبیل پیاده می‌شد، مثلاً همان گاراژی که مطابق [و روبه‌رو] با در قبلۀ صحن حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام است، از آنجا ابداً دیگر کسی نمی‌توانست حرکت بکند و بیاید، مگر در غایت صبر و طمأنینه که آیا بگذارند یک قدم جلو برود یا نه؟! مثل همان که می‌گویند اگر سوزن بیندازید به زمین نمی‌رسد. از آنجا تا به صحن چقدر مسافت است؟ از صحن تا خود حرم چقدر مسافت است؟ حالا اگر یک‌ وقتی چنین شد و انسان قادر نبود راه برود ـ‌همین الآن هم اگر راه را باز بگذارند[١]، شاید جمعیت برسد به اینجا که خدا می‌داند از چند فرسخی این‌طور ازدحامی می‌شود که آدم نمی‌تواند قدم از قدم بردارد‌‌ـ بر همۀ این‌ها عند قبر الحسین علیه‌السلام صادق است، خصوصاً در مواقع ضرورت که آدم می‌فهمد عند قبر الحسین علیه‌السلام است. آن جای به آن دوری عند قبر الحسین علیه‌السلام است نسبت‌به ده‌فرسخی و بیست‌فرسخی‌ای که مثلاً خارج از چهار فرسخ است [که در روایت آمده است]. : ١. حضرت آیت‌الله بهجت این بیانات را در اسفند ماه سال ١٣٧٧ بیان فرموده‌اند که در آن زمان حزب بعث، راهپیمایی اربعین را ممنوع کرده بود. ☑️ @ejtehad_jame
"نکات قرآنی" (۴۲۸) یَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ" (از بدیها و ناهنجاریها نهی می کنند!) اصل نهی از زشتی ها و بدیها، و در یک کلمه نهی از ناهنجاریها، از اوصاف جامعه ی به رشد رسیده است. جامعه ای که به قول قرآن بهترین است "خَیرَ اُمَّةِِ"! این یک اصل تکاملی و کارآمد است. اما متاسفانه در جهان اسلام چنان بسته و نامقبول به آن عمل شده که امروزه تلقی اغلب مردمان از آن، چیزی جز یک پدیده ی خشن و مزاحم زندگی نیست. امروزه تا اسم نهی از منکر می آید همه ذهن ها فقط متوجه روسری و طرز پوشش و ساز و آواز فلان می رود. چنان شده اند که گویی ذهن شان فراتر از اینجور چیزها نمی رود. حال آنکه منکرات مصادیق فراوان دارند و برخی شان به مراتب حائز اهمیت ترند. آن که حق مردمان را نمی دهد و ثروت را عادلانه توزیع نمی کند، مصداق بارز منکر است، وقتی صاحب منصبی بجای آنکه فرصت های شغلی برابر ایجاد کند فقط این فرصت ها را در اختیار اطرافیانش بگذارد، مصداق بارز منکر است، وقتی بجای آنکه بورسیه های تحصیلی به نوابغ و نخبگان جامعه تعلق گیرد، به خویشان و نزدیکان بعضاً بی استعداد و کم استعداد داده شود، مصداق بارز منکر است، وقتی داروهایی که باید به موقع در اختیار دردمندان جامعه قرار گیرد، در انبار سودجویان ذخیره می شود و از بازار آزاد سر در می آورند، مصداق بارز منکر است، آنگاه که زوج جوانی برای دریافت یک وام ساده ازدواج ماهها و بلکه سالها در انتظار می مانند و از آن طرف قلیل انگشت شماری میلیاردها بدون کمترین ضمانتی از بانک ها می ستانند، این مصداق بارز منکر است... پس ابتدا منکرهای مادر را ببین. ای دوست اهل قرآن، حواست فقط به طرز روسری و ساز و آواز این و آن پرت و مشغول نشود، نگاهت را وسیع کن، هشیار باش تا مبادا از مصادیق بزرگتر و خانمانسوزتر منکرات غفلت کنی. ابتدا علت ها را ببین و بعد معلول ها را. و یادت باشد که امام حسین (ع) قیامش را بر پایه اصل مترقی امر به معروف و نهی از منکر به جهانیان می شناساند. اصلی که در مرتبه ی اولیه اش متوجه مسئولین یک جامعه است و در مرتبه ثانویه اش متوجه مردمان عادی است. زیرا آموزش متعالی امری است که از بالا به پایین نزول می یابد. این اصلِ رشد دهنده اگر خوب و همه جانبه فهمیده شود، بدون شک جامعه ای پاک و رشدیافته و عاری از زشتی ها به ظهور رسیده است. 🌺 @ejtehad_jame
نظام طلبگي 01.mp3
11.15M
🔈 📢 دریافت هایی نظام پژوهانه از «آیه نفر» 📢 جلسه اول 📅98/07/16 🔔 @ejtehad_jame
🔶بر خلاف آیت الله خویی اکثر بزرگان به وثوق صدوری اعتقاد دارند. / بسیاری از شاگردان آیت الله خویی راه استادشان را نرفتند. / کتب رجالی ما جزء جوامع رجالی مصطلح نیستند بلکه فهرست کتابهای دیگر و از تراجم بوده اند. 🔲حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی از اساتید رجال مشهد 🔹 مرحوم آیت‌الله خویی در واقع صغری محور بوده یعنی معتقد است که ما در اعتبار سنجش اخبار باید تک تک روایات را بررسی کنیم. اکثر بزرگان مانند؛ مرحوم شیخ طوسی، شیخ صدوق، شیخ حرّ عاملی در وسائل الشیعه و طیف عالمان کبری محورند به این معنی که؛ مثلا شیخ صدوق در مقدمه کتاب «من لا یحضر الفقیه» می‌گوید: «من روایات این کتاب را از روایات مشهور گرفتم»، یعنی اگر برای شیخ صدوق ثابت می‌شد که یک کتاب مشهور اصحاب ائمه هست دیگر نیازی نبود که روایات از نظر سند بررسی شود. 🔹کسانی مانند آیت‌الله فلسفی رحمة الله علیه، آیت‌الله میرزا جواد آقای تبریزی، آیت‌الله آقای وحید خراسانی، آیت‌الله آقای سیستانی، آیت‌الله روحانی، شهید صدر همه اینها، با اینکه از شاگردان مرحوم آیت‌الله خویی هستند، هیچکدام روش آقای خویی را ادامه ندادند. 🔹 اضطراب فتاوی در مورد کسانی که معتقد به وثوق سندی هستند زیاد دیده می‌شود. مرحوم شیخ یوسف بحرانی یکی از اشکالاتی که همیشه به سید محمد موسوی عاملی صاحب مدارک در فقه وارد می‌آورده این بوده که؛ حرفهای این صنف همیشه مضطرب است. در جایی حدیثی را استشهاد می‌کنند و در جایی دیگر همان حدیث را رد می‌کنند! 🔹 اساتید بزرگی مانند آقای سید احمد مددی معتقدند که جوامع رجالی قدمای ما جوامع رجالی نیستند بلکه اینها فهرست کتبهای اصحاب متقدم‌ هستند. قرینه‌هایی هم در این باب می‌توان اقامه کرد مثلا؛ نام کتاب مرحوم شیخ نجاشی «فهرست مصنف الإمامیّه» هست یا شیخ طوسی «الفهرست» نوشته. پس این دلیلی است که این کتابها، کتابهای رجالی اصطلاحی نبوده‌اند بلکه کتابهای تراجم یا به عبارت دیگر کتابهای فهرست کتابها بودند. 🔹یک نکته دیگر اینکه این کتابها توسط مستشرقین در کمپانی هند شرقی چاپ شد. آنها دنبال فهرست نگاری بودند تا شخص شناسی. همه اینها قرائنی هست که آن متقدمانی که در باب رجال کتاب نوشتند اصطلاح علم رجال یا رجال اصطلاحی بیشتر مورد نظر ایشان نبود. 🌐شبکه اجتهاد 🆔 @ejtehad_jame
🗓سالروز رحلت ملااحمدنراقی 💠رهبرانقلاب ‼️امروز، حوزه علمیه از زمان خودش خیلی عقب است. حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. مثل اینستکه دو اسب سوار در یک وادی همراه هم بروند و یکی اسبش از دیگری تندروتر باشد و آنکه اسبش کندروتر است، بعدا به اتومبیل دست پیدا کند. طبیعی است آنکه اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمیرسد. الان وضعیت اینگونه است. امروز امواج فقه و فلسفه و کلام و حقوق، دنیا را فرا گرفته است. حتی در علم اخلاق، یکی از اَعلام حوزه چند سال قبل از این، سفری به انگلستان کرده بودند و در آنجا کتابخانه‌ای را دیده بودند. به من فرمودند یک طبقه از این کتابخانه، کتب اخلاقی بود که فرنگیها در چند سالِ اخیر نوشته‌اند! در آن چند سال، حوزه علمیه قم، چند کتاب اخلاق بیرون داده بود؟ یک هزارم آن؟ گمانم کمتر از این مقدار است! این تازه اخلاق است که میدانید غرب با اخلاق سرآشتی ندارد. ولی ما بعد از «معراج السعادة» و «جامع السعادات»، در حوزه هایمان، چه کتابی نوشتیم؟ البته بعدها در چند سال اخیر، چند کتاب اخلاق نوشته شده است اما چیزی که بشود به عنوان یک کتاب علمی ارائه کرد داریم؟! ۷۴/۹/۱۳ از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
🗓سالروز رحلت ملاعباس تربتی 💠رهبرانقلاب ‼️جوانان عزیز از تهذیب قلب غفلت نکنید، پایه همه بدبختیهای ملتها عدم خودسازی است لذا همه باید تهذیب نفس کنید! ۷۸/۶/۱۰ ‼️اشتباه است که ما خیال کنیم دشمن فقط آمریکا و صهیونیست است، ما یک دشمن خطرناکتر از آمریکا و صهیونیسم هم داریم و آن نفس است! ۸۰/۵/۶ ‼️جوانان عزیز، بینش سیاسی لازم است اما اصل نیست، اصل ایمان است که باید در دلهایتان مستقر شود که با خودسازی میسر است، با نفس خود مبارزه کنید، به نماز و دعا و ذکر توجه کنید اینها شما را در برابر دشمن پولادین خواهد کرد! ۷۰/۸/۱۵ ‼️جوان طلبه ما، بیش از گذشته نیازمند تهذیب است. ما قله‌های تهذیب داریم مثل حاج میرزا جوادآقا ملکی، علامه طباطبائی، آقای بهجت، آقای بهاءالدینی و سایر علمای ربانی که قله‌های تهذیب در حوزه بودند. شناخت زندگی اینها، حرفهای اینها، از شفابخشترین چیزهائی است که میتواند به انسان آرامش بدهد، دلها را نورانی کند. ۸۹/۷/۲۹ 📚کتاب فضیلت های فراموش شده،نوشته فرزند ملاعباس تربتی،در شرح احوالات پدر بسیار مفید و آموزنده است.لطفا مراجعه شود. از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
🕌 ١💫 💢مقام معظم رهبری: "اسلام گفته است:« وَاعْتَصِموُا بِحَبلِ اللّهِ جَمیعًا» یعنی حتی اعتصام به حبل الله هم باید دسته جمعی باشد." 🔹یکی دیگه از مقوله های سبک زندگی اسلامی، کار جمعیه که متأسفانه چندان مورد توجه نیست. عزیزان! وقتی اعتصام به حبل الله باید دسته جمعی باشه، در واقع خدا داره به ما میگه؛ رمز موفقیت تو کار جمعیه. نمونه های منحصر به فردی از این کارهای دسته جمعی و آثار و برکات خیره کننده ش رو همه مون به چشم دیدیم و یا شنیدیم مثل؛ حرکت مردمی در حادثه سیل اخیر، بسیج مردمی در دفاع مقدس و حشدالشعبی عراق تو جنگ با داعش. پس حالا که به اهمیت موضوع پی بردیم، سعی کنیم تو مناسبات اجتماعی و غیره ازش غافل نشیم چون قراره ما یه کشور تمدن ساز بشیم برا همه دنیا!! ‌ ╭━━━⊰❀⊱━━━╮ ||•🇮🇷 @ejtehad_jame ╰━━━⊰❀⊱━━━╯
🕌 ٢ 🍃استاد پناهیان: ولایت در کجاها حاکم می شود؟ در جمعی که افرادش به همدیگر کاری ندارند و بی تفاوتند.😏 🍃امام صادق(ع) می فرماید: مانند نباشید که در یک زندگی می کنند و کاری با هم ندارند، هر دفعه صاحب چراگاه یکی از این چهارپایان را به کشتارگاه می برد و ذبح می کند و بقیه هم بی تفاوت هستند.‌ ╭━━━⊰❀⊱━━━╮ ||•🇮🇷 @ejtehad_jame ╰━━━⊰❀⊱━━━╯
🕌 ٣ 💫 ❇️استاد پناهیان: میلیون ها آدم خوب که فایده چندانی ندارند! کدام تقوا ما را به ظهور نزدیک می کند؟! فقط نماز اول وقت و کارهای خوب فردی؟! اگر میلیون ها نفر از اینگونه افراد خوب در کنار هم زندگی کنند، تا وقتی در زندگی دسته جمعی خوب ناتوان باشند، تقوایشان رشد نیافته است و برای تعجیل در ظهور، فایده چندانی ندارند. اوج تقوا و اصل تقوا آن است که در جریان یک زندگی جمعی و کار تشکیلاتی خود را نشان دهد.‌ ╭━━━⊰❀⊱━━━╮ ||•🇮🇷 @ejtehad_jame ╰━━━⊰❀⊱━━━╯
٤ ما اکثرا در فعالیتی مثل مجموعه های تربیتی، مدرسه، موسسه و یا یک هیئت و گروه مذهبی به کار جمعی مشغولیم؛ اما قواعد و رفتارهای متناسب آن را شاید نمی شناسیم!! در نتیجه نیروهایمان صرف👈 🔸خنثی کردن یکدیگر 🔸غیبت و 🔸آزار هم و... می شود و در نهایت حرکت رو به جلویمان بسیار کند است. 👌اگر پذیرفته ایم در جمعی کار کنیم؛ نباید و را نادیده بگیریم و کاری که خودمان دوست می داریم و درست می دانیم را انجام دهیم.‼️ این تک روی در کار جمعی یعنی 👌 شرط اول کار جمعی پذیرش و است. اگر از این روحیات نداریم نکنیم چرا که می رنجیم و می رنجانیم. در عوض رمز همین و است.🤔‌ ╭━━━⊰❀⊱━━━╮ ||•🇮🇷 @ejtehad_jame ╰━━━⊰❀⊱━━━╯
کتاب-فروغ-شهادت-اسرارمقتل-سیدالش.pdf
8.39M
فایل پی دی اف 📚کتاب « فروغ شهادت »، اسرار مقتل حضرت سیدالشهداء علیه السلام اثر حضرت آیت الله شیخ علی سعادت پرور (پهلوانی) از شاگردان سلوکی علامه طباطبایی(رحمه الله علیهما) 🌹 @ejtehad_jame 🌹
💢 «به جای مباحث جدید، حدیث مطالعه می‌کنم‌»؛ نقد مهم‌ شهید مطهری بر کسانی که به علوم‌ غیروحیانی و روایی بی‌توجه‌اند 🔹مردی از اهل علم را گفته بودند که به فلسفه اشتغال داشته باش، گفته بود به جای این کار حدیث مطالعه می‌کنم. این جمله در نزد بسطاء [افراد ساده]صورت خوبی دارد ولی مثل این است که به یک نفر بگویند بیا این کلید را بگیر، بگوید به جای این کار در را باز می‌کنم و به در فشار می‌آورم. 🔸به کسانی می‌گوییم از کتب اخلاقی و تربیتی جدید مطالعه کنید می‌گویند به جای این کار حدیث مطالعه می‌کنیم. 🔹 اینها نمی‌دانند که علم کلید وحی است. تا از راه علم به رموز فلسفی و روانشناسی و اجتماعی پی نبریم لطافت قرآن و حدیث را نمی‌توانیم بفهمیم. 🔹علم از یک نظر به منزله عینک است برای مطالعه؛ نباید در جواب کسی که می‌گوید چشمت ضعیف است بگوییم من عوض [استفاده از عینک] مطالعه می‌کنم. 🔸در حکمت ۲۳۸ نهج البلاغه است که «العلم علمان: مطبوع و مسموع، و لاینفع المسموع اذا لم‌یکن المطبوع». کسانی که می‌گویند ما با حدیث از علم مستغنی هستیم مثل این است که می‌گویند ما با مسموع از مطبوع مستغنی هستیم. 🔻به نقل از کانال تلگرامی «بنیاد شهید مطهری» 🌹 @ejtehad_jame 🌹