eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
357 دنبال‌کننده
1هزار عکس
216 ویدیو
259 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا حکومت های اسلامی به اهداف خود می رسند؟؟ سنت الهی از اول عالم تا آخر بر فراهم کردن بستری برای امتحان و آزمایش بشر است تا انسان های مومن خالص مشخص شوند و اهل بهشت ابدی شوند. شیطان از اول خلقت قسم خورده که همه انسان های خوب و بد را گمراه میکنم مگر خالص ها را. خداوند هم در جواب فرموده که بله، تو اکثریت را گمراه می کنی ولی به اجبار و بدون اختیار گمراه نمی کنی بلکه با اختیار خودشان و اصرار خودشان بر تکرار اشتباه و گناه و عدم اخلاص در عمل، بر آنها مسلط می شوی. بعد در قرآن می فرماید شیطان با همه انسان ها از همه ادیان و مذاهب کار دارد و سعی می کند با دعوت آنها به خودنمایی و خودخواهی آنها را گمراه کند. در قرآن می فرماید همه انبیاء و امامان حق بشر را دعوت به خدا و اخلاص و عمل صالح می کنند. ولی اکثریت مردم ایمان نمی آورند و فقط اقلیت ایمان می آورند همان اقلیت هم، کم کم که دنیا به آنها رو می کند و فتنه ها و بلا ها شروع می شود گمراه می شوند. و در نهایت عده ی بسیار قلیلی می مانند. این سرنوشت همه بشریت و سنت الهی در همه دوران ها است. قرآن می فرماید حضرت موسی علیه السلام بعد از غرق شدن فرعون و نجات بنی اسرائیل به منطقه ای رسیدند که مردم آن، بت پرست بودند قوم حضرت موسی علیه السلام به حضرت گفتند برای ما بت هایی درست کن تا بپرستیم. حضرت موسی علیه السلام بسیار ناراحت شد. یعنی اکثر این قوم علیرغم مشاهده معجزات موسی علیه السلام خصوصا شکافتن دریا و غرق شدن فرعون، در حضور حضرت موسی علیه السلام، مرتد شدند و درخواست بت سازی و بت پرستی کردند. امت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله علیرغم مشاهده این همه معجزات و پیروزی ها در جنگ ها و توصیه قرآن و پیامبر به ولایت امیرالمومنین و حضرت زهرا علیهاالسلام،بلافاصله با رحلت پیامبر مرتد شدند و جنازه پیامبر را دفن نشده رها کردند و در سقیفه به غصب خلافت مشغول شدند و بعد مدتی به خانه حضرت زهرا علیها السلام حمله کرده و خانه را آتش زدند و حضرت زهرا علیهاالسلام را شهید کردند. بعد مدتی که مشکلات فراوان پیدا کردند به امام علی علیه السلام مراجعه کردند اما بعد بیعت، عده ای کارشکنی کردند و جنگ جمل، صفین، نهروان راه انداختند کسانی که مقابل حضرت علی علیه السلام قرار گرفتند هم به ظاهر مسلمان بودند هم نماز شب خوان، هم روزه بگیر، هم سوابق انقلابی در جنگ های پیامبر داشتند کثیری از آنها از صحابه معروف صدر اسلام بودند بعضی مثل عایشه همسر پیامبر بودند بعضی مثل عثمان..،در دوره خلافت داماد پیامبر بودن. بعضی پدر زن پیامبر بودند. بعضی مثل زبیر پسر عمه پیامبر و معروف به سیف الاسلام در صدر اسلام بودن. بعضی مثل، طلحه معروف به طلحة الخیر بودن. در نهایت امام علی علیه السلام توسط کسی که در اول خلافت با حضرت بیعت کرده بود و در جنگ ها، انقلابی بود شهید شد. و امام حسن مجتبی علیه السلام هم بعد پدر، در جنگ شکست خوردند و فرماندهان اصلی او، حضرت را به معاویه فروختند و در نهایت به صلح تحمیلی و شهادت حضرت انجامید. بعد از اینکه معاویه بر همه ممالک اسلامی مسلط شد و ظلم و ستم را از حد گذراند لذا مردم شهرهای مختلف به امام حسین علیه السلام بیش از 18هزار نامه نوشتند و قول دادند حضرت را یاری کنند تا حکومت حق تشکیل دهد. ولی بعد از آمدن حضرت به سوی آنها، با امتحاناتی که پیش آمد اکثر کسانی که به امام، ایمان آورده بودند مرتد شدند و همراه لشکر یزید در کربلا امام را مظلومانه به شهادت رساندند. خلاصه اینکه سنت الهی بر امتحان است و اکثریت بشر نه فقط شیعیان و مسلمانان، یا ملت ایران یا انقلابی های ایران در این امتحانات شکست می خورند چون اخلاص ندارند و فقط عده ی قلیلی تا آخر ثابت قدم می مانند و هدف خلقت بشر در دنیا و ارسال رسولان و انبیاء و امامان و تشکیل نظام های اسلامی و حکومت های دینی از اول عالم تا دوران ظهور امام زمان علیه السلام، این است که قلیل های خالص و مؤمن واقعی هر دوره ای و هر پیامبر و امامی و هر حکومت و نظام اسلامی که تا آخر ثابت قدم هستند مشخص شود(و همینطور قلیل های خالص در کفر و شرک و نفاق و ظلم و گناه از همه دوران ها مشخص شود) و در دوران ظهور و رجعت امام زمان علیه السلام،از بین همه بشریت از اول تا زمان ظهور، فقط دو اقلیت حق و باطل رجعت کرده و دوران رشد و شکوفایی شگفت انگیز اقلیت حق و دوران عذاب و شقاوت و خواری اقلیت باطل فرا می رسد. اقلیت حق برگزیده در طول تاریخ که در آن دوران، اکثریت هستند به تمام آرزوهای خوب دنیوی و معنوی خود می رسند. ادامه👇
پس از زمان حضرت آدم علیه السلام تا زمان ظهور امام زمان علیه السلام، دوران امتحان و گزینش است. و هیچ حکومتی از هیچ پیامبر و امام معصومی و از هیچ مصلح دینی مثل حضرت امام خمینی رضوان الله علیه به تمام اهداف خود نخواهد رسید و فقط با مقاومت و تحمل سختی ها، عده ی قلیلی که بنا است برای دوران ظهور و رجعت حضرت مهدی علیه السلام انتخاب شوند گزینش و گلچین می شوند. البته هر ملت و امتی در سایه حکومت و نظام اسلامی به خاطر دفاع از حق و پایداری و استقامت در راه حق، مورد عنایت الهی قرار می گیرد و تا حدودی از بعضی مشکلاتی که حکومت ها و ملت های باطل به آن گرفتارند خلاصی نسبی می یابند هر چند به خاطر توطئه های جبهه باطل و نفوذ بیگانگان و انحراف و فساد بعضی از خودی ها با مشکلات و چالش های فراوانی مواجه خواهد شد. تنها حکومت و پیامبری که نمونه کوچکی از حکومت مهدوی آخرالزمانی را در مقیاسی کوچک نشان داده و به مقدار زیادی از اهداف خود به صورت نسبی دست یافته و بر همه دشمنان و شیاطین جنی و انسی پیروز گشته حکومت حضرت سلیمان علیه السلام است. که جلوه ای کوچک از حکومت مهدوی است. پس فساد و انحراف در طول تاریخ همیشه بوده. در همه ادیان و مذاهب حق و باطل بوده، در همه حکومت ها بوده، از همه اقشار مذهبی و غیر مذهبی بوده. هر چند در غیر مذهبی ها خیلی بیشتر بوده. و البته در هر حکومتی الهی که اقلیتی قابل توجه، در راه حق استقامت کرده اند در نهایت بر جبهه باطل پیروز شده است ولی بعد از پیروزی هم باب جدیدی از امتحان و ابتلا به روی بشر باز شده و باز عده ای ریزش کرده و عده ای هم رویش کرده اند. نظام جمهوری اسلامی هم به لطف خدا و با حمایت اکثریت ملت ایران و پیشتازی و استقامت اقلیت خالصی مثل شهدا، جانبازان، خانواده های شهدا، عده ای از عالمان خالص و با تقوا در حوزه و دانشگاه و به طور کلی اقلیتی خالص در همه اقشار و گروههای مختلف جامعه در حال پیشرفت و طی کردن قله های موفقیت هست ولو اینکه در این مسیر با هزاران چالش داخلی و خارجی مواجه است. مهم نیست که در نظام اسلامی در طول این چهل سال چقدر مسؤول فاسد و خیانت کار از اقشار مختلف پیدا شده، و با بعضی از آنها برخورد شده و با بعضی برخورد نشده. مهم این است که سنت الهی در طول تاریخ بر این قرار گرفته که اگر اقلیت قابل توجهی از جبهه حق در راه حق پایداری کنند و اکثریت تا حدودی این اقلیت را همراهی نمایند خداوند علیرغم همه مشکلات داخلی و خارجی آن ملت و حکومت را به پیروزی نهایی می رساند. و به لطف الهی این اتفاق در جمهوری اسلامی به وقوع پیوسته و صبح پیروزی نهایی نزدیک خواهد بود. انشاالله والحمدلله اولا و آخرا و ظاهرا و باطنا @ejtehadjame
توضیحات و نکاتی مهم پیرامون علم رجال - استاد رازقی.mp3
6.05M
📢توضیحات و نکاتی مهم پیرامون علم رجال 🎙 📣 کسانی که حدیث جعل می‌کردند سند آن را نیز می‌توانستند جعل کنند، لذا بررسی سند حدیث امری بیهوده است. 📣 علمای علم رجال بر اساس قرائن حدسی راویان را توثیق یا تضعیف کرده‌اند، که اگر قرار باشد به ایشان اعتماد کنیم به شیخ کلینی و صدوق و... که اقدم و اعرف به احوال رجال بوده‌اند باید اعتماد کرد. ✍️پیشنهاد می‌شود دوستان این صوت‌ را استماع کنند. 🔈 —————————— @ejtehadjame
پله پله تا اجتهاد جامع
📢توضیحات و نکاتی مهم پیرامون علم رجال 🎙#استاد_رازقی 📣 کسانی که حدیث جعل می‌کردند سند آن را نیز می‌ت
با عرض سلام مطالب صوت، جالب و منطقی است. و به نظرم چرند نیست. البته اصل بحث، تخصصی است ممکن است برای بعضی از دوستان، به خاطر عدم تخصص، برداشت سوئی پیش بیاید. اصل اشکالی که در این صوت مطرح شده دو چیز است: 1-بررسی سند روایات با استناد به نظرات علمای رجال چندان مفید نیست و دردی را دوا نمی کند. چون اگر بنا باشد راویان دروغگو در کتب روایی دست برده باشند هم در متن و هم در سند دست برده اند. چه بسا سندی که با نظرات رجالیون، توثیق شود ساخته راویان دروغین باشد. 2-مبنای توثیق و تضعیف راویان در کتب رجالی به خاطر فاصله زمانی زیاد بین راویان و ببن نویسندگان کتب رجال، حدس و اجتهاد نویسندگان کتب رجال است که با جمع قراین، حدس زده اند که فلانی ثقه یا ضعیف است. اگر به قول حدسی علمای رجال اعتماد می کنیم پس باید به قول حدسی علمای حدیث مثل کلینی، صدوق و.. در مقدمه کتاب هایشان که می گویند احادیث این کتاب، با حدس و اجتهاد ما حجت است و صحیح، بپذیریم. چرا قول حدسی رجالیون را می پذیریم ولی قول حدسی محدثین پذیرفته نمی شود. چه فرقی دارد. نتیجه: بررسی سندی روایات، دردی را دوا نمی کند. بلکه باید بررسی متنی روایات را پیش بگیریم. یعنی با مبانی علمی(ادبیات، فقه و اصول، احادیث مشهور و مستفیض، تفسیر قرآن، تاریخ، فلسفه و عرفان و...) متن احادیث را بررسی میکنیم اگر به وثوق متنی و صدوری رسیدیم عمل می کنیم و الا نه. پس روایات را با عرضه به عقل و نقل قطعی و.. محک بزنیم نه با بررسی سندی و با علم رجال. علامه طباطبایی در سراسر المیزان، از روش بررسی متنی و دلالی استفاده کرده است نه بررسی سندی، لذا در کل المیزان از بین چند هزار حدیث که شاهد بحث قرار گرفته، کمتر از عدد انگشتان دست،بررسی سندی شده است.
کتابنامه مرجع کاملا جدید 10 آبان 97.docx
150.4K
✅ کتابنامه منابع ♻️جهت تنظیم فهرست منابع در انتهای رساله و مقالات 👓فایل: word 🙏بسیار عالی و کاربردی @ejtehadjame
کتابنامه مرجع کاملا جدید 10 آبان 97.pdf
1.89M
✅ کتابنامه منابع ♻️جهت تنظیم فهرست منابع در انتهای رساله و مقالات فایل : pdf 🙏بسیار عالی و کاربردی @ejtehadjame
پله پله تا اجتهاد جامع
با عرض سلام مطالب صوت، جالب و منطقی است. و به نظرم چرند نیست. البته اصل بحث، تخصصی است ممکن است برا
بسمه تعالی: اصل بحث تخصصی و طولانی است و در این مختصر نمی توان بحث کرد. اجمالا عرض می کنم اصل بحث بی نیازی به کتب رجال، همیشه در حوزه ها محل بحث و چالش بوده و موافق و مخالفانی دارد. موافقان هم در حدود و چارچوب آن اختلافاتی دارند مثلا صاحب وسایل الشیعه می گوید روایات کتب روایی مشهور بحث سندی نمی خواهد و فقط بحث دلالی می خواهد. سید یزدی صاحب عروةالوثقی در حاشیه رسائل ذیل بحث حجیت خبر واحد فرموده می توان گفت لااقل حرف اخباری ها در حجت بودن روایات کتب اربعه و عدم نیاز به بحث سندی، قابل قبول است. و خیلی نظرات دیگر. اخیرا استاد اکبرنژاد هم تحقیقات زیادی در این بحث انجام داده و نظر ایشان هم نزدیک به مبنای عدم نیاز عمده به علم رجال است مگر در موارد تعارض مثلا، و عمده باید بحث دلالی کرد. حتی آیت الله سیستانی و صاحب جواهر معتقدند تقیه جزء مرجحات باب تعارض نیست چون راویان بزرگ و عالم و مجتهد روایات تقیه ای را از تقیه بیرون آورده اند و مکتوب کرده اند مگر در بعضی موارد که تقیه بودنش خیلی واضح و آشکار است. البته این بحث قیودی دارد که توفیق نیست خدمتتون عرض کنم. والحمدلله اولا و آخرا
پله پله تا اجتهاد جامع
بسمه تعالی: اصل بحث تخصصی و طولانی است و در این مختصر نمی توان بحث کرد. اجمالا عرض می کنم اصل بحث ب
بهترین روش در ارزیابی روایات، تشکیل چند منظومه علمی در علوم عقلی و نقلی(فقه، اصول، فلسفه، کلام، تاریخ، عرفان، حدیث، تفسیر،...) است یعنی تسلطی نسبی به کلیات این علوم و عرضه کردن متن این روایات بر این منظومه، آنوقت انسان غالبا متوجه می شود این روایات با کل این منظومه از جهات مختلف هماهنگ است و در نهایت به وثوق متنی و صدوری می رسد. این روش در قرآن آمده مثلا فرموده(افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا: چرا در کل قرآن تدبر نمی کنند و یک آیه را در منظومه کل آیات و کل قرآن نگاه نمی کنند اگر کلام بشری بود پر از تناقض و اختلاف می بود در حالیکه هیچ تناقض و اختلافی در قرآن نیست. طبق حدیث ثقلین، اهلبیت عدل قرآن هستند و روایات و کلام آنها هم عدل قرآن است پس تمام روایات یک منظومه هماهنگ با هم، با عقل، با قرآن، با فطرت،... است. پس می توان با این مبنای قرآنی به بررسی دلالی روایات پرداخت بدون مراجعه افراطی به رجال.)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیارت مجازی بی‌بی جانمون خانوم زینب کبری(س)...💔 انشاالله که به زودیه زود قسمت تمام عاشقای خانومه بشه✨🖤 (س) @avaymarefat
19.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ تو رفتی و دنیا روی سر من خراب شد حاج محمود کریمی 🖤🖤🖤🖤 🆔 @avaymarefat