🔸 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آقای احمد جبرائیل دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت مبارز خستگیناپذیر آقای احمد جبرائیل را به ملت فلسطین و همهی مجاهدان و فعالان عرصهی پر شور مبارزات فلسطین و همهی عناصر مقاومت در منطقهی غرب آسیا و به بازماندگان او تسلیت عرض میکنم.
این مرد شجاع پر تلاش، عمر خود را به مبارزه برای میهن مغصوب و ملت مظلوم خود گذراندند.
از خداوند برای او پاداشی جزیل میطلبم و رحمت و مغفرت الهی را برای او مسالت میکنم.
سید علی خامنهای
۲۷ ذوالقعده ۱۴۴۲
۱۷ تیرماه ۱۴۰۰
#تسلیت
#رهبری
#احمد_جبرائیل
#فلسطین
6.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب: اگر عکس مرا هم پاره کردند باید سکوت کنید
🔹 جوان مومن حزباللهی نیرویش را برای مقابله با دشمن حفظ کند.
#کوی_دانشگاه
#فتنه_18_تیر
#رهبری
🆔 @ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری: «اشاراتی در باب علم غیب امام معصوم»
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹بلی، خود امام اصل(معصوم) هم مسموم میشود، لیکن [این] در جایی [است] که میداند عمل به علم حقیقی خودش نباید بکند.
[مثلا] اجلش[و هنگامه وفاتش]رسیده است، و[دقیقا] لحظه اجلش را میداند، [اینکه وفاتش] به این سبب خواهد بود، را هم می داند، [اما] مأذون نیست در عمل به غیب به هر چیزی که عالم به غیب است.
🔹[کسی] گفته [بود]: علم به غیب را امام هم نمیداند، [حتی] امام هم نمیداند کی ظهور خواهد کرد.
🔻باباجان! «لَو کُنتُ أعلمُ الغیب، لَاستَکثَرتُ مِنَ الخیر، و مَامَسّنِیَ السُوء؛ [اگر غيب را مىدانستم خير بسيار مىيافتم و (هيچ) بلایی به من نمىرسيد]
اینها اینجور ندانستنشان با دانستنشان فرق دارد.
[اگر گفته میشود] نمیدانند، [یعنی] بهتنهایی نمیدانند.
[و اگر گفته میشود] میدانند، یعنی همه چیز را بالغیر (و بهواسطه خداوند) میدانند؛ آن به آن باید سیم ارتباطش، به أعلی علیین، محفوظ باشد.
[به او] بگویند این کلمه [در] اینجا، یا این عمل، [در] اینجا، آیا جائز است یا نه؟ آیا واجب است یا نه؟
🔹[بنابراین] نمیتوانیم قیاس بکنیم معصومین را با غیر معصوم!
که آنها[که آگاهانه] مسموم میشدهاند علل دیگری داشتهاند، و دیگران علل دیگری دارند.
[لذا] احتیاط [در اینگونه امور] برای دیگران در جای خود باقی است.( بهطوریکه در اینگونه موارد دیگران حق ندارند آگاهانه مسموم شوند)
📚 درس خارج فقه، کتاب جهاد، ١٣٨٨/٠٢/١۶
@ejtehadjame
روضه شهادت امام جواد(ع).mp3
3.86M
🔻روضه و مرثیه🔻
#امام_جواد علیه السلام
🔶روضه جانسوز امام جواد علیه السلام
#استاد_میرزا_محمدی
🔻گریز به روضه امام حسین علیه السلام
🕊🕊🕊🕊🕊
درد بسیار و نیست دارویم
خون شد از غم دلِ خدا جویم
میفشانم سرشک و میگویم
🔺یا جواد الائمه ادرکنی 🔺
عزت عالمین میخواهم
سفر کاظمین میخواهم
طوفِ قبر حسین میخواهم
🔺یا جواد الائمه ادرکنی 🔺
🔖متن کامل 👇👇
https://eitaa.com/rovzeha/4749
#شهادت_امام_جواد علیه السلام
┈••✾•🍃⚫️🌿•✾••┈┈
🚩 کانال روضه و مرثیه 👇
🌴🌴روضه های جانسوز اساتید 👇😭
╭┅─────────┅╮
▶️ @rovzeha ◀️
╰┅─────────┅╯
1.55M
سوال:
اصل مساله اجتهاد چه مزیتی برای فقها شمرده میشه؟
جواب در صوت☝️
@ejtehadjame
رحلت حضرت آیت الله حسنعلی رحیقی(رضوان الله تعالی علیه) از رزمندگان دفاع مقدس و برادر شهید، استاد بزرگ فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم، مربی نفوس مستعد و افشا کننده دروغ و نفاق و تزویز بعضی فرقه های مدعی سلوک و عرفان را به محضر امام زمان علیه السلام و اصحاب علم و فضیلت و معنویت تسلیت عرض می کنیم.
والسلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیّاً
@ejtehadjame
باسمه تعالی
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ ءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ
خبر درگذشت عالم فرزانه برادر شهید حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج رحیقی موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.
مرحوم رحیقی از اساتید برجسته کلام، فلسفه، فقه و اصول در حوزه های علمیه قم و دانشگاه امام صادق علیه السلام بود و شاگردان زیادی را در حوزه تربیت و به جامعه علمی تقدیم کرده است، همچنین تحریر مقالات فلسفی بسیار حاصل تلاش سالها مجاهدت علمی ایشان است.
اینجانب فقدان این عالم وارسته را به بیت مکرم و همه بازماندگان و بستگان ایشان، حوزه های علمیه و فضلای حوزه های قم و آذربایجان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال علودرجات برای آن مرحوم و صبر جمیل برای بازماندگان مسألت مینمایم./
سید محمدعلی آل هاشم
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی
و امام جمعه تبریز
🆔️ @ale_hashem
﷽
🔸چهارشنبه 1400/4/23
🔹 إنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون
صبح ِامروز استاد مکرّم؛ حجةالاسلام حسنعلی رحیقی (تبریزی)، دارفَناء را وداع و به داربَقاء رجعت نمودند! رحمة الله علیه!
🔹 ایشان متولد نیمه دوم دهه چهل، در تبریز بوده که اوایل انقلاب به همراه اخوی شهیدشان، برای ادامه تحصیل، عازم قم میشوند.
بعد از طی مقدمات و سطوح و شرکت در دروس خارج فقه و اصول آیةالله میرزا جواد تبریزی-ره-، شوق و عَطشی به معارف حکمی-معرفتی پیدا نموده و در دروس آیات؛ آقاشیخ محمد شاهآبادی و آقاشیخ یحیی انصاری شیرازی و ... شرکت نموده و ضمن تحصیل در موسسه امام صادق -ع- پیگیر مباحث علمی آیةالله جوادی آملی و آیةالله حسن زاده آملی میشوند!
اواسط دهه 70 تدریس را شروع نموده و دورههای متعددی؛ متونِ حکمت اسلامی، عرفان نظری، کلام، اصول فقه، حدیث و تفسیر إفاده نمودند که صوت بخشی از آنها مضبوط شده و تُراثُ الخیر ایشان خواهد بود!
در دهه اخیر ضرورتی ایجاب نمود تا مقداری از هفته، تهران-دانشگاه امام صادق -ع- باشند، و دست بر قضاء مباحثشان مورد استقبال فضای علمیِ اساتید و دانشجویان آنجا واقع شد و اخیراً هم به عضویت هیئت علمی دانشگاه در آمدند!
ایشان حکیمِ شفاهی بوده و کمتر مکتوبات دارند در عین حال مختصری از نِگاشتههایشان منتشر شده/ر.ک/ .
🔹 حاج آقای رحیقی قطعاً یکی از اندیشمندان حوزه حکمت و معارف اسلامی در دوران معاصر هستند.
اهل رجوع و ارجاع زیاد به مصادر و نقل اقوال و آراء نبودند اما مباحثشان جوشِش اندیشه و فکر بود و این هم نبود جز عَطیه الهیه و خَصیصه ذاتیه: قولُه تعالی: يُؤتِي الحِكمةَ مَن يشاءُ وَ مَن يُؤتَ الحِكمةَ فَقَد أُوتيَ خَيراً كَثيراً /البقره/
وقتی، به مناسبتی از برخی دُروس مشهوره نام آورده شد، گفتند: من نوارهای آن درس را گوش میکنم اما مباحث آن در عین طُمطُراق، زایش ندارد! و چقدر خوب گفتند و چقدر مباحث خودِ استاد بالنده بود!
در بحثها؛ پُردغدغه، بدیع و زاینده بودند، سه گانهای که مَتاع نایاب امروز حوزهها است! میفرمودند: در موسسه اسراء، مدتی تفسیر قرآن گفته و مورد استقبال واقع شده، ولی در تمام این مدت حتی یکبار هم به یک کتاب تفسیری مراجعه نکردهام! همه تَراوشات جانشان بود از یَنبوعِ معارف مکتب حقهی اهل البیت -علیهم السلام- که روزی شده بود!
دِلْ سوخته و پُر اَشک و سُوز بودند، که اَلعیاذُ بِاللهِ مِن الْقاسِيَةِ قُلوبُهم مِن ذِكرِ اللَّه، و خوش ذوق و قریحه، که اشعار زیبایشان شاهدست! در این بیش از ده سالی که خدمتشان بوده، حال خوششان را همیشه برقرار دیده!
🔹 در دوران زندگی عموماً با مشکلات معیشتی و غیر آن، مواجه بوده و کنار آمده، لیکن این اواخر وقایعی پیرامونشان اتفاق افتاد که خیلی از بابت آن، دل شکسته شدند!
در یک سال کِسالت اخیرشان، بیت مقام معظم رهبری -دام ظله-، حاج آقای جاودان -ح-، برخی دوستان و بالخصوص خانواده، زحمات زیادی کشیده که مأجور درگاه الهی باشند!
خدای متعال ایشان را با صُلحاء و صِدیقین محشور و از رَحِیقِ مختومِ بخشش، متنعم فرماید: قُولُه عَزَّ اسمُه: يُسقَونَ مِن #رحیقٍ مَختُومٍ، خِتامُهُ مِسْك! وَ في ذلكَ فَلْيَتنافَسِ المُتَنافِسُونَ !
نماز لیلةالدفن استاد حسنعلی رحیقی(رضوان الله تعالی علیه) فرزند حسن فراموش نشود.
اجرکم عندالله
استاد معظم آیت الله حسنعلی رحیقی
فایلهای بدایه و نهایه و اسفار و شرح منظومه استاد رحیقی
https://t.me/ostadrahighi
تذکره ای کوتاه به مناسبت ارتحال حکیم متأله حضرت آیت الله رحیقی(رضوان الله تعالی علیه)، استادی که خیلی به علامه طباطبایی(رحمةالله علیه) شبیه بود.
یادم هست در نوجوانی که تازه هوای دانشگاه به سرم زده بود روزی کتابی درباره زندگی نامه علامه طباطبایی(رضوان الله علیه) از پیرمردی که در حاشیه نماز جمعه مسجد ملااسماعیل یزد بساط دست فروشی و کتاب فروشی پهن کرده بود خریدم وقتی کتاب را خواندم دو نکته در کتاب چشم مرا گرفت فضایل علامه و فیلسوف بودن و حقیقت گرایی علامه. آن موقع نمی دانستم فلسفه چیست ولی از جمع این دو در وجود علامه، خود به خود به فلسفه علاقه مند شدم شبی در سحر از خواب بیدار شدم حس نماز خواندن و دعا داشتم بعد نماز به سجده رفتم و از خدا خواستم استادی فیلسوف و در فضایل شبیه علامه سر راهم قرار دهد. بعد مدتی میل و کشش درونی ام به حوزه علمیه زیاد شد تا جایی که آرام و قرار از کف رفته بود و دائم لحظه شماری می کردم تا ثبت نام حوزه شروع شود و خیلی اشتیاق به شهر مقدس قم پیدا کردم الحمدلله بعد مدتی انتظار به سر آمد و بعد قبولی در امتحان کتبی ورودی، برای مصاحبه راهی قم شدم. در یزد از دوستان خصوصا بچه های هیأت انصار ولایت وصف مدرسه معصومیه قم را در کنار موسسه علامه مصباح یزدی شنیده بودم خیلی مشتاق بودم در این مدرسه ثبت نام کنم ولی توفیقی حاصل نشد چون مدرسه فقط دانشجویان را می پذیرفت و من تازه پیش دانشگاهی را تمام کرده بودم. در قم وصف بعضی مدارس دیگر را شنیدم ولی هر چه تلاش کردم تا در آن مدارس ثبت نام کنم با مشکلی مواجه می شدم تا در نهایت در مدرسه علمیه شهید صدوقی با کمال بی میلی و ناچاری ثبت نام کردم با این نیت که بعد از تثبیت حضور در قم، در طول سال تحصیلی مدرسه را عوض کنم.هر چند بعدا فهمیدم تقدیرم در همین مدرسه رقم خورده بوده. با شروع سال تحصیلی روزی در نمازخانه مدرسه منتظر دیدار استاد عقاید پایه اول حوزه نشسته بودیم که ناگهان استاد رحیقی وارد شد همه جلوی ایشان به احترام ایستادیم تا نگاهم برای اولین بار به ایشان افتاد در دلم الهام شد این همان استادی است که در سجده سحری از خدا طلب کرده بودم.(هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یُمن دعای شب و وِرد سحری بود!) کم کم باب رفاقت با ایشان باز شد و با روحیه طلبه پروری ایشان روز به روز عمیق تر شد در بین اساتید بزرگواری که از محضرشان استفاده می کردم بیشترین تأثیر از ناحیه ایشان بود. شخصیتی به شدت برهانی، آرام، بی ادعا،زاهد، با دقت نظر در مباحث علمی و با ترسیم یک چشم انداز بلند مدت برای تربیت طلابی در علوم عقلی حوزه او را در نظرم از بقیه ممتاز کرده بود.سرکشی و بازدیدهای متعدد ایشان از حجره طلاب و همنشینی با انها که تا سال ها ادامه داشت اثرات خوبی داشت.امری که بنده به صورت محدودتر از بعضی اساتید دیگر هم شاهد بودم.بعدها فهمیدم ایشان از اساتید بزرگ فلسفه و عرفان قم بوده و کتب فلسفی مثل منظومه،اسفار ملاصدرا و کتب عرفانی مثل فصوص الحکم و مصباح الانس را در مراکز حِکمی و فلسفی قم تدریس کرده و در کنار آن به تدریس دروس سطوح عالی حوزه مثل کفایه الاصول و... هم مشغول بوده ولی تجربه بلند مدت در تدریس، ایشان را به نکته دقیقی واقف می کند طلبه ها غالباً در سطح یک و مقدمات کتب درسی را با عجله و سریع و بدون ارتباط دادن معلومات به یکدیگر و پیوستگی می خوانند و بدون اینکه در مبانی زیر بنایی خصوصاً در منطق و عقاید قوی باشند با ذهنی سردرگم و پر از تردید وارد دروس سطوح عالی مثل فلسفه،... می شوند و در این مرحله استاد نمی تواند مشکل را حل کند مگر با زحمت فراوان. لذا استاد رحیقی علیرغم دارا بودن سمت تدریس سطوح عالی در اصول، فلسفه و عرفان تصمیم گرفته بود برای رضای الهی و علیرغم سختی هایی که داشت(چون تدریس اساتید بزرگ برای طلاب مبتدی مثل تدریس یک پروفسور در مقطع اول ابتدایی بسیار سخت است) تدریس در پایه یک را انتخاب کند و در یک چشم انداز بلندمدت سرپرستی علمی گروهی از طلاب را به عهده گرفته و طی چند سال با تعلیم و تربیت آنها و جهت دهی به سمت مباحث عمیق فلسفی و عرفانی آنها را آماده ورود به مباحث فلسفه و عرفان کند و الحمدلله در این کار خود موفق هم بود. این طرح بلندمدت از مدرسه ما و کلاس ما آغاز شد و تا پایان عمر مبارک استاد یعنی قریب 18 سال ادامه یافت. استاد در هر سال چند درس با این گروه داشتند و کاملا جهت دهی صحیح انجام می شد. طرح جامعی بود سال اول با ایشان کتب عقاید و منطق خوانده شد ارجاعات فلسفی، عرفانی و قرآنی ایشان به صورت کد وار و اشاره خیلی زیاد بود و حس کنجکاوی فلسفی و عرفانی و ارتباط آن با قرآن و روایات را در طلبه شکوفا می کرد.
#استاد_رحیقی
#قسمت_اول
ادامه دارد...
@ejtehadjame
استاد رحیقی از پایه دوم و در راستای طرح تفصیلی و بلندمدت خویش دو برنامه آزاد و فراتر از برنامه درسی حوزه به مجموعه فعالیت خود اضافه کرد یکی طرح آموزش کلیاتی از علم رجال به صورت تطبیقی و کاربردی و دیگری طرح آموزش مباحث اخلاقی در یک نظام جامع که علامه حسن زاده آملی پیشنهاد آنرا داده بودند. طرح اول با محوریت جزوه ای جامع در رجال از استاد محمد جواد شبیری زنجانی فرزند آیت الله شبیری به معرفی کتب رجال پرداخته و آموزش مباحث رجال به صورت نظری و عملی و تطبیقی در طول یکسال انجام شد بنده و عده ای از طلاب در همان جلسات با کتب منبع و اصلی رجال و حدیث آشنا شدیم و در همان پایه دوم آنها را تهیه کردیم. در طرح دوم که همان طرح پیشنهادی علامه حسن زاده بود و برای اخلاق علمی در کنار اخلاق عملی یک سیر تعیین کرده بودند که از کتاب روایی ارشادالقلوب دیلمی شروع می شد و بعد از گذر از کتب مفتاح الفلاح شیخ بهایی، عدةالداعی ابن فهد حلی، طهارةالاعراق ابن مسکویه، قوت القلوب ابوطالب مکی و آشنایی با مبانی عمیق روایی و عقلی به دریای بیکران کتاب صحیفه مبارکه سجادیه ختم می شد. استاد رحیقی در این طرح،ابتدا پیشنهاد کردند که کتاب ارشاد القلوب تهیه و به شکل مطالعه شخصی خوانده شود و مشروط به اتمام این کار، تدریس مفتاح الفلاح را شروع خواهند کرد و با تشویق های ایشان عده ای از طلاب این کار را عملی کردند لذا بعد مدتی تدریس مفتاح الفلاح را شروع کردند. استاد برای اجرای این دو طرح سختی های زیادی را متحمل شدند و اخلاص عجیبی برای این کار داشتند با اینکه منزل ساده و قدیمی ایشان که تا آخر عمر تغییری هم نکرد در خیابان امامزاده ابراهیم قم بود و از آنجا تا مدرسه در زنبیل آباد خیلی راه بود و خود ایشان هم وسیله ای نداشتند ولی با همه این مشکلات ایشان بعد نماز صبح و در بین الطلوعین هر روز از منزل بیرون آمده و با هزینه شخصی دوبار تاکسی عوض می کردن تا به مدرسه برسند و ساعت 6 تا 7 صبح در حجره ای درس را به صورت نوبتی برگزار می کردند یعنی یک روز رجال و روز بعد مفتاح الفلاح . این برنامه تا آخر سال به صورت منظم ادامه داشت چه در سرمای زمستان و برف و باران و چه در غیر آن.بدون اینکه در قبال این زحمت،به ایشان هزینه ای پرداخت شود.
در سال چهارم هم با همان مجموعه از طلاب تدریس لمعه باب طهارت و صلات و.. را شروع کردند اینقدر دقیق و عمیق بحث می کردند که ذوق فقهی طلاب مستعد باز می شد. خدا شاهد است بنده علاقه ی اصلی ام به علوم عقلی بود و به علوم نقلی و فقه و اصول علاقه نداشتم اما چنان درس را موشکافی می کردند و بدون عجله و با دقت و تعمیق می خواندند که کم کم ذوق فقهی امثال بنده آشکار شد و تا سالیان سال ما را به تحقیق در مباحث منقول مثل فقه و اصول کشانید. یادم هست بعضی از طلاب کم حوصله بارها به دفتر مدرسه مراجعه کرده و از اینکه استاد درس را به کندی پیش می برد و محدوده درسی به اتمام نرسید شکایت کردند که با مخالفت عده ای از طلاب مواجه شد.
#استاد_رحیقی
#قسمت_دوم
ادامه دارد...
@ejtehadjame