🗂 #پرونده_ویژه | پیوند سلسله درسگفتارهای مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت)
مباحث مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) را به صورت موضوعی بشنوید. 👇
♨️لیست دسته بندی شده اساتید و دروس
1⃣ معرفتشناسی
2⃣ خداشناسی
3⃣ انسانشناسی
4⃣ فلسفه اخلاق
5⃣ فلسفه حقوق
6⃣ فلسفه سیاست
┏━━ 🎵 ━┓
🆔 @sot_enghelabi
┗━━ 🎵 ━┛
#مراقبه #اختیار
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
#اصفهان
🔻 در همین بازهی زمانی حدودِ صد یا دویست سال قبل در اصفهان، خدا میداند که در این تختفولاد، تکه به تکهاش از جهت معنوی، چه خبر بوده است!
🔸 در تاریخ نوشتهاند که مردم از اصفهان کنده میشدند و به سمت تکایای مختلف تختفولاد، هجوم میآوردند. به آنجا میرفتند و نماز شبشان را میخواندند و علمایی که در تکایای مختلف بودند، دعای کمیل میخواندند و صدای العفو، از تمام این تختفولاد، بلند میشد.
🔹 برخی، نماز شبشان را هم در آنجا میخواندند و برخی بعدش هم میماندند و صبح جمعه، دعای ندبه را هم میخواندند و فردا، بانشاط برمیگشتند.
🔸 اصفهان، روحی داشت؛ علما و بزرگانی در قسمت به قسمت شهر بودند که بالاخره روح اصفهان بودند و دعای مستجاب داشتند. چقدر مردم، اعتقاد داشتند!
🔹 در بازار، شخصی میگفت که آقا سید! اول هر ماه به مغازهی من بیا و یک «یا حسین» علیهالسلام بگو و برو. مردم، با این سبک زندگی، خودشان، زندگیشان، حیاتشان و فرزندانشان را تأمین و تضمین میکردند.
🔸 همیشه، این بوده است و این سفرهی احسان الهی در نشر معارف، برای انبیا پهن میشده است.
کد ۲۳۹۴۲
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
✅ جایگاه محکم و متشابه در معارف دینی:
نظام حاکم بر عوالم ماقبل الدنیا،مابعد الدنیا و ذات و صفات و افعال الهی،فرشتگان،شیاطین،قضا و قدر،برزخ و قیامت...با نظام حاکم بر دنیا متفاوت است و بشر مأنوس با عالم دنیا و ماده هیچ تصوری از حقایق ماورای ماده ندارد پس اگر بحث از حقایق ماورایی را تعطیل کنیم باب معارف به روی بشر بسته می شود و اگر بخواهیم حقیقت آنرا بیان کنیم امکانپذیر نیست تنها راه ممکن استفاده از روش تشبیه و تنزیه(محکم و متشابه)است البته تشبیهات متعدد تا وجه شبه و روح معنا منتقل شود.[واحد لا بالعدد،شیء لا کالاشیاء،له علم لا کعلومنا،لیس کمثله شیء،شیء بحقیقةالشیئیة...]پس باید الفاظ قرآنی درباره حقایق ماورای ماده را به صورت کنایی و تشبیهی و حضوری و غیرمادی معنا کنیم نه حقیقی مادی حصولی.
پس معاد قرآن تشبیهی است نه تحقیقی،اصل معاد به صورت مادی که محسوس و مأنوس بشر است بیان شده تا در تربیت انسان تأثیرگذار باشد و حقیقت معاد بیان نشده مگر در حد تنزیه و محکم گویی های قرآنی،معاد در قرآن کاملا مادی تصویر شده ولی با توجه به محکمات می فهمیم مادی نیست پس برداشت مادی از معاد توسط مخالفان فلسفه صحیح است اگر فقط آیات متشابه معاد را ملاحظه کنیم ولی توجه به این مطلب که تصویر مادی از معاد در قرآن تشبیه است نه تحقیق،موجب می شود حرف نهایی فیلسوفان درباره حقیقت غیرمادی معاد را بپذیریم )(انا معاشر الانبیا نکلم الناس علی قدر عقولهم)
✅ مبنای لغت شناسی علامه در المیزان کنایی و غرض محور است یعنی بر مبنای اعتباریات است که از طریق تشبیهات متعدد انتقال به روح معنا و وجه شبه پیدا می کند و آن روح معنا معنای اصلی کلمه است که از آن تعبیر به معنای کنایی می کنیم مثال واضح آن عرش و کرسی و ید است)
✅ آیات و روایات مربوط به خلقت انسان قبل الدنیا تشبیهات گوناگون است(آیه خلافت،ذر،عرض امانت،روایات عقل و جهل..)
✅ آیا امر به سجده شیطان بر انسان امر تکوینی است یا امر تشریعی؟(جواب: هیچکدام،یک حقیقت و ارتباط سه گانه تکوینی است که به لسان تشبیه در قالب تشریع بیان شده،از باب تشبیه عالم امر به عالم خلق،تشبیه عالم حقیقت به اعتبار، تشبیه ملکوت به ملک،تشبیه عالم حضور به حصول،تشبیه قضا و حتمیت به قدر و غیر حتمیت،تشبیه دفعیات به تدریجیات،تشبیه وحدت به کثرت،تشبیه مجرد به مادی،تشبیه غیب به شهادت،تشبیه معقول به محسوس، تشبیه نامحدود به محدود،لذا با تعابیر دنیایی ثمّ، اذا، اذ، ماضی، مضارع، امر، نهی.. بیان شده)
✅ روایات حقیقت عقل و جهل اصول کافی متشابه است و عبارت دیگری از همان آیات خلقت انسان و شیطان و ملائکه است.
✅ تشریع و شریعت بازسازی حقیقت است.(شریعت و حقیقت)
اذکار و ادعیه بازسازی عالم ذر است
اعداد در اذکار مقدمه باور به حقیقت است و جنبه منظم کردن سالک برای توجه به حقیقت دارد و مصلحت نفس الامری ندارد لذا کم و زیاد شدن عدد اذکار در مقام عمل مادامی که نظم عبادی را مختل نکند اشکال ندارد ولی در عین حال عبادات و اعداد اذکار توقیفی است و غیر قابل تغییر تا حکمت جعل و تشریع آن از بین نرود، شببه بحث قبله که حکمت تشریع قبله توجه دادن روح و قلب به حقیقت همه جایی خداست [اینما تولّوا فثمّ وجه الله،هو معکم اینما کنتم] ولی اگر این توجه قلبی در یک قالب مادی مشخص[توجه جسمانی به سمت قبله] مجسم نشود تثبیت نمی شود پس باید قالب تشریع را ثابت حفظ کنیم و در آن دخل و تصرف نکنیم. پس در خود عبادات[جزییات، شرایط، اعداد..] مصلحت نفس الامری نداریم بلکه یک مصلحت نفس الامری حقیقی واحد در حقیقت ماورایی نهفته است و این عبادت و تشریع مقدمه باور و یقین به آن حقیقت و وصول به آن است.[فاقم وجهک للدین فطرت الله... ذلک الدین القیّم،بلی من اسلم وجهه لله،لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله،، اقم الصلاة لذکری، ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکرالله اکبر،القَصدُ إلَى اللّه تعالى بالقُلوبِ أبلَغُ مِن إتعابِ الجَوارحِ بالأعمالِ]
✅ گفتمان آیات و روایات، تربیتی،انگیزشی،عملی و حضوری است و متناسب با فضای حضوری عالم ذر است(نه علمی حصولی نظامند مرزبندی شده) چون حکمت نزول آیات و روایات تذکر و توجه به فطرت و عالم ذر است و بنابر یادآوری و بازسازی آن عالم است لذا فضای گفتگو و مخاطبه حضوری دارد و سرشار از التفات و تغییر دیالوگ.
✅زیارت نامه های اهلبیت(علبهم السلام)هم تماما بازسازی فضای حضور و شهود عالم ذر و الست ازلی است. اگر در عالم ذر صحبت از (اشهدهم علی انفسهم الست بربکم قالوا بلی شهدنا-سوره اعراف، آیه 172-) است در زیارت نامه ها و نماز ها هم صحبت از (اشهد ان لا اله الا الله،اشهد انّ محمدا رسول الله، اشهد انّ علیا ولی الله)در اذان و اقامه و تشهد و متن زیارات است. نگاهی جامع به متن زیارت جامعه کبیره، دعای کمیل،توسل، مناجات شعبانیه، دعای عرفه، دعای ندبه،خطبه 222 نهج البلاغه... گویای این مطلب است.
📚فهرست کتب #مجموعه_مهارت_های_طلبگی
جلد 1| آیین طلبگی
جلد 2| جلسه درس
جلد 3| مباحثه
جلد 4| برنامه ریزی تحصیلی
جلد 5|پاسخ به شبهه و پرسش
جلد 6|تبلیغ مجازی
جلد 7|روش تدریس
جلد 8|دوران عقد
جلد 9|همسرداری
جلد 10|فعالیت سیاسی
جلد 11|رازهای نماز
جلد 12|بصیرت سیاسی
جلد 13|چالش های طلبگی
جلد 14|حافظه و فنون یادگیری
جلد 15|خودآگاهی و مدیریت خویشتن
جلد 16|الفبای مقاله نویسی
جلد 17|شادابی خانواده
جلد 18|چگونه مطالعه کنیم؟
جلد 19|فرزندآوری
جلد 20|روند تحصیلی حوزه
جلد 21|راز بندگی
جلد 22|زبان دوم
جلد 23|خودسازی به زبان ساده
جلد 24|تبلیغ شیرین شورانگیز
جلد 25|مدیریت زمان
جلد 26|دخل <=> خرج
جلد 27|شاگرد استاد
جلد 28|دوستان و دوستی ها
جلد 29|مشاوران شریف
جلد 30|چگونه پژوهش کنم؟
جلد 31|خوشه ای از زبان خوش؛ مهارت مدیریت فرهنگی - تبلیغی
جلد 32|بیرون از متن؛ طلبه و فعالیت های فرابرنامه ای
جلد 33|همسری سرسری نیست؛ مهارت انتخاب همسر
جلد 34|حجره نشینی
جلد 35|اسلوب مسئله گویی
جلد 36|درد بی درد؛ مهارت های بهداشت و سلامت جسم
جلد 37|پیچ بچگی؛ مهارت هایی جهت تربیت بهتر کودک
جلد 38|ترمیم یک روح مجروح؛ مهارت هایی درباره سلامت روح
جلد 39| آرامش به وقت آزمایش؛ مهارت آمادگی و مقابله با اضطراب و استرس در امتحان
جلد 40|باب ازدواج؛ مهارت هایی درباره پیش نیازهای ازدواج
جلد 41| رموز روضه خوانی
جلد 42|کوچه بچه ها؛ مهارت ارتباط با کودک
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
دیوبندیه مذهب نیست بلکه تشکیلاتی برای مبارزه با استعمار انگلیس است
حجت الاسلام حبیب عباسی مدیر گروه تبلیغی ذوالفقار در نشست جریان شناسی اهل سنت شرق ایران که در خبرگزاری رسا برگزار شد با تاکید براینکه گاهی جریانهای که برای اهداف خاصی ایجاد شده اند به سمت وسوی دیگری می روند، گفت: دیوبندیه مذهب نیست بلکه تشکیلاتی مستقل برای ترویج علم آموزی و مبارزه با استعمار انگلیس است.
حجت الاسلام عباسی در ادامه با بیان اینکه دیوبند شهر کوچکی در هند است، افزود: محمود الحسن شاگرد ملا محمود در سال 1283 هجری قمری دیوبند را تشکیل داد؛ محمود الحسن معروف به شیخ الهند می شود؛ او دومین مجموعه علمی را بعد از الازهر تشکیل داد؛ در جشن صد سالگی دیوبند، گاندی شرکت می کند؛ اکنون حدود 9000 حوزه علمیه درداخل و خارج شبه قاره هند دیوبندی هستند.
📎 ادامه خبر
🌐B2n.ir/w86364
💯 #ما_صدای_رسای_حوزهایم
🆔 @rasanewsagency
روحانی خوش پوشی که به «خمینی آذربایجان» معروف است .pdf
624.8K
معرفی اجمالی از سیره اولین شهید محراب آیت الله قاضی طباطبایی
🔺اهمیت نگارش در اسلام
📚کتاب فرهنگ مطالعه و نگارش در اسلام، شیخ محمود #ارگانی بهبهانی(ره) ، ص ۴۸
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
نکاتی مهم درباره #ولایت_فقیه:
۱-وظیفه اصلی انبیاء و امامان چیست که به فقها منتقل شود.
جواب:
جهت دهی امور دنیوی بشر در همه عرصه های فردی و اجتماعی، سیاسی... به سمت توحید، آخرت، معنویت و ملکوت...
این وظیفه نیازی به احاطه بر علوم بشری و جزییات سیاست و... ندارد علم به کلیات این امور کافی است و در این جهت فرقی بین فقها و انبیا نیست.(امام خمینی: پیامبران دعوت به دنیا نمی کنند چون دنیاخواهی در طبیعت همه انسان ها هست و اتوماتیک میل به دنیا و تنظیم دنیا در درون بشر هست و نیازی به انبیا نیست ولی میل به آخرت و محدود کردن دنیاخواهی در نفس امّاره بشر نیست لذا کار انبیا تقیید خواسته های دنیوی بشر است که از آن در قرآن تعبیر به تقوای الهی(اتّقوا الله)می شود این وظیفه بعد از انبیا به فقها واگذار می شود و برای اینکه در مرحله اجرا و نظارت بر اداره امور جامعه و قانون گذاری برای دینی کردن جامعه اختلاف و تشتت نشود در مرحله کلان کشور و حکومت، به ولی فقیه واحد یا شورای فقها واگذار می شود.لذا فقیه لزومی ندارد برای ولایت بر جامعه به تمام علوم بشری مسلط باشد بلکه وظیفه اش تنظیم سیاست های کلی کشور و جهت دهی به سمت اسلام و آخرت و دین و معنویت است. در واقع ولی فقیه به اجرای رساله عملیه در سطح کلان کمک می کند و در این امر از مشورت چکارشناسان کمک می گیرد).
2-ولایت عمومی و حکومتی انبیا و امامان و فقها چگونه تحقق می یابد؟
جواب:
اگر مقدمات آن فراهم شود تحقق می یابد مقدماتی مثل اقبال عمومی جامعه.
آیت الله جوادی آملی: فقهای قبل از امام خمینی، این شرط را حصولی می دانستند یعنی اگر به دلایلی جامعه به امامان و علما اقبال کردند ولایت وظیفه می شود و گر نه، وظیفه ای نیست. و ادله ولایت فقیه وظیفه ای برای فقها در این زمینه، بر عهده فقها نگذاشته،
ولی حضرت امام خمینی معتقد بودند که این شرایط تحصیلی است و فقیه وظیفه دارد برای تحقق این شرایط تلاش کند همانگونه که انبیاء و رسولان الهی برای اجرای دین در جامعه تلاش می کردند و مبارزات اجتماعی،سیاسی..داشتند و با فراعنه و طاغوتیان می جنگیدند تا بتوانند حکومت دینی تشکیل دهند.
پله پله تا اجتهاد جامع
نکاتی مهم درباره #ولایت_فقیه: ۱-وظیفه اصلی انبیاء و امامان چیست که به فقها منتقل شود. جواب: جهت د
تبیین و توضیح تفصیلی این مطالب در صوت های زیر آمده👇👇
8.35M
۱-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
وظیفه اصلی انبیاء و فقها در حکومت دینی جهت دهی دنیای مردم به سمت آخرت و توحید و معنویت است.
#قسمت_اول
@ejtehadjame
15.47M
۲-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
تفاوت عناوین #نبی، #رسول و #امام و #ولی و تأثیر آن در بحث #ولایت_فقیه و #حکومت_دینی
#قسمت_دوم
21.03M
۳-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
تفاوت عناوین #نبی، #رسول و #امام و #ولی و تأثیر آن در بحث #ولایت_فقیه و #حکومت_دینی
دعوت تکوینی و تشریعی خداوند به توحید و کفر حداکثری و ایمان حداقلی بشر
انبیاء الهی فقط یک حرف را تکرار می کردند(تقوای الهی)
مطالبی زیبا و قابل توجه از سوره یس، ص، شعراء
گمراهی و کفر اکثر بشر از مقدرات حتمی خداست. لذا هیچ حکومت دینی(انبیاء و معصومین یا فقها و ولی فقیه و جمهوری اسلامی) نمی تواند به صورت حداکثری دین را در جامعه اجرا کند.
فقط اتمام حجت هست تا اکثریت از روی حجت راه گمراهی پیش گیرند و اقلیت هم با حجت راه سعادت را پیش گیرند.
#قسمت_سوم
6.54M
۴-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
پاسخ بعضی سوالات مرتبط با صوت های قبلی
#قسمت_چهارم
6.96M
۵-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
پاسخ بعضی سوالات مرتبط با صوت های قبلی
#قسمت_پنجم
🔹قرآن و زن
✍استاد شهید #مطهری
...قرآن در عین حال واضع یک سلسله مقررات و قوانین است چه در باب عبادات چه در باب مسائل اجتماعی كه اصطلاحا در فقه آنها را «معاملات» می گویند، در باب حقوق اجتماعی، در باب حقوق خانوادگی. مثلا همین مسئله حقوق زن، چون من خودم در این مسئله به نسبت بیش از سایر مسائل مطالعه دارم، پس از مطالعه کردن در همین موضوع وقتی که بَینی و بین الله قرآن را مطالعه کردم و دقیقا- تا حدودی که برایم مقدور بود- در همین زمینه حقوق زن رسیدگی کردم دیدم سطح قرآن خیلی سطح عالی عجیبی است.
وقتی من همان را مقایسه کردم با روایاتی که در این زمینه آمده است- چون روایت بالاخره دست بشر [به آن[ رسیده؛ قرآن متواتر است یعنی کلام خداست که عین همان کلام به ما رسیده، انگار واسطهای نخورده است، ولی روایات را راویان نقل کردهاند، احتمال اینکه یک کلمه زیادتر یا کمتر و یا همه آن را به کلی جعل کرده باشند هست- دیدم منطق روایات اسلامی در باب حقوق زن هرگز به سطح قرآن نمیرسد. وقتی که به فقه اسلامی مراجعه کردم دیدم چون سلیقههای شخصی فقها هم که متأثر از محیط و زندگیشان بوده خواه ناخواه در آراءشان تأثیر داشته، یک درجه پایینتر از اخبار و روایات است. بعد وارد عرف مسلمین که شدیم دیدیم حتی یک درجه هم از فقه اسلامی پایینتر است.
📚نبوت ص۲۲۲ ، مجموعه آثار ج۴ ،ص۵۴۹ 👉
#زن #تفسیر
روش شناسی کاربردی اجتهاد. واعظی.pdf
1.88M
📚 #کتاب «روش شناسی کاربردی اجتهاد»
✍حجت الاسلام سیدمحمدرضا واعظی
این کتاب به کمک و یاری «مجمع حامیان جامعه نخبگانی علوم اسلامی انسانی» وابسته به «مرکز خدمات حوزه علمیه» در ۱۵۶ صفحه و هفت فصل عرضه شده است.
🔻در پشت جلد این کتاب آمده است : «روش شناسی اجتهاد» شناختِ مراحلِ تفصیلی و گام به گام به دست آوردن حکم شرعی از نقطه مواجهه با مسئله فقهی تا رسیدن به مطلوب است.
این دانش مسیر حرکت برای استنباط حکم را ترسیم می کند و می توان آن را به «مسیریاب» تشبیه کرد، مسیریابی که راه و روش طیّ آن را نشان داده و می تواند مانعِ وقوع بسیاری از خطاها در روند اجتهاد شود».
#روش_شناسی_اجتهاد
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻نکته مهمی که در کارتون پینوکیو بود و خیلی از ماها بهش توجه کافی نکردیم!
حتما ببینید تا سراب جلوه های غرب که چون تله ای تزیین شده برای بردگی و استثمار سایر انسانهاست را بهتر بفهمید
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 پیشنهاد تماشا/ بنابر نشانه های قرآن کریم کوروش ذوالقرنین است! ماجرای تکرار نام کوروش بزرگ در تورات «از زبان علی اکبر رائفی پور ببینید»
🔸 توهین به کوروش از اهداف صهیونسیم است زیرا با ایجاد شایعاتی درباره این پادشاه بزرگ ایرانی بدنبال ایجاد اختلاف میان جوانان ایران دوست کشورمان است...
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
📚 سلسلهمقالات «یهود در تفسیر المیزان»
1⃣ تورات فعلی و کتاب آسمانی یهود
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/5285
2⃣ مادهگرایی و حسگرایی یهود
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/5449
3⃣ اعتقاد یهود به دستبستگی خدا
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/5560
4⃣ یهود؛ فرزندان خدا و دوست خدا؟!
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/5715
5⃣ یهود، گرفتار فریب نفس
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/8728
6⃣ بررسی وعدهٔ آمرزش به تمام یهودیان!
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/13323
7⃣ یهود و ادعای سیادت و شرافت
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/13446
19.02M
۱-ولایت تکوینی خدای سبحان و اهلبیت(علیهم السلام) در عالم امر و ملکوت مطلق و عام است البته اطلاق در یک اسم از اسماء و صفات الهی محدود به چاچوب بقیه اسماء و صفات است.
۲-ولایت تکوینی خداوند متعال و اهلبیت (علیهم السلام) در عالم دنیا و ملک و خلق محدود است.
۳-ولایت تشریعی و حاکمیت تشریعی و مالکیت تشریعی خداوند و اهلبیت (علیهم السلام) در عالم تشریع و حکومت داری محدود به چارچوب شریعت و اسباب ظاهری و محدودیت های عالم ماده است.
۴-ولایت تشریعی فقها و ولی فقیه و حاکمان دینی غیرمعصوم هم محدود به چارچوب اسباب عالم دنیا و شریعت است ولی تا حدودی نسبت به اهلبیت(علهم السلام) محدودیت بیشتری دارد.
۵-ولایت و حاکمیت حضرت صاحب الزمان(علیه السلام) بر خلاف همه انبیا و امامان محدود به چارچوب شریعت های قبل ظهور و محدودیت های عالم ماده و دنیا نیست. شبیه عالم امر و ملکوت و قیامت است.
۶-نتیجه:
فرق چندانی بین حاکم دینی معصوم و حاکم دینی غیر معصوم(ولایت فقیه و فقها) نیست.
#بسیار_مهمّ
@avaymarefat
#ازدواج_موقت
متن روایت:
قال الْآبِيُّ فِي كِتَابِ نَثرِ الدُّرَرِ رُوِيَ أَنَّ عَبدَ اللَّهِ بن مَعمَرٍ اللّيثي قال لِأَبِي جَعفَرٍ ع بَلَغَنِي أَنَّكَ تُفتي في المُتعَة فَقَالَ أَحَلَّهَا اللَّهُ فِي كِتَابِهِ وَ سَنَّهَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَ عَمِلَ بِهَا أَصحَابُهُ- فَقَالَ عَبدُاللَّهِ فَقَد نَهَى عَنهَا عُمَرُ قَالَ فَأَنتَ عَلَى قول صَاحِبِكَ وَ أَنَا عَلَى قَولِ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ عَبدُاللَّهِ فَيَسُرُّكَ أَنَّ نسَاءَكَ فَعَلنَ ذَلِكَ قَالَ أَبُو جَعفَرٍ ع وَ مَا ذِكرُ النِّسَاءِ هَاهُنَا يَا أَنوَكُ إِنَّ الَّذِي أَحَلَّهَا فِي كِتَابِهِ وَ أَبَاحَهَا لِعِبَادِهِ- أَغيَرُ مِنكَ وَ مِمَّن نَهَى عَنهَا تَكَلُّفاً بَل يَسُرُّكَ أَنَّ بَعْضَ حَرَمِكَ تَحتَ حَائِكٍ مِن حَاكَةِ يَثرِبَ نِكَاحاً قال لَا قَالَ فَلِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ قَالَ لَا أُحَرِّمُ وَ لَكِنَّ الحَائِكَ مَا هُوَ لي بكُفوٍ قال فإنَّ اللَّهَ ارتَضَى عَمَلَهُ وَ رَغِبَ فِيهِ وَ زَوَّجَهُ حُوراً أَ فَتَرغَبُ عَمَّنْ رَغِبَ اللَّهُ فِيهِ وَ تَسْتَنكِفُ مِمَّنْ هُوَ كُفوٌ لِحُورِ الْجِنَانِ كِبراً وَ عُتُوّاً قَالَ فَضَحِكَ عَبدُاللَّهِ وَ قَالَ مَا أَحسَبُ صُدُورَكُمْ إِلَّا مَنَابِتَ أَشجَارِ العِلمِ- فَصَارَ لَكُم ثَمَرُهُ وَ لِلنَّاسِ وَرَقُهُ
ترجمهی روایت:
عبد الله بن معمر ليثى (از سنیها) به امام باقر علیه السلام گفت: به من خبر رسیده که شما به متعه فتوا میدهی! امام فرمود: «خداوند آن را در کتابش حلال کرده و رسول خدا صلی الله علیه و آله، آن را سنت قرار داده و اصحاب او نيز بدان عمل كردهاند.»
عبدالله بن معمر گفت: عمر از آن نهى كرده! امام فرمود: «تو به گفتهی صاحب خودت (عمر) هستی، و من بر فرمایش رسول خدا صلى الله عليه و آله هستم.»
عبدالله بن معمر گفت: آیا دوست داری که زنان خویشاوند (و محارم) تو چنين كارى بكنند؟!
امام فرمود: «ای کودن! ذکر زنان خويشاوندم در اینجا برای چیست؟! (یعنی آنها چه ربطی به این مساله دارند؟!) همانا آن خدایی كه اين كار را در کتابش حلال کرده و براى بندگان خود روا داشته، از تو و آن كسى كه بیجهت از آن جلوگيرى كرده، باغیرتتر است. (تو میخواهی غیرتم را برانگیزی؟)
حالا خودت دوست داری يكى از محارمت، با ازدواج به زیر یک مرد بافنده از کولیهای مدینه برود؟!»
عبدالله بن معمر گفت: نه! امام فرمود: «چرا چيزى كه خدا حلال كرده را حرام می کنی؟!» گفت: حرام نمیکنم اما كولى با من هم کُفو نيست.
امام فرمود: «اما خداوند از عمل او راضی است و به آن رغبت دارد و حوریان را به ازدواجش درآورده است.
آیا از کسی که خداوند به او راغب است رویگردانی؟! و از کسی که او هم کفو حوریان بهشتی است از روی سرکشی و تکبر خودداری میکنی؟!»
عبدالله بن معمر (که دیگر جوابی نداشت) خندید و گفت: سينههاى شما كانون علم و دانش است كه ميوهی آن نصيب شما، و برگش براى مردم است.
منبع:
كشف الغمة، ج ۲، ص ۶۸۶
✓روایت فوق با نقلی ناقصتر در کتاب کافی و نوادر اشعری آمده که فراز آخرش چنین است:
(عبدالله جلو رفت پس گفت: آیا دوست داری که زنان تو و دختران و خواهران و دختر عموهایت چنین کنند؟! راوی گوید: پس امام باقر علیه السلام وقتی نام زنان و دخترعموهایش را شنید از او و گفتارش روی گردانید: کافی، ج ۵، ص ۴۴۹ و تهذيب الأحکام، ج ۷، ص ۲۵۰ و النوادر، ج ۱، ص ۸۶)
@ahadiis
🔺شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها و ارواح العالمین لها الفداء) و حفظ فاطمیه اوّل و دوم
🎙حضرت آیت الله #شبیری_زنجانی:
در بين عوام از قدیم، ايام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا عليها السلام، فاطميه اوّل مشهور بوده است يعنی سيزدهم جمادی الاوّل، ولی اخيراً فاطميه دوم يعني سوم جمادی الثانية شهرت يافته و شايد منشأ آن حاجی نوری يا شاگردان او باشند. وجهی كه برايش ذكر می كنند، آن است كه 75 روز در نسخ مختلف كتب تاريخی، تصحيف 95 روز است و چنين تصحيفی بين دو كلمه «سبعين» و «تسعين» امری رايج و شايع است، من به ياد ندارم كه در كتب تاريخي و اختلاف نسخهها، اين دو كلمه به يكديگر اشتباه نشده باشد. در نسخ مختلف كتب تاريخی يا سبعين را به تسعين و يا بالعكس اشتباه می كنند. و چون تجربه نشان داده كه غالباً در اين كلمه خطا رخ می دهد، اصل أصالة عدم خطا هم جاری نيست.
علی أیّ حال، شهادت آن حضرت هر روزی باشد، بايد به قصد رجاء توسّل كرد و به حسب روايات همان ثوابی كه وعده داده شده، به توسّل به قصد رجاء إعطاء می شود. در محاسن برقی آمده كه حضرت می فرمايند: رواياتی كه حَروریّه ـ كه خوارجاند ـ نقل می كنند، طرح (رد) نكنيد، احتمال دارد كه اين روايات صادر شده باشد، چون قطعی الكذب نيست، و چون محتمل است، رجاءً آنها را حفظ كنيد.(۱) چنانچه قاعده تسامح و امثال آن اقتضاء میكند.
به حسب روايات مسلّم، وعده ثواب به توسّل داده شده و بايد حفظ شود، چه فاطميه اوّل و چه فاطميه دوم.
از يكی از آقايان تبريز ـ آقای آقا ميرزا جعفر اشراقی ـ شنيدم كه درباره علم امام میگفت: «بعضي چيزها دانستنش كمال است و بعضی از امور ندانستنش شرط کمال است، و خداوند علم آن را از ائمه علیهم السلام میگرفت، مثلاً در ليلة المبيت، اگر حضرت امير علیه السلام میدانست كه به واسطه خوابيدن در بستر پيامبر صلی الله علیه و آله آسيبي به او نمیرسد، كمال نبود، شرط كمال كه فداكاری حضرت را نشان میدهد، اين بود كه نداند و نمیدانست. در چنين مواردی كه ندانستن شرط كمال است، خداوند علم را میگرفت.»
مثل ليلة القدر و امثال آن، گاهی از روی جهاتی خود ندانستن را ائمه (علیهم السلام) مصلحتی می دانند که روشن نباشد. قبر مطهر حضرت زهرا (سلام الله علیها)، آن هم همین طور است تا مظلومیت حضرت ثابت شود و در دوره های بعدی باقی بماند.
بعضی چیزها هست که به حسب روایات آيه بيّنه است و بايد ثابت بماند و از بين نرود، مثلاً حجرالأسود، بدن فرعون و امثال آن از آيات بيّنات است، يكی از این آيات بيّنات نيز، مسئله خفاء قبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) است.
(۱).عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام أَوْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا تُكَذِّبُوا الْحَدِيثَ إِذَا أَتَاكُمْ بِهِ مُرْجِئِيٌّ وَ لَا قَدَرِيٌّ وَ لَا حَرُورِيٌّ يَنْسُبُهُ إِلَيْنَا، فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ شَيْءٌ مِنَ الْحَقِّ فَيُكَذَّبُ اللَّهُ فَوْقَ عَرْشِه. (المحاسن، ج1، ص230-231، ح175)
📆درس خارج فقه، تاریخ: 16 مهر 1374
زبده الفوائد
☑️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
استاد قرائتی ن.mp3
19.11M
🔺نشست صمیمی بیان توصیه ها و تجربیات با طلاب
🎤استاد #قرائتی
پر از نکات ارزنده و مفید
#مشاوره_طلبگی
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
دین جهانی همه چیزش جهانی است:
اینکه فرمود: ﴿لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ﴾ ظاهر آن مکه است نه شهر دیگر و برای بزرگداشت مکه چند عامل را ذکر میکند مخصوصاً در بخشی که میخواهد باز از مکه نام ببرد به جای ضمیر، اسم ظاهر را بازگو میکند میفرماید: ﴿لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ ٭ وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ﴾ اگر میفرمود «و أنت فیه» یا «حلّ فیه» کافی بود اما باز اسم ظاهر را به جای ضمیر ذکر میکند تا عظمت این سرزمین را مشخص بکند و عظمت سرزمین به مردم آن سرزمین نیست به نژاد عرب نیست به خصوصیتهای نظام قبیلگی آنها نیست، بلکه به سازنده کعبه و فرزند او که هر دو در بنیانگذاری کعبه به تعلیم الهی سهم تعیین کنندهای داشتند ﴿وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ﴾. در سوره مبارکه «ابراهیم» از عظمت کعبه و حرمت نهادن وارثان کعبه به عبادت و مانند آن سخنی به میان آمده است؛ اما اینجا والد وجود مبارک ابراهیم خلیل است و وجود مبارک اسماعیل خلیل از ولد اراده شده است چون هر دو بنیانگذار کعبه بودند و جامعه مسلمین با کعبه دارند زندگی میکنند.
دین وقتی جهانی بودن خود را اعلام کرد، مکتبش باید جهانی باشد چه اینکه هست، معبدش باید جهانی باشد چه اینکه هست، استقبال به معبدش باید جهانی باشد چه اینکه هست، حج و عمره که کنگره جهانی است باید پایگاه جهانی داشته باشد که دارد و اینها را عظمت کعبه و خصوصیتهای بنیانگذاران کعبه تعیین کردند. فرمود: ﴿وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ﴾.
#قسمت_اول