eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
355 دنبال‌کننده
1هزار عکس
209 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️دست زدن زنان در مجالس شادی 🔷س 1355: آیا دست زدن برای زنان در مجالس شادی زنانه مانند ولادتها وعروسیها جایز است؟ و بر فرض جواز اگر، صدای آن به بیرون از مجلس برود به‌طوری که به گوش مردان بیگانه برسد، چه حکمی دارد؟ ✅ج: دست زدن به نحو متعارف اگر مفسدهاى بر آن مترتب نشود، اشکال ندارد حتّى اگر اجنبى صداى آن را بشنود. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️ریختن زباله در طبیعت 🔷س 1353: آیا ریختن پوست میوه و زباله‌های تجزیه‌شدنی در کوه و دشت و طبیعت اشکال شرعی دارد؟ ✅ج: اگر موجب اذیت مردم  شود و یا خلاف قانون باشد، جایز نیست. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️رفت و آمد با وسیله نقلیه شخصی 🔷س 1361: رفت‌وآمد با وسایل نقلیه‌ی شخصی و عدم استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی در زمان‌هایی که هوای شهر آلوده است چه حکمی دارد؟ ✅ج: اگر وضعیت یک وضعیت استثنایی و هوای شهر آلوده باشد به‌گونه‌ای که هر چه این وسایل به تعدادشان اضافه شود به آن آلودگی اضافه می‌شود و تنفس این هوا برای مردم به‌ویژه افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند ضرر قابل توجه داشته باشد، در این صورت اگر کسی سبب افزایش این آلودگی شود و ضرر معتنابه به مردم برساند، کار حرام مرتکب شده است. لذا اگر مسئولان اعلام کردند که مردم وسایل نقلیه‌ی شخصی را بیرون نیاورند باید مراعات شود. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️دست زدن در شادی اهل بیت 🔷س 1354: دست‌زدن همراه با شادی و خواندن و ذکر صلوات بر پیامبر اکرم و آل او(صلوات الله علیهم اجمعین) در جشن‌هایی که به مناسبت ایام ولادت ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و اعیاد وحدت و مبعث برگزار می شود چه حکمی دارد؟ اگر این جشن ها در مکان‌های عبادت مانند مسجد و نمازخانه های ادارات و مؤسسات دولتی و یا حسینیه ها برگزار شوند، حکم آن‌ها چیست؟ ✅ج: به‌ طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشن‌های اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به‌ خصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه ها و نمازخانه ها برگزار می شود، به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آن‌ها برسد. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
🔻 سالروز عروج عالم ربانی، حضرت آیت الله سیدعبدالکریم کشمیری تسلیت باد. 🔸به امید جلب عنایت ودعای آن مردالهی، حمد وسوره ای به روح منورش هدیه می نماییم. اللهم احشرنامعهم والحقنا بالصالحین
🎼 دیدگاه شهید آوینی در باب موسیقی: اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید. اینها حرف‌های منتشر نشده‌ای از سیدمرتضی آوینی است که گویا در نمازخانه روایت فتح در جمع عده‌ای از علاقه‌مندان و دوست‌داران هنر و تبلیغات مطرح شده است. در فیلم‌ها و تبلیغات غربی، احساساتی را که می‌خواهند به تماشاچی منتقل کنند، از روش دیگری جز موسیقی انتقال نمی‌دهند. اگر احساس غم و اندوهی هست که می‌خواهند آن را به تماشاچی منتقل کنند، عامل اصلی آن هم موسیقی است. اگر می‌خواهند شادی را به تماشاچی منتقل کنند، عینا همین‌طور است و عامل اصلی آن موسیقی است. تمدن غرب کلا از محتوای هنری خالی شده است. و هنری در غرب باقی نمانده است. موسیقی به هر ترتیب عامل اساسی تبلیغات غرب است. دلیل این‌که از موسیقی به این شکل استفاده می‌کنند، این است که موسیقی برای تاثیرگذاری بر بشر، مانع عقل را برابر خود ندارد. عقل مشخصه اصلی و فصل انسان است؛ یعنی اگر عقل را از انسان بگیرید، دیگر انسان نیست. عقل چیزی است که انسان را از موجودات دیگر جدا می‌کند. حیوان‌ها و گیاهان که پایین‌ترین مرتبه عقل را هم ندارند؛ موسیقی بر آنها موثر است! دلیلش این است که اصلا برای دریافت موسیقی هیچ احتیاجی به عقل نیست. یعنی عقل نیست که محتوای موسیقی را ادراک می‌کند، بلکه اعصاب است. وقتی برای گاوها موسیقی گذاشته‌اند، دیده‌اند شیر گاوها بیشتر شده است. این چه چیزی را می‌‌رساند؟ اصلا برای دریافت موسیقی هیچ احتیاجی به عقل نیست. یعنی عقل نیست که محتوای موسیقی را ادراک می‌کند، بلکه اعصاب است. اعتیاد به موسیقی از هر اعتیادی شدیدتر است. دلیلش این است که تاثراتی که انسان از موسیقی می‌گیرد، فقط از راه اعصاب‌ است و بعد تصمیم می‌گیرد آیا از آن متاثر شود یا نه. خودش را دست این موسیقی بسپرد یا نه. چون اصلا مساله، خود را دست موسیقی سپردن است، کسی که موسیقی گوش می‌دهد، خودش را دست موسیقی می‌سپرد و بنده آن می‌شود.کسی که این‌طور است، مانع عقل را از همان اول از سر راه برداشته و تصمیم گرفته که خودش را به دست موسیقی بسپرد. اگر کسی خودش را دست موسیقی بسپرد، خب لذت هم می‌برد. ولی اگر کسی خودش را دست موسیقی نسپرد، موسیقی برایش عذاب‌آور است. جدی می‌گویم. کسی که خود را دست موسیقی نمی‌سپرد،یعنی معیارهایی را قبول نمی‌کند که در موسیقی هست و بنده موسیقی نمی‌شود – احساسی که در موسیقی موجود است به او منتقل نمی‌شود که هیچ، بلکه اصلا حالت اشمئزاز به انسان دست می‌دهد. کسانی که موسیقی گوش می‌کنند، اولا موسیقی اعتیادآور است، خیلی شدید و اعتیادش از هر چیز دیگر هم شدیدتر است و حالت تخدیری آن خیلی عمیق‌تر از هر چیزی است؛ مثل تریاک، مشروب و… حالت تخدیری آن همچنان زیاد است که اصلا قابل ترک نیست. اگر نوای نی، تناسب‌هایی بین صوت‌ها برقرار کند که این تناسب‌ها درست مثل موسیقی به‌وسیله اعصاب دریافت شوند، هیچ فرقی ندارد. چون وقتی آدم می‌خواهد ضجه بزند، با موسیقی ضجه می‌زند. آدم در خیلی از موارد به درگاه حضرت پروردگار که دعا می‌کند، با موسیقی است. اصلا آدم با موسیقی دعا می‌کند. موسیقی آهنگی است که به دعایش می‌دهد که در دستگاه‌های موسیقی فارسی هم هست. اگر آن دعا را بیاورید، می‌شود گفت که در کدام دستگاه است. من خیلی از اقسام قرائت‌های قرآن را که الان هست، گوش نمی‌کنم، چون موسیقی بر محتوایش غالب است و صورت موسیقی دارد، نه صورت قرآن. خیلی از چیزهایی که الان وجود دارند، اصلا قابل گوش دادن نیستند و بهتر است -یعنی پیشنهاد می‌کنم- گوش ندهید. حکم شرعی نمی‌دهم، پیشنهاد می‌کنم گوش نکنید. چون در آنها موسیقی اصل است، نه قرآن.این یک حساب خیلی ساده است و حساب فقهی هم نمی‌خواهد. اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید، برای این‌که باعث گناه می‌شود. خیلی از سوره‌هایی که همین آقای عبدالباسط می‌خواند، کاملا مشخص است و شکی ندارم که تمرین کرده هریک از اینها را با چه لحن و موسیقی بخواند و ترکیب موسیقی‌اش نسبت به معنایش اصل است. در بیشتر چیزهایی که شنیده‌ام، دیده‌ام که اصلا معنای قرآن و محتوای آن مورد نظر نیست؛ فقط موسیقی قرآن است که مورد نظر است. شخصا قرآن‌هایی را که بچه‌های شیعه با همین صوت معمولی می‌خوانند، ترجیح می‌دهم. مصاحبه‌ای از حضرت امام‌(ره) هست اوایلی که تشریف آورده بودند، یا وقتی اروپا و فرانسه بودند، فرموده بودند اصلا مغزی که به گوش دادن موسیقی عادت کرد، دیگر قابل استفاده نیست. وقتی بشر به موسیقی عادت می‌کند، دیگر قابل اعتماد نیست. منبع: http://www.rajanews.com/news/213682 📺 کانال شهید آوینی👇 @aviny_com
🎵جهت دریافت رایگان فایل فشرده -zip- تدریس کلام فقاهی توسط استاد اکبر نژاد، به آدرس زیر مراجعه نمایید. yon.ir/Uv8Ij 🆔 @feghahat
#اطلاعیه ✳️انتشار رایگان فایل های pdf بسته جامع اجتهادی 🔷در پی درخواست های مکرر طلاب سراسر کشور 🔹با توجه به افزایش بی رویه قیمت کتاب و همچنین جهت رعایت حال طلاب عزیز و احترام به درخواست های مکرر طلاب محترم مبنی بر در دسترس قرار دادن رایگان فایل های pdf بسته جامع اجتهادی، «مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی» تصمیم گرفته است فایل های الکترونیکی بسته جامع اجتهادی را به صورت رایگان در اختیار طلاب و نخبگان حوزوی قرار دهد. 🔹ازهمین رو هر هفته یکی از فایل های PDF بسته جامع اجتهادی که به همراه صوت تدریس آن به صورت فایل فشرده -ZIP- در سایت feghahat.com بارگزاری می شود، منتشر خواهد شد. 🆔 @feghahat
کلام فقاهی.pdf
2.72M
🔷فایل pdf کتاب "کلام فقاهی"؛ جلد نخست از بسته جامع اجتهادی 🆔 @feghahat
#کلام_فقاهی 🔷فایل pdf کتاب "کلام فقاهی"؛ جلد نخست از بسته جامع اجتهادی 🔷از آثار تولیدی مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی👇👇 🆔 @feghahat
🍃 از بزرگی پرسیدند: ☝️ از کجا بفهمیم در خواب غفلتیم یا نه؟؟ گفت: 🖍 اگر برای کاری می کنی یا انجام میدهی و خلاصه قدمی برمی داری و به ظهور آن حضرت کمک میکنی بدان که بیداری؛ و الّا اگر مجتهد هم باشی درخواب !😔 🍃🌷🍃🌷🍃 🍃🌸🌷اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌷 🔻برای شادی روح شهدا 🔻 ♦@ejtehad_jame
معرفی چند کتاب درباره طلبگی-بازخوانی گزینشی کتاب آداب المتعلمین و منیةالمرید.amr
6.19M
معرفی چند کتاب درباره طلبگی-بازخوانی گزینشی کتاب آداب المتعلمین و منیةالمرید @ejtehad_jame
بحثی پیرامون احادیث ساختگی و موضوعه(احادیث ساختگی و جعلی در کتب شیعه بسیار کم و .amr
8.65M
بحثی پیرامون احادیث ساختگی و موضوعه(احادیث ساختگی و جعلی در کتب شیعه بسیار کم و نادر است) @ejtehad_jame
بحثی درباره اقسام فرج و انتظار فرج در دوران غیبت امام عصر(علیه السلام).amr
5.5M
بحثی درباره اقسام فرج و انتظار فرج در دوران غیبت امام عصر(علیه السلام) دو نوع فرج شخصی در دوران غیبت و یک مورد فرج عمومی در دوران ظهور @ejtehad_jame
🎵جهت دریافت رایگان فایل فشرده -zip- تدریس نظام معرفتی فقاهت توسط استاد اکبر نژاد، به آدرس زیر مراجعه نمایید. yon.ir/PIJHQ 🆔 @feghahat
#بسته_جامع_اجتهادی #نظام_معرفتی_فقاهت 📚 معرفی کوتاه از جلد دوم بسته جامع اجتهادی؛ «نظام معرفتی فقاهت» 🔹کتاب «نظام معرفتی فقاهت» جلد دوم از "بسته جامع اجتهادی" می باشد که ناظر بر مباحث حجج و امارات اصول فقه تدوین گردیده است. 🔹 این کتاب با نگاه جامع و البته متفاوت، مباحث امارات و اصول عملیه را مورد بحث و بررسی قرار داده است و بر پایه نظریه "قویترین معرفت ممکن نوعی"، حجیت معرفت انسان در عالم خاکی با وجود کسر و انکسارهای مادی که در آن وجود دارد را بررسی نموده است. 🔹بخش اول این کتاب مربوط به مباحث "علم" است و در فصل نخست آن "معیار حجیت در معرفت" و ادله عقلی و نقلی آن مورد بحث قرار گرفته است و در فصل دوم نیز طرق و ادله تحصیل قوی ترین معرفت ممکن نوعی آورده شده است. 🔹در بخش دوم کتاب نیز به مباحث مربوط به "شک و تردید" پرداخته شده و در فصل نخست از بخش دوم شک منتهی به خوف؛ در فصل دوم شک ملحق به عدم و در فصل سوم نیز تعارض ادله مورد بررسی قرار گرفته است. 💠فایل PDF نظام معرفتی فقاهت به همراه فایل صوتی تدریس👇👇 🆔 @feghahat
نظام معرفتی فقاهت.pdf
2.45M
#نظام_معرفتی_فقاهت 🔷فایل pdf کتاب "نظام معرفتی فقاهت"؛ جلد دوم از بسته جامع اجتهادی 🆔 @feghahat
💠 برداشت‌‌های انحرافی از انتظار 🔹بعضی‌ها، انتظار فرج را به این می‌دانند که در مسجد، حسینیه، و در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از خدا بخواهند... دیگر غیر از این کاری ازشان نمی آمد و فکر این مهم، که یک کاری بکنند، نبودند. یک دسته دیگری بودند که انتظار فرج را می‌گفتند: این است که، ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه می‌گذرد، ما تکلیف‌های خودمان را عمل می‌کنیم. برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاء الله درست می‌کنند، دیگر ما تکلیفی نداریم. یک دسته‌ای می‌گفتند: که باید عالم پر از معصیت بشود تا حضرت بیاید. ما باید نهی از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری می‌خواهند بکنند، گناه‌ها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود. یک دسته‌ای از این بالا‌تر بودند. می‌گفتند: باید دامن زد به گناه‌ها. دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تشریف بیاورند.که این دسته اشخاص ساده لوح هم بودند. یک دسته دیگری بودند که می‌گفتند: هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و برخلاف اسلام است. آنها مغرور بودند (1) 🔸حضرت صاحب که تشریف می‌آورند، برای چه می‌آیند؟ برای اینکه گسترش بدهند عدالت را برای اینکه حکومت را تقویت کنند. برای اینکه فساد را از بین ببرند. ما بر خلاف آیات شریفه قرآن، دست از نهی از منکر برداریم، دست از امر به معروف برداریم و توسعه بدهیم گناهان را، برای اینکه حضرت بیایند؟! قوانینی که پیغمبر اسلام در راه بیان و تبلیغ ونشر و اجرای آن، بیست و سه سال زحمت طاقت فرسا کشید، فقط برای مدت محدودی بود؟ آیا خدا، اجرای احکامش را محدود کرد به دویست سال؟ و پس از غیبت صغری، اسلام دیگر همه چیزش را‌‌ رها کرده است؟ اعتقاد به چنین مطالبی یا اظهار آن‌ها بد‌تر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است (2) (1): صحیفه نور امام خمینی، جلد۲، صفحه۱۹۶-۱۹۷ (2):کتاب ولایت فقیه امام خمینی، صفحه ۳۰ 👥 @sahifeh_noor
🗓سالروز درگذشت مجتهد مجاهد 🏳رفیق‌پدر رهبری،‌پیشرو مشروطه 🏳شاگردرهبرمشروطه‌مرحوم‌آخوند 🏳آقاسیدمحمدحسین‌نجفی‌قوچانی 💠رهبرانقلاب ‼️این کتاب زندگینامه مرحوم آقا نجفی قوچانی که به اسم سیاحت شرق منتشر شده خیلی چیز جالبی است. من توصیه میکنم این کتاب را بخوانند. خود مرحوم آقا نجفی یک شخصیت بسیار ممتازی بود! ۶۴/۹/۲۶ 📌برشی ازکتاب؛ 📔بعضی از مستبدین معمم که از خر مقدسین و مدلسین بودند شیطنتها و سیاستها و پولیکاتی بر ضد مشروطیین معمول میداشتند که مال و جان و عرض و آبروی بیچارگان را در مخاطره انداخته بودند و از هیچ تهمت و بهتان و نسبت بابیت و ارتداد ایشان فروگذار نمیکردند و به آقای آخوند نسبت میدادند که اصلاً فرنگی است و ختنه نشده است و قرنطینه های عراق که موجب بس اذیت و آزار بلکه هلاکت زوار شده است به امر آخوند گذاشته شده است و از اتهامات به نوع آخوندها یکی آن که اینها بابی شده اند و این اشتهار فقط در نجف نبود، بلکه به تمام عراق بود! کتاب سیاحت شرق ص۲۷۴ ⬇️نسخهpdf از کانال جهاد تبیینی @ejtehad_jame
سیاحت شرق.pdf
15.56M
@Jahade_tabeini #نشربامنبع
🔺طلبه ها در این حوزه ها فسیل نشوند! 🔺20 سال بگذرد اما همینطور بی هدف پای این درس و آن درس بنشیند؛ نه فایده ای برای مردم دارند نه برای خودشان! ▪️مقام معظم رهبری: 🔹هر طلبه اى براى آينده ى زندگى علمى و فكرى خودش برنامه‌ريزى كند؛ بى هدف در حوزه نماند. مدتى تحصيلات هست؛ دارد كفايه مى‌خواند، مى‌خواهد درس خارج برود، درس خارج می‌رود، مى خواهد مجتهد بشود، خيلى خوب، بعد براى آينده بايد برنامه ريزى كند. هركسى ذوقى دارد، هركسى توانى دارد، هركسى ممكن است موقعيت خاصى در اختيارش قرار بگيرد؛ اينها را از پيش برنامه ريزى كند و خودش را آماده نمايد. 🔹 اينچنين نباشد كه ده سال، پانزده سال، بيست سال بگذرد و همينطور بى هدف در حوزه باشند و پاى اين درس و آن درس بنشينند و فسيل بشوند؛ نه فايده اى براى مردم، و نه فايده‌اى براى خودشان داشته باشند. 📅 ۱۳۷۰/۰۶/۳۱ 🆔 @ejtehad_jame
انقلاب : فلسفه باید در حوزه ها رواج پیدا کند. ما باید در مقابل فلسفه های انحرافی و غلط، خودمان را در حال آماده باش نگاه داریم. ✅ @ejtehad_jame
⭕️ انقلاب: بعضی از مباحث - مخصوصا در اصول و در فقه - وجود دارد که واقعا مورد احتیاج نیست؛ ولی در اصول و فقه، این مباحث را می خوانند. یک فقیه، در تمام طول بیست سال هم که استنباط کند، ممکن است یک بار حاجتش به بحثی، یا به مبنای معانی حروف، یا در حقیقت و مجاز و یا مبانی دیگر بیفتد. چه لزومی دارد ما این همه در مباحث غیرلازم اصول، معطّل شویم؟! 🍃 در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی - ۱۳ آذر ۷۴ ♦️ @ejtehad_jame
آیت الله گرامی قمی: 🔶 من به این عقیده ام که کسی که فلسفه می خواند، نیازی به خواندن کلام ندارد. فلسفه یک کلام عالی، دقیق و محققانه است و کلام، فلسفه ای است دانی و نازل. 🔶 ولی در مسایل تازه ای وجود دارد که در فلسفه اسلامی مطرح نبوده است؛ لذا باید به کلام جدید هم پرداخت. 🔶 با این وجود، اساتیدی که فلسفه ی قدیم را می دانند، مشکلات کلام جدید را نیز می توانند حل کنند. 🍃 خشت اول، شماره ۱۳و۱۴، ص۹و۱۰ پ ن: ۱. فلسفه اسلامی و کلام اسلامی گرچه هر دو به بحث گرانسنگ الهیات می پردازند. اما تفاوت اساسی آن دو این است که در کلام مستقیما وارد الهیات (الهیات اخص) می شوند ولی در فلسفه، الهیات بعد از ابواب وسیعی از امور عامه قرار گرفته است. لذاست که فلسفه اسلامی علمی است برهانی ولی کلام علمی است نوعاً اقناعی. شهید علامه در شرح منظومه ی خود چند بار چنین تعابیری را دارنند که: امور عامه کلید ورود به الهیات است... ورود در الهیات اخص بدون امور عامه، بی معناست... ۲. نیاز جدی به پرداختن به کلام جدید البته بعد از مقداری جان گرفتن اساسی در فلسفه اسلامی هم بیانی است استوار. ۳. قدرت پایه ای و ریشه ای محققان فلسفه اسلامی در پاسخگویی به مباحث کلام جدید هم حرفی است دقیق. ♦️ @ejtehad_jame