پله پله تا اجتهاد جامع
سؤال ۵: آیا وابستگی های عاطفی و عشق و علاقه طرفینی بین دو نفر از طلاب یا دانشجو یا بقیه اقشار اشکال
جواب:
وابستگی های عاطفی(یعنی انسان عشق و علاقه عاطفی و محبتی به دیگران پیدا میکنه و دوست دارد به شخص خاصی محبت بیش از مقداری که با دیگران دارد داشته باشد و یا از او محبت ببیند-در واقع این احساس، نیازی درونی ست که مقدمه ازدواج با جنس مخالف است ولی به صورت ناآگاهانه مدتی متوجه یکی از دوستان صمیمی انسان می شود) به دیگران خصوصا دوستانی که تا حدی زیبایی چهره دارند توی سنین مجردی و چند سال اول طلبگی تقریبا عادیه یعنی برای مجردها زیادپیش میاد ولی باید کنترل بشه،یعنی توجهی به نفسمان نکنیم و با اون شخص مورد نظر خیلی عادی باشیم،ارتباط باید مثل دیگران باشه یعنی عاطفی نگاه نکنیم فقط به مقدار ضرورت و نیاز برای کارهای علمی باشه،نه اینکه از روی نیاز عاطفی درونی باشه
نکته مهم:تصور عموم از حورالعین تصور غلطیه،در سوره واقعه انسانهای قیامت را سه دسته میکنه آدم خوبها(اصحاب یمین)و آدم بدها(اصحاب شمال)و سابقون،
بعد میفرماید فقط گروه سوم یعنی السابقون السابقون مقرب درگاه خدا هستند یعنی از بهشت های متوسط اصحاب یمین عبور کرده اند و به بهشت تجلیات اسمایی و صفاتی و ذاتی خدای متعال راه یافته اند اینجا از جلوه گری های خدا برای مقربین درگاهش که چشم به او و عنایات و جلوه های او دوخته اند تعبیر به حورالعین کرده،پس حورالعین از تجلیات خاصه خدا برای مقربین درگاهش مثل امامان و انبیا و امثال شهدای کربلا می باشد نه اینکه یه همسر خیلی زیبای بهشتی باشد،اصلا قرآن میفرماید (کلٌ یأتینا فردا)هر کسی تنها پیش ما می آید خبری از همسر و ..نیست همسر و روابط همسری از اقتضائات عالم دنیا برای بقای نسل بشر است نظام عالم آخرت کاملا با دنیا متفاوت است و حقایق آن قابل بیان نیست مگر در قالب مثال های دنیا و با الفاظ دنیوی،اینها همه تمثیل است .
امام صادق علیه السلام فرمودهاند اصحاب امام درعاشورا قبل شهادت پرده ها از دیدگانشان کنار رفته بود و جایگاه بهشتی خود را در جوار خدا دیدند لذا با اشتیاق به معرکه جنگ و مرگ و شهادت میرفتند تا با شهادت حورالعین را در آغوش بگیرند،این حورالعین از نظر قرآن مخصوص مقربین است یعنی مشتاق تجلیات بالای خدا و اهلبیت بودند،حورالعین یعنی (الی ربّها ناظرة:مقربین در بهشت به تماشای جلوه های خدای زیبا و محبوب مشغولند،همانی که زینب علیهالسلام فرمود:مارأیت الّاجمیلا،من شاهد جلوه های خدای زیبا بودم)
نکته ای درباره حق الناس در کربلا:
به نظر ناقصم میرسد اگر عنایت خاصه امام و خدا شامل حال کسی که واقعا مشتاق باشد بشود مشکل حق الناس او هم حل میشود یعنی اگر فرصت جبران نداشته یا کوتاهی کرده و در موقعیتی مثل عاشورا قرار گرفته ،امام و خدا حق الناس او را به گردن میگیرند مثلا در سوره طه ساحران امت موسی(علیه السلام)باشکست مقابل ایشان و پذیرش شکست و پا روی نفس گذاشتن در یک لحظه به بالاترین مقام معنوی(یعنی مقام مقربین و مخلصین)رسیدند بعدش هم شهید شدند با اینکه قطعا حق الناس هایی به گردنشون بوده،
پس معلوم میشه اگر امام در کربلا فرموده اند هرکس حق الناس داره برگرده میخواسته اند کسانی که آمادگی واقعی ندارند و با تمام وجود مشتاق ملاقات خدا و دفاع از امام نیستند بهانه ای برای رفتن داشته باشند و فقط خالص ها بمانند،کما اینکه امام شب عاشورا چراغ را خاموش کردند و بیعت را برداشتند و فرمودند دشمن با من کار دارد و من فردا شهید میشوم پس ماندن شما فایده ای ندارد بروید میخواستند بهانه ای به غیر خالص ها و غیر مشتاق ها بدهند
اگر کسی واقعا مشتاق ملاقات خدا بود و آماده دفاع از امام به هر قیمتی بود امام را بر خودش مقدم میکرد و میگفت من حاضرم به خاطر حق الناس به جهنم بروم و عذاب بشوم ولی امام عزیزتر از جانم تنها و غریب نماند
به نظر می آید امام از اصحاب امتحانات سختی گرفته تا از خود گذشته ترین ها بمانند و این برای ما درس است
📙 آیا این پیام مهم آقا را تا به حال خوانده اید؟ پیام امام خامنه ای به کنگرهی جهانی هزارهی شیخ مفید را با دقت بخوانید... طلاب انقلابی و حوزه انقلابی باید با شیخ مفید آشنا باشد و در مورد او بتوانند ساعت ها صحبت ها کند. پیام حضرت آقا مقدمه ای باشد برای مطالعه بیش تر شما در مورد این فقیه عالی مقام و مجاهد:
http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=2662
نقدی بر دروس خارج
⭕️ خيلي از كشورها قراردادهاي بينالمللی را امضا نميكنند و مشكلي هم پيش نميآيد
👤 حسن رحیم پور ازغدی؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔹در نظام ماركسيسم نقد حاكميت امكان پذير نيست، در اين نظام يا با زور مي توانيد به نتيجه برسيد و يا با زور، شكست مي خوريد.
🔹در نظام ليبرالى نقدها محدود است؛ خروجى نقد ها نبايد اصل ليبرالى را نشانه بگيرد و بايد در جهت رشد ليبرال هم باشد.
🔹در نظام اسلامى نقد و انتقاد حاكميت يك واجب شرعى است؛ مثل نماز و روزه.
🔹برخی فکر می کنند نظام اسلامى به معناى اين است كه تمام قوانين و عملكردها در اين نظام اسلامى است، پس چون اسلامى است نبايد نقد هم بشود؛ خیر اینگونه نیست، وجود نظام اسلامی به معنای نبود اشکال نیست.
🔹اگر دروس خارج فقه در حوزه به سمت ورود تخصصي به موضوعاتی كه حكومت درگيرش است، نروند چند اتفاقات بدی مي افتد. اولین اتفاق منفی اين است که كم كم حوزه علمیه به سمت حاشيه مي رود و حتي ممكن است به صورت كلي حذف شود و اتفاق دوم این است که در صورت غيبت حوزه در اين زمينه ها باعث مي شود فكرهاي مخالف ديگري در موضوعات ورود کنند و نقش آفريني كنند.
🔹ما به سيستم دانشگاهى هم نقدهای اساسی داریم، كشور واقعا امروز به این همه دکتر و مهندس نیاز ندارد.
🔹خيلي از كشورها قراردادهاي بين المللی را امضا نمي كنند و مشكلي هم برایشان پيش نمي آيد، مثلا همين قانون٢٠٣٠ را كه بعضا در كشور تاكيد مي شد كه بايد امضا شود و بپذيريم را، آمريكا و فرانسه نپذيرفتند، آن وقت عده اي در كشور اصرار دارند كه اين موضوع ها تصويب شود تا بهانه به دست دشمن داده نشود!/ دانشجو
@Rasad_tahlil
💠 اجتهاد، راه نجات انقلاب از انحراف فکری
🔰آیت الله فرحانی
👈 درس خارج 18.07.97
💢کانال والعصر (بازتاب اندیشه های آیت الله عبدالکریم فرحانی)
👇 👇
http://eitaa.com/joinchat/3797024780C175bfd2daf
امام خمینی(ره): اگر دیر بجنبیم #اسلام_آمریکایی از جلسات سیاسیون ظاهرالصلاح وابسته به #آمریکا و نیز از همین #حوزه ها و #دانشگاه ها چنان زیبا برای جهان پابرهنگان تشنه عدالت ترسیم میگردد
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از اندیشه مقاومت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نظام نوین آموزشی چگونه استعدادها را خنثی میکند و برای نظام سرمایه داری کارگر تامین می کند!
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
🌺 اینها نور چشم من هستند و امید ما به اینهاست
🔹 امام خمینی(ره): این کودکها امید آتیه مملکت ما هستند. با کودکهای امروز، انسانها و دانشمندان فردا درست میشود. #معلم ها این کودکهای نورس را، نگذارند آلوده شوند. تربیتها تربیتهای دینی باشد.
🔺بچههای ما را اگر اسلامی بار بیاورید، #استقلال و #آزادی مملکت شما بیمه خواهد شد.
✅ @Sahifeh_noor
#درس خارج
سؤال۶:
🔷در بررسی موضوعات فقهی، ابتدا باید به سراغ اقوال برویم یا می بایست از ادله شروع کنیم؟
پله پله تا اجتهاد جامع
#درس خارج سؤال۶: 🔷در بررسی موضوعات فقهی، ابتدا باید به سراغ اقوال برویم یا
🔲پاسخ استاد علیدوست:
🔹ابتدا باید به سراغ اقوال رفت تا به جوانب و نقاط کور آگاه شویم و پس از آن با نگاه باز به سراغ ادله برویم.
🔹نگران ساخته شدن ذهن هم نباشید، ما که بچه نیستیم به صرف دیدن اقوال ذهنمان بسته شود.
🔺نقد و بررسی بیانات استاد علیدوست در پست بعدی
🆔 @feghahat 👇👇👇
#دروسخارج #نقدوبررسی
🔸نقد و بررسی بیانات استاد علیدوست
🔸برگرفته شده از کتاب "نظام معرفتی فقاهت"
◼️رجوع به اقوال علمای فقه یا اصول تا چه اندازه تعیین کننده است؟ آیا بدون رجوع می توان نظری فقهی داد؟ در پاسخ باید گفت:
🔹یاری گرفتن از ضروریات تکامل است. ما به گونه ای آفریده شده ایم که جز در تعاون و هم یاری نمی توانیم به رشد انسانی خود دست یابیم. از این روست که به جامعه روی می آوریم و دست کمک به سوی هم دیگر دراز می کنیم. یاری دادن و یاری ستاندن وجوه مختلفی دارد که یکی از آن ها استعانت علمی دانشمندان از یک دیگر است. زیرا انسان هر چند که کاربلد باشد، باز هم یک انسان است با محدودیت های خاص انسانی. در نتیجه در معرض خطا و اشتباه قرار دارد. از این رو لازم است عقل محدود خود را با خردهای دیگران پیوند بزند تا به شبکه ای از عقل های فرهیخته دست یابد.
🔹با این مقدمه به این نتیجه می رسیم که مشاوره و مراجعه به اقوال دیگران، تابع احکام کمک گرفتن از آن هاست. به دیگر سخن؛ هر چه پاسخ ما از «کی، کجا، چگونه، تحت چه شرایط و به چه اندازه از دیگران باید کمک بگیرم؟» شفاف تر باشد، جواب مان از ابعاد مراجعه به اقوال علما و بهره گیر از تراث علمی نیز روشن تر خواهد بود.
🔹اگر ما نیاز نداشته باشیم، کمک نمی گیریم. به عبارتی ما وقتی باید از دیگران کمک بگیریم که نتوانیم از عهده کارهای خود براییم وگرنه اگر بدون محک زدن توانایی های بدنی و ذهنی خود به سمت سایرین برویم، هم به خود آسیب زده، تن و ذهن مان را ضعیف می کنیم و نیز هم نوعان خود را به دردسر می اندازیم. اگر بنا باشد همه از هم بدون ضرورت کمک بگیرند، زندگی از جریان طبیعی خود خارج می شود.
◼️این بیان در نحوه تقدم و تاخر مراجعه به اقوال و بررسی ادله تاثیر گذار است به این بیان که:
🔹فقیه باید کار خود را با مراجعه به ادله عقلی و نقلی شروع کند. راسا سراغ ادله رود و تنها در صورتی که نتواند به جمع بندی راضی کننده و اطمینان آوری برسد، در مرحله دوم به اقوال سایر علما رجوع کند. این که امروزه برخی از سر عادت ابتدا از اقوال شروع می کنند و آن گاه سراغ ادله هر کدام از آن ها می روند، برخلاف جریان فطری تفکر است.
🔹این روش منجر به تنبلی ذهنی از یک سو، سلب اعتماد به نفس علمی و از همه مهم تر قوه خلاقه فقیه را تحت الشعاع قرار می دهد. زیرا او همیشه عادت می کند که از همان زاویه هایی به ادله بنگرد که نسل های پیش از او نگریسته اند. از این رو هیچ گاه نمی تواند آزاد و رهای از زاویه های علمی سایرین ادله را بررسی کند. در ضمن اگر او به ادله رجوع بکند شاید نیازی به مراجعه اقوال نبیند. چرا که رجوع به اقوال موضوعیت ندارد و تابع نیاز است.
🔹در اینجا ممکن است سوال شود که تاخیر انداختن بررسی اقوال از بررسی ادله، می تواند دوباره کاری های فراوانی را رقم بزند. چه بسا او پس از کلی تلاش علمی به نتیجه ای برسد که صدها نفر پیش از او به آن رسیده اند. در نتیجه موازی کاری کرده و عمر خود را تلف کرده است.
🔹در بررسی این دغدغه مبارک می افزاییم:
این مساله در جایی قابل طرح است که همه به یک نظر رسیده اند، در نتیجه نیازی به بررسی های دیگر نیست.ولی واقعیت روایات شیعه نشان می دهد که هم چون مساله ای کم تر یافت می شود و در اغلب مسائل اختلافاتی به چشم می خورد.
🔹اگر مساله به اندازه ای آسان و ادله به قدری روشن باشند که کسی در آن اختلاف نکند، چه قول دیگران رجوع کنیم و چه نکنیم، در هر حال خیلی زود به نتیجه می رسیم. اما در جایی که ادله یک دست نبوده، اقوال نیز مختلفند، نمی توان مطمئن شد که رجوع مستقیم به اقوال بر سرعت حل مساله بیفزاید. زیرا فهم اقوال مبتنی بر فهم ادله آن هاست و فهم ادله نیاز به رجوع به ادله اصلی را دارد. بنابراین بهتر است که فقیه ابتدا به ادله اصلی رجوع کند و به یک جمع بندی درباره آن ها برسد، آن گاه وقتی به اقوال مراجعه می کند، به سرعت ادله هر کدام را می فهمد و می تواند آن ها را مقایسه نماید و درباره صحت و سقم استدلال هایشان قضاوت نماید.
🔹نکته مهم دیگری که باید یادآوری کنیم این است که ما معتقد به روش رفت و برگشتی هستیم. مقصود از رفت و برگشت این است که ابتدا باید سراغ ادله برویم اما نباید خیلی معطل شویم. یعنی تلاش خود را می کنیم تا به جمع بندی قابل اعتمادی از ادله برسیم. اگر مساله واضح شد که نیازی به رجوع به اقوال نیست. اگر هم رجوع کنیم، تبرّکا و تیمّنا است. اگر مساله واضح نشد، به جای تکرار بررسی ادله، سراغ اقوال می رویم تا از تجربیات علمی آن ها بهره ببریم. دوباره از اقوال به ادله رجوع می کنیم. باز اگر مساله روشن شد که هیچ وگرنه باز هم به همین حرکت ادامه می دهیم. مدل رفت و برگشتی هم مانع از شکوفایی قوه خلاقیت ما نمی شود و هم امکان استفاده از تجربیات علمی فحول و بزرگان علم را فراهم می کند
📚برگرفته از کتاب "نظام معرفتی فقاهت
پله پله تا اجتهاد جامع
#دروسخارج #نقدوبررسی 🔸نقد و بررسی بیانات استاد علیدوست 🔸برگرفته شده از کتاب "نظام معرفتی فقاهت" ◼
حاشیه:
این بیان،خیلی دقیق است
با یک نگاه تحلیلی متوجه می شویم سیر طی شده در دروس خارج برای استنباط و اجتهاد در یک مسأله به یک لحاظ به دو سیر و روش تقسیم می شود
۱-سیر از اصل و کلی به سوی فرع و جزئی(با آمیزه ای از روش رفت و برگشت)
۲-سیر از فرع و جزئیات به سوی اصل و کلی
راه میانبر و منطقی و فنی تر همان سیر اول است نه دوم،ولی دروس خارج فعلی بیشتر از روش دوم استفاده می کنند.
کتاب های حوزوی چه در فقه و چه در اصول و چه در اعتقادیات غالبا طبق سیر دوم است ولی مرحوم علامه طباطبایی(قدّس سرّه)در کتبی مثل بدایة الحکمة و نهایة الحکمة و در مجموعه رسائل از روش و سیر دوم استفاده کرده و در تفسیر المیزان از هر دو روش،
در کتب فقهی قدما غالبا از سیر و روش اول استفاده شده
این بحث نیاز به تبیین جدّی دارد و در رسیدن به اجتهاد و در رسیدن به نظر نهایی در دروس خارج و در کم کردن احتمالات عدیده در فهم روایات و در کم کردن تعارضات بین روایات و همینطور در بیان بهتر و جامع تر احکام و مباحث اعتقادی و اخلاقی در منابر تبلیغی تأثیر بسیار زیادی دارد و در عمل مسیر اجتهاد جامع را خیلی کوتاه می کند.امیدواریم بتوانیم در فرصتی مناسب به آن بپردازیم
البته اخیرا به صورت خلاصه آنرا در جلسه ی مباحثه قواعد فقهیه تبیین کردیم انشاالله صوت آنرا در اختیار عزیزان قرار می دهیم
⛔️| احساس خطر از حوزه قم!
طبیعت قم، طبیعت طلّاب، حوزهی علمیّه، طبیعت دین است، طبیعت تبلیغ است، طبیعت قناعت است، طبیعت حضور مرجعیّت است که مرجعیّت خیلی مهم است؛ اینها همه از خصوصیّات حوزه است و همین موجب میشود که پایهی انقلاب در اینجا محکم بشود. اگرچنانچه ما دیدیم تلاشهایی دارد انجام میگیرد برای اینکه از حوزهی علمیّهی قم انقلابزدایی کنند، باید احساس خطر کنیم. ۹۴/۱۲/۲۵
✅آیتالله خامنهای(دام ظلّه)
⭕️ | هم لباسی های موریانه
یک وقتی به مناسبتی خدمت امام رسیدیم؛ صحبت راجع به یک روحانی بود که یک تخلفی کرده بود و امام با ما مشورت میکردند که با او چگونه رفتار شود. من به ایشان مفصل گفتم که این پیروزی شما در انقلاب، محصول هزار سال آبروی روحانیت شیعه است - والّا چرا باید وقتی یک مرجع به میدان آمد، مردم اینطور به دنبالش بیایند و جانشان را فدا کنند، که در نهضت امام بزرگوار ما کردند. هزار سال آبروی شیعه متراکم شد تا به اینجا رسید که یک مرجعی مثل امام بزرگوار ما که جرئت داشت، شجاعت داشت، قابلیت داشت، روح فداکاری و آگاهی به زمان داشت، پا بگذارد وسط میدان، و مردم هم به دنبالش بیایند - حالا بعضی از این هملباسهای ما مثل موریانهای که در یک بنایی بیفتد، دارند این آبروی هزارساله را ذره ذره میخورند و از بین میبرند؛ ایشان هم این معنا را تصدیق کردند. واقع قضیه همین است. باید مراقب باشیم ما جزو آن موریانهها نباشیم. خدای نکرده هر عملِ زشت و وقیح و یک کار نامناسبی که از یکی از ماها سربزند، رخنهای در آن ذخیرهی ارزشمند هزار سالهی روحانیت و علمای شیعه است.
۱۳۸۵/۰۸/۱۷
#توصیه
☑️ @Khamenei_Hawzah
farsi.khamenei.ir/ndata/news/34287/B/13950616_0534287.jpg
آنچه مهم است این است که طلبهى دین، عالم دین و روحانى -به اصطلاح رایج- وظیفهى خودش را در هر برههاى از زمان تشخیص بدهد. اگر وظیفه تشخیص داده نشد، علم و تقوا و مانند اینها به درد نمیخورد؛ یعنى بجا مصرف نمیشود. ۹۵/۶/۱۶
✅آیتالله خامنهای(دام ظلّه)
🔔| چرا نغمهی اذان شنیده نمیشود؟!
چرا بنده باید بشنوم که در تهران با این عظمت، برای نماز صبح در اول اذان، چندان مسجدی باز نیست و چندان نماز جماعتی برقرار نمیشود!؟
ما باید صبحها و ظهرها و شبها برویم و با مردم نماز بخوانیم؛ این اوّلیترین و ضروریترین کار ما در مساجد است. چرا باید در این شهر با این عظمت، با این همه هیاهوهای گوناگون از اطراف و اکناف، نغمهی اذان در همه جای شهر شنیده نشود!؟
اذان، علامت مسلمانی است. چه کسی گفته باید در پشت بام مساجد یا در مساجد بزرگ و عمده، حتّی در سحرها - ظهر و شب که جای خود را دارد - از طریق بلندگو اذان نگویند؟ وقت اذان که میشود، باید تهران یکسره صدای اذان باشد. مگر اینجا قبةالاسلام نیست؟ مگر ما این حرف را نمیگوییم؟ اینکه ظهر بشود، از ظهر یک ساعت هم بگذرد، کسی در خیابان راه برود، اما احساس نکند که ظهر شده است، آیا این قضیه با آن ادعا میسازد!؟
اگر ما مساجد را گرم نگه نداریم، در مساجد حضور نداشته باشیم و در حد توان و امکانِ یک روحانی و پیشنماز به مسجد نرسیم، چهطور میتوانیم توقع کنیم که به هنگام اذان ظهر مردم دکانهاشان را ببندند و بیایند پشت سر ما نماز بخوانند!؟ ما باید آنجا باشیم تا زمینه برای آمدن مردم فراهم بشود.
البته آمدن مردم هم تبلیغات و گفتن میخواهد؛ اما زمینه و مقتضی آن، عبارت از حضور ما در آنجاست، که متأسفانه ضعیف شده است؛ ما باید اینها را علاج کنیم. ۷۰/۱۲/۱۴
✅آیتالله خامنهای(دام ظلّه)
این حوزهای که شمامیخواهید و به قول شما الان وجودندارد،شما بهوجود بیاورید. اراده و خواست شما حوزه را بوجودمیآورد. ۹٦/٦/٦
✅آیتالله خامنهای(دام ظلّه)
اگر اعلم علما هم باشید و زمانتان را نشناسید و ندانید ترفندهای استکبار و نیز مشکلات جامعه چیست، نمیتوانید برای جامعهی اسلامیتان مفید واقع شوید. ۶۸/۴/۲۰
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
🌱| اگر صاحب جواهر فلان طور زندگی می کرد
به اتفاق اعضای شورای مرکزی ائمه ی جمعه خدمت امام رفته بودیم. ... ایشان، نصایحی فرمودند . ... ایشان از مرحوم صاحب جواهر یک مثل زدند و فرمودند: اگر قرار بود صاحب جواهر فلان طور (به یک زندگی اشاره کردند) زندگی کند، یک صفحه هم نمی توانست بنویسد بعد گفتند آیا میدانید ایشان، جواهر را در چه شرایطی نوشته است؟ آن وقتها در نجف، سرداب هم معمول نبود . ایشان، در اتاقی همسطح زمین نشسته بود و پنجره ی اتاق را بالا زده بود، تا یک مقدار باد و نور بیاید آن وقتها، پنجره ها کشویی بود که گاهی هم پایین می افتاد. در چنین شرایطین، ایشان پای پنجره نشسته بود و جواهر را می نوشت امام می فرمودند که نسیم، نسیم خنک نبود؛ بلکه نسیم نجف بود که گرمای زیادی داشت.
☀️ من در فصل تابستان، در نجف نبوده ام؛ اما تابستان شبیه نجف را که می گفتند شبیه نجف است دیده ام. تابستان ایرانشهر را به خاطر دارم که باد آن، مثل گرمایی که از تنور بلند می شود، صورت انسان را می سوزاند. اصلا خود آن باد، آزار دهنده بود و انسان می گوید، خدا کند که این باد قطع بشود!
📚 مرحوم صاحب جواهر در چنان وضعیتی کنار پنجره نشسته بود، تا از آن نسیم به او بخورد و چنین کتاب با عظمتی را آن هم در شش جلد بنویسد. امام می فرمودند، اگر صاحب جواهر، فلان طور زندگی می کرد، نصف صفحه هم نمی توانست بنویسد.
سخنرانی در دیدار اعضای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ی علمیه قم ۱۳۶۱/۰۵/۱۲
#ساده_زیستی
☑️ @Khamenei_Hawzah
✈️ | فرهنگ وارداتی اروپا
از جمله آفات جدید و فرهنگ جدید و نظام آموزش جدید - که وارداتی اروپاست - این است که استاد به خودش زحمت نمیدهد فکر نو تولید کند، خیلی اوقات بیمطالعه درس میگوید.
📚 استاد ما بیمطالعه درس نمیگوید. استاد ما مطالعه میکند، تأمل میکند، فکر میکند؛ با فکر درس میگوید. اگر شما ده دوره هم #مکاسب را تدریس کردید، دوره یازدهم باز باید فکر کنید، شاید چیز تازهای به نظرتان بیاید.
۱۳۸۹/۰۸/۰۲
#توصیه
☑️ @Khamenei_Hawzah
‼️ | برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده ای کردید؟
ابزارهای تسهیل کننده، مثل رایانه ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق العادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده ای کردید؟
۱۳۹۱/۰۷/۱۹
#توصیه
#تبلیغ
☑️ @Khamenei_Hawzah
🔁 | نسبت حوزه و نظام
نسبت روحانیت با نظام اسلامی، نسبت حمایت و نصیحت است. حمایت در کنار نصیحت، دفاع در کنار اصلاح.
#حوزه_انقلابی
☑️ @Khamenei_Hawzah
💢 | این حرف ها، حرف های بنده حقیر نیست؛ بلکه حرف آن نسلی است که گذشته، حال و آینده روحانیت را در مقابل چشم خود مجسم میکند.
#تحول_حوزه
☑️ @Khamenei_Hawzah
⭕️ | هم لباسی های موریانه
یک وقتی به مناسبتی خدمت امام رسیدیم؛ صحبت راجع به یک روحانی بود که یک تخلفی کرده بود و امام با ما مشورت میکردند که با او چگونه رفتار شود. من به ایشان مفصل گفتم که این پیروزی شما در انقلاب، محصول هزار سال آبروی روحانیت شیعه است - والّا چرا باید وقتی یک مرجع به میدان آمد، مردم اینطور به دنبالش بیایند و جانشان را فدا کنند، که در نهضت امام بزرگوار ما کردند. هزار سال آبروی شیعه متراکم شد تا به اینجا رسید که یک مرجعی مثل امام بزرگوار ما که جرئت داشت، شجاعت داشت، قابلیت داشت، روح فداکاری و آگاهی به زمان داشت، پا بگذارد وسط میدان، و مردم هم به دنبالش بیایند - حالا بعضی از این هملباسهای ما مثل موریانهای که در یک بنایی بیفتد، دارند این آبروی هزارساله را ذره ذره میخورند و از بین میبرند؛ ایشان هم این معنا را تصدیق کردند. واقع قضیه همین است. باید مراقب باشیم ما جزو آن موریانهها نباشیم. خدای نکرده هر عملِ زشت و وقیح و یک کار نامناسبی که از یکی از ماها سربزند، رخنهای در آن ذخیرهی ارزشمند هزار سالهی روحانیت و علمای شیعه است.
۱۳۸۵/۰۸/۱۷
#توصیه
☑️ @Khamenei_Hawzah
✏️ | من زیّ طلبگی را در دو جمله میتوانم معرفی كنم: پارسایی با عزت، و نظم در تحصیل و زندگی.
۱۳۷۹/۰۷/۱۴
#زی_طلبگی
☑️ @Khamenei_Hawzah
حوزهی علمیه، بخصوص حوزهی علمیهی قم مادر این نظام است؛ یک مادر چگونه میتواند از فرزند خود غافل بماند؟
#حوزه_انقلابی
☑️ @Khamenei_Hawzah
📚 | اصول باید در خدمت فقه باشد
در حوزه، علم فقه و اصول - که دنباله فقه است - مبنای کار حوزه است؛ اما بنده طرفدار اختصاص یافتن به مسئله اصول به عنوان یک علم مستقل نیستم و خیلی برای حوزه مفید نمیدانم؛ اصول باید در خدمت فقه باشد. خود فقها و اصولیین هم معترفاند که بعضی از مباحث اصولی هیچ خدمتی به فقه نمیکند.
۱۳۸۹/۰۸/۰۲
#تحول_حوزه
☑️@Khamenei_Hawzah
📥| نیاز زمان چیست؟
بگردید ببینید نیاز مردم این زمان چیست و مردم، محتاج چه چیزی هستند؛ آن را از شرع مقدس اسلام بگیرید. آنرا پخته کنید، آماده نمایید و مثل شیری، در کام مردم بریزید.
📆۱۳۶۱/۲/۷
☑️ @Khameneihawzah
📌این را از دست ندهید...
علىاىحال كار معنويت، كار دلدادگى به عالم معنا، در حوزه اساس كار است؛ اين را بايد همه توجه داشته باشيم. كمبود اين معنا در حوزه به ما لطمه ميزند. بخصوص طلاب جوان را كه بيش از همه احتياج دارند، بيش از همه هم از اين بيانات آمادگى و تأثر دارند. گاهى سر درس، استاد به يك مناسبتى دو كلمه چيزى بگويد، طلبه از اين رو به آن رو ميشود.
دل جوان آماده است؛ اين را از دست ندهيد. يك حديث بخوانيد، دو كلمه نصيحت كنيد. اول، نصيحت به خود ماست. اين حديث را كه من ميخوانم، اول كسى كه مخاطب است و انشاءاللَّه اول كسى كه بايد از آن متأثر شود، خود گويندهى حديث است؛ براى خودتان هم مفيد است. حوزه به اين احتياج دارد.
📆۱۳۸۹/۰۸/۰۲
#تهذیب
☑️@KhameneiHawzah
📥روحانی اگر درست شد همه چیز درست میشود و اگر - خدای نخواسته - فاسد شد، فَسَدَ العالَمُ.
📆۲۲ دی ۱۳۶۰
☑️ @KhameneiHawzah
🌱 فقه سنتی و پویا
فقه پویا، همان فقه سنتی ماست. پویاست، یعنی علاجکنندهی مشکلات انسان و پاسخگوی حوادث واقعه است؛ و سنتی است، یعنی دارای شیوه و متدی است که بر طبق آن «اجتهاد» انجام میگیرد.
📆۱۳۶۸/۰۴/۲۰
#فقه_سنتی
☑️@KhameneiHawzah
🚙 رهبرانقلاب در ابتدای درس خارج فقه این هفته:
⛔️ استفاده از ماشینهای گران قیمت برای روحانیون و طلاب حرام است
📝 حضرت آیتالله العظمی خامنهای در ابتدای درس خارج فقه روز یکشنبه (١٧بهمن۹۵)، پس از بیان حدیثی اخلاقی، با اشاره به «حرام بودن استفاده از ماشینهای گران قیمت برای روحانیون و طلاب» فرمودند نامهای دریافت کردهاند که در آن نوشته شده بعضی از افراد حاضر در درس، با ماشینهای گرانقیمت دویست میلیونی تردد میکنند.
🔻ایشان در این باره افزودند: حرمت اسراف برای همه است، هر کسی در هر حدّی چه غنی، چه متوسط یا فقیر ممکن است اسراف کند و اسراف، عمل حرام است. این ماشینهای گرانقیمت حرام است.
🔺رهبر انقلاب با اشاره به وجود برخی جهات امنیتی و حفاظتی برای استفاده از ماشین گرانقیمت فرمودند: توجه کنید! عمل، ورع، اجتهاد، زهد، بیرغبتی، نرفتن به دنبال زخارف مادی و زیبائیهای ظاهریِ زندگی، وظیفهی اصلیِ ماست.خطحزبالله
☑️ اخبارومطالبدربارهرهبرانقلاب👇
http://telegram.me/joinchat/BVJQOTudY71xuff_eM03yg
🔸روحانیون باید باشناخت فضای مجازی و استفاده از فرصتهای آن، معارف و مفاهیم اسلامی را تبیین کنند.
🔗درس خارج فقه - ۹۵/۶/۱۶
☑️ @KhameneiHawzah
📸طرح|بیمایه فطیر است.
📚 رهبرانقلاب:باید #درس بخوانید.مکرر بنده به آنها می گفتم:باید مایه پیداکنید.
🕋 اگر مایه پیداکردیدآن وقت میتوانیدحرکت عظیم انجام بدهید
⏳ ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
🕌 @KhameneiHawzah
📗بدان، اَیَّدَکَاللّه
📥نصایح رهبر معظّم انقلاب اسلامی(مدّظلّه) به طلاب
#معرفی_کتاب
☑️ @KhameneiHawzah
📥| آموختن در هر فرصتی
استعداد حوزهها نباید هدر برود و برای این منظور نظام آموزشی حوزه باید اصلاح شود، فرصتهای آموزشی مناسب برای طلاب فراهم آید و از تعطیلات حوزه نیز کاسته شود.
همچنین طلاب باید از هر فرصتی برای آموختن و درس خواندن استفاده کنند، زیرا دنیا و جوامع مسلمان به وجود آنها نیازمندند. ۱۳۷۴/۹/۱۶
☑️رهبر حوزه ها👇
@KhameneiHawzah
از نظر آنها (دشمنان) هر یک از شما (طلاب) بالقوه یک امام خمینی هستید. ۸۳/۴/۱۵
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
☝️| یک امام خمینیِ بالقوه
اینها با یکیک شما نه تنها مخالفند، بلکه دشمناند. به هر کدام از شماها به چشم منبعی برای روشنگری و افشاگری نگاه میکنند؛ که اگر این منبع فعال شود و کار بکند و باطن و استعداد و ظرفیت خودش را بروز دهد، کار بر استکبار #دشمن دشوار خواهد شد. از نظر آنها هر یک از شما بالقوه یک امام خمینی هستید.
اینها با یکیک عمامه به سرها و طلبهها و روحانیون دشمناند؛ چرا؟ چون بنای کار آنها بر ظلمات، بر چشمبندی و بر کتمان حقیقت و پرده روی کار کشیدن است. ۸۳/۴/۱۵
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
نظام درسی در حوزه باید کوتاه و کارآمد و بهروز شود. ۱۳۷۹/۷/۱۴
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
نظام درسی در حوزه باید کوتاه و کارآمد و بهروز شود. من قبلاً هم راجع به مسألهی برنامههای درسی حوزه عرض کردهام که بنده به هیچ وجه طرفدار رقیق کردن، بیعمق ک
ردن و بیسواد بارآوردن طلبه نیستم؛ اشتباه نشود.
من میگویم این دورهای را که ما طی میکنیم، میتوا
ند با استفاده از شیوههای جدید، فشردهتر شود. مثلاً من ادبیات را عرض کنم. من نمیدانم اکنون ادبیات در چند سال خوانده میشود؛ اما ادبیاتی را که ما در کتاب «مغنی» یا «مختصر مغنی» یا «مطوّل» یا «مختصر مطوّل» میخوانیم، ادبیات استدلالی است؛ یعنی راهی برای مجتهد شدن در ادبیات است و طلبهی ما این را لازم ندارد. فقیه احتیاج نیست که در ادبیات مجتهد باشد.
اینکه گفتهاند در همهی مقدمات اجتهاد، اجتهاد لازم است، حرف محکمی نیست. البته در بعضیهایش اجتهاد لازم است؛ اما در این چیزها اجتهاد لازم نیست. شما باید بدانید که این کلمه به چه معنا به کار میرود. این قدر چیزهای متّفقٌعلیه در ادبیات وجود دارد. «چرا این جمله یا این کلمه به این معنا به کار میرود؛ فلان نحوی این طور گفته است، این هم استدلالش؛ فلان کس دیگر اینگونه گفته، این هم استدلالش»؛ شما به اینها چه احتیاجی دارید؟! باید کارآمد، کوتاه، بهروز، در مدّت کوتاهی - یکی، دو سال - از دورهی ادبیات عبور کنند؛ از اول تا آخر. ۱۳۷۹/۷/۱۴
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
نمیگوییم عبای پاره به دوشمان بیندازیم؛ معنای زیّ طلبگی این نیست. معنایش این است که در دنیاطلبی مثل دنیاطلبان عمل نکنیم؛ هر چه هوس کردیم، بخواهیم. من قبلها روایتی دیدم که هر کس هر چه دلش خواست بپوشد، هر چه دلش خواست بخورد و هر مرکوبی که دلش خواست سوار شود، این شخص پیش خدای متعال ملعون است. این شأن پولدارها و پولپرستهاست. ما هم فلان چیز را هوس میکنیم، اما حالا پول نداریم، بهمجردی که پول گیرمان آمد، فوراً میرویم آن را تهیه میکنیم؛ منتظریم که از این صد جزء اشرافیگری، وقتی این یک جزئش فراهم شد، نود و نه جزء دیگر را هم در فرصتهای دیگر همینطور بتدریج فراهم کنیم. این شأن طلبگی نیست. شأن طلبگی این است که انسان یک زیّ متوسطی همراه با قناعت، سلامت مالی و سادگی به طور نسبی برای خودش نگه دارد. سلامت اخلاقی، خیلی مهم است. آن وقت قداست حفظ خواهد شد. ۱۳۸۵/۸/۱۷
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
خاک بر سرِ آن عالِمی که قلباً خوشحال شود از اینکه ببیند رادیوهای دشمنان اسلام، در مقابل نظام اسلامی، از او تمجید و تعریف میکنند. باید گریه کند. حالا گیرم از لحاظ فقاهت و علم هم خیلی بالا باشد، که آن هم علم نیست، جهل است. نور نیست، ظلمت است. ۷۳/۶/۲۰
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
📌 | فقه اسلام، برنامه جامع زندگی
ما اگر بخواهیم آنچه را كه باید عمل بشود، در یك جمله خلاصه كنیم، آن یك جمله عبارت از فقه اسلامی است.
ما باید فقه اسلامی را در جامعه پیاده كنیم.
👈فقه اسلامی، فقط طهارت و نجاسات و عبادات كه نیست؛ فقه اسلامی مشتمل بر جوانبی است كه منطبق بر همهی جوانب زندگی انسان است؛ فردیاً، اجتماعیاً، سیاسیاً، عبادیاً، نظامیاً و اقتصادیاً؛ فقهاللَّه الأكبر این است.
آن چیزی كه زندگی انسان را اداره میكند - یعنی ذهن و مغز و دل و جان و آداب زندگی و ارتباطات اجتماعی و ارتباطات سیاسی و وضع معیشتی و ارتباطات خارجی - فقه است.
📆۱۳۷۰/۱۱/۳۰
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
💠 من #زی_طلبگی را در دو جمله میتوانم معرفی كنم:
1⃣ پارسایی با عزت
2⃣ نظم در تحصیل و زندگی
📆۱۳۷۹/۰۷/۱۴
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
❌| گاهی درس خواندن ضرر دارد!
گاهی علم، غرور میآورد. گاهی علم، انسان را پَرت میکند از "صراط مستقیم". اینهایی که دین سازِ قلّابی بودند، اکثراً اهل علم بودند. اینهایی که دعوت برخلاف واقع کردند، اکثراً از اهل علم هستند. [اما] چون علم، قرائت به اسم ربّ نبوده است، انحراف داشته است از اول. این راه انحرافی هرچه پیش رفت، بیشتر انحراف حاصل میشود؛ دورتر میشود از انسانیت.
📥امام خمینی(ره) - ۵۸/۴/۷
☑️ @Khameneihawzah
📌| منهای روحانیت نمیشود!
اصلاح جامعه بدون روحانیت، ممکن نیست. این مطلب را کنار بگذارید؛ که منهای آخوند، نمیشود آقا. شما بخواهید مملکتتان را اصلاح کنید، منهای آخوند اصلاح بردار نیست!
از آن طرف هم اگر آخوند بخواهد بگوید که منهای دانشگاه، منهای جبهههای سیاسی، آن هم صحیح نیست برای اینکه آن هم کارشناس لازم دارد.
📥امام خمینی(ره) - ۱۳۵۷/۱۰/۰۳
☑️ @KhameneiHawzah
📒 | بی مایه فطیر است.
عزیزان من! درس را هم خوب و عمیق بخوانید؛ این را من به جوانها عرض میکنم. همهی آنچه برای یک روحانی از شؤون مختلف لازم است، متوقف است بر این مایهی علمی. در دوران مبارزات در مشهد بنده درس میگفتم - سطوح درس میدادم؛ مکاسب و کفایه میگفتم - در کارهای مبارزه هم بودم. طلبههایی که با بنده معاشر بودند، خیلی از آنها داخل مسائل مبارزه بودند. حضور در میدانهای سیاسی و اجتماعی، بعضی از آنها را دچار تردید کرده بود که خواندن این درسها و دقت در متون درسی چه فایدهیی دارد؛ برویم مشغول کار سیاسی شویم. آنها در همان میدان سیاسی هم با بنده مرتبط بودند و از بنده چیزهایی میآموختند. وقتی متوجه این تردید شدم، به آنها گفتم هر کاری بخواهید بکنید، بیمایه فطیر است؛ باید مایه داشته باشید تا بتوانید منشأ اثر باشید. و به شما عرض میکنم: برادران عزیز! مایهی علمی را مستحکم کنید.
۱۳۸۳/۰۴/۱۵
☑️ @KhameneiHawzah
این منطقی نیست که طلبه حتماً در دورانهای اولیهی درس هجرت کند، برود به حوزههای بزرگ، بعد هم دیگر برنگردد؛ این نمیشود.
۱۳۹۱/۰۷/۱۹
☑️ @KhameneiHawzah
📚 | درس یک عبادت است.
درس در حوزههای علمیه یک عبادت محسوب میشود. تربیت طلبگی از اوّل این است، درس یک عمل عبادی است. لازمهاش این است که این کار مقدس به حساب بیاید. اساتیدی که قبل از درس وضو میگیرند تا با وضو بروند سر درس و طلابی که پیش از رفتن به جلسهی درس وضو میگیرند تا با وضو در درس حاضر بشوند، در حوزهها کم نیستند. این یکی از چیزهای معمولی و رائج است که وضو بگیرند بروند درس. درس را آن روزی که در حوزهها هیچ امتحانی وجود نداشت و هیچکس از کسی نمیپرسید که شما چقدر درس خواندید و بیا ببینم چی خواندید، درس را در همان روزها هم طلبهی حوزه با شوق و رغبت و به صورت خستگیناپذیر و با فراموش کردن بسیاری از جلوههای زندگی دنبال میکرد هیچ انگیزهای جز انگیزهی معنوی و اخروی و الهی نمیتواند یک طالب علم را آن وقتی که از او نمیپرسند آقا شما چی خواندید و پیش کی خواندی؟ اینجور وادار به درس خواندن نمیکند.
۱۳۶۴/۰۹/۲۶
☑️ @KhameneiHawzah
🚩| کارمند یا امام جماعت؟!
من با روحانیونی که در یک ادارهای مشغول کار میشوند، در حالی که پیشنماز فلان مسجد هم هستند، مخالفم؛ چون یک روز در هفته، دو روز در هفته، سه روز در هفته برای اقامهی نماز جماعت به مسجد نمیروند. میگوییم چرا؟ میگوید گرفتار شدم؛ سرم شلوغ بود. یا میرود نماز، ولی دیر میرود؛ مردم در صف جماعت منتظر نشستهاند؛ حالا آقا بعد از مدتی دوان دوان میآید؛ گاهی یک کیف سامسونت هم دستش است! من با این روش موافق نیستم. پیشنماز مسجد، باید مسجد را خانهی خود، جایگاه خود و ادارهی خود بداند؛ وقتی وارد مسجد شد، «کالسّمک فی الماء» باید باشد؛ احساس کند که اینجا جای اوست و عجلهای برای بیرون رفتن از مسجد نداشته باشد؛ این درست است.
۱۳۸۵/۰۸/۱۷
☑️ @KhameneiHawzah
✅ رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنهای در دیدار مورخه ۱۳۸۸/۱۱/۱۳ با مسئولان وزارت علوم در پاسخ به پیشنهاد اعطای دکتری افتخاری به ایشان فرمودند:
✏️ «مسئلهی دکتری افتخاری؛ خوب، البته این یک افتخار است که این دانشگاه این اظهار محبت را به ما بکند؛ لیکن من اهل دکتری نیستم؛ همان طلبگی ما کافی است. اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهد و پایبند بمانیم -که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم- اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم، من این را ترجیح میدهم. شما لطف کردید و این برای ما هم مایهی مباهات است، لیکن من پیشنهاد شما را قبول نمیکنم.»
☑️ @KhameneiHawzah
📒|فلسفه، احتیاج امروز
🔸امام خامنه ای:
🔹روزی بود که ملاهای بزرگ ما، مجتهدین بزرگ ما برای تحصیل فلسفه، «شدّ رحال» می کردند. مثل آخوند خراسانی که در سبزوار پیش حاج ملاهادی رفت و زانو زد و فلسفه خواند. یا بزرگانی از فقها و اصولیین ما که رفتند فلسفه خواندند و آن را فرا گرفتند.
امروز از آن روز خیلی بیشتر احتیاج داریم.
📆۱۳۸۹/۰۸/۰۲
☑️ @KhameneiHawzah
🔸امام خامنهای:
🔹مسئله آمریکا پیش میآید، اظهار نفرت از دشمنان پیش میآید، مسائل خلیج فارس پیش میآید، مسائل گوناگون دیگری پیش میآید؛ طلبه اولین کسی باشد که احساس کند مسئولیتی دارد و آن مسئولیت را استسفار کند، ببیند چیست. هنگامی که مسئولیتش مشخص شد، در جای مسئولیت خودش باشد. اینها با طلبگی میسازد. تصور نشود که اگر بخواهم این طور بکنم، پس کی درس بخوانم؟ درس را همیشه بخوان. جنگ که همیشه نیست، راهپیمایی که همیشه نیست، حضور در صحنههای ضروری که هر ساعت نیست. درس را هم باید بخواند
و بیدرس و بیتحقیق و بیمباحثه، طلبه معنای خودش را از دست میدهد.
📆۱۳۶۹/۱۱/۰۴
☑️ @Khameneihawz
حرکت است، اما وقتی وسط راه به قهوه خانه خوش آب و هوایی رسید، همانجا پیاده شود و لنگر بیاندازد. اینها آفات راه ماست! ۱۳۷۰/۱۲/۰۱
✅ آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
⚠️ جدی بگیریم!
وظیفهی ما چیست؟ اولین وظیفهی ما این است که این نقش #روحانیت_اصیل را جدی بگیریم. من بارها گفتهام که با همهی این وسایل ارتباط جمعیای که وجود دارد - البته روحانیت باید از همهی این وسایل ارتباط جمعی استفاده کند؛ از اینترنت و تکنولوژیهای جدید ارتباطاتی باید همهی روحانیت برای دین استفاده کند؛ همچنانی که از رادیو و تلویزیون و بقیهی چیزها استفاده میکند - در عین حال، مسجد، جلسهی مذهبی، نشستن روبهروی مردم، دهان به دهان و نفس به نفس با مردم حرف زدن، یک نقش بیبدیل دارد و هیچ چیزی جای این را نمیگیرد و این هم مال شماست. گروههای سیاسی خودشان را میکُشند که بتوانند یک چنین نقشی را به دست آورند؛ اما نمیشود. شما که معمم و روحانی هستید، یا آن خانم طلبه یا مبلغ، وقتی در مقابل مخاطبان خودش قرار میگیرد و میدانند روحانی است، دلبستگی و دلدادگی و اعتماد به او، از نوع دیگری است و ربطی به اعتماد به بقیهی گویندگان و سخنوران ندارد. ما باید این نقش را قدر بدانیم؛ ۱۳۸۵/۸/۱۷
✅ آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
نمازشب خواندن، نافله خواندن، متوجه خدا بودن، سازنده است؛ اینها شما را پولادین خواهد کرد. نمیشود یک حوزهی ایدهآل داشته باشیم، در حالی که اینها در طُلّابش گُم است. ۱۳۷۰/۱۲/۰۱
☑️ @Khamenei_Hawzah
⛔️| اول خودت بعداً کسی!
اگر ما میخواهیم مردم را موعظه بکنیم، لازمهی آن در درجهی اول، اتعاظ نفسی خود ماست. برای کسی که بنابر گویندگی دین دارد، تهذیب نفس یک امر الزامی است، تا از دل بگوید و حرف او دارای اثر بشود و عملش قول او را تقویت کند و شاهدی بر آن باشد. ۷۰/۴/۲۰
✅ آیتالله خامنهای(دام ظلّه)