eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
359 دنبال‌کننده
1هزار عکس
210 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴گاهی ما طلبه‌ها اشتباه میکنیم؛ قطب‌نمای ما درست کار نمیکند... 🔹اینکه ما میگوییم روحانیون - حالا روحانیونی که درگیر کار سیاسی هم نیستند؛ روحانی است، مدرّس است، پیش نماز است، مشغول یک شأنی از شئون روحانی است - سیاسی باشند، یعنی چه؟ این، آن نکته‌ی اساسی است؛ یعنی قدرت تحلیل سیاسی داشته باشد. 🔸من همیشه به دانشجوها و طلبه‌ها میگویم، به شما هم عرض میکنم، و این به همه‌ی روحانیت مربوط میشود: باید سیاسی باشید؛ منتها نه به معنای ورود در باندها و جناحهای سیاسی؛ نه به معنای ملعبه و آلت دست شدن این یا آن حزب یا گروه سیاسی، یا سیاست‌بازان حرفه‌ای؛ این مطلقاً مورد نظر نیست؛ بلکه به معنای آگاهی سیاسی، قدرت تحلیل سیاسی، داشتن قطب‌نمای سالم سیاسی که جهت را درست نشان بدهد. 🔹گاهی ما طلبه‌ها اشتباه میکنیم؛ قطب‌نمای ما درست کار نمیکند و جهت‌یابی سیاسی را درست نشان نمیدهد. این، چیزی نیست که به خودی خود و یک شبه به وجود بیاید؛ نه، این مُزاولت در کار سیاست لازم دارد؛ باید با مسائل سیاسی آشنا شوید، حوادث سیاسی کشور را بدانید و حوادث سیاسی دنیا را بدانید. طلبه‌ها امروز به اینها نیاز دارند. 🔸یک گوشه‌ای نشستن، سرخود را پایین انداختن، به هیچ کار کشور و جامعه کاری نداشتن و از هیچ حادثه‌ای، پیش‌آمدی، اتفاق خوب یا بدی خبر نداشتن، انسان را از جریان دور میکند. ما مرجع مردم هم هستیم؛ یعنی مورد مراجعه‌ی مردمیم و اگر خدای نکرده یک علامت غلط نشان بدهیم، یا یک چیزی که مطلوب دشمن است بر زبان ما جاری بشود، ببینید چقدر خسارت وارد میکند. 🔻بنابراین، یک وظیفه‌ی مهمی که امروز ماها داریم، ارتباط با سیاست است. کناره‌گیری از سیاست درست نیست و کار روحانی شیعه نیست. بیانات در دیدار روحانیون استان سمنان٨۵/٠٨/١٧ ‌ 🌺
امام باعث شد نگاه مردم به دین به کلی متحول شود 🔸 رهبر انقلاب، امروز: یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود. مردم دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی یا حدّاکثر احوال شخصی میدانستند؛ فقط همین مسئله یا نماز و روزه و وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ وظیفه‌ی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها میدانستند. امام برای دین رسالتِ نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها را تعریف کرد، نگاه مردم به دین بکلّی متحوّل شد. ۹۹/۳/۱۴ ‌ 🌺
🔸گوی سبقت را نمازشب خوان‌ها ربودند مخفیانه! ‌ ‌ 🌺
💠 لزوم تفقه اخلاق 🔻 يک بخشي که در فصل هاي گذشته در حوزه ها گاهي کم به آن پرداخته شده، معارف اخلاقي بوده است. 🔸 جناب شيخ طوسي يک کتاب در اصول مي نويسند، تا الان به ده ها جلد کتاب اصولي مي رسد، چرا؟ بخاطر اينکه به علم اصول پرداخته شده است و روبه رشد بوده. 🔹 اما خيلي از علوم در حوزه ها با اينکه لازمه تفقه است خيلي پرداخته نشده است و بايد در فصل هاي آينده نگاه ها را به حسب نيازي که پيدا شده وسیع‌تر کرد و فهم و سعي و تلاش مان را بيشتر کنيم. 🔸 خيلی از کتاب های معارفی که ۳۰۰ سال پيش نوشته شده، جداي از اينکه کار نشده و آن کتب به ده ها جلد تبديل نشده، همان هايي هم که نوشته شده الان اطلاعات و مطالبشان نيست، و يک بخش از آن معارف، معارف اخلاقي، تهذيب نفس و آداب است. 🔹 من اگر نشناسم خودم را، نشناسم نفس را، نشناسم آفاتي که از بيرون و درون گاهي مرا احاطه مي کند، چگونه خودم را تهذيب کنم؟ چگونه اخلاقم را به اعتدال بکشانم؟ ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
22 🎬 این قسمت: جایگاه روحانیت، قبل و بعد از انقلاب آیت‌الله سیفی مازندرانی: 👈 قبل از انقلاب، مقامی دست روحانیت نبود تا ایشان آزمایش شوند. ✅ آنهایی که خود را ساخته بودند امثال شهید بهشتی و مطهری ها بودند. 🆔@tahavol_howze
پيامبر مهربانی صلى الله عليه و آله: هر گاه يكى از شما دعا كرد، براى همه دعا كند؛ زيرا اين، دعا را به اجابت نزديك تر مى سازد إذا دَعا أحَدُكُم فَليَعُمَّ؛ فَإِنَّهُ أوجَبُ لِلدُّعاءِ الكافی جلد2 صفحه487 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 @OstadRaefipoor1
📸 در جمهوری اسلامی، هر جا که قرار گرفته‌اید، همان‌جا را بدانید و آگاه باشید که همه‌ی کارها به شما متوجه است. 🔸چند ماه قبل از رحلت امام (رضوان‌الله علیه)، مرتب از من می پرسیدند که بعد از اتمام دوره‌ی ریاست جمهوری میخواهید چه‌کار کنید. من خودم به زیاد علاقه دارم؛ فکر میکردم که بعد از اتمام دوره‌ی ریاست جمهوری به گوشه‌یی بروم و کار فرهنگی بکنم. وقتی از من چنین سؤالی کردند، گفتم اگر بعد از پایان دوره‌ی ریاست جمهوری، امام به من بگویند که بروم رئیس عقیدتی، سیاسی گروهان ژاندارمری زابل بشوم - حتّی اگر به جای گروهان، پاسگاه بود - من دست زن و بچه‌ام را میگیرم و میروم! والله این را راست میگفتم و از ته دل بیان میکردم؛ یعنی برای من زابل میشد و من در آن‌جا مشغول کار عقیدتی، سیاسی میشدم! به نظر من بایستی با این روحیه کار و تلاش کرد و زحمت کشید؛ در این‌صورت، خدای متعال به کارمان خواهد داد. 🆔 @rasanewsagency
🔻رییس ستاد اقامه نماز مطرح کرد؛ 🔸جای خالی تفسیر در میان ۶۰۰ کرسی درس خارج حجت الاسلام والمسلمین : 🔹هر روز حدود ۶۰۰ درس خارج در قم برگزار می‌شود اما درس تفسیر را یا نمی‌گویند یا در هفته یک روز آن هم روز‌های تعطیل برگزار می‌شود. 🔹گرچه امروز به برکت انقلاب اسلامی تحولاتی در حوزه‌ها رخ داده است، اما کم نیستند کسانی که قرآن و نهج‌البلاغه را علم نمی‌دانند. 🌐 rasanews.ir/002kUL 🆔 @rasanewsagency
🏴شب شهادت امام صادق/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️از تاسف انگیزترین وقایع تاریخی برای پژوهشگر زندگی امام صادق اینستکه جزئیات دوران امامت حضرت که مدت طولانی هم بود در هاله‌ای از ابهام است! کتاب پیشوای صادق ص۶۵ ‼️عده‌ای هستند که تا از جهاد پیشوایان دین و ائمه هدی حرف میزنیم، میگویند آقا حرف آن بزرگواران را نزن آنها معصوم بودند، امام بودند؛ آخر قربان آن عقل مفقودت امام بود یعنی چه؟! اینکه امام هرکاری کرد فقط وظیفه خودش بوده یعنی چه؟! اصلا معنای امام اینستکه چون او هرکاری کرد بر تو مأموم واجب است آنکار را انجام دهی، معنی ندارد در نماز جماعت امام در سجده باشد و ماموم هنوز در قیام مانده باشد، امام یعنی پیشوا و پیشرو اگر امام صادق و... برای ما درس و سرمشق نباشد پس امام بودنشان کجاست؟! پس مأموم بودن ما در چیست؟! ۵۲/۱۱/۱۳ @Jahade_tabeini
🏴شب شهادت امام صادق/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️دو هدف جهاد اصلی امام صادق یک تبیین و جلوگیری از تحریف اسلام و دیگری تشکیل حکومت اسلامی بود! ۶۷/۳/۱۹ ‼️بعضی خیال میکنند که امام صادق به سیاست کاری نداشت، علیه دستگاه فعالیتی نمیکرد، در صدد ایجاد حکومت الهی و علوی نبود، این خطاست؛ که متأسفانه مشاهده میشود که، با این‌که این قضیه بارها گفته شده، باز گوشه و کنار کسانی پیدا میشوند که در نوشته‌ها و گفته‌های خودشان، توجه به این نکته نمیکنند که امام صادق ماهیت مبارزه‌اش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود، وقتی امام صادق میگوید من امامم، امام یعنی چه؟ امام یعنی حاکم جامعه، امام یعنی رئیس جامعه، یعنی من همان کسی هستم که این خلیفه‌ی غاصب بی دین، جای مرا گرفته. خب این حرف آیا یک حرف سیاسی است یا یک حرف فرهنگی است!؟ ۶۸/۳/۱۲ @Jahade_tabeini
🏴شب شهادت امام صادق/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️خطاست اگر کسی خیال کند که امام صادق(ع) فقط می‌نشست روی منبر و ۴۰۰۰ شاگردش را موعظه میکرد، نه امام صادق و نه جدش پیامبر و نه همه انبیا روششان این نبود انبیا و ائمه معتقد به کارهای اتوکشیده و نظیف و تربیت فردی نیستند بلکه انبیا و ائمه میاید برای ساختن انسان در قالب یک جامعه و نظام توحیدی تا در آن نظام میلیونها انسان بسازند البته اینکار هزینه دارد اما بازده‌اش بمراتب بیشتر است این حرفی است که باید پیروان انبیا و ائمه بفهمند! ۵۳/۷/۱۷ ‼️امام صادق از اختلاف اموی و عباسی استفاده کرد و بساط علمی را پهن کرد و ۴۰۰۰ شاگرد تربیت کرد، بعضی خیال میکنند حضرت پشت تریبون مینشست و به ۴۰۰۰شاگردش تعلیم میداد، خیر، تربیت این شاگردان مخفی بود، وقتی حضرت در تبعید بود و یا در خانه مخفی بود شاگردی در قالب خیار فروش بمحضرشان میرسید؛ با این سختی حضرت این ۴۰۰۰شاگرد را تربیت کرد! ۵۱/۱/۲۵ @Jahade_tabeini
🏴شب شهادت امام صادق/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️نمیشود عالم دینی خودش را کنار بکشد و بگوید حکومت اسلامی به من ربطی ندارد. چطور ربطی ندارد؟! اقامه‌ی دین، وظیفه است. حاکمیت دین، هدف مهم همه‌ی ادیان است؛ اصلاً امامان ما تمام زجر و مصیبتشان بخاطر تحقق حاکمیت الهی بود والّا اگر امام صادق و امام باقر یک گوشه مینشستند و چندنفر دور خودشان جمع میکردند و فقط یک مسأله‌ی شرعی میگفتند، کسی به آنها کاری نداشت. پس درست توجه کنید، مسأله، مسأله‌ی داعیه‌ی خلافت و امامت بود. در راه این داعیه، ائمه‌ی ما کشته شدند، یا به زندان رفتند. امامت یعنی چه؟ آیا یعنی همین که مسأله بگویی، و دنیا را دیگری اداره کند؟ آیا معنای امامت در نظر شیعه و در نظر مسلمین، این است؟ هیچ مسلمانی این را قایل نیست؛ چطور من و شمای شیعه میتوانیم به این معنا قایل باشیم؟ امام صادق دنبال امامت یعنی ریاست دین و دنیا بود منتها شرایط جور نمیآمد؛ اما ادعا که بود. برای خاطر همین ادعا هم آن بزرگواران را کشتند! ۷۰/۵/۳۰ @Jahade_tabeini
🏴شب شهادت امام صادق/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️طلاب باید ارزشهایی را به عنوان ارزشهای ثابت و زوال ناپذیر همواره به یاد داشته باشند که از جمله‌ی آنها، ارزش علم و ارزش جهاد است. ارزش جهاد را دست کم نگیرید. طلبه‌ی جهادگر بسیجی که آماده است تا در میدانهای خطر حضور پیدا کند، این طلبه است که اگر با ابزار علم مجهز شد، آن وقت دنیایی در مقابل او دیگر تاب نمیآورد. این کتابی که درباره خاطرات بسیجیهای تیپ ۸۳ است و اخیراً چاپ شده، میخواندم؛ چقدر لذتبخش و زیباست. طلبه‌ی امام صادق، در دفاع از حریم امام صادق یعنی نظام جمهوری اسلامی؛ چون جنگ ما دفاع از حریم امام صادق و دفاع از حریم اسلام و قرآن بود، در میدانهای خطر بی‌محابا پیش میرود و حماسه‌هایی خلق میکند که گویی افسانه است؛ نظام حوزه بایستی این ارزشها را رشد بدهد! ٧٠/١٢/١ @Jahade_tabeini
💠 ارزش طلبگی 🔻 طلبگی يعني يک گذشت، يعني يک نگاه صحيح به آينده، يعني يک مجاهده نفساني، طلبگي يعني حذف معادلات مادي را در اولويت قرار دادن. 🔸 شما تمام خودت را گذاشته اي براي امام زمان عليه السلام، ببين بايد چه کار کرد؛ حضرت از ما، افرادي مهذّب و پاک مي خواهند، افرادي زلال، افرادي روشن، اگر اين بود و اين راه را انسان توانست برود، با هيچ کاري و منسبي و با هيچ شغلي قابل معاوضه نيست. 🔹 اين را که عرض مي کنم نه اينکه در فلان کتاب خوانده باشم نه، تمام سلول هاي وجود من گواهي مي دهد که طلبگي، به شرطي که انسان ملتزم باشد به لوازمش و مسير آن، مسير امام زمان پسند باشد، با هيچ شغلي و با هيچ سمتي، قابل مقايسه نيست. ادامه دارد... ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 طلبگی شاخه ای از نبوت است، شاخه ای از رشته های معارف اهل بيت است، طلبگی مساوی است با تفقه در دين در تمام موضوعات، خدای متعال نصيب کند که هر کسی به ميزان استعداد و ظرفيتش بتواند پيش برود. 🔸 ولي يک نور و برکتی، يک ثبات و اعتمادی و يک توکلی در طلبگی تقسيم می‌شود که جاهای ديگر تقسيم نمی‌شود و با معادلات مادی نمی‌توان آن ها را محاسبه کرد. 🔹 به هر حال ما افتخارمان اين است که ادامه دهنده روش کسانی هستيم که همّشان دين خدا بوده است، همّشان تهذيب بوده، همّشان معارف اهل بيت بوده، که هم خودشان بهره ببرند و هم جامعه را به معارف اهل بيت عليهم السلام روشن کنند. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام خمینی: قدر این اسلام و قدر این روحانیت را بدانید! اگر این طایفه را کنار بگذارند، بعد از پنجاه سال رسم و اسمی از اسلام نخواهد بود..
🗓بمناسبت سالروزمهم و مغفول 🏳فتوای‌رهبری بر حرمت قمه‌زنی 🏴و احیای دوباره این بدعت شوم 🏴توسط جاهلان‌و‌معاندان شیعه/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️قمه‌زدن‌ علنی‌ حرام‌ و ممنوع‌ است‌، البته‌ کسانی‌ که‌ در سالهای‌ گذشته‌ از روی‌ عشق‌ و اخلاص‌ قمه‌ زده‌اند بخاطر نیتشان‌ مأجورند! ۷۳/۳/۲۷ ‼️چند سال پیش راجع به قمه‌زنی امری که «بیّن الغىّ» است مطالبی گفتیم؛ بزرگانی قبول کردند و مردمِ زیادی هم پذیرفتند اما یکوقت از گوشه‌هایی سروصدا بلند شد که آقا شما با امام حسین مخالفید! آیامعنای «سفینةالنجاة و مصباح الهدی» اینستکه ما عملی را که بلاشک شرعاً محل اشکال است انجام دهیم؟! ما باید روشنگری بکنیم تا نسل جوان ما به اسلام بیشتر علاقه‌مند شود! ۸۴/۶/۱۷ ‼️گویندگان، سرایندگان، باید توجه داشته باشند، نباید حقایق ماجرای عاشورا را بازیچه قرار داد. هر کسی یک خرافه‌ای را به آن وصل بکند، اینها طرفداری از امام حسین نیست. یک وقتی ما راجع به مسئله‌ی تظاهرات قمه، مطلبی را گفتیم، یک عده‌ای گوشه کنار صداشان بلند شد که آقا! این عزاداری امام حسین است؛ مخالفت نشود با عزاداری امام حسین! این، مخالفت با عزاداری نیست؛ مخالفت با ضایع کردن عزاداری است. عزاداری امام حسین را نباید ضایع کرد! ۸۶/۱۰/۱۹ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت سالروزمهم و مغفول 🏳فتوای‌رهبری بر حرمت قمه‌زنی 🏴و احیای دوباره این بدعت شوم 🏴توسط جاهلان‌و‌معاندان شیعه/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️قمه زدن از کارهای خلاف است. نمیشود در مقابل این کارِ غلط سکوت کرد. کجای این حرکت، عزاداری است؟! البته، دست بر سر زدن، به نوعی نشانه عزاداری است. اما تا کجا دیده‌اید که فردی به خاطر مصیبتِ عزیزانش، با شمشیر برمغز خود بکوبد و از سرِ خود خون جاری کند؟! کجای این کار، عزاداری است؟! قمه‌زدن، سنّتی جعلی است. از اموری است که مربوط به دین نیست و بلاشک، خدا هم از انجام آن راضی نیست. علمای سلف دستشان بسته بود و نمیتوانستند بگویند «این کار، غلط و خلاف است.» امروز روز حاکمیت اسلام است. نباید کاری کنیم که آحاد جامعه اسلامىِ برتر، یعنی جامعه محبِ‌ اهلبیت، در نظر مسلمانان و غیرمسلمانان عالم، به‌عنوان یک آدمهای خرافىِ بیمنطق معرفی شوند. من حقیقتاً هر چه فکر کردم، دیدم نمیتوانم این مطلب قمه زدن را که قطعاً یک خلاف و یک بدعت است، به اطّلاع مردم عزیزمان نرسانم. این کار را نکنند. بنده راضی نیستم. اگر کسی به تظاهر قمه بزند، من قلباً از او ناراضی‌ام. این را من جدّاً عرض میکنم! ۷۳/۳/۱۷ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت سالروزمهم و مغفول 🏳فتوای‌رهبری بر حرمت قمه‌زنی 🏴و احیای دوباره این بدعت شوم 🏴توسط جاهلان‌و‌معاندان شیعه/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️من سه سال قبل راجع به قمه‌زدن مطلبی را گفتم و مردم عزیز ما، آن مطلب را با همه وجود پذیرفتند و عمل کردند. اخیراً مطلبی را کسی درباره قمه زنی به من گفت که خیلی برایم جالب و عجیب بود، در آن زمان که کمونیستها بر منطقه آذربایجان شوروی سابق مسلّط شدند، همه آثار اسلامی را از آنجا محو کردند. مثلاً مساجد را به انبار تبدیل کردند، سالنهای دینی و حسینیه‌ها را به چیزهای دیگری تبدیل کردند و هیچ نشانه‌ای از اسلام و دین و تشیّع باقی نگذاشتند. فقط یک چیز را اجازه دادند و آن، قمه زدن بود! دستورالعمل رؤسای کمونیستی به زیردستان خودشان این بود که مسلمانان حق ندارند نماز بخوانند، نماز جماعت برگزار کنند، قرآن بخوانند، عزاداری کنند، هیچ کار دینی نباید بکنند؛ اما اجازه دارند قمه بزنند! چرا؟ چون قمه زدن، برای آنها یک وسیله تبلیغ بر ضدّ دین و بر ضدّ تشیع بود. بنابراین، گاهی دشمن از بعضی چیزها، این گونه علیه دین استفاده میکند. هرجا خرافات به میان آید، دین خالص بدنام خواهد شد! ۷۶/۱/۱ ⚠️توجه؛ 🏳درپی تجاهر بعضی از شیعیان به فعل قمه زنی، رهبری در ۷۳/۳/۱۷ امر به عدم انجام این خلاف و بدعت کردند، پس از ۱۰روز امام جمعه اردبیل آیةالله مروج در استفتائی خواستار حکم رهبری در این باره شدند، رهبری نیز مورخ ۷۳/۳/۲۷ در پیامی فتوای حرمت قمه زنی علنی را اعلام کردند و در ۹۵/۷/۲۱ ذیل استفتاء ۱۴۶۱ فرمودند قمه زنی در هیچ حالتی جایز نیست! @Jahade_tabeini
🔻فعال فرهنگی و فضای مجازی مطرح کرد؛ 🔸 مستندی با موضوعی تازه و جذاب اما بدون پشتوانه پژوهشی حجت الاسلام : 🔹قبل از دیدن این مستند انتظار داشتم با اتفاق ویژه ای روبرو شوم ولی چیزی که با آن روبرو شدم حکایت آن دکمه ای بود که دنبال پیدا کردن یک کت برای آن بودند. 🔹محتوای مستند انقلاب جنسی از نظر محتوایی دارای مشکلات اساسی و ویران کننده ای است. 🔹در این مستند ایران جایی برای زندگی نیست و خیلی سیاه است و همه‌ی دهه شصتی ها یا حداقل قشر و گروه عظیمی از آنها از ایران رفته اند. 🔹یا در جای دیگر به مخاطب القا می شود که ایران کشوری برای تفریح نیست و همه ساله قشر عظیمی از ایرانی ها برای تفریح به خارج از کشور می روند. 🔹در جای دیگر مستند به مخاطب القا می کند کسانی که در ایران هستند و حجاب دارند مجبورند چرا که یا دانشگاه، یا محل کار یا .... به آنها اجازه نمی دهد که هر مدلی بچرخند و گشت ارشاد یا مدل های شبیه این به درد نمی خورد و باعث بدتر شدن اوضاع می شود. 🔹باید از سازنده مستند پرسید آیا واقعا ایران جایی برای تفریح ندارد؟ یا جوانان تفریح نمی کنند؟ 🔹این از تناقضات آشکار این مستند است که در جایی به گشت ارشاد اشاره می کند و سخت گیری ها و مانتو های دهه شصتی را نشان می دهد و از طرف دیگر به مانتوهای جلو باز دهه نودی. 🔹اتفاقی که در این مستند روی می دهد معرفی فرقه ها و اعمال شیطانی با شبهه های فراوانی است که مخاطب تا به حال با آن آشنایی نداشته و هیچ وقت هم در هیچ جای این مستند جواب درستی به مخاطب برای رفع شبهه ای که در ذهن او پرورش یافته داده نمی شود. 🔹تنها نقطه قوت این مستند بکر بودن موضوعاتی است که آن هم هیچ داشته خاصی با جمع بندی ناقص فیلم برای مخاطب ندارد. مقایسه‌ی اسلامی انتهای فیلم بد نیست ولی اگر آن موضوع خویشتن داری بیشتر، دقیق تر و اصولی تر از ابتدای مستند در سناریو جای داده می شد و در انتها به هم وصل می شد بهتر بود. 🔹پیشنهاد میکنم در قسمت های بعدی حتما از کارشناسان دینی رسانه ای برای جمع بندی مناسب و مدل پاسخگویی به شبهات مطرح شده استفاده شود و تیم تحقیق و پژوهشی مناسبی را به کار گرفته شود. 🆔 @rasanewsagency
🔸نظر آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد سرمایه‌گذاری در بورس 🔻سرمایه‌گذاری در بورس ازنظر شرعی مانعی دارد؟ 🔹بورس هرگاه مربوط به سهام کارخانه‌ها یا مراکز اقتصادی دیگر باشد که وجود خارجی دارند، و مقدار سهم و قیمت آن کاملا روشن باشد، مانعی ندارد. 🆔 @rasanewsagency
45.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بخش اول مناظره حجت الاسلام دکتر رفیعی با آقای حسن آقامیری 🆔 @rasanewsagency
🌹 آیت الله بهجت :یک فرج عمومی داریم آن که هیچ، ولی امام زمان(عج) "المحتجب عن اعین الظالمین" است و هرکس گناه نکند حضرت از او در غیبت نیست. 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 @OstadRaefipoor1
▪️رمز تعارض های موجود در سیره اهل بیت علیهم السلام چیست؟ 🔰 شهید آیت الله مطهری 🔺ما در سيرت پيشوايان دين به اموري برمي‌خوريم که به‌حسب ظاهر با يکديگر تناقض و تعارض دارند، همچنان‌که در اخبار و آثاري که از پيشوايان دين رسيده احيانا همين تعارض و تناقض ديده مي‌شود. 🔺در آن قسمت از اخبار و روايات متعارض که مربوط به فقه و احکام است، علما در مقام حل و علاج آن تعارضها برآمده‌اند که در محل خود مذکور است. در سيرت و روش پيشوايان دين هم همين تعارض و تناقض در بادي امر ديده مي‌شود، بايد ديد راه‌حل آن چيست؟ 🔺اگر در اخبار متعارض که در فقه و احکام نقل شده، تعارضها حل نگردد و هر کسي يک خبر و حديثي را مستمسک خود قرار دهد و عمل کند مستلزم هرج و مرج خواهد بود. سيرت و روش پيشوايان دين هم که با يکديگر به ظاهر اختلاف دارد همين‌طور است، اگر حل نگردد و رمز مطلب معلوم نشود مستلزم هرج و مرج اخلاقي و اجتماعي خواهد بود. 🔺ممکن است هر کسي به هواي نفس خود يک راهي را پيش بگيرد و بعد آن را با عملي که در يک مورد معين و يک زمان معين از يکي از ائمه نقل شده توجيه و تفسير کند، باز يک نفر ديگر به هواي خود و مطابق ميل و سليقه خود راهي ديگر ضد آن راه را پيش بگيرد و او هم به يک عملي از يکي از ائمه که در مورد معين و زمان معين نقل شده استناد کند و بالاخره هر کسي مطابق ميل و سليقه و هواي نفس خود راهي پيش بگيرد و براي خود مستندي هم پيدا کند. 🔺مثلا ممکن است يک نفر طبعا و سليقتا و تربيتا سختگير باشد و زندگي با قناعت و کم‌خرجي را بپسندد، همين‌که از او بپرسند چرا اينقدر بر خودت و خانواده‌ات سخت مي‌گيري بگويد رسول خدا و علي مرتضي همين‌طور بودند، آنها هرگز جامه خوب نپوشيدند و غذاي لذيذ نخوردند و مرکوب عالي سوار نشدند و مسکن مجلل ننشستند، آنها نان جو مي‌خوردند و کرباس مي‌پوشيدند و بر شتر يا الاغ سوار مي‌شدند و در خانه گلي سکني مي‌گزيدند. 🔺و باز يک نفر ديگر طبعا و عادتا خوشگذران و اهل تجمل باشد، و اگر از او سؤال شود که چرا به کم نمي‌سازي و قناعت نمي‌کني و زهد نمي‌ورزي، بگويد چون امام حسن مجتبي و يا امام جعفر صادق اين‌طور بودند، آنها از غذاي لذيذ پرهيز نداشتند، جامه خوب مي‌پوشيدند، مرکوب عالي سوار مي‌شدند، مساکن مجلل هم احيانا داشتند. 🔺همچنين ممکن است يک نفر يا افرادي طبعا و مزاجا سر پرشوري داشته باشند و طبعشان سکون و آرامش را نپسندد و براي توجيه عمل خود به سيرت پيغمبر اکرم (ص) در صدر اسلام يا به نهضت حسيني (ع) استدلال کنند، و يک نفر يا افراد ديگر که برعکس مزاجآ عافيت‌طلب و گوشه‌گير و منزوي‌اند و در نفس خود شهامت و جرأتي نمي‌بينند، موضوع تقيه و راه و روش امام صادق (ع) يا ائمه ديگر را مورد استناد خود قرار دهند. آن‌کس که مثلا طبعا معاشرتي و اجتماعي است به عمل و سيرت يک امام و آن‌کس که طبعا اهل عزلت و تنهايي است به سيرت يک امام ديگر متوسل شود. 🔺بديهي است در اين‌صورت نه تنها سيرت و روش پاک و معني‌دار رسول اکرم و ائمه اطهار مورد استفاده قرار نمي‌گيرد، بلکه وسيله‌اي خواهد بود براي اينکه هر کسي راه توجيهي براي عمل خود پيدا کند و به دعوت و سخن کسي گوش ندهد و جامعه دچار هرج و مرج گردد. 🔺واقعا هم چنين تعارض و تناقض ظاهري در سيرت ائمه اطهار ديده مي‌شود؛ مي‌بينيم مثلا حضرت امام حسن (ع) با معاويه صلح مي‌کند و اما امام حسين (ع) قيام مي‌کند و تسليم نمي‌شود تا شهيد مي‌گردد؛ مي‌بينيم که رسول خدا و علي مرتضي در زمان خودشان زاهدانه زندگي مي‌کردند و احتراز داشتند از تنعم و تجمل، ولي ساير ائمه اين‌طور نبودند. پس بايد اين تعارضها را حل کرد و رمز آنها را دريافت. 🔺گفتم بايد اين تعارض را حل کرد و رمز آن را دريافت. بلي بايد رمز آن را دريافت. واقعا رمز و سرّي دارد. اين تعارض با ساير تعارضها فرق دارد، تعارضي نيست که روات و ناقلان احاديث به‌وجود آورده باشند و وظيفه ما آن‌گونه حل و رفع باشد که معمولا در تعارض نقلها مي‌شود، بلکه تعارضي است که خود اسلام به‌وجود آورده، يعني روح زنده و سيال تعليمات اسلامي آن را ايجاب مي‌کند. بنابراين اين تعارضها در واقع درس و تعليم است نه تعارض و تناقض، درس بسيار بزرگ و پرمعني و آموزنده. 📚 ادامه این مطلب و رمزگشایی از تعارض های سیره اهل بیت را از کتاب بیست گفتار، فصل امام صادق ص 124 مطالعه کنید. @fater290
♨️مديريت حافظه‌‌‌‌‌ 🔰شهید مطهری 🔹افراد از نظر هوش، فهم، استعداد و حافظه با يکديگر اختلاف دارند. انسانهاي رشيد از حافظه خود بهره‌‌‌‌‌برداري صحيح مي‌‌‌‌‌کنند، ولي آدمهاي غير رشيد ممکن است حافظه بسيار نيرومندي نيز داشته باشند اما نتوانند از آن استفاده کنند. آدم غير رشيد تصور مي‌‌‌‌‌کند حافظه يک انبار است، انباري که بايد دائماً آن را پر کند؛ هر چه پيدا کرد آنجا پرت کند، عيناً مانند انبار يک خانه که احياناً وارد مي‌‌‌‌‌شوي مي‌‌‌‌‌بيني يک تکه حلبي، يک قطعه فلز، يک ميز شکسته، يک صندلي شکسته در آنجا افتاده است. امّا آدمي که رشيد باشد، در بهره‌‌‌‌‌برداري از حافظه خود دقّت مي‌‌‌‌‌کند؛ اوّلين کاري که انجام مي‌‌‌‌‌دهد عمل انتخاب است؛ يعني حافظه خود را مقدّس مي‌‌‌‌‌شمارد، حاضر نيست هر چه شد در آن سرازير کند؛ حساب مي‌‌‌‌‌کند که دانستن چه چيزهايي براي او مفيد است و چه چيزهايي بي‌‌‌‌‌فايده است؛ مفيدها را درجه بندي مي‌‌‌‌‌کند و مفيدترها را انتخاب مي‌‌‌‌‌کند، سپس آنها را به حافظه خويش مي‌‌‌‌‌سپارد آنچنانکه امانتي را به اميني مي‌‌‌‌‌سپارد؛ در خود سپردن دقّت مي‌‌‌‌‌کند، يعني واقعاً و به طور دقيق و روشن آن را وارد ذهن مي‌‌‌‌‌کند و سپس تحويل حافظه مي‌‌‌‌‌دهد. 🔹مثلًا کتابي را مطالعه مي‌‌‌‌‌کند؛ يک بار مي‌‌‌‌‌خواند (انسان کتاب را بار اول به قصد لذّت مي‌‌‌‌‌خواند. در اين صورت نمي‌‌‌‌‌تواند در مورد مطالب کتاب، حساب و قضاوت کند)؛ دور دوم مي‌‌‌‌‌خواند (حتّي قوي‌‌‌‌‌ترين حافظه‌‌‌‌‌ها نيازمند است که يک کتاب مفيد را لااقل دو بار پشت سر هم بخواند)؛ پس از آن، مطالب را تجزيه و تحليل و دسته‌‌‌‌‌بندي مي‌‌‌‌‌کند و هر مطلبي را با توجّه به اينکه از چه دسته مطالب است به حافظه مي‌‌‌‌‌سپارد. بعد کوشش مي‌‌‌‌‌کند که کتاب ديگري را در دستور مطالعه قرار دهد که در موضوع کتاب پيشين است، و حتّي الامکان تا از موضوعي فارغ نشده است و در حافظه به صورت روشن و منظّم نسپرده است وارد موضوع ديگر نشود. 🔹اشتباه است اگر انسان يک کتاب را مانند يک سرگرمي مطالعه کند و قبل از آنکه مطالب کتاب درست جذب ذهن شده باشد و ذهن فرصت تجزيه و تحليل پيدا کرده باشد به کتاب ديگر و موضوع ديگر بپردازد؛ امروز کتب تاريخي، فردا روان شناسي و پس فردا مثلًا کتب مذهبي مطالعه کند، همه مخلوط مي‌‌‌‌‌شوند و حکم انباري بي‌‌‌‌‌نظم را پيدا مي‌‌‌‌‌کند. 🔹انسان رشيد کتابها و مطالبي را که براي خود لازم مي‌‌‌‌‌داند، جمع مي‌‌‌‌‌کند، آنها را مکرّراً مطالعه و دسته بندي و سپس خلاصه مي‌‌‌‌‌کند. خلاصه را يادداشت و به حافظه خود مي‌‌‌‌‌سپارد؛ بعد به موضوع ديگر مي‌‌‌‌‌پردازد. چنين فردي اگر حافظه‌‌‌‌‌اش ضعيف هم باشد از آن حدّاکثر استفاده را مي‌‌‌‌‌کند و مثل کسي مي‌‌‌‌‌شود که کتابخانه منظّمي با قفسه‌‌‌‌‌هاي مرتب دارد، کتابخانه‌‌‌‌‌اي که هر قفسه‌‌‌‌‌اش به کتابهاي معيني در رشته خاص مربوط مي‌‌‌‌‌شود به طوري که هر کتابي را که بخواهد فوراً دست مي‌‌‌‌‌گذارد روي آن و آن را مي‌‌‌‌‌يابد؛ امّا اگر غير از اين باشد همانند آدمي است که کتابخانه‌‌‌‌‌اي با هزارها کتاب داشته باشد امّا کتابها را روي يکديگر ريخته است؛ هر وقت کتابي را بخواهد دو ساعت بايد دنبالش بگردد تا پيدا کند. 📚مدیریت و رهبری در اسلام @fater290
💥 چه مصیبتی از این بزرگ‌تر؟! ❓سؤال: مقصود از «مصیبت در دین» که در برخی دعاها آمده، چیست؟ نظیر: «لَا تَجْعَلْ مُصیبَتَنا فِی دِینِنا؛ خدایا مصیبت ما را در دینمان قرار مده». 🔹حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: همین مصیبتی که به آن مبتلا هستیم، یعنی فقد امام عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف؛ چه مصیبتی از این بزرگ‌تر؟! خدا می‌داند که به‌واسطۀ آن، چه محرومیت‌ها داریم. 📚 در محضر بهجت، ج٢، ص٢١٧ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
روش شناسی اجتهاد-استاد واعظی.pdf
1.38M
استاد سید محمدرضا 🔹در این پژوهش مباحث ارزشمندی پیرامون اجتهاد و های آن مطرح شده است. ▫️یادداشت مرتبط: فایل‌های صوتی تدریس روش‌شناسی اجتهاد استاد واعظی کانال استاد: @yaddashhayetalabegi 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
روش تحلیل لغت.pdf
992.2K
✅مقاله روش‌شناسی تحلیل لغت در فرایند استنباط فقهی 🔹استاد عبدالحمید 🔹استاد در این مقاله به تشریح خرده‌فرایند دست‌یابی به معنای مفردات ادله می‌پردازند. 🔹شناخت مانند روش بررسی لغت، روش بررسی دلالی، روش بررسی سندی و ... ذیل روش‌شناسی اجتهاد جای می‌گیرند. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا)👇 🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
✅ مقایسه برخی فقیهان معاصر ▫️استاد سید مهدی 🔹روش اول: محقق ۱- مسأله‌ای به او عرضه می‌شود ۲- تأسیس اصل با مذاق شریعت (مانند فرضیه در علوم طبیعی) ۳- بررسی اقوال ۴- بررسی روایات 🔹روش دوم: ، شهید صدر، مرحوم شاهرودی ۱- مسأله ۲- اقوال ۳- اصل ۴- روایات 🔹روش سوم: مرحوم ، ، ، آیت الله شبیری ۱- مسأله ۲- تاریخچه ۳- مراجعه به خود مصادر اصلی و حتی اختلاف نسخ، برخلاف دو روش قبلی ۴- اقوال، برخلاف دو روش 🔹روش چهارم: شهید در اقتصادنا ۱- فقیه می‌رود مسائل مهم جامعه را می‌آورد. ۲- بررسی پاسخ مکاتب مختلف ۳- ارزیابی درونی آن‌ها ۴- عرضه مسأله به کل فقه ۵- به کارگیری کل فقه و ادله برای طراحی یک نظریه کلان در آن موضوع، به عنوان یک چارچوب نظری ۶- صورت‌بندی نظریه اسلام در یک مسأله خاص مانند ربا ۷- بررسی فروع آن مسأله به این فقه، فقه النظریه گفته می‌شود، شهید صدر در المدرسة القرآنیه این روش را توضیح داده‌ است. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604 🆔@ravesh_ejtehad
62610-متن مقاله به فرمت PDF-343980-1-10-20191216.pdf
644.2K
✍مقاله جدید استاد ✅روش‌شناسی ✔️ ابزاری برای استخراج و فرآیندهای مورد نیاز در مقیاس یک 🌐کانال فقه نظام ساز 🆔 @feghheumanis