eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
356 دنبال‌کننده
1هزار عکس
209 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
آموزش نحو کاربردی و ترکیب حجةالاسلام رضوانی خراسانی مولف دوره ی ۵جلدی اعراب القرآن ، المعجم المفهرس لادوات القرآن ، آموزش سریع وآسان نحو کاربردی وترکیب لینک هماهنگی جهت برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی برای حوزه های علمیه و مراکز علمی سراسر کشور @Rezvanikhorasani https://eitaa.com/tarkib_quran
4_5938479442832656916.docx
34.2K
معرفی اجمالی میراث فقهی حضرت آیت‌الله جوادی آملی. اصل این مقاله جهت درج در یکی از نکوداشت های استاد و در سال۹۷ نگارش شد لکن دیر شد و‌ به چاپ نرسید. مطالب کمی به آن افزودم. ان شاء الله تعالی در جلد سوم کاوشهای فقهی با اضافاتی، بازنشر خواهد شد. نشر و نقل این مقاله بدون هیچ تصرفی و با ذکر آدرس کانال بلامانع است. ۱۴۰۰/۴/۱۰ @Menhajalsalehin
14000501_41600_1281k.mp3
8.69M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب پس از دریافت نوبت دوم واکسن ایرانی کرونا. ۱۴۰۰/۰۵/۰۱ 🔰 مسئولان و دولت بعدی حل مشکلات خوزستان را به صورت جدی دنبال کنند ✅رهبر انقلاب پس از دریافت نوبت دوم واکسن ایرانی کرونا: 🔹 در دوران هشت سال دفاع مقدس آنهایی که لب خط مقدم مشکلات بودند مردم خوزستان بودند و انصافا ایستادند. 🔹 من از نزدیک شاهد بودم. من دیدم از نزدیک که مردم خوزستان چقدر باوفا و بااهتمام جوانهایشان را فرستادند، مردانشان را فرستادند، زنهایشان کمک کردند و این مردم باوفا و علاقمند نبایستی دچار این مشکلات باشند. 🔹 نمیشود واقعا ملامت کرد مردم را و بایستی به کار مردم رسیدگی بشود. باید رسیدگی میشد اگر رسیدگیهای لازم در وقت خود انجام میگرفت مسلم این وضعیت برای مردم پیش نمی‌آمد. 🔹 حالا همه خب الحمدلله دستگاه‌های مختلف،‌دولتی و غیردولتی و اینها مشغول کار شدند. این کارها را دنبال کنند و با جدیت دنبال کنند. حالا دولت بعد هم که خواهد آمد ان‌شاء الله به این مسئله به جد بپردازد.
پله پله تا اجتهاد جامع
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب پس از دریافت نوبت دوم واکسن ایرانی کرونا. ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
🔰 مسئولان تلاش کنند که مردم معطل واکسن نمانند / اختلال در مسئله واکسن ناشی از بدقولی فروشندگان آن بود ✅ رهبر انقلاب پس از دریافت نوبت دوم واکسن ایرانی کرونا: 🔹 اختلالی در برخی از موارد در مسئله تقسیم واکسن بین مردم به وجود آمد که البته عمدتا ناشی از بدقولی کسانی بود که قول داده بودند واکسن را به ما بفروشند و بدقولی کردند. 🔹 این یک بار دیگر به ملت ایران و مسئولین کشور یادآوری میکند که ما بایستی در همه مسائل بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و تکیه به دیگران مشکلاتی به وجود می‌آورد کمااینکه در این قضیه هم مشکلاتی به وجود آورد. 🔹 البته چاره‌ای نداشتیم در کنار تولید داخلی واکسن ناچار بودیم و هستیم که از تولیدات کشورهای دیگر هم تا آن حدی که قابل اطمینان هست استفاده کنیم و استفاده خواهیم کرد. لکن تلاش را باید گذاشت روی تولید داخل و مردم نبایستی منتظر و معطل بمانند. 🔹 انشاءالله تقسیم این واکسن با آسانی و روانی کامل صورت بگیرد در بین همه مردم و مسئولین محترم به این نکته توجه خواهند کرد.
⚠️ نکته: دقت کنیم تنبیه منحصر در تنبیه بدنی نیست، بلکه تنبیه یک محرک آزاردهنده است تا شخص وادار به ترک اشتباه شود. ⛔️ اهداف تربیتی مثل نمازخوان بارآوردن کودکان،نهادینه کردن انجام خوبی ها و ترک بدی ها در دیگران با برخی محدودیت ها و محرومیت های جزئی حاصل می شود لذا از تنبیه بدنی(مگر در موارد استثنایی) به‌شدت پرهیز شود که 🔅 حضرت علی علیه السلام می فرماید: 🌸 انسان چون موجودی متفکر و دارای درک و فهم است، باید با گفت‌وگو مسائلش را حل کرد و زدن برای حیوانات است که درک و فهم ندارند. 🌐 @ejtehadjame
قنبر غلام امام علی - ویکی فقه http://wikifeqh.ir/%D9%82%D9%86%D8%A8%D8%B1_%D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B9%D9%84%DB%8C مطالبی بسیار جذاب و مهم درباره جناب قنبر خادم امام علی علیه السلام @ejtehadjame
بسمه تعالی. در کانال ها و گروههای مختلف و در جمع های گوناگون طلبگی شاهد انتقادات فراوان طلاب به سیستم حوزه از جهات گوناگون هستیم. اکثر مطالبی که در انتقاد به طول و عرض حوزه بیان می شود درسته. علت مشکلات حوزه و طلاب گرامی متعدده. بعضی از علل آن به شرح زیر است:👇 کمبود بودجه/، دولتی نبودن و ردیف بودجه ثابت نداشتن به دلیل نیاز حوزه به استقلال/، ضعف در مدیریت/، موازی کاری نهادها/، کم کاری مسوولین/، ضعف علمی و اخلاقی بعضی اساتید و مدیران/، کم کاری طلاب/، تهاجم شدید فرهنگی و.. دشمن علیه مردم ایران و جهان که باعث میشه جامعه از نظر اخلاقی و دینی و ایمانی روز به روز از جهاتی پسرفت کند و اقبال به حرف علما و طلاب کم شود و باعث دلسردی اهل حوزه شود/، سنتی بودن افکار کثیری از علما و اساتید و کتب درسی حوزه و به روز نبودن/، دنیاگرایی شدید جامعه و بی رغبتی به آخرت/، مبهم و سردرگم بودن آینده شغلی و مالی طلاب بعد از فارغ التحصیلی /،جایگزینی دانشگاه و دانشگاهیان در کثیری از امور که پیشتر به عهده حوزه بوده/مشکلات اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کشور/تعطیلی خیلی از فعالیت ها و برنامه های طلاب و حوزه به خاطر کرونا و بی تدبیری مسوولین/تنبل شدن نسبی طلاب به خاطر فرایند طولانی نظام آموزشی در حوزه /عدم تحول اساسی در حوزه/توطئه های استکبار جهانی و داخلی علیه حوزه به خاطر دشمنی های زیاد با حوزه/اثرات طولانی مدت اقدامات رضاخان و پسرش علیه حوزه/...... سوال این است که اکنون ما طلاب با این همه مشکلات چه کنیم.؟ یا باید حوزه را رها کنیم و به کار دیگری مشغول شویم همانطور که عده ای چنین کردند.و چه بسا بعضا موفق هم بودند.(البته این راه کار نیست.پاک کردن صورت مسأله است) یا دست روی دست بگذاریم تا ببینیم چه می شود.با حالت ناامیدی بسازیم و فقط منتظر معجزه باشیم و...(این راه جز حیرت،سرگردانی،افزایش مشکلات،انزوای بیشتر حوزه،ناامیدی بیشتر...چیزی ندارد) یا اینکه سعی کنیم با ایمان و توکل و همت،امید خود را حفظ کنیم و در جهت رفع نقایص حوزه بکوشیم و سختی های این دوره گذار را تحمل کنیم.خلاصه از انجام وظیفه شانه خالی نکنیم و هر کاری از دستمون بر می آید خصوصا تقویت بنیه علمی و اخلاقی و ایمانی،کوتاهی نکنیم تا خداوند نظر لطف و عنایتش را بیشتر کند.(این همان راهی است که انبیاء و امامان طی کردند و به بشریت آموختند و کتب آسمانی به آن توصیه مؤکد کرده و سیره علمای ربّانی در طول تاریخ بوده) نگاه ما باید به سیره علمای شیعه در گذشته و بزرگانی مثل شهید مدرس،شیخ فضل الله نوری،آیت الله کاشانی،نواب صفوی،میرزاکوچک خان جنگلی،آیت الله شیخ غلامرضا فقیه خراسانی،امام خمینی،آیت الله خامنه ای،امام موسی صدر،شهید صدر،شهید بهشتی،آیت الله صدوقی و صدها عالم مجاهد صابر دیگر در دوران معاصر باشد. سعی کنیم هر روز قدمی جدید برداریم.امید را نباید از دست بدهیم. این اوضاع فعلی حوزه،چیز جدیدی نیست همیشه بوده،هست و خواهد بود.تا اینها نباشد زمینه ابتلا و امتحان پیش نمی آید.هر چند کم و کیف مشکلات هر دوره ای با دوره های دیگر تا حدودی متفاوت هست ولی روح آن تا حد زیادی مشترک است. روایت زیبایی می فرماید:کُن لما لاترجو ارجیٰ منک لما ترجو(در ناامیدی ها،امیدوارتر باش.که خدا بیشتر تفضل می کند.حضرت موسی علیه السلام در شبی تاریک و ظلمانی و سرد به امید شعله آتشی یا یافتن آدرسی تا مصر به کوه طور رفت اما موقع برگشت از کوه،از پیامبران اولوالعزم شده بود که در این ظلمتکده دنیا، چراغ راه بشریت به سمت خدا و قیامت و عالم ملکوت شده بود و دستش از نور می درخشید.) «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»(آل عمران /200) @ejtehadjame
1.61M
🌺قانونی کاربردی برای طلاب در ساحت های مختلف زندگی🌹 @ejtehadjame
🔰 توصیه امروز رهبر انقلاب به استفاده آیندگان از تجربه دولت دوازدهم 🔴 در این دولت معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد ✅ رهبر انقلاب، صبح امروز در آخرین دیدار دولت دوازدهم: دیگران باید از تجربه‌های شما استفاده کنند. یک تجربه را من به خصوص یادداشت کرده‌ام. حرفی است که من مکرر با شما و مردم تکرار کردم حالا هم همان حرف را تکرار میکنم. این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب. آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمیدهد. 🔹غربیها به ما کمک نمیکنند. هرجا بتوانند ضربه میزنند. جایی که ضربه نمیزنند آنجایی است که امکانش را ندارند. هرجا امکان داشتند ضربه زدند. این تجربه بسیار مهمی است. 🔺مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول و منوط کرد. چون قطعاً شکست میخورد، قطعاً ضربه میخورد. شماها هم هرجایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب ناموفق ماندید، هرجایی که بدون اعتماد به غرب، خودتان قد علم کردید و حرکت کردید،‌ موفق شدید. اینجور است دیگر. نگاه کنید کارکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم اینجوری است. هرجا شما موضوعات را به توافق با غرب و با مذاکره با غرب و با آمریکا و اینها موکول کردید، آنجا ماندید، نتوانستید پیش بروید. چون آنها کمک نمیکنند دیگر، دشمن‌اند دیگر. هرجا شما از آنها قطع نظر کردید، خودتان راه افتادید از شیوه‌های مختلف هزار تا راه وجود دارد اینجور نیست که یک راه. نه راه‌های مختلف وجود دارد. انسانها فکر کنند راه‌های گوناگونی برای زندگی شخصی و اجتماعی و مدیریتی پیدا خواهند کرد. ۱۴۰۰/۰۵/۰۶ 🆔 @ejtehadjame
لایه های مختلف حیا در وجود زن و سیر کم شدن آن و تأثیر آن در رفتارهای زن👇 دکتر عباس پسندیده در کتاب فرهنگ حیا با برداشت از روایات، حیا را به ده قسمت تقسیم می کند که نُه بخش آن در زنان و یک بخش آن در مردان است. این نُه قسمت مثل لایه های محافظی هستند که وظیفه ی حفظ عفت و پاکدامنی زن را دارند. باید توجه داشته باشیم این لایه های نُه گانه در طول زندگی تغییر و تحول می یابند. این تغییر و تحول شامل چهار مرحله است: 1-عادت ماهیانه 2-عقد و نامزدی 3-عروسی 4-بارداری با گذر زمان، لایه ای از لایه های نُه گانه ی حیا و شرمِ زن برطرف می شود. دختر خانم ها تا قبل از بلوغ، عقد و نامزدی، معمولا از همه ی لایه های نُه گانه ی حیا بهره مند هستند؛ ایستگاه که یکی از لایه های حیا در آن برطرف می شود، شروع عادت ماهیانه است. برای بسیاری از دختران، آغاز عادت ماهیانه با نوعی شرم همراه است؛ اما تکرار این تجربه، شرم آن را از بین می برد و آن را عادی می کند. ایستگاه هنگام عقد و آغاز دوران نامزدی است. دختران در این مرحله معمولا یکی از سنگین ترین شرم ها را تحمل میکنند. هنگام خواستگاری به شدت شرمگین می شوند، وقتی کسی نظرشان را درباره ی داماد بپرسد، سکوت می کنند و ترجیح میدهند بزرگترها نظرشان را بگویند. در لحظات آغازین عقد و نامزدی، دخترخانم احساس می کند چیزی درونشان در حال ذوب شدن است. این همان برطرف شدن لایه ی دوم حیاست که بعد از آن، رفتار او عادی تر می شود و می تواند ارتباط راحت تر و بیشتری با همسر خود داشته باشد. ایستگاه، هنگام عروسی و آغاز روابط جنسی است که این مرحله نیز شرم خاص خود را دارد. و در ایستگاه که همان دوران بارداری است، چهارمین لایه ی حیا و شرم زن فرو می ریزد. معمولا اولین تجربه ی بارداری، فشار روانی زیادی بر زن وارد خواهد کرد. : به نظر شما آیا برطرف شدن این لایه های چهارگانه حیا و شرم، زن را و بی حیا میکند؟ برای یافتن این پرسش، باید ببینیم بعد از برطرف شدن لایه های چهارگانه ی حیا، چه کارهایی برای زن آسان تر می شود. تحقیقات نشان این چهار مرحله، موجب آسان شدن روابط و تعاملات جنسی زن با همسر خود می شود.این نشان می دهد حیاهای برطرف شده، حیاهایی بوده اند که راه را می بسته اند و بعد از ازدواج کنار می روند تا زن و مرد بتوانند رابطه ی آسان تری با هم داشته باشند. مثل اینکه مأموریتشان به اتمام رسیده باشد. در حقیقت مأموریت این لایه های چهارگانه، همراهی و بدرقه ی عفت و پاکدامنی زن تا خانه ی همسر است و پس از آن، وجود این لایه های حفاظتی مزاحم خواهد بود.به همین دلیل، در چند مرحله (نامزدی، عروسی و بارداری) از میان خواهند رفت تا امکان روابط خصوصیِ راحت تر و بدون شرم، برای زن و شوهر فراهم شود. ادامه👇 @ejtehadjame
ادامه قبل👇👇 در ابتدای این بحث گفتیم حیای زن نه قسمت است و در ادامه توضیح دادیم که چگونه چهار قسمت از آن، به مرور زمان برطرف خواهد شد. پنج قسمت دیگر می ماند؛ اگر قسمت های باقی مانده ی حیا کاهش یابند، انسان به سمت فساد، ناپاکی و روابط نامشروع کشیده خواهد شد. چهار لایه ی اول به ارتباط با همسر مربوط بود که باید برطرف می شدند، ولی قسمت های باقی مانده مربوط می شود به حفظ پاک دامنیِ زن در مقابل روابط نامشروع که باید محفوظ بمانند. نکته ی مهم و تأمل برانگیز این است که بیشتر مردان اند که بی حیایی در زنان را ترویج میدهند و آن را عادی میکنند تا بتوانند با از بین بردن این لایه های حفاظتی بهتر و زودتر و آسان تر به اهداف پلید و شوم خود برسند. به افرادی نگاه کنید که با برخی رفتارهای نادرست مانند ارتباط و دوستی نامشروع با جنس مخالف،تماشای فیلم مستهجن و حتی سریال های نمایشی نامناسب، اختلاط با نامحرم و....روند مرحله ایِ حیای خود را دستخوش تغییرات منفی می کنند. اینها غالباً در زندگی زناشویی با مشکلات فراوان و اختلافات بسیار با همسر خود روبه رو هستند. برای مشاهده ی بیشتر به دادگستری ها سری بزنید و علت طلاق ها را جویا شوید! نوع پوشش، میتواند تاثیر زیادی در حفظ و تقویت گوهر حیا یا نابودی آن داشته باشد. این اصل تنها به خانم ها مربوط نمی شود؛ بلکه آقایان نیز هرچقدر پوشیده تر باشند، از حیای بیشتری برخوردار خواهند بود. رابطه ی حیا و پوشش مانند رابطه ی شاخ و برگ با ریشه ی درخت است. ریشه ی درخت موجب به وجود آمدن شاخ و برگ و شاخ و برگ موجب محکم شدن ریشه می شود. حیا، نیازِ به پوشش را در وجود شخص پدیدار می کند و همچنین پوشش و حجاب موجب تقویت و استحکام حیا می شود. با این توضیحات، اگر کسی گفت من حجاب نمی خواهم ، دل باید پاک باشد، می گوییم وقتی حجاب نباشد، حیا از بین خواهد رفت و از فرد بی حیا، هر کارناپسند و زشتی ممکن است سربزند، در نتیجه دل هم پاک نخواهد ماند. پوشش کامل باعث تقویت حیا می شود و مراقبت از گفتار و رفتار می شود. 👌مهم و کاربردی👌 حاشیه: تماشای فیلم های آلوده و مستهجن،تمشای برنامه های نمایشی ماهواره ای تمام لایه های حیا را در زمان بسیار کوتاهی از بین می برد و انسان را به سمت فساد و فحشا و بی بندوباری می کشاند. مثلا در زمانی که فیلم های آلوده و بی حیایی در جامعه نبود یک دختر طی ده سال در آستانه بلوغ، با فاصله زمانی مناسب چهار لایه اول حیای او کنار می رفت و به ارتباط زناشویی صحیح با همسر ختم می شد و بقیه لایه های حیا تا آخر عمر محفوظ بوده و با نامحرم ارتباط نداشت. اما امروزه بی حیایی رسانه، باعث از بین رفتن تمام لایه های ده گانه حیا در سنین نوجوانی شده و نتیجه آن ترویج بی بندوباری و بی حیایی و فساد و فحشا و منکرات در سطح وسیعی شده. لذا مدیریت فضای حیای رسانه و جامعه و خانواده هم وظیفه مسوولین است و هم وظیفه خانواده ها. @ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | روايت رهبرانقلاب از زندگی امام كاظم عليه السلام 🔹 در اتاق خصوصی امام کاظم؛ شمشير، لباس و قرآن نشانه چيست؟ 🆔 @ejtehadjame
هدایت شده از سفیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید| ⭕️ گفتگوی منتشر نشده‌ی رهبر انقلاب با هاشمی رفسنجانی درباره‌ی اعتماد به غرب 🆔 @sireh_agha
32.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بررسی مسائل قانونی و فقهی حضانت مادران/ با صلاحدید دادگاه اختیارات به مادر تفویض شود. در و جد پدری و چه باید کرد؟ @ejtehadjame
🔸 گزارش | پشت پرده نفوذ در نشریه ای که برای اساتید حوزه ارسال می شود! 🔹 نگاهی به نشریه ای که به صورت رایگان برای روحانیون در کشور ارسال می شود، همواره نهادهای انقلابی مورد خدشه و از خطوط قرمز انقلاب گذر می شود. متن کامل در 👇👇👇 https://rasanews.ir/002sQ9 🆔 @ejtehadjame
هدایت شده از آوای معرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽جریان مباهله ی آقا شیخ مرتضی زاهد با یک مسیحی مدعی @avaymarefat
📝 گفتاری درباره : در هر موردی که نزاع بین حق و باطل باشد ولو در دعوای دو نفر در یک ملک شخصی که تا حدودی برای طرفین اهمیت دارد بعد از اینکه راههای منطقی و مبتنی بر استدلال و گفتگوی مستدل با جمع اوری شواهد و مدارک به بن بست رسید بن بستی که ناشی از عناد و لجاجت یک طرف نزاع است و یا ادله طرف حق کافی نیست ولی طرف باطل وجداناً می داند که حق با طرف مقابل است. در این موارد می توان برای اثبات حق، دست به دامن مباهله زد یعنی قضاوت و حکم در نزاع را به خدا واگذار کنیم تا به طریقی حقانیت طرف حق وبطلان طرف باطل را اثبات کند چه در قالب نزول عذاب یا بلا و مصیبتی به طرف باطل یا در هر قالبی که طرفین به توافق برسند مثل اینکه منقلی پر از زغال آتشین را وسط گذاشته و طرفین نزاع بنا بگذارند هر کدام زغالی آتشین را در دست بگیرند و از خدا بخواهند که طرف حق را یاری کند تا دست او نسوزد. از همین جا فهمیده می شود که شخصی می تواند به مباهله بپردازد و از ابزار مباهله برای اثبات حقانیت خود (اگر واقعا حق با او باشد) استفاده کند که هم یقین و باور جدی به حقانیت مورد نزاع داشته باشد و هم یقین و ایمان و باور عمیق و راسخ به نصرت و یاری الهی داشته باشد یعنی در اینکه خداوند جبهه حق را یاری می کند ذره ای شک و تردید نداشته باشد و در حالت انقطاع به حق تعالی و بریده و ناامید از اسباب ظاهری باشد و گر نه چه بسا مباهله به نتیجه نرسد. از همین جا می فهمیم که برای مباهله باید حالت درونی و قلبی شخص مدعی حق باید شبیه کسی باشد که در حالت اضطرار قرار گرفته و یقین به اجابت دعا دارد لذا باید در مباهله اسباب اجابت دعا را فراهم کرد و با حالتی خاضعانه و خاشعانه و در حال خوف و رجا و با تضرع و گریه و دلشکستگی به مباهله بپردازد و از چیزهایی که مانع اجابت دعا و مباهله است پرهیز کند همانطور که پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله) برای مباهله با مسیحیان نجران، همراه خودش فقط حضرت امیرالمؤمنین و حسنین و حضرت زهرا(علیهم السلام) را آورد و هیچ کس دیگری را نیاورد امری که از یک طرف نشان می داد چقدر حضرت به حقانیت اسلام یقین دارد که حاضر است اهلبیت خویش را در معرض بلا و مباهله قرار دهد و هم نشان می دهد که برای مباهله باید طوری برنامه ریزی کرد که یقین به اجابت دعا باشد و موانعی در بین نباشد. در بین عموم مردم جامعه خصوصا در دوران قبل از سیطره مدرنیته بر جوامع بشری، یقین و اعتماد اشخاص به خدا و نصرت او در دفاع از مظلوم خیلی قوی بوده لذا کثیراً افراد مظلوم که حق آنها توسط عده ای ظالم و زورگو و مستکبر ضایع و پایمال می شده و شخص مظلوم توانایی گرفتن حق خود را نداشته جریان مباهله رونق خوبی داشته. یعنی شخص مظلوم در مواردی که نمی توانسته حق خود را بگیرد با نفرین و واگذار کردن امر خود به خدا که همان مباهله است حقانیت خود را اثبات می کرده. گزارش های تاریخی و خاطرات فراوانی از این دست امور در دسترس هست که مطلب را کامل تأیید و تأکید می کند. کثیری از بلاهایی که در اجتماع به سر اشخاص مختلف می آید با نگاه دقیق و موشکافانه ناشی از یک مباهله ناگفته است. نتیجه بحث این که دایره مباهله بسیار فراگیر و گسترده است و در بین مردم جامعه از گذشته های دور تاکنون جریان داشته بدون اینکه تحت عنوان رسمی مباهله باشد. یکی از مصادیق مباهله،بحث لعان است که در اوایل سوره مبارکه نور آمده،که اگر مردی به همسرش تهمت زنا بزند و نتواند اثبات کند زن و شوهر از طریق لعن و لعان به مباهله می پردازند و در نهایت از هم جدا می شوند. @ejtehadjame