اینجا هم که دفتر خدمات حرم در صحن عتیق است، مقبره #فتحعلی_شاه قاجار است که سنگ قبر برداشته شده و به موزه بردهاند. قبر زیر فرش قرار دارد.
https://eitaa.com/ejtemaiyatt
این سنگ قرمز بزرگ هم مکان دفن شاه #عباس_دوم است که سنگ قبر آن در دهه ۱۳۵۰ برداشته شد و صاف شد.
فاصله قبر تا ضریح مطهر حدود ۲ متر است و در قسمت مردانه قرار دارد.
مابقی شاهان صفوی مدفون در حرم، دقیقا مشخص نیست کجا دفن اند.
https://eitaa.com/ejtemaiyatt
🔰سیاهان و مصیبت انتقال شان به آمریکا
هنگامی که سیاهان شکار شده توسط اروپاییان به سواحل غرب آفریقا میرسند، آنها را اعم از مرد و زن کاملاً برهنه کرده و بدن هایشان را معاینه میکنند تا عیب و نقصی نداشته باشند. بعد سینه سیاهان سالم را با ابزاری آهنی که در آتش سرخ شده (و در واقع نشان شرکت ها و اشخاص برده فروش است) داغ میکنند تا مشخص شود که این سیاه جزء اموال چه کسی محسوب میشود. در نهایت هم سیاهان نشاندار را به منطقه مخصوص حمل بردگان منتقل میکنند تا زمان حمل آنها فرا برسد.
سپس برده ها را در انبارهای کشتی های ویژه حمل برده جا میدادند. در طبقاتی که ارتفاع هر یک فقط پنجاه سانتی متر بود و هر برده در جای خودش که مثل یک تابوت بود زنجیر میشد، به صورتی که نمیتوانستند غلت بزنند یا به پهلو بخوابند و معمولاً پاها و گردنشان به کف انبار زنجیر میشد و چون زنجیرها در روز یک بار بیشتر باز نمیشد معمولاً محوطه انبار از ادرار و مدفوع بردگان انباشته میشد.
تعفن ناشی از فضولات انسانی آن هم در فضای تاریک و کاملاً مرطوب انبار کشتی های چوبی فضایی خفه کننده ایجاد میکرد و بسیاری از برده ها به همین دلیل دچار مرگ یا جنون میشدند و حتی بعضی از آنها در ساعات هواخوری روی عرشه کشتیها خود را به اقیانوس میانداختند تا از مرگ تدریجی و بازگشت به انبارها راحت شوند...
📔تاریخ مستطاب آمریکا اثر دکتر کوشکی، نقل از تاریخ آمریکا، هاوارد زین
https://eitaa.com/ejtemaiyatt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از نتایج دشمنی با ایران
#متفرقه
https://eitaa.com/ejtemaiyatt
🔰 گزارش ابن بطوطه از تلاش الجایتو برای رسمیت دادن به تشیع
ابن بطوطه در ضمن سخن از قاضی مجدالدین شیرازی و شرح مقامات و کمالات وی به ماجرای کوششی که در زمان #سلطان_محمد_الجایتو برای اعلان رسمیت مذهب شیعه در ایران صورت گرفته بود میپردازد.
سلطان الجایتو در اوان کودکی مسیحی بود و بعد #بودایی شد و سپس اسلام آورد و چون در خراسان بود و امرای ترک حنفی مذهب دور و بر او بودند او نیز به مذهب #حنفی گروید، اما آنگاه که پس از مرگ غازان خان برای تصدی مقام سلطنت به تبریز آمد خود را در حلقه پیروان کیش #شافعی یافت.
الجایتو #خواجه_رشیدالدین_فضلالله صاحب کتاب #جامع_التواریخ را با #خواجه_سعدالدین_ساوجی در وزارت شریک کرده بود و آن دو رقیب از هر وسیله برای خالی کردن زیر پای یکدیگر و نفوذ بیشتر در سلطان و یکهتازی در عرصه قدرت بهره میجستند.
خواجه رشید که پدرش یهودی بود پس از قبول اسلام مانند بیشتر درباریان درباری به مذهب شافعی درآمده بود اما سعدالدین گرایش به تشیع داشت. وی یکی از دوستان خود را به نام #تاجالدین_آوجی که از سران بزرگان شیعه بود آشنا کرد و در پی او جمعی از علمای شیعه مانند #علامه_حلی در محفل سلطان راه یافتند و در مباحثات مذهبی دربار شرکت جستند.
علامه کتاب معروف خود نهج الحق و کشف الصدق ما که موضوع آن مقایسه در میان معتقدات شیعه و مذاهب اهل سنت است به نام الجایتو نوشت. کتاب دیگر علامه #منهاج_الکرامه نیز در اثبات حقانیت ائمه اثنا عشر به نام الجاتو گردآوری شده است. علامه در همین باب کتابی هم نوشت به نام #الفین که بنا بود مشتمل بر ۲۰۰۰ دلیل برای حقانیت شیعه در اعتقاد به امامت امیرالمومنین باشد و عملاً شمار دلایلی که در آن کتاب آمد از هزار افزون است.
الجایتو که تحت تاثیر فعالیتهای تبلیغاتی شیعیان قرار گرفته بود در ۷۰۹ قمری فرمان داد تا نام #صحابه را از سکهها براندازند و به جای آن نام ۱۲ امام را نقش کردند.
آنگاه مقرر شد که در اذان به آیین شیعه، "اشهد ان علی ولی الله" و "حی علی خیر العمل" گویند و نام صحابه را در خطبهها نیاورند.
برادر الجایتو، #غازان_خان نیز گرایشی به سوی تشیع پیدا کرده بود و این معنی از فصلی که خواجه رشید فضل الله در #تاریخ_مبارک_غازانی "در دوستی پادشاه اسلام در حق خاندان رسول" آورده روشن میگردد، اما غازان خان بر خلاف برادر از تظاهر بر ضد سنیگری خودداری مینمود.
فرمانهای اولجایتو در شهرهای بزرگ غوغا برپا کرد و او که حاضر نبود بر سر تسنن و تشیع با ایرانیان در بیفتد از موضع خویش عقب نشست. شبانکارهای مینویسد:
دو سه روزی پادشاه شیعه مذهب شد و فرمود تا در خطبه نام صحابه بیفکنند و در سکه همچنین نام ۱۲ امام نقش میکردند. چون مذهبی محدث بود، اهالی بلاد از آن تمرد نمودند و قبول نکردند و در هر شهری غلوی کردند. بیم آن بود که فتنه بزرگ برخیزد. این معنی باز نمودند و خواجه رشیدالدین تقریر کرد که اگر پادشاه شیعه مذهب باشد و رعایای او بر مذهب اهل سنت و جماعت، این کار راست نیاید. پادشاه باز دانست که اگر این مذهب شایع میتوانست کرد در دور خلفا شایع شدی. از آن مذهب بازگشت...
[شرحی بر] ابن بطوطه، محمدعلی موحد، صفحه ۲۱۹ و ۲۲۰
https://eitaa.com/ejtemaiyatt