May 11
الی الحبیب
▫️ #اختصاصی_کانال
🚩 گزیدهای از مراثی عاشورا
#شب_یازدهم (شام غریبان)
🔰 بخش اول
💢 خیمه خورشید سوخت
🔸 «ثُمَّ أُخْرِجَ النِّسَاءُ مِنَ الْخَيْمَةِ وَ أَشْعَلُوا فِيهَا النَّار فَخَرَجْنَ...».
🔹 سپس مخدّرات از خیمه بیرون رانده شدند و (لشکر دشمن) آتش را در آن شعلهور کرد؛ پس آنها خارج شدند...
🔸 «أُخْرِجَ النِّسَاءُ ... فَخَرَجْنَ»
🔹 راوی کلمه اُخرِجَ را بهصورت مجهول آورده؛ یعنی بیرون آورده شدند ... پس خارج شدند.
◾️ حال چه کسی آنها را بیرون آورده و چگونه و با چه کیفیتی از خیمه بیرون آورده شدند را بیان نکرده است.
🍁 شاید بهدستور امام چهارم(ع) «علیکُنَّ بِالفِرار» و بهوسیله حضرت زینب(س) بیرون آورده شدند.
🔻 زیرا راوی میگوید:
🏴 «مِنَ الْخَيْمَةِ» نه «مِنَ الخِیامِ» یعنی آنها در یک خیمه بودهاند. از این عبارت معلوم میشود زنها به یک خیمه پناه برده بودند.
🔻 مِنَ الْخَيْمَةِ» راوی گفت:
🍂 از خیمه بیرون رانده شدند؛ ولی نگفت بعد از آن به کجا پناه بردند؟ شاید بهسوی بیابانها فرار کردند.
🍃 «أُخْرِجَ النِّسَاءُ مِنَ الْخَيْمَةِ وَ أَشْعَلُوا فِيهَا النَّار» قصد دشمن از سوزاندن خیمهی خالی چه بوده است؟! شاید برای این بوده که کار را برای غارت آسانتر کنند.
💢 مساعدت در گریه بر حسین (ع)
🔸 «خَرَجَ بَنَاتُ آلِ رَسُولِ اللهِ (ص) وَ حَرِيمُهُ يَتَسَاعَدْنَ عَلَى الْبُكَاءِ وَ يَنْدُبْنَ لِفِرَاقِ الْحُمَاةِ وَ الْأَحِبَّاءِ».
🔹 دختران آل رسول (ص) و حریم او از خیمه خارج شدند و همدیگر را در گریه یاری میکردند و در فراق حامیان و عزیزانشان زاری میکردند.
⬅️ «يَتَسَاعَدْنَ عَلَى الْبُكَاءِ» یعنی به یکدیگر در گریه کمک میکردند.
🚩 مساعدت در گریه بر حسین(ع) را باید از این بانوان مصیبتزده کربلا آموخت. خوب است این شیوهی گریه در جلسات ذکر مصیبت تبیین شود. البته شاید زمزمهای که در جلسات امروزی وجود دارد نوعی از این گریه باشد.
🔘 «يَنْدُبْنَ لِفِرَاقِ الْحُمَاةِ وَ الْأَحِبَّاءِ» راوی که از دشمن است میگوید: این بانوان در فراق حامیان خود و عزیزانشان گریه میکردند.
▪️ کلمه ندبه یعنی گریه با صدای بلند؛ معلوم میشود «الْحُمَاةِ » و «احبایی» که راوی میگوید، از ندبههای آن بانوان برداشت کرده و شاید کلمات خود آنان باشد. (الْحُمَاةِ ) حامیانی که کنار علقمه روی خاکاند یا بدن اربا اربایشان کنار خیمه است و (الْأَحِبَّاءِ) عزیزانی که در جایجای زمین کربلا افتادهاند.
💢 جاذبه حسینی
🔸 «ثُمَّ إِنَّ سُكَيْنَةَ (س) اعْتَنَقَتْ جَسَدَ أَبِيهَا الْحُسَيْنِ(ع) فَاجْتَمَعَتْ عِدَّةٌ مِنَ الْأَعْرَابِ حَتَّى جَرُّوهَا عَنْه».
🔹 بعد از جملات حضرت زینب(س) در هنگام عبور از قتلگاه: «هذا حسین بالعری»،
◾️ سکینه(س) پیکر پدر را در آغوش گرفت؛ اما عدهای از اعراب (عربهای بیابانی) جمع شدند و او را از پدرش جدا کردند.
🔘 «ثُمَّ» یعنی در هنگام عبور از قتلگاه و رفتن به کوفه حضرت سکینه (س) دومین کسی است که بعد از زینبکبری(س) کنار بدن سیدالشهدا(ع) رسید.
|#نکات_مرثیهای
|#روضه
|#شام_غریبان
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
▫️ #اختصاصی_کانال
🚩 گزیدهای از مراثی عاشورا
#شب_یازدهم (شام غریبان)
🔰 بخش دوم
🍂 در مدتی که جسد پدر را در آغوش کشیده بود، چه رخ داد؟ مرحوم کفعمی جواب را از زبان خود حضرت سکینه نقل میکند:
🍃 «قَالَتْ سَكِينَةُ لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ اعْتَنَقْتُهُ فَأُغْمِيَ عَلَيَّ فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ»: «شِيعَتِي مَا إِنْ شَرِبْتُمْ رَيَّ عَذْبٍ فَاذْكُرُونِي أَوْ سَمِعْتُمْ بِغَرِيبٍ أَوْ شَهِيدٍ فَانْدُبُونِي».
🔻 سکینه(ع) میگوید:
🏴 وقتی پدرم کشته شد من او را در آغوش کشیدم پس از هوش رفتم آنگاه شنیدم که میگوید:
🚩 ای پیروان من هرگاه آب گوارایی نوشیدید مرا یاد کنید یا اگر داستان فرد غریب یا شهیدی را شنیدید برای من ندبه کنید.
🍂 «اعْتَنَقَتْ جَسَدَ أَبِيهَا الْحُسَيْنِ»؛ از کلمه «اعْتَنَقَتْ» برداشت میشود که پیکر پدر را به آغوش کشید؛ معنای دیگر هم این است که، صورت به رگهای بریده گذاشت.
🍂 «فَاجْتَمَعَتْ عِدَّةٌ» برای جدا کردن یک بانو از پیکر پدر یک یا دو نفر هم کافی است؛ ولی عدهای برای این کار آمدند.
🍂 «عِدَّةٌ مِنَ الْأَعْرَابِ» تعدادی از اعراب آمدند تعبیر الْأَعْرَابِ یعنی بیاباننشین؛ چرا باید تعدادی بیاباننشین برای این کار جمع شوند؟!
🍂 «فَاجْتَمَعَتْ ... حَتَّى جَرُّوهَا عَنْه» کلمه «حتی» در اینجا به معنی انتهای غایت است؛ یعنی یکییکی جمع شدند تا موفق شدند این کار را بکنند؛ یعنی هرچه میکردند موفق نمیشدند، این دختر را از بدن پدر جدا کنند. چنان با آن حالت استغراق در خدا، غرق در آن نور خدا و جذب در جاذبه حسینی(ع) شده بود که بهراحتی از پدر جدا نمیشد.
🍂 «جَرُّوهَا» او را از کنار پیکر پدر کشانکشان بردند. باید مصیبتزده را دلداری داد؛ باید به مصیبتزده ملاطفت نشان داد؛ باید با یتیم مهربان بود؛ بهویژه اگر این یتیم دختربچه باشد باید با محبت برخورد کرد. ولی دشمنان خدا این دختر یتیم را کشانکشان از بدن غرق به خون پدرش جدا کردند.
📚 منابع:
📖 اللهوف علی قتلی الطفوف
📖 المصباح للكفعمي
|#نکات_مرثیهای
|#روضه
|#شام_غریبان
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ_تصویری
🔹 فیلم رنگی شده مربوط به مراسم ظهر عاشورا سال ۱۳۱۰ خورشیدی
📍 تهران، حوالی سبزه میدان، بازار تهران
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ_تصویری
💠 تلافی خدمت در دستگاه امام حسین علیه السلام
🔰 مرحوم آیت الله العظمی سید باقر درچه ای:
💢 هر کاری که در دنیا برای امام حسین (علیه السلام) انجام دادم به محض ورود به برزخ برایم تلافی کردند.
👈🏻 #شیخ_حسین_انصاریان
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
13.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #کلیپ_تصویری
🚨انتشار برای نخستین بار
⬅️ توصیههای مهم شهید حاج قاسم سلیمانی به مادحین اهل بیت (ع)
✅ حقیقت گویی و معنویت از اصول مداحی است
🚩 در زیر خیمهاش همه یک خانوادهایم
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔰 #پای_منبر
💠 طلیعهداران لشگر سیدالشهداء
✍ حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا #محبوبی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
🔰 #پای_منبر 💠 طلیعهداران لشگر سیدالشهداء ✍ حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا #محبوبی #الی_الحبیب
🔰 #پای_منبر
💠 خادمین هیئتها، طلیعه لشگر سیدالشهدایند..
🔸 یار خیلی معروفی است در کربلا، پیرمرد هشتاد و چند ساله ای بنام جناب عابس شاکری. جزو شهدای کربلا هم هست!
🔻 عابس در زیارت رجبیه و ناحیه مقدسه اینگونه مورد خطاب امام عصر(عج) قرار گرفته است:
🚩 السّلامُ عَلی عابِسِ بنِ شبیب الشّاکِرِی (سلام بر عابس پسر شاکری.
⬅️ عابس همان پیرمرد معروفی است که عازم میدان میشود و با جمله «ألا رجلٍ، ألا رجلٍ»، از سپاه دشمن هل من مبارز میطلبد، اما کسی به میدان نمی آید!
⬅️ کلاه خود از سر برمیدارد و حریف میطلبد، بلکه ترس چند نفر از دشمن کم بشود بیایند با او بجنگند! از ترس نمیآمدند با او بجنگند، باز هم کسی نمی آید.
⬅️ چند دور، دور این میدان میزند از این طرف به آن طرف، دوباره هل من مبارز! کسی نمی آید.
⬅️ زره را از تن در می آورد؛ می خواهد که جذب بشوند بیایند به مبارزه و از ترس سپاه دشمن کم بشود جلو بیایند، باز هل من مبارز میگوید! در میدان دور میزند، کسی نمی آید!
❇️ الله اکبر! این جناب عابس از اشتیاقش به شهادت در رکاب سیدالشهدا(ع)، پیراهن را هم از بیرون میکند و به دست میگیرد در میدان میگردد، از اسب هم پایین می آید!
💢 (یکی از چیزهایی که در دشمن ترس ایجاد میکرد، سواره بودنش بود)، هل من مبارز میطلبد باز کسی نمی آید..
🔰 عابس شاکری یک نگاهی به احوال خودش میکند که برهنه، بدون زره و پیراهن دارد در میدان میگردد! در پاسخ به کسی که به او میگوید عابس دیوانه شدهای؟ میگوید:
🍁 حُبُّ الحُسَینِ أجَنَّنی! اینطور نگاهم نکنید میبینید من دارم برهنه در میدان میگردم، محبت امام حسین(ع) جنون آمیز است! محبت سیدالشهداء(ع) جنون آمیز است!
✅ حق دارد عابس شاکری واقعاً این کار را بکند، چون محبت سیدالشهداء(ع)، محبت عادی نیست..
🌷 معلوم است برای شما خادمین هم این اشتیاق وجود دارد که روزها قبل از محرم آستینها ها را بالا میزنید و در طول دهه هم هر جا نوکری باشد، خودتان را میرسانید....
🌹 میدانید که مسلم بن عقیل(ع) در راه کوفه از سختی راه و... بیهوش میشود و بدون آب و غذا، در بیابان پیدایش میکنند به خانه مختار ثقفی میبرندش.
🍃 میگویند مسلم(ع) چشم که باز میکند اولین کسی که بالای سر خودش میبیند عابس شاکری است.
🍁 وقتی مسلم بن عقیل(ع) به کوفه میرسد عابس شاکری به مسلم(ع) میگوید أینَ الحسین؟ چند بار پرسید، مسلم به زحمت جواب داد که ابی عبدالله(ع) الان باید مکه باشند، نقل تاریخ این است هنوز حرف مسلم(ع) تمام نشده بود، عابس بلند شد به راه افتاد!
👈🏻عابس شاکری در مکه به امام حسین(ع) ملحق شد! نوشته اند نامه مسلم را عابس در مکه به امام رساند و از همان جا هم تا آخر با امام ماند.
⚠️ یعنی عابس نماند تا امام حسین(ع) بیاید، بلکه خودش سراسیمه به حضر مولایش رفت.
⭕️ خصوصیت این محبت جنون آمیز برای کسی که مثل عابس است باید این باشد که زودتر به میدان بیاید!
⬅️ شما خادمین مثل عابس که نه! اما حداقل بوی عابس را دارید، حتماً حرف بزنید با آقا! که من زودتر از لشگر آمدم که بگویم دیوانه وار عاشقت هستم، شما هم نظر رحمتی کن، شما کریم هستی آقاجان...
✍ حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا #محبوبی
📚 منابع:
📖 مقتل مقرم ص۳۱۲
📖 تاریخ الامم و الملوک ج۵ ص۴۴۳ و ۳۵۵
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🏴 روضههایی فراتر از «هشت دقیقه گودال»
🔸 کربلا فقط «هشت دقیقه» گودال نیست!
⬅️ هر چند درسها و نکتههای همان هشت دقیقه گودال هم برای نجات بشر کافی است..
🚩 کربلا صرفاً «هشت ساعت» عاشورا هم نیست؛
⬅️ کربلا فراتر از همه اینها، روایت از «مدینه تا مدینه» امام حسین است.
🔸 این «هشت ماه» مجالی برای شناختی دوباره از امام حسین است.
⬅️ با این حساب ما با روضههایی فراتراز هشت دقیقه گودال مواجهایم.
📝 هر چند درسها و نکتههای همان هشت دقیقه گودال و هشت ساعت روز عاشورا هم برای نجات بشر کافی است.
🔻 علامه جعفری میفرمود:
▫️ «اگر کسی بگوید فهرست و مجموعه تمام ارزهای تاریخ بشری از یک طرف و فهرست ضد ارزشهای بشری در طرف دیگر، در آن روز، در آن مدت معین بروز کرده است، جای تردید نیست. تنها زمان کم است و انسان خیال میکند که حادثه، حادثه یک روز و دو روز است. کمیِ زمان را نگاه نکنید، لحظات، گاهی بوی ابدیت میدهد.»
📚 برشی از کتاب «روضه اصحاب چیست؟»
✍ سیدعلیاصغر علوی
|#فیش_روضه
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
8.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کمی_متفاوت
💠 تحقیقات انجام شده پزشکی روز بر اثراث #گریه و #سینه_زنی بر حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام که تا کنون نمیدانستیم.
⚠️ کلیپ را چندین مرتبه با آرامش و دقت گوش دهید و برای دیگران هم ارسال کنید ارسال آن ان شاءالله صدقهای ماندگار خواهد بود.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 توصیه رهبر انقلاب به مداحان: آهنگ مداحی با موسیقی ترانههای نامناسب مخلوط نشود
✏️ رهبر انقلاب: دستگاههای موسیقیِ معروف، هر کدام یک ترانهای قبلش دارد که این آهنگ، ترانه را القا میکند به آن خواننده؛ این ترانهها اغلب، ترانههای نامناسب است. مواظب باشیم شعری که میخوانیم، آهنگی که میخوانیم، مدّاحیای که میکنیم ــ چه آنجایی که مصیبت میخوانیم، چه آنجایی که سینه میزنیم، چه آنجایی که مدح میخوانیم ــ با اینها مخلوط نشود ؛ این نکتهی مهمّی است؛ من اصرار دارم به این توجّه کنید. ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
🖼 در ایام محرم، مجموعه سخن نگاشت #از_تبیین_تا_قیام با مضمون حضور تبلیغی و تبیینی برای انتقال فرهنگ عاشورا در برپایی عزای حسینی در KHAMENEI.IR منتشر خواهد شد.
💻 Farsi.Khamenei.ir