eitaa logo
بینش مطهر/محتوای علمی
499 دنبال‌کننده
165 عکس
19 ویدیو
15 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌿🍃🌿🍃 باید ایمان نسل جوان را تجدید و تازه کرد و یا به عبارت دیگر و بهتر او را با ایمان تازه و شکل جدیدی از ایمان آشنا کرد که نتیجه اش ترقی و تکامل و در عین حال پیروی از اصول ثابت اسلامی ( به عقیده ما) بوده باشد. (یادداشتها ج 2 ص 305) 🌿🍃🌿🍃🌿 بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
سیر مطالعاتی کتب بینش مطهر بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
🍃🌺🌿🍃🌺🌿 @داستان چهاردهم: مسيحي و زره علي عليه السلام‌‌‌‌‌ در زمان خلافت علي عليه السلام در کوفه، زره آن حضرت گم شد. پس از چندي در نزد يک مرد مسيحي پيدا شد. علي او را به محضر قاضي برد و اقامه دعوي کرد که: «اين زره از آن من است، نه آن را فروخته‌‌‌‌‌ام و نه به کسي بخشيده‌‌‌‌‌ام و اکنون آن را در نزد اين مرد يافته‌‌‌‌‌ام.» قاضي به مسيحي گفت: «خليفه ادعاي خود را اظهار کرد، تو چه مي‌‌‌‌‌گويي؟» او گفت: «اين زره مال خود من است، و در عين حال گفته مقام خلافت را تکذيب نمي‌‌‌‌‌کنم (ممکن است خليفه اشتباه کرده باشد).». قاضي رو کرد به علي و گفت: «تو مدعي هستي و اين شخص منکر است، عليهذا بر تو است که شاهد بر مدعاي خود بياوري.». علي خنديد و فرمود: «قاضي راست مي‌‌‌‌‌گويد، اکنون مي‌‌‌‌‌بايست که من شاهد بياورم، ولي من شاهد ندارم.». قاضي روي اين اصل که مدعي شاهد ندارد، به نفع مسيحي حکم کرد و او هم زره را برداشت و روان شد. ولي مرد مسيحي که خود بهتر مي‌‌‌‌‌دانست که زره مال کيست، پس از آنکه چند گامي پيمود وجدانش مرتعش شد و برگشت، گفت: «اين طرز حکومت و رفتار از نوع رفتارهاي بشر عادي نيست، از نوع حکومت انبياست» و اقرار کرد که زره از علي‌‌‌‌‌است. طولي نکشيد او را ديدند مسلمان شده و با شوق و ايمان در زير پرچم علي در جنگ نهروان مي‌‌‌‌‌جنگد «1» (1). الامام علي، صوت العدالة الانسانية، صفحه 63. نيز بحار، جلد 9، چاپ تبريز، صفحه 598 (با اختلافي). 🌿🌺🍃🌿🌺🍃 بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
🍀🍀🍀🍀 🍀🍀 تأثير عمل در هدايت بشر 🍀🍀🍀🍀 در حديث است: مردم را به سوي خير و نيکي بخوانيد ولي بوسيله غير زبان، يعني به وسيله عمل و پيشقدم شدن. فرزندان آدم با آنکه داراي قوّه فکر و تشخيص مي‌‌‌‌‌باشند و مي‌‌‌‌‌بايست همواره مستقل فکر کنند و مستقل عمل نمايند، کم و بيش تحت تأثير عمل ديگران و روش ديگران مي‌‌‌‌‌باشند. ما وقتي که يک گله گوسفند را مي‌‌‌‌‌خواهيم از راهي عبور دهيم ابتدا دچار اشکال مي‌‌‌‌‌شويم زيرا هيچ يک از گوسفندان حاضر نيست به تنهايي آن راه را پيش بگيرد؛ همه گوسفندان به دور هم جمع و سر و گردن‌‌‌‌‌ها را نزديک هم مي‌‌‌‌‌آورند ولي همينکه به يک وسيله يک يا چند تا از آنها در آن راه قدم برداشت خود به خود باقي به دنبال آنها روانه مي‌‌‌‌‌شوند تا کار به جايي مي‌‌‌‌‌رسد که منصرف کردن آنها ايجاد اشکال مي‌‌‌‌‌کند. اين حالت را ما در گوسفندان بي‌‌‌‌‌زبان و بي‌‌‌‌‌شعور مي‌‌‌‌‌بينيم و ابتدائاً براي ما ايجاد تعجب مي‌‌‌‌‌کند. ولي اگر اندکي در اعمال خود ما آدميزادگان دقت کنيم مي‌‌‌‌‌بينيم قسمت اعظم اعمال و حرکات و عادات ما👇👇👇
گوسفندمآبانه است؛ يعني روي حس تقليد و حکايت، پيروي از ديگران از ما سر مي‌‌‌‌‌زند. اين حس اختصاص به کار بد يا کار خير ندارد، در هر دو ناحيه هست و به همين دليل است که پيشقدم در کار خير مزد و پاداشي برابر با ساير افراد پيرو دارد و پيشقدم در فساد و خرابي هم کيفري مساوي با همه پيروان خويش‌‌‌‌‌دارد. حالا که چنين حسي در بشر هست که از عمل ديگران پيروي مي‌‌‌‌‌کند پس چه بهتر که علاقه مندان واقعي به نيکي و خير و صلاح از همين حس عمومي بشر استفاده کنند و با پيشقدم شدن در راه خير، بشر را به راه خير هدايت و راهنمايي کنند. آن که پيشقدم مي‌‌‌‌‌شود دو کار به صورت يک کار انجام مي‌‌‌‌‌دهد: يکي اينکه خود آن عمل را که خير است انجام مي‌‌‌‌‌دهد، ديگر اينکه سِمَت هدايت و راهنمايي پيدا کرده است. براي هدايت و راهنمايي بشر دو راه است: يکي راه گفتن و نوشتن و ديگر راه پيشقدم شدن، و هرگز گفتن به قدر پيشقدم شدن اثر ندارد. بزرگان گفته‌‌‌‌‌اند: «دو صد گفته چو نيم کردار نيست». يک فرق ميان مکتب انبيا و مکتب فلاسفه و حکما اين است که حکما تنها اهل نظريه و تعليم و تدريس مي‌‌‌‌‌باشند و سر و کارشان تنها از راه زبان با افکار و ادراکات بشر است ولي پيغمبران به آنچه مي‌‌‌‌‌گويند قبل از آنکه از ديگران تقاضاي عمل بکنند خودشان عمل مي‌‌‌‌‌کنند و لهذا تا اعماق روح بشر نفوذ مي‌‌‌‌‌نمايند، قلب و احساسات بشر را تحت تصرف خويش در مي‌‌‌‌‌آورند. سخن از زبان بيرون مي‌‌‌‌‌آيد و از گوش مي‌‌‌‌‌گذرد ولي عمل، موجي و انعکاسي عميق در روح ديگري پديد مي‌‌‌‌‌آورد. اثر سخن هم وقتي هست که توأم با ايمان و عقيده و داغي روح باشد و اگر روح با ايمان بود قهراً عمل را هم به دنبال دارد و بي‌‌‌‌‌اثر نمي‌‌‌‌‌ماند. اولياي خدا مردم را با عمل خود تحت تأثير قرار دادند نه تنها با سخن. در اطراف حق و عدالت و انصاف و کرم و تقوا و گذشت و فداکاري 👇👇👇
و حرّيت و آزادي، سخن زياد گفته شده و از اين جهت کم و کسري وجود ندارد؛ به هر شکل و به هر صورتي که بخواهيم سخناني در اين زمينه موجود است. چيزي که کمتر يافت مي‌‌‌‌‌شود عمل به حق و طبق عدالت و انصاف است. آنچه کمتر يافت مي‌‌‌‌‌شود خودِ کرم و تقواست. چيزي که کيمياست واقعيت فداکاري و گذشت است. اکسير ناياب، يک روح حرّ و آزاد است. از اين روست که بشر کمتر به سخن و گفتار وقعي مي‌‌‌‌‌گذارد اما در مقابل عمل سر تعظيم فرود مي‌‌‌‌‌آورد؛ يعني آنجا که با شخصيتي روبرو مي‌‌‌‌‌شود که حقيقتاً از حق و عدالت منحرف نمي‌‌‌‌‌شود و تقوا و پرهيزکاري را پيشه مي‌‌‌‌‌سازد و روحي حرّ و آزاد دارد، خود به خود خاضع و علاقه‌‌‌‌‌مند مي‌‌‌‌‌شود. اين است سرّ اينکه سخنان حکما و فلاسفه از متون کتب، کمتر تجاوز مي‌‌‌‌‌کند ولي‌‌‌‌‌ تعليمات انبيا جهانگير مي‌‌‌‌‌شود. پس از قرنها که نظر مي‌‌‌‌‌افکنيم مي‌‌‌‌‌بينيم موجي که پيغمبران و اولياي خدا ايجاد کرده‌‌‌‌‌اند هنوز باقي است بلکه روز به روز بر عظمت و اهميتش افزوده مي‌‌‌‌‌شود. اين موج، موج عمل و پيشقدم شدن است. سخن هرگز نمي‌‌‌‌‌تواند چنين موجي عظيم به وجود آورد. موج سخن، کوچک و ضعيف است و زود با برخورد به موجي بزرگتر از خود نابود مي‌‌‌‌‌گردد. از سخنان علي عليه السلام است که فرمود: ميدان حق براي سخن وسيعترين و بازترين ميدانهاست ولي براي عمل تنگترين ميدانهاست‌‌‌‌‌؛ يعني اگر انسان بخواهد براي حقيقت و عدالت و راستي و درستي و امانت سخن بگويد از هر موضوعي بهتر مي‌‌‌‌‌شود داد سخن داد و استدلال کرد و قياس تشکيل داد و خطابه سرايي کرد؛ بسيار ميدان حق براي گفتن باز و گشاد است؛ ولي اگر انسان بخواهد عمل کند چون مستلزم اين است که خود را جمع و مقيد سازد و از حدود خود تجاوز نکند و متعرّض حقوق ديگران نشود، عيبهاي خودش را مانند عيبهاي ديگران ببيند، آنوقت مي‌‌‌‌‌بيند که مثل اين است که از جاي تنگي مي‌‌‌‌‌خواهد عبور کند و برايش 👇👇👇
زحمت است. هم از سخنان خود علي است که قسم مي‌‌‌‌‌خورد و مي‌‌‌‌‌فرمايد: ممکن نيست که من شما را امر کنم به کار نيکي مگر آنکه قبلًا خودم آن عمل نيک را انجام داده‌‌‌‌‌ام و ممکن نيست که شما را از کار زشتي نهي کنم مگر آنکه خودم در ترک آن کار زشت پيشقدم شده‌‌‌‌‌ام. تاريخ نوراني و پرافتخار زندگي علي عليه السلام دليل قاطع اين ادعاست. چه کسي مي‌‌‌‌‌تواند ادعا کند که در عمل و عبادت خداي يگانه و خدمت به خلق خدا و رعايت اصول و عدالت و انصاف به پاي علي مي‌‌‌‌‌رسد؟ (حکمت ها و اندرزها ج 1 ص 198) 🍀🍀🍀🍀 بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
🌺🍀🌺🍀 ❔❔❔ ❔❔❔ ❔❔❔ ❔❔❔ اگر شهید مطهری در میان ما بودند، علل کم اثر شدن بعضی منبرها و تعلیمات دینی را چه چیزهایی می دانستند؟ 1_ مطالب تکراری ؟؟ 2_ مطالب سطحی و کم عمق ؟؟ 3_مطالب نامعقول ؟؟ 4_مطالب متناقض ؟؟ 5_ مطالب خرافه آلود ؟؟ 6_خواب و قصه های بی اساس ؟؟ 7_ مطالب غیر کاربردی ؟؟ 8_ مطالب تاریخ مصرف گذشته ؟؟ 9_ مطالب بی ربط به زندگی مردم ؟؟ 10_ مطالب ذوقی و سلیقه ای ؟؟ 11_ ؟؟؟؟؟؟؟ 12_ ؟؟؟؟؟؟؟ 🌺🍀🌺🍀 بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
🌺🍃🌺🍃🌺 لزوم هماهنگي در رشد ارزشها 🌺🍃🌺🍃🌺 کمال انسان در تعادل و توازن اوست؛ يعني انسان با داشتن اين همه استعدادهاي گوناگون آن وقت انسان کامل است که فقط به سوي يک استعداد گرايش پيدا نکند و استعدادهاي ديگرش را مهمل و معطل نگذارد و همه را در يک وضع متعادل و متوازن، همراه هم رشد دهد که علما مي‌گويند اساساً حقيقت عدل به توازن و هماهنگي برمي‌گردد. مقصود از هماهنگي در اينجا اين است که در عين اينکه همه استعدادهاي انسان رشد مي‌کند، رشدش رشد هماهنگ باشد. مثال ساده‌اي برايتان عرض مي‌کنم: يک کودک که رشد مي‌کند، دست، پا، سر، گوش، بيني، زبان، دهان، دندان، احشاء و امعاء و ساير چيزها را داراست. کودک سالم کودکي است که همه اعضايش به‌طور هماهنگ رشد مي‌کنند. حال اگر فرض کنيم که يک انسان فقط بيني‌اش رشد کند و ساير قسمتهاي بدنش رشد نکند- مثل کاريکاتورهايي که مي‌کشند- يا فقط چشمهايش رشد کند يا فقط سرش رشد کند و تنش رشد نکند و برعکس، و يا دستش رشد کند و پايش رشد نکند و يا پايش رشد کند و دستش رشد نکند، چنين انساني رشد کرده است ولي رشد ناهماهنگ. انسان کامل آن انساني است که همه ارزشهاي انساني در او رشد کنند و هيچ کدام بي رشد نمانند و همه هماهنگ با يکديگر رشد کنند و رشد هرکدام از اين ارزشها به حد اعلي‌ برسد. (انسان کامل ص 41) 🌺🍃🌺🍃🌺 بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد #رحیم_پور_ازغدی: فقه و اصول خواندیم، توهم اسلام شناس شدن برمان داشت! ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar 🔷🔷🔷🔷🔷 بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
🌿🌿🌿🌿 🌿🌿🌿 🌿🌿 پیام حضرت امام روح الله(ره) به مناسبت شهادت استاد مطهری: تسلیت در شهادت مردی که در اسلام شناسی و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود. 🌿🌿🌿🌿 بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
🔷🔷🔷🔷🔷 🔷🔷🔷 🔷 ما در تربیت دینی بسیار محتاجیم به اینکه بین دستگاه های تربیتی و دینی، اعم از خطابه و منبر و از کتب و روزنامه ها و مجلات دینی، هماهنگی باشد و مولد ذوق و سلیقه واحد- البته صحیح- باشد تا در حوادث و سوانحی که برای جامعه پیش می آید جامعه یک جور عکس العمل نشان بدهد. یادداشت ها ج 4 ص 267 🔷🔷🔷🔷🔷 بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
🔷🔷🔷🔷🔷 🔷🔷🔷 🔷 این مطلب شهید مطهری👆👆 نشانگر نوعی تشتت فکری و اعتقادی در جامعه است که متاسفانه باعث سردرگمی مردم شده و باعث بعضی بدبینی ها و بی اعتقادی ها گشته و می گردد..... اما فارغ از این معضل اجتماعی و دینی، هشدار متفکر شهید ما، لزوم جدی گرفتن طرح های ارزشمندی مثل بینش مطهر را صد چندان می سازد تا نیروهای فکری و فرهنگی جامعه به یک وحدت معقول و راه گشا برسند و از تفرقه های مخرب رهایی یابند. درود می فرستیم بر افکار بلند استاد هاشمی گلپایگانی و همه اندیشه جویان و دست اندرکاران عزیزی که تعالی فکری و معنوی جامعه در اولویت کارهایشان است.... 🔷🔷🔷🔷🔷 بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
🍃 قصم ظهری صنفان [علامه #طباطبایی] بدگوئی‌ از فلسفه‌ و عرفان‌ را که‌ دو ستون‌ عظیم‌ از ارکان‌ شرع‌ مبین‌ است‌ ناشی‌ از جمود فکری‌ و خمود ذهنی‌ می‌گفتند؛ و می‌فرمودند: از شرّ این‌ جُهّال‌ باید به خداوند پناه‌ برد؛ اینان‌ بودند که‌ کمر رسول‌ الله‌ را شکستند. آنجا که‌ فرموده‌ است‌: قصَمَ ظَهْرِی‌ صِنْفَانِ: عَالِمٌ مُتَهَتِّکٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّکٌ و همچنین‌ نسبت‌ به کسانی که‌ دارای‌ قوّۀ عقلیّه‌ بوده‌ و حکمت‌ و فلسفه‌ را خوانده‌ بودند ولی‌ در امور شرعیّه‌ ضعیف‌ بودند، اعتنائی‌ نداشتند و می‌فرمودند: حکمتی‌ که‌ بر جان‌ ننشیند و لزوم‌ پیروی‌ از شریعت‌ را به دنبال‌ خود نیاورد حکمت‌ نیست‌. 📗 مهرتابان، علامه #حسینی_طهرانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آزادگی روح امیرالمومنین ع در کلام شهید مطهری (صوت)🔊🔊🔊🔊 بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
دقیقا آزادی معنوی و رهایی خود عالی از دست خود دانی را به تصویر می کشد👆👆👆👆👆👆
🔷🔷🔷🔷 🔷🔷 @داستان پانزدهم: امام صادق (ع) و گروهی از متصوفه 👇👇👇 👇👇👇 👇👇👇
امام صادق (ع) و گروهی از متصوفه.pdf
143K
بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
⁉⁉⁉ ⁉⁉⁉ اگر شهید مطهری در میان ما بودند، جهت اصلاح بعضی تریبون ها و منبرها و سخنرانی های پر از تکرار مکررات چه پیشنهادی می دادند؟ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
🌿🍂🌿🍂🌿🍂 🍂🌿🍂🌿 🌿🍂 اخلاق واقعی انسان، کی نمودار می شود؟ به طور کلي هر چيزي که انسان را در شرايط غير عادي که آرامش روح را بهم مي‌‌‌‌‌زند قرار دهد، پرده از روي اخلاق واقعي انسان برمي‌‌‌‌‌دارد. انسان در حال عادي حکم آب راکد را دارد که در حوضي جمع شده است؛ به واسطه رکود، مخلوطهاي آب ته‌‌‌‌‌نشين مي‌‌‌‌‌شود و آب بسيار صاف و زلال مشاهده مي‌‌‌‌‌شود. اما همين‌‌‌‌‌که يک چوب داخل آب ببريد و آب را تکان بدهيد و زير و رو کنيد، آنوقت مي‌‌‌‌‌بينيد چقدر کثافت داخل اين آب است. بسا افرادي که در شرايط عادي به دل و نفس خود مراجعه مي‌‌‌‌‌کنند، آن را مانند همان آب حوض صاف و پاک مي‌‌‌‌‌بينند و خودشان غافلند که اگر شرايط جديدي به وجود آيد و موجباتي پيدا شود که صفات پليد ته‌‌‌‌‌نشين‌‌‌‌‌شده باطن ظهور کند معلوم خواهد شد که چقدر آلودگيها در روح آنها بوده است. (حج. ص 38) 🌿🍂🌿🍂🌿 بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
81.mp3
13.19M
نهضت آزادی بخش اسلام 1 شهید مطهری 🔊🔊🔊 🌿🍂🌿🍂🌿 بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
82.mp3
12.19M
نهضت آزادی بخش اسلام 2 شهید مطهری 🔊🔊🔊 بینش مطهر/محتوای علمی https://eitaa.com/elmi_binesh
بسم الله الرحمن الرحیم سلام و احترام درس های سوم و چهارم کتاب ( آزادی انسان)👆👆
🔷🔷🔷 🔷🔷 🔷 @داستان شانزدهم: علي (ع) و عاصم‌‌‌‌‌ 🔷🔷🔷 علي عليه السلام بعد از خاتمه جنگ جمل‌‌‌‌‌ «1»وارد شهر بصره شد. در خلال ايامي که در بصره بود، روزي به عيادت يکي از يارانش به نام «علاء بن زياد حارثي» رفت. اين مرد خانه مجلل و وسيعي داشت. علی علیه السلام همينکه آن خانه را با آن عظمت و وسعت ديد، به او گفت: «اين خانه به اين وسعت به چه کار تو در دنيا مي‌‌‌‌‌خورد، در صورتي که به خانه وسيعي در آخرت محتاجتري؟! ولي اگر بخواهي مي‌‌‌‌‌تواني که همين خانه وسيع دنيا را وسيله‌‌‌‌‌اي براي رسيدن به خانه وسيع آخرت قرار دهي؛ به اينکه در اين خانه از مهمان پذيرايي کني، صله رحم نمايي، حقوق مسلمانان را در اين خانه ظاهر و آشکارا کني، اين خانه را وسيله زنده ساختن و آشکار نمودن حقوق قرار دهي و از انحصار مطامع شخصي و استفاده فردي خارج نمايي.» علاء: «يا اميرَالمؤمنين! من از برادرم عاصم پيش تو شکايت دارم.» «2» - چه شکايتي داري؟. - تارک دنيا شده، جامه کهنه پوشيده، گوشه گير و منزوي شده، همه چيز و همه کس را رها کرده. - او را حاضر کنيد!. عاصم را احضار کردند و آوردند. علي عليه السلام به او رو کرد و فرمود: «اي دشمن جان خود، شيطان عقل تو را ربوده است، چرا به زن و فرزند خويش رحم نکردي؟ آيا تو خيال مي‌‌‌‌‌کني که خدايي که نعمتهاي پاکيزه دنيا را براي تو حلال و روا ساخته ناراضي مي‌‌‌‌‌شود از اينکه تو از آنها بهره ببري؟ تو در نزد خدا کوچکتر از اين هستي.». عاصم: «يا اميرالمؤمنين، تو خودت هم که مثل من هستي، تو هم که به خود سختي مي‌‌‌‌‌دهي و در زندگي بر خود سخت مي‌‌‌‌‌گيري، تو هم که جامه نرم نمي‌‌‌‌‌پوشي 👇👇👇👇