May 11
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
ان شا الله در این کانال مطالب علمی و تحلیلی و پاسخ به بعضی پرسش ها و ......... بر اساس اندیشه های شهید مطهری مطرح خواهد شد تا مورد استفاده همه اعضای خانواده عظیم بینش مطهر باشد.
🌺🌺🌺🌺
مقام معظم رهبری :
(من توصیه میکنم همهی اساتید اینجا را و همچنین دانشجویان را که با آثار شهید عزیزمان، شهید مطهّری -که روز معلّم با نام او آمیخته شده است- اُنس پیدا کنند؛ هرچه میتوانید با این آثار اُنس پیدا کنید.)
☁☁☁
☁☁☁
شاید کسی تصور کند که حضرت آقا این جملات را بیست سی سال پیش مطرح فرموده اند که هنوز آثار شهید مطهری در اوج توجهات بود.
.
.
.
اما واقعیت این است که این بیانات تقریبا آخرین بیانات معظم له در مورد آثار شهید مطهری است که در اردیبهشت 1397 مطرح فرموده اند.
این بیانات ارزشمند مشتمل بر چند نکته اساسی است:
1. تعبیر به انس گرفتن با آثار شهید، خیلی عمیق تر و گویاتر از تعبیر مطالعه است و بیانگر مطالعه و مراجعه و ارتباط دائمی و بهره گیری مستمر از این آثار گرانسنگ است.
2. آثار شهید مطهری همچنان در صدر جدول اولویت های مطالعه و تحقیق و تدقیق است.
3. ولی فقیه بیدار زمان اصرار دارند که نیروهای مومن و انقلابی اهتمام ویژه و فوق العاده ای به این آثار داشته باشند.
🌺🌺🌺🌺
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
🌸🌸🌸🌸
پیام یکی از معماران بزرگ شخصیت استاد مطهری - که خودش بزرگترین مفسر و فیلسوف قرن حاضر است - بعد از شهادت ایشان:
.
.
.
به ياد يك شخصيّت علمى و فلسفى كه با درگذشت خود دنيايى را غرق اسف و جهان فضل و دانش را با از ميان رفتن خود عزادار نمود.
مرحوم مغفور مطهّرى كه دانشمندى بود متفكّر و محقّق، داراى هوشى سرشار و فكرى روشن و ذهنى واقعبين، تأليفاتى كه از خود به يادگار گذاشته و تحقيقاتى كه در اطراف مقاصد علمى و برهانى نگاشته و در لابلاى كتابهايش به چشم مىخورد، اعجابآور است.
مرحوم مطهّرى با تاريخ زندگى پر ارزش و سعادتمند خود كه پر از تلاش علمى و تفكّر فلسفى بود به شيفتگان علم و فلسفه پيغامى رسا و پرارزش مىفرستد كه از كوشش و تلاش كمالى هرگز آرام ننشسته و مجاهده علمى و كمالى را هرگز فراموش نكنند و حيات خود را كه بهترين متاع انسانى است در بازار حقايق به حيات معنوى- كه حيات عالى انسانى است و تا دنيا دنياست بقاى ابدى دارد- تبديل كنند و در اين چند روز زندگى شيفته و فريفته شخصيّتهاى ساختگى و خیالی نباشند. آرى، يك راه باريكى كه يك مرد دانشمند به حقايق باز كند، براى وى حيات ابدى مىبخشد و از دنيا و مافيها ارزندهتر است.
علامه طباطبایی
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
بسم الله الرحمن الرحیم🌺🌺🌺
جواب چند جمله ای شهید مطهری به بعضی برداشت های غلط از آزادی .............................
.
.
.
.
آزادي براي انسان کمال است، ولي آزادي، کمال وسيلهاي است نه کمال هدفي. هدف انسان اين نيست که آزاد باشد، ولي انسان بايد آزاد باشد تا به کمالات خودش برسد؛ چون آزادي يعني اختيار، و انسان در ميان موجودات تنها موجودي است که خود بايد راه خود را انتخاب کند و حتي به تعبير دقيقتر خودش باید خودش را
انتخاب کند.
پس انسان آزاد و مختار است، ولي آيا چون آزاد و مختار است به کمال خودش رسيده است يا اينکه مختار است که کمال خودش را انتخاب کند؟ با آزادي ممکن است انسان به عاليترين مقامات برسد و ممکن است به اسفل السافلين سقوط کند.
(مجموعه آثار 23 ص 317)
🌺🌺🌺
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸
در کتاب آزادی انسان با تفکر و عقیده آشنا شدیم . حالا یک سوال اساسی این است که لغزش های فکری بشر از کجا سرچشمه می گیرد و ریشه اصلی خطاها و گمراهی ها در کجاست؟
شهید مطهری این لغزشگاه ها را از قرآن استخراج کرده اند👇👇👇
لغزشگاههاي انديشه از نظر قرآن.pdf
55.2K
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رهبرمعظم انقلاب:
🔶توجه حوزه ها به علوم عقلی و فلسفه خیلی مهم است!
🔶برخی از آقایان به ترویج فلسفه و عرفان در قم اشکال می کردند، من در جواب گفتم ...
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
مقام معظم رهبری.pdf
58.8K
لزوم آزاد اندیشی
در دانشگاه ها از نگاه
مقام معظم رهبری
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
🌺🌼🌸🌺🌼🌸
🔷 🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷 داستان قاضی خیانتکار و زن
.
.
.
.
شهید مطهری در صفحه 20 کتاب آزادی انسان در تبیین کلمه مولا اشاره ای به یک داستان از مثنوی مولوی می کنه که یک قاضی در صندوقی مخفی می شود و .....
.
.
.
اصل داستان را اینجا بخونید 👇👇👇
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
داستان قاضی خیانتکار و زن جوحی..pdf
109.3K
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
🔷🌸🔷🌸🔷
@ داستان اول:
رسول اکرم (ص) و دو حلقه جمعيت
🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
رسول اکرم صلّي اللَّه عليه و آله وارد مسجد (مسجد مدينه«1») شد، چشمش به دو اجتماع افتاد که از دو دسته تشکيل شده بود و هر دستهاي حلقهاي تشکيل داده سرگرم کاري بودند. يک دسته مشغول عبادت و ذکر و دسته ديگر به تعليم و تعلم و ياد دادن و ياد گرفتن سرگرم بودند. هر دو دسته را از نظر گذرانيد و از ديدن آنها مسرور و خرسند شد. به کساني که همراهش بودند رو کرد و فرمود: «اين هر دو دسته کار نيک ميکنند و بر خير و سعادتند.» آنگاه جملهاي اضافه کرد: «لکن من براي تعليم و دانا کردن فرستاده شدهام.» پس خودش به طرف همان دسته که به کار تعليم و تعلم اشتغال داشتند رفت و در حلقه آنها نشست (2)
.................................
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
پانوشت:
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
1). مسجد مدينه در صدر اسلام تنها براي اداي فريضه نماز نبود، بلکه مرکز جنب وجوش و فعاليتهاي ديني و اجتماعي مسلمانان همان مسجد بود. هروقت لازم ميشد اجتماعي صورت بگيرد مردم را به حضور در مسجد دعوت ميکردند، و مردم از هر خبر مهمي در آنجا آگاه ميشدند و هر تصميم جديدي گرفته ميشد در آنجا به مردم اعلام ميشد.
مسلمانان تا در مکه بودند از هرگونه آزادي و فعاليت اجتماعي محروم بودند، نه ميتوانستند اعمال و فرائض مذهبي خود را آزادانه انجام دهند و نه ميتوانستند تعليمات ديني خود را آزادانه فرا گيرند. اين وضع ادامه داشت تا وقتي که اسلام در نقطه حساس ديگري از عربستان نفوذ کرد که نامش «يثرب» بود و بعدها به نام «مدينة النبي» يعني شهر پيغمبر معروف شد. پيغمبر اکرم بنا به پيشنهاد مردم آن شهر و طبق عهد و پيماني که آنها با آن حضرت بستند، به اين شهر هجرت فرمود. ساير مسلمانان نيز تدريجا به اين شهر هجرت کردند. آزادي فعاليت مسلمانان نيز از اين وقت آغاز شد. اولين کاري که رسول اکرم بعد از مهاجرت به اين شهر کرد، اين بود که زميني را درنظر گرفت و با کمک ياران و اصحاب اين مسجد را در آنجا ساخت.
(2) منیه المرید، چاپ بمبئی، ص 10
🔷🌸🔷🌸🔷🌸🔷🌸🔷
با نسل جوان چه باید کرد؟.
.
.
.
.
یکی از خواندنی ترین مطالب شهید مطهری بحث (رهبری نسل جوان) هست در کتاب ده گفتار.
استاد در قسمتی از بحث خود می فرمایند:
.....ما بايد اين خيال را از کلّه خود بيرون کنيم که نسل جديد را با همان متد قديم رهبري کنيم.
اولًا بايد نسل جوان را بشناسيم و بفهميم داراي چه مشخصات و مميزاتي است. درباره اين نسل دو طرز تفکر شايع است و معمولًا دو جور قضاوت ميشود.
از نظر يک طبقه اينها يک عده مردمي هستند خام، مغرور، گرفتار هوا و هوس، شهوتپرست، داراي هزار عيب. اين طبقه هميشه به اين نسل دهنکجي ميکنند و ناسزا ميگويند.
اما از نظر خود نسل جوان، درست بعکس است. آنها در خودشان عيب نميبينند؛ خودشان را مجسمه هوش، مجسمه فطانت، مجسمه آرمانهاي عالي ميدانند. نسل کهن اينها را تکفير و تفسيق ميکند و اينها آنها را تحميق و تجهيل.
آنها به اينها ميگويند شما کافريد، شما شهوتپرستيد؛ اينها به آنها ميگويند شما نادانيد، شما نميفهميد.
البته از نظر کلي، يک نسل نسبت به نسل پيش ممکن است صالح باشد و ممکن است منحرف باشد.......
ده گفتار ص 214
🔷🔷🔷🔷🔷🔷
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh