🔴 شبهه
زیارت پیامبر-إِنَّکَ لَاتُسْمِعُ الْمَوْتَى وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَآءَ إِذَا وَلَّوْاْ مُدْبِرِینَ (نمل، 80)
بى شک، نمى توانى دعوت خود را به گوش مردگان برسانى، ونمى توانى کران را آنگاه که روى برمى گردانند و پشت مى کنند، فراخوانى (و حقیقت را به آنان بفهمانى).
در تفسیر نمونه مى خوانیم: فرقه ى وهّابیون، آیه ى «انّک لاتسمع الموتى» را دستاویز تفکّرانحرافى خود قرار داده،واین شبهه رامطرح می کنندو مى گویند: پیامبر اکرم از دنیا رفته و هیچ سخنى را نمى شنود، بنابراین معنا ندارد که ما پیامبر را زیارت کنیم و خطاب به او مطالبى را بیان کنیم.🤔
✅پاسخ شبهه مذکور این است که آیه در مقام یک تشبیه اجمالى است؛ نظیر تشبیه قلب سنگدلان به سنگ در تأثیر ناپذیرى، «قلوبکم ... کالحجارة» نه این که قلب آنان در همه چیز مثل سنگ است؛ زیرا قرآن، حیات برزخى را درباره ى شهدا پذیرفته ونسبت به آن، روایاتى از شیعه و سنّى نقل شده است:
1. محمّدبن عبدالوهّاب در کتاب الهدیة السّنیه، ص 41، مى گوید: پیامبر بعد از وفاتش داراى حیات برزخى، برتر از حیات شهداست و سلام کسانى را که به او سلام مى دهند، مى شنود.
2. روایات فراوانى در کتب شیعه واهل سنّت، در این زمینه آمده است که پیامبر و امامان علیهم السلام سخن کسانى را که بر آنها از دور و نزدیک، سلام مى دهند مى شنوند و پاسخ مى دهند و حتّى اعمال مردم بر آنان عرضه مى شود. «2»
3. ما خود شاهد هزاران نمونه از توسلاتى هستیم که عین سخن و درخواست افراد متوسّل، لباس عمل پوشیده است.
4. در صحیح بخارى مى خوانیم: رسول خدا صلى الله علیه و آله با کفّار هلاک شده ى جنگ بدر گفتگو مى کرد و همین که مورد سؤال عمر قرار گرفت، فرمود: «والّذى نفس محّمد بیده ما انتم باسمَع» به خدایى که جانم در دست اوست، شما از آنان شنواتر نیستید.
5. حضرت على علیه السلام در پایان جنگ جمل فرمود: لاشه ى کعب بن سور را بنشانند، سپس به او که هلاک شده بود فرمود: واى بر تو که علم و دانش، تو را سودى نبخشید و شیطان تو را گمراه کرد و به دوزخ فرستاد! «4»
_________________
تفسیر نمونه، ج 15، ص 543
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث
دانشکده علوم قرآنی شیراز
#شبهه
@elmi_shiraz
10.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی دانشگاه 🏢
دانشگاه امام صادق علیه السلام
#معرفی_دانشگاه
@elmi_shiraz
حکمت روز 🔷
امام علی(ع) :
يا كميل العلمُ خيرٌ من المال، العلمُ يَحرُسك و أنت تَحرُس المال. و المال تنقصُهُ النفقه، و العلم يَزكو على الانفاق، و صَنيعُ المال يَزول بزَواله.
اى كميل! دانش بهتر از مال است؛ زيرا دانش تو را حفظ مى كند، در حالى كه تو بايد مال را حفظ كنى، مال به خرج كردن، كاهش مى يابد، ولى دانش با صرف كردن افزوده مى شود، و آن كه ساخته مال است با زوال مال از بين مى رود.
#حکمت_روز
✳️ @elmi_shiraz
4_5825700671155865149.pdf
967.1K
📙 مقاله
موانع ظهور در روایات
👤 سيد عبدالرسول امام
#معرفی_مقاله
✳️ @elmi_shiraz
4_5978959917619348261.apk
7.99M
🔴نرم افزار اندروید نهاد
🔰جستجوی تمام کتابهای موجود در کتابخانه ها
📌نزدیکترین کتاب در ۳۰۰۰ کتابخانه کشور
#معرفی_نرم_افزار
@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 میلاد با سعادت منجی عالم بشریت
مهدی موعود (عج) مبارک باد
✳️ @elmi_shiraz
✳️معرفی کتاب
🌷روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی:
دوران اجباری کشف حجاب که در کشور صورت گرفت اکثر زنان ایرانی و مسلمان با این برنامه حکومت وقت مخالفت کردند و از حجاب و پوشش خود دست بر نداشتند حتی برخی از زنان در این مدت از خانه و محل خود بیرون نیامدند تا مبادا بی حجاب در مقابل مردان نامحرم ظاهر شوند دولت پهلوی نیروهای خود را بسیج کرده و ماموران کلانتری ها چادر ها از سر زنان با حجاب کشیده و بانوان مومنه را مورد اذیت و آزار قرار میدادند و از رانندگان تعهد گرفته بودند که زنان با حجاب را سوار نکنند و هر گونه خرید و فروش با خانم های محجبه ممنوع شده بود.
📚گزیده ای از کتاب روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی خودشناسی و خداشناسی است چنانچه پیامبر اکرم فرموده است( هر کس خودش را شناخت خدای خود را میشناسد ) و هر کس خود را شناخت مرتبه و مقام خود را نیز می شناسد و توقعات بیجا نمینماید و حضرت امیر (ع) فرموده ( من سئل فوق قدره استحق الحرمان ) یعنی هر کس سوال کند بالاتر از قدر خود مستحق محروم شدن است . پس عاقل هرگز در پی آرزو به آنچه در دسترس او نیست نمیگردد و خود را در طلب آن رنج نمیدهد .
#معرفی_کتاب
#بانو_مجتهده_امین
✳️@elmi_shiraz
❇️ترفند اندروید❇️
✅هر جایی توی گوشی بودید زوم کنید !!!!
🔰با این قابلیت که به درد اونایی میخوره که چشماشون ضعیفه میتونید در هر نقطه ای از گوشی بودین که نمیتونستین نوشته ها رو بخونید به راحتی زوم کنید.
◀️برای این کار
1⃣ وارد قسمت تنظیمات بشید
2⃣دنبال قابلیت دسترسی بگردین
(در این قسمت ویژگی های پیشرفته ای برای افراد نابینا و نا شنوا وجود دارد)
3⃣وارد قسمت پیشرفت با قابلیت دید بشین
4⃣وارد قسمت بزرگنمایی بشید و روشنش کنید
🔴روش بزرگنمایی هم به این صورته که هر جایی میخواستین بزرگنمایی بشه سه بار ضربه بزنید و بعدش با دو انگشت میتونید صفحه رو بزرگ و کوچیک کنید و با بلند کردن انگشت از روی صفحه از حال زوم خارج بشید
🔴برای پیدا کردن این تنظیم میتونید بزرگنمایی یا magnification رو در قسمت جستجو تنظیمات سرچ کنید
#ترفند
@elmi_shiraz
🔸کارگاه مطالعه|روزخوانی 📖
🔹روزخوانی چیست و چرا مهم است؟🤔
و چرا از آن به عنوان مهمترین قسمت یک برنامه یاد می شود؟ روزخوانی دیگه چیه؟ چه عیبی داره به جای امروز، فردا درس بخونیم؟ اگه روزخوانی کنیم مطالب زودتر فراموش نمی شن؟
🔹 کلیات برخلاف کاری که خیلی از شما تا الان انجام میدادید و با چند روز تاخیر سراغ خوندن مطالبی می رفتید که استاد درس داده بود، روزخوانی یعنی مطالعه ی هر چیزی که صبح یا عصر تدریس شده، همون روز تموم بشه و مطلبی باقی نمونه که بعد از یکی دو روز هنوز خونده نشده باشه. با روزخوانی، مطالب زودتر از قبل به حافظه ی بلندمدت منتقل میشن و دیگه لازم نیست کلی وقت رو صرف یادآوری مطالبی بکنید که فراموش کردید. به همین راحتی از تکرارهای غیر ضروری جلوگیری می کنید و چون مطالب رو بدون وقفه یاد می گیرید و می تونید وقتتون رو به جای روخونی و فهمیدن کلی مطالب، به تست زنی اختصاص بدید تا سر کلاس با تمرکز بیشتری درس رو دنبال کنید و موقعی که سر کلاس فعال باشید، کار چندان سختی برای فهمیدن مطالب تو خونه ندارید.
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث
دانشکده علوم قرآنی شیراز
#کارگاه_مطالعه
@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تهیه و توزیع ۱۱۵۱ پرس عدس پلو میان نیازمندان توسط گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی شیراز، به مناسبت ولادت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
💥ان شاءالله فعالیت بعدی بزودی اطلاع رسانی خواهد شد.
#بهمددالهیباهممیتوانیم
📍گروه جهادی شهید کمیل صفری تبار
#جهاد_ادامه_دارد
#تعامل_با_کانونهای_دانشکده
✳️ @elmi_shiraz
شبهه|مذاهب اسلامی
علت اینکه شیعیان سجده بر مهر می کنند، چیست؟🤔
🔸مهر همان خاک است که به صورت تراکم درآمده است. سجده بر خاک امری معمول از زمان پیامبر(ص) بوده است و سجده بر خاک مخصوص یعنی بر تربت سیدالشهدا(ع) مورد عمل و تأکید امامان معصوم و برخی از صحابه پاک رسول خدا(ص) بوده است.
🔸از اهل سنت و شیعه روایات فراوانی داریم که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ برای سجده، پیشانی را بر خاک میگذاشتند،(عرفانیان یزدی خراسانی، غلامرضا، الوضوء و السجود فی الکتاب و السنة، قم، حوزه علمیه، اول،1372 ش، ص 57 ) و میفرمودند؛ خداوند به من چند چیز عطا فرمودند که به انبیاء گذشته نداده بودند؛ از جملة آنها، خداوند زمین را برای من سجدهگاه و پاک کننده قرار داده است، پس هر فردی از امت من در هر کجا باشند، وقت نماز که شد، همانجا به نماز بایستد. (عطائی اصفهانی، م . ع، مهر نماز، اختراع شیعه یا انکار اهل سنت، قم، انتشارات حضرتعباس ـ سلام الله علیها ـ ، دوم، 1382، ص 25 ).
🔸به تبعیت از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ مسلمانان نیز بر خاک سجده میکردند، برای نمونه، حدیث ازاهل سنت است که رفتار دائمی خلیفه اول ابوبکر این بود که بر زمین نماز میخواند، اگر بر روی فرش میایستاد، پیشانی را بر خاک میگذاشت.(الهندی، علامه علاء الدین المتقی بن حسام الدین، کنز العمال فی سنن الاقوال والافعال، بیروت، مؤسسة الرساله، سال 1409 ق، ج 8، ص 128)، خلیفة دوم، عمر، سجده را به معنای گذاشتن پیشانی و صورت بر روی زمین تعبیر میکرد و بر روی زمین سجده مینمود (عطائی اصفهانی، ص 52 ). خلیفة سوم، عثمان، بر روی زمین سجده میکرد. (همان، ص55). ابن مسعود، نماز نخواند مگر بر روی زمین.(عرفانیان، ص 57)
🔸روایات در این زمینه درکتاب های معتبر اهل سنت آن قدر زیاد است که عبد الوهاب شافعی میگوید: من درکتابهای معتبر اهل سنت (صحاح، مسانید، سنن) یک روایت قابل استناد که صریحاً جواز سجده را برروی فرش و لباس داشته باشد نیافتهام، بلکه عدم جواز بر اینها را یافتهام. (همان، ص 46) پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ دیدند، کسی بر روی فرش نماز میخواند (بر روی فرش سجده میکرد) فرمودند: خداوند این عمل را قبیح میداند و آن فرش را کنار زدند.(الهندی، ص 127)، نیز آمده است ابوبکر؛ کسی را که بر روی پارچهای نمازمیخواند، نهی کردند. (عطائی اصفهانی، ص 51 ).
🔵تاریخچه استفاده از مهر:
🔹مهر در لغت به معنای، نشان، امضاء، اثر انگشت، ختم نمودن، وسیلهای فلز، سنگی، پلاستیکی و ... که برای گذاشتن اثر به کار میرود؛ آمده است.
🔹مهر نماز که برگرفته از معنای لغوی آن است، و به معنای علامت و نشانه و نموداری از زمین (خاک پاک به هم چسبیده، سنگ صاف، گل پاک و خشک شده) است که به شکلهای مکعب مربع، مستطیل، دائره، چند ضلعی و اکثراً از تربت کربلای امام حسین ـ علیه السّلام ـساخته میشود.(دهخدا، علی اکبر، لغتنامه دهخدا، تهران، دانشگاه تهران، جلد (مو ـ موفق) ص 189).
فرزند عمر، خلیفة دوم میگوید: در یک شب بارانی برای نماز صبح به مسجد رفتیم، یک نفر که درمسیرش سنگ ریزه بوده، سنگ مناسبی را برای نماز برداشت، پارچهای را پهن کرده و سنگ را بر روی آن گذاشت و نماز میخواند، پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ ایشان را دیدند و فرمودند: چه کار قشنگ و خوبی است. (عطائی اصفهانی، ص 38 و 39) میگویند این اولین سجاده و مهر در اسلام است.
🔹حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ با خاک تسبیح درست کرده و با آن ذکر میگفتند، تا اینکه در سال دوم هجری در جنگ احد، عموی پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ حضرت حمزه ـسلام الله علیه ـ شهید شدند و ملقب به سید الشهداء گردیدند، پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ برای نشان دادن عظمت این شهید، از خاک قبرشان برداشته و با خود به مدینه آوردند؛ حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ نیز از خاک قبر حضرت حمزه ـ سلام الله علیه ـ برداشته و با آن تسبیح برای ذکر و مهر برای نماز خواندن ساخت، اهل مدینه به تبعیت از ایشان مهر ساخته و با آن نماز میخواندند. (عرفانیان، ص 67 ـ 64 ) این سنت بین مسلمانان وجود داشت، هنگامی که به مسافرتی میرفتند، از خاک مدینه برای خود مهری میساختند و میبردند تا با آن نماز بخوانند. (عطائی اصفهانی، صص 69 ـ67) تا اینکه در سال 61 ق امام حسین ـ علیه السّلام ـ در کربلا به شهادت رسیدند. امام سجاد ـ علیهالسّلام ـ از خاک کربلا تسبیح درست کردند و با آن ذکر میگفتند و مهر ساختند و با آن نماز میخواندند، ائمه بعد ـ علیهم السّلام ـ هم از ایشان تبعیت نمودند و شیعیان به تبعیت از ائمه خود از مهر کربلا استفاده میکردند که کم کم به شعار و سنت شیعیان تبدیل شد. (عرفانیان، ص 66 ـ 46)
امام صادق(ع) دستمال زردی داشت که در آن تربت حضرت سید الشهداء(ع) بود وقت نماز که می شد همان تربت را موضع سجودش می ریخت و بر آن سجده می کرد و می فرمودند سجده بر تربت ا