eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
449 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
381 ویدیو
277 فایل
﷽ وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا ﴿١١٤ طه﴾ 🌟 انجمــن‌ علمی‌ دانشکده‌ علوم‌ قرآنی‌ شیراز 🌟 📩 پل ارتباطی و راه تعاملی شما با ما: 🆔️ @elmi_mf
مشاهده در ایتا
دانلود
💐با سلام و عرض ادب و احترام خدمت تمامی دانشجویان عزیز و اساتید محترم اعلام میداریم که: با توجه به های درج شده در زیر مطالب در هر قسمت شما می توانید با جستجو یا کلیک بر روی هشتگ مورد نظر خود به مطلب مورد نظر دسترسی یابید: ✳️@elmi_shiraz
امام حسن مجتبی(ع) : دانش خود را به مردم بیاموز و از دانش دیگران بهره بگیر زیرا با این کار هم دانش خودت را محکم و استوار کرده ای و هم آنچه را نمی دانسته ای آموخته ای. بحار الانوار ، جلد ۷۵ ، صفحه ۱۱ ✳️ @elmi_shiraz
4_5888900530800952285.pdf
275.9K
📕مقاله چرا امام سجاد علیه السلام حج را برتر از جهاد می داند ؟ 👤مولف احمد عابدینی ✳️ @elmi_shiraz
✳️معرفی سایت🔰 📌 پایگاه مرکز اطلاعات علمی SID 🔹این پایگاه دارای امکان دانلود متن بیش از ۳۰۰ هزار مقاله می باشد. 👇 🌐https://www.sid.ir/ ✳️@elmi_shiraz
❇معرفی کتاب النفحات الرحمانیة، کتابی است در موضوع واردات قلبی و خاطراتی که مؤلف در سلوک الی الله به واسطه فیض حق در مییابد و به پیروی از یکی از آیات شریفه قرآن به چهار مطلب اشاره نموده است: مطلب اول: اطاعت از قول خدای تعالی: «و امّا بنعمةِ رَبَکَ فَحَدِث». ولیکن به نعمت پروردگارت سخن گو. مطلب دوم: اعلام افزونی نعمت از جانب خدا بر بنده مشروط به شکرگزاری به درگه احدیت؛ چرا که اظهار فضل خدا و رحمتش نوعی تشکر است «لَئِن شَکَرتُم أزیدَنّکُم. مطلب سوم: اعلام آیه شریفه «وَ لا تیأسوا مِن رَوحِ اللهِ إنّهُ لا یَیاسُ مِن رَوحِ اللهِ إلا القَومُ الکافرون» مبنی بر بیدار باش مردم در مضاجع جهل و غفلت آن هم به بهانه عدم توانایی بر معرفت و شناخت خدای قادر و متعال ... مطلب چهارم: تشویق مردم به عبادت خداوند و حریص بودن بر طلب نیکیها با توجه به آیه «وَ أن لیسَ لِلانسانِ إا ما سَعی» همان گونه که از عنوان این کتاب برمی آید یک سلسله نفحات رحمانی و فیوضات سبحانی بر قلب این عالم ربانی وارد شده است. https://www.gisoom.com/book/1643962/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%86%D8%B3%DB%8C%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%81%D8%AD%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87-%D9%81%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C%D9%87/?amp@elmi_shiraz
✅ تنظیمات ذخیره خودکار فایل Word برای جلوگیری از دست دادن فایل در زمان هنگ و خاموشی ناگهانی و... 📌 مسیر: Word Options > Save @elmi_shiraz
🔺کارگاه آموزش مقاله نویسی🔻 🔰انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی خوی، سلسله جلسات آموزش مقاله نویسی را با تدریس جناب آقای دکتر "عسگر بابازاده اقدم" در پنج جلسه برگزار می نماید 💢هزینه ثبت نام : ۳۰۰۰۰ تومان 🔅مهلت ثبت نام : تا یکشنبه تاریخ ۱۴۰۰/۱/۲۲ 🌀علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام دهند. @Ghazi0817 ⏰ زمان و نحوه دقیق برگزاری کارگاه به اطلاع شرکت کنندگان خواهد رسید . @S_F_U_Q_khoy @elmi_shiraz
کارگاه مطالعه | سؤال‌گذاری (Question. Q) 📚 پس از آشنایی نسبی با موضوع مورد مطالعه، در مرحله دوم، سؤالاتی را که در رابطه با آن موضوع، به ذهن‌تان می‌رسد، یادداشت کنید. آشنایی با موضوع در مرحلة اول، قطعاً شما را کنجکاو کرده است که اطلاعاتی بیشتر راجع به آن کسب کنید. به عنوان مثال، اگر کتاب مورد مطالعه شما درباره زندگی ابن‌سینا باشد، آنگاه ممکن است دل‌تان بخواهد بدانید که اسم اصلی بو‌علی‌سینا چه بوده است؟ نام پدرش چه بوده؟ زادگاه او در کجا بوده، چند سال زندگی کرده، چه کتاب‌هایی نوشته است و... این قبیل سؤال‌ها مانند سؤال‌های یک طفل کنجکاوست که هیچ‌چیز نمی‌داند اما مرتب می‌پرسد و از طریق پرسش‌های خود مرتب می‌آموزد. اغلب دانش‌آموزان و دانشجویان، تنها با سؤال پس از مطالعه آشنا هستند. هنگامی که مطلب را خوب مطالعه کرده‌اند، سؤال‌های کتاب و یا معلم را پاسخ می‌دهند و خود را امتحان می‌کنند. اما مرحلة سؤال‌گذاری در حالی است که شما هنوز مطلب را نخوانده‌اید و تنها می‌دانید موضوع آن چیست و در چه مورد است. چنین سؤال‌هایی با این هدف مطرح می‌شود که حس کنجکاوی شما را تحریک نموده موجب می‌شوند که در مرحلة بعد که قصد مطالعه متن اصلی کتاب را دارید به دنبال پاسخ سؤال‌های‌تان باشید و از این طریق به هنگام مطالعه، تمرکز حواس بهتری داشته باشید. بنابراین، در مرحلة دوم حداقل ۵ سؤال در رابطه با موضوع بنویسید (پاسخ این سؤال‌ها ممکن است در کتاب باشد یا نباشد. این مهم نیست. مهم آن است که شما به دنبال پاسخ باشید). این سؤال‌ها، ممکن است سؤال‌هایی باشند که از کنجکاوی شما سرچشمه گرفته یا با توجه به عناوین کتاب و پرسش‌های آن انتخاب شده‌اند. نکته: دو مرحلة اول و دوم، با هدف آشنایی با مطلب و ایجاد کنجکاوی علاقه و تمرکز حواس در مطالعه‌کننده انجام می‌شوند. انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده علوم قرآنی شیراز @elmi_shiraz
🔵 شبهه| قرآن مگر در روز قیامت، ائمه و پیشوایان بعضی را شفاعت نمی‎کنند، پس چرا قرآن در آیة 48 سورة بقره می‎فرماید: و حذر کنید از روزی که کسی به جای دیگری مجازات نبیند و هیچ شفاعت از کسی پذیرفته نشود و فدا و عوض قبول نکنند. فدا و عوض یعنی چه؟🤔 ✅- پاسخ خداوند متعال می‎فرماید: «و اتقوا یوماً لا تجزی نفس عن نفس شیئاً و لا یقبل منها شفاعة و لا یؤخذ منها عدل و لا هم ینصرون»؛ بترسید از آن روزی که کسی به جای دیگری مجازات نمی‎شود! و نه شفاعت پذیرفته می‎شود و نه غرامت و بدل قبول خواهد شد و نه یاری می‎شوند(سوره بقره/48). 🔹این آیه خط بطلانی است بر اندیشه‎ها و اعتقادهای باطل یهود؛ چراکه آنها معتقد بودند چون نیاکان و اجدادشان، پیامبران خدا بوده‎اند، بنابراین آنها را نیز شفاعت خواهند کرد و یا گمان می‎کردند که در آخرت برای آمرزش گناهان از فدیه و بدل استفاده می‎شود، چنانچه در این دنیا معمول است، که برای نجات مجرمان از مجازات، از راههای گوناگونی وارد می‎شوند؛ گاه یک نفر جریمة دیگری را پرداخت می‎کند تا مجرم رهایی یابد، اگر این معنا ممکن نشد متوسل به شفاعت می‎گردد و اشخاص را بر می‎انگیزد که از او شفاعت کنند. اگر این هم نشد، سعی می‎کنند که با پرداختن غرامت (رشوه) خود را آزاد سازند، و اگر دسترسی به این کار هم نداشتند از دوستان و یاران کمک می‎گیرند تا از او دفاع کنند و از چنگال مجازات رهائی یابند. 🔹می‎توان گفت: قرآن کریم به‎طور عموم، اصول حاکم بر مجازات ها را در قیامت به کلی از این امور جدا می‎داند و می‎فرماید: هیچ یک از این امور در آنجا به کار نمی‎آید، تنها راه نجات، پناه بردن به ایمان و تقوی و استمداد از لطف پروردگار است. قرآن و مسأله شفاعت 🔹مسألة شفاعت با آنچه که در دنیا مرسوم به «پارتی بازی» و «روابط به جای ضوابط» معروف شده است، کاملاً متفاوت است، زیرا این گونه شفاعت ها در افکار عمومی، از نوع شفاعت منفی است که نه تنها مجرم را از جرم باز نمی‎دارد، بلکه او را تشویق به جرائم و گناهان دیگر نیز می‎کند، ولی آنچه که به‎طور صحیح در مکتب اسلام به عنوان شفاعت مطرح است، یک ابزار عالی تربیتی و وسیلة اصلاح افراد گناهکار و آلوده، همراه با بیداری و آگاهی است که شخص شفاعت شونده با توجّه به سوابق بد خود، باید با ارتباط با شفیع در صدد اصلاح خود برآید و درون خود را متغیر و متحول نماید. حال که این مسأله روشن شد، به بررسی آیات شفاعت در قرآن کریم می‎پردازیم. آیاتی که در این زمینه وجود دارند در حقیقت به چند دسته تقسیم می‎شوند: 🔸الف- آیاتی که به‎طور کلی، شفاعت را نفی می‎کنند، مانند: «انفقوا مما رزقناکم من قبل أن یأتی یوم لا بیع فیه و لا خلّة و لا شفاعة»؛ از آنچه به شما روزی دادیم انفاق کنید، پیش از آنکه روزی فرا رسد که در آن، نه خرید و فروش است، نه دوستی و نه شفاعت(بقره/254). و نیز مانند آیة مورد پرسش. 🔸ب- آیاتی که شفاعت را تنها برای خدا ثابت می‎کنند و شفیع را تنها خدا معرفی می‎کنند، مانند: «و ما لکم من دونه من ولی و لا شفیع»؛ غیر از خداوند، هیچ ولی و شفیعی نیست(سجده/4) و نیز مانند: قل لله الشفاعة جمیعا، همة شفاعتها مخصوص خداست(زمر/44). 🔸ج- آیاتی که شفاعت را برای دیگران ثابت می‎کند، امّا با اذن و فرمان خداوند: «من ذا الذی یشفع عنده الا باذنه»؛ کیست که در نزد او جز به فرمان او شفاعت کند(سوره بقره/255)، یا مانند: «و لا تنفع الشفاعة عنده الا لمن اذن له»؛ شفاعت جز برای کسانی که خدا اجازه دهد سودی ندارد (سبأ/23). علت این‎که خداوند در آغاز شفاعت را نفی نموده، سپس برای بعضی ثابت کرده، این است که به‎طور کلی شیوة قرآن، این است که ابتدا، هر نوع کمالی را از غیر خدا نفی می‎کند، سپس آن‎را برای خدا به‎عنوان یک امر ذاتی و استقلالی و سپس برای غیر خدا، به عنوان کسی که از طرف او اجازه دارد، اثبات می‎کند، و در حقیقت می‎فهماند که غیر خداوند، کمالاتی را که دارند از خودشان نیست و خداوند به آنها عطا فرموده است. 🔹بنابراین، آیة مورد بحث از نظر محتوایی، رد اندیشه‎های باطل یهود و دنیا پرستان است که برا رهایی مجرم، متوسل به روابط و دوست و شفیع‎های باطل می‎شوند، ولی از نظر اعتقادی، نفی شفاعت نمی‎کند، بلکه با ضمیمة آیات دیگر روشن می‎شود که شفاعت غیر صحیح مانند شفاعت های دنیایی را مردود می‎داند، ولی شفاعت خداوند و کسانی که از طرف پروردگار اجازه دارند، مانند پیامبر و ائمه مطلوب بوده و با هدف خداوند در تربیت انسان، سازگار است. انجمن علوم قران و حدیث دانشکده علوم قرانی شیراز @elmi_shiraz
9.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی دانشگاه 🏢 دانشکده الهیات ومعارف اسلامی (دانشگاه شهید چمران اهواز) @elmi_shiraz
🔴برگزاری از که در کانال قرار داده شده‌است. علاقمندان میتوانند برای ثبت‌نام و دریافت اطلاعات بیشتر، نام و نام‌خانوادگی و شماره دانشجویی خود را به ای‌دی زیر ارسال کنند 👇🏻👇🏻 @elmi_shz به نفربرتر مسابقه جایزه اهدا خواهد شد . (برای پیشگیری از ریا🤭 این جا اعلام نمیکنیم تا شما با خلوص نیت در مسابقه شرکت کنید و بعد ذوق زده شید) زمان آزمون: سه شنبه۲۴ فروردین ماه @elmi_shiraz