eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
449 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
382 ویدیو
279 فایل
﷽ وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا ﴿١١٤ طه﴾ 🌟 انجمــن‌ علمی‌ دانشکده‌ علوم‌ قرآنی‌ شیراز 🌟 📩 پل ارتباطی و راه تعاملی شما با ما: 🆔️ @elmi_mf
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مفردات و إصطلاحات: الرِّیاضَة (ورزش) تشویق کردن: تَشجیع تکواندو: تایکواندو تله اسکی: أسلاکُ تَزَلُّج (تَزَحلُق) تماشاچیان: مُتَفَرِّجون/ مُشَجِّعون تنیس روی میز: تِنِسُ طاولة تنیس: تِنِس توپ تنیس: کُرةُ تِنِس توپ جمع کن: مُلَملِمُ کُرَة تور دروازه: شَبَکَةُ مَرمَی تیر اندازی: رِمَایَة تیرک دروازه: عَمودُ مَرمَی الکرة تیم امید: مُنتَخَبُ شَباب تیم ملی: مُنتَخَب وَطَنيّ جام باشگا ههای آسیا: کأسُ أبطالِ آسیا 🌹 منبع: مُعجم الضّاد 🌹مؤلف: مهدي اصغري 🔷@elmi_shiraz
※ خیلی زود، دیر می‌شود! رسیدن به لشگر امام هم از این قاعده مستثنیٰ نیست! ※ کمی تعجیل می‌باید! شاید بسیار کمتر از آنچه در ذهن ماست، زمان باقی مانده باشد. ... 🔷@elmi_shiraz
🌺تفاوت «کیفَ أنتَ و زیدٌ» با «کیفَ أنتَ و زیداً» در جمله‌ی اوّل درباره‌ی دو نفر سؤال شده است یعنی «کیفَ أنتَ؟» و «کیفَ زیدٌ؟» (تو چطوری؟ زید چطور است؟) به همین دلیل هم «زید» به «أنت» عطف شده است، امّا در جمله‌ی دوّم، سؤال از نحوه‌ی ارتباط مخاطب با «زید» است، یعنی «رابطه‌ات با زید چگونه است؟!» در «کیف انت و زید»، «زید» عطف به «انت» است و در «کیف انت و زیدا» زید مفعول معه است. لذا هر دو جمله صحیح است و با توجه به اراده ای که متکلم برای رساندن معنی دارد، معنای «واو» تغییر می کند. 🔷@elmi_shiraz
📓 کتابِ 📝 خاطراتی پرجاذبه از رضا پهلوی در نگاه نویسندگان و اندیشمندان ✍ نویسندگان: 📜 ناشر: 📑 تعداد صفحات: ۳۶۷ 🏫 اندیشکده راهبردی برای تدوین این اثر از میان ده ها کتاب معتبر که در خارج از کشور چاپ و منتشر گردیده، آن سری از روایت های متقن تاریخی را استخراج نمود که نشانگر وضع و حال دوران بوده اند. ✅ کتابی که پیش روی شماست حاصل دو سال کار مستمر پژوهشگران اندیشکده راهبردی سعدا زیر نظر آقای سید محمدحسین راجی است که در چند فاز و مطالعاتی از بین صدها کتاب و ده ها هزار و داستان استخراج شده و سپس گلچین خاطرات مهم و کلیدی انجام گرفته است. 💯 رویکرد این کتاب برای انعکاس درست احوالات دوران پهلوی، این بود که کتب ذی نفوذان در و ایران در دوره پهلوی، و یا نماینده دول خارجی در ایران در آن دوران و یا غیر همسو با جمهوری اسلامی؛ مورد بررسی قرار گیرند و گزارش های ارزشمند و آنان جمع آوری شود. 🔆 طبیعی است که چنین افرادی هیچگونه وابستگی به نداشته اند و کتب خود را در از ایران و برای مخاطب خارجی و به زبان غیرفارسی چاپ کرده اند. لذا مجموعه روایت های غیرقابل خدشه ای گردآوری شده که برای هر مخاطبی که است مفید و پرفایده خواهد بود. 🔷@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️چطور تشخیص بدم دوتا کلمۀ کنار هم، « و » هستن یا « و »؟ ✅ هم از طریق برخی نشانه های ظاهری میشه تشخیص داد و هم با توجّه به معنا. 🔸نشانه های ظاهری، مثل: 1️⃣ اعراب موصوف و صفت همیشه مثل همه؛ امّا مضاف الیه همیشه مجروره و مضاف هم هر اعرابی میتونه داشته باشه. 2️⃣ موصوف و صفت هر دوشون میتونن تنوین ( ً ٍ ٌ ) داشته باشن؛ امّا مضاف هیچ وقت تنوین نداره. 3️⃣ موصوف و صفت هر دوشون میتونن «ال» (حرف تعریف) داشته باشن؛ امّا مضاف غالبا «ال» نمیگیره. 🔸و امّا راه تشخیص، از طریق معنا: 🔻این راه خیلی با حال و در عین حال ساده است😉 ☑️ بعد از موصوف و صفت میشه «است» گذاشت و معنا درسته؛ امّا بعد از مضاف و مضاف الیه اگه «است» بذاریم معنا غلطه!! مثلا در «کتابٌ مفیدٌ»، میشه گفت: کتاب مفید است؛ امّا در «کتابُ علیٍّ»، نمیشه گفت: کتاب علی است!!😳 خیلی ساده بود!! 👌🏻 🔷@elmi_shiraz
🌞حرکت دورانی و جریانی خورشید🌞 وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ لَا الشَّمْسُ یَنبَغِی لَهَا أَن تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَلَااللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِوَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ (یس/ ۳۸ ـ ۴۰)؛ «و خورشید که تا قرارگاهش روان است؛ این اندازه‏گیرى (خداى) شکست‏ناپذیر داناست * و ماه را برایش منزلگاه‏هایى قرار دادیم، تا این‏که هم‏چون شاخک دیرینه [قوسى شکلِ زرد رنگ‏]برگردد * نه خورشید برایش سزاوار است که ماه را دریابد، و نه شب بر روز پیشى گیرنده است؛ در حالى که هریک در مدارى شناورند». نکته علمی⁉️ 💠آن روز که این آیات نازل شد، فرضیه هیأت بطلمیوس با قدرت هر چه تمام بر محافل علمی حاکم بود. طبق این فرضیه، اجرام آسمانی به خودی خود گردشی نداشتند، بلکه در دل افلاک که اجسامی بلورین و همچون طبقات پوست پیاز روی هم متراکم بودند، میخکوب شده بودند و حرکت آن‌ها تابع حرکت افلاکشان بود؛ بنا‌بر‌این، در آن روز نه شناور بودن خورشید مفهومی داشت و نه حرکت طولی و جریانی آن، اما بعد از فرو ریختن پایه ‏های فرضیة بطلمیوس در پرتو کشفیات قرون اخیر و آزادشدن اجرام آسمانی از قید و بند افلاک بلورین، این نظریه قوت گرفت که خورشید در مرکز منظومه شمسی ثابت و بی‏حرکت است و تمام منظومه شمسی پروانه ‏وار به گرد آن می‌‏چرخند. 💠در اینجا باز مفهوم تعبیرات آیات فوق که حرکت طولی و دورانی را به خورشید نسبت می‌‏داد، روشن نبود تا اینکه باز علـم به پیشرفت خود ادامـه داد و حرکت‌هایی برای خـورشید ثابت شد حرکت‌هایی از قبیل: _حرکت وضعی آن به دور خودش؛ _حرکت طولی آن همراه منظومه شمسی به سوی نقطه مشخصی از آسمان؛ _حرکت دورانی آن همراه مجموعه کهکشانی که جزیی از آن است؛ و بدین ترتیب، یک معجزه دیگر علمی برای قرآن به اثبات رسید. 🔷@elmi_shiraz