eitaa logo
عاشقان مولا علی علیه السلام
69 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
124 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم. در این کانال به فضایل مولا علی علیه السلام میپردازیم با استفاده از انواع کلیب های سخنرانی و مولودی با همکاری جمع طلاب حوزه علمیه قم کپی فقط یک صلوات برای تعجیل در ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف😊
مشاهده در ایتا
دانلود
💎درّ و یاقوت علوی💎 1️⃣2️⃣ 👈کار به دست اوست شرائط برایش خیلی سخت و طاقت فرسا شده بود! رحلت بزرگْ حامی و جان فدایش، حضرت ابوطالب و همچنین همسر باوفایش خدیجۀ کبرا، سبب شده بود مشرکان جرئ شوند و آزار و اذیت خود را دو چندان کنند؛ اما خوشبختانه در مراسم حج، یک فرصت طلائی برای فراهم می شد؛ از طرفی ماه حرام بود و طبق رسم دیرینۀ مشرکین، همه آزاد بودند و رسول خدا به راحتی می توانست برای حاجیانی که از اطراف و اکناف به سرزمین وحی آمده بودند دین خدا را تبلیغ کند؛ رسول خدا نزد سران قبایل می آمد و آنان را به دین اسلام دعوت می کرد؛ نکته جالب ماجرا این بود که در نظام قبیلگی اگر رئیس قبیله ایمان می آورد تمام قبیله می پذیرفتند؛ فرزند بطحاء و مکه و منا، به تلاش خود ادامه می داد و آنان را به اسلام دعوت می کرد؛ برخوردها متفاوت بود و معمولاً گوش شنوائی نبود تا این که به «بنی عامر بن صعصعه» رسید؛ یکی از آنان پس از شنیدنِ سخنان رسول خدا گفت: اگر ما با تو بیعت کنیم و به یاری خدا بر مخالفانت پیروز شدی آیا پس از خودت امر(جانشینی) برای ما خواهد بود؟ ابن هشام سیره نویس اهل تسنن در کتاب خود می نویسد: رسول خدا در پاسخ آنان با صراحت فرمود: الأمر إلى‏ اللّه‏ يَضَعُه‏ حيث شاء. امر(جانشینی) به دست خداست و آنجا که خواستش تعلق گیرد قرار می دهد. و آنان در مقابل این صراحت گفتند: آیا جان خود را به خطر بیندازیم و جانشینت از دیگران باشد!(سیره ابن هشام، باب عرض الرسول نفسه علی القبایل.) در آن شرائط سخت که یارانش زیر شکنجۀ مشرکان جان می باختند و اگر قول جانشینی را به این قبیله می داد تمامشان ایمان می آوردند در عین حال، شرطشان را نپذیرفت و صریحاً اعلام کرد که مسئله جانشینی اش صرفاً به دست کسی است که او را به رسالت برانگیخته است.؛ آیا این ماجرا برای پی بردن به واقعیت کافی نیست؟!
۳۰ تیر ۱۴۰۰
و بی گمان فلسفه قربان، سر بریدن نیست. دل بریدن است ✨ دل بریدن از هر چیزی که به آن تعلق داری، دل بریدن از هر چه تو را از او میگیرد✨ عيد قربان، عيد سرسپردگي و بندگي به درگاه احديت است... عيد قربان, سر بريدن «نفس» است ؛ و پا بريدن از «شيطان»... در این عيد قربان سربلندی ابراهیم، آرامش اسماعیل، امیدواری هاجر، عطر عرفه و برکت عید قربان را برای شماخوبآن آرزومندم✨ زندگیتان به زیبایی گلستان ابراهیم و پاکی چشمه‌ی زمزم✨ 🌕🌺🌕عید 🌕🌺🌕قربان 🌕🌺🌕عید 🌕🌺🌕ایثار 🌕🌺🌕و عشق 🌕🌺🌕و بندگی 🌕🌺🌕بر شما 🌕🌺🌕دوستان 🌕🌺🌕عزیز 🌕🌺🌕 و خانواده 🌕🌺🌕محترمتان 🌕🌺🌕تبریک و 🌕🌺🌕تهنیت 🌕🌺🌕باد 🔴 🔴
۳۰ تیر ۱۴۰۰
٣٢ ‏ ▫️ وقتى كه مى‏ خواهند گوسفندى را ذبح كنند، بايد شرايطى فراهم باشد: بايد رو به قبله باشد. وسيله‏ ى بريدن آهن باشد. ذابح بايد مسلم باشد. و به نام حق كشته شود. براى حق و در راه حق كشته شود، نه در راه بت‏ها و هواها و هوس‏ها. ▫️ ما در اين هستى يا صبر مى‏ كنيم تا بميريم و مى‏ گذاريم گذشت زمانه خاكمان كند و يا اگر بنا شد از خودمان بهره بگيريم، قبله ‏اى نداريم. ▫️ جهت‏ هاى ما و قبله‏ هاى ما، ما را مردار مى‏ كنند؛ قبله ‏هايى كه ما خودمان را در آن راه ذبح كرديم و عمرى را از دست داديم، يا ثروت‏ها بوده و يا قدرت‏ها و شهرت‏ها و يا فرزندها. خودمان را براى آنها فدا كرده‏ ايم. ▫️ و خودمان را براى آنها مردار كرده ‏ايم و آنها هم ما را به هيچ هم نگرفته‏ اند. و ما هم جز حسرت چيزى به دل نگرفتيم. و با آن همه ضربه‏ اى كه مى ‏خورديم، بيدار نشديم. ▫️آنهايى كه بناى ذبح خودشان را دارند و بناست ذبيح شوند، بايد ذبيح اللَّه باشند. اين است كه اسماعيل‏ هايى كه ذبيح حقند، پايدار باقى مى ‏مانند. ▫️ كسى كه ذبيح او نباشد و با دست ابراهيمى كشته نشود و در هنگام كشتنش تمام رگ‏ها را قطع نكند و تمام پيوندها را نبرد، مردار است. ذبيح نيست؛ جيفه است. مرده است. حياتى ندارد. 📚 حقیقت حج، ص ۱۱۷ 🖌 استاد علی صفایی حائری
۳۰ تیر ۱۴۰۰
مسیر حرکت پیامبر (ص) به غدیر.pdf
13.63M
| PDF 📌 منطقه جغرافیایی فعلی غدیر خم ⚠️حجم اصل پاور به همراه فیلم ها حدود ۱۰۰ مگابایته که امکان ارسالش در ایتا وجود نداره. ✍🏼 تهیه و تنظیم: ┅┅❅❈❅┅┅
۳۱ تیر ۱۴۰۰
🏝فرازی از (۳۳) ⚘بخشی‌از‌خطبه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در روز غدیر💎معاشِرَالنّاسِ، هُوَ ناصِرُ دینِ الله وَالُْمجادِلُ عَنْ رَسُولِ الله، وَ هُوَالتَّقِی النَّقِی الْهادِی الْمَهْدِی. نَبِیُّکُمْ خَیْرُ نَبی وَ وَصِیُّکُمْ خَیْرُ وَصِی (وَبَنُوهُ خَیْرُالْأَوْصِیاءِ). 💠 هان مردمان! او (علی) یاور دین خدا و دفاع کننده ی از رسول اوست. او پرهیزکار پاکیزه و رهنمای ارشاد شده [به دست خود خدا] است. پیامبرتان برترین پیامبر، وصی او برترین وصی و فرزندان او برترین اوصیایند.
۳۱ تیر ۱۴۰۰
🏝فرازی از (۳۴) ⚘بخشی‌از‌خطبه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در روز غدیر💎معاشِرَالنّاسِ، ذُرِّیَّةُ کُلِّ نَبِی مِنْ صُلْبِهِ، وَ ذُرِّیَّتی مِنْ صُلْبِ (أَمیرِالْمُؤْمِنینَ) عَلِی. 💠هان مردمان! فرزندان هرپیامبر از نسل اویند و فرزندان من از صلب و نسل امیرالمؤمنین علی است.
۳۱ تیر ۱۴۰۰
🏝فرازی از (۳۵) ⚘بخشی‌از‌خطبه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در روز غدیر💎 معاشِرَ النّاسِ، إِنَّ إِبْلیسَ أَخْرَجَ آدَمَ مِنَ الْجَنَّةِ بِالْحَسَدِ، فَلاتَحْسُدُوهُ فَتَحْبِطَ أَعْمالُکُمْ وَتَزِلَّ أَقْدامُکُمْ، فَإِنَّ آدَمَ أُهْبِطَ إِلَی الْأَرضِ بِخَطیئَةٍ واحِدَةٍ، وَهُوَ صَفْوَةُالله عَزَّوَجَلَّ، وَکَیْفَ بِکُمْ وَأَنْتُمْ أَنْتُمْ وَ مِنْکُمْ أَعْداءُالله، 💠 هان مردمان! به راستی که شیطانِ اغواگر، آدم را با رشک از بهشت رانده. مبادا شما به علی رشک ورزید که کرده هایتان نابود و گام هایتان لغزان خواهدشد. آدم به خاطر یک اشتباه به زمین هبوط کرد و حال آن که برگزیده ی خدای عزّوجلّ بود. پس چگونه خواهید بود شما و حال آن که شما شمایید و دشمنان خدا نیز از میان شمایند.
۳۱ تیر ۱۴۰۰
💎درّ و یاقوت علوی💎 2️⃣2️⃣ 👈حتی با کودتا❗️ در مورد این که رسول خدا، جانشین می خواهد همه اتفاق نظر دارند تا آن جا که وقتی به مخالفان اعتراض می شود که چرا جنازه رسول خدا را رها کردید و در سقیفه جمع شدید! می گویند: چون تعیین جانشین از اَوجب واجبات است! اما راه تعیین جانشین چیست؟ اهل سقیفه می گویند: نظر اکثریت. خلیفه اول این گونه انتخاب شد؛ دو سال و چند ماه بیشتر نمی گذرد که خلیفه دوم صرفاً با نظر شخصی خلیفه اول تعیین می شود با این استدلال که یک گله گوسفند را نمی توان رها کرد؛ من چگونه امّت را بدون سرپرست رها کنم و بروم! خلیفه سوم توسط شورای شش نفره تعیین می شود. و این چنین در کُتُب کلامی اهل تسنن، راههای سه گانۀ ذیل برای تصدی جانشینی رسول خدا اعلام می شود: - نظر اکثریت - نصب خلیفه قبل - رأی اهل حلّ و عقد اما مشکل اینجاست که در میان کسانی که بعد از پیامبر خاتم، به عنوان خلیفه مطرح شدند به مواردی برخورد می کنیم که خلافتشان در قالب موارد فوق نمی گنجد! مأمون با کشتن برادرش امین که پس از هارون الرشید به خلافت رسیده بود خود را خلیفه و اولی الامر و واجب الاطاعه خواند! به همین جهت راه چهارمی برای دستیابی به خلافت مطرح می شود با عنوان «القهر و الاستیلاء» یا همان کودتا! نکته جالب ماجرا این جاست که اگر کودتا در کودتا شد تکلیف مردم چیست؟ و خلیفه کیست؟ در پاسخ می گویند: «صار القاهر اماماً» آن که موفق شود قدرت را در دست گیرد امام خواهد بود! (نگاه کنید: شرح مقاصد، سعد الدین تفتازانی، المرصد الرابع فی الامامه) این در حالی است که در مکتب پیروان علیهم السلام تنها راه جانشینی رسول خدا، نصب و تعیین الهی است.
۳۱ تیر ۱۴۰۰
💎درّ و یاقوت علوی💎 3️⃣2️⃣ 👈دو راهی غدیر و سقیفه! چه کسی لیاقت جانشینی رسول خدا را دارد؟ پاسخ مکتب : انسان معصوم پاسخ مکتب : هر کسی قدرت را در دست بگیرد! قرآن در این رابطه، عقل انسان ‌ها را به داوری فراخوانده و فرموده است: «أَ فَمَنْ یهْدی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یتَّبَعَ أَمَّنْ لا یهِدِّی إِلاَّ أَنْ یهْدى‏ فَما لَكُمْ كَیفَ تَحْكُمُونَ» آیا كسى كه هدایت به سوى حق مى ‏كند، براى پیروى شایسته ‏تر است، یا آن كس كه خود هدایت نمى ‏شود مگر هدایتش كنند؟ (یونس، 35) خداوند متعال در این آیۀ شریفه، بین دو نفر تقابل ایجاد كرده است؛ سپس عقل را به داوری فراخوانده که کدام یک از این دو نفر، شایستگی امامت را دارند: الف) کسی که به سوی حق هدایت می ‌کند. ب) کسی که برای هدایت شدنش به هدایتِ هدایت ‌کننده ‌ای نیاز دارد. طبیعی است که همۀ انسان ‌ها وقتی به دنیا می ‌آیند، چیزی نمی ‌دانند و به تدریج، بر فهم و عقلشان افزوده می ‌شود و با هدایت کسانی مثل انبیا، ائمه، علما، معلمان، پدر و مادر، زمینۀ هدایتشان فراهم می ‌شود؛ در نتیجه دستۀ اول باید کسانی باشند که هرگز ـ حتی لحظه ‌ای ـ در ضلالت و گمراهی نبوده باشند تا نیاز به هدایت داشته باشند؛ در غیر این صورت، داخل در دستۀ دوم خواهند بود و دو گروه نخواهیم داشت؛ با استفاده از این تقابل، نتیجه می ‌گیریم که دستۀ اول کسانی هستند که پیوسته تحت هدایت الهی بوده ‌اند؛ همانند حضرت عیسی که در بدو تولد می ‌گوید: «من بندۀ خدا هستم و ...»؛(مریم، 30 به بعد) به عبارت دیگر، ویژگی این دسته این است که دارای مقام والای هستند؛ به حکم عقل و نقل، مهمترین ویژگی جانشین رسول خدا، مقام والای است و با این معیار می توان در دو راهی و ، حق را از باطل تشخیص داد. ن.ك: محمد حسین طباطبائی، تفسیر المیزان، ج 1، ص 274، ذیل آیه 124 سوره بقره.
۳۱ تیر ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳۱ تیر ۱۴۰۰
💢پرسش: 🔰غدیر چه معنایى دارد؟ و چرا حادثه عظیم بیعت مردم با امام على (علیه السلام) با نام معروف شد؟ ✍️پاسخ: ✅واژه «غدیر» در لغت به چند معنا آمده است؛ مانند «آبگیر»،«قطعه‌ای از آب»، و«جای جمع شدن آب باران». 🔷غدیر خُمّ در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام، مکه و مدینه، در محلی به نام «جُحفه» قرار دارد و در آنجا رود همیشه جارى وجود داشت، چون براى اعلام ولایت امام على (علیه السلام) و بیعت 120 هزار حاجى از زن و مرد، دو روز در آنجا توقف كردند، و در آن هواى گرم و كمبود آب، از آن رود كوچك استفاده مى شد، آن حادثه بزرگ به نام «غدیر» معروف شد. 👈از آن پس در نوشته‌ها و گفته‌ها و شعرهاى گوناگون، روز بیعت عمومى مردم با حضرت امیرالمؤ منین (علیه السلام) با نام مطرح گردید. 📎 📎
۳۱ تیر ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 🌹 فضائل علی علیه‌السلام شرق و غرب عالَم را پر کرده است 💐 ▫️خلیل(خلیل‌بن‌احمد فراهیدی)، یک شخص عجیب و غریبی بوده است. در [بین] سنی و شیعه، مثل این ادیب پیدا نشده است، هیچ. ▫️[از او سؤال کردند:] مَا الدَليلُ عَلي أنّ عَليًّا إمامُ الكُل فِي الكُل؟ (دلیل بر اینکه [حضرت] علی علیه‌السلام امام همگان در همه امور است چیست؟) ▫️قال: إفتِقارُ الكُل إليهِ فِي الكُل، وَ غِناهُ عَن الكُل فِي الكُل؛ (گفت: احتیاج همگان به او در همه امور، و بی‌نیازی او از همگان در همه کارها.) ▫️می‌گوید: علی‌بن‌ابی‌طالب، دوستانش فضائلش را از [روی] ترس مخفی کردند، و دشمنانش [فضائلش را] از [روی] حسد مخفی می‌کردند. 💥مع‌ذلک (بااین‌وجود) فضائلش، شرق و غرب [عالَم] را پر کرده است. 📚 درس خارج فقه، کتاب حج، ١٧ خرداد ١٣٨۴ * ▫️شاید روایتی هم [از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل شده] باشد به این [عبارت] که: ▫️أعْلَمُ بِطُرُقِ السَّماءِ مِنْ طُرُقِ الْأرضِ؛ (من به راه‌هاى آسمان، داناتر از راه‌هاى زمینم.) ▫️[و یا در روایتی دیگر:] لَو كُشِفَ الْغِطاء لَمْ أزْدَدْ يَقينًا. (اگر پرده‌های حجاب از جلوی چشمانم کنار روند، چیزی بر یقینم نسبت به پروردگار نمی‌افزاید). 💥اینها چیست؟! اینها شوخی است؟! تعارفات است؟! 📚درس خارج فقه، کتاب صلات، ٢٢ اسفند ١٣٧۵
۳۱ تیر ۱۴۰۰