❇️شور و زمزمه زیبای امام زمانی
✍شاعر : کربلایی علی صمدی
بند اول :
گفتم که به دل غم دارم
گفتی بیا مرهم دارم
گفتم که سبوم خالیه
گفتی بیا بازم دارم
می بده به من نپرس حالمو که داغونم
بی تو دیگه لحظه ای نه دیگه نمیتونم
غر نمی زنم ولی حق بده گله کنم
شکوه از جدایی و شرح فاصله کنم
صاحب الزمان بیا ....
بند دوم :
دارم دست به دامان تو
داری به سرم سایه تو
جای من زیر پای تو
باشه تو دلم جای تو
ای قرار جمعه ها شد سوال عاشقان
مکه ای ، مدینه ای ؟ سهله ای یا جمکران؟
کی ؟ کجا ؟ خودت بگو وعده و قرار ما
بسه انتظار ما ای نگار آشنا
صاحب الزمان بیا .....
بند دوم :
دنیام بی تو بی سامونه
بی تو این دل دیوونه
تنگه بد جوری داغونه
حبسه وسط زندونه
پر شد از فساد و ظلم پهنه ی جهان بیا
ماه پشت ابر بیا خورشید نهان بیا
یا لثارات الحسین شد شعار ما همه
انتقام میگیریم از قاتلین فاطمه
صاحب الزمان بیا .....
@emame3vom
❇️ برادر علی صمدی :
.
#بنفسی _انت واهلی _و مالی
زمینه و شور #امام_حسین
✍🎼شعر و سبک : کربلایی علی صمدی
بند اول:
زینت شانه من شال اباعبدالله ست
نام هر سال منم سال اباعبدالله ست
همۂ اهل و عیال ، مال و منال و جانم
همۂ هستی من مال اباعبدالله ست
بنفسی انت به ابی انت و امی یا حسین
بنفسی انت عشق انبیا و اولیا حسین
همه دار و ندار من
فدای تو نگار من
بنفسی انت حسین جانم ...
بند دوم :
من نخواهم که زمان رو به عقب برگردد
پیر شدن پای شما لذت بی حد دارد
گذر تک تک این ثانیه های عمرم
به قدیمی شدن نوکری ات می ارزد
بنفسی انت تویی مصباح الهدای عالمین
بنفسی انت ای سفینة النجاة ما حسین
تویی روح و روان من
تویی آرام جان من
بنفسی انت حسین جانم ....
بند سوم :
هیچ غم و مصیبتی چون غم عظمای تو نیست
جای سالم به تن و پیکر و اعضای تو نیست
زینت دوش نبی روی زمین جای تو نیست
خار و خاشاک زمین منزل و مأوای تو نیست
بمیرم من تشنه لب ذبیح بالقفا حسین
چه بد له شد پیکرت زیر سم اسبا حسین
بریدن سر رو از پیکر
جلو چشم تر خواهر
بنفسی انت حسین جانم.....
@emame3vom
◾️◼️▪️◾️◼️▪️◾️◼️▪️◾️◼️▪
کربلایی علی صمدی
▪️
زبانحال حضرت رقیه سلام الله علیها
.
حاج افشین بابک اردبیلی
.
ازعشقت ای معشوق من دل بر ندارم
من جزتو باباجان دگر دلبر ندارم
.
وقتی دلم میگیرد از جور زمانه
همدم بجز لالایی اصغرندارم
.
اندر طواف شمع رخسارت عزیزم
پروانه ای هستم که دیگر پر ندارم
.
این زخم خنجر چیست بر روی گلویت
آیا توبابای منی؟ باور ندارم
.
تولاله خونین دشت کربلایی
منهم که بابا کم زنیلوفرندارم
.
لبهای تو از خیزران زخمی ومنهم
یک جای سالم در تن وپیکر ندارم
.
بابا بیا امشب مپرس از گوشواره
منهم سوال از دست وانگشتر ندارم
.
بهرمداوای لب خونین ومجروح
جز اشک چشم و گوشه معجر ندارم
.
ای دختر ارباب بنگر سوی بابک
در سوگ تو جز دیده های تر ندارم
.
زبانحال حضرت رقیه سلام الله علیها
.
مرحوم شعاع تبریزی
.
بو دل شبده منی یاد ایلدون سن یارالی
بو نه عالمدی بابا سن یارالی من یارالی
.
کُر::
یارالی جان یارالی من سنه قربان یارالی
بو نه عالمدی بابا سن یارالی من یارالی
.
.
گلموسن بو گیجه وقتی قزیوی یاد ایده سن
غملیدی غصه لیدی غصه دن آزاد ایده سن
غصه ویران ایلین گوگلونی آباد ایده سن
ایوین آباد اولا گَل یاخشی گلوبسن یارالی
.
.
من بولوردیم که سنق قلبلری سن آلاسان
رأفتیله یارالی دللره مرهم سالاسان
گلموسن بو گیجه ویرانده مهمان قالاسان
قالسان اولاّم ستم شمردن ایمن یارالی
.
.
دولانیم باشوه من کیم سنی بو حاله سالوب
سنی بوحاله سالان تاب وتوان مندن آلوب
بو باشوندور بابا جان بس بدنون هاردا قالوب
کسدی باشون دی گوروم هانسی دل آهن یارالی
.
.
کیم وروب دست ستمله بو گوزل باشه یارا
باشوه یاره وورانلار گونومی ایتدی قارا
سن هارا یاره هارا من هارا ویرانه هارا
عزتیم سنله گیدوب ای سر بی تن یارالی
.
.
من بولوردوم که بابا واردی قضاسی باشوون
گله ای کاش منه جمله بلاسی باشوون
گوزلریمدن بوآخان یاشدی دواسی باشوون
اوزگه درمانه گمان یوخدی بولورسن یارالی
.
.
قان اولان گوگلومی ویران ایلدی باش یاراسی
هامی بیر یاره دن اولموش لبوون باش یاراسی
یاندورور قلبیمی آنونداکی بو داش یاراسی
دوتوب اود من کیمی دلدن یانا دشمن یارالی
.
.
گل دوداقونداکی بو قانی آخان یار ه ندی
قانی خشک اولموری ایوای منه بس چاره ندی
منده یوخ چاره ایدم چارة بیچاره ندی
ویر نشان چاره یولون گل دله دیللن یارالی
.
.
دگی بیجا قزیوی گوزدن آتوبسان باباجان
باش وئروب مقصد و مقصوده چاتوبسان باباجان
یوخسا مطبخده تنور ایچره یاتوبسان باباجان
بلشوب تا کوله بو حسن محسن یارالی
.
.
سالسا باجادی شرر کونه شرار محنیم
تیره شامه گونوزیم دوندی بو شام ایچره منیم
تازیانه اثریندن گوی اولوبدور بدنیم
غبطه بوجسمه ایده وار یری سوسن یارالی
.
.
آغلادار باخسا مدام آل خلیلی یوزومه
قان دولان گوزلرون آچ باخ بابا نیلی یوزومه
گور نجه شمر وروب ظلمیله سیلی یوزومه
ایلیوب طعن او خانا سینه می مخزن یارالی
.
.
سن نجه گون کیمی باتدون ایله منده باتارام
سنون عشقونده بو عالملری گوزدن آتارام
کنج ویرانده قبریمده کفنسیز یاتارام
دییر عشاق جهان عشقمه احسن یارالی
.
.
عموم عباسه نه گلدی سنه ال تاپدی عدو
قویدی یوخسا اونا حسرت من بیچاره نی سو
سویی اولمادی اودی خیمیه دوندرمدی رو
سویله گل ایستمرم بیرده سوگلسن یارالی
.
.
سالدی دامه منی سندن صورا صیاد بلا
سنه تابع اولوب اولدوم نه بلا گلدی رضا
دیلیمه دگمدی بو مدتی بر ایستی غذا
بنزرم قالب بی روحه اودور من یارالی
.
.
چوخ دوگوبدورر بابا یوللاردا منی شمر دنی
بیر دیین اولمادی دویمه بو جلای وطنی
چاغوراردوم او وورندا منی امداده سنی
گلمدون دادیمه کوسدوم اودی سندن یارالی
.
.
من دیدیم کوسموشم آرتدی غمون ای طاقتی طاق
عفو ایله گل ئولورم بیرجه دوینجا دانشاق
قوی ئوپوم بیرده یارالی دوداقوندان بارشاق
سنه نسگل اولی ئولسم منه شیون یارالی
.
.
آغلاما خسته سن اوز روحووی اینجیتمه بابا
آغلیوب لاله کیمی باغریمی قان ایتمه بابا
ئولورم گل منه خاطر بو گیجه گیتمه بابا
من ئولندن صورا نسگل اولی گیتسن یارالی
.
زبانحال حضرت زینب (س) در شهادت حضرت رقیه (س)
#ترکی
.
مرحوم حسینی سعدی زمان
.
صبا حسینه ویر خبر
قیزون رقیّه جان ویرور
سنون کفن سیز ئولماقون
خرابه ده نشان ویرور
قیزون رقیّه جان ویرور
.
.
بابا بابا دیور یانور ایدور نظر صاقا صولا
یقین یولون گوزَتلوری تیکوبدی چوخ گوزین یولا
بو قدر قویما گوزلری یولوندا انتظار اولا
نوید وصلون اولسا گر حیات جاودان ویرور
.
.
پوزوبدی حالی حالیمی گرک ئولونجه دل یانا
اگرچه نار غصّه دن یاخوندی قلبیم اودلانا
تمام غصّه بیر یانا ولی بو غصّه بیر یانا
قوری یر اوسته بیله جان بو طفل ناتوان ویرور
.
.
حرملرون باخور یانور آناسی اشکبار اولور
جنازه اوسته باش آچوب باجیسی ساچلارین یولور
قولوندا قمچی یرلرین گورنده گوزلریم دولور
حنوطی خاک غسلینی بو چشم خون فشان ویرور
.
.
نه وار سسیمه سس ویرن نه بیر نفر گَلوب گیدن
گوره بالام غریب ئولور تدارک ایلیه کفن
ایدون نه چاره نه کومک نه وار هراییمه گَلن
نه دیز گَلور نه دل دوتور نه گوز یاشیم امان ویرور
.
.
حسین یارالی قلبیمون گَل ایمدی یاره سین بیتور
قیزیوی قبره قویماقا اوزون بو منزله یتور
منی سویوبلا باری سن اَلونده بیر کفن گَتور
امیدی یوخدی بیر کسه باجون سنه گمان ویرور
.
.
وطن دگل بو شهر شام اولا قبیلمه قریب
جنازه سین گوتورماقا گَله قبیله و حبیب
بو اهل شهره نابلد، اسیر شمر، اوزوم غریب
غریبین اهل شهر اولان سسینه سس هاچان ویرور
.
.
نه فرش و نه چراغ وار خرابه یردی منزلی
نه سو و نه طعام وار نه سوز دیه دوتور دلی
باجون چتینده حلّ ایده ئولونجه بیله نسگلی
حجاز عزیزی شامیده بو ذلّتیله جان ویرور
.
.
باخان بُلر ملالیمی گوزیمده قانلی یاشیمه
باشیم اوجالیقی توکوب نه کُل زمانه باشیمه
نولوبدی بس منیم ایلیم نه گَلدی آل هاشیمه
صباح و شام دردسر بیزه بو شامیان ویرور
.
.
سموم جور و ظلمیله خزان اولوبدی گُللرون
خزان گُلینه بنزوری بو طفل ناز پرورون
آجیندان عارضی سولوب سارالدی بو گُل ترون
بهار عمر زینبه بو غصّه لر خزان ویرور
.
.
سزادی بو یتیمه نون فغانی کَونی دولدورا
اجل سیز ئولدی ئولدوروب بونی عدو وورا وورا
اولوب اَیاقی آبله ایاقه ایستوری دورا
دوراندا یاره یرلری اَیاقلاریندا قان ویرور
.
.
«حسینی» بخت کوکبون دوشوب تنزّله سنون
ایدور محبّ سرزنش بو حاله طعنه دشمنون
نهان ملالیدن عیان چخار سپهره شیونون
حسینه آغلاسان خدا مرامیوی اینان ویرور
.
زبانحال حضرت رقیه سلام الله علیها
.
. #ترکی
حسین علیزاده(دلگیر)
.
.
سبک : اصغریم ای شیرین زبانیم ...
.
.
گل بابا سلب اولوب توانیم
عرشه اوج ایلوری فغانیم
یاخجی وقته بابا گلوبسن
گور چخور هاردا خسته جانیم
.
قلبیمی تیر درد و غمله بولورم
گل دوشوبدور نفس شماره اولورم
.
مظلوم بابا
.
.
.
.
.
روزگاریم بابا قرادی
دوشموشم درده بی دوادی
هیچ سنی بیله گورمه میشدیم
وای منه لبلرون یارادی
.
کیم سنی سالدی بیله احواله بابا
قان چکوب گل جمالیوه حاله بابا
.
مظلوم بابا
.
.
.
.
.
ای اولان غملره نشانه
گلمیشم نی کیمی فغانه
گوزلرینن ایراق یارالی
چوخ یوروبدی منی زمانه
.
فرقتونده غم اوسته غم آلدی قیزین
گل بابا گور نه گونلره قالدی قیزین
.
مظلوم بابا
.
.
.
.
.
شامیان بزم قوروبلا
کینه اوسته بابا دوروبلا
کربلادن یتونجه شامه
آغلیاندا بابا ویروبلا
.
زجر ویردی ئوزومه بیر سیلی بابا
آچ گوزین باخ ئوزیم اولوب نیلی بابا
.
مظلوم بابا
.
.
.
.
.
چوخ محن وار بابا سوزیمده
چوخ اثر ایلیوب اوزومده
ضربت سیلدن آنام تک
قان قالوبدی بابا گوزیمده
.
عمه مین حالینی مراعات ایلورم
معجرین آتدا ئوزیمی گیزلیرم
.
مظلوم بابا
.
.
.
.
.
آچ گوزین ای سوسوز قوناقیم
گورداغلمیش نجه تفاقیم
بس کی قاچدیم تکانلار اوسته
آبله باغلیوب ایاقیم
.
یولدا چوخ دویدوله منی قوم دنی
گتدیلر پا پیاده شاماته منی
.
مظلوم بابا
.
.
.
.
.
قوی ائدیم بو غمه اشاره
ایلین یوخ بو درده چاره
کاش بابا غارت اولمییدی
دست ظلمیله گاهواره
.
چوخ گیجه غصه تیر غم قلبه ساچوب
حال رویاده گورم اصغر دل آچوب
.
مظلوم بابا
.
.
.
.
.
غم منی ایلیوبدی دلگیر
اولموشام باش و جانیدن سیر
آزقالور جان چخا دوداقدان
گردنیمده قالوبدی زنجیر
.
یوخ دین شیمره دردیمی سان ویریرم
تا بو زنجیری آچا من جان ویرورم
.
مظلوم بابا
.
#زمینه_خوانی
#اربعین
#بیات_ترک
#میثم_مطیعی
🍃🍃🍃🍃
قطعه ای زمینه با صدای دلنشین جناب استاد مطیعی که در حال و هوای اربعین در آواز بیات ترک اجرا شده است.
🍁
این قطعه در واقع یادآور سینه زنی "کربلا کربلا ما داریم می آییم"
که در زمان دفاع مقدس از مشهورترین سبکهای دفاع مقدس بود که جناب مطیعی در حال و هوای اربعین سبک را برگردان کرده اند.
🍁
مجددا اذان تاریخی مؤذن زاده را در ذهن تصور کنید❗️
چقدر شباهت می بینید❓
قطعه ای که در بیات ترک در شورخوانی با صدای حسین طاهری در کانال قرار گرفته بود را بشنوید❗️
چقدر شباهت احساس کردید❓
درست است...
دقیقا فضاها یکی است.❗️
آواز #بیات_ترک از متعلقات دستگاه #شور و حال و هوای عرفانی خاصی دارد که معمولا در #مدح_خوانی بیشتر از آن استفاده می شود.
🍁
حال بشنوید این زمینه دلنشین به مناسبت ایام اربعین با صدای گیرا و دلنشین حاج میثم مطیعی
با اشعار زیر
👇👇👇👇👇
اومدیم پای پیاده آقا، از همون لحظه که خوندی مارو
تا با گریه آب و جارو کنیم. جاده ی نجف به کربلا رو
زنده مونده هنوز، شور هل من معین
وعده ی عاشقاست، کربلا، اربعین
سر ما فدای جوون رعنای تو
می خونیم همقدم با حججی های تو:
کربلا کربلا ما داریم میاییم
کوله بار همه از غم پُره، چه غمی؟ غمی که احیاگره
اون غمی که راویِ حماسه ست، خطبه های زینب مضطره
جونمونو میدیم، واسه این قافله
بپذیر یاحسین، خیلی ناقابله
اومدیم به یاریت نگو که دیر اومدیم
از تو شرمنده ایم که سربه زیر اومدیم
کربلا کربلا ما داریم میاییم
قطره قطره تا به هم می رسیم، چه شکوهی داره دریای ما
میل دنیا نداریم تا دنیاست، که حسینه همه دنیای ما
رو سیاهیم ولی، حرّ میشیم با حسین
تشنه ی بیعتیم، یا حسین یاحسین
میگیم از کربلا با شهدا که گفتن
حالا معنا شده حرف اونا که گفتن:
کربلا کربلا ما داریم میاییم
هرکسی از طرف شهیدی، به نیابت اومده زیارت
الهی نمونه هیچ زائری، به دلش آرزوی شهادت
نه فقط دل که ما، سرمی دیم پای تو
همقدم همنفس، با شهیدای تو
نصیری و قمی، ابوحامد، شوشتری
صدرزاده، برونسی، جهان آرا، کشوری
کاظمی و هادی، خرازی و وزوایی
علیپور و سیاح، شاطری و بابایی
فاتح و فهمیده، ابوترابی، چمران
صیاد و شیرودی، اسکندری و دوران
شهریاری رضایی احمدیّ روشن
همه ی شهیدا همسفر ما شدن
کربلا کربلا ما داریم میاییم
به خدا بهشت ما حسینه، کِی بهشت، بهتره از کربلا
راهی قدسیم و باور داریم، راه ما می گذره از کربلا
دل ما با سلام، می زنه پل به تو
فاتحیم یاحسین، با توسل به تو
بعد عمری که از راهی شدن دم زدیم
کربلا کربلا اومدیم اومدیم
کربلا کربلا ما داریم میاییم
یا حسینُ یا حسینُ إنِّی، لکَ مشتاقٌ ، فَوَفِّ ظَنِّی
یا حسین، یا حسین، من مشتاق شما هستم. پس گمانم را محقق کن
أنْ أَجِیءَ الأربعینَ هذا، حیث اَحْظَی بِرضاکَ عَنِّی
تا در این اربعین بیایم و به رضایت شما نائل گردم
إنَّهُ الاربعینْ، مُلتقَی العاشِقِینْ
اربعین اجتماع عاشقان است
یا حبیبی حسین ، نورَ عینی حسین
ای عزیز من حسین، نور چشم من حسین
کربلا سَتبقَى على مدارِ العُصُور
کربلا در همه روزگار باقی خواهد ماند
أربعینُ الفِدا علامةٌ للظهورْ
فداکاری ها در اربعین، علامت ظهور است
کربلاء کربلاء، إلیکِ قادمون
کربلا کربلا ما داریم میاییم
🍁🍁
استاد #مرتضی_حبیبی
✼═══┅🔶🍁🔶┅══
#آموزش_مداحی
4_5776069764250075615.mp3
10.72M
💥💥💥💥
#زمینه
#اربعین
#میثم_مطیعی
کربلا کربلا ما داریم میاییم
#بیات_ترک
مدرس #مرتضی_حبیبی
💥💥💥
#واحد
#اربعین
تو رفتی و من ماندم و قافله
تو رفتی و من ماندم و حرمله
تو رفتی و من ماندم و ناله ها
تو رفتی و من ماندم و لاله ها
تو رفتی و من ماندم و اشک و آه
تو رفتی و من ماندم و قتلگاه
تو رفتی و من ماندم و اوج درد
تو رفتی و من ماندم و آه سرد
برادر حسین جان حسین یا حسین ...
تو رفتی و من ماندم و هلهله
تو رفتی و من ماندم و هروله
تو رفتی و من ماندم و خیمه گاه
تو رفتی و من ماندم و داغ ماه
تو رفتی و من ماندم و نیزه ها
تو رفتی و من ماندم و کربلا
تو رفتی و من ماندم و رنج شام
تو رفتی و من ماندم و سنگ و بام
برادر حسین جان حسین یا حسین ...
@emame3vom
تو رفتی و من ماندم و کوفیان
تو رفتی و من ماندم و خیزران
تو رفتی و من ماندم و نینوا
تو رفتی و من ماندم و بوریا
تو رفتی و من ماندم و پیکرت
تو رفتی و من ماندم و این سرت
تو رفتی و من ماندم و داغ یار
تو رفتی و من ماندم و این مزار
برادر حسین جان حسین یا حسین...
#محمد_مبشری
زائر بی مرام نباشیم!!! (3) .mp3
7.7M
درخواست امام حسین علیه السلام
از شیعیان
👈 زائر بی مرام نباشیم❗️
فقط همین!
(قسمت سوم)
لطفا با ارسال انبوه این پیام
زوار اربعین رو بیدار کنید 🙏🌹
زائر بی مرام نباشیم !!!.mp3
3.24M
👈 زائر بی مرام نباشیم❗️
فقط همین!
(قسمت اول)
لطفا با ارسال انبوه این پیام
زوار اربعین رو بیدار کنید 🌹🙏
زائر بی مرام نباشیم !!!(2).mp3
5.25M
Ⓜ️ خواب عجیب یکی از زوار اربعین
زائر بی مرام نباشیم
فقط همین ❗️
(قسمت دوم)
🔸فایلی که شنیدنش برا هر زائر اربعین واجبه
سلام و عرض ادب
👈 عزیزان مهدوی
حتما برنامه داشته باشن برا تبلیغ تو جاده
🔶 با ارسال صوت ها و کلیپ های مهدوی به دوستانتون همه رو آگاه کنید.
🔶در مسیر اربعین
هر زائر باید با حداقل 100 نفر صحبت کنه و زوار رو متقاعد کنه که قدم ها و اشک ها و دعا ها برا مولامون صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشه🌹
لبیک یا مهدی
✅ اربعین نزدیک است !!
باید لشکرمان به قدرتی برسد که بتواند،
فریاد لبیک یا مهدی را در کربلا چنان طنین انداز کند که عالم را بلرزاند...
و چه لذتی دارد در این مسیر هم پای قدم هایِ جابر و هم نفس با آوارگیِ خردسالانِ حسین قدم هایمان را نذر ظهور کنیم...
امسال، سیلِ مشتاقانِ حسینی باید به نیتِ فرجِ منتقم با عزمی راسخ و لبیکهایی از عمقِ جان راهی شوند...
▪️مقصد: تحت قبهی سیدالشهداء
جایی والاتر از این قبه برای فرج خواهیِ منتقمِ خون حسین نیست...
✅ جهت سلامتی، تعجیل و تسهیل در ظهور مظلومترین امام، مهدی (عج): صلوات با ذکر فرج
.
زائر بی مرام نباشیم!!! .mp3
21.15M
#سخنرانی_مهدوی
✅ #زائر_بی_مرام_نباشیم !!!
فایل کامل
(جهت ایجاد جذابیت، مداحی های مهدوی هم اضافه شده)
👈 این صوت میتونه تاثیر گذار باشه و مناسب، برای پخش در اتوبوس هایی که به سمت مرز حرکت میکنن.
👈 عزیزانی که عزم تبلیغ دارن لطف کنن به فلش منتقل کرده و همراهشون باشه و همون اول سفر از راننده بخوان که پخش کنه.
👈 در مسیر هم میشه با بلوتوث، شیر ایت و ... میشه برا سایر زوار ارسال کرد.
👈 همچنین با همراه داشتن اسپیکر میتونه صوت تو مواکب و غیره... پخش بشه.
اجرتون با مادر سادات 🌹🙏
✅ جهت سلامتی، تعجیل و تسهیل در ظهور مظلومترین امام، مهدی (عج): صلوات با ذکر فرج
.
#اربعین شور و شعور
در اربعین ما یک گونه ای همقدمی با امام سجاد و حضرت زینب و کاروان اسرا می کنیم
پس یک معنای این پیاده روی این است که ما آمدیدم در سمت کمال حرکت کنیم و مسیر را تا کمال پی بگیریم.
مفهوم سومی را هم می شود مطرح کرد و آن هم این که اگر خود زیارت اربعین را بخوانیم، مفهومش دقیق تر و روشن تر خواهد شد. ما در زیارت اربعین داریم که خطاب به حضرت پروردگار گفته می شود که امام حسین خون خودش را فدا کرد و خطاب به خداوند گفته می شود که حسین خونش را تقدیم کرد، جانش را تقدیم کرد، تا جهالت را درهم بشکند و به حیرت و گیجی پایان دهد.
اربعین شرکت در راهپیمایی است برای تحقق همین آرمان. یعنی پس زدن پرده های جهالت، یعنی از حیرت و گیجی و گنگی فاصله گرفتن و به سمت روشنی رفتن، یعنی سمت مشرق حق را در نظر گرفتن. این پیام روشن اربعین است.
در حقیقت به یک معنای دیگری هم ما یک گونه ای همقدمی با امام سجاد و حضرت زینب و کاروان اسرا می کنیم و نوعی همدردی با اهل بیت هم داریم. شاید بشود این را هم بعد چهارم اربعین دانست.
*مساله اربعین در منابع تاریخی
· برخی در اینکه گفته می شود کاروان اسرا در روز اربعین به کربلا بازگشتند، تردید کرده اند. مستندات این موضوع چیست؟ یعنی دربار یزید اسرا را آزاد گذاشت که بازگردند؟ اساسا مبنای تاریخی این نظر به چه شکل است؟
مساله اربعین را از چند بعد می شود بررسی کرد. یکی از جهت منابع تاریخی. قدیمی ترین منبعی که به بازگشت کاروان در همان سال اول به کربلا اشاره کرده، ابوریحان بیرونی است در کتاب ارزشمند آثارالباقیه که در قرن چهارم آن را نگاشته است. بنابر این برخی که انکار می کنند و می گویند که اربعین در منابع قدیم مطرح نشده است، دقت کافی علمی نداشته اند.
ابوریحان می گوید که روز اول ماه صفر زمان رسیدن کاروان به شام است و روز بیستم رسیدن کاروان به کربلا و آوردن سر حسین و قرار دادن آن در کنار پیکر؛ این را دقیقا ذکر کرده است.
فرد دیگری هم به اسم محمد یا محمود ابن ذکریای قزوینی دو قرن بعد از ابوریحان این موضوع را تایید کرده است. او هم در کتاب عجایب المخلوقات خودش به همین موضوع اشاره کرده است و گفته که در روز اربعین کاروان وارد کربلا شد و سر مبارک امام حسین را هم با خودش آورد و سر در کنار بدن قرار گرفت.
پس بنابر این ما برای این موضوع خوشبختانه مستندات تاریخی داریم. دیگرانی هم در قرون بعد که تاملاتی داشته اند این مساله را تایید کرده اند. اما چون بعضی هم انکار کرده اند این مساله را و گفته اند اصلا امکان ندارد که در اربعین اول آمده باشند، ما با دلایل جانبی این موضوع را اثبات می کنیم.
اگر کاروان اول ماه صفر و به قول استاد شهید مرتضی مطهری روز دوم ماه صفر وارد شام شده باشند و آنها را یک هفته هم در شام نگاه داشته باشند -چون همه نوشته اند که آنها را مدت زیادی در شام نگاه نداشتند- اگر تصور کنیم 5 تا 6 روز نگاه داشته باشند و مثلا فرض کنیم که ما فکر کنیم مثلا هفتم یا هشتم صفر از شام خارج شده باشند، 12 روز برای رسیدن به کربلا کافی است. چون همین کاروان 13 یا 12 روزه به شام رسید.
یعنی از کوفه وقتی کاروان را حرکت دادند -همه منابع نوشته اند که هفدهم یا پانزدهم محرم کاروان را حرکت دادند به سمت شام- تا اول محرم کاروان به شام رسیده است. تازه این در حالی است که وقتی آنها را به سمت شام می بردند در شهرها آنها را می چرخاندند و به نمایش می گذاشتند تا قدرت نمایی کنند. یزید می خواست ایجاد ترس و رعب کند در جامعه که کسی دیگر جرات قیام نداشته باشد. او می خواست به هم بگوید هر کس قیام کند با او چنین رفتار خواهد کرد. معمولا کاروان را در شهرها توقف می دادند و مانور قدرت در شهرها می دادند که در برگشت دیگر نیاز به این مسائل نبوده است.
تازه در مسیر برگشت مرکب های مناسب در اختیار کاروان قرار می گیرد. یزید دستور می دهد که آنها را موقع برگشت کاملا احترام کنید. هر جا خودشان خواستند متوقف شوند و هر جا خواستند حرکت کنند. مسئولیت کاروان را هم نعمان ابن بشیر بر عهده دارد که نسبت به اهل بیت یک انعطاف و نرمشی دارد. بنابر این اینها می توانستند از سر راه بگویند که ما می خواهیم به کربلا برویم. یعنی در مسیر رفتن به مدینه اول به کربلا بروند. اینها سه روز در کربلا بودند. اربعین همه فکر می کنند یک روز است. اینگونه نیست. ورود کاروان در مصادف با روز اربعین است، اما دو روز دیگر هم در کربلا می مانند و بعد از سه روز به سمت مدینه حرکت می کنند.
*یزید برای ظاهرنمایی بارها گفت که خدا پسر مرجانه را لعنت کند
استدلال های دیگری هم بنده دارم که در آخر کتاب «آینه در کربلاست» مطرح کردم که قطعا اربعین همان اربعین اول بوده است. و دلایل خودم را هم گفتم و گفتم که اگر کسی بگوید سال بعد بوده است، باید روشن کند که در طول این یکسال این اسرا در کجا بودند. اگر بگوییم در شام بو
دند که هیچ کس مطلبی در این باره ذکر نکرده است که یکسال در شام مانده باشند. بخصوص اینکه سخنرانی امام سجاد و خطبه خوانی حضرت زینب اوضاع را چنان در شام به هم ریخت که یزید دید امکان نگهداری آنها نیست و حتی روزهای آخر دیگر عکس العمل هایش متفاوت می شد و ظاهرنمایی می کرد که یعنی من احترام می کنم به این اسرا. این البته به خاطر عکس العملهایی بود که در جامعه واقع شد.
خطبه خوانی و سخنرانی اسرای کربلا اوضاع جامعه را تغییر داده بود. یزید برای ظاهرنمایی بارها گفت که خدا پسر مرجانه را لعنت کند. می گفت من قصد کشتن حسین را نداشتم. می گفت اگر حسین را دستگیر می کردند و پیش من می آوردند او را می بخشیدم و از کشتنش صرف نظر می کردم و برای نشان دادن اینکه من مثلا نسبت به این خانواده اینگونه نیستم می گفت که وقت غذا امام سجاد را صدا بزنید بیاید کنار سفره بنشیند چرا که من بدون ایشان غذا نمی خورم. چنین کارهایی می کرد. حتی مثلا آب انبار درست کرد و به نام امام حسین نامگذاری اش کرد.
البته اینها تظاهر بود والا درون یزید این نبود و یزید همان پستی، شقاوت و سنگدلی اش را داشت. اما برای اینکه مردم را آرام کند اینگونه نشان می داد. بنابر این یزید نمی توانست اینها را یکسال نگاه دارد. باید زودتر آنها را از شام بیرون می فرستاد و آنها هم می آمدند.
اگر کسی می گوید اینها در اربعین اول از مدینه آمدند هم هیچ گزارشی مبنی بر اینکه کاروان اسرا از مدینه به کربلا آمده باشد، در تاریخ وجود ندارد. بنابر این قطعا غافله در همان سال اول از شام به کربلا بازگشته است.
· با این تفاسیر که اسرای کربلا پس از اربعین اول به مدینه بازگشت، این سوال پیش می آید که پس چرا مزار حضرت زینب کبری در شام است. یعنی دوباره به شام بازگشتند و آنجا زندگی کردند؟
ماجرا اینگونه بود که وقتی حضرت زینب به مدینه بازگشت، می آمد کنار بقیع و وقایع کربلا را برای مردم می گفت. حضرت سکینه، رباب و دیگر حاضران واقعه کربلا هم همین طور وقایع را بیان می کردند و وضع مدینه منقلب شد. در پس این اقدامات، عبدالله ابن حنظله قیام کرد و حاکم مدینه را از شهر بیرون کردند.
* دستور یزید برای تبعید حضرت زینب به سمت مصر
خبر به یزید رسید و به یزید گفتند اگر می خواهی مدینه را حفظ کنی یا باید حاکم اینجا باشد یا حضرت زینب. یزید دستور داد که حضرت زینب را تبعید کنند. و حضرت تبعید شد به سمت مصر و مدتی در مصر بود و بعد که همسرشان به شام می آید –همسر حضرت زینب تاجر بوده است- حضرت زینب برای دیدن همسرش از مصر به شام می آید و در این سفر در شام از دنیا می روند. در نتیجه امروزه، هم در مصر معتقدند مزاری برای حضرت زینب هست و هم در شام و هم حتی در مدینه. بعضی معتقدند که حضرت زینب در بقیع است. اما درستش همین است که ایشان در دمشق مدفون هستند.
· درباره مبنای روایی این پیاده روی اربعین و این که اساسا از چه زمانی به صورت منظم شیعیان این آیین پیاده روی را شروع کردند، توضیح دهید.
اولین راهپیمایی را جابر ابن عبدالله انصاری انجام داد. وی از مدینه می آید در حالی که دست او را به دلیل نابینایی گرفته اند و آورده اند و یک تعدادی هم همراهش هستند و کاملا معلوم است که جابر تنها نیست. یک تعدادی آمدند و در اربعین وارد زمین کربلا شدند. این اولین راهپیمایی است که در همان اربعین اول، یعنی در اربعین سال 61 هجری معادل 59 شمسی این اتفاق می افتد.
این اولین راهپیمایی است و دیگر سالهای بعد همین رسم می شود. مختار هم این کار را می کند. مختار در طول مدت یکسال و نیم حکومتش، در سال 66 تا 67 هجری، چندین بار به کربلا می آید و زمان این آمدن را هم مصادف با اربعین انتخاب می کند. بعدها هم کسان دیگری این کار را می کنند اما اوج این حرکت در زمان آیت الله شیخ مرتضی انصاری یا شیخ اعظم است که همه می دانیم بزرگترین چهره فقهی تاریخ شیعه محسوب می شود. ایشان این حرکت را انجام می دهد و همین طور مستمر وجود داشته است تا عصر صدام. در دوره حکومت صدام چون جلوگیری می شود از این حرکت و کسانی را که راهپیمایی می کردند دستگیر کده و به قتل می رساندند، این حرکت بسیار پنهانی صورت می گرفت.
از جمله فرزند امام خمینی (ره) حاج سید مصطفی خمینی، هر سال این مسیر را پیاده روی می کرده است. حتی با پای برهنه. اما از لابلای نخلستانها و گذرگاه هایی می آمده است که دیده نشود یا مثلا تحت تعقیب قرار نگیرد. بنابر این سنت حرکت در اربعین وجود داشته و این امر تازه ای نیست.
· آیا پیاده روی اربعین مختص شیعیان است یا کل جهان اسلام را در بر می گیرد؟
حقیقت این است که اگر کسی در راهپیمایی اربعین حضور داشته باشد، اهل تسنن را می بیند، اهل مذاهب مختلف را می بیند و حتی مسیحیان را می بینید که با همان نشان صلیب خودشان می آیند و در این مراسم شرکت می کنند. بودایی ها هم می آیند حتی. یعنی به گونه ای است که تمام مرزهای مذهبی فرو می
ریزد و حسین در هیات یک چهره جهانی خودش را نشان می دهد.
آن روز رها از مرزبندی های مذهبی و حتی دینی افراد در این آیین شرکت و ارادت خودشان را نسبت به اباعبدالله نشان می دهند.
*نباید امام حسین را در یک مرزبندی خاص قرار داد
· برخی راهپیمایی اربعین را یک پلورالیزم حسینی تعبیر می کنند، نظرتان در این خصوص چیست؟
من خیلی معتقد به کاربرد این اصطلاحات نیستم. چون اینها بالاخره واژه هایی هستند که در دنیا معنای خاصی دارند. اگر پلورالیزم یا تکثرگرایی در همان مفهوم و کاربرد خاصش که مثلا در دنیای امروز ما به کار برده می شود، برای حرکت اربعین به کار برده شود نارسا و ناکافی است. درست معنا نمی دهد.
اما اگر بگوییم واقعا حسین نوعی جامعیت دارد و چهره ای حتی فرامذهبی و کاملا انسانی و جهانی است به نظر می آید تعبیر مناسب تری باشد.
یعنی چتر حسین روی سر جهان باز می شود. بنابر این همه رها از مرزهای مذهبی و سیاسی در این آیین شرکت می کنند. شما ببینید مثلا الان در این راهپیمایی اگر کسی بتواند دوربینش را بیاندازد روی ایرانیان، واقعا ایرانیانی که می آیند کدام گرایش های سیاسی را دارند. همه گرایشها را شما می توانید ببینید. نباید حسین را در یک مرزبندی خاص قرار داد. یعنی باید بگذاریم چنان که هست حسین مصباح باشد و کشتی نجات برای همه. کار مصباح و کشتی نجات این است که همه را نجات می دهد. بدون استثنا.
*اربعین به گمان من یک تجلی از ظهور هم هست
· از نظر شما به مراسم اربعین باید نگاه آیینی داشت یا نگاهی تمدن ساز؟
به گمان من همه اینها را باید ببینیم. یعنی کربلا و اربعین را هم می شود از منظر دینی و آیینی دید، هم از منظر تمدن سازی و هم از نظرگاه تمهید برای ظهور. چون بالاخره تجلی ظهور را شما می توانید در اربعین ببینید. صمیمیت ها، یکی شدن دلها و نگاهها، فروریختن مرزها، پذیرش و تحمل سخت ترین دشواری ها به اتکای باورها. همه در یک جهت حرکت می کنند، کوچک و بزرگ و پیر وجوان و سیاه و سفید و ثروتمند و فقیر و همه این مرزبندی ها فرو می ریزد. این به گمان من یک تجلی از ظهور هم هست.
* امام حسین تربتش، زیارتش و همه چیزش استثنا و متفاوت است
· بحث زیارت اربعین فقط مخصوص امام حسین است. چرا سایر ائمه این زیارت اربعین را ندارند؟
علت این است که حضرت اباعبدالله الحسین همه چیزش استثناست. واقعا از این جهت خدا رحمت کند مرحوم علامه شیخ جعفر شوشتری را که کتابی هم به نام «خصایص الحسینیه» تالیف کرده است. آنجا ویژگی هایی را برای امام حسین طرح می کند که هیچ کس حتی پیامبر هم ندارد. ما برای پیامبر هم اربعین نمی گیریم. برای حضرت علی هم نمی گیرند. یک نفر است که اربعین مکرر دارد و آن هم حضرت اباعبدالله است. آن هم به خاطر موقعیتی که کربلا و عاشورا و حضرت اباعبدالله دارد. چون یک الگو و اسوه برای تمام تاریخ است. الگویی برای همیشه انسان است و پشتوانه احیای دین بوده است. یعنی آنکه دین را احیا کرد. اگر امام حسین نبود، امروز نشانی از دین پیامبر نبود. بنابر این امام حسین استنثاست. همچنان که تربتش، زیارتش و همه چیزش استثنا و متفاوت است از جمله اربعینش.
· مبارزه با ظلم و فدا کردن خون در راه مبارزه با ظلم یکی از پیامهای قیام عاشورا بوده است. تداوم این پیام و مبارزه با ظلم چگونه می تواند در پیاده روی اربعین یا مراسم اربعین متجلی شود؟
طبیعتا خود اصل این حرکت، در حقیقت به گونه ای دفاع از امام حسین است و نشان دهنده حضور امام حسین در عصر ماست. یعنی امام حسین تعلق به 1377 سال پیش ندارد. امام حسین امروزی است. این حرکت خودش یک معنای دقیق دارد. راهپیمایی برای تجلیل از امام حسین است و امام حسین برای دفاع از حق و مظلوم و مبارزه با بیدادگری و ظلم و ستم حرکت کرد. بنابر این کل این حرکت نوعی دفاع از حق است و رویارویی با بیداد و ظلم. این مفهوم را دارد.
اما یک نکته روشنی هم می تواند داشته باشد. البته الان هم به یک گونه ای وجود دارد و آن هم این است که مصادیق بیداد در عصر امام حسین در روزگار ما فرق می کند و این در این راهپیمایی نمود دارد.
بنابر این امام حسین به امروز رسیده است و درست هم همین است که امام حسین مال دیروز نیست. حتی مال امروز نیست. امام حسین مال فرداست و باید فرداها به امام حسین اختصاص داده شود. بنابر این این راهپیمایی خودش نوعی محکوم کردن هر ظلم و ستمی است؛ در هر زمانی که باشد.
· یکی از اهداف قیام عاشورا رهایی انسانها از جهالت بود. حالا با توجه به حضور خیل عظیم شیعیان در این راهپیمایی، راهپیمایان باید در مسیر چه مفاهیمی را با خودشان مرور کنند که یک حرکتی به سمت عقلانیت و خلاف زاویه جهالت باشد؟
خیلی نکته بزرگ و مهمی است. ببینید ما معارف حسینی را کمتر طرح کرده ایم. اگر کسی بتواند «موسوعه الحسین» را بخواند یا فرهنگ جامع سخنان امام حسین را، درسهایی برای زندگی، روابط اجتماعی، اصلاح خانواده، تربیت
و روابط جمعی ما دارد و حتی برای اصلاح جهان. امام حسین سخن دارد و حرف زده است و متاسفانه ما آنها را طرح نمی کنیم. من بارها گفته ام که از 19 هزار و 999 روز زندگی امام حسین یک روز را ما گرفته ایم و البته همان یک روز و همان عاشورا را هم خوب تبیین نکرده ایم.
این راهپیمایی فرصت بسیار خوبی است تا معارف حضرت اباعبدالله مطرح شود و در مسیر نوعی جهت گیری در مقابل جهالت باشد.
ما باید بدانیم امام چه گفت و چه خواست. وقتی ما وصیتنامه امام حسین را می خوانیم، می فرماید که من برای اصلاح امت جدم آمده ام. پس بنابر این هر گونه اصلاح گری در جامعه در نقطه مقابل فساد است و هر گونه فسادزدایی از جامعه حرکت در جهت امام حسین است. شما رویاروی هر ناروایی بیایستید حسینی عمل کرده اید. اینها باید در راهپیمایی اربعین مطرح شود و فلسفه قیام اباعبدالله و فرهنگ ایشان را طرح کنیم.
امام فرموده است من برای امر به معروف و نهی از منکر آمدم تا ناراستی و نادرستی از بین برود و درستی و راستی بیاید. می خواهم درشتی نباشد، درستی باشد.
اینها باید مطرح شود در این راهپیمایی. امام فرموده تمام نهضت و قیام من برای این است که سیره پیامبر را احیا کنم. اگر در راهپیمایی ما از سیره پیامبر حرف بزنیم به هدف امام حسین کمک کرده ایم. اگر از سیره علی حرف بزنیم و نهج البلاغه را بگوییم در بستر و جهت حرکت اباعبدالله است.
بنابر این فرصت بسیار بسیار خوبی است. یک میتینگ بزرگ چند میلیونی جهانی که از همه ملل معمولا می آیند. چون هر کس راهپیمایی اربعین را ببیند، رنگهای مختلف، نژادهای گوناگون و ملتهای مختلف را می تواند ببیند و بهترین فرصت است که در این میتینگ جهانی حرفهای جهانی امام حسین را ما مطرح کنیم.
دکتر محمدرضا سنگری،
Panahian-Clip-SafareEshghYaAghl.mp3
1.25M
🎵سفر اربعین؛ سفر عشق یا سفر عقل؟
⚠️آیا سفر اربعین برای بچهها مناسب است؟
#اربعین
#شام #اسارت
#مجلس_یزید
#خرابه_شام
#جودی_خراسانی
جمعی که خلق شد دو جهان از برایشان
دادند در خرابۀ بیسقف، جایشان
آنان که بودشان به سر نُه سپهر، جای
مجروح از پیادهرَوی بود، پایشان
شخصی کنیز خواست از آن فرقهای که بود
جبریل، خادم درِ دولتسرایشان
آنان که بود بر سرشان مهر، سایبان
در آفتاب، سوخت رخ مهلقایشان
آنان که شُست قابلهشان ز آب سلسبیل
از تشنگی پرید رخ و رنگهایشان
جمعی که بانوی حرم کبریا بُدند
از نینوا به عرش برین شد، نوایشان
کردند نرم، سینۀ جمعی که روز و شب
زهرا به روی سینه همیداد، جایشان
جمعی که بود پنجۀ ایشان، گرهگشای
بستند دستها ز جفا از قفایشان
آن فرقهای که واسطۀ رزق عالمند
دادند نان به رسم تصدّق، برایشان
«جودی»، به روزگار زند خیمۀ شهی
از آن دمی که گشت گدای گدایشان
@emame3vom
«اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَالفَرَج»
📚 دیوان جودی