امام باقر ـ علیه السلام ـ فرموده: «إنّ اللهَ تعالی أشدُّ فرَحاً بِتَوبَهِ عَبدِهِ مِن رَجُلٍ أضَلَّ راحِلَته و زادَهُ لَیلَهً ظلماءَ فَوَجَدَها...»[7]
خرسندی خداوند متعال،در توبه گنهكار از خرسندی مردی كه در شب تاریك (در بیابان) مركب و توشه و زاد خویش را گم كرده و ناگاه آن را پیدا می نماید، بیشتر است.
[7] . اصول كافی، ج 2، ص 435.
قرآن كریم، از لغت «توبه» و مشتقّات فعلی آن، 107 مرتبه سخن به میان آورده و هفت بار با فرمان « توبوا »، همگان را به بازگشت از گناه و آشتی و اطاعت خود دعوت كرده است؛ اما موضوع مهمّی كه درباره «توبه» باید مورد توجه قرار گیرد و احادیث فراوانی بر آن تأكید دارد،این است كه اصولاً توبه با طیّ همه مراحل آن، صورت واقعی به خود می گیرد و نتیجه مطلوب و سرنوشت ساز را خواهد داشت.
امام علی ـ علیه السلام ـ فرمود: «التَّوبَهُ علی أرَبَعِه دَعائِمَ: نَدَمٌ بالقَلبِ، و استغفارٌ باللِّسانِ، و عَمل بالجَوارحِ، و عَزمٌ عَلی أن لایَعودَ...»[8] توبه بر چهار پایه استوار است: پشیمانی با قلب، طلب آمرزش با زبان، عمل به وسیله اعضا و جوارح، و اراده و تصمیم جدی بر اینكه به گناه و آلودگی گذشته بازگشت ننماید.
بنابراین، توبه صرفاً یك لفظ نیست، نخست باید قلب از گناه پشیمان و متنفّر شود، بعد با زبان، شعار ترك گناه را برای دیگران و تلقین به نفس را برای خویش استمرار بخشد، سپس اعضای بدن و عناصر فعّال وجودی،به جای گناه و تباهی به حوزه اعمال صالح و نیك وارد شود تا فرد، دیگر آن عنصر قبلی نباشد و بالاخره، دیگر هیچ گاه تصمیم بازگشت به زشتی و تباهی و آلودگیهای قبلی، نداشته باشد.
[8] . بحارالانوار، ج 75، ص 81.
امیرالمومنین علیه السلام طلب آمرزش را مقام والایی شمرد و برای آن شش مرحله بدین شرح بیان فرمود:
1 . پشیمانی جدّی از همه اعمال بدِ گذشته.
2 . تصمیم جدّی برای خودداری از همه گناهان
3 . بازگرداندن همه حقوق و بدهی های مادی و معنوی به مردم و بریء الذّمه شدن
4 . جبران و تدارك هر عمل و عبادت واجب و از دست رفته.
5 . آب كردن تمام گوشت هایی كه از راه حرام، در بدن روییده
6 . تحمل رنج و چشیدن لذّت عبادت و بندگی خدا، به همان حدّی كه گناه،لذت بخش بوده است.[9]
[9] . نهجالبلاغه فیض، ص 1282، ح 409 ـ ابن ابی الحدید، ج 20، ص 56 ـ بحارالانوار، ج 6، ص 36
توبه را از یك لحاظ، به دو قسم تقسیم كرده اند:
یك دسته از گناهان، كوچك و كم شعاع هستند و صرفاً با استغفار و پشیمانی قلبی، جبران می شوند اما دسته دیگری از گناهان، هم بزرگ و ویران كننده هستند و هم اثر وضعی در پی دارند. این دسته، اضافه بر پشیمانی قلبی و استغفار با زبان، اقدام عملی و جبران مافات و ترمیم خرابیهای به وجود آمده را نیز می طلبد.
قدم آخر انقلاب.mp3
7.61M
/رهبری
/استاد شجاعی
⌛️ انقلاب قدم آخرش را در تحقق هدف امام برداشت!
«دنیا با تمدن جدیدی روبرو شده است»!
#امام_زمان
#امام_خمینی
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
به جمع دلدادگان انقلاب بپیوندید👇
🆔@deldadegi
🆔@deldadegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞استاد شجاعی
✔️ توصیف امام کاظم علیهالسلام از مردم ایران و مژدهی آخرالزمانی ایشان به این ملّت.
منبع : مبانی انسان شناسی در تمدن نوین اسلامی
#امام_زمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❥❥❥❥❥❥♥️ℒℴνℯ♥️❥❥❥❥❥❥
🌸هر گاہ خدا را
خواندم پاسخم داد 😊
به سویش رفتم آغوش گشود
به او تڪیه ڪردم نجاتم داد
#استورۍ_خدا🤍
٠٠••●●❥❥❥❥🔴
٠٠••●●❥❥❥❥🔴
٠٠••●●❥❥❥❥🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فَإِذَا اشْتَدَّ الْفَزَعُ فَإِلَى الله الْمَفْزَعُ.
هر گاه بيتابى شدّت گرفت، بايد به خدا پناه بُرد .
✅ چیکار کنیم که خونه مون پر از برکت و آرامش بشه.... 👌👌👌
🔴در طول روز ، پنج بار یا بیشتر سورهتوحید رو بخونیم و به امام زمان هدیه کنیم و ازشون بخوایم برای زندگی ما دعا کنن.
✅✅هر پول یا نعمتی که وارد زندگیمون میشه اول شکرگزاری زبانی کنیم و بعد شکرگزاری عملی، یعنی یا صدقه بدیم از اول مال یا کسی رو هم در اون نعمت شریک کنیم که اینطوری نه تنها چیزی ازش کم نمیشه بلکه برکت میگیره و خیلی دیرتر تموم میشه
❌اسرافنکنیم ، به اندازه ی نیازمون مصرف کنیم، حواسمون به مصرف آب باشه، نسبت به نان بی احترامی نکنیم. اسراف باعث از دست رفتن نعمت ها میشه.
✅با مردم مدارا کنیم. با اهل خانه خوش رفتار باشیم.
🔴نمازاولوقت و روزی پنجاه آیه قرآن بخونیم.
✨برای سلامتی وفرج امام زمان صلوات✨
#افزایش_رزق | #برکت
#مومنين از نظر مقام به چند دسته تقسيم مي شوند ؟
1- صلحا
2- نقبا و نجبا
3- ابدال
4- اوتاد
تعداد صلحا 360 نفر است كه ممكن است بيشتر نيز باشد .
تعداد نقبا و نجبا 70 نفر است،
ابدال 40 نفر هستند
و اوتاد 4 تا 8 نفر مي باشند.
دنيا مانند خيمه است و مهدي ع همچون عمود اين خيمه و اوتاد طنابهاي آن خيمه هستند – يعني تمام زحمات معنوي دوران غيبت بر دوش آنان است .
(كتاب حاشيه شيخ ابراهيم كفعمي )
مصباح کفعمی ص۵۳۴ حاشیه بر دعای ام داوود
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجـــــ
#امام_زمان_سرباز_میخواد #امام_زمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هر کسی این آیه رو بخونه #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه)مواظب زندگیش میشه 🥺
آیه ای برای شروع کارهای مهم مثل خرید ملک ؛ خواستگاری ؛ امتحان پایان ترم و هر کاری که برات استرس داره..
🎙 #دکتر_عزیزی
در یك تقسیم بندی دیگر، گناهانی را كه ممكن است انسان مرتكب شود، به سه دسته می توان تقسیم نمود كه قهراً توبه از آنها به حسب موارد سه گونه خواهد بود كه اندكی به شرح آن می پردازیم:
الف) ستم به خویشتن
خداوند ستم به خویشتن را در قرآن كریم با تعبیر «فَمِنهُم ظالِمٌ لِنَفسهِ»[11] مطرح كرده است. منظور از این دسته لغزشها و خطاها، گناهان و اشتباهات و لغزشهایی هستند كه در مرحله نخست و به طور كلّی، زیانها و ضررها و ضربه های آن، متوجّه خود انسان می گردد؛ انسان از این ناحیه به جان و مال و حیثیت خویش صدمه زده و موجب عدم پیشرفت و موفقیت یا فقر و عقب افتادگی و گرفتاری خویش می گردد.
در این گونه موارد، گرچه گناهكار در حق خود ظلم روا داشته، ولی چون اصولاً پای شخص دیگر و حق دیگری در میان نیست، با استغفار و جبران خطاها و ضررها، آسانتر می توان از آنها توبه كرد و راه خیر و صلاح و سعادت دنیوی و اخروی را در پیش گرفت.
[11] . فاطر، 32.
ب) حقّ الله
فطرت پاك و سالمی كه خداوند در نهاد انسان قرار داده،اعضاء و جوارح و نعمتهای مادی و معنوی كه برای او فراهم آورده، پانزده میلیارد سلّولی كه در مغز او به ودیعت گذاشته و بالاخره، «ارسال رسل و انزال كتب» همه برای این است كه انسان دچار غفلت نگردد و به انحراف و انحطاط فرو نلغزد؛ به «اخلاق الله» گراید و راه تكامل را بپیماید.
اما متأسفانه، انسان بر اثر تأثیرپذیری از عوامل درونی و بیرونی، این همه نعمت و هدایت را نادیده می گیرد، در برابر خدا و دستورات پروردگار عالم، عصیان و سركشی می كند و در حق خدا و احكام دین الهی ستم روا می دارد.
برای توبه از این دسته گناهان،اگر شرك و كفر صورت گرفته، باید «توحید» و یكتاپرستی را جایگزین نمود و اگر در احكام و فروع دین خداوند، كوتاهی،نقصان و تعطیلی واقع شده، باید به تكمیل و جبران آنچه از دست رفته، اقدام نمود.
البته جبران بعضی از گناهان مشكل است، اما چون خداوند كریم و رحیم است و اصولاً خود بندگان را به توبه فرا خوانده، گاهی توبه و استغفار از گناهان به راحتی عملی می گردد.
از باب نمونه، درباره كسی كه بی جهت روزه خواری ـ كه حقّ الله است ـ كرده، در رساله عملیّه می خوانیم: «كسی كه كفاّره روزه رمضان بر او واجب است، باید یك بنده آزاد كند یا به دستوری كه در مسأله بعد گفته می شود، دو ماه روزه بگیرد یا شصت فقیر را سیر كند یا به هر كدام، یك «مد» كه تقریباً ده سیر است، طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها بدهد؛ و چنانچه اینها برایش ممكن نباشد، هر چند «مد»كه می تواند به فقرا طعام بدهد،و اگر نتواند طعام بدهد، باید استغفار كند، اگر چه مثلاً یك مرتبه بگوید: استغفر الله.
بنابراین، توبه در مورد «حقّ الله» آسان است، حتی گاهی اوقات كه گناه جنبه «حق الناس» به خود می گیرد مثلاً در «عمل منافی عفت» و «تجاوزات جنسی» افشای آن مجاز نیست و به خاطر پیشگیری از عوارض سوء آن می توان میان خود و خدا توبه جدّی داشت. (مثل داستان «ماعز بن مالك» و زنی از بنی غامد. صحیح مسلم، ج 3، ص 31 ـ 530)
سلام دوستان عزیز
ممنون از دوستانی که در مسابقه شرکت نمودند اجرتون با صاحب الزمان عج
فقط تا ساعات پایانی امروز فرصت شرکت در مسابقه هست.
به عنوان مطالعه روزانه تون از این کانال ومسابقه اش استفاده نمایید.
برای شرکت پیام سنجاق شده را بخونید.