#زیارت_امین_الله ۲۱۱
🔆 *«وَ تَوبةَ مَن اَنابَ اِلیکَ مَقبُولَة»*
🔆 *«خدایا توبه کسی که بسوی تو رجوع کند قبول میشود.»*
✍🏼 «انابه» رجوع دائمی بسوی خداوند است؛ البته بنده در هر مراجعهای دست خالی و فقر خود را اظهار میکند.
✅ اگر انسان در رجوع به خداوند فقر و نیاز را اعلام کند، مقبول خداوند واقع میشود و خدای سبحان این رجوع را میپذیرد؛
💢 اما اگر بنده درهر رجوعی طاعت و بندگی خود را اظهار کند، از درگاه الهی محروم میشود.
🌀 برای مثال مستحب است که مصلی در وقت نماز، هنگام انتقال از حالتی به حالت دیگر اعم از رکوع به سجده و... تکبیر گوید و دست خود را در این هنگام بالا ببرد که از فقر و نیاز مصلی حکایت دارد.
✅ در واقع مصلی در هنگام تکبیر *انابۀ عملی* دارد؛ چون با بالا بردن دست به خداوند اظهار می کند که طاعت و بندگی که قابلیت عرضه باشد، ندارد.
✅ *از اصول بندگی آن است* که انسان در مقابل کمال مطلق، خجالت و عجز خود را به نمایش گذارد.
🍃 حضرت موسی در راز و نیاز خود به خداوند فرمود:
«خدایا در خزانۀ بندگی چیزی دارم که تو نداری! و آن احتیاج و نیاز من به توست.»
✅ *آدمی در هر رجوعی که از معصیت بهسوی بندگی و طاعت دارد؛* فقط دست خالی و فقر خود را نظارهگر است که در این صورت توبۀ او مقبول میشود.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
#دعای_صبحگاهی
🔆 *دعای صبحگاهی روز چهارشنبه* را میتوانید در لینک زیر قرائت نمایید:
🌐 http://emamraoof.com/?p=12133
#حدیث_روز
#فلسطین ۴
⏹️ *تاریخ را که ورق میزنیم، میبینیم مقاومتهایی از جانب غیر مسلمانان سرزمین فلسطین مانند مسیحیان و حتی خود یهودیان در برابر اعلامیۀ بالفور ابراز شد.*
⏹️ خود یهودیان مقیم فلسطین اعلام کردند که تشکیل یک دولت یهودی به ویژه با حضور افرادی که پشت این قضیه هستند ـ صهیونیستهای معروف یهود ـ هیچگاه به نفع دین یهود نخواهد بود و حتی یک درگیری قومی و مذهبی در این سرزمین ایجاد خواهد کرد که معلوم نیست دامنهاش به کجا خواهد انجامید.
🔷 میبینید که این پیشبینیها همه درست از کار درآمد. از زمان صدور اعلامیۀ بالفور و تشکیل رژیم اشغالگر قدس تاکنون، این درگیریها در فلسطین میان مسلمانان و یهودیان ـ که عمدتاً صهیونیستهای یهود هستند ـ ادامه داشته است.
💢 ماهیت رژیم اشغالگر قدس از دیدگاه حقوق بینالملل، مشکلات زیادی دارد. یکی از آنها همین بیاعتباری اعلامیۀ بالفور است.
💢 وقتی این اعلامیه در مجالس قانونگذاری انگلستان به تصویب نرسید، دولت انگلستان سعی کرد از ابزارهای بینالمللی استفاده کند. به همین دلیل، به سازمان ملل مراجعه کرد.
💢 علت بیاعتباری هم این بود که این اعلامیه یک جانبه است؛ زیرا حتی در مجالس قانونگذاری انگلستان به تصویب نرسید.
‼️ به عبارت دیگر حتی اگر از نظر داخلی هم بخواهیم بررسی کنیم، به تصویب نرسیده است. انگلستان به سازمان ملل مراجعه کرد و سازمان ملل، سرپرستی و قیمومیت انگلستان را بر فلسطین تصویب کرد. بعد از این بود که اعلامیۀ بالفور صادر شد. *در حقیقت، ابتدا سرپرستی را از سازمان ملل گرفتند، بعد هم اعلامیه صادر کردند.*
📚 «حوزه.نت»
🌐 emamraoof.com
♦️📣♦️📣♦️📣♦️📣♦️
باسلام واحترام
كاربران گرامي
🔗 برای ورود به کلاسها بر روی لینک زیر انگشت بزنید👇:
https://emamraoof.com/?p=19995
📚 «واحدپشتیبانی ثبت نام موسسه علمیه السلطانعلیبنموسیالرضا علیه السلام»
#واقعیتهای_تلخ_و_شیرین ۶۳
💠 «هجرت خالصانه؛ واقعیتی شیرین»
🔆 «وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا»
🔆 «کسی که در راه خدا هجرت کند، جاهای امنِ فراوان و گستردهای در زمین مییابد و هر کس به عنوان مهاجرت به سوی خدا و پیامبر او، از خانۀ خود بیرون رود، سپس مرگش فرا رسد، پاداش او بر خداست؛ و خداوند، آمرزنده و مهربان است.»
📗 سوره نساء، آیه ۱۰۰
✅ هرکس خالصانه در مسیر شریعت هجرت کند و حرکت صحیحی داشته باشد، پیشِ روی او بسیار وسیع و گسترده است. هیچ تنگنا و بنبستی برای مهاجر فیسبیلالله وجود ندارد.
⏹️ از مفهوم مخالف به دست میآید که *اگر در تنگنا هستیم، هنوز حرکت نکردیم،* هنگامی که در فشار جمعیت ایستادیم و همه میخواهند بروند، حرکت، سخت است.
✅ وقتی فیسبیلالله حرکت کنیم؛ یعنی درجادهایم، انتخاب کردیم در جاده بودن را؛ جادهای که همۀ خوبان در آن سِیر دارند و نمیگذارند زمین بخوریم، موج خوبان ما را با خود همراه میکند.
⏹️ *«يُهَاجِرْ»، یعنی از امور نفسانی و خودبینی و ادعا هجرت کنیم،* بعضی میگویند از عالم ماده یا از رذائل اخلاقی هجرت کنیم. مطلوب آن است که موقعیت فعلی خود را ترک و به جلو حرکت داشته باشیم.
🔷🔹 *اگر در فشار قرار داریم، به این علت است که توقف کردیم؛* در حالی که لازم است در مسیر سلوک با توجه به کمی فرصت، از جهل، معصیت، عقیدۀ نادرست و رذیلۀ اخلاقی خود جدا شویم.
🔷🔹 در صورتی که عزم ما بر حرکت باشد؛ گشایش و آسایش بیشتری فراروی ماست؛ به همین جهت کسانی که پیش رفتند، اگر همه دنیا را هم به آنها بدهیم، تمایلی به بازگشت ندارند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#ضیافت_سلطان ۴
💠 *«آداب زیارت»* ۳
🍃 خدای سبحان در خصوص آداب حضور در محضر رسول گرامی اسلام مؤمنان را به ادب در گفتار فرا میخواند:
🔆 «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِی» وَ لَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ»
🔆 «اى كسانى كه ایمان آوردهاید صدایتان را بلندتر از صداى پیامبر مكنید.»
📗 سوره حجرات، آیه۲
✅ زائر باید در حریم زیارت پردۀ حیا بر نجوای خویش افکند، مؤدبانه، آهسته و با توجه به مقام شامخ امام، حضرت را مورد خطاب قرار دهد.
🔰 از آداب زیارت آن است در قرائت دعا و زیارت نیز با صدای بلند امام را مورد خطاب قرار ندهد. این امر نشان از خضوع و خشوع باطنی دارد که به سبب توجه به رفعت مقام و درک جلوههای وجودی حضرت در زائر شکل گرفته است.
🔷🔹 *علاوه بر این و در معنای دیگر، برای عبارت «لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِی» میتوان به این امر اشاره کرد که انسان نباید نظر خویش را بر رأی امام ترجیح دهد و بر آن پا فشاری کند.*
✳️ *زائر عارف و مؤدب به آداب، نیک میداند که در محضر کلیدداران خزانۀ لایزال الهی باید نیازهای خویش را مطرح کند*اما بر خواستههای خود اصرار نورزد و به محضر حضرات معصومین علیهمالسلام عرض کند:
✨ *در دایره قسمت ما نقطه تسلیمایم
لطف آنچه تو بنمایی، حکم آنچه تو فرمایی*
🔷 توجه در شیوه سخن گفتن در محضر امام ادب دیگری است که این آیه شریفه بدان اشاره دارد.
🔆 «وَ لَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ»
🔆 «و همچنانكه بعضى از شما با بعضى دیگر بلند سخن مىگویید با او به صداى بلند سخن مگویید»
📗 سوره حجرات، آیه۲
🔰 زائر باید در پیشگاه امام، بر اعمال و رفتار خویش توجه داشته باشد لب به شکایت نگشاید. بلکه خاضعانه و با تواضع دست نیاز به ساحت ملکوتی حضرت دراز نماید و همچنین در برخورد با اطرافیان، ادب حضور را منظور کند.
🔷 *آنگاه که انسان خود را در جوار وجود گرانقدری مییابد، با نظر به قداست و رفعت مقام ایشان، در رفتار و گفتار با دوستان و همراهان خود نیز مراقبه دارد و مانند سایر زمانها آنها را مورد خطاب قرار نمیدهد.*
📚 «برگرفته از کتاب ضیافتسلطان، اثراستادزهرهبروجردی»
🌐 emamraoof.com
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
♦️📣♦️📣♦️📣♦️📣♦️
باسلام واحترام
كاربران گرامي
🔗 برای ورود به کلاسها بر روی لینک زیر انگشت بزنید👇:
https://emamraoof.com/?p=19995
📚 «واحدپشتیبانی ثبت نام موسسه علمیه السلطانعلیبنموسیالرضا علیه السلام»