eitaa logo
حوزه علمیه امام رضا علیه السلام شهرستان شازند
124 دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
1.8هزار فایل
کانال رسمی مدرسه علمیۀ امام رضا علیه السلام شهرستان شازند @emamreza_Shazand eitaa.com/joinchat/4015456276C9a9ff210b9
مشاهده در ایتا
دانلود
امیرالمؤمنین علیه السلام: زبان خود را به نکوگویی عادت بده، تا از ملامت محفوظ مانى عَوِّدْ لِسانَكَ حُسنَ الكَلامِ تَأمَنِ المَلامَ غررالحكم حدیث۶۲۳۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با توجه به صحبت‌های مهم حجت الاسلام پناهیان در مورد لزوم برگزاری سفر اربعین لطفا از کمپین زیر حمایت کنید و در تمام گروهها انتشار بدهید. برخی از مواردی که ایشان بیان کرده اند : چطور گفته می شود باز بودن مشاغل یک امر ضروری برای ماست. یا سفرهای تفریحی که مردم می‌روند و کسی مانع نیست. قطعا اربعین صدها برابر این موارد ضروری است، اربعین صرفا یک سفر زیارتی معمولی نیست. اربعین قرار است پایه های تمدن نوین اسلام رو در جهان پایه ریزی کند. مگر موضوعی از این مهم تر هم داریم؟ از مسئولین می خواهیم که بدون تعصب به موضوع اربعین توجه کنند و حتما امسال مراسم اربعین را با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کنند. ✅ از همه کسانی هم که در زمینه تصمیم گیری در این مورد می توانند نقشی داشته باشند تقاضا می کنیم حتما روی قطعی بودن سفر اربعین تاکید کنند. https://www.farsnews.ir/my/c/39515 برای حمایت از این روی لینک بالا کلیک کنید.
قید چیست؟؟  کلمه یا گروهی از کلمات است که به فعل یا صفت یا مسند، مفهومی دیگر را علاوه بر مفهوم خود اضافه می‌کند. مانند جمله « زید تند رفت» که تند کیفیت فعل «رفتن» را نشان می‌دهد و چگونگی انجام یافتن فعل یا مفهوم صفتی یا معنی کلمه دیگری را به چیزی از قبیل زمان، مکان، حالت و… مقیّد می‌سازد. وقتی می‌گوییم، «زید سخنرانی کرد.» شنونده می‌پرسد: چگونه سخنرانی کرد؟ در جواب می‌گوییم: زید (خوب) سخنرانی کرد. پس کلمهٔ خوب چگونگی انجام یافتن فعل را نشان می‌دهد. باز شنونده می‌پرسد: کِی و کجا سخنرانی کرد؟ جواب می‌دهیم: سروش امروز اینجا بسیار خوب سخنرانی کرد. کلمهٔ (بسیار) خوب را که قید است مقیّد ساخته‌است. این‌گونه قیدها را قید مقیّد می نامند
تقسیمات قید تقسیم از لحاظ کاربرد در جمله اقسام قید ازلحاظ دستوری اقسام قید از لحاظ معنی و کارکرد تقسیمات قید از لحاظ ساختمان
تقسیم از لحاظ کاربرد در جمله قیدِ فعل: قیدی که فعل را از لحاظ مفاهیم کیفیت، حالت، زمان، مکان، ترتیب، تکرار، تأکید، تشبیه و مقدار مقیّد می‌کند؛ مانند مثال بالا. قیدِ صفت: قیدی که کمّیّت صفت را مشخص می‌کند؛ مانند «مرد بسیار دانا» قید برای قیدِ دیگر: که قیدِ فعل را مقیّد می‌کند؛ مانند «رضا خیلی خوب کار می‌کند.» قیدِ مصدر: قیدی که مفهوم مصدر را گسترش دهد. «تند راندن در جاده خطرناک است.»
اقسام قید ازلحاظ دستوری قید مختص: کلماتی که بجز نقش قیدی، نقش دیگری در جمله نمی‌گیرند.کلمات تنوین دار در عربی که وارد زبان فارسی شده‌اند همگی قید مختص هستند؛ مانند «احتمالاً، اتفاقاً، حتماً، مسلماً، یقیناً، اصلاً و…»عبارات و ترکیبات عربی که وارد زبان فارسی شده‌اند، قید مختص هستند؛ مانند «الحق‌والانصاف، آخرالامر، بالطبع»گروه‌های کلمه‌ای که با حرف اضافه ساخته می‌شوند و به‌جای قید به‌کار می‌روند، قید مختص هستند؛ مانند «به‌راحتی از زندان فرار کرد.» قید مشترک:  صفت‌ها، اسم‌ها، فعل‌ها، شبه‌جمله‌ها، ضمایر و حرف‌هایی که می‌توانند نقش قیدی هم بپذیرند؛ مانند «سینا شب به خانه برگشت.»
اقسام قید از لحاظ معنی و کارکرد زمان: امروز، در آن هنگام، اکنون و… مکان: اینجا، آنجا و…حالت(برای فاعل): گریان، نالان و… کیفیت: آهسته، خوب، به آرامی و… مقدار(بیشتر برای صفت و قید دیگر) : خیلی، کمی، بسیار، لختی، کم، بیش و… احتمال قوی(یقین): حتماً، قطعاً، بی‌گمان، به راستی، ناچار، هرآینه، بی چون و چرا و… احتمال ضعیف(شک و تردید): شاید، احتمالاً، و… درستی: حقیقتاً، واقعاً و… الزام و اجبار: باید و… خواستاری: کاش، ای کاش، کاشکی و… پرسش: چه کسی، کی، کجا، چرا، چطور، چگونه و… پاسخ: چون، زیرا، به این علت، به این سبب و… انحصار: فقط، تنها و… استثنا: مگر، الاّ، جز، وگرنه، غیر از و… قید تکرار: هرگز(اصلاً، ابداً)، به‌ ندرت، گاهی، اغلب، همیشه، دوباره و… تشبیه: مانند، همچون، مثل و… تعریف: یعنی، به این معنی، به بیان دیگر و…
تقسیمات قید از لحاظ ساختمان قید ساده: که به قید مفرد نیز معروف است و قیدی است که به اجزای زبانی قابل تجزیه نباشد و یک واژک باشد. قید مرکب: قیدی است که از دو یا چند واژک تشکیل شده باشد. عبارت قیدی: که معمولاً یک گروه متممی است (حرف اضافه به اضافهٔ متمم بعد از آن) قید مؤوَّل: که جمله‌ای است که می‌توان آن را به یک قید تأویل کرد و می‌توان به‌جای آن یک قید ساده یا مرکب یا یک عبارت قیدی گذاشت؛ مانند جملهٔ «کودک، درحالی‌که می‌گریست، به‌سمت مادرش رفت»، که می‌توان آن را بدین صورت نوشت: «کودک گریان به‌سمت مادرش رفته بود.»
تقسیم دیگر برای قید قیود در تقسیم کلی به احترازی و توضیحی(غیر احترازی)، زائد و غالبی و ذات المفهوم تقسیم می گردد.
قید احترازی به قید محدود کننده دایره مفهومی کلام اطلاق می‌شود. به عبارت دیگر برای تنگ کردن دایره موضوع حکم و خارج کردن غیر موضوع مقید، از شمول حکم نسبت به آن، در کلام می‌آید، مانند آن که مولا بگوید: «اعتق رقبة مؤمنة؛ برده مؤمنی را آزاد کن» که در این جا قید « ایمان » برای احتراز از آزاد کردن برده کافر است؛ یعنی او را از شمول حکم آزادی خارج می‌سازد نکته: اصل در قیود، احترازی بودن است.  قید احترازی قيد قيدی است که در حکم مدخليت دارد یعنی اگر قيد احترازی در کلام باشد، حکم هست و اگر نباشد نسبت به بود و نبود حکم ساکت است. شايد حکم باشد ولی به علتی ديگر. مثال: 👇
 در آيه­ ی 282 سوره­ ی مبارکه­ بقره: ....  وَ اسْتَشْهِدُوا شَهيدَيْنِ مِنْ رِجالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداء ... اين دو شاهد حتما لازم است و با بودن آن حکم هست ولی اگر نباشد نسبت به اين که حکم هست يا نيست ساکت است و اتفاقا در اينجا حکم هست، زيرا بعد از آن می­فرمايد اگر دو شاهد نبود، يک مرد و دو زن شاهد بشوند. پس اگر علت منحصره باشد با نبود قيد ديگر حکم نيست و اگر علت منحصره نباشد، حکم هست، و در اين صورت آوردن قيد مثلا سائمه بودن لغو نيست، زيرا ممکن است در سؤال سائل باشد.
قید توضیحی قید توضیحی به قید تبیین کننده مفهوم کلام اطلاق می‌شود. قید توضیحی، از اقسام قید غیر احترازی و مقابل قید غالبی بوده و عبارت است از قیدی که در کلام آورده می‌شود ولی مفهوم آن را محدود نمی‌سازد، بلکه معنای آن را تبیین می‌کند، مانند: «لا تشرب خمرا مسکرا»، که در آن، «اسکار» قیدی است که دایره مفهومی خمر را محدود نمی‌سازد، بلکه یکی از ویژگی‌های ذاتی آن را بیان می‌کند.
قيد غالبی قيدی است که غالبا هست ولی در حکم مدخليت ندارد. مثلا در آيه­ ی 23 سوره­ ی مبارکه­ ی نساء: ... و ربائبکم اللاتی فی حجورکم ... که به اين معناست که انسان با ربيبه­ ی خود نمی تواند ازدواج کند، فی حجورکم قيد غالبی است، زيرا غالباً چنين است که زن پس از طلاق دختر خود را رها نمی کند و او را همراه خود می­آورد.
قيد زائد در مثال الانسان الضاحک ناطق، ضاحک قيد زائد است. توضیح جمله دارای دو رکن است مسند و مسند الیه(مبتدا و خبر )یا فعل و فاعل و جمله با اینها وجود می یابد آنچه که زیاده بر این ارکان در جمله می آید مانند مفعول، حال،تمیز و مانند اینها(توابع و ادوات شرط) قید زائد هستند به غیر از صله موصول و مضاف الیه که قید زائد نیستند.
قيد ذات المفهوم اين قيد، قيدی است که اگر باشد حکم هست و اگر نباشد حکم نيست، و اين وقتی است که علت منحصره بودن آن از خارج احراز شود. قيد ذات المفهوم از احترازی يک قدم بالاتر است.
کل مبحث قید در ادبیات عرب به ساده ترین بیان ممکن در این چند پیام به محضر دوستان عزیز ارائه گردید امیدوارم براتون قابل استفاده باشد. البته اینم بگم همین تقسیمات قید از مواردی بود که در امتحان شفاهی از خودم پرسیدن😅 این موضوع از مباحث بسیار مهم هست و مطالعه ش چند دقیقه بیشتر وقت نمی خواد.
اقسام حروف حروف مبانی- حروف معانی ❇️حروف مبانی: همان حروف الفبا هستند که از کنار هم قرار گرفتن آنها کلمات متنوّع تشکیل می‏شوند، و به همین خاطر حروف مبانی نامیده می‏شوند. این حروف گاه حروف البناء، حروف التهجّی، حروف الهجاء و حروف المعجم[3] نیز نامیده می‏شوند.[4] تعداد حروف مبانی در زبان عربی با دو حرف حساب کردن همزه و الف، 29 حرف است که عبارتند از: «ا ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ک ل م ن و هـ ی.» لازم به ذکر است که «الف، با، تا، ثا و ...» اسم برای حروف مبانی هستند نه خود حروف مبانی و به همین جهات «اسماء حروف مبانی» نامیده می‏شوند. به عبارت دیگر: حروف مبانی در اصل همان ریشه و جزو اصلی کلمه هستند مثل کلمه «کتاب» که از حروف «کاف»، «تاء»، «الف» و «باء» تشکیل شده که حروف مبانی در این کلمه هستند و قطعاً در بحث وزن کلمات از این دسته از حروف صحبت نمی‌کنیم و کاری به حروف مبانی نداریم، چون اینها ریشه کلمه هستند. برگرفته از پایگاه تخصصی علم صرفww.tasrif.blog.ir
❇️حروف معانی: دسته دوم در بحث وزن کلمات، حروف معانی هستند، زیرا به تنهایی معنا دارند، چون حرف «واو» که گاهی حرف عطف و گاهی حرف قسم است و به تنهایی معنا دارد و حرف «فاء» که گاهی ترتیب و توالی و گاهی نیز نتیجه را می‌رساند و یا حرف «لام» که مالکیت را منتقل می‌کند و... که می‌توان با مراجعه به صرف و نحو عربی با فهرستی از این حروف آشنا شویم و گاهی یک حرف، معانی مختلفی دارد... به عبارت دیگر : حروفی همچون «مِنْ»، «فِی»، «اِلی» و ... که دارای معنی هستند و قسیم اسم و فعل بوده می‏باشند، حروف معانی نامیده می‏شوند که معانی آنها در علم نحو مورد بررسی قرار می‏گیرد. تعداد حروف معانی با حذف مشترکات 70 حرف است؛ 13 تای آنها یک حرفی است، مانند «و»، 24 تا دو حرفی است، مثل «بل»، 19 تا سه حرفی است، مانند «إذن» و 13 تا چهار حرفی است، مانند «إلاّ» و یکی پنج حرفی است که همان «لکنّ» می‏باشد.[2]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای شفای همه بیماران اسلام بویژه؛ استاد شیخ حسین انصاریان؛ ذاکر مخلص مجالس اهل بیت علیهم السلام با ذکر شریف دست به دعا بر میداریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام سجاد–انسان۲۵۰ساله.mp3
2.75M
🔹امام سجاد، قهرمان اهل بیت "علیهم‌السلام" رهبر انقلاب اسلامی ۹۲/۹/۵ مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
ناله هاي آتشين دارد مدينه داغ زين العابدين دارد مدينه مانده بر لب نغمه هاي دلنشينش پاره پاره گشته قلب نازنينش 🏴 *شهادت چهارمين اختر تابناک آسمان امامت و ولايت حضرت امام سجاد (ع) تسليت باد*
مداحی آنلاین - ای چراغ سحرم - مهدی سلحشور.mp3
5.36M
🔳 شهادت_امام_سجاد(ع) 🌴ای چراغ سحرم 🌴هوش بردی ز سرم 🎤 مهدی_سلحشور ⏯ واحد 👌بسیار دلنشین 🏴شهادت_امام_سجاد_علیه_السلام تسلیت باد.
نمیدونم این چه جور ویروسیه که هر چی به مناسبتهای مهم مذهبی نزدیک تر میشیم شروع می کنه به اوج گرفتن و سونامی شدن بعد از ایام مذهبی دوباره کم میشه...🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔 لب دریا و جاهای تفریحی و مدرسه و اداره جات که پول از توش در میاد اصلا نمیره... 😅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ترس و وحشت خاخامهای صهیونیسم از انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی و برملا کردن نقش داعش و ارتش آزاد و تکفیریهای سوریه و عراق که مأموریتشان از سوی آمریکا و اسرائیل نابودی سوریه و مقاومت*بوده است و با گریه و ناله اعتراض می کند که چرا نتوانستید از داعش بهتر حمایت کنید تا دمشق را با خاک یکسان کنند!!!! [فاعتبروا یا اولی الابصار]
IMG_0002.pdf
1.75M
با سلام برنامه درسی نیمسال اول ۹۹ _ ۱۴۰۰ خدمتتان ارسال شد لطفا شنبه مورخ ۲۹ شهریور حتما در مدرسه علمیه امام رضا ( علیه السلام) حضور به عمل برسانید
📣📣📣📣📣📣📣📣 توجه توجه ضمن عرض سلام وادب خدمت طلاب ارجمند مدرسه علمیه امام رضا علیه السلام شازند: به اطلاع می رساند که طلاب عزیز غیر سال اول روز ۲۹شهریور جهت انتخاب واحد و برنامه ی توجیهیِ شروع سال تحصیلی۱۴۰۰-۱۳۹۹ در مدرسه علمیه حاضر شوند. تاکید میشود طلاب از سال اول ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ دوستان عزیز زدن ماسک و مراعات ضوابط بهداشتی فراموش نگردد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖