📚 #معرفی_کتاب «در پرتو ولایت»
برشی از کتاب:
🔸️از آغاز ولادت حضرت على(علیه السلام) و تولد آن حضرت در کعبه، مردم دریافتند که امیرالمؤمنین(علیه السلام) شخصیتى فوق العاده و مورد عنایت خداوند است.
🔸️پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نیز طى ۲۳ سال بارها و به مناسبتهاى مختلف فضایل و مقامات امیرالمؤمنین(علیه السلام) را گوشزد کرده، حتى گاهى به خلافت ایشان تصریح مىکردند.
🔸️آیا با وجود انبوهى از دلایل، شواهد و قرائن، اگر پس از رحلت پیامبر(صلى الله علیه وآله) کسى واقعاً قصد شناختن جانشین پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) را داشت، مقدمات لازم براى او فراهم نبود؟
🔸️آیا مسأله خلافت حضرت امیر(علیه السلام) تا به این اندازه مخفى بود که مردم خود اقدام به انتخاب جانشین براى حضرت رسول(صلى الله علیه وآله) کردند؟
🔸️چرا مردم آن همه تأکیدات پیامبر(صلی الله علیه وآله) را در مورد امامت حضرت على(علیهالسلام) به فراموشى سپردند و نخواستند آن ها را به خاطر داشته باشند؟
🔺️در پرتو ولایت، صفحه ۱۲۰ و ۱۲۱
#امیرالمومنین
#ولایت
#غدیر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
حوزه علمیه امام صادق علیهالسلام
🔖 شماره جدید نشریه خط حزب الله 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔻 پیام غدیر؛ اهمیت حکومت اسلامی
🔹 خط حزب الله برای نخستینبار منتشر میکند؛
👈🏻 بیانات سال ۱۳۶۳ رهبر انقلاب اسلامی درباره اهمیت و ابعاد عید غدیر خم
🔻 اهمّیّت واقعهی غدیر خم، به خاطر طرح مسئلهی خلافت و ولایت
🔹 ... به اعتقاد ما اهمّیّت مسئلهى خلافت و ولایت و حکومت اسلامى موجب آن شد که پیغمبر اکرم در آخرین ماهها، آخرین هفتههاى زندگى پُربرکت خودش، مردم را نسبت به این قضیّه آگاه و روشن کند. لذا بود که در حجّةالوداع که در سال آخر عمر پیغمبر و در سال دهم از هجرت انجام گرفت، پیغمبر اکرم یک خطبهى مفصّلى در خود حج، در منىٰ یا در مکّه ایراد کردند و وصیّتهایشان را براى مردم بیان کردند؛ بعد که از حج برمیگشتند، مابین مکّه و مدینه در نقطهاى به نام «غدیر خم» همهى مردم را جمع کردند؛ که در روایت هست که پیغمبر اکرم این نقطه را انتخاب کرد براى اینکه در این نقطه کسانى که از یمن یا از جاهاى دیگر آمده بودند، از قبایل مختلف جدا میشدند؛ اینجا جایى بود که همهى حجّاجى که از مکّه برمیگشتند، در اینجا مجتمع بودند. خود انتخاب این بیابان داغ و زمین سوزان و آفتاب جوشنده به خاطر این بود که اهمّیّت این مسئله روشن بشود.
🔹 در روایت دارد که آن قدر زمین در غدیرخم داغ بود که بسیارى از مردم مجبور شدند عباهایشان را از دوششان بردارند، به پایشان بپیچند که پایشان تاول نزند و ناراحت نشوند. [مردم] ایستادند. پیغمبر در میان این شرایط استثنائىِ جوّى و این شرایط دشوار روى بلندى قرار گرفت، امیرالمؤمنین را بلند کرد و به مردم نشان داد؛ براى خاطر اینکه هیچ اشتباهى هم نباشد، معرّفى کرد و گفت هر کسى که من سرپرست او هستم، ولایت او را به عهده دارم، حکومت من را قبول کرده، فَهَذا عَلىٌّ مَولاه؛ علىّبنابىطالب ــ این علىِ به طور مشخّص ــ مولاى او است. این اعتقاد ما است.
🔻 دو پیام واقعهی غدیر خم:
🔹 ۱) خلافت امیرالمؤمنین بعد از پیامبر
ما معتقدیم که پیام غدیرخم و حادثهى نصب علىّبنابىطالب دو پیام است: یک پیام همان چیزى است که از همان روز شیعیان و طرفداران امیرالمؤمنین علىّبنابىطالب آن پیام را گرفتند و آن عبارت است از حکومت علىّبنابىطالب. حالا واقعیّتهاى تاریخى البتّه جور دیگرى شد.
🔹 موضعگیرى امیرالمؤمنین یک موضعگیرى روشنى است و ما در این زمینه به مناسبت ایّام متناسب و مرتبط با امیرالمؤمنین شرح دادیم که حضرت در اوّل کار چه جور برخورد کردند، بعد چه جور روششان را منطبق کردند، و بعد هم که به خلافت رسیدند ــ آنها بحث دیگرى است ــ امّا آنچه به عنوان یک خطّ روشن در تفکّر اسلامى و در تاریخ اسلامى باقى ماند، این بود که پیغمبر اکرم این پیام را داد که علىّبنابىطالب، یعنى آن فردى که از لحاظ معنویّات، از لحاظ جهاد، از لحاظ دین، از لحاظ سوابقِ پاکى و طهارت اسلامى بىنظیر و ممتاز از دیگران است، او بعد از پیغمبر منصوب به خلافت است.
🔻 ۲) اهمّیّت دادن به مسئلهی حکومت اسلامی
🔹 و پیام دوّم که پیامى است که ما امروز به آن خیلى احتیاج داریم، پیام اهمّیّت دادن به مسئلهى حکومت اسلامى است. هیچ مسئلهاى را رسول اکرم با این اهتمام بیان نکردند؛ در یک چنین شرایط دشوارى آن را براى مردم ذکر نکردند. پیغمبر اکرم بعد از آنکه این مسئله را بیان کرد، براى اهمّیّت این مسئله، پاى این قضیّه را با مُهر و امضاى قرآن کریم ممهور و موشّح کرد که: اَليَومَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِن دينِكُم؛ امروز دیگر کسانى که کافر شدند، از دین شما مأیوس شدند.
🔹 تا قبل از آنکه مسئلهى حکومت مشخّص و روشن بشود، هنوز امیدهایى در دل کفّار بود امّا امروز دیگر فهمیدند که مسئلهى اصلى و مسئلهى تمامکننده تمام شد؛ بنابراین هیچگونه مشکلى دیگر وجود ندارد و کفّار مأیوسند. فَلاتَخشَوهُم؛ پس دیگر از کفّار نترسید، وَاخشَـون؛ از خداى خود بترسید؛ با حفظ وحدت در میان خود، با حفظ مقرّرات و احکام الهى، با حفظ آنچه خداى متعال به عنوان فریضه و وظیفهاى بر همهى مسلمانها معیّن کرد و معلوم کرد. اَليَومَ اَكمَلتُ لَكُم دينَكُم؛ امروز دین شما را کامل کردیم. وَ اَتمَمتُ عَلَيكُم نِعمَتي؛ و نعمتمان را بر شما تمام کردیم. وَ رَضيتُ لَكُمُ الاِسلامَ دينًا؛ اسلام را به عنوان دین و آئین و شکل واقعى امّت اسلامى و جهتدهندهى به تاریخ اسلامى راضى شدیم که دین شما باشد. این، اهمّیّت و بزرگى این حادثه را به ما میرساند. ۱۳۶۳/۶/۲۳
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: اگر حوادث بزرگ و مهم عالم، حقایق عالم درست روایت نشود، یا مکتوم میماند یا تحریف میشود.
✏️ یک وقتی به یک بزرگی ایراد کرده بودند که شما چرا قضیه امام حسین و عاشورا و اینها را اینجور با عظمت اجرا میکنید؟ گفته بود ما از مسئله غدیر تجربه پیدا کردیم. عاشورا را دیگر نمیگذاریم مکتوم کنید.
#بزرگترین_عید_برترین_تبیین
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
✍️استقامت در ولایت اهل بیت علیهم السلام.
✍️أَبِی بَصِیرٍ می گوید: محصر امام باقر علیه السلام عرضه داشتم: منظور از این آیه مبارکه چیست ؟ إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا( سوره احقاف آیه ۱۳)
کسانی که می گویند پردردگار ما خداوند قادر متعال است و در این راه استقامت می کنند .
🌷حضرت فرمودند:
هُوَ وَ اللَّهِ مَا أَنْتُمْ عَلَیْهِ وَ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً. 🌷
✍️بخدا قسم، مراد از این آیه ولایت است که شما دارید و فرمودند:
⚘️وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً⚘️، (سوره جن آیه۱۶)
✍️و اگر مردم در راه درست، پایداری و استقامت کنند، قطعاً آب گوارایی به آنها می نوشانیم.
📚بحارالانوار جلد ۲ صفحه ۱۵۱ حدیث ۳۲
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir