eitaa logo
امام شناسی
1.2هزار دنبال‌کننده
651 عکس
18 ویدیو
8 فایل
نشر مبانی اسلام و تشیع از مجموعه آثار مرحوم علامه طهرانی و آیت‌الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما و اهل عرفان.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅صلی الله علیک یا زین العابدین🔅 🌺دو قدم محبوب، دو جرعه و دو قطره محبوب نزد خداوند متعال در بیان امام سجاد علیه السلام🌺 ✅ امام سجاد علیه السلام: مَا مِنْ خُطْوَةٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ خُطْوَتَيْنِ خُطْوَةٍ يَسُدُّ بِهَا اَلْمُؤْمِنُ صَفّاً فِي سَبِيلِ اَللَّهِ وَ خُطْوَةٍ إِلَى ذِي رَحِمٍ قَاطِعٍ وَ مَا مِنْ جُرْعَةٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ جُرْعَتَيْنِ جُرْعَةِ غَيْظٍ رَدَّهَا مُؤْمِنٌ بِحِلْمٍ وَ جُرْعَةُ مُصِيبَةٍ رَدَّهَا مُؤْمِنٌ بِصَبْرٍ وَ مَا مِنْ قَطْرَةٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ قَطْرَتَيْنِ قَطْرَةِ دَمٍ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ وَ قَطْرَةِ دَمْعَةٍ فِي سَوَادِ اَللَّيْلِ لاَ يُرِيدُ بِهَا عَبْدٌ إِلاَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ. 🔹ابو حمزه ثمالي نقل می‌کند: شنيدم امام زين العابدين علیه السلام ميفرمودند: هيچ قدمي در نزد خداوند از دو قدم محبوبتر نيست، قدمی كه مؤمن برای صف بستن در جهاد بر می دارد و قدمی كه براي آشتی با خويشاوند و ارحامی که قطع رابطه کردند بر می دارد. 🔹 و هيچ جرعه ای (بلعیدن کم کم آب) نزد خداوند متعال محبوبتر از دو جرعه نيست، يكی جرعه خشمی كه مومن با حلم و بردباری فرو می برد و ديگری جرعه مصيبتی كه مومن با صبر و شکیبایی بنوشد. 🔹 و هيچ قطره ای نزد خداوند محبوبتر از دو قطره نيست، يكي قطره خونی كه در راه خدا ريخته شود و ديگری اشكی كه در تاريكی شب فقط برای خداوند متعال از چشم بنده جاری شود. 📚 الخصال، ج۱، ص۵۰. 📝 شیخ صدوق رحمةالله علیه. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
با سعادت چهارمین ستاره آسمان امامت و ولایت، حضرت اباالحسن، سید الساجدین، زین العابدین علی بن الحسین علیهما السلام به محضر مبارک امام زمان علیه السلام و شیعیان و محبین حضرت مبارک باد. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
هدایت شده از مکتب وحی
🔶 یا ماحِی السَیّئات [ای محو‌کنندۀ گناهان]! 🔹خداوند متعال یک‌بار گناه را می‌پوشاند ولی یکبار گناه را محو می‌کند. [«پوشاندن» غیر از «محو کردن» است] ما نیز باید مثل خدا باشیم. 🔹اگر رفیقت سال گذشته نسبت به شما خطایی کرده است آن را از ذهن محو کن! نه اینکه فقط از خطای او «گذشت» کنی؛ بلکه خطای او را «محو» کن! 🔹یعنی وقتی به او سلام می‌کنی گویا با کسی سلام می‌کنی که اصلاً کاری نکرده است؛ اولیای الهی اینگونه بوده‌اند! 🔹این روش در سرعت سیر انسان و عبور از کریوه‌ و گردنه‌های نفْس خیلی تأثیر دارد و مثل برق انسان را سیر می‌دهد. 🎙 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🔈 1438ه.ق جلسه 15؛ منقّح. @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
هدایت شده از مکتب وحی
کتاب «نوروز در جاهلیت و اسلام» اثر ارزشمند حضرت آیه الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه که به بررسی ماهیت تاریخی و دینی این رسم می‌پردازد. @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
هدایت شده از مکتب وحی
نوروز.pdf
3.81M
دانلود رایگان نسخۀ الکترونیکی کتاب شریف "نوروز در جاهلیت و اسلام" اثر ذی قیمت آیة الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
هدایت شده از مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت اول 🔹رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «ما مِن شیءٍ یُقَرِّبُکُم إلی اللهِ إلّا و قَد دَعَوتُکُم بِه، و ما مِن شَیءٍ یُبَعِّدُکم عنِ النّارِ إلّا و قد نَهَیتُکُم عنه؛ هیچ‌چیز شما را به خدا نزدیک نمی‌کند، الّا اینکه من شما را به آن امر کردم و هیچ‌چیز شما را از خدا دور نمی‌کند، الّا اینکه شما را از آن نهی کردم.» 🔹از آنجا که هر عاقلی تمام باورها و جهت‌گیری‌های خود را با میزانِ عقل و فطرت می‌سنجد تا راه صحیح از سقیم را بازشناسد و از سیره و سنّتِ نادرست و غیر منطقی بپرهیزد، شناخت آیین‌ها از منظر عقل حائز اهمیت خواهد بود. 🔹همچنین برای کسانی که به حقانیتِ دین اسلام راه یافته‌ و با تعمّق پذیرفته‌اند واضح است که هیچ مسئلۀ مؤثری در سعادت انسان نیست مگر آنکه اسلام نسبت به آن توصیه و سفارشی فرموده است؛ از اینرو شناخت سنت‌ها و بدعت‌ها از درجۀ والایی از اهمیت برخوردار است. 🔹یکی از آیین‌های قابل توجه که از دیرباز مورد بحث و مناقشه بوده است، آیین مشهور «نوروز» است که کشف ماهیت آن برای عقل‌محوران و دین‌مداران، دغدغه‌ای مهم می‌باشد. 🔹کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام، تألیف حضرت آیت‌الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی رضوان‌الله‌علیه با هدف پاسخ به همین سؤال به رشتۀ تحریر درآمده است. 🔹مؤلف جهت جامعیّت و صحّت منابعِ مورد استنادِ این رساله، شخصاً در کتابخانه‌های مختلف دنیا حضور یافته است؛ این ویژگی، به‌تنهایی این رساله را از آثار مشابه، متمایز می‌گرداند. ✅ با توجه به ویژگی‌ آیین‌های ملّی، طبیعی است که نتیجۀ این تحقیقات به مذاق مخاطبانِ ناآشنا با حقیقت، خوش نیاید؛ ایشان با اشاره به این مطلب نوشته‌اند: «روی این سخن و نوشتار متوجهِ رادمردانی خواهد بود که با فکر باز و حریّت و آزادیِ مستمر و اهتمام به شناختِ معارف و حقایق، به‌دنبال معرفت و تحصیل کمالِ خویش می‌باشند.» [ص ۴٩؛ تلخیص] 🔹با توجه به تفصیل رسالۀ نوروز در جاهلیت و اسلام، گزارشی از اهمّ مطالب مندرج در این کتاب و خلاصۀ‌ ادلّۀ آن در قالب چند پُست خدمت مخاطبان محترم تقدیم می‌گردد. @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
هدایت شده از مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت دوم 🔹طبق مستنداتی که مرحوم مؤلف در این کتاب ارائه می‌فرماید، باید دانست: ❗️در دوران باستان، هیچ‌گاه عنوان نوروز یک روزِ معیّن و ثابت نداشته و میان روزها و فصولِ مختلف سال در گردش بوده است، و در سال ۴۶٧ هـ.ق به‌دستورِ سلطان جلال‌الدین سلجوقی، نوروز در اوّل فروردین قرار گرفت و دیگر گردش نوروز در فصول مختلف سال از میان برداشته شد. ❗️از‌ این‌ رو، نوروزی که در عصر اهل‌بیت علیهم‌السلام مطرح بوده است، در فصولِ مختلفِ سال در گردش بوده و ارتباطی با اولِ فروردین یا فصل بهار نداشته است. ❗️از طرفی آنچه مردمِ باستان را واداشت که این روز را به عنوان عید بپندارند، صرفاً پیروی از پادشاهان و سلاطینِ خود بود، نه اموری مانند طراوت طبیعت و روییدن گل‌ها. 📝ادامه دارد... @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
هدایت شده از مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت سوم 🔻برخی در تأیید نوروز به روایاتی تمسّک جسته‌اند که با تحقیقِ مصنّف، همگی از جهت سند و دلالت مورد خدشه می‌باشند؛ که از میان آنها در این گزارش به مهمترین آنها که دو راویت است، اشاره می‌شود.🔻 🔸روایت اول: روایت مختصرِ معلّی‌بن‌خُنَیس از امام صادق علیه‌السلام 🔹این روایت که مهم‌ترین حدیث در تأیید نوروز است، نزد علامه مجلسی از درجۀ اعتبار ساقط است و پس از شیخ طوسی در هیچ‌یک از کتب معتبر و غیرمعتبرِ شیعه نیامده است. 🔹با توجه به اینکه این روایت در نسخه‌هایی از کتاب مصباح‌المتهجّدِ شیخ طوسی نقل شده است، مؤلّف محترم در کتابخانه‌های معتبر جهان اسلام روی نُسَخ خطی تحقیقی انجام داده‌اند که حاصل آن بدین قرار است: ✅ اولاً: در بسیاری از نسخه‌های خطی اصلاً اثری از این روایت به چشم نمی‌خورد؛ حتی یک کلمه! ✅ ثانیاً: در برخی نسخه‌ها روایت در حاشیۀ صفحه آمده، آن هم به‌طور ناقص و مختصر، که نشان از دستکاریِ ناسخ در نقل دارد. ✅ ثالثاً: در نسخه‌ای که اصل روایت در متن آمده، کاملاً مشخص است که هیچ ارتباطی با قبل و بعدِ خود ندارد، و ناسخ آن را در ضمن کتاب گنجانده است. ❗️نکته: حاج شیخ عباس قمّی در مفاتیح‌الجنان این روایت را نقل کرده است؛ اما باید گفت که ایشان در نگارش کتاب دقت علمی را لحاظ نکرده بودند. آیت‌الله شبیری زنجانی از آیت‌الله خمینی نقل کردند که مرحوم حاج شیخ عباس قمی گفته است: «در مفاتیح‌الجنان امور غیرمستند وجود دارد.» 🔸روایت دوم: روایت مفصّلِ معلّی‌بن‌خُنَیس از امام صادق علیه‌السلام 🔹علامه مجلسی این روایت را پذیرفته، ولی دچار تناقضات متعددی است و قابل پذیرش نیست؛ مثلاً: ❗️در آن گفته شده: «هرکس در این روز به سفر رود، برگشتی ندارد، یا هرکس در این روز تجارت کند، ضرر خواهد کرد!» و حال آنکه واضح است بسیاری سفر کرده‌ و برگشته‌اند و یا تجارت کرده‌ و ضرری متوجّهِ آنها نشده است! ❗️در این روایت تعداد روزهای ماه شمسی سی روز ذکر شده، حال آنکه می‌دانیم همۀ ماه‌های شمسی سی‌روزه نیستند و اگر همۀ ماه‌ها را سی‌روزه بدانیم، ٣۶۵ روزِ سال، به ٣۶۰ روز تبدیل می‌شود! ❗️همچنین در این روایت، عید غدیر را مصادف با نوروز دانسته است که صحیح نیست؛ زیرا طبق محاسبات، عید غدیر در ٢٧ اسفند بوده است نه اول فروردین. مضافاً به اینکه معیارِ دین اسلام، سال قمری است، و بر فرض صحتِ مصادف‌بودن نوروز با غدیر، دلیل نمی‌شود که هر مناسبت دینی را بر اساس تاریخ شمسی آن نیز گرامی بداریم؛ مثلاً میلاد امام زمان علیه‌السلام را در ١٢ مُرداد جشن بگیریم یا شب قدر را بر اساس تاریخ شمسی احیا بداریم! 🔹علاوه بر مطالب گذشته، روایت فوق با روایاتِ معتبر در تعارض است؛ مثلاً موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام در روایتی می‌فرماید: «من در همۀ‌ آثار اجدادم گشتم و برای این عید (نوروز) اثری نیافتم، و چیزی که اسلام آن را محو کرده، من احیا نمی‌کنم.» (مناقب ابن‌شهرآشوب، ج۴، ص٣١٨) 🔹یا در روایتی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه و آله و سلّم می‌فرمایند: «درعوضِ مهرجان و نوروز، خداوند عید فطر و قربان را برای شما قرار داده است.» (مستدرک، ج۶، ص١۵٣) 📝ادامه دارد... @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
هدایت شده از مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت هفتم ⁉️ برخی گفته‌اند: «چون در این عید صلۀ رحم و معاشرت و دیدوبازدید صورت می‌گیرد، پس این عید نیز مورد تأیید شارع خواهد بود.» بررسی: 🔹گرچه صلۀ رحم امری پسندیده است، اما هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد؛ - همان‌طور که در نیمه‌شب و سرزده به‌بهانۀ صلۀ رحم به خانۀ اقوام رفتن، و خواب و آسایشِ آنان را مختلّ کردن پسندیده نیست، - یا مثلاً در مجلسِ عزا و ترحیم به‌عنوان صلۀ رحم به شوخی و مزاح پرداختن صحیح نمی‌باشد، 🔹همچنین در نوروز که مورد امضای شارع نیست و امام موسی‌بن‌جعفر آن را محوشدۀ اسلام می‌داند و پیامبر به‌جای آن، عید فطر و قربان را معرّفی کرده است، دیگر صلۀ رحم پسندیده نخواهد بود. بلکه این صلۀ ارحام در اعیادی مانند غدیر و قربان مورد پسند اسلام خواهد بود. ❗️با توجه به آنچه گذشت، نوروز به هیچ عنوان از منظر ادیان الهی به‌عنوان عید پذیرفته نمی‌باشد. 📝ادامه دارد... @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
هدایت شده از مکتب وحی
🔹 پناه به خدا می‌برم که آنرا زنده کنم! @maktabe_vahy 🌕.🌕.🌕.🌕
هدایت شده از مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت هشتم و پایانی 🔸بر اساس مطالبی که گذشت، بر مسلمین لازم است که اعیاد اسلامی را که ریشه در عقل و فطرت داشته ارج نهند، و ایامی متوالی را تعطیل نموده و به برپایی جشن و سرور بپردازند؛ اعیادی همچون: ✅ عید فطر (شکرانۀ ضیافت الهی) ✅عید قربان (رهایی از تعلّقات و رسیدن به وارستگی) ✅ عید مبعث (تکامل همۀ شرایع در رسالت پیامبر) ✅ ولادت‌های اهل‌بیت‌ علیهم‌‌السلام (درخشش مظاهر اَتمّ ولایت در عالم ماده) ✅ عیدُاللهِ‌الأکبر، عید غدیر که رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم فرمودند: «يَومُ غَديرِ خُمٍّ أفضَلُ أعيادِ أمّتى؛ روز غدیر خم، برترین و والاترینِ عیدِ امّت من است.» 🔸از این رو مشاهده می‌کنیم که اولیای الهی و علمای ربانی نسبت به احیای واقعۀ غدیر و تثبیتِ آن در قلوب و نفوس جامعه، اهتمامی بلیغ داشته‌اند. 🔸مرحوم علامۀ طهرانی ـ قدّس سرّه ـ در زمان حيات خويش، پنج روز را به‌عنوان ايّام غديريّه مقرّر كرده و به شاگردان و ارادتمندانِ خود توصيه می‌کردند كه اين پنج روز را به برگزارى مراسمِ جشن و سرور و زيارتِ خويشاوندان و دوستان و همسايگان و سايرِ مؤمنين بپردازند، و اطفالِ خود را نسبت به شركت در اين مراسم، تشويق و ترغيب نمايند. 🔸و بحَمدِالله و المِنّة، اين مقصود و منظور برآورده شد و اكنون نيز در بسيارى از شهرها و حتّى كشورهاى خارج از ایران، به اين موضوع پرداخته می‌‏شود، و ان‏‌شاءالله روز‌به‌روز نیز گسترده‌‏تر و باشكوه‏‌تر و درخشان‏‌تر خواهد شد. 📝 والسلامُ عَلَی مَنِ اتّبَعَ الهُدَی @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
هدایت شده از مکتب وحی
🔘. 26 شعبان رحلت عارف ربّانی حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🔹قلبی که یک عمر برای اعتلای کلمۀ توحید و تبیین ولایت کلّیۀ الهیه و مبانی ناب اسلام و تشیع می‌طپید، در 26 شعبان سال 1440 ه.ق در عَتَبۀ مقدّسۀ حضرت ثامن‌الأئمة علیّ‌بن‌موسی‌الرّضا ـ علیه آلاف التحیّة و الثناء ـ از حرکت باز ایستاد. 🔹نفس قُدسیّۀ آن عارف بلند پایه به ندای «ارْجِعِی» لبّیک گفته، سرمست از بادۂ «و سَقاهُم ربُّهم شراباً طهوراً» شاهدِ وصل را در آغوش کشید و به ریاضِ قُدس، «فی مَقعَدِ صِدْقٍ عند مَلیکٍ مُقتَدرٍ» پرواز نمود. رحمةُ الله علیه رحمةً واسعةً @maktabe_vahy 🔘..🔘..🔘..🔘
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅 🌺ماه مبارک رمضان منّتی از جانب خداوند در سیر صعودی بندگان است🌺 ✅ خداوند این (روزه ماه مبارک رمضان) را در سیر صعودی ما و در حرکت تقرّب و تجرّدی ما قرار داده است، و منّتی است که بر گردن ما گذاشته شده است، و این یک ماه را ماه صیام و ماه روزه برای ما قرار داده است. 🔹 این یک منّت است! اگر می خواهیم که در روز قیامت از نعمات بیشتر متنعّم باشیم، از دوازده ماه یک ماهش را حداقّل باید روزه بگیریم. این جریان، جریانی است که انسان به عنوان وسیلۀ حیات باید این مسئله را ارزیابی کند، نه یک جریان تحمیلی که خب دستور خداست، باید بگیریم دیگر! نگیریم آن دنیا معلوم نیست چه به سرمان می آورند!... 🔹 آن حالاتی که برای اولیاء خدا در این ماه پیش می آمد که آنها سر از پا نمی شناختند، چه حالی بود؟ بنده خود شاهد بودم که برای رسیدن ماه رمضان در پوست خود نمی گنجیدند! و با چه حال شعف و سرور و ابتهاجی می فرمودند: دارد ماه رمضان می آید! دارد ماه رمضان می آید! واقعا اینها چه احساسی داشتند ؟ و این ها چه طور روزه می گرفتند؟ 📚 شرح حدیث عنوان بصری، جلسه 200. 🎙 آیة الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
🔅بسم الله الرحمن الرحیم 🔅 🌺 هر چقدر همّت سالک در انتظار حلول ماه مبارک رمضان بیشتر باشد نصیبش زیاد تر است🌺 ✅ اینجا جایى است که باید نگاه کرد به همّت افراد، هر چه همّت بالاتر باشد نصیب در اینجا بیشتر است. 🔹 سالک زرنگ و سالک رند آن کسى است که از این متاع الهى بیشتر بهره بگیرد. مردم تا ماه رمضان می آید مصیبت می گیرند: اى داد بیداد! ماه رمضان آمد، دیگر چکار کنیم! باید یک ماه روزه بگیریم؛ إنشاءالله زودتر تمام می شود! نه، اینطور خدا خوشش نمی آید. خدا خوشش می آید که انسان براى رسیدن ماه رمضان لحظه شمارى کند. 🔹 آن کسى که در حال وهواى رسیدن به ماه رمضان هست خدا بیشتر تو کاسه اش می ریزد ... اینها هدایاى الهى است که این هدایا به این کیفیّت داده می شود، به این نحو داده می شود و انسان باید انتظار بکشد، انسان باید انتظار عبادت را بکشد. 📚 شرح حدیث عنوان بصری، جلسه ۱۲۲. 🎙 آیت‌الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
هدایت شده از امام شناسی
✅ مرحوم آیت الحق #سید_هاشم_حداد رضوان الله علیه در نگاه و نظر بزرگان. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
🌹صلی الله علیک یا حسن بن علی🌹 🌺امام معصوم علیه السلام مَجرا و مُجری اراده و مشیّت پروردگار در عوالم وجود است🌺 🔹 امام عليه السّلام قلب عالم امكان، و سرّ حقيقت تنزّل فيض پروردگار در عوالم مادون ذات حقّ است. مشيّت و تقدير اراده الهى توسّط نفس امام عليه السّلام در جميع عوالم سارى و جارى است؛ 🔹 در آنجا كه اراده حقّ بر قيام تعلّق گيرد قيام مى ‏كند ولو اينكه يك نفر همراه و همگام با او نباشد، 🔹 و در آنجا كه اراده حقّ بر سكوت و سكون تعلّق پذيرد از خود اظهار سليقه و رويّه نمى‏كند، گرچه تمامى خلائق پشت سر او در حال انقياد و اطاعت باشند. او از خود گذشته است و به حقّ پيوسته است، و ديگر از پيش خود نظرى ندارد و فكرى سِواى اراده و مشيّت حقّ در مخيّله او خطور نمى‏ كند. 🔹 فعل او فعل حقّ است و بر فعل حقّ ايراد و اعتراض جائى ندارد. ✅ ادامه دارد... 📚 اربعين در فرهنگ شيعه، ص61. 📝 آیت الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
امام شناسی
🌹صلی الله علیک یا حسن بن علی🌹 🌺امام معصوم علیه السلام مَجرا و مُجری اراده و مشیّت پروردگار در عوالم
🌹صلی الله علیک یا حسن بن علی🌹 🌺امام معصوم علیه السلام مَجرا و مُجری اراده و مشیّت پروردگار در عوالم وجود است🌺 (بخش پایانی) 🔹 سكوت امام‏ مجتبى‏ عليه السّلام به همان اندازه مورد رضا و مشيّت حقّ است كه قيام سيّد الشّهداء عليه السّلام، بدون يك ذرّه و يا سر سوزنى اختلاف و تفاوت. و اگر جز اين باشد در فعل حقّ قبح و شناعت به وجود مى ‏آيد؛ تَعالَى اللهُ عن ذلكَ عُلُوًّا كبيرًا. 🔹 و تا انسان به اين حقيقت نرسد دائماً در حال شكّ و ترديد و نوسان و اعتراض و ايراد اشكالات واهى و پوچ نسبت به امام معصوم عليه السّلام بسر خواهد برد. و در هر موقعيّتى و مناسبتى (بسته به حوادث و جريانات‏ مناسب و يا نامناسب آن موقعيّت) حكمى و قضاوتى به مقتضاى فهم ناقص و توهّمات و تخيّلات خود نسبت به فعل امام عليه‏ السّلام خواهد نمود، و دائماً دچار تناقض و تضادهاى متولّده از جريانات مشابه در زمينه‏ ها و ظروف متفاوت خواهد گرديد. 🔹 و از اين جا به اين حديث شريف نبوى مى ‏رسيم كه فرمود: الحَسنُ و الحُسينُ إمامانِ، قاما أو قَعَدا! (حسن و حسین، هر دو امام هستند چه قیام کنند و یا سکوت کنند) 📚 اربعين در فرهنگ شيعه، ص61و62. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
✅ #صفات_باطنی انسان تعیین کننده مقدّرات خود انسان است. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci