زیارت غدیریه
هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون
یکی از ویژگی های لازم برای امام و جانشین رسول خدا صلی الله علیه و آله أفضلیت است
امام باید در تمام اوصاف کمال از همه مردم زمانه برتر باشد
از منظر عقل ترجیج مرجوع و ترجیح بدونه دلیل ناپسند است به همین خاطر امام باید أفضل الناس باشد. به این بیان:
عقل می گوید:
نسبت امام با مردم از سه حال خارج نیست:
١.امام برتر است
٢.امام پایین تر است
٣.امام با مردم مساوی است
عقل می گوید امام، #پایین_تر از مردم نباید باشد چون ترجیح مرجوح بر راجح، (پایین تر بر بالاتر، جاهل بر عالم، نابینا بر بینا) ناپسند است.
عقل می گوید امام، #مساوی با مردم هم نباید باشد چون مستلزم ترجیج بدونه دلیل است و ترجیج بدونه دلیل هم ناپسند است یعنی کسی بدون هیچ دلیلی، بدونه هیچ برتری نسبت به دیگران امام شود این هم عقل می گوید خوب و پسندیده نیست
پس از منظر عقل #امام باید برتر از همه ی مردم باشد
قرآن هم، هماهنگ با عقل فطری در بسیاری از آیات صریحاً همین منطق را دنبال می کند
قرآن می فرماید:
أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَىٰ ۖ (سوره هود آیه ٣۵)
آیا کسی که هدایت به سوی حق میکند( خودش هدایت کننده هدایت یافته است) برای پیروی شایستهتر است، یا آن کس که خود هدایت نمیشود مگر هدایتش کنند؟
فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ
شما را چه میشود، چگونه داوری و قضاوت میکنید؟!»
باز می فرماید:
هل یَستَوی الذینَ یَعلَمون و الذین لا یَعلَمون(سوره زمر/آیه٩)
آیا کسانی که میدانند با کسانی که نمیدانند، یکسانند؟!
هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ؟! (سوره رعد / )
آیا چشم نابینا (ی جاهل) و دیده بینا (ی عالم) یکسان است؟
هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ؟!
آیا ظلمات با نور مساوی است؟
این قضیه که «أفضل الناس باید امام باشد» مطابق عقل و نقل، وکبرای کلی #برهان_افضلیت_امام است،
برهان افضلیت:
امام علی عليه السلام أفضل الناس است(صغرای برهان)
أفضل الناس شایستگی امامت را دارد (کبرای برهان)
پس امام علی عليه السلام شایستگی امامت را دارند (نتیجه ی برهان)
یکی از اسناد مهم صغرای این برهان «امام علی عليه السلام أفضل الناس است»، #زیارت_غدیریه ی امام هادی علیه السلام است زیارتی که از زبان معصوم فضائل غیر قابل انکار امیرالمومنین علی علیهالسلام و افضلیت او را تبیین کرده است.
فضائلی که به تعبیر امام هادی علیه السلام در زیارت غدیریه: قرآن سند آن هاست.
وَ الَّذِي نَطَقَ الْقُرْآنُ بِتَفْضِيلِهِ
یعنی خود قرآن فضیلت گوی امیرالمومنین علیه السلام است.
بعد، این آیه را امام تلاوت فرمودند:
قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ #فَضَّلَ_اللَّهُ_الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرا عَظِيما دَرَجَاتٍ مِنْهُ وَ مَغْفِرَةً وَ رَحْمَةً وَ کانَ اللَّهُ غَفُورا رَحِیما
(سوره نساء /٩۵)
و کیست مثل #امیرالمومنین علیه السلام السلام که به تعبیر امام هادی علیه السلام حق جهاد را ادا کرده باشد .
*أَشْهَدُ أَنَّكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ جَاهَدْتَ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ*
شهادت می دهم حق جهاد در راه خدا را تو یا امیرالمومنین ادا کردی!
اصلا امام هادی علیه السلام می فرماید:
بالاتر از افضلیت، قرآن ناطق به #ولایت امیرالمومنین است
نَطَقَ بِوِلايَتِكَ التَّنْزِيلُ
در داستان ولایت و امامت، پیامبر صلی الله علیه و آله فقط وظیفه ابلاغ ولایت را دارند.
«یا ایها الرسول بَلِّغ ما أُنزِلَ إلیک من رَبّک»
و ایشان در روز غدیر رسالت خود را انجام داد و امامت امیرالمومنین علیه السلام را ابلاغ کرد و بر این ولایت، از امت در آن روز، عهد و پیمان گرفت.
وَ أَخَذَ لَكَ الْعَهْدَ عَلَى الْأُمَّةِ بِذَلِكَ الرَّسُولُ
بعد هم دستور دادند همه ١٢۴هزار نفر حاضر در #غدیر_خم با عنوان امیرالمومنینی با علی بن ابی طالب علیه السلام بیعت کنند.
در خود خطبه غدیر پیامبر، امیرالمؤمنین علیه السلام را اینگونه معرفی فرمودند:
علی بن ابی طالب علیه السلام برادر، وصی و جانشین من و امام پس از من است جایگاه او نسبت به من جایگاه هارون نسبت به موسی است، جز اینکه پس از من هیچ پیامبری نخواهد آمد بعد از خدا و پیامبر، او ولی و مولای شماست،
خداوند در قرآن اين مطلب را نازل کرده است:
«انما وَلیُّکُم الله و رسولُه و الذین آمنوا الذینَ یقیمونَ الصلاة و یؤتونَ الزکاةَ و هم راکعون» و علی بن ابی طالب علیه السلام کسی است که نماز را بپا داشته و در حال رکوع صدقه داده است او در همه حال، خداوند عزّوجلّ را در نظردارد.
امام هادی علیه السلام در نهایت درباره ی فضائل امیرالمومنین علیه السلام در زیارت غدیریه میفرمایند
مولای!
فضلُک لا یخفی و نورک لا یُطفَأ
#فضلک_لایخفی_و_نورک_لایطفأ
#امام_هادی #عیدغدیر
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
@emamzadehazezollah
اللّٰهُمَّ بَلِّغْ مَوْلايَ
صاحِبَ الزَّمانِ
صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِ
عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ،
فِي مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها،
وَبَرِّها وَبَحْرِها،
وَسَهْلِها وَجَبَلِها،
حَيِّهِمْ وَمَيِّتِهِمْ،
وَعَنْ والِدَيَّ وَوُلَْدِي وَعَنِّي
مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِيَّاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللّٰهِ وَمِدادَ كَلِماتِهِ، وَمُنْتَهىٰ رِضاهُ، وَعَدَدَ مَا أَحْصاهُ كِتابُهُ، وَأَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ.
اللّٰهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي هٰذَا الْيَوْمِ وَفِي كُلِّ يَوْمٍ
عَهْداً وَعَقْداً وَبَيْعَةً فِي رَقَبَتِي؛
اللّٰهُمَّ كَمَا شَرَّفْتَنِي بِهٰذَا التَّشْرِيفِ، وَفَضَّلْتَنِي بِهٰذِهِ الْفَضِيلَةِ، وَخَصَصْتَنِي بِهٰذِهِ النِّعْمَةِ،
فَصَلِّ عَلَىٰ مَوْلايَ وَسَيِّدِي صاحِبِ الزَّمانِ، وَاجْعَلْنِي مِنْ أَنْصارِهِ وَأَشْياعِهِ وَالذَّابِّينَ عَنْهُ، وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ طائِعاً غَيْرَ مُكْرَهٍ فِي الصَّفِّ الَّذِي نَعَتَّ أَهْلَهُ فِي كِتابِكَ فَقُلْتَ:
﴿صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيٰانٌ مَرْصُوصٌ﴾
عَلَىٰ طاعَتِكَ وَطاعَةِ رَسُولِكَ وَآلِهِ عَلَيهِمُ السَّلامُ .
اللّٰهُمَّ هٰذِهِ بَيْعَةٌ لَهُ فِي عُنُقِي إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
#امام_زمان #عیدغدیر
#عیدامامت
#اسعدالله_أیّامَکُم
#یاامیرالمومنین_حیدر_مدد
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
@emamzadehazezollah
✨﷽✨
داستان خواندنی
شیعه شدن مردی از اصفهان
در اثر اعجاز امام هادی علیهالسلام
✍گروهی از اهالی اصفهان از آن جمله ابوالعباس احمد بن نضر و ابوجعفر محمّد بن علویه گفتند در زمانی که اهل اصفهان یک پارچه سنی بودند، مردی به نام عبدالرحمن مذهب شیعه داشت.
از او پرسیدند: علت تشیع تو چه بود؟ و چه باعث شد که معتقد به امامت علیالنقی امام هادی علیهالسلام شدی؟
گفت: اعتقاد من به سبب چیزی بود که مشاهده کردم
من مردی فقیر ولی خوش زبان و با جرأت بودم.
یک سال اهالی اصفهان مرا با چند نفر دیگر برای شکایت به دربار متوکل در سامرا فرستادند.
روزی جلوی دربار متوکل ایستاده بودیم
که دستور داد علیبنمحمّد، پسر حضرت رضا علیهماالسلام را بیاورند.
من به یکی از اشخاصی که پهلویم ایستاده بود گفتم: این مرد کیست که متوکل دستور داده او را بیاورند؟
گفت: او مردی از اولاد علی علیهالسلام است که شیعیان معتقد به امامتش هستند.
بعد ادامه داد
ممکن است متوکل دستور داده باشد او را برای کشتن بیاورند. با خود گفتم از اینجا نخواهم رفت تا این مرد را ببینم که چگونه شخصی است.
ناگاه دیدم سوار بر اسب میآید.
مردم از طرف راست و چپ دو صف تشکیل دادهاند و او را تماشا میکنند؛
همین که چشم من به آن جناب افتاد محبتش در دلم قرار گرفت، در دل دعایش کردم که خداوند شرّ متوکل را از سر او رفع کن.
دیدم که از میان جمعیت میگذرد و چشم به یال اسب خود انداخته و هیچ توجهی به جمعیتی که در طرف چپ و راست ایستادهاند نمیکند. من همینطور در دل مشغول دعا برای ایشان بودم.
همین که به من رسید رو به جانب من نموده و فرمودند:
خدا دعایت را مستجاب کرد!
خداوند تو را عمر طولانی، کثرت مال و فرزند عنایت فرماید.
از شنیدن این سخنان لرزه بر پیکرم افتاد، بهطوری که نتوانستم خود را نگه دارم و روی زمین افتادم!
دوستانم پرسیدند: تو را چه شده؟
گفتم: چیزی نبود و به آنها اطلاع ندادم.
وقتی به اصفهان برگشتیم؛
خداوند مرا ثروتمند نمود بهطوری که اکنون در خانهام بیش از یک میلیون درهم دارم. به جز ثروتی که در خارج از خانه دارم. دارای ده فرزندم و عمرم اکنون بیش از هشتاد و چند سال است و معتقد به امامت همان شخصی هستم که مرا از اسرار دلم مطلع نمود و خداوند دعایش را دربارهام مستجاب کرد.
بحارالانوار، ج۵٠، ص١۴١
#یاامام_هادی علیه السلام
#یاامیرالمومنین_حیدر_مدد
#عید_غدیر
#آنگاه_هدایت_شدم
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
@emamzadehazezollah