🗂فاصله فیزیک تا اقتصاد|امکانات لازم برای بومی سازی علوم انسانی تأمین نشده است
✳️برخی میگویند همانگونه که در فیزیک، شیمی و ریاضیات، علم اسلامی و غیر اسلامی نداریم، در علوم انسانی هم باید چنین نگاهی داشته باشیم یا میگویند اقتصاد یک علم است و اسلامی و غیراسلامی ندارد.
🔹علوم انسانی، با انسان (موجود دارای فکر واراده) سروکار دارد. زمانی انسان اراده میکند کاری را انجام دهد یا ندهد که آن کار با ارزشها و جهانبینی وی موافق یا مخالف باشد. طبیعتاً چون جهانبینی افراد متفاوت است، حتی در مسائل مشابه اجتماعی و اقتصادی ممکن است رفتار متفاوتی از خودشان بروز دهند.
🔹از طرف دیگر در مدلهایی که در علوم انسانی استفاده میشود قادر به حذف عناصر دیگر نیستیم و مجبوریم عناصر دیگر را ثابت فرض کنیم، در حالی که ثابت نیستند یا همزمان یک مدل را برای تمام عناصر تخمین بزنیم که ضمن اینکه دقت آن زیر سؤال است، بقیه عوامل مؤثر لحاظ نشده و نمیتوان از نظر قطعیت آن را در کنار علوم تجربی قرارداد.
🔹مسیحیت میگفت کار برای دنیا، ضد ارزش است و رهبانیت را توصیه می کرد. قطعاً چنین نگاهی ضد توسعه است. درباره کار و تلاش در اسلام گفته شده است: «الْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِيلِ اللَّهِ»؛ کسی که خود را برای روزی و رفاه خانوادهاش به زحمت میاندازد و کار میکند مانند رزمندهای است که در راه خدا میجنگد.
🔹یکی از دلایلی که تئوریهای غربی در کشور ما جواب نمیدهد این است که علوم انسانی را براساس فرهنگ اسلامی و ایرانی بومی سازی نکردهایم.
https://iqna.ir/00HUfu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گشترش شبکه شیعیان
☑️ در هیچ زمانی ارتباط شیعه وگسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد وحضرت هادی و حضرت عسکری (علیهم السلام) نبوده است. وجود وکلاء و نواب و همین داستان هایی که از حضرت هادی وحضرت عسکری نقل می کنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند که چه کاری صورت بگیرد - نشان دهنده این معناست. (انسان 250 ساله، ص 330)
🔹 از زمانی که #پایگاههای_مردمی دوستداران اهل بیت، از نظر جغرافیایی گسترش پیدا کرد ائمه، سازمان وکلاء را تاسیس نموده، از میان اصحاب و افراد مورد اعتماد خود عده ای را انتخاب کرده و بخشی از وظائفی را که به امام (ع) ارتباط پیدا می کرد به آنان سپردند. مانند گرفتن اموال و سوالات و استفتائات، همچنین توزیع اموال به مستحقان به امر امام (ع) و ارشاد و بیان احکام برای مردم؛ و این وکیلان بار مسئولیت امام و شیعیان را در شرائط تشدید مراقبت های حکومت از امام کم نموده، متولی مسئولیت بیان مواضع سیاسی امام بودند. آنجا که مصلحت نبود، خود امام به صورت صریح و مستقیم مواضع خود را بیان می نمود.
🔹سازمان وکیلان، در حال حضور امام (ع) - خصوصا در هنگامی که ارتباط مستقیم با امام بسیار سخت بود - همچون پل ارتباطی میان امام و پیروانش به شمار می آمد. همین سازمان در زمان غیبت صغری تبدیل به تنها راه ارتباط با امام (عج) گردید. در زمان غیبت صغری تنها انتخاب برای امام معصوم همین بود که بر امثال چنین سازمان وکالتی تکیه کند که از جهت گستردگی وتنوع مسئولیت قابل اعتماد بود. (پیشوایان هدایت، ج 13، ص 174)
✾◾️◾️◾️✾
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
@eghtesad_mardomi
💢لزوم توجه به الگوی اقتصاد مقاومتی در عمل
✳️ بر این باور هستیم که علت اصلی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، عدم توجه کافی دولت محترم در عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای ابلاغ شده آن است. از دیدگاه رهبری معظم، کشور جمهوری اسلامی ایران در شرایط جنگ تمامعیار اقتصادی قرار دارد و الگوی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلان آن برای مقابله با این جنگ و دفاع از مرزهای اقتصادی ایران ارایه و ابلاغ شده است.
🔹 با توجه به روشن بودن راه برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، دولت باید گروهی اقتصادی که از بن دندان معتقد به اقتصاد مقاومتی باشد، بکار میگرفت تا برنامههای عملیاتی سیاستهای بیست و چهارگانه اقتصاد مقاومتی را براساس مولفههای آن ارایه دهد و اولویتهای اقتصادی را بر پایه آنها مشخص نماید، اما با دریافت چهتگیریهای غلط، بجای عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی به سمت سند تحول اقتصادی روآورده است. آن هم سندی که از محتوای آن کاملا آشکار است که با مبانی و پشتوانه اندیشههای نظام سرمایهداری نوشته شده و در صورت عملیاتی شدن آن نمیتوان به حل مشکلات اقتصادی کشور و معیشتی مردم و گسترش سفره آنان امیدوار بود؛ کما اینکه تجربه دو ساله گذشته آن را نشان داده است.
🔹به همین جهت رهبری معظم درباره برنامه هفتم، عالمانه تاکید نمودند که هر اقدامی انجام میدهید باید به چند امر مهم مثل عدالت، کم کردن فاصله طبقاتی، ثبات بازار ارز، تثبیت قیمت بازار کالا توجه داشته باشید.
📚برشی از یادداشت "واقعیت های اقتصاد ایران"
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
📊گزارش عملکرد پژوهشکده امور اقتصادی
❇️دکتر #محمدجواد_توکلی: در مدت یک سال و ۴ ماهی که مسئولیت پژوهشکده امور اقتصادی را عهدهدار بودم، اقدامات خوبی در زمینه سیاستگذاری اقتصادی با تأکید بر آموزههای اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی صورت گرفت.
🔰مهمترین اقدامات:
♦️ برگزاری دو دوره مدرسه تابستانه سیاستگذاری اقتصادی با شرکت بیش از ۱۷۰ دانشجو و بهرمندی از بیش از ۱۵۰ استادhttps://www.aparat.com/v/zU1PJ
https://www.aparat.com/v/ZzO1B
♦️ راهاندازی آکادمی مجازی سیاست گذاری اقتصادی B2n.ir/x07082
♦️ راه اندازی مجمع پژوهشکده های اقتصادی دولت www.soerc.ir
♦️ انتشار کتاب ها و گزارش های متعدد سیاستی برای بهبود سیاست های اقتصادی دولت https://ble.ir/pajoheh
♦️ مشارکت در راهاندازی ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت اقتصادhttps://www.sahwa.ir/
♦️ راهاندازی کرسی های نظریه پردازی
♦️ راه اندازی هیات های اندیشه ورز در مراکز استانی وزارت اقتصاد
♦️ برنامه ریزی بیش از ۸ ماهه برای برگزاری همایش بزرگ #اقتصاد_ایران اصلاح ساختارها.. در ۱۷ و ۱۸ مهرماه با حضور ریاست محترم جمهوری (برگزاری حدود ۴۰ پیش نشست با مشارکت بیش از ۵۰ دانشگاه و مرکز پژوهشی) https://ieforum.org/
♦️ راهاندازی آزمایشگاه سیاست گذاری اقتصادی B2n.ir/f77872
♦️ راهاندازی کارگروه های سیاست ارزی، اقتصاد مسکن و تدوین بسته های سیاستی
♦️ تدوین نظام جامع مسائل پژوهشی وزارت اقتصاد B2n.ir/x14389
♦️ زمینه سازی برای انعقاد قرارداد پژوهشی دانشگاه ها با وزارت اقتصاد
♦️ راهاندازی شورای رصد عدالت اقتصادی، اجرای طرح دسترسی محققان به داده اقتصادی.
گزارش عملکرد پژوهشکده 31-6-1402.pdf
7.55M
📊گزارش عملکرد پژوهشکده امور اقتصادی
📚 کانال استاد #محمدجواد_توکلی:
https://eitaa.com/eqmoq2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠 دوره تاریخ اقتصادی صدر اسلام
✳️ مدرس: حجة الاسلام محسن قنبریان
🔹 گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان
🔹 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات
🆔 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با آیدی @sjmohammadi در پیام رسان بله و یا شماره تلفن +989371697295 تماس بگیرید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠عدالت اقتصادی از منظر شهید مطهری(ره)
✳️شهید مطهری در كتاب عدل الهی برای کلمه عدل معانی زیر را بيان ميكند: موزون بودن، تساوی و نفی هر گونه تبعیض، رعایت حقوق افراد و رعایت استحقاقها در افاضه وجود.
🔹معنای اخیر به موضوع عدالت در فلسفه و کلام اشاره دارد و مربوط به علوم اجتماعی نیست. اما آیا منظور ایشان از «موزون بودن» و «تساوی و نفی تبعیض» با معنای «رعایت حقوق افراد (اعطاء کل ذی حقّ حقّه)» فرق دارد؟
🔹شهید مطهری در نوشتار دیگری به صراحت تساوی مطلق و تبعیض را نفی می کند:
فرق است ميان تبعيض و تفاوت؛ همچنان كه در نظام تكويني جهان، تفاوت هست (و اين تفاوتها است كه به جهان، زيبايي، تنوع، پيشروي و تكامل بخشيده است)؛ اما تبعيض نيست. مدينه فاضله اسلامي، مدینه ضد تبعيض است، نه ضد تفاوت. جامعه اسلامي، جامعه تساويها و برابريها و برادريها است؛ اما نه تساوي منفي؛ بلكه تساوي مثبت. تساوي منفي، يعني به حساب نياوردن امتيازات طبيعي افراد و سلب امتيازات اكتسابي آنها براي برقراري برابري. تساوي مثبت يعني ايجاد امكانات مساوي براي عموم و تعلق مكتسبات هر فرد به خودش و سلب امتيازات موهوم و ظالمانه. (مجموعه آثار، ج2، ص112)
🔰بنابراین موزون بودن در گفتار ایشان را باید قبول تفاوتها با دو شرط زیر تفسیر نمود:
1️⃣ افراد در دسترسی به انواع فرصتها در شرایط مساوی قرار داشته باشند.
2️⃣ افراد حق بهره مندی بیشتر از امکانات اقتصادی را که از راه امتیازات طبیعی و اکتسابی تحصیل میکنند، دارند.
✔️این شرایط همان «اعطاء کل ذی حقّ، حقّه» است. بنابراین غیر از معنای چهارم همه معانی به همین معنا برمیگردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بانکهای تجاری باید از بنگاهداری خارج شوند
✳️ رئیس کل بانک مرکزی در جلسه مشترک با مدیران عامل بانکها: در زمینه بنگاهداری بانکها نمیتوان نسخه واحدی برای تمامی بانکها تجویز کرد؛ باید برای هر بانک متناسب با حوزه کاری آن، شرایط تعریف شود. در عین حال، فعالیت بنگاه داری بانکهای تجاری قابل قبول نیست و باید با فروش بنگاهها، از بنگاهداری خارج شوند.
🔸بانکها به زودی در قالب فعالیتهای تخصصی اعم از تجاری، توسعهای، قرضالحسنه، جامع و انواع دیگر دستهبندی خواهند شد و اساسنامه آنها نیز درهمین چارچوب تغییر میکند.
🔸امروز شاهد هستیم که برخی بانکهای تجاری، بنگاه داری می کنند و این به یک معضل اساسی برای شبکه بانکی تبدیل شده است. چندین سال هم است که هم در قانون رفع موانع تولید و هم در قانون برنامه، منع بنگاهداری بانکها لحاظ شده اما همچنان این مسئله حل نشده است .
🔸وجود بنگاههای چند لایه در بانکها نظارت را دشوار می کند و احتمال فساد را افزایش می دهد. باید حدی برای ایجاد شرکتهای چند لایه وجود داشته باشد. در این قبیل شرکتها اتفاقاتی می افتد که متاسفانه حتی هیات مدیره بانکها هم از آن خبر ندارند.
#بنگاهداری_بانکها
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🗂فریب واقعیت اجرا شده| تجربه صدر اسلام و وانمایی اقتصاد سرمایه داری
✳️ نصوص و بیان های تشریعی نظری برای ترسیم چهره مکتب (مذهب)، بیش از اجرا (تطبیق نظریه بر واقعیت در عصر نبوی) قدرت دارند؛ زیرا اجرا یک بیان شرعی در ظرف معین است و چه بسا نتواند بطور کامل محتوای اجتماعی نص را تصویر نماید.
🔹انسان عصر نبوی - به فراخور مقتضیات عصر- به هر میزان از معدن نمک و سایر منابع اقتصادی برداشت می کرد، بدون آنکه نظریه حاکم بر آن دوره، در مقابل مالکیت خصوصی او مخالفت ورزد. این پدیده - منهای نصوص تشریعی نظریه- این پیام را مصادره می کند که در آن جامعه، آزادی اقتصادی، آنقدر سیطره دارد که همانند آزادی در مالکیت و بهره وری در نظام سرمایه داری است. اما هنگامی که از زاویه نصوص، به نظریه می نگریم پیام به عکس است زیرا نظریه در بیان های شرعی، هر فرد را از مالکیت منابع معدنی نمک یا نفت منع می کند و به او اجازه نمی دهد که بیش از نیاز خود، استخراج کند. این آشکارا نقیض دیدگاه سرمایه داری است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🗂فریب واقعیت اجرا شده| تجربه صدر اسلام و وانمایی اقتصاد سرمایه داری ✳️ نصوص و بیان های تشریعی نظری
🗂 فریب واقعیت اجرا شده| تجربه صدر اسلام و وانمایی اقتصاد سرمایه داری
✳️ نصوص و بیان های تشریعی نظری برای ترسیم چهره مکتب (مذهب)، بیش از اجرا (تطبیق نظریه بر واقعیت در عصر نبوی) قدرت دارند؛ زیرا اجرا یک بیان شرعی در ظرف معین است و چه بسا نتواند بطور کامل محتوای اجتماعی نص را تصویر نماید.
🔹جامعه صدر اسلام بدون نظام اقتصادی نبود. همه جوامع دارای قوانین مربوط به تولید و توزیع هستند؛ جامعه صدر اسلام نیز نظام اقتصادی را مجانب نصوص تشریعی، از قول، فعل یا تقریر پیامبر(ص) به عنوان متولی و رهبر امت اسلامی، اخذ می نمود.
🔹وقتی پژوهشگر می خواهد طبیعت اقتصاد اسلامی را از طریق اجرا بشناسد گاه با این تصویر مواجه می شود که اقتصاد اسلامی از نوع سرمایه داری است و برای مالکیت خصوصی و فعالیت آزادانه فردی راه را باز گذارده است؛ چنان که برخی اندیشمندان مسلمان به صراحت بر این باورند.
🔹قابل انکار نیست که در جامعه عصر نبوی، فرد در زمینه اقتصادی تا اندازه بسیار آزاد بوده؛ چنانکه این حقیقت، چهره ای از جنبه سرمایه داری اقتصاد اسلامی را بازتاب می دهد. اما این تصویر موهوم بواسطه زاویه دید از دور به بعضی جوانب اجرا است و هرگز در سطح نصوص تشریعی نظریه قابل رویت نیست.
🔹به رغم آنکه نظریه و اجرا به نوعی از همدیگر حکایت می کنند اما علت تمایز میان ایندو در اوضاع و احوال و امکانات عصر نبوی نهفته است بطوریکه با گسترش امکانات و قدرت انسان، در عرصه امانتدارانه اجرای اسلام، مضمون غیر سرمایه داری وضوح می یابد.
♻️به عنوان مثال انسان عصر نبوی - به فراخور مقتضیات عصر- به هر میزان از معدن نمک و سایر منابع اقتصادی برداشت می کرد، بدون آنکه نظریه حاکم بر آن دوره، در مقابل مالکیت خصوصی او مخالفت ورزد. این پدیده - منهای نصوص تشریعی نظریه- این پیام را مصادره می کند که در آن جامعه، آزادی اقتصادی، آنقدر سیطره دارد که همانند آزادی در مالکیت و بهره وری در نظام سرمایه داری است. اما هنگامی که از زاویه نصوص، به نظریه می نگریم پیام به عکس است زیرا نظریه در بیان های شرعی، هر فرد را از مالکیت منابع معدنی نمک یا نفت منع می کند و به او اجازه نمی دهد که بیش از نیاز خود، استخراج کند. این آشکارا نقیض دیدگاه سرمایه داری است.
✅بنابراین نظریه اسلامی بطور کامل، چهره خود را از رهگذر اجرا در زمان خود شارع نشان نداده بود و فردی که در دوره آن اجرا می زیست، چهره کامل آن را در اثنای مشکلات و فرایندهای زمان زندگی خود در نیافت. این چهره کامل فقط از رهگذر نصوص شرعی نظریه با ساختارهای عام معین خود آشکار می شود.
📚المدرسة الإسلامية (موسوعة الشهيد الصدر ج5)، ص:147-148. اقتصادنا (موسوعة الشهيد الصدر ج3)، ص: 475-468. اقتصاد ما، ج2، ص 74-67.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
هدایت شده از احمدعلی یوسفی
39.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴بانکها غلط میکنند بنگاهداری کنند.
🔸احمد علی یوسفی
🔹رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی
🔴اگر در اقامه دین ما قیام نکنیم بانکها نه فقط حرف رهبر ی را میکشند پایین بلکه خود انقلاب، قانون اساسی، دین، خون شهدا و ولایت فقیه را هم میکشند پایین.
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
عضویت در کانال احمدعلی یوسفی
🆔 @ah_yosefi
🔰موسسه فقه اقتصادی طیبات برگزار میکند:
⭐️دروس خارج و تخصصی فقه اقتصادی⭐️
✅ برای ثبت نام دروس خارج به سامانه نجاح مراجعه کنید.
🖊 برای ثبت نام دروس موسسه به ادمین موسسه طیبات که در زیر آمده است پیام دهید:
@tayebat_admin1
☎️ شماره تلفن:
025- 37108199
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
⭕️ارکان اعتبار نسخه های اقتصادی
💠 ما وقتی به صورت کلان به زمینهی اقتصاد اسلامی نگاه میکنیم، دو تا پایهی اصلی مشاهده میکنیم. هر روش اقتصادی، هر توصیه و نسخهی اقتصادی که این دو پایه را بتواند تأمین کند، معتبر است. هر نسخهای هر چه هم مستند به منابع علی الظاهر دینی باشد و نتواند این دو را تأمین کند، اسلامی نیست.
♻️یکی از آن دو پایه عبارت است از «افزایش ثروت ملی». کشور اسلامی باید کشور ثروتمندی باشد؛ کشور فقیری نباید باشد؛ باید بتواند با ثروت خود، با قدرت اقتصادی خود، اهداف والای خودش را در سطح بینالمللی پیش ببرد. پایه دوم، «توزیع عادلانه و رفع محرومیت در درون جامعهی اسلامی» است. این دو تا باید تأمین بشود. و اولی، شرط دومی است. اگر تولید ثروت نشود؛ اگر ارزش افزوده در کشور بالا نرود، ما نمیتوانیم محرومیت را برطرف کنیم؛ نخواهیم توانست فقر را برطرف کنیم. بنابراین هر دو تا لازم است. شما که متفکر اقتصادی هستید و پایبند به مبانی اسلامی، طرحتان را بیاورید؛ باید این دو تا در آن طرح تأمین بشود. اگر این دو در آن طرح تأمین نشد، آن طرح اختلال دارد؛ ایراد دارد.
♻️نویسندگان قانون اساسی و اصل ۴۴، هم هوشمند بودند، هم منصف؛ به نظر بنده. ما با بیشتر اینها از نزدیک کار کرده بودیم. در محصول کار هم که همین اصل ۴۴، اصل ۴۳ و اینهاست، کاملاً پیداست که اینها هم مردمان هوشمندی بودند، هم مردمان باانصافی بودند. اینها آن چیزی را که از نظرشان به شکل کلی درست هم هست، خط میانهی بین اقتصاد سرمایهداری و اقتصاد سوسیالیسم شناخته بودند و این را در قالب آن سه محور اصلی مالکیت، در اصل ۴۴ ریختند.
۱۳۸۵/۱۱/۳۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴بانکها غلط میکنند...
🔰امام جمعه پردیسان:
مافیای بانکها پرقدرت شده است/ بانکها اجازه نمیدهند قیمت مسکن پایین بیاید
انتظار از مجلس انقلابی بیش از اینهاست
اژدهای هفتسر فساد حتی به خود جرات میدهد در برابر حرف صریح رهبری بایستد
مطالبات باید ادامه پیدا کند/ جو مطالبه را در جامعه راه بیندازید.
#نهاد_پشتیبان
#ائمه_جمعه
#قم_پردیسان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💢از آدام اسمیت تا آیت الله شاه آبادی| اختصاص سود متناسب و محدود به سرمایه
✳️ یک الگوی پیشرفت اقتصادی متمایز از سایر الگوهای اقتصادی باید براساس مبانی هستی شناختی، ارزش شناختی، اصول راهبردی، سیاستها و مدل اجرایی باشد. الگوی پیشرفت اقتصادی آیتالله شاه آبادی همه این ویژگیها را دارد. شاید بتوان مدعی شد حجم مطالب اقتصادی که ایشان براساس توحید در خالقیت و ربوبیت خدای متعال برای اولین بار ارائه داد، بیشتر از حجم مطالب اقتصادی آدام اسمیت باشد. درحالیکه طی چند قرن بسیاری از متفکران دنیا روی دیدگاه های اقتصادی امثال آدام اسمیت کار علمی کردند و آنرا به عنوان الگوی مورد قبول همه کشورها حتی کشورهای اسلامی تثبیت کردند؛ اندیشمندان و اقتصاددانان اسلامی اساسا اطلاعی از الگوی اقتصادی آیت الله شاه آبادی پیدا نکردند.
♻️ #آیهالله_شاهآبادی معتقد است برای جلوگیری از جریان فاسد سرمایه سالاری نباید در ساختار اقتصادی پس از کسر هزینه ها، مابقی سهم سرمایه باشد؛ بلکه به عقد خارج لازم تمام اعضا ملتزم می شوند تا پس از کسر هزینه ها، دستمزد متناسب دریافت کنند و بابت سرمایه خود، بخشی از سود محقق شده را دریافت نمایند و مابقی آن به امور خیر از قبیل قرض الحسنه، وقف، کمک بلاعوض به برادران مومن و گسترش ساختار اقتصادی اختصاص یابد.
🔰بنابراین تمام فعالان اقتصادی در این الگو سه نوع بهره مندی دارند:
1️⃣دستمزد متناسب با تخصص خود دریافت می کنند
2️⃣سود سهام (سود آورده) متناسب و محدود دریافت می نمایند
3️⃣و مازاد (سود خالص) به نیروهای کار بر اساس میزان نقشی که در تولید آن دارند، اختصاص می یابد
و به عقد خارج لازم بخشی از سود خالص برای امور خیر هزینه می شود.
♻️پرداخت سود تعیین شده برای سرمایه قطعی نیست؛ یعنی به این معنا نیست که فرایند اقتصادی چه با سود مواجه شود یا نشود آن مقدار سود باید به صاحب سرمایه پرداخت گردد، بلکه در صورت تحقق سود پس از کسر سایر هزینه ها آن مقدار سود به صاحب سرمایه پرداخت می شود.
📚نظام اقتصاد مقاومتی، فصل 5: مهمترین تحقیقات پیشینیان، گفتار اول: تحقیقات اقتصادی آیت الله محمدعلی شاه آبادی، ص 117-118. الگوی مردم سالاری اقتصادی دینی؛ امتداد الگوی آیت الله شاه آبادی، ص19-18.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴بانکها غلط می کنند که بنگاهداری کنند
🔰امام جمعه لاهیجان
رهبری فرمودند بانکها غلط می کنند که با پول مردم بنگاهداری می کنند. عده ای ناراحت شدند؛ به درک که ناراحت شدند، حرف رهبری یک راهبرد است.
امروز جنایت مافیای بانکی یک واقعیت است؛ بانکهای خصوصی از وقتی ایجاد شدند دولتها را زمین زدند.
مجلس شورای اسلامی هم که نپذیرفت ممنوعیت های سه گانه خلق پول، بنگاهداری و حیله های ربوی را در لایحه بانکداری منظور کند. زیر بار نرفتند؛ می بینید سیستم ربوی را.
#نهاد_پشتیبان
#ائمه_جمعه
#گیلان_لاهیجان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📊 منفی 29 ه.م.ت زیان دوره منتهی به اسفند 1401؛ بانک آینده
✳️مرکز پژوهشهای مجلس در نخستین گزارش از سلسله گزارشهای بررسی ثبات و سلامت بانکی، به وضعیت بانک آینده پرداخته است. در این گزارش آمده است: «وجود ناترازی (کمتر بودن ارزش دارایی از بدهیها یا حقوق صاحبان سهام منفی) فارغ از اینکه به هجوم سپردهگذاران به بانکها منجر شود یا نشود، موجب افت ظرفیت تولید اقتصاد و محدودیت دسترسی به اعتبار خواهد شد و اساسا بحران بانکی چیزی جز کاهش معنادار سرمایه بانکها نیست. در ادامه این گزارش بیان شده است که یکی از علل اصلی مشاهده وضعیت تأسفبار متغیرهای اقتصادی در دهه ۱۳۹۰، وجود ناترازی بانکی در کشور بوده است و برای تغییر مسیر اقتصاد ایران باید آن را چارهای کرد و شروع اصلاحات از بانکهای شدیدا ناسالمی همانند آینده است.
🔹این گزارش همچنین تاکید میکند که ساماندهی و حذف چند بانک شدیدا ناسالم میتواند مانع بروز رقابت ناسالم در بازار پول شده و بهنوعی اثر جانبی مثبتی بر سلامت سایر بانکها داشتهباشد. طبق بررسیهای صورتگرفته در این پژوهش، بانک آینده یکی از بحرانیترین بانکهای شبکه بانکی کشور است و ساختار معیوب درآمد هزینهای بانک با اقدامهایی همانند تجدید ارزیابی اصلاح نخواهد شد.
📎متن کامل گزارش
#بانک_آینده
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #وظیفه_ثروتمندان|محدوده وظائف اغنیاء و حاکمیت اسلامی در رفع فقر مطلق و نسبی
✳️ روایات اسلامی و فتاوای فقهاء بر این امر دلالت دارند که رفع #نیازهای_ضروری نیازمندان بر عهده ثروتمندان و حاکمیت اسلامی است. شهید سید محمدباقر صدر (ره) با تمسک به برخی روایات بر این امر تصریح دارد. ( اقتصادنا؛ موسوعة الشهيد الصدر ج3، ذیل "ضمان اجتماعی"، ص: 783-773). البته رفع #نیازهای_متعارف بر اغنیای جامعه واجب نیست؛ هر چند یک عمل بسیار پسندیده و از نظر اخلاقی، رفتاری ارزشمند و دارای ثواب فراوان است. ولی بر حاکمیت اسلامی واجب است با استفاده از منابع ملی و فراهم نمودن زمینه اشتغال و با برنامه ریزی، #فقر_نسبی را نیز از بین ببرد تا همه مردم در #حد_کفاف از ثروت و درآمدهای جامعه بهرهمند شوند. (نظام اقتصاد مقاومتی، ص 405-402)
🔹درباره رفع نیازهای ضروری نیازمندان روایات فراوانی وجود دارد؛ در وسائلالشيعه هفت روايت ذکر شده و خود صاحب وسائل از اين روايات چنین فهمیده است که کوتاهی در تأمین نیازهای ضروری نیازمندان حرام است و اين باب از روایت را با عنوان «بابُ تحريم منع المؤمن شيئا من عنده، او عند غيره عند ضرورته» یعنی باب حرمت منعنمودن مؤمن هنگام نیاز ضروریش که انسان بتواند از چیزی که نزدش دارد یا با واسطهشدن نزد دیگران آن را برطرف نماید، آورده است.
📚درسنامه اقتصاد مقاومتی، حجت الاسلام استاد احمدعلی یوسفی (با همکاری مجتبی غفاری و ساجد صمدی قربانی)، ص83-80.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
✅بیست و ششمین جلسه شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
⏰چهارشنبه(۱۴۰۲/۷/۱۲)، ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸
🕌قم، مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی
⬅️دستور جلسه:
۱. ثبت رسمی شرکت اقتصادی
۲. گفتمان اقتصاد مقاومتی در انتخابات مجلس
۳. برگزاری جلسات تخصصی و مجمع عمومی تشکلهای مردم بنیاد در سال جاری
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
🔻کارگاه یکروزه دانشافزایی اقتصاد مقاومتی
👈 دغدغههایی که در این کارگاه قراره تبیین بشه:
🔹 آیا بر اساس مبانی اقتصاد اسلامی میشود، الگوهای جدید و عملیاتی ناظر به صحنه را طراحی کرد؟
🔸آیا اقتصاد اسلامی اصول و مبانی متفاوتی با اقتصادهای متداول در دنیا داره؟
🔹آیا اقتصاد اسلامی توانسته است الگوهای عملیاتی متناسب با مبانی خودش و متناسب با اندیشههای اسلامی طراحی کند؟
🔸آیا ما میتوانیم یک اقتصاد جدید رو در دنیا طراحی کنیم؟ انقلاب اسلامی در عرصه اقتصاد چه حرفی برای گفتن دارد؟
برای شرکت در این کارگاه دانشافزایی ثبتنام بفرمایید! (ظرفیت ثبت نام محدود)
https://aalaa.ir/egtsad2/
✅ @aalaa_ir 👈
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 @eghtesad_mardomi
🌐 از پیمانهای دو جانبه تا پول واحد اسلامی
✳️ در شرایط کنونی که کشورهای اسلامی با هم اختلاف دارند، تشکیل پول واحد اسلامی خیلی امکانپذیر نیست به ویژه اینکه در اتحادیه اروپا هم این نسخه جواب نداده ولی تشکیل پیمانهای دوجانبه در وضعیت فعلی بهتر است و میتواند بسترساز تشکیل پول واحد اسلامی باشد.
♻️ جمهوری اسلامی ایران حدود ۶۰۰ میلیون نفر همسایه دارد و این یک زمینه تعامل خوب اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را فراهم کرده؛ البته اگر مناقشات منطقهای و بازیگرانی که میخواهند منطقه را به آشوب بکشند پایان پذیرد.
♻️ایدهآل ما شکلگیری تمدن نوین اسلامی، امت واحده و پول واحد اسلامی است اما اگر مقداری واقعگرا باشیم متوجه خواهیم شد تشکیل پول واحد اسلامی برای شروع کار خیلی مناسب نیست.
♻️به نظر میرسد در شرایط کنونی تحقق پیمانهای دوجانبه پولی و مالی به واقعیت نزدیک تر باشد و حتی زمینهساز هدف بزرگ -یعنی تشکیل امت واحده اسلامی و خلق پول واحد اسلامی- است؛ چون اگر سطح تجارت افزایش پیدا کند، سد تحریمها شکسته شود و مبادلات رشد یابد آن وقت میتوان به سمت هدف کلان گام برداشت.
♻️در کنار پیمانهای دوجانبه باید از راهاندازی کریدورهای شمال و جنوب یا شرق و غرب در زمینه همگرایی منطقهای و ظرفیت بانکهای آفشور به منظور تحقق وحدت پولی و مالی میان کشورهای اسلامی بهره برد.
https://iqna.ir/00HVTt
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔻گزارش تصویری/کارگاه یکروزه دانشافزایی اقتصاد مقاومتی برگزار شد.
🔹به گزارش روابط عمومی مرکز نوآوری آلاء کارگاه یکروزه دانشافزایی اقتصاد مقاومتی با همکاری مرکز راهبری اقتصاد اسلامی حوزه علمیه مورخ پنجشنبه 13 مهرماه 1402 درقم برگزار شد.
#اقتصاد_اسلامی #اقتصاد_مقاومتی
✅ @aalaa_ir 👈
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 @eghtesad_mardomi